• 177.969 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.997 actors
  • 9.371.015 votes
Profile

MovieMeter top 1000 project - Editie 2017

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

Inception, erg vermakelijk. Maar top 100 waardig? Nee.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

En dan lees je de verschrikkelijke update over Nouri en doet zo'n lijst er opeens totaal niet meer toe.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Grappig, de still van 'Schindler's List'. Dit is door Spielberg geleend uit 'Boxer a Smrt' (1962)!

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

Zwolle84 wrote:

En dan lees je de verschrikkelijke update over Nouri en doet zo'n lijst er opeens totaal niet meer toe.

Ja, kutnieuws...

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Wat een heerlijk afwisselende top 100 tot nu toe. Veel van mijn favorieten (van Sant, S. Coppola, Noe, Ghibli), maar ik denk dat er voor ieder wat wils is (behalve als je alleen into Hollywood actie bent maybe).

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Nog een film die ongelooflijk 'steady' is. Casablanca, 31-32-32.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ramon K wrote:

(quote)

Dus, McSavah, IS Spring Breakers escapisme, en niet een ode aan escapisme of een weldoordachte film die ons een duaal gevoel moet geven. Dat is mijn punt. Duizenden van dit soort films geven wat deze film geeft; bier, tieten, geweld. Alleen heb ik bij deze film het idee dat de liefhebbers er meer van maken dan het in werkelijkheid is, omdat er toevallig een gerespecteerde (door cultaanhang) 'arthouse' regisseur/naam aan vastkleeft. En dus snap ik niet dat deze flauwe, commerciele, film de top 100 binnendringt. En dat was mijn punt.

Het is een bij vlagen mooi vormgegeven lege huls, die hier op MM veel te veel credit krijgt. Met een mooi verhaal wordt dat dan weer 'recht' gepraat, maar feit blijft gewoon dat dit een simpele exploitationfilm is, en buiten de vorm om, niet eens een hele goede. Persoonlijk vond ik 'm ergerlijk slecht zelfs (ik heb in het topic daar wel eens verwoord waarom ik dat vind). Echt een MM hype wat mij betreft en ik verwachtte 'm wel ergens in de top 1000, maar zeker niet bij de bovenste 100. Daar misstaat ie echt. Over 20 jaar hoor je hier niemand mee over vermoed ik.

In ieder geval.. zo denk ik erover.

Het is ook escapisme! Ongeveer iedere film is escapisme... Verschil met andere bier en tietenfilms is de vorm, die is uniek in de combinatie met de getoonde platheid.

Maar jij vind het dus een simpele exploitatiefilm, voor The One Ring is het (wellicht) vooral een ironisch sociaal commentaar en voor mij is het dat ook allemaal gegoten in een droomvorm (een soort van ode dus, whatever). Je blijft hameren op die ode, maar dat was een vrij willekeurige woordkeuze. Ik kan met de film/droom/ode meegaan, jij niet. Dat betekent niet dat ik er meer in wil zien dan er is of dat jij de film niet snapt. Voor mij werken de cinematografie, de soundtrack, de door de acteurs soort uitgesproken mantra's en de vertelstructuur in combinatie met het platte narratief als een ambigue ervaring waar ik heel erg van geniet. Voor mij is dat al meerdere keren een waardevolle filmervaring gebleken en daarom scoort hij bij mij zo hoog. Bij jou werkt het blijkbaar niet (je kijkt wellicht anders naar film of bent misschien te nuchter ingesteld, bijvoorbeeld) en dat vind ik helemaal prima. Als je de vorm helemaal buiten beschouwing laat blijft er inderdaad iets leegs en simpels over, maar dat is niet de film, dat is louter een onderdeel dat je er los uithaalt. En ook al doe je dit niet, kan de film je alsnog enorm tegenstaan, dat blijkt dus heel persoonlijk te liggen.

John Milton

• 24220 messages
  • 13385 votes

IH88 wrote:

Nog een film die ongelooflijk 'steady' is. Casablanca, 31-32-32.

en terecht. Heerlijke film.

Voor mij althans.

SimonSav

• 337 messages
  • 3414 votes

In Casablanca heb ik 'het' helaas nooit gezien.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Ik vraag me toch af wat men zo goed vindt aan North by Northwest. Voor mij niet meer dan een (weliswaar boven)gemiddelde film in zijn oeuvre. Gaat vooral ten onder aan zijn groteske verhaallijnen.

Casablanca moet ik nodig eens herzien. Ik weet er niet veel meer van, behalve dat ik hem geweldig vond.

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

John Milton wrote:

(quote)
en terecht. Heerlijke film.

Voor mij althans.

Nou ja toeval of niet, ik heb hem op 31 staan . Schitterende film inderdaad.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Mijn nummer 1!! Zoals bij iedereen die z'n nr 1 ziet langs komen, veel te vroeg natuurlijk. Maar de film is mooi gestegen. Gaat de goeie kant op.

Pieter Montana

• 6678 messages
  • 2286 votes

Film Pegasus wrote:

Mijn nummer 1!! Zoals bij iedereen die z'n nr 1 ziet langs komen, veel te vroeg natuurlijk. Maar de film is mooi gestegen. Gaat de goeie kant op.

Groot verschil ook met de sequel, Aliens. Ik dacht dat deze laatste ietsje meer of toch op z'n minst even populair was als haar voorganger.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

BBarbie wrote:

(quote)
Het gaat mij niet om de plaats op de lijst, maar om het feit dat tweederde van de deelnemers hier deze film niet eens in hun top-250 of top-500 hebben staan.

Het is trouwens nieuw voor mij dat er mogelijk ook "niet-serieuze" inzendingen zouden zijn.

Elke film wordt door minstens 1/2e genegeerd die tot nu toe aan bod kwam.

SimonSav

• 337 messages
  • 3414 votes

Solyaris!

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

Het is ook escapsisme! Ongeveer iedere film is escapisme...

Uh nee. Je snapt goed dat ik uitga van een tweedeling escapisme/artfilm in deze discussie.

Dat betekent niet dat ik er meer in wil zien dan er is of dat jij de film niet snapt. Voor mij werken de cinematografie, de soundtrack, de door de acteurs soort uitgesproken mantra's en de vertelstructuur in combinatie met het platte narratief als een ambigue ervaring waar ik heel erg van geniet

Dat heb ik met Hot Bubblegum en Screwballs. Kom op man, mantra's!?

Sorry, McSavah, je bevestigt eigenlijk gewoon wat ik bedoel. Ik snap dat je erg genoten hebt van de film (meerdere malen), en daar heb je alle recht toe, maar je benadert deze platte exploitationfilm in je bewoordingen als een artfilm. En dat is juist een hoogdravenheid die ik niet begrijp bij deze film van Korine. Dit soort tietenfilms kwamen voortdurend van de lopende band rollen in de jaren 70 en 80, en daarin riepen ze ook om de haverklap iets ('Tieten', 'springbreak', schwwwwing!), maar in recensies zijn het nooit mantra's genoemd hoor. Maar nu opeens wel. Dat de cinematografie voor jou bedwelmend of dreamlike is, dat is misschien waar (de vormgeving is ook anders dan normaal in dit soort films), maar uitendelijk is het verre van een artfilm en hebben jullie uiteindelijk gewoon een exploitationfilm de top 100 ingestuwd. Het is wat het is, ik heb daar verder vrede mee, maar ik bekritiseer het wel eventjes.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ramon K maar er zitten toch genoeg (visueel) eigenzinnige scenes in om dit meer richting de (ik noem even wat namen) Refn's en Noe's te trekken? Het gaat toch niet alleen om het onderwerp, maar juist om de uitvoering die een film 'arthouse' maken?

Geen fanboy hier trouwens, ik verkies Korine's Trash Humpers boven Spring Breakers

(Edit: o hierboven bevestig je eigenlijk mijn punten)

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

SimonSav wrote:

Solyaris!

Da's een film waar ik de lof niet zo over begrijp; al helemaal niet omdat ik de eerste (https://www.moviemeter.nl/film/99995) en derde (https://www.moviemeter.nl/film/3576) verfilming van het boek beter vind.

Schrijver vind het allemaal maar niks.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

danuz wrote:

Ramon K maar er zitten toch genoeg (visueel) eigenzinnige scenes in om dit meer richting de (ik noem even wat namen) Refn's en Noe's te trekken? Het gaat toch niet alleen om het onderwerp, maar juist om de uitvoering die een film 'arthouse' maken?

Geen fanboy hier trouwens, ik verkies Korine's Trash Humpers boven Spring Breakers

In films van Russ Meyer zitten ook visueel eigenzinnige scènes, in Japanse vrouwengang films ook; zie je die uberhaupt ergens in de top 1000 terug dan? Korine heeft een vorm gekozen die momenteel heel erg aansluit bij wat de critici graag zien. Best, geeft voor veel mensen natuurlijk een vleugje 'art' er aan, maar dat maakt de film niet kunstzinnig, laat staan top 100 waardig.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

kijk nu noem je eindelijk eens échte exploitation films... de rest van de discussie komt op mij over als een beetje onzinnig om elkaar heen gedraai jullie weten beiden heel goed wat Spring Breakers is en wil zijn.

Ramon K

• 13575 messages
  • 0 votes

beavis wrote:

kijk nu noem je eindelijk eens échte exploitation films... de rest van de discussie komt op mij over als een beetje onzinnig om elkaar heen gedraai jullie weten beiden heel goed wat Spring Breakers is en wil zijn.

Screwballs en Hot Bubblegum is ook gewoon sexploitation hoor. Ik heb toevallig ook nog Spring Break op schijf staan. En Spring Break USA heb ik al achter de kiezen.

Film Pegasus (moderator films)

• 31144 messages
  • 5447 votes

Sterke stijging voor La Vie d'Adèle. Het leek zelfs even dat de film zich in de top 10 ging nestelen, maar zakte bij de laatste lijstjes terug iets naar beneden. Toch een mooie prestatie!

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

En Rear Window als eerste film uit de top 10 geduikeld. De vraag voor ons is: volgt er nog een andere film....

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

La Vie d'Adèle had ik niet eens in de lijst verwacht, laat staan zo hoog. Prima film, maar hij duurt wel echt een uur te lang.

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Ramon K wrote:

.... laat staan top 100 waardig.

Maar dat is dan toch omdat je je eigen "voorwaarden" koppelt aan welke waarden een film moet hebben om in een top 100 te staan.

McSavah

• 9960 messages
  • 5268 votes

Ik zou niet weten waarom ik mij tot in den treure zou moeten verantwoorden voor het waarderen van een VOOR MIJ artistieke film, terwijl ik niemand afkraak (in tegendeel) die de film niks vindt. En ik draai helemaal nergens om heen. What the fuck heb ik te maken met het gegeven dat er geen of weinig exploitatiefilms in de top 1000 staan? Ik hou ook van echte exploitatiefilms, maar die zijn toch enorm verschillend van aard (vorm) dan Spring Breakers?! Ik zeg ook soort mantra's en die woorden gebruik ik om de herhalende monologen te vangen, die samen met het camerawerk, belichting, muziek etc. bijdragen aan de dromerige sfeer, dat iets totaal anders is dan de sfeer in echte exploitatiefilms. Het gaat niet om enkele eigenzinnige visuele cues, het is zwaar bepalend voor de film. En Korine doet dit niet de hele film lang, want hij haalt je soms ook uit de dromerige sfeer door bijvoorbeeld een feestscène echt plat weer te geven (door ander soort muziek en ander soort cinematografie). De film stoot mij af en trekt mij aan. Er zit een verheerlijking in (door de besproken vormelementen) én een zekere ironische ondertoon of hoe je het ook wil noemen. Dat maakt de film voor mij ge(s)laagd. En ik vind het dus ook zeker een 'artfilm', of het een goede is is een tweede. Maar het slaat als kut op dirk om SB op één lijn te trekken met de exploitatiefilms die jij noemt. Je onderschat dan echt de waarde van vorm (dat uiteraard weer uitstraalt op de inhoud en deze verandert, en andersom).

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

Sterke stijging van La Vie Adéle . Ik krijg gelijk zin in spaghetti .

IH88

• 9727 messages
  • 3182 votes

horizons wrote:

En Rear Window als eerste film uit de top 10 geduikeld. De vraag voor ons is: volgt er nog een andere film....

Magnolia en Taxi Driver? Ik gok dat Pulp Fiction sowieso nieuw in de top 10 komt. John Milton en ik doen nu mee .

horizons

• 5687 messages
  • 2402 votes

Oh nee, Plump Fiction... Daar ging mijn waardering door de jaren heen van: 4 - 3 - 2... kan die opgeschoten onzin echt niet meer hebben.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

Rear Window, daar bleef na herziening ook bijzonder weinig bijzonders van over voor mij.

(4,5* --> 3,5*)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.