• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.292 votes
Profile

Spuiten en slikken

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

1) het programma is erg slecht

2) het programma is niet vermakelijk, maar ergerlijk

3) over sex en drugs is overal al van alles te vinden

4) het wordt wel degelijk gebracht alsof het doodnormaal is

al was het maar omdat je sex en drugs in 1 adem noemt

5) het programma is gericht op jonge kijkers en mede door de 'hippe' gasten met hun ervaringen is het alsof het een stimulans is

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Leno wrote:

Het pro-drugs argument dat er meer doden vallen door alcohol dan door drugs klopt niet. Veeel meer mensen nuttigen nog altijd alcohol dan dat er mensen zijn die drugs gebruiken, kortom: appels met peren vergelijken. Er gebeuren meer ongelukken met treinen dan met trolley's, waarom? Er zijn veel meer treinen dan trolley's!

Ja, daar heb je misschien wel gelijk in (ik heb geen cijfers). Ik ben gewoon zeker niet anti-drugs. Ik denk dat er voldoende mensen zijn die daar wel op een goede manier mee weten om te gaan, of mensen die wat experimenteren als ze jong zijn en daar verder niets mee doen. En als je dan toch wil verbieden dan moet je gelijk alles in de illegaliteit stoppen.

Leno

• 5921 messages
  • 4402 votes

Wat mij betreft zijn er niet voldoende mensen die er goed mee om kunnen gaan, maar inderdaad verder heb je wel een punt.

katie morosky

• 1003 messages
  • 804 votes

Als ik kijk naar het drugsgebruik in mijn (vroegere) omgeving ken ik best wel wat mensen bij wie het gewoon een fase is geweest, dat is de grootste groep. De tweede grootste groep zijn occasionele gebruikers. Drie hebben hun leven laten "vergallen", twee zijn werkelijk drugsverslaafd en een die helemaal is doorgeflipt van de drugs. Ik weet niet in hoeverre mate mijn omgeving representatief is maar ik ben toch met heel wat verschillende milieus in aanraking gekomen. Ja, in criminele milieus heb ik nooit gezeten.

The One Ring

• 29974 messages
  • 4109 votes

Drugs: als er iets is waar ik van walg is het dat wel. Ik snap gewoon niet hoe mensen zo ver kunnen komen om het te gaan gebruiken. Ja, het is als experiment en uit nieuwsgierigheid en zo, maar dat praat het niet goed. Ik kan hier wel een heel stuk gaan schrijven, maar daar heb ik geen tijd voor/ zin in. Ik ben heel erg anti-drugs!

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Vraag me toch af waarom je anti drugs bent. Dus je bent ook tegen alcohol?

1) het programma is erg slecht

2) het programma is niet vermakelijk, maar ergerlijk

Tsja daar kan je van mening over verschillen. Ik vind het wel een aardig programma.

4) het wordt wel degelijk gebracht alsof het doodnormaal is

Alcohol is ook doodnormaal. Dat dat bij andere drugs niet is komt gewoon omdat we hier een traditie van alcohol drinken hebben. Alcohol is net zo gevaarlijk als de andere drugs die ze in dat programma gebruiken. Goed dat het programma doet alsof het doodnormaal is, dat zou het ook moeten zijn.

5) het programma is gericht op jonge kijkers en mede door de 'hippe' gasten met hun ervaringen is het alsof het een stimulans is

Ja joh, zoals Snatch of Pulp Fiction een enorme stimulans is om iemand door zn kop te schieten. Er wordt vaak genoeg gezegd dat het helemaal niet stoer is en de nadelen komen uitvoerig aan bod.

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Ik heb niks tegen drugs, maar wat in een film voorkomt vind ik wel even wat anders dan wat bij de publieke omroep op tv komt.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Zeker geen onaardig programma, maar ik wacht nog steeds totdat Ties gaat expirimenteren hoe het is om het met een presentatrice te doen...

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Ik heb niks tegen drugs, maar wat in een film voorkomt vind ik wel even wat anders dan wat bij de publieke omroep op tv komt.

Dat soort films komen ook gewoon op de publieken hoor .

Het programma komt trouwens best laat dus echt jonge mensen zullen het programma nooit te zien krijgen. Bovendien is de voorlichting op middelbare scholen bedroevend dus kan zo'n programma geen kwaad.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Vraag me toch af waarom je anti drugs bent.

Iemand die een beetje controlefreak is heeft weinig te zoeken in het hele drugsgebeuren. Wat verder niet wil zeggen dat ik echt anti-drugs ben, ieder doet verder maar wat hij zelf wil. Ik ben ook niet echt gewonnen voor de typische "bescherm mensen tegen zichzelf" moraal, dus met dit soort programmas heb ik zeker geen probleem.

Toch begrijp ik de houding van The One Ring wel enigszins. Wanneer mensen publiekelijk drugs gebruiken (en ja, zelf drinken/roken) heeft een ander mens daar wel eens last van. Ik hoef niet in een ander z'n smerige sigarettenrook te staan, een ander zijn wankel gedrag en gelal te aanhoren of een struikelende gedrogeerde te verdragen. Aan zulke gedrag en mensen kan ik mij wel degelijk storen. Verder doet iedereen maar waar hij zelf zin in heeft of wat hij niet laten kan.

BoordAppel

• 14274 messages
  • 3280 votes

Aan zulke gedrag en mensen kan ik mij wel degelijk storen.

Dat heeft iedereen wel denk ik. Daarom is openbare dronkenschap ook verboden .

Hagele

• 184 messages
  • 821 votes

Helaas wel ja!

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

Dat er openlijk over sex en drugs gepraat wordt vind ik prima. Wat ik wel slecht vind is dat er zoveel in een half uurtje gepropt wordt. Hoe kun je iemand in godsnaam in een paar minuten voorlichten over bijv. LSD? Je zou er 3 afleveringen over kunnen vullen. Ik snap dan ook niet waarom ze sex en drugs in 1 programma stoppen. Je kunt sex hebben terwijl je onder de drugs zit maar daar houdt de link ook op.

Doordat het zo kort is en er in princiepe weinig aandacht aan wordt besteed komt het misschien over alsof het allemaal niet zoveel voorstelt, terwijl drugs een enorme impact op je kunnen hebben. Dat in de aflevering over paddo's de paddestoeltjes positief naar voren kwamen is wat mij betreft goed en in dat geval ook gewoon de waarheid. Maar interview -als informatief programma zijnde- dan ook eens iemand die een badtrip heeft gehad. En iemand die een badtrip heeft gehad maar dat achteraf als positief ervaarde (komt ook voor.)

De gasten die er komen hebben ook maar weinig toe te voegen. Waarom DJ Jean als je ook iemand die echt kennis van drugs heeft uit kunt nodigen?

Al bij al vind het het wel vermakelijk, maar ik ben er nog niets van opgestoken. Prima dat er zo'n programma is, maar graag uitgebreider. Het kan stukken beter.

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Da Jando wrote:

Dat er openlijk over sex en drugs gepraat wordt vind ik prima. Wat ik wel slecht vind is dat er zoveel in een half uurtje gepropt wordt. Hoe kun je iemand in godsnaam in een paar minuten voorlichten over bijv. LSD? .

Je denkt toch niet dat dit programma echt om voorlichting draait hoop ik .

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Dat programma is gewoon weer een voorbeeld van de filosofie : "Geef de kijker wat de kijker wil". Sex en drugs kun je makkelijk verkopen op een zender als BNN. Kijk naar het belachelijke "Neuken doe je zo". De programma's slaan nergens op en de presentators en zogenaamde experts maken zich belachelijk.

Het zal mij een worst wezen dat dit soort programma's er zijn, ik kijk er niet naar. Ik zie niet waarom dit erger zou moeten zijn als de 35 series over plastische chirurgie of de 48 programma's over afvallen. Programma's als dat vind ik erger. En dan heb ik het nog niet eens over de programma's waarin stelletjes naar een eiland gaan om te neuken met andere stelletjes.

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

kos wrote:

Je denkt toch niet dat dit programma echt om voorlichting draait hoop ik .

Nee, goed punt Maar er wordt wel bij iedere drug een stukje voorlichting gegeven en dat zou beter kunnen. Maar gezien het programma daar niet om draait...euhm...zal het me verder een rotzorg.

empirekees

• 1597 messages
  • 2401 votes

zijn

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

Scherp kees

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Blijkbaar hebben de meesten niet zo'n probleem met de show als ik... Iedereen vind het normaal en vind dat dit "moet kunnen" of heeft er helemaal geen probleem mee. Momenteel voel ik me wat ouderwets of niet ruimdenkend genoeg. Mocht ik een zwakke persoonlijkheid hebben sluit ik me bij de overgrote meerderheid aan. En daar zit ook net het gevaar van het programma.

De vergelijking met alcohol gaat niet op. Ok, je KAN problemen hebben met je lever enzo, na een lange termijn, mits een veelvuldig misbruik ofte alcoholverslaving. En daar zit het eerste verschil al. Als je je eerste biertje drinkt, ga je niet meteen alcoholverslaafde worden. Als je een lijntje coke snuift, is de kans dat je verslaafd geraakt vele malen groter en het is een zekerheid dat het (veel vlugger) zware schade aan je lichaam toebrengt.

Trouwens, we hebben al alcohol, waarom moet je dan nog andere (gevaarlijkere, illigale en schadelijkere) drugs innemen, als je dan per sé eens een verdovend middel wil gebruiken? Gans die mentaliteit van "neem maar een pilletje" "zet maar een lijntje" "je bent jong en doe maar geen probleem alles kan" moet dringend proberen gewijzigd worden ipv aangemoedigd en ondersteund (wat dit programma doet).

Ik las hier ook een vergelijking van geweld in films en dit programma, valt ook niet te vergelijken. Geweld wordt verheerlijkt in films, maar de invloed blijft beperkt omdat het om fictie gaat. In dit programma plukken ze (geselecteerde) hippe personen uit de maatschappij (uit het echte leven zogezegd) laten ze het uitschijnen als iets doodnormaals en promoten ze 99% van het programma drugs door al de "leuke" effecten ervan te bespreken. Als ik naar het programma kijk zit ik al te denken van: Oh got, wat ben ik eigenlijk toch achter, ik neem zelfs (bijna) nooit maar een jointje. Ik zou beter wat meer remmen losgooien... Als ik dat al denk, op mijn 23ste (gisteren verjaard), wat moet een onzekere puber van 16 dan niet denken?? Het komt dus zeker wel verkeerd over (stimulerend).

Het hele ding geeft gebrekkige (toch alvast veel te éénzijndige) info, ze betalen iemand om voor camera iets ongezonds en illegaals te doen en brengen zodoende zijn gezondheid in gevaar (veel kans dat Filemon op het einde van de reeks aan een of andere drug verknocht is geraakt) en ze zetten drugs in een ongelooflijk aantrekkelijk, normaliserend en stimulerend kader. Waarom ben ik haast de enige hier die er zo zwaar aan tilt? Het lijkt wel de omgekeerde wereld.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

djelle wrote:

De vergelijking met alcohol gaat niet op. Ok, je KAN problemen hebben met je lever enzo, na een lange termijn, mits een veelvuldig misbruik ofte alcoholverslaving. En daar zit het eerste verschil al. Als je je eerste biertje drinkt, ga je niet meteen alcoholverslaafde worden. Als je een lijntje coke snuift, is de kans dat je verslaafd geraakt vele malen groter en het is een zekerheid dat het (veel vlugger) zware schade aan je lichaam toebrengt.

Onzin, alcohol is en blijft een van de meest verslavende drugs die er zijn. Dat alcohol onder harddrugs valt is ook doordat het zeer verslavend is. Alcohol is o.a. zo verslavend omdat het effect zo snel aanwezig is. Je spreek bovendien al van een alcoholprobleem vanaf 21 eenheden per week voor mannen en 19 eenheden voor vrouwen. Dus onderschat het probleem niet.

Bron: DSM-IV-TR Diagnostic And Statistical Manual Of Mental Disorders. Fourth Edition

Madecineman (moderator films)

• 7484 messages
  • 1715 votes

Ik zit nu trouwens ook al aan mijn derde MOK koffie, over harddrugs gesproken

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

SelmaDuim wrote:

Onzin, alcohol is en blijft een van de meest verslavende drugs die er zijn.

Dan mag je wel eens met een bron afkomen, want als ik naar mijn omgeving kijk (vrienden, kennissen...) zie ik véél meer drugsverslaafden dan alcoholverslaafden. Het probleem zit hem misschien dat alcohol een probleem kan zijn voor alle generaties (oudere mensen van 40, 50 jaar van deze generatie grijpen eerder naar drankmisbruik, drugs is meer iets "hips" dat onder de jongerencultuur valt). Als men zou peilen bij jongeren tussen de 15 en 25, waarvan er daar alcoholverslaafden tussenzitten versus de drugsverslaafden dan ben ik ervan overtuigd dat je veel meer drugsverslaafden zal hebben. Tuurlijk, er zijn er veel die veel drinken wanneer ze uitgaan in het weekend, maar eens ze hun zotte jaren voorbij zijn neemt dat gewoonlijk af. Wanneer jongeren (in verhouding) evenveel spuiten/slikken/snuiven als een gemiddeld fuifbeest drinkt, dan kan dat niet zo gemakkelijk afnemen na de zotte jaren en zitten ze met een serieuze verslaving.

Dat alcohol onder harddrugs valt is ook doordat het zeer verslavend is. Alcohol is o.a. zo verslavend omdat het effect zo snel aanwezig is.
Het kan verlavend zijn. Ik ken genoeg mensen die eentje kunnen drinken zonder alcoholieker te worden. Ik ken weinig mensen die eentje kunnen slikken zonder verslaafde te worden.

Je spreek bovendien al van een alcoholprobleem vanaf 21 eenheden per week voor mannen en 19 eenheden voor vrouwen.
Dat is absurd. Dan zijn bijna alle jongeren problematisch. Ik drink er meer dan 21 op een weekend hoor, en ik ben verre van een uitzondering. Iemand is pas alcoholieker wanneer hij het niet kan laten te zuipen tijdens de gewone werkweek, 's avonds en desnoods alleen. Die stelling van de eenheden is veel te overdreven.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Waarom ben ik haast de enige hier die er zo zwaar aan tilt? Het lijkt wel de omgekeerde wereld.

Inderdaad, normaal zit de halve maatschappij te prullen in het privéleven van personen waar ze totaal geen zaken mee hebben. Ik zie die omgekeerde wereld eigenlijk wel zitten.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Jaja, als je eens de echte gevolgen van de "hippe drugs" gezien hebt bij iemand die je nauw aan het hart ligt zou je wel anders piepen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Met het privéleven van mensen die je nauw aan het hart liggen heb je doorgaans wel zaken. Verder heb ik een vriendenkring waar betrekkelijk weinig tot geen drugs gebruikt wordt. Iedereen kiest zijn eigen vriendenkring hé.

SelmaDuim

• 4907 messages
  • 732 votes

Bron is toegevoegd.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Onderhond wrote:

Iedereen kiest zijn eigen vriendenkring hé.

Geloof je dat?

Denk je dat vrienden niet kunnen veranderen trouwens? Denk je dat je vrienden kan kiezen waarvan je op voorhand weet dat zij immuun zijn voor beïnvloeding door media of maatschappij/omgevings/jongeren-mentaliteit? Denk je dat je je vrienden kan laten vallen wanneer ze zich laten gaan?

Dat bedoelde ik trouwens ook niet, het gaat me om het feit, dat de laatste die de jongeren (massaal) stimuleren drugs te gebruiken toch wel de media zou moeten zijn. Dat er dan nog zovelen (hier op mm althans) er geen probleem mee hebben, is voor mij de omgekeerde wereld.

Rujar

• 2871 messages
  • 3816 votes

Ik had laatst nova gezien geloof ik waar een psycholoog aan het woord was over het asociale gedrag van mensen.

De strekking van het verhaal was ongveer dat zolang wij meer van dit soort programma's uitzenden en vele andere (o.a. Tokkies) dat de maatschappij dit steeds meer gaat beschouwen als normaal. Met als logisch gevog dat de waarde en normen steeds meer vervagen.

Uit eigen ervaring merk ik het ook. Ik kom sinds jaar en dag op housefeesten. Vroeger was het gezellig, met ze allen er een groot feest van maken iedereen was aardig en vriendelijk voor elkaar. Tegenwoordig wordt je door een klein ventje van amper 18 uitgescholden als je tegen hem aan loopt! (vervolgens krijgt hij dan klappen haha nee maar zo gaat het vaak wel met anderen)

Het is triest!

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Rujar wrote:

De strekking van het verhaal was ongveer dat zolang wij meer van dit soort programma's uitzenden en vele andere (o.a. Tokkies) dat de maatschappij dit steeds meer gaat beschouwen als normaal. Met als logisch gevog dat de waarde en normen steeds meer vervagen.

Lijkt me ook niet meer dan logisch. Probleem is echter dat je moeilijk voor gedachtenpolitie kan spelen.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Goeie opmerking, Rujar.

Dit is absoluut zo:

Rujar wrote:

... En m.i. is dit al enkele jaren het geval... En nee, je kan niet voor gedachtenpolitie spelen, maar probeer het programma-aanbod en de grenzen van televisie aub wat in goeie banen te leiden zou ik vragen aan de overheidsinstellingen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.