- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Leen mij een toegenegen oor
O, Jakobs God, geef mij gehoor
Interessant, relevant en vooral begeistert, deze Zomergasten. Elk minpuntje (zes bijzinnen voordat het punt werd gemaakt, een tikkeltje beroepsdeformatie, (te) weinig fragmenten en Wilfried die nauwelijks bij de les was) werd meer dan goedgemaakt door De Graaf die met nieuwe, verrassende fragmenten kwam, persoonlijke inzichten en ideeën moeiteloos verweef met de wereldgeschiedenis en actualiteit en met dossierkennis op de proppen kwam om U tegen te zeggen. De eruditie spatte er vanaf.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Ik ben vanavond niet echt in zomergasten-modus, Ik zie boeiende dingen maar ik kom er niet echt in. Ik pik de herhaling wel mee. Ik ga even wat opruimen enzo.
beavis
-
- 6627 messages
- 14782 votes
Heb wel hetzelfde eigenlijk, ligt denk ik ook wel aan de gast. De fragmenten zijn nog wel interessant dus ik blijf lekker lui op de bank liggen kijken... Maar heb nu voor het eerst dit seizoen de tablet erbij om te kijken of iemand nog iets leuks te melden heeft 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik voel hem ook niet helemaal vanavond. Best interessante fragmenten, best interessante vent, maar iets ontbrekt. De x-factor wellicht? 
-
- 22407 messages
- 5072 votes
3 zielen 1 gedachte
Ligt niet aan mij dus 
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
iets ontbrekt. De x-factor wellicht?
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Vind het een vrij welbespraakte man eerlijk gezegd.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ik ga het niet helemaal volhouden (ben wat vermoeid van een ochtend Musée d'Orsay en een treinreis), maar dat komt niet door de gast of de avond. 't Is inhoudelijk niet verrassend (de verwachte links intellectuele kunsten (-maker)), maar dat geeft niet.
Mooie fragmenten en ik vind het daarmee erg boeiend. Kan wel goed uitleggen wat hem beweegt en drijft en waarom het hem raakt. Fijne avond. De combi met Wilfried werkt deze avond ook beter dan bij de voorgaande avonden.
Jammer dat er dan niet gewoon een goede Nederlandse film komt met Jeroen Willems, maar zo'n vervelende Seidl film. Had graag gehoord waarom nu juist Hundstage meer zou zijn dan dat ik er in zie.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
Jammer dat er dan niet gewoon een goede Nederlandse film komt met Jeroen Willems, maar zo'n vervelende Seidl film. Had graag gehoord waarom nu juist Hundstage meer zou zijn dan dat ik er in zie.
Zoals wat dan? Zijn er Nederlandse films met Jeroen Willems die op Hundstage lijken, of bedoel je dat niet? De Schaduwlopers (1995)? 
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Heb gisteren tot ca 21;45 uur gekeken, toen geloofde ik het wel.
Op zich was het best een aardige uitzending, met een welbespraakte gast, maar op de een of andere manier boeide het mij gewoon niet zo. Ook de fragmenten vond ik niet geweldig.
Kreeg steeds meer het gevoel dat ik mijn laatste vakantieavond beter kon besteden....
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Ik vond het juist een typische Zomergasten-avond, met prima fragmenten (die Russische documentaire-film! Coetzee!), een interessante gast en een goeie interactie tussen interviewer en geïnterviewde. Dat wil zeggen, ik moet het laatste uur nog zien, dat volgt vanavond.
Van NRC.nl begrijp ik dat de uitzending 'op internet' goed is ontvangen overigens.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Ja dit Kossakovkiy fragment (Belovy (1993)) vond ik ook leuk. Maar ik heb Kossakovskiy zijn spiegel-"incident" nog niet vergeven. Coetzee is vaker, maar blijf teen interessante figuur.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Laatste uur was nog beter dan wat ik al gezien had. Het Verdi-fragment!
Sympathieke man ook, die emotie en passie heeft laten zien en zichzelf zeker niet verstopt heeft.
Nog even het Verdi-fragment van youtube, voor de mensen die de uitzending niet kunnen terugkijken. Het stuk waar het om gaat begint op een minuut of 7. Geen ondertiteling helaas (de tekst is zowel in het Italiaans als het Frans onder het filmpje terug te vinden), maar waar het op neer komt is dat dirigent Muti zich afvraagt wat het vaderland Italië nog waard is zonder cultuur. Oja, Berlusconi zat ook in de zaal:
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Je hebt geen kans, dus grijp hem
Ik vond het een gevalletje hit and miss, vooral aan het begin van de avond liep het erg stroef en begon ik me af te vragen of de acteurs deze man überhaupt wel serieus nemen met z'n wazige oneliners en constante ge-uh. Het werd, zeker na de ode aan Jeroen Willems, echter allengs beter met als absoluut hoogtepunt het hierboven genoemde Verdi moment waarbij het ook thuis voor de buis onmogelijk bleek het droog te houden.
McSavah
-
- 9960 messages
- 5268 votes
zeker na de ode aan Jeroen Willems
Ah, vandaar die opmerking van Mochizuki Rokuro.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Overlevende razzia Putten dood - NOS Nieuws
De laatste overlevende van de Duitse razzia in Putten is overleden. De 87-jarige Jannes Priem stierf nadat hij met hartproblemen in het ziekenhuis was opgenomen.
Had De Graaf hem niet nog bij naam genoemd? Ik lees op de NOS dat de man na Neuengamme ook nog het zinken van de Thielbek heeft overleefd.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Dit wordt niks. Het lijkt erop dat Bos z'n (politieke) keuzes vooral gaat toelichten vanavond.
(Nooit meer een Nederlandse politicus uitnodigen svp!)
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Aimabele man, verstandig etc, maar ik kan er gewoon niet naar luisteren. Te vlakke stem, te lange zinnen, teveel willen zeggen. Ofschoon de eerste fragmenten nog welkom waren. Ik hou het verder bekeken. Gezien de keuzefilm viel er ook niet een echt verrassende avond te verwachten.
moviemafketel
-
- 19752 messages
- 2118 votes
Heerlijke aflevering. Eindelijk weer eens de hele rit uitgezeten zonder me een moment te vervelen. Sowieso fijne fragmenten en duidelijke taal. Echt de diepte in met Wouter gaat alleen niet lukken. Wie Wouter nu echt is blijft een geheim maar hij kan erg prettig vertellen over zijn passies.
-
- 22407 messages
- 5072 votes
We zagen vooral de politicus en het kwam wat moeizaam op gang. Maar ik vond het hoe langer hoe beter worden. Zeker ongeveer vanaf dat fragment met de IRA en de Unionist. Toen het ging over de idealen vs. dingen als spinnen beeldvorming en het dagelijkse geploeter als politicus. En dat was uit mijn hoofd het beste stuk zomergasten met een Nederlandse politicus dat ik zag. (Al haalde Bos het niet bij de uitzending van Guy Verhofstad een paar jaar terug.)
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Aimabele man, verstandig etc, maar ik kan er gewoon niet naar luisteren. Te vlakke stem, te lange zinnen, teveel willen zeggen. Ofschoon de eerste fragmenten nog welkom waren. Ik hou het verder bekeken. Gezien de keuzefilm viel er ook niet een echt verrassende avond te verwachten.
Precies zo dacht ik er ook over. Misschien vrij snel maar ik heb het voor negenen al afgezet.
Soms weet je gewoon dat het zo'n zomergastenavond gaat zijn die niks voor je wordt.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Alleen de laatste paar uurtjes meegekregen. Vond het toch een redelijk boeiende avond. Niet enerverend verder, en zoals verwacht veel over politiek (maar weinig diepzinnig).
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Eerste driekwartier gezien, tot stukje Hardcore Pawn zeg maar. Grappig dat Bos ook kan genieten van dit soort heerlijk slechte televisie 
Stuitende domheid op twitter trouwens van mensen die zijn uitspraken verdraaien, of zou het bewust zijn? Terecht dat Bos constateert dat de crisis ook deels te danken is aan de verwachtingen van de (financiele) consument dat ze met een flinke bak geld met pensioen kunnen. Goed ook dat ie durft te zeggen dat je (praktisch) geen politicus hebt gehoord in de afgelopen 5 jaar die heeft gezegd dat we economisch misschien maar beter wat minder risico's en minder profit kunnen pakken.
Zo'n stukje van Geenstijl lag waarschijnlijk ook allang klaar, ze hoefden alleen nog maar even de juiste fragmenten in de tekst in te vullen.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Zag rond 22:00 nog een stukje, om de drie zinnen ging het over "het verhaal" wat je aan "de mensen" moet vertellen.
Politici blijken ook vaak buitengewoon oninteressante mensen te zijn: ambitieuze, tikje narcistische beroepsidioten die schrikbarend weinig gevoel hebben voor de poezie van het leven (24-uur met dat mens van de SP ook een treffend voorbeeld hiervan). Dat geldt zeker voor de Nederlandse politici, waarvan het kenmerk is dat ze massaal met "het kleine verhaal" komen omdat groot denken hen vreemd is (itt inderdaad tot Guy Verhofstad, Herman van Rompuy, Fischer, Obama, noem ze allemaal maar op).
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Juist precies daarover ging het het hele laatste (en beste) uur zo'n beetje. Het grote verhaal, de grote idealen vs. het dagelijkse ploeteren en compromissen zoeken en het conflict daartussen.
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
Waar ik aanvankelijk (het eerste halfuur) met de gedachte "hoe ga ik dit ooit volhouden" zat (wat een geratel zeg, ze nam nauwelijks de tijd om adem te halen, en hoofd- en bijzaak liepen dwars doorelkaar), blijkt dit zowaar één van de meest boeiende en beste Zomergasten-aflevering die ik gezien heb te zijn! Thematisch een mooi geheel, indringend ook, en een intelligente gast met veel parate (vak)kennis + een interessante persoonlijke achtergrond in deze context.
Trouwens pas in de herhaling op zaterdagmiddag gezien. Komt mij beter uit.
narva77 (crew films)
-
- 12725 messages
- 6540 votes
Afgelopen zondag nog een klein stukje gezien met Wouter Bos, sympathieke man vond ik altijd. Zaterdag wil ik toch zeker de hele herhaling zien, want zag er toch wel interessant uit.
Stukje gezien nog met dat fragment van de docu "Les Arbitres" met Howard Webb.