• 178.405 movies
  • 12.229 shows
  • 34.010 seasons
  • 647.671 actors
  • 9.378.272 votes
Profile

International Film Festival Rotterdam - IFFR

starbright boy (moderator films)

• 22412 messages
  • 5077 votes

Mug wrote:

Summer Palace 4* / 4,5* [ik vond het prachtig]

Ik ook, hoogtepunt tot nu toe. Verder vandaag het mooi subtiele Fresh Air, de teleurstellend platte komedie Park (de korte film ervoor was heel wat leuker), het aandoelijke, schattige jaren '30 hollywoodfilmpje A Man to Remember, de enig bekende kopie op aarde is opgeknapt door het filmmuseum en het enigszins tegenvallende The Mark of Cain.

De laatste twee staan nog niet op MM.

Een zeer gevarieerd dagje, zowel qua niveau als qua toon en stijl van de films.

Querelle

• 6548 messages
  • 4894 votes

Nog geen echte uitschieter gehad. Container vond ik in zijn genre behoorlijk, en de korte film hinterland vond ik prachtig, mooie natuur opnamen en spannend drama rond 2 kinderen en hun moeder.

Bij Abandoned house stoorde ik me alleen aan de beeld kwaliteit, maar de behandeling van het thema misbruik vond ik origineel.

The Journals Of Knud Rasmussen en So Lange Du Hier Bist vond ik tegen vallen.

Iemand nog een tip voor mij?

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Mug wrote:

Opera Jawa 3,5* / 4* [Reinbo toch]

Ben erg benieuwd welk spektakel jij heb gezien. Wellicht dat de muziek & zang je aansprak want cinematografisch was het een drol.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Gisteren ook bij Opera Jawa geweest. Moet zeggen dat ik halverwege toch werd gegrepen door de tableaus van kleuren (met name de rode doeken, de kaarsjes, de klei en zeker de slotscene).

Maar ook ik was niet echt gegrepen door de zang en heb ook niet geprobeerd het verhaal helemaal te begrijpen en er zaten zeker regelmatig taaiere stukken in.

Het ging over Deugd en Ondeugd begreep ik later, waarbij de Deugd zegeviert. Waarvan Acte. Omdat het de enige film is die (nog) niet op MM staat van de dingen die ik tot nu toe in Rotterdam zag even hier het oordeel: 2,5

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Tja, paar rode doeken, wat kaarsjes met klei en een dikke man met een klein gitaarje en een mooie hoofdrolspeelster. Dat waren (ook) voor mij de hoogtepunten van een 2 uur durende onbegrijpelijke martelgang. De overige 118 muinuten overheersten echter. En er is voor mij dan ook geen enkele aanleiding om 'm meer dan 0,0* te geven en 'm niet tot slechtste film allertijde te bestempelen.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Reinbo wrote:

En er is voor mij dan ook geen enkele aanleiding om 'm meer dan 0,0* te geven en 'm niet tot slechtste film allertijde te bestempelen.

Nou ik heb wel eens dingen in Rotterdam gezien, daar lusten de honden écht geen brood van, maar smaken verschillen (gelukkig).

Helaas kreeg je bij Hana gelijk. Echt dé tegenvaller van deze Rotterdam editie denk ik.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Gister m'n eerste IFFR dag dit jaar en het was een geslaagde dag. Vier films gezien:

* Coeurs, een door Resnais verfilmd toneelstuk, stijlvol gemaakt, mooie karakters, humor, een makkelijk wegkijkende vermakelijke film. Perfecte start van de dag.

* Das Leben der Anderen, het hoogtepunt van de dag, zeer goede film. Een beladen onderwerp, maar het wordt nooit zwaar drama. Behalve over de praktijken van de stasi, gaat deze film ook over het belang en de invloed van kunst. Na de film kwam één van de hoofdrolspelers nog wat vragen beantwoorden, helaas niet Ulrich Mühe.

* Cowboy Angels, een aardige Franse roadmovie, niet bijzonder, maar zeker wel vermakelijk.

* Nuovomondo, geen slechte film, maar viel toch lichtelijk tegen. Dat lag misschien ook aan mij, want ik had er eigenlijk niet zoveel zin meer in.

Wat viel verder op:

* Volle zalen. 2x uitverkocht, 2x bijna uitverkocht.

* Het valt me altijd weer op hoe lelijk het Schouwburgplein en omgeving toch is. Tijd voor grootschalige sloop.

* Tijdens het festival, rond etenstijd een Chinees restaurant vinden dat niet vol is is moeilijker dan je zou denken (gezien het grote aanbod in de buurt).

Ik heb alweer zin de volgende dagen (donderdag en zaterdag).

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Zavo wrote:

* Het valt me altijd weer op hoe lelijk het Schouwburgplein en omgeving toch is. Tijd voor grootschalige sloop.

Dat staat op planning.

http://www.lijnbaanhoven.nl/index.php?page_id=4

Onderhond

• 87598 messages
  • 12853 votes

Laten we hopen dat het een beetje een moderne uitstraling blijft behouden. Vond het vorig jaar best een leuke buurt daar.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

Als eens gezien dat iemand zodanig onderuit ging door de gladheid (tijdens het filmfestival is het altijd van dat druilerige januari-weer) dat-ie bijna zijn been brak. Kon in elk geval niet meer zelfstandig zijn weg vervolgen.

Maar wat mij betreft kunnen ze nog beter sommige zalen aanpakken, waar je echt niet meer met fatsoen twee uur kunt stilzitten zonder houten kont: Luxor (maar ja, dat is zo mooi jaren 70), Doelen en Schouwburg.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

"t gaat niet om de bios maar om de omgeving, dat designer plein is idd levens gevaarlijk ben zelf ook 3 keer bijna onderuitgegaan.

Maar terug over de films en Co. Het vile me op dat ze in Pathe niet kunnen projecteren. 2 keer onscherp (Waarvan 1 keer echt behoorlijk. Ik zat zelf in het midden vast maar snap niet dat van de overige 800 man niemand even is opgestaan om te vragen of ze het scherp worden stellen. Ook de dombo's van de zaalcontrole zeiden an afloop: "Ja ik vond het ook onscherp, maar ik dachtdat het kwam omdat ik zo dichtbij stond. ) en 2 keer te hoog gekadreerd. 1 keer goed. In Cinerama was alles prima en in Luxor was het geluid bij de eerste film mis (Probleem met subwoofer en Dolby apperatuur), maar daarna was het ook verder prima.

Zavo

• 6392 messages
  • 1616 votes

Reinbo wrote:

Het vile me op dat ze in Pathe niet kunnen projecteren. 2 keer onscherp (Waarvan 1 keer echt behoorlijk.

Bij Nuovomundo liep het geluid de eerste 10 minuten niet synchroon. Inderdaad jammer dat er toch veel van dit soort probleempjes ontstaan tijdens het festival, aan de andere kant hoort het er ook wel een beetje bij.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

't Hoort een beetje bij het festival moet je maar denken. Een mega-event dat draait op vrijwillegers. Ook de operateurs zijn vrijwilligers, die normaal niet in Pathé draaien. Er zijn er veel die de film op de ondertiteling scherp stellen en niet op de film zelf dat is al ergerlijk. Het is nog nooit behoorlijk geweest in Pathé.

Van het weekend al film zonder geluid, al eens meegemaakt dat de film ondersteboven ingelegd was (en dat was niet Irreversible) en een keer gespiegeld met het geluidsspoor links (of is het nou rechts?) in beeld. En je ziet, je maakt weer iets mee waar je nog jaren over kunt ouwehoeren

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Ach, en wat te denken van een houten stoel bij 'De Unie'... twee uur lang, 10 uur 's ochtends...

Even kort nog over Opera Jawa. Ook gisteren begon de projectie verkeerd (beeld en geluid liepen niet synchroon) dat na 10 minuten werd rechtgezet. Eerlijk is eerlijk, het eerste half uur is doorbijten (veel mensen die ook weggingen, leidt ook ontzettend af), maar daarna 'zat ik in de film'. De muziek was niet mijn smaak muziek, maar de choreografie was uitmuntend. De vieze bruinigheid heb ik ook gemist (of doel je op de prachtige klei-scene?), ik zag kleur. Niet zo kleurrijk en spectaculair als een Bollywood film (was dat de verwachting?), de Javaanse cultuur-uiting is stukken rustiger zonder al te veel poespas. Tevens komen de cultuur-uitingen allemaal aan bod (naast de inhoud), o.a. masker-spel, schaduwen-spel [pracht-scene] en poppen-spel. Tevens vond ik de mix van klassiek en modern prima samengaan (m.u.v. de Marlboro hoed van de dikke man ). De film zit vol symboliek, die me veelal ontging. Ik ben ook niet echt bekend met het Rama-verhaal, maar de film heeft wel m'n interesse gewekt.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

O ja, dat ging ook nog mis: niet synchrone films. Gisteren bij Opera Jawa (leuk hè dat al die MM-ers zonder het van elkaar te weten bij elkaar in de zaal zitten).

En nog lekker klagen over projectie: Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid films die wordt ingestart met de verkeerde lens of masker.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

't Hoort een beetje bij het festival moet je maar denken. Een mega-event dat draait op vrijwillegers. Ook de operateurs zijn vrijwilligers, die normaal niet in Pathé draaien. Er zijn er veel die de film op de ondertiteling scherp stellen en niet op de film zelf dat is al ergerlijk.

Ach ook een vrijwilliger kan de moeite nemen om 2 minuten te kijken, scherpstellen op de credits ipv de ondertiteling moet ook niet zo moeilijk uit te leggen zijn....

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

't Hoort een beetje bij het festival moet je maar denken. Een mega-event dat draait op vrijwillegers. Ook de operateurs zijn vrijwilligers, die normaal niet in Pathé draaien. Er zijn er veel die de film op de ondertiteling scherp stellen en niet op de film zelf dat is al ergerlijk. Het is nog nooit behoorlijk geweest in Pathé.

Kom zeg. Ik werk al jaren bij een filmhuis bestaande uit vrijwilligers, waarvan van ieder wordt verwacht dat ze gewoon goed hun werk doen, zo ook de projectie. Festival of niet, vrijwilliger of niet.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16416 votes

neo wrote:

Kom zeg. Ik werk al jaren bij een filmhuis bestaande uit vrijwilligers, waarvan van ieder wordt verwacht dat ze gewoon goed hun werk doen, zo ook de projectie. Festival of niet, vrijwilliger of niet.

Klopt, heb ik ook jaren gedaan. Maar er zijn mensen met gevoel voor die dingen en niet. Afgelopen zaterdag met een locatiemanager gesproken en het is echt hektiek door alle dingen die er nog bijkomen, regisseurs, gasten etc.

Ik vind ook dat de projectie (daar gaat het toch om) en het publiek (daar doe je het voor) betere projectie verdienen en minder geklungel. Maar je blijft ervan afhankelijk.

Maar goed zonder vrijwilligers geen festival, of nog duurder. Dus is het soms verbijten. Als het me niet bevalt dan zeg ik er altijd wat van, want ook ik verbaas me dat sommige mensen blijven zitten in de hoop (?) dat het vanzelf over gaat.

En er zijn ook nog hele kuddes die niet eens zien dat de film onscherp is (echt waar!)

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Volgens mij zitten veel mensen gewoon op 1 zaal en meer niet met de projectie. Leuk al die hektiek, maar ansich niet veel te maken met de projectie. Zo weet ik dat bv in Cinerama soms maar 1 operateur alle zalen doet (of soms met de hulp van een tweede persoon).

Leuk dat vrijwilligers zoveel doen, maar projectie is met wat ervaring helemaal niet zo moeilijk. Als iemand zich aanmeldt als operateur en geen eens fatsoenlijk kan kadreren, het goede masker erop zetten...

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Mug wrote:

De vieze bruinigheid heb ik ook gemist (of doel je op de prachtige klei-scene?), ik zag kleur. Niet zo kleurrijk en spectaculair als een Bollywood film (was dat de verwachting?),

Bollywood was idd de hoop, stond immers 'wervelend... spektakel' in de omschrijving. Met bruin doelde ik op de gehele film, vond de kleuren bruinig en bedompt, verre van de frisheid van Bollywoodfilms en andere muziekspektakels. Had eigenlijk ook willen/moeten opstappen, maar da's niet mij stijl. Het moment dat ik er wel door geraakt werd kwam helaas nooit.

Maar ach, het IFFR is er immers ook een beetje om je grenzen te verleggen. Daarin is OJ met verve geslaagd.

titan

• 1609 messages
  • 4415 votes

neo wrote:

Leuk dat vrijwilligers zoveel doen, maar projectie is met wat ervaring helemaal niet zo moeilijk. Als iemand zich aanmeldt als operateur en geen eens fatsoenlijk kan kadreren, het goede masker erop zetten...

Inderdaad, zo moeilijk is dat toch niet? Ik heb volgens mij nog niet één film dit festival gezien die gelijk goed gekadreerd was en met scherp beeld. Dat is weliswaar in een paar seconden hersteld, maar toch.

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Nu kost het ook weleens eventjes voordat het scherp stellen echt goed gebeurd is. Dan zie je dat bv net aan het begin even dat er wat gegoocheld wordt, maar dat is normale gang van zaken. Ziet er naar uit dat ze er even mee goochelen en het dan maar laten zitten.

Overigens is het niet allemaal slecht. De film die ik net zag was prima geprojecteerd. 4.5 sterren

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

titan wrote:

(quote)

Inderdaad, zo moeilijk is dat toch niet? Ik heb volgens mij nog niet één film dit festival gezien die gelijk goed gekadreerd was en met scherp beeld. Dat is weliswaar in een paar seconden hersteld, maar toch.

Die paar seconde heb je idd nodig, hget gaat er juist om dat ze in pathe er niet eens een paar seconde aan besteden....

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Inderdaad.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Net Daft Punk Electroma gezien en de tweede 0.5* van het festival is binnen. Filmpje ziet er leuk uit en kent ook nog een paar goede ideeën en had best een leuk clipje van 3 a 4 minuten kunnen opleveren. Nu wordt het over meer dan een uur uitgesmeerd en is het dom en pretentieus.

Zo moeten we 10 keer zien dat de twee robots in een auto met als nummerbord de tekst Human.....Do we get it? Ja, de wens van deze robots is om mens te worden/zijn. Nu schrijf ik robots, maar meer dan twee mannen in een motorpak met Daft Punk op hun rug gestikt en een gouden helm zijn het niet. Nu staat er in de omschrijving bij het IFFR dat de muziek niet van Daft Punk is maar wel brilliant gemixed door de heren. Hoe gaat dat? Brilliant mixen volgens het IFFR.

We starten een plaat laten die geheel uitlopen en kijken vervolgens 5 minuten naar twee motorrijders die door het zand lopen en dan starten we gewoon een nieuwe plaat, wederom een nog al zijïge.

Nee, zoals ik al schreef Pretentieuze bagger, iets anders is het niet. De constante stroom van vertrekkende bezoekers geven aan dat ik niet de enige ben die er zo over dacht. Maar (Mug), er is nog hoop, er klonk tot mijn grote verbazing toch nog applaus uit de zaal. Zouden zij dan eindelijk begrepen hebben dat de Robots mens wilde worden....?

0,5*

PS. Daft Punk zegt me niets, ik hoop alleen dat ze geen films meer maken.

DieGo

• 5808 messages
  • 2366 votes

Ben groot fan van (vooral) Daft Punk's vroegere werk (lees: Homework) maar bij dit moet ik geheel met Reinbo meegaan.

Pretentieuze bagger inderdaad. Wist van te voren dat ik van het verhaal niet al teveel hoefde te verwachten dus had al mijn hoop op de muziek gevestigd. Jammer genoeg had het (in mijn ogen) niks met Daft Punk te maken laat staan dat het briljant gemixed zou zijn.

0,5* meer kan ik helaas niet geven. En dat applaus was inderdaad erg jammer.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Leuk zo enkele mm leden die naast ellkaar in het Hilton staan zonder het te weten en het nog eens zijn ook.

gotti

• 14075 messages
  • 5889 votes

Eerste, en waarschijnlijk ook gelijk de drukste dag gehad...

De tussenstand:

1. Rain Dogs 4*

2. Ex-Drummer 4*

3. Bes Vakit 3,5*

4. How is Your FIsh Today 1,5*

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Laatste van vandaag Freesia helaas een flinke tegenvaller. Ongeinspireerd en weinig boeiend verhaal, daarbij ook nog eens lelijk in beeld gebracht. krappe 2*

neo

• 15435 messages
  • 10038 votes

Net de Oekranische U Reki (At the River) gezien. Wat een geweldige debutant film! Draait nog op:

Cinerama 7 1/30/2007 5:30 PM

Cinerama 4 2/2/2007 10:00 AM

Lantaren 2 2/3/2007 8:00 PM

IFFR pagina

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.