• 177.917 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.932 actors
  • 9.370.292 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

ZAP! wrote:

Gast zondag 23 juli: Thomas Hartog.

Keuzefilm: Badkonake Sefid (1995).

Gast zondag 30 juli: Hoyte van Hoytema.

Keuzefilm: For All Mankind (1989).

Bron: papieren gids van niet nader te noemen omroep.

De eerste gast heet Thomas Hertog, niet Thomas Hartog.

Voortaan maar een degelijke omroepgids gebruiken?

Thomas Hertog - Zomergasten - VPRO

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Nog een fout van mij... want de gids had het wel goed hoor.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

Ruim een uur gezien en de rest volgt vanavond. Heerlijk college over de kosmos! Maassen een verademing, vrijwel geen persoonlijke vragen, gewoon de gast de dingen laten zeggen die hij te zeggen heeft.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ja Maassen doet het goed.

Deze gast is voor mij een beetje te veel abacadabra en droge kost.

Het onderwerp interesseert me mateloos, maar het dringt maar beperkt tot me door.

Apart dat hij Hawking uitspreekt als Houkin.

Misschien dat ik nog een tweede poging waag.

Het decor oogt wel erg ongezellig en afstandelijk.

Met grapjes redde Theo Maassen de kijkers van Zomergasten van een zwart gat - Het Parool

Kijkers lyrisch over Theo Maassen in Zomergasten - metronieuws.nl

Zomergasten met Theo Maassen van start met 493.000 kijkers: ‘Verademing als presentator’ | AD.nl

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Was zowaar weer eens een interessante Zomergasten, dat was alweer lang geleden.

Ebenezer Scrooge

• 2150 messages
  • 3092 votes

"Een dialoog tussen nazi's.."

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Oh helemaal niet meegekregen dat hij er bij zit dit jaar

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Aangenaam verrast door Theo Maassen. Misschien een paar pijnlijke stiltes, maar over het algemeen een prettig gesprek met Thomas Hertog. Bijna alle grote namen uit het vakgebied komen wel voorbij; Hawking, Einstein, Georges Lemaître, Carl Sagan. De keuzefilm werd te laat, maar die kan ik misschien nog terugkijken. Ben benieuwd morgen naar van Hoytema.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Heel fijne aflevering gisteren.

Hoyte is een zeer sympathiek persoon. Leuke fragmenten zoals Miami Vice, dat fragment met die gladde weg, Robbie Müller en meerdere van Tarkovsky.

Maassen had af en toe wel wat meer mogen doorvragen. Wat ik me namelijk afvroeg is waarom hij die opleiding in Polen niet heeft afgemaakt. Beetje raar om dan te verwachten zonder afgeronde opleiding in NL met open armen te worden ontvangen.

En hoe kon hij zo lang zonder werk zijn en toch overleven, en hoe kwam hij in Zweden wel aan de bak?

MisterPink

• 1352 messages
  • 6851 votes

kappeuter wrote:

Beetje raar om dan te verwachten dat als je zonder afgeronde opleiding verwacht in NL met open armen te worden ontvangen.

En hoe kon hij zo lang zonder werk zijn en toch overleven, en hoe kwam hij in Zweden wel aan de bak?

Ach, Tarantino heeft ook nooit een filmopleiding gevolgd. Kwestie van netwerken en wachten totdat iemand je talent herkend. Hoytema kon overleven door diverse baantjes. In Nederland was hij clapperloader op de set van All Stars.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

MisterPink

Ik denk dat je dan over het algemeen kan wachten tot je eens ons weegt. Dan zijn er duizenden wachtenden samen met jou.

Tarantino had het geluk en het talent dat hij scenario's kan schrijven.

Ik denk dat de kans veel groter was dat Hoytema een ander vak had moeten kiezen. Hij geeft zelf ook toe dat hij veel geluk heeft gehad. Met talent alleen kom je er niet altijd.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Sympathieke aflevering al had ik er meer van verwacht.

Heb dan bij zo'n cinematograaf de hoop dat er enkele cult-parels of (zeldzame) arthouse besproken wordt.

Uiteraard komen de Tarkovsky en Kieślowski 's weer voorbij. Bergman ontbrak gelukkig.

Niet een aflevering die mij bij zal blijven.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

de grunt wrote:

Sympathieke aflevering al had ik er meer van verwacht.

Heb dan bij zo'n cinematograaf de hoop dat er enkele cult-parels of (zeldzame) arthouse besproken wordt.

Uiteraard komen de Tarkovsky en Kieślowski 's weer voorbij. Bergman ontbrak gelukkig.

Niet een aflevering die mij bij zal blijven.

Athena vond ik wel een verrassende keus. Dat zag er goed uit toch?

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

Dat shot zag er goed uit ja.

Maar kom prikkel een keer.. Behandel een Walter Hill, Altman, Melville, Peckinpah of Gaspar Noé denk ik dan.

Het blijft altijd zo voorspelbaar.

John Milton

• 24218 messages
  • 13383 votes

Ik zat met grote ogen te kijken naar die long take van Athena, tot ik het zelfs in verbazing uitriep. Ik wist al dat er knap camerawerk inzat uit een van mijn filmpodcasts en hij stond daarmee al op mijn watchlist, maar dit was ronduit verbijsterend

mikey

• 28986 messages
  • 5136 votes

Die athena laat ik nog ff links liggen, maar de spiegel van tarkovski zag er wel heel goed uit.

kos

• 46685 messages
  • 8843 votes

Voor filmnerds toch wel een zalige Zomergasten hoor. Ook zijn kijk op de techniek vond ik leuk.

de grunt

• 4336 messages
  • 1576 votes

kos wrote:

filmnerds

Heerlijke benaming

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Thanks, ik zocht gisteravond al die docu over het maken van Het Offer, maar kon hem niet vinden. Dat fragment had ik trouwens al eerder gezien, misschien in een andere docu of eerder ook behandeld in een programma.

Die scène uit Zerkalo (De Spiegel) kon ik me helaas niet meer herinneren, of ik heb toen de schoonheid er niet in herkend.

Dat openingsshot van Athena zag er inderdaad erg mooi uit, zeker een goede tip. En dat contrast met het goedkope camerawerk van Frans Bromet vond ik erg interessant (en een grappig fragment).

Ik vond het alleen niet heel erg de diepte in gaan helaas. Sommige vragen worden niet gesteld, en misschien is van Hoytema als persoon net niet interessant genoeg om veel over te weten te willen komen…

Kieslowski wordt volgens mij alleen genoemd omdat van Hoytema aan dezelfde school in Lodz heeft gestudeerd, net als Polanski. Een fragment van Kieslowski en Bergman had trouwens zeker niet misstaan in de aflevering, als Tarkovsky en Wim Wenders ook besproken worden.

Leuke aflevering met mooie fragmenten en een paar goede tips, maar als persoon niet heel erg kleurrijk vrees ik.

Montorsi

• 9715 messages
  • 2374 votes

Maassen praat Hoyte iets te veel naar de mond naar mijn smaak. Daardoor wordt het gesprek wat vlak misschien, de gast hoeft zich nauwelijks te duiden. De fragmenten vind ik wel heel interessant tot nu toe. Moet nog wel een stukje afkijken moet ik erbij zeggen.

eRCee

• 13441 messages
  • 1978 votes

de grunt wrote:

Uiteraard komen de Tarkovsky en Kieślowski 's weer voorbij.

Geen Kieslowski te zien in de aflevering en hij werd ook niet besproken als cineast.

Afgaande op wat Van Hoytema vertelde over zijn Poolse scholing, kan je eigenlijk niet om Tarkovsky heen. Leuk om te horen dat Van Hoytema deze film zelfs heeft geintroduceerd bij Christopher Nolan.

Verder klein stukje Wim Wenders (vanwege Robbie Mueller, waar Van Hoytema ook niet omheen kon) en Roy Andersson, dat was het wel als het over klassieke arthouse gaat.

Ik vond het een fijne aflevering, die alleen in het laatste uur een beetje bleef hangen in hetzelfde. Maar het heeft mijn blik op de functie van cameraman wel verrijkt en vooral ook het zoekende karakter ervan en de queeste naar waarachtige emotie/ziel, had ik niet zo direct verwacht.

Maassen kiest heel duidelijk de insteek om de gast z'n zegje te laten doen. Dus geen kritische vragen en dat hoeft ook helemaal niet. Vragen naar het persoonlijk leven ontbreken grotendeels. Het is niet een avond over Hoyte van Hoytema maar over de kijk op cinematografie van Hoyte van Hoytema.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

kappeuter wrote:

Maassen had af en toe wel wat meer mogen doorvragen. Wat ik me namelijk afvroeg is waarom hij die opleiding in Polen niet heeft afgemaakt. Beetje raar om dan te verwachten zonder afgeronde opleiding in NL met open armen te worden ontvangen.

Het is een beetje een full swing de andere kant op t.o.v. Janine. Van volledig op de emotie naar nauwelijks op de emotie. Overigens ben ik een grotere voorstander van de aanpak van Maassen. Ik ben meer geïnteresseerd in iemands kennis en denkbeelden dan in de emoties.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

chevy93

Absoluut. Ik ergerde me nog wel eens aan Janine.

Maar toch vind ik dat af en toe doorvragen los kan staan van emoties. Dat is toch juist heel rationeel. En dat kan Maassen ook prima denk ik. Hij is soms iets te veel een fanboy waardoor hij vergeet de vragen te stellen die vanuit zijn rol als presentator gepast zouden zijn.

mjk87 (moderator films)

• 14514 messages
  • 4510 votes

chevy93 wrote:

(quote)
Het is een beetje een full swing de andere kant op t.o.v. Janine. Van volledig op de emotie naar nauwelijks op de emotie. Overigens ben ik een grotere voorstander van de aanpak van Maassen. Ik ben meer geïnteresseerd in iemands kennis en denkbeelden dan in de emoties.

Dat is ook de hele reden dat die persoon daar zit. Niet omdat Hoyte nou zo'n vriendelijke man is maar omdat hij een bekende DOP is.

Decor is wel enorm kaal hoor. Maak het wat gezelliger, glaasje wijn erbij i.p.v. die kille lullige glaasjes water. Het is een zomerse zondagavond, dan mag dat er allemaal best bij. Net als een openhaard bij een winters interviewprogramma.

chevy93

• 12753 messages
  • 1323 votes

kappeuter wrote:

chevy93

Absoluut. Ik ergerde me nog wel eens aan Janine.

Maar toch vind ik dat af en toe doorvragen los kan staan van emoties. Dat is toch juist heel rationeel. En dat kan Maassen ook prima denk ik. Hij is soms iets te veel een fanboy waardoor hij vergeet de vragen te stellen die vanuit zijn rol als presentator gepast zouden zijn.

Ja, eens. Het een bijt het ander natuurlijk niet. Je kunt prima vragen naar wat voor film hem ontroerde, en waarom. Om maar wat te noemen. Dat hoeft niet direct heel sentimenteel te worden, of herleid te worden tot een moeilijke jeugd o.i.d.

ZAP!

• 5448 messages
  • 3621 votes

Gast zondag 6 augustus: Khadija Arib.

Keuzefilm: Wadjda (2012).

Gast zondag 13 augustus: Bibi Dumon Tak.

Keuzefilm: Deux (2019).

narva77 (crew films)

• 12723 messages
  • 6540 votes

Zo, Maassen spaarde Arib niet, zeg. Maar ik denk dat Arib zich kranig heeft verweerd, ze kwam op mij in ieder geval oprecht over. (Beetje lastig om het hier niet inhoudelijk over politiek te gaan hebben.)

Paar aardige fragmenten, maar ik heb wel eens interessantere afleveringen gezien.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.