• 177.957 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.994 actors
  • 9.370.976 votes
Profile

Waar erger je je aan in de videotheek?

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Nu vind ik het ook niet kloppen hoor, maar je weet van tevoren wel dat dit eigenlijk overal zo gaat.

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Halcyon wrote:

(quote)

Bij ons noemen ze zoiets discriminatie, en dat is bij wet verboden.

Naief van je om te denken dat zoiets niet voorkomt. Bovendien is het bij sommige functies niet meer dan logisch om op uiterlijk te letten..

Maar laten we niet off topic geraken..

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Leno wrote:

Maar laten we niet off topic geraken..

Dat is toch juist heel erg on-topic

Filmkenners zonder representatief uiterlijk maar wel met de nodige kennis die niet in een videotheek mogen werken tegenover achterlijke blondjes die nog niet weten hoe een DVD eruit ziet wel ...

Daar ergeren mensen zich aan in een videotheek kan ik je melden

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

@Leno: Wat is daar naïef aan? Ik zeg toch niet dat het niet voorkomt, ik zeg gewoon dat zoiets strafbaar is.

En of het logisch is om bij sommige functies op uiterlijk te letten? Het is nét die houding die discriminatie in de hand werkt...

damon

• 1887 messages
  • 0 votes

filmfreaks zien er juist altijd stoffig, vies en afstotelijk uit

dus waarom je niet werd aangenomen snap ik ook niet!

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Belachelijke onnodige opmerking weer.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

damon wrote:

filmfreaks zien er juist altijd stoffig, vies en afstotelijk uit

dus waarom je niet werd aangenomen snap ik ook niet!

damon waarom ga je niet gewoon ergens anders mensen vervelen want op dit soort uitspraken zit echt niemand te wachten

damon

• 1887 messages
  • 0 votes

dat was sarcastisch bedoeld Naomi

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Leno wrote:

(quote)

Verkopers in kledingzaken worden beter betaalt, wat meer kennis mag dan ook wel verwacht worden.

Er zijn echt genoeg filmliefhebbende scholieren/studenten te vinden die voor het minimumloon in de videotheek willen staan. Sowieso zijn er voor dat soort baantjes altijd genoeg mensen te vinden, dus mag er wmb wel wat nadrukkelijker gescreend worden.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

@ Halcyon

Maar vind je het voor sommige banen niet redelijk logisch dat ze er wat representatief uit moeten zien? Ik noem maar wat, een autoverkoper of zo.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

damon wrote:

dat was sarcastisch bedoeld Naomi

Misshcien sarcastisch maar nog onnodig imo.

damon

• 1887 messages
  • 0 votes

moviefreak#1 wrote:

damon waarom ga je niet gewoon ergens anders mensen vervelen want op dit soort uitspraken zit echt niemand te wachten

irriteer je je aan mij?

Halcyon

• 9952 messages
  • 0 votes

Goodfella_90 wrote:

@ Halcyon

Maar vind je het voor sommige banen niet redelijk logische dat ze er wat representatief uit moeten zien? Ik noem maar wat, een autoverkoper of zo.

Wat ik snap is dat er bij sommige beroepen een dresscode is (alhoewel ik dat al vrij ver vind gaan), maar puur op uiterlijk iemand weigeren is toch onzin? Zolang je netjes en beleefd bent zie ik geen probleem...

Leno

• 5921 messages
  • 4399 votes

Halcyon wrote:

@Leno: Wat is daar naïef aan? Ik zeg toch niet dat het niet voorkomt, ik zeg gewoon dat zoiets strafbaar is.

En of het logisch is om bij sommige functies op uiterlijk te letten? Het is nét die houding die discriminatie in de hand werkt...

Dan heb ik je verkeerd begrepen. Strafbaar is het trouwens niet hoor, hooguit ethisch onverantwoord.

Als kroegbazen knappe dames proberen te werven voor de bediening vind ik dat logisch, het is toch je visitekaartje. Sommige kroegen slaan daarin door (teaserscafé) maar daar is verder niets mis mee.

Als je bijvoorbeeld voor een kantoorfunctie voorgetrokken wordt omdat je grote borsten hebt (om eens wat te noemen) dan is het natuurlijk wel verkeerd; er is immers geen reden voor behalve dat de baas iets heeft om naar te kijken.

Ik zei toch al dat we off topic geraken, ik stop ermee

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Ik vind ook dat het fout is. Maar je hebt toch altijd mensen die weg zouden lopen als, in dit geval, de autoverkoper er als een zwerver of iets dergelijks uitziet. Het is nou eenmaal vaak beter voor de verkoop als er zo'n smerige 'knappe vent of schoonzoon' auto's staat te verkopen.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Halcyon wrote:

Representatief uiterlijk kan gewoon een functie-eis zijn, is naar mijn weten niet verboden.

starbright boy (moderator films)

• 22398 messages
  • 5070 votes

Bij wet verboden is het in ieder geval niet. In representaieve functies mag je gewoon mensen op een niet-representatief uiterlijk afwijzen.

Ikzelf zie ook geen probleem, maar helaas is de rest van Nederland niet zoals wij zijn en zijn er legio mensen die minder snel een autoverkoper met een wenkbrauwpiercing vertrouwen. En dan kun je als garagehouder heel idealistisch zijn, als het je omzet kost neem je toch de jongen zonder aan. Jammer en pijnlijk, maar dat is hoe de wereld in elkaar zit.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Je kunt zeggen wat je wil maar bij een videotheek is het naar mijn mening juist andersom. Je moet toch proberen iets te verkopen (of in dit geval verhuren) en je moet zorgen dat die mensen terug willen komen.

Als ik als liefhebber ergens een DVD wil huren en ik vraag om advies dan moet je als videotheek mij een fatsoenlijk advies kunnen geven. Geef je me namelijk geen goed advies dan zou het wel eens kunnen dat ik de volgende keer wel naar een andere videotheek ga. Geef je me echter wel een goed advies, kom ik zeker terug voor een volgend advies.

Dus ook al is uiterlijk in een videotheek misschien wel belangrijk, je moet vooral zorgen dat je iemand hebt die goede adviezen verstrekt. Vandaar dus het punt dat je zeker een bepaalde basiskennis moet hebben als videotheekmedewerker.

• 22398 messages
  • 5070 votes

Daar ben ik het volkomen mee eens trouwens. En dat geldt niet eens zozeer voor de filmliefhebber, maar nog meer voor de gemiddelde filmkijker. Hier in de buurt zit een mainstreamvideotheek die behoorlijk goed loopt (voorzover ik dat kan beoordelen) en ik ben ervan overtuigd dat dat deels te maken heeft met de eigenaar die duidelijk weet wat hij zijn klanten (die hij ook kent) moet aanraden, dat zie ik constant gebeuren. Ze vragen hem om advies en hij geeft het ook en hij vraagt als ze terugkomen wat ze van de film vonden. Juist veel mensen op MM weten heel goed wat ze willen zien en wat niet, maar erg veel mensen gaan gewoon een film huren en zien wel waar ze mee thuis gaan komen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Een goed of slecht advies is ook een erg subjectief gegeven natuurlijk. Het kan bij de 1 goed uitpakken en bij de ander weer niet.

• 22398 messages
  • 5070 votes

Maar als een videotheekmedewerker zijn klanten kent, pakt het vaak gewoon goed uit.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Werkt dat natuurlijk wel alleen bij vaste klanten.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Maar dat worden alleen vaste klanten omdat ze weten dat ze in goede handen zijn.

• 22398 messages
  • 5070 votes

Wat Moviefreak zegt en juist erg veel videotheken drijven op vaste klanten.

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

moviefreak#1 wrote:

Maar dat worden alleen vaste klanten omdat ze weten dat ze in goede handen zijn.

Klopt. De medewerkster in de videotheek waar ik altijd kom heeft bijna alles gezien, kent mijn smaak wel redelijk en zegt ook eerlijk wanneer een film enorm slecht is. Ik kom dan ook altijd weer graag terug, zo hou je inderdaad klanten vast.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

Maar 'advies' valt over het algemeen helemaal niet onder de doelstellingen van een videotheek; verdienen ze ook niets aan. Klantenbinding is natuurlijk wel belangrijk, maar dat lijkt me dan meer te ontstaan door vriendelijkheid en de herkenning (het gegeven dat er altijd dezelfde medewerker staat die je langzaam leert kennen), en niet noodzakelijkerwijs door z'n filmkennis.

Nogmaals, het is allemaal leuk en aardig als er een hobbyist staat (al zit ik persoonlijk niet op advies te wachten), maar ik vind het geen vereiste voor zo'n baan. Belangrijkste kwaliteit bij een solicitatie lijkt me dat iemand een beetje snel en efficiënt kan werken.

• 22398 messages
  • 5070 votes

Dat denk ik dus niet, juist in een doorsnee buurtvideotheek is advies erg belangrijk voor klantenbinding, onderdeel van die herkenbaarheid. Daar zit 'm ook juist het verschil tussen een cultvideotheek en een buurtvideotheek, ik kom regelmatig in beide en in de cultvideotheek vraagt letterlijk niemand om advies (hooguit waar een bepaalde film staat en of ze die hebben), in de buurtvideotheek gebeurt dat vrijwel continu. Als dat bij een nieuwe medewerker of eigenaar weg zou vallen, dan is het klantenbestand zo weg. Ik zit er ook niet op te wachten, maar ik ben dan ook niet de gemiddelde klant daar.

En efficient werken oké, maar snel werken is nu niet echt een van de belangrijkste kwaliteiten voor een videotheekmedewerker, er staan doorgaans geen supermarktrijen.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3279 votes

Ik vraag me toch af hoeveel mensen nog die videotheek binnenlopen waar er een kaalgeschoren neo-nazi achter de bali staat.

Een beetje representatief uiterlijk lijkt me niet meer dan normaal.

damon

• 1887 messages
  • 0 votes

BoordAppel wrote:

Ik vraag me toch af hoeveel mensen nog die videotheek binnenlopen waar er een kaalgeschoren neo-nazi achter de bali staat.

Een beetje representatief uiterlijk lijkt me niet meer dan normaal.

hoe herken je dat ie dan een nazi is?

.....aan de getatoeëerde swastika op zijn voorhoofd, en alle films van Leni Riefenstahl in voorraad?

lijkt me inderdaad niet verstandig in een videotheek

Mij interesseert het echt totaal niet hoe de medewerkers zijn, zolang de prijzen maar een beetje laag zijn. Das het enige wat telt

kos

• 46688 messages
  • 8845 votes

Helemaal eens met Starbright Boy. Videotheken als branche zitten al jaren in de hoek waar de klappen vallen. Daarom moeten ze service en een persoonlijke benadering bijvoorbeeld gebruiken om een meerwaarde te leveren en zich te onderscheiden. Als ze er alleen maar staan om die dvd'tjes in hoesjes te doen lijkt het net een buurtsupertje. Geen wonder dat mensen net zo goed een filmpje op tv kijken of gaan downloaden, als ze toch niet weten wat ze halen voor 4 euro.

Ik vind het persoonlijk belachelijk dat mensen met geen enkele benul van films in een videotheek staan. Zij moeten juist hun klanten aan zich binden, uitstralen dat zij weten waar ze over praten etc. Tuurlijk is smaak subjectief, maarehm.. hier op de site pikken mensen ook geregeld wat op van anderen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.