• 177.992 movies
  • 12.204 shows
  • 33.973 seasons
  • 647.001 actors
  • 9.371.163 votes
Profile

Recensiefilter (forumvervuiling + ideeën)

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Ten eerste vind ik het zeer treurig dat er nu al enige personen zijn (ik noem geen namen) die zo stoer zijn tientallen alerts in te sturen van oude berichten die 'onzinnig' zijn in hun ogen (waarvan de helft zelfs motivaties bevatten). Terwijl we hier ons best doen dingen uit te leggen hoe we te werk gaan.

Ten tweede, wel utopisch. Alles wordt beredeneerd vanuit zijn/haar eigen denkwereld. Zonder zich ook maar even een momentje te kunnen/willen verplaatsen in de denkwereld van anderen. Ik zou iedereen nogmaals vriendelijk willen verzoeken de (laatste?) bijdrage van neo eens te lezen. Die is meer dan duidelijk genoeg.

Dat was al een prima afsluiting van deze discussie.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Alles wordt beredeneerd vanuit zijn/haar eigen denkwereld. Zonder zich ook maar even een momentje te kunnen/willen verplaatsen in de denkwereld van anderen.

Net niet

Er wordt een zeer beperkte scope van berichten getarget. Utopisch is dat alle berichten mooi geformuleerde en zinvolle bijdragen zijn, maar daar vraagt hier niemand naar. Niemand vraagt om alle korte berichten zonder interpunctie en slechte grammatica weg te gooien.

neo's laatste bericht heeft het over de vorm van formuleren, dat is gewoon naast de kwestie hier.

BlueVelvet wrote:

Over die jongeren:

Ieder mens, hoe oerdom, jong, of beperkt in zijn woorden ook, kan méér zeggen dan

Goede film, 5* . Bijvoorbeeld Goede film, vette actie en leuk verhaal. Hoe weinig dit ook voorstelt, dit kan iedereen vanaf 4 jaar oud, zonder te overdrijven. En die eerste soort wordt hier besproken, en is degene waaraan men zich ergert. Omdat het een herformulering is van het cijfer.

Er al is eerder aangegeven door mij een BlueVelvet dat Goede film, vette actie en leuk verhaal als bericht al voldoet voor ons. Dat is verre van een utopie lijkt mij.

Het is zeer treurig dat er niet gewoon kan gediscussieerd worden over het voorgestelde, maar over een karikatuur daarvan. Dan wordt het inderdaad zinloos.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

En zo is goede film, vette actie, leuk verhaal weer niet voldoende genoeg gemotiveerd voor andere mensen. En aan de andere kant, voor een grote groep mensen is het al heel wat om dat uit het toetsenbord te krijgen [ik noem even een grote groep op deze site, dyslectici. Die schamen zich echt voor mogelijke typfouten, voortvloeiend in discrimerend gedrag en pesten op het internet. Als we meteen alle berichten gaan verwijderen, voelt zo iemand zich echt niet prettig en zeker niet welkom op MovieMeter.] Dit is even een praktijk-voorbeeld, waar we ons mod-beleid aan kunnen spiegelen.

In ons modbeleid houden we rekening met de verscheidenheid van gebruikers van deze site, zowel de newbees als de oude rotten.

Capacity Building gaat niet hand in hand met alle "onzinnige" berichten verwijderen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

En zo is goede film, vette actie, leuk verhaal weer niet voldoende genoeg gemotiveerd voor andere mensen.

In deze discussie gaat het niet over "voldoende" motivering, maar om "motivering an sich".

Als iemand met dyslexie "goede film" uit z'n toetsenbord krijgt zal "vette actie" toch ook echt wel lukken, en is er helemaal niks aan de hand. Daarnaast gebruiken die mensen vaak ook spellingscheckers en andere middelen om tot betere posts te komen.

Ik weet niet hoe jullie "vriendelijke PMs" er uitzien, maar als je even met zulke mensen praat dan is er geen kans op kwaad bloed. Zelf al genoeg mogen meemaken.

Ik blijf erbij dat problemen uit het verleden komen uit een verkeerde aanpak, niet uit het verwijderen van berichten an sich.

Dat die mensen verder niet gepest hoeven worden is normaal, ik zie niet in met wat dat te maken heeft met het posten van ten minste iets zinnigs, ipv een herformulering van een reeds gegeven cijfer.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Er wordt ook gepraat met die mensen. Als we spreken over dyslectici, geven we veelal tips (dat vooral neerkomt op teksten eerst plaatsen in een tekstverwerking-programma + spelling check...copy-paste.) Maar de praktijk [!!] wijst vaak uit dat ze hier niet voor uit durven te komen, zelfs niet als je het vriendelijk vraagt [schaamte, gepest op school/MSN/internet]. Hetzelfde geldt voor hen die de Nederlandse taal niet goed machtig zijn.

Je wilt een strenger beleid, terwijl we volgens velen al te streng zijn. Met het huidige beleid kunnen we prima werken en stimuleren we het gros van de gebruikers inhoudelijk te discussieren. Dat je dat niet meteen ziet, wat ik al meerdere keren heb vermeld, dat is een ander punt. Het lijkt net alsof je denkt dat we puur uit onze neus zitten te eten, terwijl we op een vriendelijke manier mensen hun plaatsje op MovieMeter proberen te laten vinden. De lineaal wordt met mate gebruikt.

Deze discussie begon juist door het feit dat er bij een aantal films meerdere keren achter elkaar een 'onzinnig' bericht was geplaatst. Daar is op gereageerd, en daar heb ik een aantal mogelijke oplossingen voor gegeven. Onze rol heb ik als het goed is voldoende toegelicht. En dat heeft absoluut geen drol te maken met gemakzuchtigheid. Integendeel.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Het lijkt net alsof je denkt dat we puur uit onze neus zitten te eten

Dat zegt niemand. De methode die jullie nu hanteren lijkt mij zelfs intensiever (zoals eerder al gezegd) dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Maar je geeft zelf al aan dat je het effect niet meteen ziet. Dat wil zeggen dat de regel die nu gehanteerd wordt niet afdoende is, en dat gaat er met de huidige groei echt niet beter op worden.

Dat velen al vinden dat jullie te streng zijn zal best. Ik betwijfel dat nog steeds omdat het zou komen als je een nietszeggend bericht zou verwijderen. Van de klachten die aan het licht komen is het vooral de (ogenschijnlijke) willekeur die bekritiseerd wordt.

Maar soit, bij deze hebben we dus de oplossingen van de crew gekregen. Ik kan er niks mee en vind ze contraproductief, dus daar blijft het dan maar weer bij. Tot de volgende keer dan, wanneer het probleem weer enkele gradaties verergerd is.

Artifact

• 229 messages
  • 0 votes

Mug wrote:

Ten eerste vind ik het zeer treurig dat er nu al enige personen zijn (ik noem geen namen) die zo stoer zijn tientallen alerts in te sturen van oude berichten die 'onzinnig' zijn in hun ogen (waarvan de helft zelfs motivaties bevatten). Terwijl we hier ons best doen dingen uit te leggen hoe we te werk gaan.

Ten tweede, wel utopisch. Alles wordt beredeneerd vanuit zijn/haar eigen denkwereld. Zonder zich ook maar even een momentje te kunnen/willen verplaatsen in de denkwereld van anderen. Ik zou iedereen nogmaals vriendelijk willen verzoeken de (laatste?) bijdrage van neo eens te lezen. Die is meer dan duidelijk genoeg.

Dat was al een prima afsluiting van deze discussie.

''Een waarschuwing voor de kids onder ons: Op MovieMeter zitten we niet te wachten op nietszeggende reacties als "vet cool man!", of "eg wel de bom". Een taalfoutje is natuurlijk absoluut niet erg, maar probeer normaal mee te discussiëren, en plaats alleen een bericht als je iets te melden hebt.''

Utopisch? Vanuit mijn eigen denkwereld? We streven slechts de 'MM principes' na. Het is toch niet te veel gevraagd. Zolang er geen duidelijk grenzen gesteld zijn vallen al die 'allerts' onder de bovenstaande regel ondanks dat deze berichten soms motivaties (als jij het zo wilt definïeren) bevatten. Ik heb dus het recht om die 'alert knop' aan te klikken met eventueel verwijderingen als gevolg. Ben het eens met Onderhond en BlueVelvet dat een bericht als 'slechte film, 1 ster' totaal niks toevoegt aan het cijfer. Anders kun je net zo goed het hele 'stem systeem' afschaffen. Tja een gemiddelde zegt nu eenmaal niks zonder motivatie.

Persoonlijk vind ik zelf dat er betere richtlijnen moeten komen, zodat een bericht in een hokje te plaatsen. Zo kunnen we consequent te werk gaan en zijn onzin berichten niet steeds discutabel. Werkt volgens mij ook veel beter, maarja ik wil niet al te zeikerig over komen anders kan beter een eigen forum starten ...

Onderhond wrote:

(quote)

Dat zegt niemand. De methode die jullie nu hanteren lijkt mij zelfs intensiever (zoals eerder al gezegd) dus ik weet niet waar je dat vandaan haalt.

Volgens mij doelde Mug op mij, maar anyway ik heb nooit gezegt of ook maar gedacht dat jullie niks doen. Hoe kunnen er anders gevoelens als begrip en bewondering worden opgeroepen? Kijk het gaat mij erom dat jullie nogal laconiek reageren op onze suggesties. Weinig medewerking, terwijl wij net zo goed onze tijd in de site steken. En dan ook nog een slachtofferrolletje op je nemen, nee dat gaat er bij mij niet in.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Een waarschuwing voor de kids onder ons zegt al genoeg. Iemand die dyslectisch is of de Nederlandse taal niet kundig is, is niet automatisch een 'kid'.

Je hebt duidelijk niets gelezen van wat ik geschreven heb. De gedragsregels + mod-beleidregels daaromtrent heb ik netjes getracht te formuleren.

We gaan veelal consequent te werk, maar houden rekening met verschillende factoren. Ook dat heb ik netjes getracht te formuleren.

Als er iets niet duidelijk is, dan kun je dat vermelden.

Artifact

• 229 messages
  • 0 votes

Mug wrote:

Een waarschuwing voor de kids onder ons zegt al genoeg. Iemand die dyslectisch is of de Nederlandse taal niet kundig is, is niet automatisch een 'kid'.

Kids staat niet voor niets tussen aanhalingstekens. Waar ligt de grens? En als je dus geen 'kid' bent dan geldt die regel niet? Kul argument dus. Begrijp nog steeds niet waarom users met dyslectie of die de Nederlandse taal niet beheersen zich beledigt zouden voelen.

Je hebt duidelijk niets gelezen van wat ik geschreven heb. De gedragsregels + mod-beleidregels daaromtrent heb ik netjes getracht te formuleren.

Heb ik gedaan, maar ik weet nog steeds niet hoe jullie een 'allert' behandelen? Afgaand op de 'MM regels' is er niks mis met het geen wat ik heb gemeld.

We gaan veelal consequent te werk, maar houden rekening met verschillende factoren. Ook dat heb ik netjes getracht te formuleren.

Zie hierboven. Waarom zijn anders ALLE 'allerts' van mij dan verwijdert.

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Omdat jij de regels verkeerd en uitermate nauw interpreteert. Ik kan echt niet duidelijker zijn, ik heb uitgelegd hoe wij het interpreteren. Wat is er niet duidelijk?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Ben ik juist als ik het zo samenvat :

* de alert knop dient niet voor het melden van inhoudsloze berichten.

* wanneer iemand zulke berichten ziet kan hij om meer uitleg vragen of zijn eigen motivatie nog een keer herhalen ?

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

En aangezien deze reactie blijkbaar geen antwoord verdient, zal ik ze maar even herformuleren:

Kan duidelijk, in korte bewoordingen en zonder niet ter zakendoende argumenten verteld worden:

1. wanneer we de alert knop mogen gebruiken bij compleet inhoudsloze berichten en wanneer niet ?

2. wat de alternatieven zijn om zulke berichten tegen te gaan ?

Mug

• 13981 messages
  • 5969 votes

Wat jij niet ter zakendoend vindt, is wel ter zakendoend, maar soit.

1. Dat het bericht kant noch wal slaat. Of, waar de discussie om draait, als een gebruiker veelal dit soort oninhoudelijke en onzinnige berichten plaatst op de site [alhoewel een pm naar een van de moderatoren handiger is met 'bewijs' van meerdere berichten van die gebruiker.]

2. Die gebruikers krijgen een ontmoeting met 'de lineaal'. Mede-gebruikers van de site kunnen natuurlijk ook het juiste voorbeeld geven door veelvuldig onzinnige berichten bij films te pareren met een inhoudelijke discussie over de film. Of je kunt die berichten klakkeloos negeren.

bij 2. zijn er al genoeg 'niet ter zakendoende' onderwerpen besproken waaruit duidelijk is wat we doen. Dat je er niet mee eens bent, dat is wat anders.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

1. Dat het bericht kan noch wal slaat is inderdaad buiten scope van de discussie. Dus blijft er over dat we enkel zulke berichten mogen melden als een user het veelvuldig plaatst. Als gewone user (en ik mag zeggen dat ik best wat op de site rondsurf) is dit nagenoeg niet te checken of het moest toevallig opvallen. De berichtjes zijn al nutteloos dus ga ik niet meteen de namen van de users opnemen of verder zoeken naar meerdere van zulke berichten. Praktisch gezien is mijn eerste punt dus al een geldige conclusie, mits een toevallige melding af en toe.

2. Het gaat er niet om wat jullie doen, maar wat wij kunnen doen. Negeren lost uiteraard niks op, zinnige discussies gaan houden is een optie hoewel vaak zinloos als je zelf al je ei gelegd hebt bij een film, om niet te zeggen compleet ridicuul als je de hoeveelheid van zulke berichten even bekijkt.

Geen idee waarom je nu zo boos bent over mijn conclusie, die gewoon een versimpelde versie is van wat jij nu vertelt.

Dus ofwel kunnen we als een gek op userhunt gaan en worden de users zelf aangepakt maar de berichten niet, ofwel flooden we topics met herhalingen van motivaties om nutteloze berichten te overstelpen. Ofwel houden we onze bek en negeren ze gewoon.

Bottom line is dat de nutteloze berichten gewoon blijven staan. Dan doe ik dus niks en wacht ik gewoon tot het nog een gradatie erger geworden is.

kimmie

• 757 messages
  • 679 votes

Ik vind het jammer dat hier geen oplossing voor gevonden kan worden. Ik ben al een behoorlijke tijd 'lid' van deze site, maar ben op een gegeven moment langzaam afgehaakt. Nu ik de draad weer op wil pakken, lijkt dit haast onmogelijk. Bij veel van de films die ik gezien heb, staan 30 pagina's of meer aan berichten.

Het begint vaak met bijna 3 pagina's over wat mensen verwachtten van een film voordat deze uit is. Dit is nog makkelijk te scannen en over te slaan. Vervolgens komen er echter nog zoveel meer pagina's met veelal alleen berichten als 'goede film, 5*' dat ik de recensies die ik graag wil lezen moeilijk of niet kan vinden. Na een pagina of 3/4 geef ik het vaak gewoon weer op, het is wordt me dan gewoon te veel. Ik vind dit echt heel jammer, want ik heb altijd veel plezier beleeft aan de site.

Ik begrijp ook eigenlijk niet helemaal waarom gebruikers dit soort berichten posten, ik zelf post(te) haast nooit, omdat ik vaak niet onder woorden kan brengen waarom ik iets van een film vind. In het begin kon ik het niet eens opbrengen om sterren uit te delen, ik vond de keuze te moeilijk. Nu geef ik wel sterren, maar ik heb niet de behoefte om dan ook nog een bericht te plaatsen als 'leuke film, 3,5*'. Dat voegt nou eenmaal niets toe.

Ik vind het erg makkelijk om te zeggen dat men over dergelijke berichten maar heen moet lezen, wanneer ik de berichten die ik interessant vind van de users waarvan ik weet dat ik hun mening waardeer niet kan vinden tussen dergelijke niets toevoegende berichten.

Daarnaast begrijp ik vaak ook niet de discussies die ontstaan wanneer een user tegen het 'geijkte stempatroon' stem. Vaak ontstaat er een hele discussie waarom diegene dat vind en hoe dat kan. De top-10 van die user wordt er bijgehaald en eerder stemgedrag. Ik hoef dergelijke discussies niet te lezen, zeker niet wanneer dit ook nog eens een groot deel van die 30 pagina's beslaat.

Wanneer iemand een favoriete film van mij een zeer laag cijfer zou geven en wellicht neer sabelt in zijn recensie, weet ik dat ik een andere smaak heb dan die user. Vervolgens zou de top-10 van die persoon dit kunnen bevestigen. Dit heeft vervolgens niets te maken met de waarde van die persoon, enkel dat onze smaak niet overeen komt en dat ik waarschijnlijk niet bij die user hoef te zijn om aan films te komen die ik ook leuk vind. Maar dat wil niet zeggen dat ik diegene dat ook moet zeggen en zeker niet dat dat op een denigrerende manier moet gebeuren.

Maar goed, hoewel ik dergelijke discussies ook onder forumvervuiling schaar, heeft dit niet zozeer iets te maken met de discussie die hier gevoerd werd.

Het idee dat hier geopperd werd, op berichten als 'slechte film, 0,5*' te verwijderen, lijkt mij een verademing. En zou er wat mij betreft toe lijden dat het minder vermoeiend is om te beginnen aan de vele discussies die bij films gevoerd worden.

Het gaat hierbij wat mij betreft overigens helemaal niet over ‘newbies’, maar over elk bericht dat niet meer dan ‘goede film, 5*’ vertelt. Dit kan van welke user dan ook zijn en hoeft ook helemaal niet te gaan over iemand die 10 van dergelijke berichten achter elkaar post. Maar, zoals in deze discussie al eerder aangegeven is, ik begrijp in zekere mate de aversie wel. Ik vind het jammer, maar als het niet anders is…

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

kimmie wrote:

Ik vind het erg makkelijk om te zeggen dat men over dergelijke berichten maar heen moet lezen, wanneer ik de berichten die ik interessant vind van de users waarvan ik weet dat ik hun mening waardeer niet kan vinden tussen dergelijke niets toevoegende berichten.

Dat is soms ook lastig ja.

Daarom is er de functie 'zoek bericht'. Had je die al ontdekt? Klik bij de film op de 'zoek bericht' tab en vul de username in van de user waarvan je de recensie wil lezen.

Vervolgens worden alle berichten getoond die die users bij de film geplaatst heeft.

Op de todolist staat ook nog een 'goeroe / friends' systeem.

Dat je dan wat sneller de berichten en stemmen kunt zien van users waarmee je je verwant voelt. Maar er staan meer dingen op de todolist, dus wanneer het er komt kan ik niet zeggen.

Onderhond

• 87594 messages
  • 12837 votes

Alleen filtert dat niet meteen de recensies eruit, enkele reacties van een aantal mensen die je kent. Bij mijn favorieten lees ik ook graag de reacties van mensen die per definitie weinig aan de film zullen vinden, of de mensen die voor het eerst een ander soort film uitproberen.

Ander jammer gegeven is discussies over DVD releases en speelduren bij films. Als je op zoek bent naar recensies zijn die ook niet meteen interessant.

Een hoop van die problemen zijn niet in regels te vatten en dusdanig op te vatten, maar ik wil graag de user hierboven nog een keer bijtreden over de "5*, goeie film" berichten. Volgens mij zijn deze nog steeds makkelijk aan te pakken en zorgt het in ieder geval voor een minder slordig threadverloop.

Jordy

• 22567 messages
  • 2952 votes

Ik vind het ook een interessant "probleem". Het oorspronkelijke idee van de site was altijd: de stemmen gebruik je voor een "snel" waardeoordeel, en als je meer tijd hebt lees je de hele discussie. Dat laatste wordt natuurlijk steeds moeilijker.

Handmatig alle "overbodige" berichten wegmodden is teveel werk, ben ik bang.

Een vriendensysteem, of een systeem waarbij de "harde kern" op een of andere manier te filteren is, zorgt er voor dat je die leuke nieuwe gebruiker niet ontdekt.

Een systeem waarbij iedereen berichten een plusje of minnetje kan geven, zorgt er weer voor dat die ene verfrissende kritiekpost bij een klassieker wordt weggemod door "de rest".

Ik ben er eerlijk gezegd nog niet uit wat hier nou de oplossing voor is.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Bijvoorbeeld een 'toon recensies' knop. Je neemt een x aantal woorden als filter. Bijvboorbeeld 100.

Als je op die knop drukt, worden ALLE berichten getoond met 100 woorden en meer. Berichten die quotes bevatten worden niet getoon.

Dan heb je een leuk tooltje erbij dat de serieuzere reacties eruit filtert.

serpico

• 2900 messages
  • 491 votes

Of misschien kan er, weet ik veel, iets worden ingesteld dat je je bericht een 'naam' kunt geven. Alleen als je dat specifiek wilt. Dan kun je een bericht een 'recensie' noemen en dat zou dan te zoeken zijn via het zoeksysteem. Eventueel ook in combinatie met een username. Zo krijg je dan een lijst van recensies bij een film.

Users met "5* goede film"-berichten zullen hier denk ik geen gebruik van maken, maar iemand die lekker iets wil typen wel.

BlueVelvet

• 1316 messages
  • 785 votes

kappeuter wrote:

Bijvoorbeeld een 'toon recensies' knop. Je neemt een x aantal woorden als filter. Bijvboorbeeld 100.

Als je op die knop drukt, worden ALLE berichten getoond met 100 woorden en meer. Berichten die quotes bevatten worden niet getoon.

Alastor wrote:

Ik heb ooit het voorstel gedaan om serieuze recensies los te koppelen van de 'blaatbak' naar een extra tabblad bij de film. Bij dit tabblad zou het vervolgens mogelijk moeten zijn om te reageren op/discussiëren over de betreffende recensies.

Nieuw bericht: geen limiet

Nieuwe recensie: min. {200} woorden

Voordelen:

1. Mensen die niets of weinig te melden hebben, kunnen dat blijven doen op de plaats waar dat nu ook gebeurt.

2. Serieuze recensies (en de teweeggebrachte discussies) zijn gemakkelijk terug te vinden via het tabblad Recensies.

Nadelen:

?

Hier is al uitvoerig over gesproken in dit topic. Volgens mij zijn er veel zinnige dingen gezegd in dit topic. Lees het eens goed door allen, want het lijkt erop dat onze voorspelling aan het uitkomen is. Er is reeds veel moeite besteed aan de argumentatie.

Respekked

• 6286 messages
  • 1228 votes

Toch moet het 'probleem' ook weer niet overdreven worden vind ik. Veel 5*-goede-film-'recenties' worden geplaatst bij de blockbusters waar dit soort posters nou eenmaal graag naar kijken. Misschien ben ik wat aan het over generaliseren, maar de users die hier het meest rondhangen en serieus discussiëren/posten zijn op het eerste oog 'minder' geïnteresseerd in de BadBoy's, PotC en de Spiderman's, om maar wat titels te noemen. De in veel categoriën op te delen 'meer interessante' films zijn vaak nog een no-go area voor de 5*-goede-film-stemmers. Dit zorgt er automatisch voor dat de 'spam' uit deze discussies redelijk natuurlijk afwezig blijft. Uitzonderingen natuurlijk altijd daargelaten.

Queto Yurlunyur

• 4775 messages
  • 3110 votes

kappeuter wrote:

Ik vind het een vreemde aanname dat de kwaliteit, of in elk geval de 'serieusheid' van berichten toeneemt met de lengte. Dat hoeft absoluut niet; sommige korte berichten van één enkele alinea kunnen een haarscherpe analyse bevatten, terwijl sommige lange berichten weinig toevoegen aan datgeen al gezegd is bij een filmdiscussie.

Bovendien is de discussie volgend op een recensie vaak minstens zo interessant als de recensie zelf - en omgekeerd, zijn recensies waarop veel reacties zijn gekomen dus interessanter dan recensies waarop niet gereageerd is.

Het tweede punt is dat de schrijver van een bericht relevant is voor de manier waarop het kan interpreteren. Niet zozeer omdat ik recensies zoek waar ik het mee eens ben (dat zijn doorgaan de minst interessante recensies eigenlijk), maar omdat mijn voorkennis over de schrijver de juiste context meegeeft: ik weet immers welke films de schrijver nog meer goed vindt, wat hij elders geschreven heeft, enzovoorts. Daarom zegt een één-regel-recensie van een bekende gebruiker mij vaak meer dan duizend woorden van een onbekende gebruiker.

Dit betekent dus dat er een onderscheid is tussen 'interessante gebruikers' en 'oninteressante gebruikers' dat totaal ongerelateerd is aan de lengte van het bericht. Natuurlijk is dat onderscheid subjectief, en kan dat op geen enkele manier door de moderators voorgeschreven worden. Hoewel voor mij berichten van de 'oude kern' de meeste context hebben, is het natuurlijk niet de bedoeling dat die voorgetrokken worden en meer één-regel-berichten mogen posten. Noch denk ik dat hardhandig optreden tegen iedereen die één-regel-berichten plaatst erg bevorderlijk is voor de sfeer op de site, en veeleer een drempel zal opwerpen om überhaupt nog iets te gaan schrijven hier.

Ik denk dus dat we korte en 'oninteressante' berichten vooral moeten accepteren, en primair moeten kijken hoe je als gebruiker nog een redelijke schifting kan maken (want zelfs met 'oude' updates is dat heden ten dage nog amper te doen). Vanuit de notie werkend dat enerzijds de schrijver van een bericht, en anderzijds het aantal reacties de belangrijkste factoren zijn om te bepalen of je iets wilt gaan lezen, is het idee om een (mini)forum per film te bouwen misschien nog de beste oplossing. Allerlei threads staan dan in een overzicht waarbij je beide factoren direct kunt aflezen (mijn grootste bezwaar tegen de 'nieuwe' updates is al sinds de invoering daarvan dat je hierbij geen van beide factoren eenvoudig kunt aflezen).

Nadeel is natuurlijk dat discussies soms behoorlijk afwijken van het oorspronkelijke onderwerp, waardoor het aantal reacties niet in alle gevallen een goede indruk geeft. Bovendien zullen er veel threads ontstaan met eenvoudige vraag-antwoord-gesprekken, waardoor je bij veel-bediscussieerde films nog steeds teveel threads hebt om een goed overzicht te krijgen (sorteren op aantal reacties wellicht?). En, misschien wel het belangrijkste, je kunt de huidige bulk van honderdduizenden berichten onmogelijk inpassen in zo'n nieuw systeem.

Jordy wrote:

Een vriendensysteem, of een systeem waarbij de "harde kern" op een of andere manier te filteren is, zorgt er voor dat je die leuke nieuwe gebruiker niet ontdekt.

Dat is niet helemaal waar, want je ontdekt nieuwe gebruikers natuurlijk altijd via hun reacties in bestaande discussies (die met een bekende gebruiker kon beginnen). Daarbij is het ontdekken van nieuwe gebruikers in de eerste plaats een 'verantwoordelijkheid' van de gebruikers zelf (die als ze wat meer tijd hebben ook wel eens een recensie verder kunnen kijken), en lijkt het me niet iets wat je als site zou moeten garanderen.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Ik zeg niet dat het een waterdichte oplossing is (inderdaad zegt lengte niet ALTIJD wat), maar het zou dus wel een extra handig tootltje erbij zijn. Een extra service naar gebruikers.

Ik zou de knop in ieder geval wel gaan gebruiken, NAAST het normaal door de berichten scrollen.

Quentin

• 10202 messages
  • 8539 votes

Eens met vorige 'sprekers' dat het plezier begint op te gaan in de massa; de overvloed aan nietstoevoegende berichten. Toch wil ik kwijt dat lengte van een bericht mijns inziens in pricipe niets zegt over de kwaliteit ervan, ik geef zelf de voorkeur aan korte maar constructieve bijdragen (die ik zelf hopelijk ook post).

De beste oplossing lijkt me een 'negeerlijst' (zoals die ook op div. fora bestaan) waarbij men zelf kan selecteren van welke gebruikers men GEEN berichten wil lezen, zo sluit je ook geen nieuwe gebruikers uit.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Maar je hebt wel even een makkelijk filter voor 'geweldige film 5 sterren' berichten. Je HOEFT het niet te gebruiken.

NKyou

• 3081 messages
  • 747 votes

De beste oplossing lijkt me een 'negeerlijst' waarbij men zelf kan selecteren van welke gebruikers men GEEN berichten wil lezen

Hoe zit het dan met discussies waarin die users geraken met andere users waarvan je de berichten juist wel wil lezen? Dan mis je de helft van de informatie en kan je, als je dat wilt, niet inspringen. Wel heb je dan een scherm vol met reacties op het bericht van deze user.

Een vriendenlijst lijkt mij een mooi plan, ik zoek nu nog via 'zoeken' gewoon de berichtjes en stemmen van de users aan wier mening ik waarde hecht. Een extra tabblad met de berichten van deze users zou handig zijn. Kan je zelf de 'harde kern' toevoegen, zonder de nieuwe gebruikers helemaal links te laten liggen.

Het eerder geopperde idee om het berichtje dat je plaatst te 'kwalificeren' als recensie/reactie/aanrader/whatever staat mij ook wel aan. Is natuurlijk ook niet helemaal waterdicht, maar verheldert wel een hoop.

Maar je hebt wel even een makkelijk filter voor 'geweldige film 5 sterren' berichten. Je HOEFT het niet te gebruiken.

Als je kleine berichtjes gaat filteren sluit je naast dat soort 'recensies' (pluspunt) ook de kleine reacties op jouw recensie uit zoals een aanrader of advies (minpunt).

Quentin

• 10202 messages
  • 8539 votes

NKyou wrote:

(quote)

Hoe zit het dan met discussies waarin die users geraken met andere users waarvan je de berichten juist wel wil lezen? Dan mis je de helft van de informatie en kan je, als je dat wilt, niet inspringen. Wel heb je dan een scherm vol met reacties op het bericht van deze user.

Dan zou je die berichten weer moeten kunnen 'openen' in de betreffende discussie ..

Het is toch ook veel makkelijker om een selectie van users te maken tijdens het lezen en niet vooraf.

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

NKyou wrote:

Als je kleine berichtjes gaat filteren sluit je naast dat soort 'recensies' (pluspunt) ook de kleine reacties op jouw recensie uit zoals een aanrader of advies (minpunt).

Klopt, maar zoals ik al zei ik zie ik dit dus als een aanvulling op wat we nu hebben, geen vervanging.

danuz

• 12935 messages
  • 0 votes

NKyou wrote:

Een vriendenlijst lijkt mij een mooi plan, ik zoek nu nog via 'zoeken' gewoon de berichtjes en stemmen van de users aan wier mening ik waarde hecht. Een extra tabblad met de berichten van deze users zou handig zijn. Kan je zelf de 'harde kern' toevoegen, zonder de nieuwe gebruikers helemaal links te laten liggen.

Dit spreekt mij wel erg aan. Ik heb persoonlijk nu al dat ik bij films eigenlijk altijd naar bepaalde users zoek. Het zijn er denk ik een stuk of 10 waarvan ik weet dat zij voor mij relevante en dus langere reviews schrijven. Zou het fijn vinden als ik die users' meningen in een apart tabje kan zien. Dan kan ik altijd nog de gehele discussie op de site lezen, maar voor echte reviews op het extra tabblad klikken.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.