- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)
Neo-realisme (en wat er al dan niet bijhoort)
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat zijn mijn woorden. Wat is je punt?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dan lijkt mij dat verre van (neo) realistisch...... maar als jij anders vindt, dan laat ik het daar maar bij. 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Dan lijkt mij dat verre van (neo) realistisch......

Still Life (2006, China)
Neorealism (art) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Voldoet ook prima aan het gros van de randvoorwaarden. Hoofdrolspeler speelt nota bene zichzelf. Gaat over mijnwerkers en hun alledaagse problemen. Zal ongetwijfeld ook 'documentair' geschoten zijn....
Maar ik geef het op.
Onderstaande tekst is benaderd het (neo) realisme volgens mij beter dan alles wat hier reeds geschreven is.
Lees eens i.p.v. dat met het schuim op je lippen, in je vieze pyama (wachtend op de verpleegster), over je toetsenbord loopt te kwijlen, waardoor je niet eens meer ziet dat je caps lock aan staat en in herhaling valt.
Daar wil ik het bij laten. 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Bovendien vroeg ik naar voorbeelden uit Mann's werk. Een vraag die je nu al enkele dagen niet weet te beantwoorden. Je geeft het blijkbaar op...
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Voldoet ook prima aan het gros van de randvoorwaarden. Hoofdrolspeler speelt nota bene zichzelf. Gaat over mijnwerkers en hun alledaagse problemen. Zal ongetwijfeld ook 'documentair' geschoten zijn....
EPIC FAIL
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
En niet psychologisch? Die jongen draait door en pleegt zelfmoord. Als dit niks met de psychologie te maken hebt, dan ben IK gek...
Kennelijk ben je vergeten waar het over gaat. Ik heb gezegd dat ik geen neo-realistische, psychologische film ken. Je noemt "Germania", dan is dat wellicht de uizondering op de regel dat neorealistische films niet psychologisch zijn.
Als ik 1 neorealistische film zou moeten noemen, dan zou ik op veilig spelen: Fietsendieven!
Ik stel alleen een vraag. Ik zeg niet dat de film niet psychologisch is.
Alleen, uit het door mij gevonden citaat blijkt niet dat het om een psychologische film gaat. Er staat namelijk "zonder psychologisering".
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Kennelijk ben je vergeten waar het over gaat. Ik heb gezegd dat ik geen neo-realistische, psychologische film ken. Je noemt "Germania", dan is dat wellicht de uizondering op de regel dat neorealistische films niet psychologisch zijn.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Wat een gezellige boel hier. Dat ik dat gemist had. Erg humoristisch om terug te lezen. Misschien moeten jullie het speranza vragen. Die is nogal thuis in de Italiaanse cinema.
En als inhoudeljike bijdrage: ik zou zeggen dat Antonioni begon als neorealist, maar hij gelukkig dat snel achter zich liet om goede film te gaan maken.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
En als inhoudeljike bijdrage: ik zou zeggen dat Antonioni begon als neorealist, maar hij gelukkig dat snel achter zich liet om goede film te gaan maken.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
[Zijn onderzoekende manier van filmen.
Wat bedoel je hiermee? En in hoeverre is dat een kenmerk van het neo realisme?
Zijn "urban guerilla style of filmmaking" .
Ik heb al enkele malen aangegeven dat zijn stijl minuteus is voorbereid, niet echt urban guerilla style, wat inhoud dat je met kleine crew en zeer snel (en vaak illegaal) te werk gaat, term stamt ook uit een veel latere periode:
Guerrilla filmmaking - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
(Mann staat er ook niet bij
)
Link met het neo realisme is me wel duidelijk, maar toch wel vergezocht.
De close-up die hij gebruikt, de personages die ingezoomd worden.
Is dat typerend van Neo realisme? Kan er niet iets over vinden mbt het neo realisme.
Hoe de acteurs in zijn films overkomen. Allemaal neorealistische elementen / trekjes....
Het voornaamste aspect was dat er regelmatig met amateurs gewerkt werd, maar vooruit naturel acteerwerk: Vind jij het Schmieren van Pacino in Heat, of het ondercoolde karakter van Cruise in Collateral daar ook iets van weg hebben? Enkel PE misschien, maar daar vond ik het vooral zwak. Verre van een 'echt personage die Depp, die een soort dode vis speelde.
De op locatie geschoten scènes..
Tja, dat wordt in zoveel stijlen toegepast.... wordt weliswaar ook wel gedaan in het neo realisme.
De abrupte en 'ruige' montage (maar tegelijkertijd ook heel erg gepolijst).
Vind ik meer iets van de nouvelle vague zeker dat gepolijste lijkt mij niet echt een eigenschap van het Neo realisme
Al met al zijn de kenmerken in het werk erg dunnetjes aanwezig, en al helemaal geen kenmerken qua onderwerp en is er ook geen directe link met het neo realisme, meer via via verwijzingen en 'sort of' gebeuren. Op die manier heeft elke regisseur wel Neo realistische trekjes. Vind het erg ver gezocht allemaal...
Maar van mij mag je het werk van Mann hartstikke neo realistisch vinden. Persoonlijk hou ik liever vast aan een wat engere definitie, waarbij het onderwerp toch echt dichter bij de arbeidersklasse moet liggen en de cinematografische stijl ruw en ongepolijst.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dat zijn films later minder neorealistische trekjes kregen en beïnvloed werden door andere moderne stijlen, houdt toch niet in dat zijn werk minder neorealistisch werd.
Nee, het werd er juist meer neo realistsich van... 
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
HEt is verkeerd omschreven inderdaad. Maar Xgogax heeft er gelijk in dat Antonioni met neorealisme te maken heeft. En waarom wordt daar eigenlijk zo moeilijk over gedaan. Als Mann of Antonioni zijn beinvloedt door deze filmstijl dan is dat toch gewoon lekker gezellig of zo.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Maar eens neorealist, altijd neorealist, toch?
Dat lijkt me niet. Picasso's eerdere werk is toch ook niet Kubistisch omdat het latere werk dat wel was? Of Mondriaans latere werk impressionistisch omdat-ie zo begon?
Het neo-realisme (al heb ik me niet verdiept in al jullie wiki-links) hield als filmstroming al snel op te bestaan. De bijdrage van Visconti eraan (na zijn eerste twee films) was volgens mij ook verwaarloosbaar.
gezellig

Die urban guerrilla film making van Mann herken ik ook niet zo. Evenals dat ik niet zo zie dat hij neorealistisch te werk gaat.
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Dat lijkt me niet. Picasso's eerdere werk is toch ook niet Kubistisch omdat het latere werk dat wel was? Of Mondriaans latere werk impressionistisch omdat-ie zo begon?
Het neo-realisme (al heb ik me niet verdiept in al jullie wiki-links) hield als filmstroming al snel op te bestaan. De bijdrage van Visconti eraan (na zijn eerste twee films) was volgens mij ook verwaarloosbaar.
Precies! En met die Picasso-vergelijking sla je de spijker op z'n kop.
Neorealisten bestaan niet, er bestaan alleen neorealistische films 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Wat bedoel je hiermee? En in hoeverre is dat een kenmerk van het neo realisme?
http://screen.oxfordjournals.org/cgi/reprint/14/4/69.pdf
Guerrilla filmmaking - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
(Mann staat er ook niet bij
)
Link met het neo realisme is me wel duidelijk, maar toch wel vergezocht.
"The film, shot on location in the Caribbean, South America, and South Florida, lost seven days of filming to Hurricanes Katrina, Rita, and Wilma.
Several crew members criticized Mann's decisions during production, which featured sudden script changes, filming in unsafe weather conditions, and choosing locations that "even the police avoid, drafting gang members to work as security"
Miami Vice (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Vooral de laatste zin! 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Nee, het werd er juist meer neo realistsich van...
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
En als inhoudeljike bijdrage: ik zou zeggen dat Antonioni begon als neorealist, maar hij gelukkig dat snel achter zich liet om goede film te gaan maken. [/quote]
Dat vind ik ook. In het begin van carrière heeft hij bemoeienis gehad met het Neorealisme, maar toen hij zijn eerste speelfilm (in 1950) maakte, was het Neorealisme al op sterven na dood. Zijn eerste speelfilm heeft wat mij betreft geen serieuze, neorealistische kenmerken. Die film heeft m.i. eerder kenmerken van een film-noir (vanwege het James M. Cain-achtige scenario).
Waar het natuurlijk eigenlijk om gaat, is dat ik een groot liefhebber ben van het werk van Antonioni. Het doet me pijn, als zijn eigenzinnige films worden afgedaan als neorealistisch.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Michael Mann is geen neorealist, hij werd en wordt nog steeds beïnvloed door de oude neorealistische meesters! Dat was en is mijn stelling.
Daar kan ik mee leven, maar je drukt het nu wel wat minder sterk uit dan eerst.
Het werk van Mann is hyper gestileerd vormgegeven met een duidelijk (neo)realistisch tintje. In zijn film merk ik heel erg veel Roberto Rossellini en Antonioni elementen.
Het werk van Mann is eerder een kruising tussen de Amerikaanse cinema, het neorealisme en de Nouvelle Vague (J.L. Godard).
Toch blijf ik erbij dat daar waar hij zich heeft laten inspireren door Antonioni het geen neo realisme betrof. Of geloof je dat het met name om zijn korte films ging? (Het enige werk dat als neo realistisch aangemerkt kan worden) .
Een daar waar hij zich door Rossellini liet inspireren vraag ik mij af uit welke periode?
Verder is het inderdaad heel guerilla om met slecht weer te filmen.... 
PS. Het heeft weinig zin naar een document te verwijzen dat niet openbaar is.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Dan kook jij toch lekker je bloemkool in water met siroop. 
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
cinema.rex
-
- 307 messages
- 232 votes
Dit gaat me vervelen. Het wordt een semantisch spelletje. Als je mijn eerdere tekst goed had gelezen, dan had je al geweten dat ik op basis van de door mij geciteerde tekst concludeer dat Germania een randverschijnsel is, geen loepzuivere neorealistische film. En vervolgens ben jij het daar niet mee eens. Daar kan ik wel mee leven, denk ik.
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Een daar waar hij zich door Rossellini liet inspireren vraag ik mij af uit welke periode?
"Several crew members criticized Mann's decisions during production, which featured sudden script changes, filming in unsafe weather conditions, and choosing locations that "even the police avoid, drafting gang members to work as security"
Miami Vice (film) - Wikipedia, the free encyclopedia - en.wikipedia.org
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Security in huren, dat klinkt ook heel erg guerilla. Marketing praat....
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Security in huren, dat klinkt ook heel erg guerilla. Marketing praat....
Hij maakt zijn films zo authentiek mogelijk. Hij huurt echte criminelen in. Zijn acteurs leren echt schieten, vechten (vechttechnieken) etc. Of is dat ook marketing? Zo poogt hij wie en/of wat hij probeert te onderzoeken aan de werkelijkheid / realiteit te koppelen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Elke acteur traint of leeft zich in voor zijn rol. Niet echt iets bijzonders. DeNiro duikt zelfs maanden onder. Zo'n beetje het tegenovergestelde van met echte mensen werken...
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes
Onmogelijk om met Reinbo een discussie te voeren. Bovendien begon HIJ te zeuren en betrok hij Mann er uit het niets bij, toen ik iets negatiefs over Apocalypse Now en Avatar schreef.
Ik denk dat hij daar nu spijt van heeft, gezien zijn gezichtsverlies hier. Want zijn aanval is niet effectief. Omdat ik er nog steeds van overtuigd ben dat de cinema van Mann een kruising tussen de Amerikaanse cinema, de Nouvelle Vague en het neorealisme is. Echte tegenargumenten heeft hij namelijk NIET gegeven!
EPIC FAIL!
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Weet je wat, we beginnen gewoon opnieuw. 
Jij bent toch Mann fan.... Ik zie werkelijk helemaal niets neo realistsch in zijn werk......
Hij werkt met bekende acteurs vs gewone mensen
Uber afgewerkt qua sounddesign vs slechte nasynchonisatie
Uber stylering vs realisme
Strakke enscenering vs documentaire benadering
Verhalen die bigger than life zijn vs Drama van de straat.
Hoe kom je erbij? Ik zou hem eerder als het totale tegenovergestelde benoemen. (Daarom vind ik zijn films over het algemeen ook erg goed).
ghostman
-
- 5740 messages
- 5 votes

Volgens mij heb je echt 0 % verstand van de cinema...
Roberto Rossellini en Antonioni hebben ook met bekende acteurs gewerkt.
Roberto Rossellini: Ingrid Bergman, Anna Magnani etc....
Antonioni: Jack Nicholson, David Hemmings, Monica Vitti, Richard Harris, Alain Delon etc.
Films van Antonioni en Rossellini zijn ook uitgewerkt qua sounddesign.
Roberto Rossellini: Viaggio in Italia etc.
Antonioni: Zabriskie Point, Blowup, Il deserto rosso etc.
Het realisme kan absoluut gepaard gaan met de uber gestileerde vormgeving.
Roberto Rossellini: Viaggio in Italia, La prise de pouvoir par Louis XIV etc.
Antonioni: L'eclisse, La notte, L'avventura etc.
Films van Mann zien er meer als docu's uit dan films van Antonioni.