• 177.914 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.894 actors
  • 9.370.287 votes
Profile

Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Over Il Grido van ANTONIONI !

"The postwar urban rubble that so often defined the look of neorealism is here traded for industrialized landscapes, presenting Italy as a social experiment with no room for the emotionally adrift."

Italian Neo-Realism - Film Society of Lincoln Center - filmlinc.org

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Ik vind het niet zo interessant of ze dan neo-realistisch zijn (die werken van jia bedoel ik dan). Volgens mij wordt het nu wat op een hoop gegooid met realistisch. Waarom zie je het niet als nieuwe, eigen stroming, die kenmerken vertoont van.... het was ook eerst 6e of later zelfs 7e generatie van de Chinese cinema. Iets wat ook steeds verder verwaterde. Zhang (Yimou) was eerst 5e generatie, maar maakte ook enkele moderne realistische film bijvoorbeeld. Waarom zou er zo'n etiket op gepint moeten worden?

Ik doe dat niet. Dat doen filmhistorici...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Weer over Il Grido van ANTONIONI !!!

Antonioni's Il Grido (1957) is a tonic to Losey's stiff, an unsentimental, visually bravura slice of neorealism that remains one of the director's great '50s achievements...

Bright Lights Film Journal | Classic Eurofilms - brightlightsfilm.com

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zoals al gezegd, spreken die quotes elkaar en jouw overtuiging alleen maar steeds tegen. Vrij vertaald. het neorealisme is in Il Grido vervangen door industriële landschappen, waar de Italiaanse maatschappij geen ruimte meer geeft voor emotie, amar harder wordt.

Ergo: hier zijn de kenmerken van neo-realisme idus geheel naar de achtergrond verdrongen. Het op het scherm toveren van links is bewonderinswaardig, maar ik zie er geen waarheid in. De autoriteit van zogenaamde historici zegt me ook niet veel.

In de analyses over Cassavetes werd onlangs nog bevestigd dat de blik op Cassavetes verkeerd was omdat 'wetenschapeprs' en 'kenners' elkaar maar zaten na te praten, die een nieuwe analyse en mogelijk correcteere in de weg stonden. Zoals die zogenaam geïmproviseerde stijl. Zelfverklaard kenners waren eigenljik gewoon schreeuwers die hun eigen mening voor waarheid zagen en discussie niet toestonden.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Bewijs dat een neorealistische film niet sentimenteel en melodramatisch hoeft te zijn...

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Zoals al gezegd, spreken die quotes elkaar en jouw overtuiging alleen maar steeds tegen. Vrij vertaald. het neorealisme is in Il Grido vervangen door industriële landschappen, waar de Italiaanse maatschappij geen ruimte meer geeft voor emotie, amar harder wordt.

Ergo: hier zijn de kenmerken van neo-realisme idus geheel naar de achtergrond verdrongen. Het op het scherm toveren van links is bewonderinswaardig, maar ik zie er geen waarheid in.

Niet het neorealisme is vervangen, maar alleen de setting: "The postwar urban rubble" is vervangen door "industrialized landscapes". Beter lezen...

Het neorealisme kun je niet door de industriële landschappen vervangen, omdat de industriële landschappen geen filmstijl zijn! Beter lezen...

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

xgogax wrote:

Beter lezen...

Beter lezen...

Kwestie van interpretatie. Je wilt je gelijk halen blijkbaar, zoals de hele discussie al die niet valt te voeren. op deze manier .

OK jij je zin.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Volgens mij staat er dat het geen neo-realisme meer is, omdat de post urban rumble vervangen is door de industriële landschappen. "postwar urban rumble' is namelijk een van de bepalende kenmerken van neo realisme.

Als je in een vissersverhaal de zee vervangt door de jungle is het ook geen vissersverhaal meer.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Reinbo wrote:

Volgens mij staat er dat het geen neo-realisme meer is, omdat de post urban rumble vervangen is door de industriële landschappen. "postwar urban rumble' is namelijk een van de bepalende kenmerken van neo realisme.

Precies, maar het is tegen beter weten in...

Onderhond

• 87592 messages
  • 12835 votes

Jia's films bevatten toch ook gestileerdere en bijna absurde momenten. Herinner mij toch UFO sightings en rare koorddansers in zijn films.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Je kan ook gewoon toegeven dat je er naast zat.....

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

xgogax wrote:

Ik word echt moe! Wat staat hier dan?

(quote)

(quote)

Die bovenste is een user comment (xgogax?), niet echt een betrouwbare cq deskundige bron.

Die onderste gaat slechts in op het visuele aspect in....

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

xgogax wrote:

Ik word echt moe! Wat staat hier dan?

Daar staat wat er staat, maar dat heeft voor mij geen betekenis als ik niet weet wie het schrijft in welke context en met welke bagage. Ik ben het er mee oneens, omdat de quote zichzelf tegenspreekt. Zoals Reinbo ook aangeeft en ik eerder probeerde te doen.

Zoals ik al schreef over Cassavetes: waarom zou een belegen historicus gelijk hebben? Je bent veel te veel op zoek naar waarheidsvinding. Het gaat over interpretatie, voortschrijdende inzichten. Er is geen waarheid, omdat het geen exacte wetenschap is.

Maar het is moeilijk discussiëren als je niet voor meningen openstaat, maar op zoek bent naar de waarheid.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Onderhond wrote:

Jia's films bevatten toch ook gestileerdere en bijna absurde momenten. Herinner mij toch UFO sightings en rare koorddansers in zijn films.

klopt. Dat is ook mijn punt.

Sanxia Haoren (Still Life 2006) van Zhang Ke Jia wordt als een neorealistische film beschouwd.

Neorealism (art) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

"Antonioni began making films like Il Grido within the Italian neorealist film tradition..."

http://www.anthropoetics.ucla.edu/ap1401/1401goldman.htm

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Zolang je blijft strooien met oninteressant bronmateriaal (de mening van historici niet die van jou zoals je eerder schreef) waarover ik al meerdere keren heb aangegeven dat ik die niet interessant vind hou ik het hier maar bij.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

"The first part concentrates on some of the major works associated with Neo-realism, namely those going from Visconti’s Ossessione (1942) to Antonioni’s Il grido (1957)"

http://www.ubishops.ca/outlines/fall2006/fall06/ita309.pdf

"Antonioni once described his 1957 film Il grido as "neorealism without the bicycle"."

Antonioni's L'avventura and Deleuze's Time-image - archive.sensesofcinema.com

Dit zei ANTONIONI zelf over zijn eigen film !!!!

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

xgogax wrote:

"Antonioni once described his 1957 film Il grido as "neorealism without the bicycle"."

Antonioni's L'avventura and Deleuze's Time-image - archive.sensesofcinema.com

Dit zei ANTONIONI zelf over zijn eigen film !!!!

En wie moet ik nu serieus nemen? Jullie of ANTONIONI?

Je kan ook gewoon toegeven dat je er naast zat.....

EPIC FAIL !!!

Q&Q

• 37 messages
  • 991 votes

Als Antonioni het zegt is het per definitie waar?

Heb je ooit van de dood van de auteur gehoord?

wimnoot

• 3963 messages
  • 3922 votes

Zucht... daar gaan we weer.EPIC FAIL en EPIC FAILER.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

wimnoot wrote:

Zucht... daar gaan we weer.EPIC FAIL en EPIC FAILER.

Betekenis van EPIC FAIL:

WTF does “Epic Fail” Mean? - The Internet Patrol - theinternetpatrol.com

Knisper

• 13038 messages
  • 1278 votes

Wikipedia gebruiken als bron om je punt te maken is pas een EPIC FAIL.

Grindhouse

• 828 messages
  • 1686 votes

Knisper wrote:

Inderdaad weinig leerzame manier van discussiëren, enkel gebruik maken van citaten en links. Het is toch veel interessanter om zelf na te denken over films?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Knisper wrote:

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Te lui om te discussie te lezen, maar gaat het erom of Antonioni een neo-realist is?

Drs. DAJA

• 4355 messages
  • 4515 votes

Ik denk overigens dat wanneer xgogax' verzekering dit topic leest ze hem niet meer gaan vergoeden wanneer hij hartproblemen krijgt...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Ramon K wrote:

Te lui om te discussie te lezen, maar gaat het erom of Antonioni een neo-realist is?

o.a. Daarnaast gaat het om de neo realistische invloeden in het werk van Mann en welke definitie van Neo Realismeje moet hanteren en hoe strikt.

Sterkte.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Als ik even op Imdb loer zie ik dat Antonioni's werk van voor 1950 (korte films ook) waarschijnlijk neo-realisme zijn (oa filmpje over de Po met amateurs als acteurs). DAT zal iig geen discussie waard zijn. Hij zal zo wel begonnen zijn. Maar afgaande op dat wat ik van de man gezien heb zou ik het moeilijk een neo-realist bij uitstek kunnen noemen.

Neo-realisme is toch ontstaan uit armoede? Geen geld, films willen maken en hop, met de camera de straat op. Vooral sociale misstanden filmen, hoofdzakelijk niet-professionele acteurs gebruiken, op locatie filmen.

Zie daar weinig van terug in zijn oeuvre na 1950.

ghostman

• 5740 messages
  • 5 votes

Ramon K wrote:

Als ik even op Imdb loer zie ik dat Antonioni's werk van voor 1950 (korte films ook) waarschijnlijk neo-realisme zijn (oa filmpje over de Po met amateurs als acteurs). DAT zal iig geen discussie waard zijn. Hij zal zo wel begonnen zijn. Maar afgaande op dat wat ik van de man gezien heb zou ik het moeilijk een neo-realist bij uitstek kunnen noemen.

Neo-realisme is toch ontstaan uit armoede? Geen geld, films willen maken en hop, met de camera de straat op. Vooral sociale misstanden filmen, hoofdzakelijk niet-professionele acteurs gebruiken, op locatie filmen.

Zo is het misschien ontstaan ja. Maar jij beschrijft een primitieve vorm van het neorealisme. Wat mij betreft is het neorealisme verder ontwikkeld en van daaruit is er een soort van afsplitsing ontstaan. Maar de kern en de wortels zijn onveranderd gebleven en zijn terug te herlijden naar het neorealisme van net na de WO2.

Bestaat het neorealisme nog (steeds)? Het antwoord is ja! Net als het Duits expressionisme van de jaren '20, Frans surrealisme van de jaren '20 etc...

Zelf beschouwde hij o.a. ook Il Grido als een neorealistische film.

cinema.rex

• 307 messages
  • 232 votes

Ramon K wrote:

Welkom bij de club! Analyse van N.R. is misschien wat kort door de bocht, maar met conclusie ben ik het eens.

Het is niet verstandig om in te gaan op het voorgaande bericht, omdat deze discussie al is gevoerd.

Antonioni zou hebben gezegd over Il Grido, dat het "neorealistische film zonder fietsen" is. De context is me niet duidelijk, maar het lijkt me een grapje.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.