- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Spuiten en slikken
Spuiten en slikken
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Als je niet weet wat het toevoegt, onthou je dan van overtrokken commentaar met termen als 'wereldramp'.
Het is immers ook geen wereldramp als IK een paddotrip neem, maar ik zou het wel een groot gemis vinden als ik er niet meer toe in staat ben.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Als je niet weet wat het toevoegt,
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
Ik weet niet of ik dat kan. Het is heel persoonlijk.
Het geeft me, als het een goed doorslaande trip is (niet zo'n halfbakken, die heb je helaas ook wel eens) een uitermate vredig gevoel, ik kom in contact met de natuur om me heen (neem het de laatste jaren enkel in de natuur, nooit meer in huis), voel me verbonden met alles wat ik zie, heb vrede met alle ellende in mijn leven en ben vooral rustig, rustig en rustig, op elk front.
En dat gevoel blijft langer dan de trip duurt (die is sowieso niet in tijd te vatten), soms wel weken lang.
Ik zou niet weten wat er ongezond aan is, en of het legaal of illegaal is vind ik geen reden om het te laten. Hooguit een reden om er voorzichtiger mee te zijn wat aanschaf en gebruik betreft.
De mooiste paddotrip had ik overigens in 2001, in Alta, Noorwegen. Een overweldigende natuur en een fantastische rust: de perfecte omstandigheden. En of het daar nou zwaar crimineel was of niet, dat weet ik niet eens. Zulke zaken zijn van ondergeschikt belang, in zo'n geval.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik zou niet weten wat er ongezond aan is
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes

Het fijnste van paddo's is dat het een zelfregulerende drug is.
Voor vrijwel alle gebruikers geldt: na een paddotrip moet je wel een tijdje (maand minimaal) wachten met de volgende, want het werkt gewoon niet weer zo snel.
Heel soms wel hoor, maar doorgaans niet.
En er is ook geen gewenning, je hebt niet elke keer meer nodig.
En het is de minst verslavende drug die ik ken. Wat zeg ik, het is absoluut niet verslavend.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Alleszinds weinig. Niet zou ik niet zeggen want wanneer ik bij verslavingskans kijk bij jellink.nl zijn er toch wel een deel die in verslaving vallen. Maar goed, een relatief klein deel dan. Het is ook een natuurproduct, en niet van die chemische brol dat op zich al ongezonder is. Misschien kan men het ook wel intregeren in de bourgondische keuken. Kippenfilet in paddoroomsaus. 
Enfin: een fijn effect, natuurlijk, geestverruimend, weinig verslavingskans (minder dan fastfood denk ik zelfs), zelfregulerend én het lijkt (volgens mijn informatie) niet schadelijker te zijn dan laat ons zeggen een BigMac. Goedgekeurd door Djelle. 
Maar nu ben ik gaan slapen, vooraleer ik weer mn bed niet zie. Tot later...
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ja hoor, wat hield dat in? 's Morgens een pakje roomboter en 's avonds als diner een flesje olijfolie?
Zelva, je bent echt te onwetend om mee verder te discussieren. rest van je onzin heb ik weggeknipt. Niet de moeite.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Op welk stuk van mijn verhaal doel je? Lekker makkelijk zo.
Je praat enkel poep. Zelden zoveel onzin bij elkaar gelezen. Onzin over suiker, onzin over 15 XTC pillen. Mijn hemel, wat een dommigheid.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Tsja, als je nou vertelt wat er zo dom aan is, dan kan ik er misschien nog wat van leren...
Maar blijkbaar kun je dat niet. Zoals ik al zei: erg, erg gemakkelijk om op de man te spelen. Ik had je toch wel wat hoger ingeschat.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Zoek maar. Ik heb dat vaak genoeg gelezen.
Zucht.
A) Beweest het dat blijkbaar niet
B) Waren er veel meer slachtoffers
C) Kan je wllicht beter kijken naar Europese probeersels. Dat was nog erger.
Waarom Finland faalde was dus te wijten aan andere factoren, waarschijnlijk in hun plan.
De US faalde ook, hoor.
Mooi.
Minder gebruikers=minder slachtoffers.
Mijn God, wat ben je eigenwijs. Hoevaal moet ik aantonen dat dat niet waar is? Hoeveel bewijs wil je zien? Je bent gewoon stronteigenwijs.
En dat hebben we nergens. Om dat tegen te gaan heb je een politiestaat nodig.
Maar dat is nauwelijks een tiende van de totale lijst aan doodsoorzaken. Door een pak minder gebruikers te hebben, spaar je al een hele hoop indirecte doden.
Waarom bespaar je dan indirecte doden? De drugs zijn immers nog slechter en gevaarlijker.
Gek genoeg is er geen een van die onbetrouwbare cijfertjes in jouw voordeel. Overigens kan trimbos dat wel denken, voorlopig houdt de hele wereld zich aan die cijfers vast. verschillende cijfers van verschillende bronnen. Allemaal in jouw nadeel.
Objectieve cijfers.
Da's nogal wat. Wil dat zeggen dat de rest geen last heeft van extra gevaarlijke en vervuilde drugs?
Enkel als het zelfmoord was. Gebeurt ook wel eens.
5 kwamen van bodypackers en al de rest waren indirecte doodsoorzaken!
Huh? Die zaten er toch niet bij, volgens jou....?
Dus het getal maal 3 zal zeker niet overdreven zijn nietwaar.
Welke maal 3? om die indirecte gevallen, die er al bij zitten, te tellen?
Waarom doe je hetzelfde niet met drugs?
Het gebruik kan geen kwaad, het schaadt niet. Drugs gebruiken schaadt wel, dus daarom alcoholgebruik wel en druggebruik niet.
Maar die zwakke broeders dan? Die moet je toch beschermen, zeg jij?
Ik vind het een opoffering die ik niet wens te doen. Ik gebruik eens in de zoveel maanden hard drugs. Een paar keer per jaar, dus. Al jaaaren. Als ik verslaafd ben, is het niet aan de harddrugs.
Ik heb speed, alcohol, XTC, paddestoelen, coke, nicotine en cannabis gebruikt in mijn leven. Ik kan je zeggen dat de twee die ik als meest gevaarlijk voor een verslaving beschouw, de enige volledig legale drugs van het stelletje zijn.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Niemand kan 15 xtc-pillen op een avond tot zich nemen, 15 biertjes kunnen de meesten nog wel aan. Dat er dan toch nog mensen zijn die beweren dat alcohol schadelijker is dan xtc, kan ik echt niet bij.
Zo begrijp ik niet dat mensen zeggen dat whiskey sterker is dan wijn. Als ik een hele fles wijn achterover sla ben ik meer donken dan van een glas whiskey.
Zucht.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
*proest*
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Hoe vaak het nu ook al bewezen is dat de drooglegging rampazlig was voor de volksgezondheid, criminaliteit en welzijn van het land.
Dat het andere problemen met zich meebrengt zal ik niet ontkennen. Alleen zijn die wel in te perken mits een goed plan. Er zal altijd ook een stijging in slachtoffers plaatsvinden door brol in het product, maar dat weegt niet op tov het aantal doden en (voornamelijk) indirecte doden in een legaal systeem.
Mooi toch dat je alleen indirecte doden hebt met zuiver spul.....
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
XTC nemen we normaliter in pilletjesvorm
Bier nemen we normaliter in glasvorm of flesvorm, ook wel bekend als 'een biertje'.
Whisky nemen we normaliter NIET in flesvorm.
Van XTC neemt de gebruiker meestal 1 pil op een avond. Soms zelfs een halve. (En er zijn mensen die er meer nemen, dat klopt).
Hoe zit dat met biertjes?
Je weet écht niet waar je het over hebt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik sta perplex. Het was in een begin hier en daar een beetje naief, maar nu begint het ronduit onnozel te worden.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Zo begrijp ik niet dat mensen zeggen dat whiskey sterker is dan wijn. Als ik een hele fles wijn achterover sla ben ik meer donken dan van een glas whiskey.
Zucht.
En maar weer hetzelfde. Je kunt de mate van overlast/schadelijkheid niet vergelijken door iemand die zoveel biertjes op heeft dat hij dronken gelijk te stellen aan iemand die één xtc-pilletje op heeft.
Zoveel biertjes drinken dat je dronken wordt is overmatig gebruik. Éen xtc-pilletje nemen is geen overmatig gebruik. Beide factoren moeten of overmatig of geen overmatig gebruik worden.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes

Het type 'ik heb altijd gelijk'. Doe dat dan door met argumenten te komen en niet met 'proest', 'dommigheid', 'onnozel', 'onzin' en meer van die nietszeggende termen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Maar, als je een dronkelap wilt vergelijken met iemand die onder de xtc zit, moet je dat natuurlijk wel doen door diegene die onder de xtc zit, zoveel te laten nemen dat het zijn functioneren danig beïnvloed en je op straat ook last van hem zou hebben, anders klopt de vergelijking gewoon niet, heel simpel.
Mijn vergelijking was natuurlijk volledig van zo'n geval uitgegaan. Ik kom veel liever iemand tegen die tjokvol XTC zit dan tjokvol alcohol.
Doorgaans heeft XTC een veel vriendelijkere uitwerking, vandaar.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
"gelegenheid maakt de dief".
Precies. Het werd pas echt wat met de maffia in de States, tijdens de drooglegging.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Is dat het kriterium? Ik denk dat veel mensen baat zouden hebben bij een paddotrip, trouwens. Ik doe het zelf eens in de paar jaar en het doet me heel goed.
Natuurlijk, ik kan zonder. Maar waarom zou ik?
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Er zijn miljoenen, miljoenen mensen die het bij één biertje, misschien twee houden. Die mensen zijn geen dronkelappen waar je op straat last van hebt. Net zoals er heel veel mensen zijn die het bij één xtc-pilletje houden, waar je op straat dan ook geen last van hebt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Er is gewoon geen onderzoek naar gedaan. Kan me niet voorstellen dat het heel erg verschild met andere tripdrugs.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Precies. Het werd pas echt wat met de maffia in de States, tijdens de drooglegging.
Toen werd het grote geld gemaakt ja, en dan ook nog in een relatief onschuldige business, maar de maffia bestond allang voor die tijd. Ze verdienden hun geld bijvoorbeeld met afpersing. Een veel grimmigere tijd, want tijdens de Drooglegging was er voor iedere mafioso wel een groot genoeg stuk van de taart.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Alleszinds weinig. Niet zou ik niet zeggen want wanneer ik bij verslavingskans kijk bij jellink.nl zijn er toch wel een deel die in verslaving vallen. Maar goed, een relatief klein deel dan. Het is ook een natuurproduct, en niet van die chemische brol dat op zich al ongezonder is.
Aha, je bedoelt zoiets als coke, wiet en opium.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Er zijn miljoenen, miljoenen mensen die het bij één biertje, misschien twee houden.
Nee, maar daar hadden we het niet over - of wel?
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Aha, je bedoelt zoiets als coke, wiet en opium.
Ik heb trouwens een keer opium gerookt. Ben dan ook een echte natuurliefhebber.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Fo Shu
Je bent rot en verdorven en een enorme addict 
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Als ik de voorbije posts lees zou er eigenlijk een brochure moeten komen me de verschillende drugs. Of een realityprogramma met verschillende gebruikers. 
In theorie is het allemaal mooi om drugs te legaliseren. Er zullen ongetwijfeld drugs zijn die even schadelijk (of evenmin...) als sigaretten. Maar zolang er geen kennis is over de verschillen, geen garantie is over de kwaliteit ervan, kan je dit niet legaal op de markt brengen. Men kan tieners nu al niet voorkomen om te drinken of te roken. En zeker niet omdat volwassenen het gerust mogen.
Er moet eerst voldoende kennis en preventie zijn voor men ook maar een stap neemt naar legalisatie. Ik denk bvb maar aan metingen van drugs in het verkeer (kan nu enkel via bloedtest)
En ik blijf er bij dat je geen drugs moet genomen hebben om erover te praten. Het klinkt alsof je minstens een keer in je leven stoned of strontzat moet zijn, gerookt hebben, een een piercing met bijhorende tatoeage moet hebben om mee te kunnen praten of plezier te hebben.
Ik denk dat de alternatieven groot genoeg zijn.
Maar ik gun wel iedereen zijn plezier. Ik weerhou niemand van wel z'n genot (of zogenaamde geestesverruiming) te zoeken in genotsmiddelen. Ik drink evengoed graag streekbieren. Maar ik zal zeer zelden dronken worden, omdat ik geniet van 2-3 van die biertjes. Daarna smaakt het toch niet meer en drink je om te drinken.
Mijn grote tegenkanting tegen de drugs is ten eerste de mist die er omheen hangt. Wat is wat, de juiste gevolgen, ... Als ik die info niet ken, zal iemand anders die z'n info evengoed uit kanalen (tv, kranten, school, ...) ook niet accuraat halen. Dan hang je af van vrienden of dealers waar je het gissen hebt of ze wel de waarheid spreken omdat er toch een deel bij zit dat gewoon geld wil zien.
Ten tweede denk ik dat het gebruik bij jongeren nog meer gaat stijgen. Drank en sigaretten zijn enorm populair bij jongeren, gewoon omdat ze er ook zo simpel aan kunnen geraken. Het wordt ook veel meer.
Conclusie: voor mijn part mag iedereen die volwassen is gebruiken, maar ik heb schrik dat het gebruik bij jongeren nog meer gaat stijgen als het legaal wordt omdat ze er gemakkelijker aankomen en door marktgerichte reclame (wat nu bij alcohol en sigaretten gebeurd)
Wel mag er meer geïnvesteerd worden in preventie of opvang (verslaafden worden nu nog veel in gevangenis gehouden) en in informatie. Want een joint is geen XTC-pil en heroïne is geen opium.
PS.: en het gebruik van cijfers en citaten zijn altijd dubieus omdat statistieken naar ieders hand kunnen gezet worden en zinnen uit hun context gehaald kunnen worden. Ook het vergelijk met andere landen is niet altijd zo ideaal. België met z'n bieren en Frankrijk met z'n wijnen kunnen anders genieten van alcohol dan pakweg Engeland dat veel minder variatie heeft en waar de jeugd zich ook sneller te pletter zuipt. In Finland is het gebruik van sterke drank ook groter dan hier. Kwestie van cultuur- en mentaliteitsverschillen tussen verschillende landen.
Het zal zoeken blijven naar de ideale oplossing. En ik denk dat we er hier met de voor- en tegenkantingen ook niet uit gaan geraken op het forum. 't Zal een eindeloos welles-nietes spelletjes blijven.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Zoek maar. Ik heb dat vaak genoeg gelezen.

"De definities van Nederland en het Verenigd koninkrijk leveren bijvoorbeeld definities op die dicht bij die van definitie A liggen (de nauwste definitie). De Zweedse definitie geeft daarentegen resultaten die ergens tussen definitie B en C liggen. In Zweden wordt bovendien niet alleen -zoals in het project van het EWDD- rechtstreekse oorzaken bij de bereking betrokken, maar ook onrechtstreekse. Dit leidt tot een hogere schatting, gezien niet alleen acute drugsdoden (overdoses) worden meegerekend, maar ook sterfgevallen die indirect aan drugs te wijten zijn"
Uit het jaarverslag van de stand van de drugsproblematiek in de Europese Unie.
Dus, mocht men in Holland wat correcter zijn in zijn werkelijke aantal drugsdoden, wie zou er dan nog met het meeste aantal slachtoffers zitten? Inderdaad, Nederland zou Zweden ruimschoots overtreffen. Daarom huldig ik de Zweedse aanpak, het is goed doordacht. Het is niet foutloos dat geef ik toe, maar ja, welk beleid is dat wel? Qua drugsaanpak is het het beste op de markt.
kijkert
-
- 3584 messages
- 0 votes
]Toch alvast véél meer blauw op straat zou een begin zijn.
Wetten die enkel gehandhaafd kunnen worden door een véél groter gedeelte van de bevolking te gebruiken om met een geweldsmonopolie de rest van de bevolking te onderdrukken, deugen sowieso niet.