Share
Genre: Drama
Duration: 121 minuten
Alternative title: Dog Days
Country:
Austria
Directed by: Ulrich Seidl
Stars: Maria Hofstätter, Alfred Mrva and Erich Finsches
IMDb score: 7,0 (6.524)
Releasedate: 3 September 2001
Hundstage plot
The 'dog days' of July and August: while temperatures soar above 35 degrees, six residents of a Viennese suburb try to keep their feet. Chatty Anna pesters people with her top ten lists, the alarm system representative Hruby sweats through doors and a masochistic teacher receives her cruel lover twenty years her junior. Heat, boredom and alcohol destroy the facade of neatness and raw emotions violently force their way out.
Actors and actresses
Die Anhalterin
Der Mann für die Sicherheit
Die Freundin des Opel-Freaks
Lehrerin und Geliebte von Vikerl
Vikerl
Angetrunkener Freund von Vikerl
Die geschiedene Frau und Freundin des Masseurs
Der geschiedene Mann
Haushälterin des Alten Mannes
Alter Mann
Reviews & comments
Insignificance
-
- 3220 messages
- 5581 votes
Burgerlijk Wenen door de mangel. Een bleke film die welig baadt in intense treurnis over een aantal min of meer willekeurige mensen, wiens verdrongen hartzeer en verborgen verlangens opspelen gedurende de heetste dagen van het jaar. Gedrag dat niet voor de buitenwereld bedoeld is, zo gaat er regelmatig een rolluikje omlaag, maar achter die façade staat Seidl klaar om al hun lelijkheid op ongegeneerde wijze te registreren. Hij laat eigenlijk geen spaan heel van z'n uit het leven gegrepen personages. Want herkenbaar zijn ze zeker. Walter bijvoorbeeld wanneer hij zijn grasmaaier aanzet of in de supermarkt staat te klagen. Natuurlijk stuwt het scenario ze naar een iets hoger plan, maar in de kern bestaan deze mensen. Dat voorziet de film van een soort bitter realistisch karakter, dat nog eens wordt benadrukt door de banaliteit die Seidl aan de dag legt. Rijtjeshuizen en bedrijvenpanden langs de weg. Gewoner kan het bijna niet. De film heeft het uiterlijk van een documentaire zonder ook maar enige opsmuk. Het levert allerlei trieste, pijnlijke, absurde, schrijnende, maar ook hilarische situaties op van mensen die elkaar al dan niet bewust het leven zuur maken. Anna is onbetaalbaar. Een immer kakelend wijf met liften zonder bestemming als dagbesteding, waarbij ze menigeen het bloed onder de nagels vandaan haalt. Je ziet voor iedereen de bui al hangen, die komt ook letterlijk en de film wordt na verloop van tijd steeds een beetje taaier, maar dit soort sociale afrekeningen zijn aan mij wel besteed. Ich geh' scheißen.
Civil Vienna through the wringer. A pale film that abounds in intense sadness over a number of more or less random people, whose repressed heartache and hidden desires flare up during the hottest days of the year. Behavior that is not intended for the outside world, for example, a shutter is regularly lowered, but behind that facade, Seidl is ready to register all their ugliness in an unabashed way. He doesn't really let go of his life-drawn characters.
Because they are definitely recognizable. Walter, for example, when he turns on his lawnmower or is complaining in the supermarket. Of course, the scenario pushes them to a slightly higher level, but at the core these people exist. This gives the film a kind of bitterly realistic character, which is emphasized again by the banality that Seidl displays. Terraced houses and commercial buildings along the road. It is almost impossible. The film has the appearance of a documentary without any frills.
It produces all kinds of sad, painful, absurd, harrowing, but also hilarious situations of people who make each other's life miserable, whether consciously or not. Anna is priceless. An ever-clucking woman with elevators without a destination as a daytime activity, where she gets the blood from under the nails of many. You can already see the mood for everyone, it literally comes and the film gets a bit tougher over time, but these kinds of social reckonings are for me. I'm going to separate.
josseheijmen
-
- 503 messages
- 213 votes
Meesterwerk. Dit is één van die films, waar je al je intelligentie op kunt loslaten. Als je wilt. Ingespannen kijken. Zintuigen gescherpt. Wat zie ik? Wat hoor ik? Details die Seidl een aantal seconden slechts toont. Wat betekent het? Is dit detail van doorslaggevende invloed op de betekenis van het verhaal? Maar, wellicht belangrijker nog: Wat doet hetgeen ik te zien krijg, met mij? Eindelijk weer eens een film die doet herinneren wat cinema vermag, waarom ik verliefd ben geworden op de kunstvorm.
Masterpiece.
This is one of those movies where you can put all your intelligence into it. If you want.
Looking intently. Senses sharpened. What do I see? What do I hear?
Details that Seidl only shows for a few seconds. What does it mean? Does this detail have a decisive influence on the meaning of the story?
But, perhaps more importantly:
What does what I see do to me?
Finally a film that reminds me of what cinema can do, why I fell in love with the art form.
Timey
-
- 71 messages
- 646 votes
Had de film verder geborduurd op de eerste 80 minuten, had ik het volgende gezegd: "Wat een onheilspellende, deprimerende prent. Waar Import/Export nog ruimte had voor hoop, vertedering en mededogen is dit echt treurnis en nihilisme ten top. Bijna onmogelijk om deze rit uit te zetten: een krappe 3 sterren." Gelukkig is er een climax, een resem onwaarschijnlijke (alhoewel...) en ingrijpende gebeurtenissen die ervoor zorgen dat de menselijkheid en het mededogen onder de personages wederkeren. Toegegeven, ik ergerde me aan bepaalde 'onderdelen' van de film (zoals dat geschift, irritant wijf van een liftster) en had eigenlijk ook een probleem met het gebrek aan verhaal. Er is een rode draad, dat wel: verveling, bekrompenheid, onverdraagzaamheid; een al te grauwe werkelijkheid, maar een uitgelijnd verhaal waarbij je met personages kan identificeren is er niet. De film zit wel boordevol krachtige beelden (het koppel in de regen op de schommels, de knuffel van 'het sletje' met haar minnaar na de bedreigingen met het geweer, en zo kan ik er nog wel opsommen) en laat zo ook, zoals bij Import/Export, en erg diepe indruk na.
Had the film continued on the first 80 minutes, I would have said the following:
"What an ominous, depressing picture. Where Import/Export still had room for hope, endearment and compassion, this is real sadness and nihilism at its best. Almost impossible to turn off this ride: a narrow 3 stars."
Fortunately, there is a climax, a series of improbable (albeit...) and dramatic events that ensure that humanity and compassion return among the characters. Admittedly, I was annoyed by certain 'parts' of the film (like that crazy, annoying hitchhiker bitch) and actually had a problem with the lack of story. There is a common thread, though: boredom, narrow-mindedness, intolerance; an all too gray reality, but an aligned story where you can identify with characters is not there. The film is packed with powerful images (the couple in the rain on the swings, the hug of 'the slut' with her lover after the gun threats, and I could list more) and leaves a very deep impression, as with Import/Export.
Latest News
Josh Hartnett and M. Night Shyamalan to go 'very dark' with new movie Trap
Clarissa Explains It All Streaming UK: How to watch
2024's biggest movies - Everything you need to know about Bad Boys 4
Every Scream movie - RANKED
More to explore
Sling Blade
Drama, 1996
3 comments
Night on Earth
Comedy / Drama, 1991
3 comments
Kontroll
Comedy / Crime, 2003
Ghost World
Comedy / Drama, 2001
3 comments
Import/Export
Drama, 2007
3 comments
Paradies: Liebe
Drama, 2012
3 comments
Trending Movies
Trending Shows
About MovieMeter
MovieMeter aims to be the largest, most complete movie archive with reviews and rankings, in the World. Our team of journalists delivers the latest news for movies and TV shows. Click here to read more about us.
Social media
- Sign up |
- Contact Us |
- About Us |
- Advertise |
- Privacy |
- Disclaimer |
- RSS Feed
© 2024 MovieMeter B.V.