• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.269 votes
Profile

Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Kun je dat onderbouwen?

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Na een aantal dagen er mee te werken, ben ik er al aan gewend. Mening, recensie, opinie, kritiek, movitering, blablabla... What's in a name? In ieder geval maakt het mij niets meer uit. Hoewel ik van de week wel voor het eerst een aangevinkte mening tegenkwam van maar liefst 2 woorden .

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

BlueVelvet wrote:

Kun je dat onderbouwen?

Mening dekt de lading niet. Bijna alles wat hier wordt neergezet is een mening. Ik zie niet wat er fout was aan recensie. Iedere Joppie snapt toch wel dat het gaat om recensies van users van MovieMeter? Zet het desnoods in de algemene voorwaarden.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Laten we het anders gewoon houden op "Dinges", zit er nog wat humor in.

AHWA

• 16922 messages
  • 1293 votes

Stemonderbouwing

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Of stel voorwaarden aan wat je mag aanvinken als mening/recensie.

Het hoeft niet veel te zijn. Het moeten geen 500 zinnen te zijn natuurlijk.

2 of 3 zinnen op zijn minst.

Of een bepaald aantal woorden. Stuk of 20/25 kan al genoeg zijn.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Pastichio Rocker wrote:

Mening dekt de lading niet. Bijna alles wat hier wordt neergezet is een mening. Ik zie niet wat er fout was aan recensie.

Ik bedoelde een onderbouwing voor "opinie" i.p.v. "mening". Het zijn namelijk synoniemen, dus ik dacht dat je de gevoelswaarde van de een beter vond passen (of was het sowieso niet serieus?).

Iedere Joppie snapt toch wel dat het gaat om recensies van users van MovieMeter? Zet het desnoods in de algemene voorwaarden.

Het probleem was niet dat men zou denken dat de recensies van anderen dan MuMe-users zijn, maar dat ook niet-recensies (meningen in twee, drie zinnen) toegestaan zijn door Jordy.

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Onderhond wrote:

Laten we het anders gewoon houden op "Dinges", zit er nog wat humor in.

Met de bijhorende 'dingesfilter' natuurlijk.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Nomak wrote:

Of stel voorwaarden aan wat je mag aanvinken als mening/recensie.

Het hoeft niet veel te zijn. Het moeten geen 500 zinnen te zijn natuurlijk.

2 of 3 zinnen op zijn minst.

Of een bepaald aantal woorden. Stuk of 20/25 kan al genoeg zijn.

Daar is al genoeg over gediscussieerd, en het antwoord van Jordy is duidelijk: hij wil níet dat dit soort eisen worden gesteld.

SilverGun

• 1151 messages
  • 818 votes

Waarom niet "beoordeling"?

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Hou het gewoon op recensie, dat sommigen daar 2 regels genoeg voor vinden, so what?

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

ja, so what?

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

So this

Jordy wrote:

Ik deel het gevoel dat het woord "mening" lelijker staat dan recensie, maar ik blijf er bij dat het de lading beter dekt. Tegenstand lijkt vaak (nee, niet altijd) te komen van mensen die tot nu het idee of de wens hadden dat recensies aan bepaalde kwaliteit/lengte-eisen moesten voldoen en nu ineens "hard" worden geconfronteerd met het echte idee achter de introductie van het filter. Het is voor mij geen halszaak / principekwestie ofzo, maar ik laat het voor nu even zo. Misschien zijn er nog alternatieven te bedenken.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Halcyon wrote:

Hij ziet gewoon meer heil in een optie waarbij je ook voor een "recensie" kan kiezen die aan bepaalde maatstaven voldoet.

Welja, het zou in elk geval leuk zijn mocht die optie beschikbaar zijn.

Wat de Van Dale zegt speelt uiteindelijk ook geen rol, iedereen weet wel waar het woord 'recensie' voor staat. Dan begrijp ik inderdaad dat het een beetje de verkeerde lading heeft waardoor er wat aan het doel achter de filter voorbij gegaan wordt. Toch zou ik er liever een deftiger woord voor zien, zoals 'toelichting' of 'motiveringen' oid. Het klinkt iets verdienstelijker, en de users die de moeite nemen om hun beoordelingen toe te lichten kunnen best dat stukje erkenning gebruiken.

aire.

• 376 messages
  • 111 votes

djelle for president

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Ik ben ook voor het woord 'motivering' ipv het tergende en vooral onjuiste 'mening'. Tevens wordt er bij het inschrijven gevraagd om berichten te motiveren (wat/waarom is leuk/kut/briljant/suf?) ipv puur 'een mening te geven'.

combi

• 20609 messages
  • 0 votes

gewoon recensie, die plaats je toch in principe 1 keer, motiveringen zijn reakties op vragen van waarom, hoe en wat .

maar aub geen mening, dat is het namelijk vanzelfsprekend.

kos

• 46688 messages
  • 8846 votes

Mug wrote:

Ik ben ook voor het woord 'motivering'

Komop! dat meen je toch niet!

Als ik op een site terecht kwam waar de daar aanwezigen die op films stemden en daar over discussieerden een apart kopje hadden met 'motivering' of zoiets zou ik echt denken dat ze zichzelf wel heel serieus aan het nemen zijn.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Met 'mening' toch ook???? Ik zie liever zo'n filter voor motiveringen dan meningen (coole poster). Wat er sowieso mis is met recensie blijft toch een vraag, ook al interpreteer ik dat te nauw, en anderen te breed. Gewenning, meer niet.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Met recensie is voor iedereen duidelijk wat bedoeld wordt. Of die nu uit twee of tweehonderd zinnen bestaat, doet er dan niet toe. De essentie van een recensie is dat er een (korte) onderbouwing bij een waardering gegeven wordt, dus waarom die term verwijderd is, is me een raadsel.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Precies Quido. Ik krijg nogal de rillingen van mensen die iets alleen als recensie typeren als het begint met een inleiding met feitelijke info, dan middenstuk en als laatste een conclusie. En dan vaak ook nog eens zoveel 100 woorden lang moet zijn. Mensen blijven teveel steken in die, soms wel wat saaie, traditionele recensie.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

Quido wrote:

De essentie van een recensie is dat er een (korte) onderbouwing bij een waardering gegeven wordt, dus waarom die term verwijderd is, is me een raadsel.

Omdat er geen onderbouwing hoeft te zijn.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Precies! Nogmaals:

ik wrote:

Kort gezegd: de bedoeling van het filter wordt door de meesten anders geïnterpreteerd dan Jordy's bedoeling.

Het probleem is volgens mij dat Jordy berichten als "Ik vond het een mooie film" accepteert om 'aangevinkt' te worden, en de meeste mensen niet. (Vrij logisch, want zo'n filter filtert niet zoveel).

En welke definitie van recensie je ook hanteert, een zin als "Ik vond het een mooie film" zal daar met de beste wil van de wereld niet onder vallen. Daarom heeft Jordy de term verwijderd.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12841 votes

Er zou dan alleen wel een term in de plaats moeten komen die de berichten wél juist omschrijft.

"Mening" is dat duidelijk niet. Bijna even veelzeggend als "Dinges".

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

De term recensie impliceert toch een onderbouwing? Of is dat niet de bedoeling van heel die filter?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

BlueVelvet wrote:

Het probleem is volgens mij dat Jordy berichten als "Ik vond het een mooie film" accepteert om 'aangevinkt' te worden, en de meeste mensen niet. (Vrij logisch, want zo'n filter filtert niet zoveel).

En welke definitie van recensie je ook hanteert, een zin als "Ik vond het een mooie film" zal daar met de beste wil van de wereld niet onder vallen. Daarom heeft Jordy de term verwijderd.

Kan Jordy de site wel opdoeken. Bijdragen als 'goede/mooie/slechte film' worden zelfs bij het inschrijven op de site verzocht om deze te onderbouwen. Dus deze 'meningen'-filter is een prachtige paradox van de bedoeling van de site? Ik begrijp er geen snars van.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Misschien "samenvattingen" ?

Verder vond ik recencies beter dan meningen.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Altijd jammer dat zoveel mensen zich in een discussie als deze mengen zonder zich even 2 pagina's in te lezen. Daar gaan we weer...

Mug wrote:

Bijdragen als 'goede/mooie/slechte film' worden zelfs bij het inschrijven op de site verzocht om deze te onderbouwen. Dus deze 'meningen'-filter is een prachtige paradox van de bedoeling van de site?

Als een bericht volgens de moderators niet aan de minimale eisen voldoet (wat bij "kutfilm, 1 ster" het geval zal zijn) dan moet deze verwijderd worden. Als een bericht eenmaal "toelaatbaar" wordt bevonden dan mag er inderdaad een sterretje bij.

Tegen iedereen die minimale eisen aan een "recensie/mening" wil omdat het filter anders geen nut zou hebben, wil ik nogmaals zeggen eens aan mij (en vele toevallige voorbijgangers, die niet aan dit soort discussies mee doen) te denken. Probleem van een discussie als deze is dat deze alleen gevoerd wordt door het "die hard" gedeelte van de site die het vaak juist leuk vinden om ellenlange beschouwingen te lezen. Ik persoonlijk wil vaak juist graag rake one liners lezen bij een film, en geen lange verhalen. Als je een grote blockbuster met een filter terug weet te brengen van 800 berichten naar 30 volwaardige recensies, 30 berichten van een regel of 5, 20 aardige one liners en 10 "vet kut" berichten, dan heeft het filter WEL nut.

Mensen die de term "mening" onjuist vinden omdat het geen eer doet aan hun prachtige schrijfsels: sorry, maar de functionaliteit is niet bedoeld om prachtige schrijfsels te filteren, maar om alle discussies over de verwachtingen, de eerste trailers, de dvd release en die mooie nieuwe poster weg te kunnen filteren voor de momenten dat je daar geen interesse in hebt.

De mensen die dingen zeggen als "haha, ik heb 300 meningen" of "zo, ik heb er weer een mening bij" wil ik vragen: waar zie je die tekst staan? Er staat bij je profielpagina dat je 300 berichten als mening hebt gemarkeerd, en bij de films dat je er 14 meningen over de film kan vinden. Ik zie het probleem niet, dezelfde manke vergelijkingen kun je ook met "recensies", "stemmen" of "berichten" maken, het lijkt me nogal duidelijk dat de tekst "250 stemmen" betrekking heeft op films, en niet op de stemmen in je hoofd of die van je familie die beneden zit te scrabblen.

De mensen die de term "mening" niet zo mooi vinden, daar wil ik nogmaals tegen zeggen dat ik 'm ook niet helemaal lekker vind klinken. Als er een betere term is die aan de ene kant duidelijk maakt dat er een mening over de film gegeven wordt, maar die aan de andere kant geen kwaliteitseisen impliceert (behalve de eisen die sowieso aan elk bericht al gesteld worden), dan sta ik daar voor open.

Quido

• 14649 messages
  • 6106 votes

Nogmaals: recensie impliceert toch enkel een onderbouwing. Of dat nu in twee of tweehonderd zinnen is.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Niet dus. Er bleven en bleven maar berichten geplaatst worden door mensen die er schande van spraken dat er een sterretje stond naast berichten van slechts enkele zinnen.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.