- Home
- Filmforum
- Overig - Televisie
- Zomergasten (+Wintergasten)
Zomergasten (+Wintergasten)
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
En ze zei iets in de trant van: "Ik doe het ook voor jullie". 
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Ik vond het een interessante dame, maar tegen de OS afsluiting kan ze helaas niet op. Jammer.
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Ik heb het ook tot tien uur volgehouden. Toch te benieuwd naar de afsluiting van de OS.
Madness en Ray Davis vond ik al stukken leuker dan deze trendwatcher.
Zal aan mij liggen, maar trendwachter komt toch vrij dicht bij 't watermanagement van Prins Pils.
Ik vond haar vrij uit de hoogte en niet al te sympathiek overkomen en had het idee dat onze presentator ook niet helemaal wist wat er van te denken.
Toen ze met die vier boeken kwam zag je aan zijn gezicht dat ie dacht: WTF?!
Vrij saaie uitzending, voor mij althans.
otherfool
-
- 18519 messages
- 3403 votes
Deze dame is Jiskefet ver, ver voorbij.
WardT
-
- 274 messages
- 3111 votes
Haar mimiek en manier van praten doen me ook echt aan Herman Koch denken! 
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Het is wel echt raak, deze zomergastenuitzending! Nomadische mens, deglobalisatie, romantiek. Absoluut tekenen van de tijdsgeest. En dan nog scenes uit Into the Wild, Mystery Train en Rauschenberg
Lidewij is eerder zelfverzekerd en 'excentriek' dan uit de hoogte en/of arrogant. Moet nog een stuk zien (lang leve uitzendinggemist), maar tot nu toe erg fijn.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Haha, die trendvoorspeller, geweldig. Zit met verbazing te kijken hoe serieus ze zichzelf neemt. Eén ding is duidelijk; noem iets en je kan er wel een trend in zien.
Waar slaat dit op? Ze komt telkens met goede argumenten. Beetje uit de hoogte van je eRCee..
beavis
-
- 6627 messages
- 14794 votes
als je op een zelfverzekerde manier generaliserende uitspraken doet, dan zou je dat best arrogant mogen noemen. niet dat ik dat van haar vond overigens, maar ik heb het toch niet uit kunnen zitten, want ze had wel een enorme dikke plaat voor haar hoofd zeg. De associatie met Herman Koch was onvermijdelijk, wellicht mijn fout, maar alles wat ze zei bevestigde het wel enorm.... er zijn volgens mij zeker interessante dingen te zeggen over de tijdsgeest, maar niet op een astro-tv "ik voel alles gewoon" manier, niet als je mijn aandacht vast wil houden tenminste...
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Deze dame is Jiskefet ver, ver voorbij.
Inderdaad, knap dat die presentator er nog zo serieus op in ging.
"mensen zijn tegenwoordig net als vogels, ze leven steeds meer in groepsverband"

beavis
-
- 6627 messages
- 14794 votes
hij probeerde soms subtiel wel een soort van kritieke vraag te stellen, maar die werd dan in het antwoord gewoon recht gebogen....
het vervelende is dat ik het helemaal niet grappig vond eigenlijk, omdat het echt was, té droog dus; als dit gesprek in een Jiskefet aflevering had plaatsgevonden was het ongetwijfeld hilarisch!
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Dan heb ik het echt heel anders ervaren. Vond het een heerlijke 3 uur. Ik bedoel alleen al: Eames, Ray, Herzog, plus het rijtje dat ik hierboven opsomde.
En in welke wereld leven jullie als je niet bepaalde dingen herkend/erkend die ze zei? Zo ver gezocht is het toch helemaal niet, integendeel.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
Waar slaat dit op? Ze komt telkens met goede argumenten. Beetje uit de hoogte van je eRCee..
Nu ja, uit de hoogte? Ik werd er een beetje melig van. Zie ook de andere reacties hier.
Vond haar argumentatie verder niet zo geweldig. De ene keer zouden we meer gaan migreren en als nomaden leven, de andere keer was er juist een trend naar deglobalisatie of regionalisatie. Ze beweerde ook dat we er meer op uit gingen. "We gaan wandelen, of pakken de auto ..." Ja, zo kan ik het ook; en we fietsen, en stappen op de trein. Wordt een beetje een horoscoop-achtige bezigheid als je het zo algemeen houdt.
Nee, ik heb geen echte, inhoudelijke analyse van de huidige tijd of van te verwachten ontwikkelingen gehoord. Meer dan het bijeen vegen van allerlei dingen was het niet.
De fragmenten waren ook weinig bijzonder, al lag ik wel dubbel bij dat filmpje over het vangen van een stiervis. 
Misschien een idee voor een wintergast: Alessandro Baricco, die toonde met zijn 'De barbaren' aan wel heel goed een analyse te kunnen geven van waarom we tegenwoordig bepaalde zaken waarderen en doen, die 50 jaar geleden nog heel anders lagen.
Darbie
-
- 1519 messages
- 6022 votes
Helemaal eens met eRCee !!
De Nieuwe Koningin van het Elitaire Culturele Luchtpraten.
Ik heb haar NIET één keer zien of horen lachen, dat vind ik bij het enge af.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Ik heb met enige twijfel toch een beetje genoten. Deels zal dit ook komen doordat de fragmenten, voor een vrij groot gedeelte van beeldend kunstenaars, mij enorm aanspraken. Wat ze in relatie tot deze beelden verwoorde vond ik soms best interessant. Maar ik heb ook flink wat keren met moeite moeten doorbijten, om vervolgens weer op te krabbelen. Gevoelsmatig is dit zo'n zomergast die ik niet echt goed vind werken in een 3-uur durende uitzending. Zie het als een documentaire die een bepaalde tijd voor een onderwerp uittrekt, maar te lang doet om bepaalde dingen te vertellen en na verloop van tijd weinig nieuws meer toevoegt. Dan bevalt mij een lang krantenartikel met de essentiele informatie veel meer. Ik heb ook niet het idee dat er, buiten eerder genoemde positieve noten, echt iets is blijven hangen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
En in welke wereld leven jullie als je niet bepaalde dingen herkend/erkend die ze zei? Zo ver gezocht is het toch helemaal niet, integendeel.
Sterker nog, ik had soms het gevoel dat ze een open deur intrapte. Ik werd aangetrokken en afgestoten door de dame zelf, maar ze had genoeg fijne filmpjes meegenomen. Maar ben het vooral eens met neo eigenlijk.
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Kijk, dat vind ik al heel wat genuanceerder dan de zuurpruimerige en totaal flauwe 'jiskefet' referentie. Dat je er zelf niet veel mee hebt, a la, maar om dan zo'n opmerking te plaatsen..
Bottleneck
-
- 8233 messages
- 2117 votes
Ik had al geen hoge pet op van trendwatchers/'voorspellers' en dat is er niet beter op geworden.. Heb het zo ongeveer volgehouden tot het moment dat ze naar aanleiding van het (mooie) vogelfilmpje nature en culture door elkaar haalde en een verband ging leggen met hoe we tegenwoordig om gaan met cultuur. Heb in die tijd geloof ik ook geen enkele kritische vraag gehoord, lijkt wel of Zomergasten afglijdt tot een zet-iemand-no-matter-what-op-een-voetstuk-programma. Een paar inzichten vond ik wel interessant van 'r en het is mooi dat ze Mystery Train als hoofdfilm koos, die stond al een tijd op m'n to see lijstje.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
O, alleen al om inderdaad om de interviewtechnieken te bekijken
ben toch een beetje benieuwd en zal 'm nog opzoeken op uitzending gemist.
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Heb deze week de afl van vorige zondag gezien. Ik heb mevrouw aangehoord, maar volgens mij is trend voorspellen exact hetzelfde als marketing, of net het eerste stapje binnen de marketing.
Het kijken welke kleinere nieuwe signalen in de maatschappij te zien zijn, dit doorgeven aan producenten, die zich vervolgens suf marketen, zodat de beïnvoedbare, niet zelf nadenkende massa ook gaat denken het product te moeten hebben (of te moeten zijn).
Dit alles met een intens commerciële bedoeling en het draait dus uitsluitend om geld. Commerciële nepkunst. Niet het pionieren zélf (kunst), maar de pionierstukken oppikken, naäpen en massaal afzetten in de markt.
Dat van die mensen met vogels vergelijken was hilarisch, net of honden of schapen of vissen ook niet in groepen, clubs, gangs leven (zoals zij het omschrijft)
Was wel blij dat ze van de intelligenter roadmovies houdt... 
Maar hm, daar kwam warempel the 'Cave of Forgotten Dreams' van Herzog ook nog langs. Lololol!
Maar goed, straks weer een nieuwe gast
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Ik zie net dat de keuzefilm van vanavond The Pinkpanther is.
Tja, .... hoevaak is die al niet op TV te zien geweest?
Begrijp me goed, ik vind het fantastisch leuke films, hoewel de eerste de enige is die wat gedateerd aan doet, maar liever een film, die bijna nooit op TV komt en/of ook moeilijk op dvd te verkrijgen is.
trebremmit
-
- 3014 messages
- 1465 votes
Deze meneer Verwaayen vindt zichzelf wel helemaal geweldig.
eRCee
-
- 13441 messages
- 1978 votes
De fragmenten trekken op niks.
Steve Jobs
.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Vind het juist een prima gast. Welbespraakt en scherpe analysis . Houd gelukkig zelf de regie in handen. Fragmenten zijn wellicht wat over bekend, maar er zit wel een interessante lijn in het geheel.
Kai
-
- 5164 messages
- 1001 votes
scherpe analysis .
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 messages
- 5072 votes
Heb helemaal niks met deze gast. Vind de fragmenten niet interessant en zijn gedachten erover ook niet, Ik begon iets later, maar het is nu al gedegradeerd tot achtergrond-tv. In jaren niet een gast gezien waar ik zo weinig mee heb (in elk geval niet sinds Heleen van Rooyen).
Dreiecke
-
- 2768 messages
- 902 votes
Ontzettend veel politiek, wat crisis en wat sportfragmenten. Ik vond het niet zo informatief over de persoon zelf, eerlijk gezegd. Houdt de man van vissen of van pannenkoeken bakken (of wat?)
Het lijkt wel het jaaroverzicht van het journaal of een economische analyse.
Misschien wel logisch bij zo'n topmanager
(werk is hobby?)
'The Chinese are coming' vond ik tot nu toe het enige interessante scenario
maar ook niet nieuw (neerzetten autofabrieken in Hongarije en opkopen havens in Griekenland).
danuz
-
- 12935 messages
- 0 votes
Hoewel het - in tegenstelling tot vorige week - niet mijn type gast is, vond ik ook dit weer een interessante avond. Niet enorm veel binding met zijn fragmenten, maar zijn visie weet hij best goed naar voren te brengen.
Sloot wel bijzonder vervelend af met Hazes (en daarvoor heb ik ook af moeten zien met dat gedart), ik weet dat het 'hip' is om juist ook 'lage' cultuur te waarderen, maar dit was wel heel vermoeiend. Vond het ook een wat onnodige verstrooiing van Ben's monoloog.
thunderball
-
- 5879 messages
- 1414 votes
Vreemd die matige reacties, ik vond het juist de tot nu beste uitzending.
Iemand die boeiend kan praten, fragmenten veelal interessant en als geheel leverde het een zeer aangename, leuke en boeiende TV avond op en het klikte ook ontzettend tussen interviewer en gast. De uren vlogen om.
Zeker een aanrader deze aflevering.
PS: Of iemand van vissen houdt of van pannenkoeken bakken interesseert mij geen bal.