- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Mijn schema raakt al voller, dit staat er nu. heb van de *al kaartjes en ga er zo nog De rest bijhalen. 
Donderdag 25 - 1
13.00 Hana PA4*
16.30 Opera Jawa Lux*
19.30 Election LUX*
22.00 Election 2 LUX*
Vrijdag 26-1
13.00 The Journals of Knud Rasmussen PA4
16.00 Murch PA7
19.00 Exiled Pa1*
21.30 No Mercy for the rude LUX8
Zaterdag 27-1
9.30 Body Rice Ci1
13.00 Tender is the Wolf PA4
16.00 Clash of Ego's PA5
22.00 HOST Luxo*
Zondag 28-1
09.30 Heroic trio Ci6 of
09.45 You Am I Ci4
13.30 Park Pathe 7
16.45 A Dirty Carneval Ci5*
19.00 Awesome I Fucking Shot that LUX*
22.oo The Last Winter lux888
Maandag 29-1
19.30 Daft Punk Lux
22.00 Freesia Lux*
Dinsdag 30-1
16.30 Das leben der andere c1
21.30 Transe Pa1*
Woensdag 31-1
14.30 A Hero never Dies Ci6
19.15 Bog of Beasts Pa5
23.00 Nightmare detectiuve Do J*
donderdag 1-2
10.00 Driving with My Wife's Lover Ci4
14.30 Heroic trio Ci6
17.30 East of Boekarest Ci4
19.00 Paprika PA1*
23.00 Aachi & Ssipak DoJ*
Vrijdag 2-2
12.15 Driving with My Wife's Lover Ci4
21.30 Verrassingsfilm PA1*
titan
-
- 1609 messages
- 4415 votes
Gisteren zijn MFEO en ik voorafgaand aan de openingsfilm Rescue dawn geinterviewd door een pitspoes van TMF. Als we de montage hebben overleefd zijn we vandaag op die zender te zien.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Lol! Nou, ik kan al niet wachten om het te zien!
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Mijn schema:
02-02 Vrijdag
09.45 Groningen Images - Reprise
20:00 Rotterdam Cinerama - Madárszabadító, Felhö, Szél
03-02 Zaterdag
09.45 Groningen Images - Yihe Yuan
04-02 Zondag
17.00 Groningen Images - Z odzysku
19.00 Groningen Images - Hei Yan Quan
21.30 Groningen Images - Hana Yori mo Naho
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Tot morgen wellicht mensen want ga der morgenmiddag gelijk uit school heen!
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Mijn eerste dagje IFFr begon rampzalig. De eerste film Hana bleek een flauwe klucht die me voor geen meter wist te interesseren.
Vervolgens na naar Opera Jawa. Een film die in het krantje stond omschreven als een wervelende musical met schitterende choreografieen! Wel, het bleek de slechtste film te zijn die ik ooit heb gezien. Niet alleen wat het twee uur lang vervelende geklaagzang (Had stiekem op iets vrolijks, Bollywoods achitgs gehoopt). Het zag er uit als een dramatisch slecht variant van een Indonesische GTST. De camera bewoog nauwelijks, de schitterende choreografien bestonden uit maximaal 8 personen die een dansje deden waarvoor elke, aan het zomercarneval meedoende dansgroep, zich dood zou schamen en het beeld leek constant bedekt met een bruin zwwem alsof het op 10 jaar over tijd zijn de kodakfilm was opgenomen (Zou me niets verbazen als het echt zo was).
Ook het geluid sprong geregeld van -10 db naar + 10 db. Later bleek het aan de installatie te liggen, maar gezien de kwaliteit van de rest van de film had ik er geen moment aangetwijfeld dat het aan de film lag. 0.0*
Daarna Election 1 & 2 en die maakte een hoop goed. Lekkere gangsterfilms. Morgen vrolijk verder, kan alleen maar beter worden. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Hmmmm.... van Hana en Opera Jawa verwacht ik veel. Gelukkig ben ik het vaak oneens met Reinbo, er is nog hoop. 
petey
-
- 1901 messages
- 3828 votes
Daarna Election 1 & 2 en die maakte een hoop goed. Lekkere gangsterfilms.
Ik lust gelijk geen gehakt meer.
Hana viel inderdaad tegen, had makkelijk half uur korter gekund, dan was het misschien wel wat geweest.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Hana is denk ik voor velen nog wel te genieten, alhoewel niet bijzonder. Jawa is alleen misschien wat als je er vandaan komt. (Of van Barokke Indonesische muziek houdt) Zaten ook vooral 65+-ers in de zaal.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Hmmmm.... van Hana (....) verwacht ik veel. Gelukkig ben ik het vaak oneens met Reinbo, er is nog hoop. 
Same here. Al had ik bij Opera Jawa meteen het idee dat ik dat niet zou trekken, die heb ik dus niet.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Net twee films gezien.
The Journals of Knud Radmussen (van de maker van Atanajurat) was helaas een tegenvaller. gaat over de ontmoeting met Noorse? ondekkingsreizigers van uit de pov van de eskimo's. De contacten met de westerse wereld hebben een invloed op hun bestaan en dwingt ze uiteindelijk om een keuze te maken. Helaas ontbreekt enig drama en een spanningsboog, en voor een National Geaograaphic aflevering duur het allemaal veel te lang. Krappe 2.
Daarna naar Murch.
Brillante masterclass over montage en geluid mixen over Walter Murch de editor en/of geluidsmixer van The Godfather, Apocalypse Now, the Conversation, Jarhead en nog een hele rits meesterwerken. Verplichte kost voor iedereen die geïnteresseerd is in de filmmaken. 4,5*
ABSOLUTE AANRADER! denk dat die ook hoge ogen gaat goien in de publieks enquete omdat hij een geïnteresserde doelgroep zal aantrekken, razend boeiend is en je in feite naar een compilatie van de beste scenes uit de beste films allertijden zit te kijken.
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Waarom staat Murch niet op IMDb en Moviemeter?
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5984 votes
Nog niet toegevoegd hier door een user.
Ik zal m even toevoegen.
Sander2
-
- 2816 messages
- 0 votes
Toch vreemd, meestal is IMDb daar zeer snel mee. Ik zal eens kijken of ik hem toe kan voegen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Nr. 7 was Exile, mijn 3e Johnny To op dit festival en tevens zijn beste. geweldige Heroic Bloodshed film. 4* Jammer dat de projectie onscherp was!
Een kwaal die heerst op het IFFR want Hana was veel te hoog gekadreerd en bij Opera Jawa ging het volledig mis met het geluid. (Al dacht ik eerst dat het aan de film lag, want die was er slecht genoeg voor.
)
CinemAvanti.nl
-
- 282 messages
- 97 votes
Eerste dag zit erop en was zeer geslaagd. Begon met de korte film Film Noir, een zeer creatieve ode aan, juist, de film noir. Veel knip en plakwerk, live motion, stop motion, van alles wat en in een zeer rap tempo. Leuke start.
Daarna was het de beurt aan Murch, een documentaire over Walter Murch, 1 van de beste film editors uit Hollywood. Hij werkte aan o.a. The Godfather, Apocalypse Now, The Conversation en Touch of Evil. We zien Murch heel simpel op een oude bank zitten terwijl hij zijn verhaal doet en dat is eigenlijk genoeg want zijn verhalen zijn erg fascinerend. Uiteraard zijn er ook een hoop beroemde filmscenes te zien. Heb gelijk zin om alle films waaraan hij gewerkt heeft weer te bekijken (zelfs The English Patient). De documentaire makers spelen ook nog een beetje met de lessen van hun onderwerp door wat leuke edits in hun shots te verwerken. Na afloop nog een aardige Q&A met de makers. Absoluut een aanrader.
Vervolgens was het tijd voor een uurtje babbelen met Johnny To in de Schouwburg. Er waren maar een man of 20 aanwezig dus was best een leuk intiem gesprek. Vanavond om middernacht is er waarschijnlijk nog wat van te zien op NL2. Daarna naar Exiled, Johnny's nieuwste film en een soort van vervolg op The Mission. Iedereen die The Mission tot zijn favorieten rekent kan met een gerust hart naar deze film want hij is minstens zo geweldig. Fantastische shoot-outs, personages met extreem hoge cool-factor, een heerlijke soundtrack die niet zou misstaan in een spaghetti western en ook nog eens een flinke dosis droge humor. Heb me er bijzonder goed mee vermaakt.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
No Mercy for the Rude was mijn eerste revelatie van het IFFR. Sterke aan Old Boy doen denkende film, maar dan minder gestyleerd en minder gelikt. (Ook iets minder goed IMO). Maar nog steeds geweldig. Hardste en langste applaus tot nog toe. En waar ik Exile al 4* gaf moet ik hier toch naar de 4,5*
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
Tot nu toe een erg goed begin van het festival. Gisteren No Mercy for the Rude in Luxor gezien en ondanks de kutstoelen en de pijn in mijn benen(en het is niet normaal als iemand van 17 pijn in zijn benen krijgt) heb ik me heel erg vermaakt. Erg sterke film. 4*
Vanochtend twee Johnnie To's gezien en waar Loving You nog enigzins tegenviel(3.5*) was A Hero Never Dies helemaal geweldig. Zo door naar de volgende drie 
Edit: zie net dat Loving You nog niet toegevoegd is. Zal tot die tijd mijn recensie maar even hier neergooien:
Vermakelijke actiefilm uit Hong-Kong die helaas last heeft van een aantal mindere punten. Hoewel de actie erg cool is(het begin is superspannend), de montage strak en de hoofdrolspeler vrij goed speelt is de film toch niet zo goed als hij had kunnen zijn. De dramatische kant van het verhaal is namelijk zo clich'e en slecht(met idem muziek) dat hij je de goede gedeeltes van de film bijna laat vergeten, bijna gelukkig en niet helemaal. 3.5*
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Tender is the wolf, rauw en realistisch drama over enkle bewoners van de achterbuurten in Tunesie. 38
Clash Of ego's Erg leuke satire over de scandinavische film industrie. Vol met sneren naar Dogma en de serieuze film. Lekker vlot verteld. 4*
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Zie nu dat de Late Night Show in de kleine Schouwburh zaal ook een filmmuziek quiz bevatte... Shit, jammer dat ik dat nu net heb gemist. Programma van morgen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Geslaagde Europese eerste dag voor mij. Met het mooie tweeluik Parents en Children, het erg grappige 12:08 East of Bucharest en een mooie Tiger (Die Unerzogenen, nog niet op MM, maar hij schijnt in de wachtrij te staan heb ik begrepen). Bovendien nog een tweetal MMers gezien. Kortom: laat die ander dagen maar komen.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Begon de dag vandaag goed, hij eindigde zeer matig. The Host bleek een ongeïnspireerde Koreawood film te zijn die vooral verveelde. Ook het monster was op het laats zo slecht dat het niet een grappig was 1,5*
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vandaag stonden er maarliefst 6 films op het programma en het werd tot nog toe een top dag.
Vroeg opgestaan om mijn favoriete fun film The Heroic Trio op 35 mm te zien, maar helaas bleek de kopie zoek en kregen we een flauwe romatische komedie van To voorgeschoteld. Maar ach, zondagochtend 9.30 uur is niet het moment om je daar druk over te maken en het was een gezapig ontwaken. Wel verbijsterend hoe hard sommige volwassen mannen kunnen lachen om zulke flauwe grappen. 
Daarna in de tijdmachine naar Vietnam 1970 om een vriendelijke overspelige Vietnamees mijnen te zien ruimen en bijkomend het dorp vruchtbaar te maken. Mooi gefotografeerd, maar de muziek was wat overdreven aanwezig. Terug in de tijdmachine om samen met wat gearresteerde geëmancipeerde Iraanse meisje het Iraanse voetbalelftal de WK kwalificatie te zien halen voor 2006. Dit alles al ruziend met de bewakers, die ook niet goed konde uitleggen waarom het stadion verboden is voor vrouwen, aan de buitenzijde van het kolkende stadion.
Daarna een speelfilmpie gepakt. De Koreaanse Scareface, die een stuk enerverender was dan The Departed en een gewelige scene kende met heel veel honkbalknuppels.
Na vier films begin je het wel te merken en het was daarom tijd voor een popconcert van de Beastie Boys Tsukamoto style. De registratie met 50 door het publiek bediende camera's in Madison Square Garden is zonder enige terughoudendheid met gemak de Citizen Kane van de concert film te noemen. Ik had zelf niets met The Beastie Boys, maar dit geslaagde experiment was ronduit brilliant en ik ben klaar wakker. 
Zometeen staat de cooling down op het programma in Alaska waar het maar niet koud lijkt te worden.
Goh, wat kan het IFFR toch mooi zijn. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Net the Last Winter gezien en deze paranoïnde klimaat thriller was de perfecte cooling down van een rijk dagje film kijken. Morgen avond verder....
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Zag daarstraks vlak voordat ik naar een Johnny To film zou gaan nog even die Late Night Show op nederland 3. Heb erg moeten lachen om Hauer. Geweldige man is dat toch!
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
Ik vond Hauer een beetje irritant. Nauwelijks te verstaan, probeerde leuk te doen en maakte zijn scherpzinnig bedoelde opmerkingen niet duidelijk. Maar volgens mij was hij zenuwachtig.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Inderdaad niet helemaal te verstaan. De filmmuziekquiz was wel een 'lik mijn vestje' niveau.... Wordt die banjo muziek uit Deliverance gespeeld, vraagt die knuppel: 'Uit welke film uit 1972 met Jon Voight en Burt Reynolds is deze muziek?'' 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Het eerste weekend zit erop. Een aantal goede en een aantal 'slechte' films gezien. Maar voornamelijk was het gezellig. Recensies komen later wel, eerst de scores.
Hana 3*
The Fall 3*
The Journals of Knud Rasmussen 2,5*
Clash of Egos 4*
Build a Ship, Sail to Sadness 3,5*
Gwoemul/The Host 3,5*
Summer Palace 4* / 4,5* [ik vond het prachtig]
Opera Jawa 3,5* / 4* [Reinbo toch]