• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.095 actors
  • 9.373.064 votes
Profile

Zomergasten (+Wintergasten)

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Wilfried Gewelig fijne interviewer.

Montorsi

• 9716 messages
  • 2375 votes

mjk87 wrote:

Word niet enthousiast van Wilfried de Jong. Dat programma 24 uur met is een goed idee met veel potentie maar daar wordt zo weinig uit gehaald. Af en toe heeft hij een leuk interview, vooral de de locatie en ambiance dan (Van Nistelrooij bij de barbier) maar verder is het allemaal niet bijzonder.

Dat is toch niet het enige wat hij ooit gedaan heeft?

Juist iemand die durft moeilijke vragen te stellen en doorvraagt, en bovenal weet wát hij moet vragen. Vind hem eigenlijk behoorlijk bijzonder tussen alle Mathijs van Nieuwkerken op de buis die vooral willen dat er maar zo bekend mogelijke gasten aan tafel komen, ongeacht of er nu een kritische noot van af kan of niet.

Arnie

• 1082 messages
  • 1881 votes

Goede interviewer, maar ik ken hem vooralsnog als redelijk eenzijdig: veel gepsychologiseer, maar niet echt veel diepgang. Met de bn'ers zal hij prima overweg kunnen, maar als men echt iets te vertellen heeft moet ik het nog zien. Desondanks zeker een leuke eigenzinnige presentator.

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Montorsi wrote:

(quote)

Dat is toch niet het enige wat hij ooit gedaan heeft?

Juist iemand die durft moeilijke vragen te stellen en doorvraagt, en bovenal weet wát hij moet vragen. Vind hem eigenlijk behoorlijk bijzonder tussen alle Mathijs van Nieuwkerken op de buis die vooral willen dat er maar zo bekend mogelijke gasten aan tafel komen, ongeacht of er nu een kritische noot van af kan of niet.

Ach, doorvragen. Dan zie ik liever Sven Kockelman. Maar bij De Jong heb ik altijd het idee dat hij heel graag de diepte in wil, maar dat dat was geforceerd overkomt. En of hij nu echt geschikt is voor zomergasten daarmee? Dat probeerde Margriet van der Linde ook. Nee, dan Van Dis, die zou dat zo weer mogen presenteren. Of Zwagerman. Al denk ik wel dat De Jong oprecht geïnteresseerd kan zijn. Maar het zal wel zijn toon o.i.d. zijn want de column van hem in NRC vind ik ook nooit heel bijzonder. Wat gezever in de kantlijn. Al kon ik zijn twitterbericht inzake Clasie deze week dan wel weer waarderen, scherp en geestig.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Wilfried de Jong presentator Zomergasten 2013 » VPRO Nieuws

Wilfried de Jong zal dit jaar Zomergasten presenteren. In deze 26ste editie ontvangt hij zes gasten. Wie dat zijn maakt de VPRO later bekend.

‘Ik hoefde niet lang na te denken toen ik werd benaderd, het lijkt me een mooie zomerbaan’, aldus Wilfried de Jong.

Wilfried de Jong (1957) is theater- en televisiemaker en schrijver. Zijn journalistieke carrière begon bij Het vrije Volk, gevolgd door Radio Rijnmond. Grote bekendheid verwierf hij met Martin van Waardenberg, met wie hij van 1988 tot 1996 fysiek absurdistisch theater maakte onder de naam Waardenberg en De Jong.

Met De Jong heeft Zomergasten 2013 een presentator die al dertig jaar ervaring heeft met het interview. Na het radioprogramma Ophef & Vertier (VARA) en het televisieprogramma Taxi (NCRV), maakte hij vanaf 1997 bij de VPRO onder meer Sportpaleis de Jong, De Jong in uitvoering, Pakhuis De Jong, het met de Zilveren Nipkowschijf bekroonde Holland Sport en Motel de Jong. Sinds 2008 presenteert hij 24 uur met…, waarvoor hij zich met een gast een etmaal terugtrekt in een afgesloten ruimte. Op het Internationaal Film Festival Rotterdam verzorgde hij jarenlang talkshows.

Een geslaagde uitzending van Zomergasten is voor De Jong als een goed bouwwerk. ‘Iemand toont zijn voorkeuren op televisie- en filmgebied. Die bepalen voor een deel wie hij of zij is, en daar kun je het dan vervolgens ook weer over hebben. Maar het is geen psychologische test, geen doorzaag-act. Een geslaagde Zomergasten-avond heeft alles in zich: je maakt een biografie van iemand, maar je moet vooral op zoek naar de reden waarom iemand een fragment toont. Dan kom je uit bij iemands kennis, of persoonlijkheid, of gekte. Als dat logisch op elkaar inwerkt, is dat de ideale avond’, vindt De Jong.

Momenteel trekt De Jong door het land met zijn voorstelling Non stop New York. Naast zijn activiteiten voor televisie en theater, publiceerde hij Aal (2000), De linkerbil van Bettini (2005), De man en zijn fiets (2009), en Kop in de wind (2012). Wekelijks schrijft hij een column in NRC en Next. Op Radio 6 draait hij bovendien elke dinsdagavond jazz favorieten uit zijn eigen platencollectie.

Voorgaande edities van Zomergasten werden gepresenteerd door Peter van Ingen (1988 t/m 1995), Freek de Jonge (1996), Wim T. Schippers (1997), Hanneke Groenteman (1998), Adriaan van Dis (1999 t/m 2002), Joost Zwagerman (2003 en 2004), Connie Palmen (2005), Joris Luyendijk (2006 en 2007), Bas Heijne (2008), Margriet van der Linden (2009), Jelle Brandt Corstius (2010 en 2011) en Jan Leyers (2012).

Live uitzending: vanaf zondag 28 juli 2013 20.15 uur, Nederland 2.

narva77 (crew films)

• 12725 messages
  • 6540 votes

mjk87 wrote:

Ach, doorvragen. Dan zie ik liever Sven Kockelman.

Sven Kockelman is van de KRO en niet van de VPRO, dus dat zal niet gaan.

Wilfried de Jong

Verder vond ik vooral Joris Luyendijk, Jelle Brandt Corstius en Jan Leyers zeer goed (de drie J's).

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Ik zie Kockelman ook niet als presentator voor die programma, maar wel een uitstekende interviewer, net als Polak en Luyten.

En Luyendijk was geweldig, Leyers vond ik niets en Brand Corstius leek zich nooit helemaal op zijn gemak te voelen (hij kan maar beter reisprogramma's doen, dat doet hij erg goed). Grunberg als interviewer lijkt me ook wel eens leuk.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Grunberg? Dat zie ik nou echt helemaal niet.

Vind dit een prima keuze. Heb al veel goede dingen van hem gezien. in 24 uur (al wisselt het daar erg per gast), maar ook vooral in Holland Sport en vooral ook een programma van weer eerder vanuit de Van Nelle-fabriek in Rotterdam waarvan me de titel ontschoten is, drie heel verschillende programma's, alledrie goed.

Maar vooraf is het niet te voorspellen bij Zomergasten. Ik verwachte niks van Zwagerman en dat was een van de betere presentatoren.

Ik vind Sven Kockelman trouwens ook een nogal overschatte interviewer, mag nog niet de veters strikken van Clairy Polak. Veel van die zogenaamd felle interviews waar uiteindelijk niet veel meer dan 12 keer dezelfde vraag en 12 keer een iets andere ontkenning uitkomt.

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Jawel Grunberg, krijg je net zulke vage tv als met Connie Palmen (en geweldig nog in Koefnoen toen als parodie).

Ach, ik zie hier al drie die enthousiast zijn en alledrie wonen ze in Rotterdam. Toeval?

Het liefst zie ik Van Dis het weer doen.

kos

• 46691 messages
  • 8849 votes

Prima lijstje.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

De aankondiging van de gasten van 2013:

[embed]http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=skGlEud_4P8[/embed]

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Leuk lijstje. Zal de eerste moeten missen vanwege vakantie, dus als ze in de volgorde komen zoals ze gepresenteerd zijn is dat mooi. Heb helemaal niets met Hans Teeuwen. Onbekende namen kunnen soms ook mooie avonden opleveren. Al ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar de filmkeuze

Iemand die geboren is in 1979, dan voel ik me ineens wel oud. Is dat de jongeste gast ooit?

jipt

• 3461 messages
  • 3471 votes

Hans

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Gelukkig realiseert Sylvia Witteman zelf ook dat ze te weinig inhoud heeft voor een zomergast; ze zal vast erg blij zijn dat ze 'erbij hoort'.

Interessante gasten, alleen Johan Simons lijkt me niets.

mjk87 (moderator films)

• 14516 messages
  • 4514 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Leuk lijstje. Zal de eerste moeten missen vanwege vakantie, dus als ze in de volgorde komen zoals ze gepresenteerd zijn is dat mooi. Heb helemaal niets met Hans Teeuwen. Onbekende namen kunnen soms ook mooie avonden opleveren. Al ben ik natuurlijk vooral benieuwd naar de filmkeuze

Iemand die geboren is in 1979, dan voel ik me ineens wel oud. Is dat de jongeste gast ooit?

Carice in 2009 was net een jaar jonger (uit 76 zij en vier jaar terug)

Halina Reijn en Katja Schuurman waren 30.

Isabelle van Keulen ook 27.

Arnon Grunberg zelfs 26 (zelfde seizoen als de 27-jarige Candy Dulfer)

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

Loop weer eens niet erg warm voor het lijstje zomergasten. Opzich benieuwd waarmee Hans Teeuwen komt (hoop veel jazz en interessante kunst). Verder heb ik nogal een hekel aan Daan Roosegaarde, die zal ik hoogstwaarschijnlijk sowieso overslaan.

korenbloem02

• 708 messages
  • 1781 votes

Ben ook niet heel enthousiast over de uitgenodigde gasten voor dit jaar. Maar zoals altijd misschien weet iemand mij wel te verassen.

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5072 votes

Zomergastenfilm van Hans Teeuwen is Boogie Nights.

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

top keuze! Al is de film natuurlijk wel overal verkrijgbaar. Dus in die zin is een onbekende parel een betere keus.

Bottleneck

• 8233 messages
  • 2117 votes

starbright boy wrote:

een programma van weer eerder vanuit de Van Nelle-fabriek in Rotterdam waarvan me de titel ontschoten is, drie heel verschillende programma's, alledrie goed.

De Jong in Uitvoering dacht ik, leuke serie inderdaad. Vind hem ook een prima interviewer/presentator, en een paar interessante gasten al had er wel graag een (eigenzinnige) wetenschapper tussen willen zien.

Oh en Boogie Nights da's mooi, die wilde ik al graag een keer zien.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

De keuzefilm van Nelleke Noordervliet is ook bekend: Z (1969)

Reinbo

• 70660 messages
  • 0 votes

Sextape van Willem en Truus van Hanegem.

Montorsi

• 9716 messages
  • 2375 votes

Mug wrote:

De keuzefilm van Nelleke Noordervliet is ook bekend: Z (1969)

Klinkt goed!

kos

• 46691 messages
  • 8849 votes

Super keuze. Veel beter dan die van Teeuwen.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Verwacht nou niet dat Z beter is dan Boogie Nights, maar je mag wel wat minder low profile kiezen. Al geloof ik best dat Teeuwen nog nooit een alternatievere film gezien heeft dan Boogie Nights.

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Naomi Watts wrote:

Verwacht nou niet dat Z beter is dan Boogie Nights, maar je mag wel wat minder low profile kiezen. Al geloof ik best dat Teeuwen nog nooit een alternatievere film gezien heeft dan Boogie Nights.

Teeuwen keek vroeger veel Franse films heb ik hem ooit horen zeggen en zag bij interviews bij hem thuis ook allerlei posters hangen dus hij is er zeker niet vreemd van lijkt me.

Naomi Watts

• 54554 messages
  • 3155 votes

Dan geef ik het op. Erg benieuwd waarom ie dan niet voor een wat onbekendere titel kiest. Of die Franse films waren van Louis de Funes ofzo .

Jesper187

• 6434 messages
  • 2462 votes

Hij noemt hier in ieder geval al Truffaut en Godard, dus dat zit wel snor, me dunkt.

Mooie gelegenheid om m'n nr. 1 weer eens te zien, ruime twee jaar niet meer in z'n volledigheid gezien, dus ben wel benieuwd of ik 'm nog steeds zo geweldig vind. Hoewel ik uiteraard geen tegenvaller verwacht.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.