- Home
- Filmforum
- De Site - Algemeen
- Manier van communiceren op MM
Manier van communiceren op MM
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Het gaat ook over de film, maar degene betrekt het toch weer op zichzelf en gaat janken dat het persoonlijke kritiek is. Voor mij is deze discussie gedaan.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Het gaat ook over de film, maar degene betrekt het toch weer op zichzelf en gaat janken dat het persoonlijke kritiek is.
Je liet duidelijk verstaan dat iemand persoonlijk gezeur kan verwachten bij dergelijke afkraakberichten. Plaats ze dan niet, zei je. En daar ben ik het dus niet mee eens.
stinissen (crew films & series)
-
- 23439 messages
- 76924 votes
Ga allemaal nu een film kijken!!............ Er is al genoeg narigheid in de wereld..........AUB.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Voor een forum dat draait rond iets ontspannend, worden hier wel hevige discussies gehouden...
Onthou gewoon dat je over films je mening geeft, dat meningen en smaken enorm verschillen, probeer te luisteren naar anderen en neem niets al te persoonlijk op. Dan zijn er al een hoop zaken opgelost of vermeden.
En zoals stinissen al zei kan iedereen beter nog eens een ontspannend filmpje zien om zich te relaxen... 
BASWAS
-
- 985 messages
- 1145 votes
What’s the use of having a war if you don’t learn from it?
(uit: The Street with No Name (1948))
gondwana
-
- 1212 messages
- 1464 votes
sommige films zijn heilig voor sommigen hé,
en soms is de onzin die wordt geschreven bij een film zodaning moeilijk te harden dat een sterke reactie noodzakelijk is.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Maar dan mag die sterke reactie echter niet persoonlijk worden. Verder moet goed onderbouwd worden waarom iets 'onzin' is.
Iemand afschilderen als een gevoelloze domme ezel is bijvoorbeeld een way out of line methode om je gelijk te willen halen. Iedereen kan het bovendien gooien op 'hij schiet tekort, niet de film', daar is niks aan. Maar dan moet je het wel heel goed onderbouwen en kunnen aanduiden waarom de gegeven kritiek aantoont dat hij/zij 'iets mist'. Zoniet, spreken we over een loos geval van trollen.
Als er iemand mij bv bij La Strada ontegensprekelijk kan aantonen waarom 'een hoofdpersonage die (naar mijn mening) niet reeel noch geloofwaardig overkomt in de weg zit', een argument is die aantoont dat ik iets van de inhoud an sich (oid) gemist heb, dan wil ik best mijn mening herzien. Op beleefde manier kan alles besproken worden.
Maar zomaar een persoonlijk profiel noteren in iemand anders zijn plaats, zonder inhoudelijk op de gegeven argumenten in te gaan en dat gebruiken als excuus om de kritiek in een schaduwpositie te plaatsen vind ik dus in geen geval een acceptabele manier van communiceren voor alle duidelijkheid. Ik hoop dan ook dat ik dat in de toekomst wat minder zal zien.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Zonder hier nu partij te willen kiezen voor de een of de ander, is het soms kennelijk leuk om een film die 'hoog gewaardeerd' even lekker hard aan te pakken. Dit blijkt uit het feit dat de argumentatie nog wel eens vergezeld wordt met allerlei cynische, maar snerende one-liners en smileys uit de hoek van 'dit is niet serieus te nemen/denigrerend' (
). Het enige wat ik me dan afvraag is of degene die een dergelijke bijdrage post daar zelf ook bewust van is. Er zijn ook genoeg (andere) hooggewaardeerde films afgekraakt door (andere) users waarbij geen problemen zijn ontstaan en alles niet persoonlijk opgevat werd.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Je moet ook niet aan Bassie en Adriaan komen he. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Het enige wat ik me dan afvraag is of degene die een dergelijke bijdrage post daar zelf ook bewust van is.
Men is het wel, maar men blijft stug volhouden dat het echt niet zo is. Het lijkt wel of de site volzit met afgewezen toneelacademie-studenten.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12840 votes
Nu zou ik iets over paranoia koppigaards kunnen zeggen, en daarmee is dat dan ook gebeurd.
Anyway, er zijn inderdaad "kraak"recensies waar geen tot weinig tumult ontstaat. Al is dat uiteraard niet random. Er wordt dan meestal van je verwacht dat je je excuserend opstelt naar de fans en dat je het maar niet te veel doet (stel je voor dat je vijf hooggewaardeerde films afkraakt).
Verder ontken ik zeker niet (en dan spreek ik even voor mijzelf) dat wanneer ik een film slecht vind, ik best zwaar kan uithalen naar bepaalde aspecten van een film. Ik schrijf liever dat iemand er bijloopt als een omvergewaaide bezem dan dat ik schrijf dat "het acteerwerk toch wel slecht is". Ten eerste zegt dat meer, ten tweede is dat iets fijner dan bij 300 recensies te schrijven dat het acteerwerk slecht was.
Dat dat iets lastiger te slikken is voor een fan zal best, nooit afgestreden, maar het is in niks meer een aanval op de fans van de film zelf.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 messages
- 5981 votes
Je kunt ook als reactie daarop een fan quoten en daar mee in discussie gaan en de 'afkraker' negeren. Kan ook. Moet niet, maar kan ook. Zou zo maar eens kunnen dat positieve energie de overhand neemt.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Verder ontken ik zeker niet (en dan spreek ik even voor mijzelf) dat wanneer ik een film slecht vind, ik best zwaar kan uithalen naar bepaalde aspecten van een film. Ik schrijf liever dat iemand er bijloopt als een omvergewaaide bezem dan dat ik schrijf dat "het acteerwerk toch wel slecht is". Ten eerste zegt dat meer, ten tweede is dat iets fijner dan bij 300 recensies te schrijven dat het acteerwerk slecht was.
Dat dat iets lastiger te slikken is voor een fan zal best, nooit afgestreden, maar het is in niks meer een aanval op de fans van de film zelf.
Daar heb ik (weer) weinig aan toe te voegen. Dat iets denigrerend oid tegenover de film kan overkomen voor de fans zal best, maar goed, daar moet je mee kunnen omgaan.
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Het gaat niet om opmerkingen zoals OH in zijn post omschrijft. Dat vind ik allemaal best. Ben echter ook zulk soort algemene opmerkingen richting het 'andere' publiek tegengekomen (zou niet meer weten van wie). Als ik er toevallig nog eens op stuit zal ik het wel even melden. Het zal mij verder ook een zorg zijn, heb me daarom ook nooit in een dergelijke discussie gemengd en ben ook niet van plan het te gaan doen.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Daar heb ik (weer) weinig aan toe te voegen. Dat iets denigrerend oid kan overkomen voor de fans zal best, maar goed, daar moet je mee kunnen omgaan.
Hetzelfde geldt dan voor de tegenpartij. Kritiek op jouw recensie: 'daar moet je mee kunnen omgaan'. En de circel is weer rond. Als beide partijen nu gewoon kunnen zeggen dat ze beide fout, dan is er niks aan de hand. Maar dat is blijkbaar een paranoide koppige mening.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Kritiek op jouw recensie: 'daar moet je mee kunnen omgaan'.
Als ik in mijn recensie niks persoonlijks uit over de mensen die het wel goed vonden, dan moet de tegenpartij dat ook niet doen over de mensen die het niet goed vonden. Het gaat over een algemene gedragsregel hoor.
Ik snap niet dat dit zo moeilijk te begrijpen is.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Het probleem is juist dat WAT er ook voor repliek komt, het meteen gezien wordt als een persoonlijke aanval.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Een voorbeeldje?
De reacties onlangs bij La Strada of North By Northwest die volgden op mijn recensie zijn iig moeilijk niet-persoonlijk noemen.
"Kijk jij maar naar de onvolwassen films"
"hou jij het maar lekker bij rambo"
"dit soort films begrijp jij niet"
En soortgelijke nonsens zonder inhoudelijk in te gaan op de feitelijk gegeven kritiek an sich. Nu moet jij me eens uitleggen hoe dit geen persoonlijke poespas is.
Als er niks persoonlijk geuit wordt -zoals de poging van maxcomthrilla bij La Strada- zal ik het igg ook helemaal zo niet opvatten. Ik denk dus niet dat dat het probleem is. 
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Je weet ook wel dat het gros van die persoonlijke aanvallen ook verwijderd wordt (you know what to do). Tevens weet je dat 'deze problematiek' ook te maken heeft met oud zeer bij beide partijen.
Tevens wil ik gewoon terugkeren naar Quido's bijdrage, die de spijker op z'n kop sloeg.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Je weet ook wel dat het gros van die persoonlijke aanvallen ook verwijderd wordt (you know what to do).
Dus laat ons lekker allemaal films ophemelen of afkraken zoveel en hoe we maar willen, en ons best doen om inhoudelijk en fair in discussie te treden met personen, en het probleem lost zichzelf wel op. Maar deze -niet meer dan logische- conclusie is hier in dit topic al lang geleden getrokken geweest. 
Ramon K
-
- 13575 messages
- 0 votes
Heb je enig idee hoe onbeschoft en arrogant dit wel niet is?Dan is dat maar een oordeel van me. Ik heb er werkelijk schijt aan djelle! Je doet net alsof ik je beoordeel op wat stemmen en wat argumenten, en dat is niet het geval. Ik beoordeel je op je toon, datgene wat je uitdraagt, datgene wat je veracht, je belerende toontje, je eeuwige slachtofferrol, je onvermogen tot communicatie, je visie op dingen die niets met film te maken hebben, je onvermogen om tot een compromis te komen, je laissez-faire houding ten opzichte van de gevoelens van andere gebruikers en je schreeuwerigheid. Ik ben je strontmoe en je kunt van mij immer verwachten van hetzelfde laken een pak te krijgen. Ik pik het niet meer.
En dan kan Quido misschien de waarheid als een koe spreken, en dan kun je misschien mooi meepraten op dit moment, en OH kan je fijn de hand boven het hoofd houden als ie daar zin in heeft, maar gisteren nacht werd het in een pijnlijke verwijderde discussie duidelijk dat ik hier helemaal niet alleen in sta! Jij ontneemt me momenteel het plezier dat ik in MM had/heb. En schijnbaar ook voor anderen. En dat moet afgelopen zijn.
Kun je nu twee dingen doen:
Gewoon doorgaan, theatrale post erachteraan waarin je vermeldt dat Ramon de grootste lul op aarde is etc en nog in miljoenen discussies belanden waarin we elkaar de huid volschelden plus dat er dadelijk een zwik users de biezen pakken en aftaaien.
Of je denkt een keer na over wat er gezegd wordt, welk deel van de schuldvraag bij jezelf ligt en daar verandering in te brengen zodat het hier weer pais en vree is op de site. Je zoekt het maar uit.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
je eeuwige slachtofferrol
En in die verwijderde discussie waren er (gelukkig) ook nog een paar users aanwezig vannacht die aan mijn kant stonden. Je vertelt weer maar de helft van het verhaal. Tuurlijk zijn er hier nog een paar users die mij liever kwijt dan rijk zijn. Die gaan uiteraard maar al te graag mee in negatieve beweringen. Nogal wiedes.
Wordt er daar onheus op gereageerd, dan ligt dat aan diegene die daar niet mee kan omgaan. Zo simpel is het.
Maar okee, fair. Ik heb in elk geval gezegd wat ik moest zeggen. Onthoud gewoon goed dat er in communicatie maar 1 regel geldt:
Niet op de man spelen/persoonlijk worden (kort samengevat)
En dat geldt zowel voor recensies als voor reacties als discussies. Wie daar niet de fout ingaat, treft wmb geen schuld. Van nu af aan zal ik dan ook zoveel als mogelijk naar de meldknop grijpen om ruzie te voorkomen (en ik raad aan om hetzelfde te doen indien nodig). Dan wordt iedereen wel verplicht om inhoudelijk te blijven en zullen we dit soort ongein misschien kunnen vermijden in de toekomst.
Vinokourov
-
- 3143 messages
- 2909 votes
Ah, we waren weer twee pagina's verder met gezever
.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Fijn. Daar houden we elkaar dan aan.
Laat ons hopen dat het lukt.
[EDIT: Ik ben nog wat verder ingegaan op je bericht in de loop van deze avond (ik was nog niet klaar, maar had op dat moment weinig tijd om een uitgebreidere reactie te plaatsen). De eindconlusie blijft hetzelfde, gewoon nog even wat nuancering ter verdediging van mezelf. Maar als we ons aan onze 'agreement' houden, zal ik dat dus vanaf nu niet meer hoeven doen (en jij ook niet)
]
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
En dan kan Quido misschien de waarheid als een koe spreken, en dan kun je misschien mooi meepraten op dit moment, en OH kan je fijn de hand boven het hoofd houden als ie daar zin in heeft, maar gisteren nacht werd het in een pijnlijke verwijderde discussie duidelijk dat ik hier helemaal niet alleen in sta! Jij ontneemt me momenteel het plezier dat ik in MM had/heb. En schijnbaar ook voor anderen. En dat moet afgelopen zijn.
Ik sluit me aan bij de laatste zin.
sinterklaas
-
- 11813 messages
- 3316 votes
Ik wil wat tegen Ramon k en Djelle zeggen:
Hou gewoon op met ruzie maken. Iedereen heeft hier een andere smaak, dat van djelle ligt bij de actie en dat is zijn goed recht. Hij geeft dan wel eens lage cijfers aan die oudere films, ok laat dat hem zelf weten. En Ramon K en de rest: .... als jullie dit gezeur niet willen reageer dan ook niet zo op djelle met hou jij het maar bij je actiefilm enz ik zeg maar wat, want dan krijg je dit gesodemieter. Als je het niet met djelle of andere gebruikers eens bent zeg dat dan gewoon normaal.
Dat wou ik even kwijt.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Sinterklaas als bemiddelaar? Had ik niet direct in je gezien. 
als jullie dit gezeur niet willen reageer dan ook niet zo op djelle met hou jij het maar bij je actiefilm enz ik zeg maar wat, want dan krijg je dit gesodemieter. Als je het niet met djelle of andere gebruikers eens bent zeg dat dan gewoon normaal.
Ach, het gros van de users kunnen dit perfect hoor. Er zijn nu eenmaal een paar users die het vaak moeilijk hebben om normaal te reageren tov bepaalde andere gebruikers. Ik vrees ook wel een beetje dat dat voor sommigen een probleem zal blijven.
Maar goed, laat ons hopen op het beste.