- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
Weer eens een heerlijk enthousiaste zomergast met een zeer frisse kijk op politieke, economische en andere zaken, maar wat slaat het allemaal ontzettend dood door een gebrek aan enig inzicht bij gastheer Jan ‘doedel’ Leysen,
Jammer dat het programma zomergasten steeds meer verworden is tot een soort nationale pispaal. Helaas kan ik het zelf ook nog niet laten om uit frustratie lekker mee te gaan zitten zeiken.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ik vind vooral het ongenuanceerde/one-liner gezeur op twitter e.d. enorm vermoeiend en zo weinig opbouwend. Volgens mij maak jij (BASWAS) je daar weinig schuldig aan.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik vond het erg verhelderend hoe hij het Europese probleem neerzette en aangaf dat er helemaal geen weg uit Europa is zoals sommige politici ons willen laten geloven. Helaas biedt de structuur zoals die er nu ligt ook geen uitkomst. Misschien geen persoonlijk portret,maar wel een leuke avond over macro-economische ontwikkelingen met iemand die daar een zeer scherpe (Kai, heb je dat echt gemist?) kijk op heeft.
Hazes en zijn filmkeuze waren een beetje simplistisch.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Heb helemaal niks met deze gast. Vind de fragmenten niet interessant en zijn gedachten erover ook niet, Ik begon iets later, maar het is nu al gedegradeerd tot achtergrond-tv. In jaren niet een gast gezien waar ik zo weinig mee heb [...].
Zeer herkenbaar.
@ Reinbo: op het gebied van een avondje over Europese politiek staat de uitzending met Guy Verhofstadt hier natuurlijk ver boven, of nog beter de Buitenhof-aflevering met Herman van Rompuy.
Zeriel
-
- 1395 messages
- 2638 votes
Eindelijk een boeiende gast, niet eens top, maar vergeleken met de slaapverwekkende 4 voorgaande afleveringen vond ik het een verademing. Voor het eerst een gast die mijn aandacht wist vast te houden, en die er vol inging, waardoor ook Jan Leyers eindelijk een beetje tot leven kwam. Al wist ie weer niet op de juist tijden door te vragen.
Die Mischa Wertheim en Henny Vrienten zaten er zo ongeinspireerd bij alsof ze verplicht weer naar school moesten. Zeg dan gewoon nee.
Lidewij Edelkoort leek wel wat te vertellen te hebben, maar was een beetje manisch waarna ze instortte.
Wie was die andere gast ook weer....?
Ik mis iemand als Joris Luyendijk die zo'n Ben Verwaaijen een beetje tegenwicht kan bieden, Leyers sputterde wel wat, maar Ben walste zo over hem heen, terwijl ie toch wel een vrij eenzijdige visie heeft op China vs ons.
Die vergelijking in het omgaan met staatspersonen tussen Nederland, Groot-Brittanië en Frankrijk was inzichtelijk.
Hazes the Pink Panter...gaaap. 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Zeer herkenbaar.
@ Reinbo: op het gebied van een avondje over Europese politiek staat de uitzending met Guy Verhofstadt hier natuurlijk ver boven, of nog beter de Buitenhof-aflevering met Herman van Rompuy.
Ik vond Verwaaijen een veel prettiger spreker, lekker direct en to the point, zonder zich zaken in de mond te laten leggen. Heb Verhofstad deels gezien, maar is me niks van bijgebleven. Buitenhof niet gezien. Maar dat blijven politici, die alles vaak veel te stroperig omschrijven. Vond het juist erg prettig een topbestuurder aan het woord te horen, die zich niet hoeft in te houden.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Welke andere visie wil je erop hebben? Vond het juist getuigen van een enorme realiteitszin? Legde precies de vinger op de zere plek(ken).
Zeriel
-
- 1395 messages
- 2638 votes
Welke andere visie wil je erop hebben? Vond het juist getuigen van een enorme realiteitszin? Legde precies de vinger op de zere plek(ken).
Hij legt de vinger wel op de zere plek, maar "de oplossing" is een beetje simpel; net zo hard en massaal gaan werken als de Chinezen. Dat gaat nooit lukken natuurlijk, en daar winnen we ook niks mee, we zijn Europeanen geen Chinezen.
Europa beter (is anders) organiseren, goed idee, lastig uitvoerbaar.
Tot nu toe zijn de Chinezen vooral bezig met een razendsnelle inhaalrace, de vraag lijkt me interessanter waar dat toe kan leiden, dan dat we ze meteen maar na moeten gaan doen. Mischien breekt daar wel de revolutie uit, gaan de arbeiders hogere eisen stellen en zich organiseren, stikken ze in de smog, gaan ze oorlog voeren...enz. Genoeg voer voor een interessante discussie, ipv alleen we moeten de mouwen weer opstropen bla bla....
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Volgens mij was dat niet zijn oplossing, omdat hij ook wel inzag dat we daar nog niet klaar voor zijn. Het is echter wel een van de zaken die we moeten gaan doen, wil je niet overlopen worden. Hij zag als voornaamste oplossing innoveren, daar zijn we wel goed in. Ook verder samenwerken binnen Europa vanuit een duidelijke visie was een van de noodzakelijk te nemen stappen die hij voorlegde. Klagen, pappen en nat houden, waar we nu massaal mee bezig zijn, is in ieder geval niet de oplossing.
En als we niet meer bereid zijn hard te werken voor minder gaan we het inderdaad niet redden. Toch bizar hoe daar enkel chinezen werken in een van de armste regio's van Italië..... En hopen op een revolutie is een afwachtende houding, denk toch dat we de regie waar mogelijk in eigen hand moeten nemen..
mister blonde
-
- 12694 messages
- 5828 votes
Vind persoonlijk Leyers heel matig. Het lijkt wel of hij niet goed weet hoe hij moet inhaken op de reacties van de geinterviewde, waardoor je nooit de diepte in gaat. Verder laat hij inderdaad veel stiltes vallen, wat een heel goede techniek kan zijn. Alleen lijkt dat voort te komen uit dat ie het even niet meer helemaal weet, i.p.v. een veelzeggende stilte. Het veel aan het woord laten van de gasten moet je af en toe onderbreken door het stellen van een verrassende vraag of even wat meer te eisen dan wat de persoon in kwestie kwijt wil. Ben ik de enige die dat vindt? Vorige presentator (wat is zijn naam ook alweer) wist zijn gasten echt uit te dagen, waardoor je ook wel eens een onprettig gesprek kreeg (Linda de Mol), maar tenminste wel een boeiend gesprek. Ik heb niet zo veel met die Ivo Niehe vriendelijkheid.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
@ Reinbo: op het gebied van een avondje over Europese politiek staat de uitzending met Guy Verhofstadt hier natuurlijk ver boven
Ver, ver boven.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Geweldige aflevering. Heb echt genoten.
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Hier ook. Kon ook haast niet misgaan met Van Dis.
Als je dat toch eens vergelijkt met bijvoorbeeld die trend-troela van een tijdje terug..
SelmaDuim
-
- 4907 messages
- 732 votes
Heb Wat kiest Nederland gekeken, maar ik ga deze Zomergasten zeker alsnog kijken. Ben erg benieuwd!
Ik lees overigens net op Nu.nl dat aanstaande zaterdag de herkansing van Jolande Withuis gepland staat.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Het was zonder meer een prettig gesprek. Blijft een heerlijke man, Van Dis.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Gooi er een kwartje in een hij praat een half uur. Wat je noemt een 'causeur', voor een televisie-gesprek natuurlijk zeer prettig. Overigens vond ik het goed van Van Leyen dat hij ook af en toe even de regie nam en wat vragen afvuurde die Van Dis niet perse welgevallig waren. Anders wordt het wel een erg grote Van Dis-show.
Grootste troef van de uitzending (ik heb tot 22:30 gezien) vond ik echter de fragmenten. Een paar zeer goeie keuzes hierbij; met name het gesprek met die vrouw met nazi-sympathieen en de documentaire over de Indonesische 'troostmeisjes' waren fascinerend.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 messages
- 16349 votes
Fijnste aflevering van de vier die ik zag in een mager seizoen - tenminste een gesprek, makkelijk met Van Dis en Leyers kon hier tenminste iets mee. Beste fragment zat tegen het einde wat mij betreft: de docu over de Zuid-Afrikaanse gevangenis van Breyten Breytenbach vond ik erg beklemmend - zou ik wel helemaal willen zien (staat niet op MoMe, was iets met 'Saison' in de titel).
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
Tijdens het kijken of luisteren naar Adriaan van Dis zit ik altijd met hetzelfde probleem als bij Mart Smeets. Als beiden aan het woord zijn, dringt bij mij telkens de storende vraag op: wat is nou indrukwekkender, wat ik (van dis/smeets) vertel of wie IK (VAN DIS/SMEETS) ben met mijn nieuwe verhalen van een keizer?
Ook heeft Van Dis daarnaast iets heel glibberigs. Hij komt regelmatig met iets op de proppen, maar wil dan daarover niet het achterste van zijn tong laten zien, waardoor het idee ontstaat, dat hij er alleen maar mee wil koketteren. Neen, lang naar Van Dis, luisteren of kijken is niet mijn ding.
Leyers als interviewer blijkt uiteindelijk toch een enorm lichtgewicht te zijn, die gisterenavond lekker mee ging zitten schmieren in plaats van soms wat lekker stinkend tegengas te geven. Het tonen van de fragmenten bleef daardoor steken in een spelletje, hoe men van dik hout wel erg dunne, onpersoonlijke planken kan zagen.
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Fijne aflevering gisteren met Adriaan van Dis. Verwachtte dit ook wel van te voren, daar ik Van Dis atlijd wel een interessante gast vind en hij is natuurlijk een makkelijke prater met ook nog de nodige zelfspot en humor.
Fragmenten waren wisselend van matig tot interessant, sowieso nogmaals een half-dronken Hans Verhagen de weduwe Rost van Tonnnigen te zien interviewen blijft leuk, maar het allerbeste was zijn keuzefilm, Inside Job, over de huidige crisis, waar ik echt voor ben opgebleven (tot 01;15 uur).
Op naar volgend jaar (aan Wintergasten doe ik niet)!
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Op naar volgend jaar (aan Wintergasten doe ik niet)!
Je weet niet wat je mist...
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Rond de feestdagen heb ik er ook nooit zo'n zin in en 1 keer een maand in het jaar houdt het speciaal, zo kijk ik er iig tegen aan. Veel plezier dan komende winter.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
De afgelopen twee jaar vond ik Wintergasten van hogere kwaliteit dan Zomergasten.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Ja, ik eigenlijk ook. Het is iets beknopter, maar gaat minstens zo diep.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Jammer eigenlijk dat daar geen DVD box van is verschenen. Net als Kayzer's Van de Schoonheid en de Troost zou ik die best in mijn kast willen hebben staan.
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
Een verfrissend vervolg afgelopen nacht van het afgebroken gesprek met Jolande Withuis. De uitzending was van tevoren bij haar thuis opgenomen, hetgeen voor een ontspannend sfeertje zorgde.
Dit vervolg ging behoorlijk de kant uit van mijn ideale zomergasten-uitzending. Een gast die naar aanleiding van zelf gekozen fragmenten zichzelf laat kennen door o.a. een persoonlijke en oorspronkelijke visie te geven op wat er in de fragmenten te zien is en dat wel of niet koppelt aan haar/zijn eigen levenservaring.
Jolande Withuis, een warme en intelligente dijk van een vrouw die veel te vertellen heeft. Gelukkig mocht zij afgelopen nacht haar zomergastenavond afronden na haar migraineaanval tijdens de reguliere uitzending.
Montorsi
-
- 9716 messages
- 2375 votes
Wilfried de Jong de nieuwe presentator. Uitstekende keuze!
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 messages
- 4514 votes
Word niet enthousiast van Wilfried de Jong. Dat programma 24 uur met is een goed idee met veel potentie maar daar wordt zo weinig uit gehaald. Af en toe heeft hij een leuk interview, vooral de de locatie en ambiance dan (Van Nistelrooij bij de barbier) maar verder is het allemaal niet bijzonder.