- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Winkels en webshops
- Waar erger je je aan in de videotheek?
Waar erger je je aan in de videotheek?
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Maak er dan gelijk gebrek aan niet-Hollywood films van 
Ja ze hebben ze wel, Ants in the Pants en Engels-gedubte versies van Jet Li en Jackie Chan films zonder de originele taal natuurlijk.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Gewoo neen filmclub maar sinds er nieuwe eigenaars zijn is er van alles te vinden. Van Ki-Duk tot Sabu, van Kitano tot Tsukamoto, ga zo maar door. 
herman78
-
- 3176 messages
- 1281 votes
Ik erger me aan het gebrek aan assortiment. In Leiden heb je eigenlijk maar een fatsoenlijk videotheekje waar je wat bijzonders tegen kan komen. Verder moeten we het doen met videotheken waar het personeel Legally Blonde als klassieker ziet. Van een Scorsese of Kubrick hebben ze nooit gehoord, laat staan van Zuidamerikaanse of Oosteuropese arthouse-films.
Gelukkig is er het internet... en komt er nog wel 's wat op TV.
film_kaza
-
- 3140 messages
- 0 votes
Tot nu toe deed het er eentje niet. Overal staan er een en al aanraders die ik geen aanraders vind. Zonde van m´n geld. Dan vraag ik eens voor een film dan hebben ze die niet. Maar ze hebben wel veel goeie films.
Latesta
-
- 408 messages
- 146 votes
Ik erger me nergens aan, de videotheek is van mn oom, dus ik neem aardig wat gratis films mee naar huis 
jordybeukeboom
-
- 6797 messages
- 2423 votes
Gewoon omver schoppen al die leipo's 
catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Ik heb dit jaar eens ruzie gehad in de videotheek. Ik wilde Der Untergang lenen waarna dat me geweigerd werd. Ik was namelijk nog geen 16!! 
Toen wilde die eikel(die net deed of ie verstand van films had)mijn moeder bellen, om te vragen of het goed was. 
Ik heb nog nooit zo hard gelachen, mijn moeder vond het prima, ze wist niet eens wat voor'n film het was. Dus toen liep na al die moeite de videotheek uit met een film vanaf 16 jaar. Ik huur en koop al jaren dvd's en er is me nog nooit een dvd geweigerd, het was dus compleet nieuw voor me. Ik was wel erg kwaad en besloot een andere videotheek op te zoeken. Lang heb ik me daar niet aangehouden, want de volgende week stond ik er weer
.
Hannibal
-
- 9358 messages
- 3273 votes
Volgens mij mogen ze je dit ook niet weigeren (weet het niet 100% zeker). Die kijkwijzer is gewoon een indicatie voor ouders die niet willen dat hun kinderen films kijken die ongeschikt voor ze zijn.
Iedere ouder weet zelf het beste wat hun kinderen wel en niet aankunnen, de één is gevoeliger dan de ander.
us_raider
-
- 2034 messages
- 0 votes
Ik heb dit jaar eens ruzie gehad in de videotheek. Ik wilde Der Untergang lenen waarna dat me geweigerd werd. Ik was namelijk nog geen 16!! 
Toen wilde die eikel(die net deed of ie verstand van films had)mijn moeder bellen, om te vragen of het goed was. 
Ik heb nog nooit zo hard gelachen, mijn moeder vond het prima, ze wist niet eens wat voor'n film het was. Dus toen liep na al die moeite de videotheek uit met een film vanaf 16 jaar. Ik huur en koop al jaren dvd's en er is me nog nooit een dvd geweigerd, het was dus compleet nieuw voor me. Ik was wel erg kwaad en besloot een andere videotheek op te zoeken. Lang heb ik me daar niet aangehouden, want de volgende week stond ik er weer
.
Heb ik ook een keer gehad toen ik nog 14 ofzo was. Gelukkig kunnen je ouders aangeven dat ze hiervoor niet meer gebeld willen worden en dat het de volgende keer gewoon mag.
Ook werd er mij een keer gevraagd of ik wel 16 was, ik zei natuurlijk ja. "heb je toevallig ook een pasje mee waar je geboortedatum op staat?" "Uhm, sorry nee. "Wat is dan je geboortedatum? "14 augustus 1989" Je ziet haar even nadenken... "Ok, is goed!"

catweasel
-
- 1571 messages
- 951 votes
Volgens mij mogen ze je dit ook niet weigeren (weet het niet 100% zeker). Die kijkwijzer is gewoon een indicatie voor ouders die niet willen dat hun kinderen films kijken die ongeschikt voor ze zijn.
Iedere ouder weet zelf het beste wat hun kinderen wel en niet aankunnen, de één is gevoeliger dan de ander.
Ja, dat van die kijkwijzer is een twijfelachtige maatstaf. Vanaf 16 jaar is de kijkwijzer helaas wettelijk.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Volgens mij mogen ze je dit ook niet weigeren (weet het niet 100% zeker)..
Nee hoor, er is zelfs een wet voor. Deze geeft aan dat zowel iemand toelaten tot een film voor 16 en jonger is, of een film verhuren aan jonger, strafbaar is. Dat dit natuurlijk vaak niet gebeurt mogen duidelijk zijn.
edit
zie op de website van kijkwijzers ook nog het volgende staan; Of de persoon begeleid wordt door een ouder of verzorger speelt geen rol.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Zie op de website van kijkwijzers ook nog het volgende staan; Of de persoon begeleid wordt door een ouder of verzorger speelt geen rol.
Erg vreemde regel. Dus als een ouder akkoord gaat dat zijn of haar kind een film van 16 jaar en ouder mag huren en zelfs persoonlijk meegaat om dit duidelijk te maken, mag de videotheek- medewerker nog weigeren de film mee te geven?
Kan me niet voorstellen dat dat in werkelijkheid voorkomt.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Zoals ik al zei gebeurt dat weigeren zelden. Maar er zijn weleens boetes gevallen, al was dat volgens mij steeds bij een bioscoop.
aegron
-
- 4030 messages
- 1265 votes
Zoals ik al zei gebeurt dat weigeren zelden. Maar er zijn weleens boetes gevallen, al was dat volgens mij steeds bij een bioscoop.
Mijn broertje is in de bios geweigerd bij hotel Rwanda omdat hij nog geen 16 was (op een paar dagen na zelfs
), terwijl mijn vader mee was.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Verhoudingsgewijs in ieder geval niet vaak, zelden is een beetje en groot woord. Net als in andere branches zou er een kapitaal opgehaald kunnen worden indien er heel veel gecontroleerd zou worden. Denk dat het vooral in videotheken minder correct (volgens de wet) verloopt dan bij bioscopen.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Een boete krijgen terwijl die eikel de hele week dicht was en ik de film allang in de brievenbus van de videotheek had geduwd 
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ik erger me alleen aan dat als ik naar een film vraag, ze die vaak niet hebben. Maar dat heeft verder niks met het personeel te maken.
Wel had de medewerkster een keer haar Boxer bij. De hond rende voortdurend door de hele tent en kwijlde me helemaal onder.
Maar goed dat ik een hondenliefhebber ben, anders was ik allang weg.
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
Nee, dan is het inderdaad ergelijker als ze niet weten welke film het is. 
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Ja ik vroeg een keer aan haar:"Hebben jullie Ichi the Killer?"
Ze keek me raar aan:
"Ikki?"
"Nee Ichi!"
"Isjie?"
"NEE ICHI!!"
Wacht ik zoek het op:"i-t-c-h...."
"NEE HET IS I-C-H-I!"
Je begrijpt het al, het werd niks.
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat is mijn ergernis, dat mensen de Aziatische films met officiële Aziatische titels gewoon benoemen met de Engelstalige working titles. 
Angrod_Pallanén
-
- 6687 messages
- 1042 votes
Dat ís toch ook veel handiger. Kijk, Sen to Chihiro no Kamikakushi heb ik dan geleerd omdat ik hem zo geweldig vind, maar meer moet je me ook niet vragen.
FillumGek
-
- 8987 messages
- 3398 votes
Dat is mijn ergernis, dat mensen de Aziatische films met officiële Aziatische titels gewoon benoemen met de Engelstalige working titles. 
Ik denk niet dat je wilt weten wat ze had verstaan of gespeld had als ik zei: Koroshiya 1
Naomi Watts
-
- 54554 messages
- 3155 votes
Dat ís toch ook veel handiger. Kijk, Sen to Chihiro no Kamikakushi heb ik dan geleerd omdat ik hem zo geweldig vind, maar meer moet je me ook niet vragen.
Handiger is het zeker maar daardoor niet minder ergerlijk. 
Ik denk niet dat je wilt weten wat ze had verstaan of gespeld had als ik zei: Koroshiya 1
Ik denk het ook niet, dan kom je helemaal nergens. 
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
En daarbij komt ook nog dat vele Aziatische films onder de Engelstalige titel in de videotheken liggen. Niet vreemd dus dat de Engelse titel gehanteerd wordt.
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ik vind het heerlijk dat ik bij de Cinematheek gewoon kan vragen of ze Ascenseur pour l'Échafaud uit 1958 hebben en de beste man zegt: 'Natuurlijk, daar ligt hij'.
Cinematheek
.
Goodfella_90
-
- 10407 messages
- 2595 votes
Daar waar ik al maandenlang vaste, en misschien wel beste klant was van mijn videotheek, lieten ze mij laatst 8 euro boete betalen over 2 films die ik nét te laat inleverde. Daar kom ik dus van mijn leven niet meer.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
In alle talen die ik niet meester ben onthoud ik de titels indien die erg lang en wat ingewikkeld zijn enkel als ik ze goed vind. Bij echt ingewikkelde titels (en lange) kan ik ermee leven dat dat er vooral gepromoot wordt wereldwijd met de Engelse.
Maar ik vind het een fijn goed om een film gewoon ook uit te brengen bij zijn originele titel. Ik snap zo niet waarom Les Choristes persee dan The Chorus moet worden. Beiden makkelijk te onthouden en pak er dan maar een woordenboek bij, is ook alleen maar goed voor je talenkennis.