• 178.414 movies
  • 12.235 shows
  • 34.017 seasons
  • 647.728 actors
  • 9.378.921 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

starbright boy wrote:

(quote)

Zo weinig? Ik vond de zoetige posters die op het festival hingen zo aantrekkelijk dat ik er best naar toe had gewild achteraf.

Ik had gehoopt op zo'n mooie rustige Aziatische film met veel mooie beelden, maar het was een clichématig slecht geacteerd en veel te lang drama. Dat "sfeervolle" en "fraai vormgegeven" waar de beschrijving op de IFFR-site het over had viel ook zwaar tegen.

Het was mijn laatste film van het festival dit jaar, jammer dat het zo'n teleurstellende afsluiter werd.

titan

• 1609 messages
  • 4415 votes

Mijn eerste indruk bij het programma was dat het niet zo bijzonder was, maar dat bleek gelukkig niet waar. De onder Sandra den Hamer ingezette lijn van kwaliteit boven kwantiteit bevalt goed.

Grootste ergernis dit jaar was de temperatuur in sommige zalen. Vooral Cinerama 4 en de zalen in Pathé leken wel een sauna. Ik had het idee dat het erger was dan in vorige jaren (ik hoorde er ook veel andere mensen over klagen).

Mijn eindlijst:

01. Das Leben der Anderen 4,5*

02. Inland empire 4*

03. Parents 4*

04. Children 3,5*

05. Red road 3,5*

06. Dixie chicks: shut up and sing 3,5*

07. Ex drummer 3,5*

08. Clash of egos 3,5*

09. D.O.A.P. 3,5*

10. Rescue dawn 3,5*

11. The mark of cain 3,5*

12. AFR 3*

13. Rock 'n roll never dies 3*

14. A man's job 3*

15. The killing of John Lennon 3*

16. Cowboy angels 3*

17. Die Unerzogenen 3*

18. So lange du hier bist 3*

19. A guide to recognizing your saint 3*

20. The last winter 3*

21. Mischief night 3*

22. PTU 3*

23. Park 2,5*

24. Jardins en automne 2,5*

25. Mala noche 2,5*

26. Le prestige de la mort 2*

FisherKing

• 18696 messages
  • 0 votes

titan wrote:

Grootste ergernis dit jaar was de temperatuur in sommige zalen. Vooral Cinerama 4 en de zalen in Pathé leken wel een sauna. Ik had het idee dat het erger was dan in vorige jaren (ik hoorde er ook veel andere mensen over klagen).

Normaal gesproken hoort het ook te vriezen (en sneeuwen) tijdens IFFR, maar ik geloof dat er nog nooit zo'n warme IFFR is geweest.

DieGo

• 5808 messages
  • 2366 votes

Heeft niemand verder nou Das Fräulein gezien? Was mijn hoogtepunt van de 4 films die ik deze iffr zag!

Das Fräulein 4*

Clash of Egos 4*

How is your Fish Today 3*

Daft Punk's Electroma 0,5*

beavis

• 6628 messages
  • 14803 votes

Ik vond het erg jammer dat ik de Japanse films M en Retribution moest missen. Tot nu toe heb ik echter opvallend weinig gehoord over deze twee films. Zijn er mensen die ze gezien hebben en die er iets over kwijt willen? Of zijn ze zo middelmatig dat er weinig positiefs over te zeggen valt terwijl ze ook niet echt slecht zijn... kan ik me van de twee regisseurs niet echt voorstellen...

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

starbright boy wrote:

Mala Noche zien was erg leuk en van de korte filmpjes was vooral dat van Simone van Dusseldorp zeer geslaagd (en doet haast verlangen naar een qua sfeer en stijl verwante lange film van haar).

Denk dat je Dorothee van den Berghe bedoelt? Vond Zoe iig ook het mooiste filmpje. Helaas duurde de introductie en de Q&A zo lang dat ik na Mala Noche nooit Transe meer zou kunnen halen. Ben dus maar weggegaan.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

Zavo wrote:

* Het valt me altijd weer op hoe lelijk het Schouwburgplein en omgeving toch is. Tijd voor grootschalige sloop.

En buitengewoon gebruiksonvriendelijk ook nog. De metalen platen worden bij het minste beetje regen gevaarlijk glad. En dan hebben ze de 'nopjes' bij de helft van de platen ook nog eens naar beneden gericht, zodat je helemaal geen wrijving meer hebt. Zeker op een van de eerste dagen, toen de neerslag was aangevroren, was het er spiegelglad.

Koekebakker

• 2540 messages
  • 3981 votes

O ja, en nog iets dat me van het hart moet: laat iedere filmmaker met een beetje budget voorlopig alsjeblieft op 35mm blijven draaien!

Ook bij films waar veel aandacht is besteed aan belichting en de dv-camera's op zich goed zijn, blijf ik me aan het gebrek aan kleurdiepte storen. Vooral reflectie van (zon-)licht op gladde of vettige materialen (de huid bijvoorbeeld) ziet er nog steeds niet uit.

Veel films op het iffr waren op dv geschoten, maar ik vond het iedere keer weer een verademing als ik een op 35mm gedraaide film zag. Het verschil is nog steeds erg groot.

starbright boy (moderator films)

• 22412 messages
  • 5077 votes

Koekebakker wrote:

(quote)

Denk dat je Dorothee van den Berghe bedoelt? Vond Zoe iig ook het mooiste filmpje. Helaas duurde de introductie en de Q&A zo lang dat ik na Mala Noche nooit Transe meer zou kunnen halen. Ben dus maar weggegaan.

Tuurlijk, namen, namen, je gooit ze nogal eens door elkaar.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Koekebakker wrote:

O ja, en nog iets dat me van het hart moet: laat iedere filmmaker met een beetje budget voorlopig alsjeblieft op 35mm blijven draaien!

Ook bij films waar veel aandacht is besteed aan belichting en de dv-camera's op zich goed zijn, blijf ik me aan het gebrek aan kleurdiepte storen. Vooral reflectie van (zon-)licht op gladde of vettige materialen (de huid bijvoorbeeld) ziet er nog steeds niet uit.

Veel films op het iffr waren op dv geschoten, maar ik vond het iedere keer weer een verademing als ik een op 35mm gedraaide film zag. Het verschil is nog steeds erg groot.

Inderdaad.

Linn

• 3289 messages
  • 3798 votes

Het zit er weer op voor dit jaar ons dagje IFFR met de bedoeling om 3 films te zien. Maar helaas was Retribution uitverkocht. In die tijd zijn we lekker gaan winkelen met Soom en Hemdale. Om half 8 naar Paprika gegaan die me nogal tegenviel 2*. En om 21.45 naar Nightmare detective, eens een heel andere Tsukamoto maar wel goed 4,5* Verder nog Koenr ontmoet, starbrightboy zien lopen en Tovenaar aan zijn jasje getrokken. Een gezellige maar zeer vermoeiende dag.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Ook voor mij zit het IFFR er nu dan echt op. Negen films en twee kortefilm programmas, in Rotterdam en Groningen.

Gelijk maar een lijstje dan:

Summer Palace 4,5*

Syndromes and a Century 4,5*

Fourteen 4/4,5*

Inland Empire 3,5/4*

Rain Dogs 3,5*

Electroma 3,5*

M 3/3,5*

The Matsugane Potshot Affair 3*

The Man of No Return 1*

(Free Movies from Japan 4*, Lights On! 3*)

Vooral Summer Palace en Syndromes vond ik erg goed. The Man of No Return was belachelijk, Lynchs nieuwste was (weer) vreemd en apart, M een tegenvallertje.

Heb genoten, ook maar eens met een MMer gesproken, The Eye

Volgend jaar weer, nu nog voor het slapen gaan een filmpje pakken.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Voor de mensen die niet bij Retribution waren, wees gerust, het was niet zo bijzonder als Kurosawa's Cure en Pulse. Goede sfeer, maar bij lange na niet zo eng als voorgenoemde werken. Zeer kleine 3*, en daarmee ook de 'slechtste' film van het laatste weekend.

Coeurs: 3 - 3,5 [Resnais vervalt meer en meer in 50+ cinema]

Les Hommes: 3,5

Retribution: 3

Paprika: 4

Aachi & Ssipak (& De Smurfen): 3,5

Veelal oude bekenden tegengekomen as usual. Van het MovieMeter publiek heb ik alleen starbright boy (eerste weekend) en Linn + Onderhond (bij Paprika) gespot.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Mug wrote:

Resnais vervalt meer en meer in 50+ cinema

Hij heeft toch altijd al 50 + cinema gemaakt?

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Iemand nog last van publiek gehad? Zit je in een bomvolle zaal zijn er zo twee personen die constant zacht proberen te praten. Bij een Johnny To film had ik ook nog een stel commentators achter mij zitten...

Onderhond

• 87599 messages
  • 12854 votes

Paprika viel nog mee, Nightmare Detective was het publiek gewoon irritant. Hoesten, kuchen, praten, lachen, fotos trekken (wtf )

Paprika : 4.0* (kleine)

Nightmare Detective : 4.5* (aangename)

Dejima blijft als festival toch leuker. Gezelliger, en meer mensen die weten waar ze naar komen kijken.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Dat is precies het euvel, te veel mensen die 'zo maar een filmpje komen pakken'.

Me vooral gestoord aan massa's mensen die de filmzaal voortijdig verlaten, mensen die hun mobieltjes nog hadden aanstaan, mensen die tijdens stille scenes besluiten de zak chips tevoorschijn te halen, mensen die voor de eerste keer een Japanse film zien ("we krijgen meteen een cursus Japans, hahaha, "aaaaaah" "haaaaa" "mmmm""...die werden al zeer snel de mond gesnoerd), en inderdaad, ze zijn overal, de "om de 2 minuten moet ik even grappige commentaar leveren zodat m'n vrienden me cool vinden" bezoekers. Zo iets verwacht ik wel bij grote bioscoop-films, niet tijdens een internationaal 'arty-farty' filmfestival.

En de stoelen in de Jurriaanse zaal moeten hoognodig ge-olied worden, pffffff.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Mug wrote:

ze zijn overal, de "om de 2 minuten moet ik even grappige commentaar leveren zodat m'n vrienden me cool vinden" bezoekers. Zo iets verwacht ik wel bij grote bioscoop-films, niet tijdens een internationaal 'arty-farty' filmfestival.

Arthouse-publiek kan er ook wat van hoor. Ook dingen als extra hard lachen om te laten merken dat je de grap begrijpt...

Ghola

• 427 messages
  • 938 votes

Ik vind het dan juist weer een kunst om je zoveel mogelijk aan dat soort dingen te ergeren.

Ik bedoel, je wéét dat je met een paar honderd mensen in dezelfde zaal zit, dus dan mag je er best van uitgaan dat je de film niet onder voor jou optimale omstandigheden zal zien. Tuurlijk, je moet een beetje rekening met elkaar houden, maar iedereen beleeft de film anders dus moet het kunnen dat anderen lachen op het moment dat jij dat niet doet, wat tegen elkaar zeggen tijdens een film, of weglopen als ze er écht geen plezier aan beleven.

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Het lijkt mij echter wel een probleem als er constant vreemde geluiden worden gemaakt, keihard gelach omdat de film in het Chinees is... Dat heeft niks met een andere beleving te maken, maar gewoon klieren. En nee iets zacht tegen elkaar zeggen op zich ook niet erg, maar als dat continu gebeurd. Als je dan wat zegt, beginnen ze even later gewoon weer.

En het is prima dat mensen weglopen, maar doe dat dan stilletjes en niet hardop erover miepen hoe slecht ie wel niet is.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Ik vind dat je gewoon je bek moet houden in een bioscoopzaal.

Ghola

• 427 messages
  • 938 votes

neo schreef:

Dat heeft niks met een andere beleving te maken, maar is gewoon klieren.

Daarom, je moet een béétje rekening met elkaar houden, maar als je je ergert aan mensen die lachen, hoesten, kuchen of weglopen, dan kan je misschien beter thuis DVD's kijken.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Ghola wrote:

dan kan je misschien beter thuis DVD's kijken.

Zo denk ik dus over hen die mij irriteren. Ik ben ook een groot voorstander van ultramoderne koptelefoons in een bios. Ik ben gewoon te snel afgeleid. Ach, zeur klaag nooit goed zucht.

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Kuchende, lachende en weglopende mensen zijn ook niet zo'n probleem ansich. Maar zodra deze opzettelijk, dit heel luiidruchtig en klierend doen, dan mag ik mij echt wel ergeren.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Inderdaad. Zo heb ik meerdere malen meegemaakt dat mensen opstonden, uitgebreid hun jas gingen aantrekken (terwijl er nog mensen achter zaten) en al pratend wegliepen. Je kunt ook stilletjes weglopen en dan pas buiten de zaal je jas aantrekken.

kos

• 46700 messages
  • 8856 votes

Mug wrote:

Zo denk ik dus over hen die mij irriteren. Ik ben ook een groot voorstander van ultramoderne koptelefoons in een bios. Ik ben gewoon te snel afgeleid. Ach, zeur klaag nooit goed zucht.

Jee, meen je dat nou? Ik vind het leuke aan de bioscoop juist dat je ook meekrijgt hoe anderen de film beleven, ik vind het helemaal niks als ik me moet afsluiten om wat er om me heen gebeurt ( binnen de perken uiteraard).

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5984 votes

Faceless Things

Als iemand er een duidelijker plot van zou willen maken, graag!

Goodfella

• 5091 messages
  • 4875 votes

kos wrote:

Ik vind het leuke aan de bioscoop juist dat je ook meekrijgt hoe anderen de film beleven, ik vind het helemaal niks als ik me moet afsluiten om wat er om me heen gebeurt ( binnen de perken uiteraard).

Helemaal eens. Op m'n eigen vrienden na ken ik amper filmpubliek dat een film beleeft zoals ik dat doe, maar dat geeft helemaal niet. Het is juist een meerwaarde van een festival om reacties te horen van snobs, wannabe's, journalisten, diehards, liefhebbers, dagjesmensen en eh.. Moviemeterdudes en -dudettes. De helft van het publiek mag van mij óók dood, maar ik kan er tegelijk ook erg van genieten

Mensen die daar niet tegen kunnen kruipen beter weg in de thuisbioscoop. In het theater is de filmervaring collectief. Leuk voorbeeldje tijdens de eerste voorstelling van Ryuichi Hiroki's bondagedocu Bakushi, waarin werd verteld dat 10% van de vrouwen bondage vreselijk vindt, 10% er helemaal in meegaat en de rest er best voor in is. Tsja, de eerste vrouw die daarna wegliep zorgde toen voor een leuk extraatje natuurlijk

Onderhond

• 87599 messages
  • 12854 votes

Ik kan er vooral van genieten bij een tweede viewing oid. Eerste viewing probeer ik liever zo veel mogelijk van de film zelf te genieten.

En reacties van het publiek is één, maar je hebt er ook gewoon idioten tussenzitten. Heeft voor mij weinig meerwaarde dat er iemand als een kleuter zit te lachen omdat er een Japanse acteur Japans spreekt.

starbright boy (moderator films)

• 22412 messages
  • 5077 votes

Ik sluit me bij Kos en Goodfella aan. Binnen zekere grenzen natuurlijk. Niet mensen die foto's nemen van de film. Al krijg ik lang niet alles mee en kan ik me er ook vrij eenvoudig voor afsluiten als ik dat wil.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.