- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Erg leuke festivaldag, die jammer genoeg bergafwards liep.
Begon met het briljante Fourteen, een Japanner zoals ik hem graag zien. Mooi gestileerd, prachtig verhaal, en super fijn acteerwerk. De echte kunst is daar te zoeken. (4,5*)
Daarna nog meer pracht en praal in Free Movies From Japan programma, waar een aardige heer verschillende 16mm experimentele films heeft verzameld. Zaten echte parels tussen, wel jammer dat zowat iedereen wegliep, stelletje nietsnutten... Vooral het tweede experiment met lichtinstelling en focus vond ik briljant en erg inspirerend. Cijfer geven gaat niet, maar als totaal programma toch op 4/4,5*
Daarna Electroma. Nog best een aardige film en dan vooral de introfilm die ervoorafging. Pretentieus my ass Reinbo. Laat mensen toch experimenteren. Jammer dat het hele publiek hardop aan het lachen was.. Vond het een boeiende film, jammer van de soundtrack. Zat cinematografisch goed in elkaar, had alleen nog wel abstracter gemogen wat mij betreft (3,5*)
En toen, een zaal vol BNers, een aankondiging alsof het over een nieuw hoogtepunt in de Russische cinema ging, groots aplaus naderhand.... Een kutfilm... The Man of No Return is een van de saaiste en slechtse films die ik ken. Een brol van een film. Als het zo met Russische cinema moet aflopen,
.. Oninspirerend verhaal, slecht akteerwerk, ongelofelijk foute muziek en puur goedkoop sentiment. Heb volgens mij zelden met zoveel moeite een film uitgezien....
Geniaal, erg goed, goed, bellabberd slecht.. Dat was mijn dag
Heb er toch een goed gevoel over, weet in ieder geval weer wat echt mijn cinema is 
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Een wisselvallig dagje. Het begon erg mooi met Strawberry Shortcakes, daarna kwam Betelnet, een Chinese op video gedraaide film die gebeamd werd vanaf een DVD (omdat de kopie schijnbaar niet te vertonen staat in Rotterdam was gearriveerd), het zag er dus niet uit. In het begin ook met moeite doorheen gekomen (de eerste film die ik zag waar heel wat publiek wegliep bovendien), maar halverwege begon de film me onverwacht toch een beetje te pakken. Daarna La Marea, schitterende film, als dat geen Tiger wint kan ik de jury niet meer serieus nemen. Niet erg toegankelijk, want vrijwel zonder dialoog en heel veel klotsende zee en opstuivend zand, maar ik vond het een prachtige, aangrijpende film.
Daarna naar The man of no return, zo streng als danuz ben ik niet (ik zat het vrij makkelijk uit), maar een nogal omhooggevallen film was het wel. Het was een afstudeerfilm van een jong Russisch meisje die wat al te veel hooi op d'r vork had genomen en een poging had gedaan om de Russische Short Cuts of Magnolia te maken. Qua script deugde er weinig van en op elk ander aspect van de film was ook veel aan te merken. Een van de zwakkere films die ik tot nu toe zag (en nota bene door Ab Zagt tot beste Tiger die hij tot nu toe zag gebombardeerd, ben benieuwd wat de anderen zijn die hij gezien heeft).
Morgen vrij, maar ik denk dat ik mijn vrije vrijdag op ga offeren en maar eens ga kijken waar nog kaarten voor zijn. Ik heb het enorm naar mijn zin.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Pretentieus my ass Reinbo. Laat mensen toch experimenteren.
Nog nooit een videclip gezien? Niets gezien wat ik nooit eerrder op MTV heb gezien of 100 keer beter is gedaan in Gerry. Bovendien moet je ook kunnen inzien wanneer een experiment mislukt is.
Jammer dat het hele publiek hardop aan het lachen was.
En dat mag niet als het een keertje geestig is?
Wel een straf, die experimentele cinema die jij voor ogen hebt.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Dit jaar een minifestival voor mij, vanwege geen (vrije) tijd. Geen onverwacht meesterwerk helaas dit jaar, maar de nummer 1 was wel een zeldzame kijkervaring.
Dit zijn de 11 films die ik uiteindelijk zag:
4,0 - The Last Dining Table/Majimak Babsang van Roh Gyeong-tae
4,0 - Rain Dogs/Tai Yang Yu van Ho Yu-hang
4,0 - Summer Palace/Yihe Yuan van Lou Ye
4,0 - Offside van Jafar Panahi
3,5 - Love Conquers All van Tan Chui Mui
3,5 - Fresh Air/Friss Levegö van Agnes Kocsis
3,5 - Jardins en Automne van Otar Iosseliani
2,5 - Opera Jawa van Garin Nugroho
2,5 - Parents/Foreldrar van Ragnar Bragason
2,5 - Nue Propriété van Joachim Lafosse
2,0 - Hana/Hana Yori mo Naho van Kore’Eda Hirokazu
Mijn bevindingen staan verder bij de betreffende films. Bij 12:08 East of Bucharest/A fost sau n-a fost? van Corneliu Porumboiu ben ik weggelopen, omdat het geluid telkens wegviel en er niet op een fatsoenlijke manier naar een film gekeken kon worden. Deze gaat op herhaling!
Veel plezier nog allemaal en als je er even doorheen zit: blijf hopen op die ene onvergetelijke ervaring…
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik begin me sterk af te vragen of de gemiddelden van de publieksprijs wel kloppen. Of heerst daar ontzettend 'de waan van de dag'. En scheurt iedereen automatisch een 5 of een 4, en leveren de weggelopen mensen geen 1 in?
Maar liefst 34 films met een gemiddelde gelijk of hoger dan een '4'. Opmerkelijk. (om over de ultrahoge gemiddelden van de top 3 op dit moment maar te zwijgen)
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Oh, en 'onze' tessav houdt de weblog bij van de Moviesquad
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
weggelopen mensen leveren idd meestal geen 1 in, lijkt me. Crew zit immers in de zaal film te kijken. De gemiddelden van de top 3 zij idd erg hoog, verder zijn een hoop films goed, dus een 4 is snel gegeven.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dan is een publieksprijs dus ook niet serieus te nemen, er zal toch wel minstens 1 crew-lid zijn die zorg draagt voor het deurbeleid (en ontvangst van stembriefjes).
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Publieksprijzen zijn nooit serieus te nemen, soort "middle of the road ik heb en zielige hoofdpersoonen en niemand vind mij vervelend award". Of "de fanclub van een poezenschilder award".
Gemiddelde van de nr 1 roept overigens grote vraagtekens op. Ik hoop dat hij echt zo goed is....
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Die fanclub (van de poezenschilder) zie ik liever dan een grote Duitse filmhuis-hit die toch geen extra promotie nodig heeft...
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Sinds het tenenkrommend sentimentele Shine er met de publieksprijs vandoor ging zal het mij worst wezen. Gebruik de publieksenquete meer om te zien hoe films die toch al mijn interesse trokken lijken te bevallen.
markboon
-
- 15 messages
- 1 votes
naar mijn idee kan je zeker niet goed een film beoordelen als je 'm niet van begin tot eind gezien hebt. (en eigenlijk zou ik de films een dag later een waardering willen geven)
Over Daft Punk's Electroma, expirimenteren okee. Maar probeer dan iig iets orgineels te projecteren. De tweede helft was naar mijn idee een slap aftreksel van 'Gerry' van Gus van Sant.
En de twee opeenvolgende shots; eerst de herhaling van een glooiend zand-landschap, gevolgd door een langzame close-up tussen vrouwenbenen vond ik zelfs betuttelend naar het publiek toe. In't kort: pretentieus inderdaad en onorgineel.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Maar die wel echt heel goed is. 
Tja, de film staat ook op mijn to-see lijst van dit jaar. Maar Das Leben der Anderen heeft geen promotie nodig [ik vind het sowieso opmerkelijk dat die draait op het IFFR...]. Ik vind het een beetje gezichtsverlies van een filmfestival als een publieksprijs vergeven gaat worden aan 'een grote bekende film'. Ik vond het juist leuk vorig jaar dat 'Eden' gewonnen had (film niet gezien), een film die gedwongen werd zo aangekocht en gedistribueerd te worden.
Wellicht dat het IFFR de publieksprijs zou moeten beperken tot die films waar nog geen release-datum in NL voor bekend is of zo.
[maar goed, vanavond gaat Bamako in premiere, daarvan verwacht ik een top 3 notering]
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Niet iedereen levert hun scheurkaartje ook in. Regelmatig verliezen mensen het. Sommige zaalwachten bieden dan een nieuwe aan, maar niet iedereen heeft daar zin in. Daarnaast heb ik al 2 maal een of ander groepje gehoord die voor de lol 5 ging geven.
Goodfella
-
- 5091 messages
- 4875 votes
Gelukkig. Na een aantal dagen waarin gezelligheid tussen de screenings het wint van het niveau van de films zelf (tot diep in de nacht naborrelen met de cast van Hiroki's M), zag ik gisteren de eerste fabelachtig mooie film van deze IFFR-editie; Still Life, zeldzaam verfijnde cinema.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
[maar goed, vanavond gaat Bamako in premiere, daarvan verwacht ik een top 3 notering]
Daar zit ik ook, ben benieuwd of we het eens zijn. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Dat bedoel ik ook met 'niet kloppen'.
De 'waan van de dag' + het feit dat weggelopen mensen hun stem niet laten horen zorgen voor scheve verhoudingen. Maar goed, een gemiddelde van 4,87 vind ik gewoon te opmerkelijk en onwaarschijnlijk.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Tja, de film staat ook op mijn to-see lijst van dit jaar. Maar Das Leben der Anderen heeft geen promotie nodig [ik vind het sowieso opmerkelijk dat die draait op het IFFR...]. Ik vind het een beetje gezichtsverlies van een filmfestival als een publieksprijs vergeven gaat worden aan 'een grote bekende film'.
Wat een onzin, als het publiek dit de beste film vindt dan verdient hij de publieksprijs. En dat deze op het festival draait, tja je hebt toch een aantal bekende namen nodig om publiek te trekken. Ik heb daar geen problemen mee.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Wat een onzin, als het publiek dit de beste film vindt dan verdient hij de publieksprijs. En dat deze op het festival draait, tja je hebt toch een aantal bekende namen nodig om publiek te trekken. Ik heb daar geen problemen mee.
Zeker geen problemen mee, wel dat zo'n megafilm met tientallen prijzen op zak meedingt naar een publieksprijs. Ik vind het achteraf gepraat, en ik kan de film ook niet zien als 'nieuw'. Daarom 'pleit' ik ook voor meedinging van publieksprijzen voor wereldpremieres en Europese premieres (bij Europese premieres, premieres buiten land van herkomst indien Europees land). Als 'Das Leben der Anderen' de publieksprijs wint zal het best verdiend zijn, maar uitermate suf en onverrassend.
Zavo
-
- 6392 messages
- 1616 votes
Zeker geen problemen mee, wel dat zo'n megafilm met tientallen prijzen op zak meedingt naar een publieksprijs.
Ik vind dat gewoon alle films mee moeten dingen, dus ook deze. En om dit nu een 'megafilm' te noemen is ook zwaar overdreven.
Waarom moet de winnaar altijd een verrassing zijn? Ik zie liever een terechte winnaar.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Ik begin me sterk af te vragen of de gemiddelden van de publieksprijs wel kloppen. Of heerst daar ontzettend 'de waan van de dag'. En scheurt iedereen automatisch een 5 of een 4, en leveren de weggelopen mensen geen 1 in?
Maar liefst 34 films met een gemiddelde gelijk of hoger dan een '4'. Opmerkelijk. (om over de ultrahoge gemiddelden van de top 3 op dit moment maar te zwijgen)
Je moest eens weten hoeveel mensen een 5 scheuren als ze de film goed vinden (en een 3 als ze niet weglopen) . Ik geloof die gemiddelden wel. Lang niet iedereen scheurt zo kritisch als het MM-publiek.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Net Scream of Ants gezien. Mooi gefotografeerde extentialistische film over een zoektocht naar geloof. Niet helemaal miin ding, maar het was prettig om naar te kijken, de Indiaase cultuur was erg beklijvend en veel religieuze vragen best prikkelend. 3-3,5*
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Heb nu 20 films gezien. Tijd voor een tussenstand.
1 A Dirty Carneval, Zuid Korea 4,5
2 Murch, USA 4,5
3 No Mercy for the rude, Zuid Korea 4-4,5
4 Awesome I Fucking Shot that, USA 4-4,5
5 The Last Winter, USA 3,5-4
6 Exiled, Honk Kong 4
7 Clash of Ego's , Denemarken 4
8 Election 2, Honk Kong 3,5
9 Election, Honk Kong 3,5
10 Off Side, Iran 3,5
11 Tender is the Wolf, Tunesie 3-3,5
12 Living in Fear, Vietnam 3
13 Scream of Ants, Iran 3
14 Love on a diet, Honk Kong 2,5
15 Journals of Knud Rasmussen, The, Canada 2
16 The Host, Zuid Korea 1,5-2
17 Freesia, Japan 1,5-2
18 Hana, Japan 1,5
19 Daft Punk' Electroma, Frankrijk 0,5*
20 Opera Jawa, Indonesie 0,5*
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik hoop er al eerder een te zien
Daarnaast vrees ik dat deze Lynch naar de 5* toe moet groeien. "t zal er wel inzitten, maar of ik het er de eerste keer uithaal...... ?
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Ik weet inmiddels wel wat van Lynch te verwachten. Vroeger moest ik in een film groeien van hem omdat ik niet gewend was aan dit soort film. Nu ga ik zitten ongeveer wetende wat te verwachten, dus zit er dik in dat dit gelijk de volle mep krijgt. Had je je kaartje al?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nou, dat viel bij Rabbits flink tegen, bovendien hoop ik dat Lynch me toch weer weet et verbazen, dit keer op een goede manier. 
Wouters
-
- 2665 messages
- 1837 votes
Gister met Diego en Tommeh een dagje filmfestival gedaan. Erg genoten
We begonnen de dag om 13:30 met de roadmovie how is your fish today? Erg interessante film die vrij makkelijk wegkeek. Frappant was wel dat het interview met de regisseur en de schrijver zo verhelderend en leuk was dat het meteen een stuk duidelijker werd allemaal. Mooie beelden, een niet ontzettend bijzonder script maar ik hield er toch een goed gevoel aan over. Voorlopig 3 *
Daarna door naar Clash of Egos die om 15:45 begon. Ik heb echt moeten lachen, ontzettende over de top personages maar alles klopte toch wel ergens. leuke humor en hij was over voordat ik het doorhad. 3.5 * met goede kans op 4*
Daarna wilden we gauw naar Movies from Japan maar het bleek al niet meer de moeite waard toen we er aankwamen. Jammer want het leek me zeer interessant maar soms past een programma niet helemaal 
eten, mediamarkt dvd's struinen en daarna vol verwachting naar Daft Punk's electroma getogen. WAT EEN DECEPTIE. typisch voorbeeld van hoe een in principe interessant idee compleet naar de knoppen werd geholpen door slechte uitvoering. Vooral het ellenlange lopen deed de film geen goed. Daarvoor was et allemaal nog wel rdelijk te pruimen. Vooral de scene in de witte kamer vond ik uit cinematographisch oogpunt erg leuk. Voor de rest lag er et er allemaal net ff te dik bovenop en werd je als kijker af en toe behandeld alsof je debiel was. Muziek voegde weinig toe. 1 * voor de paar goede scenes. Het voorfilmpje was trouwens wel interessant te noemen.
Ff naar het hilton geweest waar we reinbo tegen het lijf liepen, was erg leuk.
Teleurgesteld besloten we nog maar een film te gaan zien en we gingen naar Das Fraulein. WAT EEN FILM. By far de beste van de dag. hoewel et al de vierde film was zonder moeite uitgekeken. Goed verhaal en interessant verteld! Je leefde echt mee. 4* !