• 178.040 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.063 actors
  • 9.371.658 votes
Profile

Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

En dat is een kwestie van gewenning. Ik vind het nog schandelijker (om in dezelfde termen te blijven spreken) dat er nu 'mening' staat.

Het moet duidelijk voor iedereen zijn wat de functie is van zo'n filter. Het begrip 'mening' dekt in ieder geval niet de lading van wat men (+ jij) voor ogen hebt. Ik interpreteer dat veel te breed. Maak een apart hoofdstukje op de Wiki-pagina. Zet daarin uit wat de bedoeling is, en wat voor soort berichten in aanmerking komen voor 'een sterretje'.

Wellicht dat er een neerlandicus op de site aanwezig is? (Brrrr, Bart Chabot gedachten)

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Er bleven en bleven maar berichten geplaatst worden door mensen die er schande van spraken dat er een sterretje stond naast berichten van slechts enkele zinnen.

Misschien op MuM dan, maar hier heb ik er niet veel van gemerkt. Anyway, het signaal is duidelijk nu, maar bericht na bericht blijven plaatsen en dan wordt het uiteindelijk wel veranderd?

het lijkt me nogal duidelijk dat de tekst "250 stemmen" betrekking heeft op films, en niet op de stemmen in je hoofd of die van je familie die beneden zit te scrabblen.

Foute analogie, want stemmen in je hoofd en stemmen van familie beneden hebben op MM niks te zoeken, meningen over allerlei randverschijnselen rond een film wel. Nu zit je met een filter die én meningen overlaat en meningen wegfiltert.

Edit: en als het toch zo is dat er een minimum aan onderbouwing moet staan binnen een bericht is recensie, motivering of eender gelijksoortig alternatief gewoon stukken beter.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

@Jordy: dan wil ik toch graag het mysterie voor altijd uit de wereld helpen:

is onderbouwing nu wel of niet vereist? Mag ik een bericht met slechts de zin "Ik vond het een mooie film" aanvinken?

Tayama

• 1102 messages
  • 522 votes

Ik snap niet dat er hier zo druk over wordt gediscussieerd. Waarschijnlijk diezelfde mensen die ook graag discussiëren over het rookverbod. Het is maar waar je plezier aan beleefd.

Ik kan enkel blij zijn met het filter concept. Hoe het ook genoemd mag worden.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Tayama wrote:

Ik snap niet dat er hier zo druk over wordt gediscussieerd. Waarschijnlijk diezelfde mensen die ook graag discussiëren over het rookverbod.

Ja, dat zal inderdaad wel

Tayama wrote:

Ik kan enkel blij zijn met het filter concept. Hoe het ook genoemd mag worden.

Ik ook.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

BlueVelvet wrote:

@Jordy: dan wil ik toch graag het mysterie voor altijd uit de wereld helpen:

is onderbouwing nu wel of niet vereist? Mag ik een bericht met slechts de zin "Ik vond het een mooie film" aanvinken?

Voor de 24e keer, het idee bij het starten van deze functionaliteit was: Als de moderators zich niet genoodzaakt zien om het bericht te verwijderen, en het bericht bevat een mening, dan mag het aangevinkt worden. Op deze manier krijg je een filter met een mix van lange recensies, leuke korte berichten en nietszeggende meningen van een of twee regels, en dat is bij grote films een erg handige toevoeging aan de site. Dit staat niet ter discussie, en ik ga proberen om vanaf nu de berichten te negeren van mensen die hier opnieuw over beginnen zonder de discussie 1 of 2 pagina's terug te lezen.

De enige openstaande discussie wat mij betreft is de keuze tussen deze scenario's

- We gebruiken de term recensie. We gingen naar mijn idee helaas naar het volgende ongewenste scenario: Er komen berichten van mensen die aan de hand van die term menen mensen de les te moeten lezen die korte berichten markeren. Langzaam aan gaat iedereen denken dat je blijkbaar aan bepaalde eisen moet voldoen. De site krijgt (nog meer dan al het geval is) een vervelend elitair toontje, mods krijgen allemaal werk waar ze niet om gevraagd hebben mbt het corrigeren van markeringen en ik heb niets aan de functionaliteit die ik zelf (mede) bedacht heb omdat die leuke one liners niet terug te lezen zijn.

- We gebruik de term recensie, en wanneer mensen met vingertjes gaan wijzen en met termen als kwaliteit, lengte en "kop en staart" gaan gooien, proberen we met z'n allen aan deze mensen duidelijk te maken wat de oorspronkelijke bedoeling van de functionaliteit was

- We gebruiken de term mening

- We gebruiken een andere term waar mee het aan de hand van de tem al ondubbelzinnig duidelijk is dat er geen kwaliteitseisen gesteld worden aan een sterretje.

- We beschouwen het experiment als mislukt

Ik wil nogmaals duidelijk maken dat ik dit helemaal niet als principekwestie of halszaak zie (ik heb wel andere dingen om me druk over te maken dan een woordje op een website), maar dat ik momenteel de term "mening" het minst slecht vind.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

Ok, ik stem voor optie 2. Het lijkt me een nuttig idee om, zoals Mug voorstelde, een hoofdstukje op de Wiki te plaatsen met het doel van het filter. Wanneer mensen dan "met vingers gaan wijzen", kun je ze daarheen verwijzen.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

boekbespreking lijkt me een goede

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Jordy wrote:

maar om alle discussies over de verwachtingen, de eerste trailers, de dvd release en die mooie nieuwe poster weg te kunnen filteren voor de momenten dat je daar geen interesse in hebt.

Klopt, je wil immers vaak gewoon lezen wat mensen van de film vinden (zonder te moeten zoeken tussen een wirwar van andere berichten). Sowieso is de filter daar in zijn opzet dan ook geslaagd, voor mij staat dat niet ter discussie.

Maar daarnaast kan je het ook wel een zekere waardigheid en betekenis (mening is veel te algemeen) proberen meegeven. Helemaal mee eens dat het geen kwaliteitseisen mag impliceren, maar een nietszeggende algemene term is dan weer teveel van de andere kant.

En in dit verlengde blijf ik erbij dat het dus als bijkomstig effect een opsteek mag zijn voor al diegenen die de moeite nemen om hun waarderingen toe te lichten. Of dat nu mooie schrijfsels zijn of korte zinnetjes, punt is dat er meerwaarde gebracht wordt. Zie niet in waarom de filter dat als bijkomend voordeel niet (eindelijk) ook eens in de spotlight kan plaatsen. De stemoptie heeft toch ook in de eerste plaats andere doeleinden, maar wordt toch ook niet ergens in een (gebruikers)lijst onder de noemer 'cijfertjes' geplaatst?

Als er een betere term is die aan de ene kant duidelijk maakt dat er een mening over de film gegeven wordt, maar die aan de andere kant geen kwaliteitseisen impliceert (behalve de eisen die sowieso aan elk bericht al gesteld worden), dan sta ik daar voor open.

Motiveringen, toelichtingen of onderbouwingen.

djelle

• 6070 messages
  • 0 votes

Inderdaad.

Goeie alternatieven vind ik:

(film)beschouwing, blik, verklaring, oordeel, commentaar.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

Jordy wrote:

Er bleven en bleven maar berichten geplaatst worden door mensen die er schande van spraken dat er een sterretje stond naast berichten van slechts enkele zinnen.

Enkele zinnen, ook al zijn het maar 2 zinnen, lijkt me geen probleem. Maar zoals iedereen weet zijn er mensen die het nodig vinden om 3 of 4 woorden aan te vinken als "recensie". Moderators hebben het natuurlijk ook druk en kunnen nooit al die berichten verwijderen.

Als zoiets dan toch mag aangevinkt worden, vind ik het woord "mening" beter dan het woord "recensie".

Verder ga ik er ook niet veel meer over proberen te zeggen. Jullie zullen wel een correcte beslissing nemen over hoe het verder moet.

Als je echt een alternatief zoekt voor het woord mening of recensie, wil ik nog een paar mogelijkheden voorstellen.

- Kritiek

- Commentaar

- Bespreking

OlafK

• 955 messages
  • 1814 votes

Welk scenario het wordt, zal me verder 'aan mn reet roesten', als het experiment maar niet als mislukt wordt beschouwd! De functie moet in mijn ogen sowieso blijven, welke naam er ook aan mee wordt gegeven.

Legan

• 18121 messages
  • 4947 votes

OlafK wrote:

Welk scenario het wordt, zal me verder 'aan mn reet roesten', als het experiment maar niet als mislukt wordt beschouwd! De functie moet in mijn ogen sowieso blijven, welke naam er ook aan mee wordt gegeven.

Idem!

Film Pegasus (moderator films)

• 31148 messages
  • 5448 votes

Het idee van de recensiefilter mag van mij alvast blijven, op dat vlak is het experiment zeker niet mislukt. De gedachtengoed van Jordy hierover is volgens mij ook wat ik van mening ben. Een recensie/mening mag van mij lang of kort zijn. Het is de filter die de meerwaarde levert. Bij ellenlange pagina's kan je zo de op zich bestaande berichten eruit filteren om de berichten over verwachtingen, trailers, dvd-releases, prijzen en de bijhorende discussies.

Recensie zorgt blijkbaar voor hoge verwachtingen, terwijl er enkel je oordeel of mening over de film wordt mee bedoeld. Dat mag in 2 lijnen, maar dat mag ook in 100 lijnen. Het woordje 'mening' is op dat vlak neutraler, maar kan naast de link 'berichten' wel verwarrend overkomen. De filter is een zeer sterke toevoeging, maar het woordgebruik smaakt nog wat vreemd.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Optie 5 lijkt me erg overtrokken, volgens mij zijn de meeste reacties juist erg positief. Verder is optie 3 iets te rooskleurig voorgesteld, aangezien ook daar commentaar op gaat blijven komen.

Wat mij betreft zijn optie 2 en 4 het aardigst. "Toelichtingen" vind ik ook nog wel aardig, al wordt het dan meer als extensie op een stem gezien ipv een markering van een bericht:

2000 stemmen (waarvan 125 toegelicht).

In ieder geval geen term waar men met z'n neus in de Van Dale kwaliteitseisen bij kan zoeken.

SilverGun

• 1151 messages
  • 818 votes

Nogmaals, "beoordeling" lijkt me een prima term. Niet zo gewichtig als "recensie" waar je het idee bij kan hebben dat alleen een breed uitgemeten lap tekst als zodanig gemarkeerd mag worden.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12839 votes

Het jammere aan beoordeling is dat het meer naar een stem dan naar een bericht verwijst.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Vooropgesteld dat de optie om het als mislukt te beschouwen mijn steun in elk geval niet heeft. Het instrument heeft zijn waarde al bewezen en is een van de beste verbeteringen van de afgelopen tijd.

Als het om het woord gaat, kan ik me wel vinden in suggesties als toelichting, motivatie, onderbouwing. Dat geeft in elk geval op je profielpagina een heel duidelijke zin, als 2400 stemmen, 'waarvan 420 onderbouwd' of 'waarvan 420 toegelicht' of 'waarvan 420 gemotiveerd'. De losstaande woorden vatten echter volgens mij de kern helaas niet zo krachtig samen, dat onbekenden het direct duidelijk is bovenaan de thread wat het betekent wat berichten zijn. Maar woorden als stemmotivatie of stemtoelichting zijn gewoon ongelofelijk lelijk. Dan zou bespreking wellicht beter zijn. Al met al vind ik het woord 'toeliching' het beste passen.

En de verdere discussie begrijp ik totaal niet. Waarom zou je daaraan verder eisen stellen. En waar maakt men zich überhaupt druk om? Er zijn users zijn die dat sterretje aanvinken (kan ook nog per ongeluk zijn - alhoewel moeilijker dan vroeger) om op te vallen blijkbaar of om op een userlijst om hoog te komen o.i.d., laat ze dan lekker. Get a Life! denk ik dan maar. Je eraan ergeren lijkt me nogal onzinnig. Er zijn ook genoeg mensen die stemmen zonder de film af te kijken en wel stemmen of een film helemaal niet zien en dan al stemmen. Daar doe je niks tegen, maar laat ze lekker.

Je kunt mij niet wijs maken dat je als je het filter gebruikt niet over die twee zinnetjes onzin heen kunt lezen. Ik heb het nog niet meegemaakt dat threads met alleen gemarkeerde meningen uit meer dan één pagina bestond. Zoveel kan het dus niet zijn. En dan nog scan ik de avatars op users van wie ik de mening (o nee, toelichting) wil weten. Dus eigenlijk ben ik nog geen onzin tegengekomen. Het lijkt me nu haast meer kinnesinne tussen users te worden dan een oprechte discussie hier, maak het niet groter dan dat het is.

Enige dat ik me nog kan voorstellen (en dat is het laatste dat ik erover kwijt wil) is dat die gebruikerslijsten wat mij betreft korter worden. 250 is al een enorme lijst, net of je dat allemaal gaat bijhouden waar je ergens uithangt. De tiplijst was ook ooit korter dan die 250. Een Top 10 zou wat mij betreft volstaan en doe het anders met 50.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Ik weet ook niet of mijn berichtje een druppel was voor Jordy om de emmer te legen.

Mijn mening is dat de juiste benaming voor mij niet belangrijk is. Ik gaf alleen de tip "samenvatting".

Ook ik vind deze "meningen" van hele grote waarde. Ik maak er dankbaar gebruik van en stoor me zeker niet aan "one-liners".

Er staat immers toch geen tegen-reactie tegenover. Daarbij is een één zo'n mening voor sommigen ook handig als je snel de belangrijke meningen wilt lezen.

Als ik een film opzet, blader ik er vaak snel nog even snel doorheen en dan vind ik die one-liners juist handig. Tevens is het leuker lezen als "opvulling". Want soms staat er maar 1 recensie, dan zijn kleine meningen juist welkom.

Ook mijn vriending maakt er veelvuldig gebruik van.

De laatste alinea van MR is een goede tip. Zo voorkom je misschien dat users (te graag) in die lijst willen komen te staan.

De discussie over welk woordje er moet staan, is voldoende besproken.

Pastichio Rocker

• 6344 messages
  • 0 votes

Jordy wrote:

Er komen berichten van mensen die aan de hand van die term menen mensen de les te moeten lezen die korte berichten markeren. Langzaam aan gaat iedereen denken dat je blijkbaar aan bepaalde eisen moet voldoen. De site krijgt (nog meer dan al het geval is) een vervelend elitair toontje, mods krijgen allemaal werk waar ze niet om gevraagd hebben mbt het corrigeren van markeringen en ik heb niets aan de functionaliteit die ik zelf (mede) bedacht heb omdat die leuke one liners niet terug te lezen zijn.

Maar er zijn ook mensen die elkaar de les denken te kunnen lezen aan de hand van iemands Top 10, of iemands avatar, of iemands berichten, of omdat iemand wel of geen smilies plaatst etc. Dit soort dingen zul je altijd blijven houden.

Mochizuki Rokuro

• 18942 messages
  • 16349 votes

Mochizuki Rokuro wrote:

Dat geeft in elk geval op je profielpagina een heel duidelijke zin, als 2400 stemmen, 'waarvan 420 onderbouwd' of 'waarvan 420 toegelicht' of 'waarvan 420 gemotiveerd'.

Ehm niet helemaal goed. De zin staat achter de hoeveelheid berichten (niet helemaal onzinnig), maar dan is de logica tussen de stem en het bericht minder. In dat geval zou ik ervoor pleiten om de hoeveelheid meningen (toelichtgen) achter het aantal stemmen te zetten (maar ja, daar staan al gemiddelde en standaardafwijking).

OlafK

• 955 messages
  • 1814 votes

Onderhond wrote:

Wat mij betreft zijn optie 2 en 4 het aardigst. "Toelichtingen" vind ik ook nog wel aardig, al wordt het dan meer als extensie op een stem gezien ipv een markering van een bericht:

2000 stemmen (waarvan 125 toegelicht).

Dat is toch volgens mij een alleraardigste oplossing! 2000 stemmen waarvan 125 toegelicht, kklinkt toch heel aardig .

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

OlafK wrote:

2000 stemmen waarvan 125 toegelicht, kklinkt toch heel aardig .

Zou een uitstekende oplossing zijn, maar er zijn ook mensen die niet stemmen maar wel hun mening aanvinken.

ToNe

• 2865 messages
  • 2336 votes

'Impressies'.

Dit kunnen korte observaties zijn of uitgebreide uitwijdingen.

En houdt als woord ook nog een sjieke ambiguïteit.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

Een lange geschreven stuk (zal maar zeggen een traditionele recensie) kun je verre van een impressie noemen. En daar zal dan vermoedelijk ook over geklaagd worden.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Jeetje wat een ophef om een betekenis van een woord...

Ik zal niet mijn mening over de betekenis van recensie hier ventileren en daarmee onnodig de discussie nieuw leven inblazen, maar als substituut voor 'recensie' vind ik:

'toelichting'

het beste voorstel dat ik hier aantref.

Nomak

• 11634 messages
  • 0 votes

dragje wrote:

als substituut voor 'recensie' vind ik:

'toelichting'

het beste voorstel dat ik hier aantref.

Vind ik ook goed.

Maar die toelichting slaat dat dan op de stem?

Want zoals ik al eerder had opgemerkt zijn er mensen die redelijk wat (recensies/meningen) hebben aangevinkt, maar toch hebben ze niet gestemd.

Erwinner

• 33715 messages
  • 3079 votes

Toelichting slaat op alle facetten van de desbetreffende film.

dragje

• 5098 messages
  • 0 votes

Nomak wrote:

Vind ik ook goed.

Maar die toelichting slaat dat dan op de stem?

Want zoals ik al eerder had opgemerkt zijn er mensen die redelijk wat (recensies/meningen) hebben aangevinkt, maar toch hebben ze niet gestemd.

Erwinner wrote:

Toelichting slaat op alle facetten van de desbetreffende film.

Exatomundo.

Het kan 'van alles' zijn in deze.

Wel vind ik dat bij het woord 'toelichting' als criteria telt dat hetgeen je schrijft wel enig correlatie moet hebben met de film.

@Nomak

Wel vind ik het 'gepast' dat je dan ook een 'oordeel' velt over hetgeen je hebt geschreven aan de hand van een 05 tot maximaal 5 sterren.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.