- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)
tukkerstein
-
- 2216 messages
- 3467 votes
In zo ongeveer elk bericht komt wel een mening naar voren, dus ook "mening" of "bericht" dekt de lading niet.
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
Opvallen dat dit de gemoederen zo bezig houdt. Ik deel het gevoel dat het woord "mening" lelijker staat dan recensie, maar ik blijf er bij dat het de lading beter dekt. Tegenstand lijkt vaak (nee, niet altijd) te komen van mensen die tot nu het idee of de wens hadden dat recensies aan bepaalde kwaliteit/lengte-eisen moesten voldoen en nu ineens "hard" worden geconfronteerd met het echte idee achter de introductie van het filter. Het is voor mij geen halszaak / principekwestie ofzo, maar ik laat het voor nu even zo. Misschien zijn er nog alternatieven te bedenken.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Mischien onder de noemer 'persoonlijke meningen'. 
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Misschien is het woord "Filmbesprekingen" wel goed.
Dan ben je wel verplicht om het in het aangevinkte bericht enkel over de film te hebben en niet over randzaken die weinig of niets met de film te maken hebben.
Kevin13
-
- 14947 messages
- 0 votes
Mischien onder de noemer 'persoonlijke meningen'. 
Is toch hetzelfde als mening ?
Legan
-
- 18121 messages
- 4947 votes
Tegenstand lijkt vaak (nee, niet altijd) te komen van mensen die tot nu het idee of de wens hadden dat recensies aan bepaalde kwaliteit/lengte-eisen moesten voldoen en nu ineens "hard" worden geconfronteerd met het echte idee achter de introductie van het filter.
Maar wat in feite nodig is, is gewoon een mentaliteits/gedachteverandering bij die gebruikers en niet een verandering van woord. Want daar los je helemaal niets mee op. Eerder de situatie verergeren lijkt mij.
En zo'n verandering kost bij de één wat meer tijd dan bij de ander
(ik weet ook maar sinds een weekje af van het bestaan van de recensiefilter). Uiteindelijk zullen de meesten (incl ik zometeen) het waarschijnlijk wel gaan gebruiken conform de bedoeling. Uitzonderingen daargelaten maar dat heb je natuurlijk met alles (gebruikers die niet stemmen bijv).
Ik zou je zeker niet laten kisten door wat muggenzifterij en een storm in een glas water. En nu op naar mijn eerste recensie
.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Wat een gek idee ... de tegenstand is er vooral omdat de term "mening" helemaal niet de lading van de berichten dekt, aangezien een mening veel ruimer is dan een bericht dat je visie op een film toelicht (hoe lang of kort dan ook) en ten tweede omdat het gewoon compleet belachelijk klinkt. Meningen van iemand zijn doorgaans niet telbaar.
Zoals het er nu staat zijn er bij een film 1000 berichten en 10 meningen. Dat zou willen zeggen dat er verder 990 meningloze berichten bij een film staan ... heh.
Alastor
-
- 2634 messages
- 3018 votes
Misschien zijn er nog alternatieven te bedenken.
- toegelichte stemmen
- filmbesprekingen
- ...
Om maar eens wat te noemen. Lijken me alvast concreter dan "meningen".
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Advies aan Jordy: leg eens zo precies mogelijk in twee, drie zinnen uit wat de bedoeling is van dit "recensiefilter".
Volgens mij is het namelijk nooit exact duidelijk geweest (ook aan Jordy zelf niet) welke berichten nu wel en welke niet voldoen om aangevinkt te worden (of de bedoeling is veranderd, zoals de verandering van de termen reflecteren).
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Dat heeft ie allang vaak zat gemeld..... Heb even een wat langer bericht opgezocht van musicmeter wat zo duidelijk als wat is:
''De "recensiefilter"-functionaliteit die een paar dagen geleden (met succes) op MovieMeter is geintroduceerd, is nu ook hier actief. Wat houdt deze functionaliteit in? Je kunt bij elk album één bericht aanvinken. Het vinkje houdt in dat jij vindt dat dat bericht jouw mening weergeeft over dat album, of dat het bericht jouw recensie van het album is. Het vinkje zet je op dezelfde manier als je een privebericht markeert: door middel van een klik op het sterretje linksboven in het bericht. Met deze vinkjes wordt een gefilterde weergave gemaakt, die via een linkje in de balk met paginalinkjes te openen is. Op deze manier kun je in een discussie van tientallen pagina's met een druk op de knop de recensies en meningen filteren.
Er zijn geen minimale eisen die aan een recensie gesteld worden, we accepteren dat een gefilterde reeks berichten ook minder interessante meningen zal bevatten. Mods hebben eventueel de mogelijkheid om markeringen ongedaan te maken, maar zullen dit alleen doen als ze toevallig ergens een bericht tegenkomen waar op geen enkele manier een mening in te ontdekken valt. Het is niet de bedoeling om foute markeringen via misbruikmeldingen in te sturen''
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Afgaande op deze uitleg lijkt inderdaad alleen de term 'mening' de lading te dekken. Helaas is daar heel wat op aan te merken (zie Onderhond bijv.). Het grootste probleem is volgens mij dat de overgrote meerderheid dit filter niet slechts als een 'meningfilter' beschouwt. Kort gezegd: de bedoeling van het filter wordt door de meesten anders geïnterpreteerd dan Jordy's bedoeling.
(en terecht mijns inziens, want ik zie geen enkel nut in het aanvinken van je 'mening', maar des te meer in het aanvinken van een 'recensie', maar die discussie is al vaak gevoerd. Bovendien: waarom is ooit de term 'recensiefilter' in het leven geroepen, als het slechts om meningen te doen was en niet om recensies; dat lijkt me een indicatie voor de veranderde intentie van het filter)
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Zo klaar als een klontje inderdaad. Mijn criterium om een bericht als "mening" aan te vinken is als ik denk dat anderen er wat aan zouden kunnen hebben. Als ik ergens een bericht plaats waarvan de toegevoegde waarde me nihil lijkt, zal ik het niet aanvinken.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Waarom geen keuzeoptie om je bericht te kunnen aanduiden als mening ofwel als recencie? Waarvoor dat tweede dan wel moet voldoen aan bepaalde voorwaarden bijvoorbeeld.
Of is dat een dom idee?
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Geen dom idee, maar je komt er wel wat laat mee
.
In dat geval moet je met terugwerkende kracht al je berichten opnieuw gaan aanvinken in de juiste categorie.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Een idee dat het weer te complex gaat maken lijkt mij.
De kern is dat de aangevinkte berichten gewoon een motivering zijn van je waardering van een film (of je al dan niet daadwerkelijk stemt maakt niet zoveel uit). Die motevering kan een klein zinnetje zijn, of 10 paragrafen.
Lijkt me eigenlijk dat de filter al vanaf het begin zo benaderd is, begrijp ook de oproer niet elke keer als er eentje met zijn neus in de van Dale geneusd heeft.
Halcyon
-
- 9952 messages
- 0 votes
Dat is ook helemaal niet het punt als ik djelle goed begrijp. Hij ziet gewoon meer heil in een optie waarbij je ook voor een "recensie" kan kiezen die aan bepaalde maatstaven voldoet.
Ik vind het op zich geen slecht idee, maar ik vind het best goed zoals het nu is aangezien de huidige filter beide ladingen dekt zonder aan overzicht te verliezen.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
OH, welke term lijkt jou het meest geschikt dan? "Mening" niet, zo bleek. Toch gewoon "recensie"? Of "motivering"?
(aantal motiveringen is ook niet echt om blij van te worden
)
Nomak
-
- 11634 messages
- 0 votes
Motivering? Er zijn ook mensen die niet stemmen. Halcyon, Combi, misschien nog anderen die ik vergeet. Wat moeten zij dan motiveren? Dat woord zou het alleen maar vager maken.
Het woord "recensie" heeft hier al veel stof doen opwaaien. Enerzijds omdat sommigen er te hoge verwachtingen van hadden en anderzijds omdat sommigen denken dat je een recensie in 4 woorden kan schrijven.
3 of 4 zinnen kan ik begrijpen en waardeer ik net zoveel als lange stukken tekst. Maar als er "recensie" staat verwacht ik meer dan 5 woorden.
Met het woord "mening" heeft Jordy de verwachtingen wat minder gemaakt. Er is nu veel minder ruimte voor discussie over wat kan en wat niet kan. Er is nu meer duidelijkheid en dat is goed natuurlijk.
Maar "kutfilm" of "wat een prul" kan nu ook worden aangevinkt, want dat is ook iemands mening.
"Filmbespreking" of "kritiek" kan misschien een oplossing zijn.
Vooraleer we iets als "filmbespreking" kunnen aanvinken moeten we het wel over de film hebben in dat bericht, en niet over allerlei randzaken en vergelijkingen die weinig of niets met de film te maken hebben.
"Kritiek" is ook een goed woord, het gaat dan ook over de film en kan zowel positief als negatief zijn.
BlueVelvet
-
- 1316 messages
- 785 votes
Motivering? Er zijn ook mensen die niet stemmen. Halcyon, Combi, misschien nog anderen die ik vergeet. Wat moeten zij dan motiveren? Dat woord zou het alleen maar vager maken.
"Bespreking" lijkt me ok. (De toevoeging 'film' lijkt me overbodig, want we zitten op MovieMeter; anders zou het ook 'filmmening' of 'filmrecensie' moeten zijn).
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12841 votes
Ik vind "motivering" ook een lelijk woord maar dat zei ik eerder al. En het probleem met "mening" blijft gewoon dat ik bij eender welke film "wat een voze poster" zonder schroom kan gaan aanvinken als mening, wat uiteraard ook niet de bedoeling is.
kos
-
- 46688 messages
- 8846 votes
Waarom geen keuzeoptie om je bericht te kunnen aanduiden als mening ofwel als recencie? Waarvoor dat tweede dan wel moet voldoen aan bepaalde voorwaarden bijvoorbeeld.
Of is dat een dom idee?
, in ieder geval wel een erg vergaand idee.
Drs. DAJA
-
- 4355 messages
- 4515 votes
Van mijn 1200 berichten zijn er maarliefst 68 een mening...
Vind dit wel een heel povere woordkeuze.
Pastichio Rocker
-
- 6344 messages
- 0 votes
Noem het dan gewoon 'beoordelingen' of zo.
Lexcoaster
-
- 1268 messages
- 1222 votes
Houd het maar gewoon op recensie. Niks mis mee zou ik zeggen.
Tayama
-
- 1102 messages
- 522 votes
Ik vind dat we het topicnaam ook moeten wijzigen.
Meningfilter.