- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- International Film Festival Rotterdam - IFFR
International Film Festival Rotterdam - IFFR
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Zaterdag 3 februari
19:30 Paprika
21:45 Nightmare Detective
(15:00 - Retribution)
De aparte films zoals Analife missen toch van het programma. Ook geen Miike te bekennen. Is Dejima met teveel grote namen gaan lopen ?
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
de films die gaat zien zijn toch al vreemd genoeg 
Je kan niet bepaald klagen over het aanbod aan Japanse films. Zelfs na het recente Dejima zijn er nog genoeg interessante films uit dat land door het IFFR geselecteerd. De standaard Miike film lijkt dit jaar vervangen door de standaard Hiroki. En voor het bloed en geweld is er uitgeweken naar landen als Korea en Hong Kong; ben zeer tevreden over het aanbod dit jaar. Heb zelfs een dagje langer ingepland dan budget-technisch slim is 
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Tja, Korea laat ik links liggen, sowieso niet mijn filmland (al helemaal niet wanneer het op "fun" aankomt - mis trouwens wel Ki-duk's nieuwste).
Maar leuke festival films als Memories of Matsuko ontbreken. Net zoals Dejima lijkt IFFR teveel te blijven hangen in het Aziatische drama sfeertje. Waar zeker erg mooie films tussenzitten, maar die uiteindelijk net zo makkelijk vanuit de luie zetel bekeken kunnen worden.
Paprika en Nightmare Detective zijn echte uitschieters, verder was er niet echt iets wat me aansprak (om op een filmfest te kijken).
En hoezeer ik Hiroki ook waardeer, je vervangt er echt geen Miike mee.
Quentin
-
- 10202 messages
- 8556 votes
Wil jullie graag "Ex-Drummer" aanbevelen.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Die komt toch al snel in de bioscoop, dus om die nu op het IFFR te kijken... Al moet een ieder dat ook maar zelf weten 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
En toch glijdt het IFFR meer af naar een Aziatisch festival ipv International festival, gevoelsmatig.
Echt spannende Amerikaanse en Europese produkties zijn er amper te ontdekken (de meeste krijgen hier sowieso een release, merkte ik, A-Film voorop).
De exclusievere titels worden in het festivalboekje amper aangeprezen, terwijl de grote (we krijgen toch een release) films met veel glorieuze subjectiviteit beschreven worden.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ach het is van te voren koffiedik kijken, heb geen idee wat er achter die paar regels verscholen gaat.
Is ook en verdienste van het IFFr dat veel 'festival films' tegenwoordig ook een gewone release krijgen.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Zie ook nog iedere jaar wonderbaarlijke films die geen release krijgen. Ondanks wat veranderingen de laatste twee jaar zie ik niet veel verschil met edities daarvoor; nog steeds is werelcinema prima verdeeld aanwezig. Zie je dat vanuit grotere namen Mug? Dat zou ik in dat geval een onterecht statement vinden.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Ik zei niet voor niets 'gevoelsmatig'. Tevens heb ik ook niet de edities van het IFFR bijgehouden, wat er allemaal draaide enzo.
Vorig jaar zag ik voornamelijk films die verbazingwekkend geen release hebben gekregen, dat scheelt wellicht in de stelling. Toen ik mijn programma dit jaar ging samenstellen (in samenwerking met anderen, wellicht de grootste fout, omdat je dan een soort van gezamenlijke smaak gaat opzoeken) verbaasde het me dat veel kleine produkties uitermate 'vaag' en 'onboeiend' geschreven waren, zodat ze als titel meteen vergeten werden.
Verder merkte ik ook dat de Aziatische titels ook bij mij het meest omcirceld werden. Wellicht ook omdat ik niet al te veel zin heb deze editie in sociaal-kritische en zwevende poëzie films. Het vermaak + weerzien met vrienden staat toch op een hogere trede.
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Die meningen in de stukjes zijn sowieso niet allemaal om zomaar te slikken. Op zich is de beschrijving waarover het gaat vaak nog wel goed, al is het toch moeilijk om dat kort samen te vatten in veel gevallen.
Gister zei iemand mij ook al dat ze het zo jammer vond dat Europese landen zoveel zijn vertegenwoordigd met korte films. Maar daar is weinig verschil tussen met films in het algemeen uit welk wereldddeel dan ook.
Bij de Poolse films staan voor mij wel 3 hele interessante zie ik net.
beavis
-
- 6627 messages
- 14803 votes
gevoelsmatig veel aziatisch dat deel ik ook wel. En mijn goevoel zegt ook dat dat komt door de populariteit van de aziatische film (op dvd e.d.). Naast een internationaal aanbod van films met vaak ook een sociale intresse (HBF bijvoorbeeld) wil het festival natuurlijk ook gewoon geld verdienen 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Tevens komt het gevoelsmatige ook door de aandacht van de Aziatische film hier op Moviemeter (liefkozend bedoeld: Onderhond en zijn roedel + Dejima aanhang), waardoor titels en regisseurs een Aha-Erlebnis verkrijgen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Trouwens: Niet alles dat A-film koopt haalt de bioscoop/het filmhuis nog tegenwoordig, dat heeft het verleden helaas uitgewezen (Takeshis bijvoorbeeld).
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Zal wel direct naar DVD gaan, het zou niet de eerste A-film titel zijn.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Maar dan nog, vorig iffr is alweer een jaar geleden....
leentje19
-
- 1 messages
- 0 votes
Heeft er iemand nog interesse voor 2 kaartjes voor de film Offside? Ik heb ze over en wil ze graag verkopen voor 14 euro. Ik heb er zelf 9,30 per stuk voor betaald.
Het gaat om de editie die te zien is in Cinerama 1, ROTTERDAM op zo 28 jan 2007 14:30.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Net me kaartjes opgehaald. Schijnen nog maar vrij weinig voorstellingen uitverkocht te zijn, maar er komen ook geen extra kaarten vrij door niet afgehaalde reserveringen of kwamen er op de dag zelf nog extra kaarten vrij, wat ook niet meer zo is...
Vrees dat dat nog wel eens een negatief bij effect kan zijn, vroeger kon je ook van uitverkochte voorstellingen altijd nog wel kaartjes krijgen.
markboon
-
- 15 messages
- 1 votes
van http://www.filmfestivalrotterdam.com/
Wijziging
Woensdag 1 voorstelling Rescue Dawn
Rescue DawnHet was de bedoeling om morgen Rescue Dawn gelijktijdig in twee zalen te vertonen. Helaas is het niet gelukt om een tweede print op tijd klaar te hebben voor het festival. De voorstelling in Pathé 5 komt daarmee te vervallen. De geplande voorstelling in Pathé 1 gaat natuurlijk wel door. Verder doen we onze uiterste best om op een later tijdstip nog een extra voorstelling in te plannen.
Co Jackso
-
- 21924 messages
- 2791 votes
Misschien een stomme vraag, maar gelden in de pathe bioscoop tijdens het festival ook voordeelpassen, pathe unlimited etc. ? ?
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Neen.
(alleen 50% korting op een Tijgerpas indien houder van CJP, OV Studentenkaart of Rotterdampas)
neo
-
- 15435 messages
- 10038 votes
Je kan een film kijken, vaak zijn er regisseurs, producenten bij een voorstelling die vragen beantwoorden, wat vertellen. Er zijn talkshows en discussie sessies, je kan ook meedoen aan een quiz (neem aan dat dat er nog steeds is?). Heb zo al vaak nog even met een regisseur staan praten na een film als hij of zij tijd had. Kan je allemaal nazoeken op de site van het iffr, wat er allemaal is.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
De Q en A's zijn soms erg leuk en soms wat minder. Maar juist dat maakt het festival ook interessant. Soms zie je iets geweldigs, soms valt iets erg tegen. Soms heeft een regisseur veel te zeggen soms ook helemaal niet.
-
- 22412 messages
- 5077 votes
Ik vind die Q & A's en intro's doorgaans leuk, alleen is mijn schema soms wat al te strak om er voor te blijven zitten. Gilliam en Hou Hsiao-Hsien waren alleen al leuk om te zien omdat zij het waren, de Q& A bij Thomas Clay (The Great Ecstacy of Robert Carmichael) was boeiend vanwege de hevige verdeeldheid in het publiek, de Q & A van debuterende regisseurs is vaak leuk, omdat ze wat onzeker zijn en soms oprecht blij lijken te zijn met volle zaal en wat complimenten. Soms is het boeiend om wat informatie te krijgen of hoe de film in het thuisland ontvangen is en zich ertoe verhoudt (The Blossoming of Maximo Oliveros). Het geeft het festival wel kleur vind ik.
Redlop
-
- 8961 messages
- 3566 votes
De Q & A's zijn inderdaad leuk. Vorig jaar Sabina Guzzanti (Viva Zappatero!) die een staande ovatie kreeg van aanwezige Italiaanse bezoekers, de verlegen Alexis Dos Santos (Glue) of de hilarische Q & A van Serik Aprimov waarvan de tolk niet helemaal begreep wat hij zei. Fam. Fisherking en Ingrid ook in de zaal als ik me niet vergis. (was jaar daarvoor trouwens)
Minder leuk was de hinderlijke aanwezigheid van ene Tony Rains die de bezoekers zijn mening over de 'briljante' Nagasaki Shunichi door de strot zat te duwen. Dezelfde Rains overigens die mij tweemaal woedend aankeek omdat ik voortijdig de zaal trachtte te verlaten terwijl hij toch net had staan te vertellen wat voor een briljante film ons te wachten stond. Nare kerel, personificeert de nasmaak die ik aan vorig jaar heb overgehouden.
Dit jaar geen perskaart, want geen slaapplaats. Alleen naar de slotdag samen met een paar meiden die alleen maar Spa drinken en dus dezelfde nacht terugrijden. In Nijmegen wel 'Best of the Fest' bijwonen.
feanaro surion
-
- 5765 messages
- 1770 votes
De Q & A's zijn inderdaad leuk. Vorig jaar Sabina Guzzanti (Viva Zappatero!) die een staande ovatie kreeg van aanwezige Italiaanse bezoekers, de verlegen Alexis Dos Santos (Glue)
Hij was echt cool! Hij was ook zo oprecht blij toen hij die MovieSquad Award won, maakte het helemaal goed dat ik de film zelf niet de beste vond 
Onderhond
-
- 87597 messages
- 12852 votes
Maar één Q&A bijgewoond op het IFFR, maar dat was ééntje met plaatsvervangende schaamte.
Toen één van de aanwezigen vroeg of Analife een kritiek was op de hedendaagse beeldcultuur en daarover bleef doordrammen, en er na het verhelderend antwoord van de regisseur nog enkele - van zulke vragen uit het publiek kwamen, werd het erg pijnlijk duidelijk dat sommige mensen er echt geen fuck van begrepen hadden.
En hopen dat er dit jaar minder mensen zijn met een strak schema, die zich al inpakken om weg te stuiven als de eerste credits op het scherm verschijnen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16416 votes
Het programma vind ik ook anders dan voorgaande jaren, minder grote namen, maar het is volgens mij niet Aziatischer geworden. Dat was het altijd al en Japanners zijn dit jaar even als vorig jaar niet dik gezaaid (er is zelfs geen nieuwe Miike). Maar ja als Dejima en de andere Japanse (Aziatische) filmprogramma's in Nederland films als Eli, Eli, lema sabachthani? blijft draaien dan kunnen die ook elk jaar op mij rekenen 
De tijd dat je 20 lange Japanse films kon zien en dat dan nog niet alles was was rond 2000, inclusief retrospectieven en aparte programma's. Oost Europa lijkt dit jaar in opkomst en Argentinië/Mexico waren dat al langer. Maar er is altijd wel wat te ontdekken.
Wel een trend: (De meestal zeer beroerde) videoprojecties. Een zeer bedenkelijke trend denk ik, maar goed filmmakers op het platteland van China hebben waarschijnlijk niet veel keuze. Maar het doet vaak pijn aan je ogen die harde kleuren, dus een beetje prettiger afstellen zou fijn zijn.
En even in de categorie 'opa vertelt': De strakke schema's zijn zo'n 10 jaar geleden ontstaan toen er meer voorstellingen op een dag kwamen. Daarvoor was het nog vrij relaxed, maar toen het festival ging groeien (kwa publiek aantallen) nam het gestress toe. Volgens mij neemt het aantal aanwezige regisseurs en Q&A ook toe, dus dat gaat niet zo goed samen.
Meestal waren de Q&A's waar ik was wel interessant, maar het niveau wisselt nog al (en soms begint inderdaad een andere film waar je heen wilt). Het ligt ook aan de inleider, die met een startvraag gelijk een interessante discussie kan losmaken. Ik heb een aantal zeer goede, verhelderende Q&A's gehad onder andere met Claire Denis (waardoor ik nog meer van haar films ben gaan houden) en Philippe Grandrieux. Soms is het helemaal niks.
Jeetje, het leek wel even een klaagzang te worden... Gewoon lekker films kijken en je laten verrassen en vooral niet stressen (en gezond eten) dan komt het wel goed...
Veel plezier allemaal!