- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Nee, Arib hoeft ook helemaal niet mensen te overtuigen dat het niet klopt. Iets met onschuldpresumptie hallo. Er moet bewezen worden dat ze iets onwettelijks/strafbaars heeft gedaan, zij hoeft niet te bewijzen dat ze iets niet heeft gedaan. Zonder tegenspraak mogen mensen tegenwoordig in de media ook van alles roeptoeteren, zonder tegenspraak of iets van kennis.
mikey
-
- 28986 messages
- 5136 votes
Er moet bewezen worden dat ze iets onwettelijks/strafbaars heeft gedaan.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Maar dan nog hoeft zij mensen niet te overtuigen dat ze iets niet heeft gedaan. Zoals in dat fragment wordt beweert. Er zijn twee vage klachten die al een jaar lang op de plank liggen. Van wie komen die klachten? Zijn er meer klachten? Is er bewijs (appjes, notulen, getuigen)? Arib vecht tegen een onzichtbare vijand.
Zij moest van de Tweede Kamer zelf een reorganisatie doorvoeren. Dat zoiets zonder emotie en slaande deuren gaat is een utopie. Zij was toen der tijd voorzitter van de Tweede Kamer en is een gekozen volksvertegenwoordiger. En een andere volksvertegenwoordiger (de huidige voorzitter) moest een onderzoek instellen naar de klachten. Dat maakt het wel wat ingewikkelder dan een normaal arbeidsconflict.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Er zijn meerdere brieven geweest in 2022, weliswaar anoniem, met meerdere voorvallen. Er zijn (vertrokken) ambtenaren geweest, die gealarmeerd hebben bij het presidium in 2019. Het presidium heeft vervolgens in 2022 advies ingewonnen bij de landsadvocaat. Vanwege 'concrete' signalen, bevestigd door de ambtelijke leiding, en aanwijzingen voor structurele problemen, kwam het advies dat in het kader van goed werkgeverschap, nader onderzoek vereist was. Het presidium (8 kamerleden van verschillende partijen) heeft daarop unaniem besloten tot zulk onderzoek. Lijkt mij allemaal vrij logisch.
Waarop Arib de politieke afrekeningskaart heeft getrokken. Ze kan ook gewoon meewerken aan het onderzoek, als er daadwerkelijk niks gespeeld heeft.
Het eerste uur van de aflevering vond ik erg matig, op het eerste fragment na, dus gestopt.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Ik heb er deze keer maar heel weinig van gezien, maar wat ik er van zag vond ik super serieus over komen.
Daar had ik even geen zin in dus ik ben film gaan kijken.
Toevallig wel de confrontatie gezien toen Maassen begon te lachen. Dat was wel een interessant stuk.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Er zijn meerdere brieven geweest in 2022, weliswaar anoniem, met meerdere voorvallen. Er zijn (vertrokken) ambtenaren geweest, die gealarmeerd hebben bij het presidium in 2019. Het presidium heeft vervolgens in 2022 advies ingewonnen bij de landsadvocaat. Vanwege 'concrete' signalen, bevestigd door de ambtelijke leiding, en aanwijzingen voor structurele problemen, kwam het advies dat in het kader van goed werkgeverschap, nader onderzoek vereist was. Het presidium (8 kamerleden van verschillende partijen) heeft daarop unaniem besloten tot zulk onderzoek. Lijkt mij allemaal vrij logisch.
Waarop Arib de politieke afrekeningskaart heeft getrokken. Ze kan ook gewoon meewerken aan het onderzoek, als er daadwerkelijk niks gespeeld heeft.
Het eerste uur van de aflevering vond ik erg matig, op het eerste fragment na, dus gestopt.
Ja, je vergeet wel een aantal dingen.
1. Er zijn twee anonieme brieven. Andere klachten gingen over grensoverschrijdend gedrag in het algemeen. Kunnen dus ook andere mensen zijn geweest.
2. Topambtenaren die het gedrag van Arib bevestigen hebben daarna nog lekker meegewerkt aan het onderzoek. Terwijl ze dus eigenlijk al hun mening over Arib hadden gevormd.
3. Als alles zo duidelijk is, waarom moet Arib nu al ruim tien maanden wachten op de uitslag van het onderzoek. Is dat dan geen "goed werkgeverschap"?
4. Er is gelekt naar het NRC. Als ik Arib was, dan zou ik ook niet graag meer meewerken met mensen die ik niet vertrouw.
5. Meewerken aan een onderzoek heeft alleen zin als je alle informatie hebt. Dus ook wie de anonieme brieven hebben geschreven. Want anders kan je jezelf niet verdedigen. Iedereen kan anonieme brieven schrijven.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Zij had als voorzitter nooit belast moeten worden met die reorganisatie.
IH88
-
- 9727 messages
- 3182 votes
Zij had als voorzitter nooit belast moeten worden met die reorganisatie.
Mee eens. Laten we de discussie maar sluiten. Zal nog wel lange tijd duren voor we er iets over horen. Als we er al iets over horen...
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Mooie laatste aflevering, misschien wel de enige echte relevante in enkele jaren zowel in de emotie, het ongeloof, de vertwijfeling.... Ik heb eigenlijk geen mening over dit alles, maar weet wel uit vele gevallen in persoonlijke,en daar buiten, kringen, dat de nuance al snel weg is bij enige aanklacht tegen een persoon. Daarom vind ik deze aflevering met uitstek urgent en intrigerend, los van de andere mindere thema's die de revue passeren.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Leuke connectie tussen Maassen en Dumon Tak. Het was vooral hun contactgroei die de avond de moeite waard maakte. Ook meteen een heel andere sfeer dan de vorige avond.
Heb dat stuk van Arib over de affaire nog eens teruggekeken. Tenenkrommend hoe ze in haar eigen gelijk vastzit, alle handreikingen van Maassen ten spijt. Zwak optreden, ook qua mimiek en spraak totaal niet overtuigend en onprettig om naar te kijken.
ZAP!
-
- 5448 messages
- 3621 votes
Gast zondag 20 augustus: Kamagurka (pseudoniem van Luc Charles Zeebroek).
Keuzefilm: De Grønne Slagtere (2003).
Gast zondag 27 augustus: Alida Dors.
Keuzefilm: Boyz n the Hood (1991).
Flavio
-
- 4893 messages
- 5224 votes
Wat een fijne uitzending met Kamagurka. In het begin een beetje onwennig maar gaandeweg liep het gesprek steeds beter, ook dankzij de stuk voor stuk boeiende fragmenten. Hij had met Maassen ook wel een goeie klik. Keuzefilm leek me leuk maar dat werd me te laat, die ga ik een andere keer wel kijken.
ZAP!
-
- 5448 messages
- 3621 votes
Ik ben Nederlands (ken ook wel wat dialecten) en wat ik zag, was echt uitstekend te volgen.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
SergioMalick
-
- 1230 messages
- 1832 votes
Wat een fijne uitzending zeg met Haratischwili. Ik blijf Abbring niet de meest charismatische interviewer vinden, maar haar techniek is in het Engels veel nuttiger dan in het Nederlands. Dat luisteren-samenvatten-doorvragen werkt veel beter in het Engels. Objectief is Abbring gewoon veel beter, dan al die psychologische interpretaties bij haar Nederlandse gasten.
Maar uiteindelijk gaat het vooral om de fragmenten en die hebben me toch wel verrijkt vanavond. Flink wat vreemde stenen die omgedraaid moesten worden, maar het levert ook zoveel op. Kijktip!
En langzaam in slaap vallen met Goldfrapp. Prachtige vrouw ook op haar manier.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Theo Maassen stopt als presentator Zomergasten na ophef over privéleven | AD.nl
Sneue boel. Alleen maar door ongefundeerde roddels... 
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de precieze reden van de VPRO om, naar het schijnt, niet door te willen met Theo Maassen.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Adriaan van Dis doet deze zomer de presentatie. Daar kijk ik dan wel naar uit.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Een fantastische interviewer die wel altijd worstelde met meer populaire gasten. Goede reden om die dit jaar gewoon over te slaan. Kies maar gewoon een lekker elitair zestal.
Graaf Machine
-
- 9791 messages
- 1412 votes
Helaas voor de liefhebbers van Adriaan van Dis
De man is niet in staat het programma te presenteren. Ook ik vind dat wel jammer. Het programma interesseert me niet heel veel, maar Van Dis vind ik wel een hele fijne man.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Eric van der Burg - Zomergasten - VPRO
Mijn favoriete Zomergasten presentator Peter van Ingen, maar ik zie liever geen mensen uit de politiek. Maar vanwege Van Ingen zal ik zeker kijken.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Nou, Adriaan van Dus dus niet. Word er verder niet heel enthousiast van. Peter van Ingen lijkt me gaaf maar wel met zo mogelijk de saaiste politicus. Ook nog eens een actief politicus van een regeringsfractie dus die gaat een hele avond niets zeggen.
De overige vijf gasten, waaronder iemand op een terroristenlijst (hoe dan? Moet je nu per se zo'n iemand hiervoor uitnodigen?), spreken me afwisselend aan. En juist boeiendere gasten krijgen de mindere presentatoren. En vice versa. Garrie van Pinxteren lijkt me wel boeiend als het veel over China zal gaan maar uitgerekend zij krijgt Janine Abbring tegenover haar. Zucht. Ik dacht dat we daar eindelijk vanaf waren. Dus ook die aflevering sla ik maar over. Die Nederlands-Palestijnse meneer boeit me echt totaal niet (en ik voel al aan welke kant die avond op gaat, weinig nuance in ieder geval) maar krijgt, net als Vd Burg, een interessantere presentator.
Ik zie wel: volgende week Beau Travail van Claire Denis als Zomergastenfilm die ik al tijden wilde zien. En uitgerekend maandag begint m'n vakantie dus ik kan het laat maken om die film te zien. En die gast en presentator gaan er beide in beginsel wel mee door dus allicht pak ik die nog mee dit seizoen. En gast Pierre Bokma kan allicht nog wat worden vanuit mijn interesse in film, het hangt een beetje ervan af welke kant die avond op gaat en wat hij wil vertellen.
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
De overige vijf gasten, waaronder iemand op een terroristenlijst (hoe dan? Moet je nu per se zo'n iemand hiervoor uitnodigen?),
Ondervraagd, geslagen en opgesloten: Sakir Khader blijkt op een terreurlijst te staan - archive.is
Het is ook niet mijn cup of tea deze man maar de reden dat hij op die terrorismelijst staat kun je ook een hele hoop vraagtekens bij zetten.
mjk87 (moderator films)
-
- 14514 messages
- 4510 votes
Ik zou hem in ieder geval niet voor zo'n programma, dat toch ook wel een eer is en een beetje bedoeld om de gast in het zonnetje te zetten, uitnodigen. Of hij terecht of niet terecht erop staat. Prima om hem voor Nieuwsuur uit te nodigen en dat hij dar zijn verhaal over dit punt kan doen, maar niet bij Zomergasten. Je ging vorig jaar ook niet Ali B. uitnodigen ook al was hij toen nog niet veroordeeld.
depri83
-
- 6802 messages
- 1490 votes
Ik zou hem in ieder geval niet voor zo'n programma, dat toch ook wel een eer is en een beetje bedoeld om de gast in het zonnetje te zetten, uitnodigen. Of hij terecht of niet terecht erop staat. Prima om hem voor Nieuwsuur uit te nodigen en dat hij dar zijn verhaal over dit punt kan doen, maar niet bij Zomergasten. Je ging vorig jaar ook niet Ali B. uitnodigen ook al was hij toen nog niet veroordeeld.
Onvergelijkbaar.
Er is vanuit Nederland geen enkele verdenking of lopende zaak tegen deze man.
Journalistenvakbond NVJ heeft ministerie van BZ ook al opgeroepen hier wat aan te doen en de politiek heeft inmiddels ook erkend dat er velen onterecht op zo'n lijst staan.
starbright boy (moderator films)
-
- 22396 messages
- 5068 votes
Sterker nog: Ik zou het echt een groot schandaal vinden hem om die bedenkelijke reden niet voor Zomergasten te vragen. Het is algemeen bekend dat er van die lijst totaal, maar dan ook totaal niets klopt.
John Milton
-
- 24218 messages
- 13383 votes
En dat je er niet vanaf kan komen vind ik zo eng. Kafkaesk, bijna. Niemand kan je vertellen waarom je erop staat, maar je staat erop, en nu ben je de sjaak.