• 178.096 movies
  • 12.213 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.094 actors
  • 9.372.990 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Het politieke ambacht is ploeteren, aanmodderen.

Millimeterwerk

Wouter Bos, ik moet bekennen, mijn man was het destijds al niet en daar is geen verandering in gekomen na de vijfde Zomergasten. Hij kan zich voor mij nog steeds niet ontdoen van het imago van vlotgebekte tweedehands autoverkoper die net even te opgezet is met zichzelf. En waar ik 'net even' zei bedoelde ik natuurlijk 'veel te veel'. Hij babbelde weer lekker drie uur door maar de fragmenten hadden weinig om het lijf en verrasten nimmer, en wat deze man nu werkelijk beweegt of inspireert, ik zou het nog altijd niet weten. Een acteur, die keurig heeft geserveerd wat er van hem werd verwacht.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Heb hoge verwachtingen van de uitzending van vanavond. Ik kies weliswaar voor een filmpje, maar dit wordt zeker opgenomen.

BASWAS

• 985 messages
  • 1145 votes

Wat een leuk enthousiast mens, Daan Roosegaarde. Wat heeft Winfriet de Jong daarnaast dan toch eigenlijk veel weg van een ontzettend onbenul met veel onzichtbare nekharen die hem de meest verschrikkelijke vragen laat stellen. Mooi hoe Roosegaarde ondanks dat zichzelf blijft.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Inspirerende/enthousiasmerende gast + avond. En dan zo'n keuzefilm Nice, Like!

Kai

• 5164 messages
  • 1001 votes

Goede aflevering ja, vooral dat laatste fragment over de ruimtereis was fantastisch.

Minken

• 668 messages
  • 494 votes

Fijn, vooral de mierenkolonie en natuurlijk het laatste fragment. Vette kijk op onze planeet, nog nooit zo bij stil gestaan. Ik zou er een moord voor doen, om de Aarde een keer van vanuit de ruimte te mogen aanschouwen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Beavis, Stabright boy, Reinbo (o nee), Rokuro en anderen? Wat vonden jullie?

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Deels vergelijkbare ervaring als vorige week. Na een half uur was duidelijk wat de discussie gedurende de avond zou worden en was het -tegen beter weten in- hopen dat er een verschuiving zou komen. Vond het nogal eendimensionaal en zich teveel herhalen.

De fragmenten waren op zich wel boeiend (de roltrap was leuk) en op basis van de fragmenten veranderde de insteek van de discussie steeds wel iets, maar kwam het heel vaak op hetzelfde neer en dat maakte het een stuk minder boeiend dan gehoopt. De Jong vond ik juist wel redelijk op dreef om de gemaakte (?) onnozele te spelen, omdat ik de indruk kreeg dat hij het niet al te zweverig wilde hebben en daarom de vragen stelde die hij stelde.

Ik denk dat Heijmans een goede avond heeft gehad en nog eens 100.000 euro aan Roosegaarde heeft overgemaakt. En ik blijf het jammer vinden dat de keuzefilm niet wat meer wordt toegelicht - die kwam nu alweer niet aan bod - ja één zin aan het einde. Je krijgt steeds meer het idee dat de VPRO de film kiest.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Ik vond het een uitermate sterk seizoen, met zeer interessante gasten en een uitstekende presentator

Verder merk ik dat de verschillende discussies op Internet die een paar jaar geleden begonnen (zomergasten waar ik ooit als "jochie" per ongeluk terecht kwam bleek een soort hype, of erger, culturele verplichting in de ogen van veel mensen) die in het begin nog wel grappig waren, tot een soort presentator bashing waren verworden. Ook dit seizoen: de Jong word aanvankelijk binnengehaald als de beste interviewer van Nederland en gelijk de eerste aflevering doet hij al alles fout. Dus vandaar dat de lol om elke zomergasten aflevering achteraf even door te zagen bij mij wel een beetje weg was

maar als ik dat dan toch doe:

Hans Teeuwen: coole fragmenten. ik ben een fan van zijn werk en denk dat hij een belangrijke vernieuwer is geweest in het Nederlands cabaret. Maar ook leuk om te zien dat zijn overige interesses voor een deel overlappen. Bij mensen als Teeuwen is het voor mensen soms ook moeilijk in te schatten in welke mate hij echt is of "acteert" en door zijn verhalen op deze avond denk ik dat daar wel meer duidelijkheid in zou moeten zijn nu. Teeuwen was als kind waarschijnlijk een beetje onuitstaanbaar, maar dat komt door het onderliggende unieke creatieve talent dat niet tegen te houden is. Daan Roosegaarde gisteravond was daar ook wel een voorbeeld van (niet dat onuitstaanbare gedeelte, maar wel die volstrekt originele kijk op de wereld, en de drang daar iets van/mee te maken)

Nelleke Noordervliet: zij had de meest saaie fragmenten denk ik. Inderdaad veel van zichzelf en de familie. Maar ik vond dit bij lange na niet de slechtste avond. Ik kon me heel goed inleven in haar blik op de wereld. Beetje de outsider die alles bekijkt, maar niet meedoet en altijd twijfelt en vragen stelt over hoe te leven. Ik vond dat allemaal erg herkenbaar. Vooral het einde was in dat kader érg mooi

Beatrice de Graaf: Een geweldig leuk mens en een geweldig interessant onderwerp. Actueel, maar op de tv zie je veel te weinig de academische blik zoals die in deze avond naar voren kwam. Misschien het best geïllustreerd door de islamitische battle-rap waarop de Jong reageerde met "mag dit" en "wat moeten we hier tegen doen" terwijl de Graaf door heeft wat voor soort (jonge) mensen dit maken, waar de woede vandaan komt (reactie op toch wel een aantal misstanden begaan door Amerikaanse soldaten) en er bovendien zelfs nog een soort creatieve lol in kon ontdekken. Jammer dat de Jong de discussie op het academische niveau wat dat betreft niet bij beende. Hij kwam ook iets te vaak terug op het geloof van de gast, ook wanneer dit helemaal niet relevant was voor haar / in de discussie, maar verder vloog het weer voorbij

Johan Simons: vond ik echt het dieptepunt van het seizoen. De man weet zéker wat mooi en goed is, maar zoals hij over alles praatte was enorm oppervlakkig. Ik zag meer een vakman dan een kunstenaar. Verder dan algemeenheden en een paar pathetische anekdotes kwam de avond niet. Maar ook de Jong bleef een beetje hangen in DWDD-achtige vragen als "wat maakt hem nu zo goed". Toch wel erg sterke fragmenten gezien en na een emotioneel stukje over Jeroen Willems werd het gesprek opzich ook nog wel beter, al was de avond voor mij toen al een beetje voorbij.

Wouter Bos: Ook hier las ik weer snel dat mensen aan het afhaken waren in verband met politiek en saai waarbij ik niet snapte wat ze dan überhaupt willen of verwachtten. Net als bij Teeuwen was de avond inderdaad niet verassend, maar had ik wél het idee dat we de persoon aan tafel iets beter leren begrijpen. De Nederlandse politiek is al jaren niet bepaald inspirerend en vaak heb je het gevoel dat politici voor de camera's vooral vragen aan het ontwijken zijn of beweringen doen die ze later niet waarmaken of zelfs 180 graden verbuigen. Toen Bos zich terug trok uit de politiek met een verhaal over zijn gezin was de reactie dus van "het zal wel", maar nu zag ik toch aan alles dat dit een zeer grote, weloverwogen en echte beslissing is geweest. Ik zag een man die het politieke ambacht niet alleen ziet als het spel, maar ook als het ploeteren en daar zijn hele ziel ingooit. Heb dus weer even "geleerd" wat politiek echt inhoud. Vond het een fijne avond die me over bepaalde zaken wel weer eens aan het denken heeft gezet.

Daan Roosegaarde dan tenslotte. wat een afsluiter! Echt een hele fijne avond met mooie fragmenten en de Jong was fijn scherp, probeerde zijn gast te begrijpen, ging goed mee in de gedachte gang, maar stelde dan toch vaak ook weer even een kritische vraag waarmee het gesprek met beide benen op de grond bleef staan. Aan de ene kant jammer dat Roosegaarde alles steeds maar "spannend" vond, dat zou je ook een soort van oppervlakkigheid kunnen noemen, maar aan de andere kant zijn de dingen die hij liet zien ook écht spannend. En bovendien vind ik het fijn als mensen geen vooroordeel en moreel vingertje hebben, dat ze ruimte laten voor twijfel en het onbekende. Nee hij heeft het antwoord niet, nee hij kan niet beweren of iets goed of fout is, of zal worden, maar hij weet wel waar de ruimte zit voor nieuwe ontwikkelingen... en dat is heel spannend goeie blik op de wereld, mooie fragmenten, en volgens mij duidelijk een voorbeeld van de nieuwe, met Internet opgegroeide, generatie waarbij creativiteit en connectie heel veel mooie positieve mogelijkheden bied. Ik ben zelf helemáál niet zo'n positief figuur, maar als ik hem zie dan wou ik dat ik het was. Dit soort openheid en creativiteit bewonder ik enorm.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

danuz wrote:

Loop weer eens niet erg warm voor het lijstje zomergasten.... Verder heb ik nogal een hekel aan Daan Roosegaarde, die zal ik hoogstwaarschijnlijk sowieso overslaan.

Goed dat je dat niet gedaan hebt overigens

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

beavis wrote:

Daan Roosegaarde dan tenslotte. wat een afsluiter!

Toch maar weer de herhaling meepikken dan a.s. zaterdagmiddag!

Hoogtepunt voor mij tot nog toe is Beatrice de Graaf.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Heb er niet veel van meegekregen. Wellicht de herhaling nog even doen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Moet de aflevering met Daan Roosegaarde nog zien maar over de rest van het seizoen:

De minste afleveringen vond ik die met Hans Teeuwen en Wouter Bos (uiteindelijk toch nog helemaal bekeken), de beste die met Johan Simons en ook Beatrice de Graaf was een zeer goede zomergast (alleen jammer dat ze teveel praatte, dat maakte het over drie uur toch wat vermoeiend om naar te luisteren). Nelleke Noordervliet heb ik mezelf bespaard.

Wat ik zo goed vond aan Johan Simons is de passie die hij liet zien en daarnaast de fragmenten; zoals zo vaak komen kunstzinnige mensen met de mooiste filmpjes. Dat Verdi-fragment was echt groots. Daarnaast vond ik het mooi hoe hij mij voor het eerst de acteerkwaliteit van Pierre Bokma wist duidelijk te maken, de analyse van dat fragment uit De Uitverkorene was zeer boeiend (bij Nederlandse acteurs wordt ik toch altijd afgeleid door de spraak, die ik over het algemeen vrij onecht vind).

Wilfried de Jong is een prima presentator, wiens grote kracht het is dat hij werkelijk nieuwsgierig is, en daarom komen zijn gespreken minder stijf over dan van veel andere presentatoren. Ik zou vaak zelf andere vragen stellen, en bij Beatrice de Graaf zat hij duidelijk op een andere golflengte, maar over het algemeen prima.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

Ik vind het gewoon supergaaf

Na een half uur, drie kwartier dacht ik met een fantastische Zomergasten geconfronteerd te worden met een geïnspireerde verteller en prachtige fragmenten, maar mijn interesse zakte steeds verder weg zonder nu precies te kunnen zeggen waar het aan lag. De fragmenten bleven goed (en dan bedoel ik ook echt goed; vernieuwend, onbekend, spannend) maar Roosegaarde wist ondanks zijn enthousiasme maar niet echt binnen te komen. Het is ook wel een type waar je al snel een beetje moe van wordt, met zijn constante nerdy gekir over chill, gaaf en tof. Sprak zichzelf naar mijn gevoel ook constant tegen met ideeën over het collectieve en het individuele. Nee, het was niet wat het had kunnen zijn.

Zomergasten 2013: hoogtepunt Beatrice de Graaf, dieptepunt Nelleke Noordervliet. Voor de rest een aardig niveau, Wilfried deed het meestentijds behoorlijk en volgend jaar zien we wel weer.

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

Zojuist de herhaling gezien van de Zomergasten met Daan Roosegaarde. Prima aflevering weer, met enkele zeer goede fragmenten van innovators. Het laatste fragment was werkelijk prachtig. Niet de beste aflevering van dit jaar, dat blijft voor mij toch Beatrice de Graaf.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

otherfool wrote:

De fragmenten bleven goed (en dan bedoel ik ook echt goed; vernieuwend, onbekend, spannend) maar Roosegaarde wist ondanks zijn enthousiasme maar niet echt binnen te komen. Het is ook wel een type waar je al snel een beetje moe van wordt, met zijn constante nerdy gekir over chill, gaaf en tof. Sprak zichzelf naar mijn gevoel ook constant tegen met ideeën over het collectieve en het individuele. Nee, het was niet wat het had kunnen zijn.

Zit nog halverwege de aflevering maar helemaal mee eens. Vreselijk stopwoordje ook, dat spannend. Zo praat Rutte.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Goed in evenwicht valt me op. Zes hele verschillende mensen. En word je oud als er twee zomergasten jonger zijn dan je zelf bent? Heb er zin in. Qua TV toch nog altijd een jaarhoogtepunt. Opvallend genoeg geen politicus dit jaar.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Jim Taihuttu, dus.

Ben daar wel benieuwd naar.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

De laatste drie lijken me het meest interessant, met name Van Reybroeck, daar kijk ik echt naar uit.

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

eRCee wrote:

De laatste drie lijken me het meest interessant, met name Van Reybroeck, daar kijk ik echt naar uit.

Terwijl je toch eerst fel van leer trok tegen zijn boek Tegen Verkiezingen Maar lijkt mij ook zeer interessant die aflevering gezien zijn andere werken.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik ben bekeerd.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Jammer dat niet Funny Bones de keuzefilm is geworden (rechten?) - behoorlijk onbekende en onderschatte film.

Hannibal

• 9358 messages
  • 3273 votes

Wat een fantastische uitzending tot nu toe. Leuke fragmenten, en een oprechte, eerlijke Freek de Jonge.

beavis

• 6627 messages
  • 14782 votes

Was helaas geen moment verrast vanavond... En slechts 1 mooi fragment (pina)

Had dit ook wel weer verwacht, maar juist bij zomergasten zie je nog wel eens hele andere kant van een persoon... Jammer dus, op naar de volgende!

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ik vond de fragmenten juist erg mooi en sterk. Soms misschien tegen het sentimentele aan maar dat is op zo'n avond helemaal niet erg.

Het gesprek tussen de fragmenten was redelijk persoonlijk en prima door te komen.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Mja, aardig hoor, maar niet meer dan dat. Was er ook niet helemaal bij met m'n hoofd, dus dat zal ook niet meehelpen en fan van Freek was ik sowieso al niet.

thunderball

• 5878 messages
  • 1414 votes

Ik ben een enorme fan van Freek, of op zijn minst was ik dat zo halverwege de jaren '80 t/m begin jaren van deze eeuw, maar vond het een vrij saaie uitzending, met niet echt interessante fragmenten.

Fragment "Funny Bones" was al eens door een ander aangevraagd, maar toen werden er kennelijk nog langere stukken uitgezonden, want met de scene vooraf tussen vader en zoon in kleedkamer, was het vervolg toen ook veel sterker. Die film is trouwens al regelmatig op verschillende kanalen uitgezonden en eigenlijk is alleen dit begin heel sterk.

Verder betrapte ik Freek er ook op dat hij wel erg makkelijk citeerde uit eigen werk, in het bijzonder uit zijn voorstelling "De goeroe en de dissident". Soms zelfs letterlijk. Geen idee of presentator De Jong dit door had, ik vermoed van niet. Er zijn jaren geweest dat ik halve theatershows van Freek uit mijn hoofd kende, dus ik hoorde dat meteen. Beetje raar...

Tja, vond het verder geen uitzending, waar ik jaren er na nog aan zal denken, of me überhaupt nog veel van zal herinneren.

otherfool

• 18519 messages
  • 3403 votes

thunderball wrote:

Tja, vond het verder geen uitzending, waar ik jaren er na nog aan zal denken, of me überhaupt nog veel van zal herinneren.

Dat heb ik dus ook. Freek probeerde via de pijlers vertrouwen - discipline - concentratie een mooie lijn in de avond te brengen maar de fragmenten waren niet sprekend of sterk genoeg om de ambities compleet waar te maken. Ook Wilfried ging niet mee met deze rode draad en pakte soms zelfs uit met een aantal lichtelijk vileine opmerkingen als Freek wat al te nadrukkelijk (en te langdradig) probeerde te 'preken'.

Een aantal andere aspecten werkten dan beter, bijvoorbeeld zijn (persoonlijke) relaas over hoop en, wmb de meest interessante invalshoek van de avond, het principe van het kaderen van het kunstwerk om dat vervolgens eindeloos bij te schaven en te perfectioneren. Helaas gaf hij hierbij zelf het slechte, zelfs tegengestelde, voorbeeld van de serie De Vergrijzing dat juist als enorme productie in korte tijd uit de grond gestampt werd.

Al met al geen enerverende avond, maar verveeld heb ik me ook niet. 2,5*.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.