- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Die spin en slang hebben ze niet opgegeten neem ik aan?
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Sure, maar niet expres zoals in deze film wel gebeurd met de vogelspin. In de regels op mijn werk (kinderopvang) staat ook duidelijk dat dat niet mag. We moeten ook de kinderen leren respect te hebben voor dieren. Als de spin niet te groot is en hij zit binnen zet ik hem netjes terug buiten en anders roep ik een collega. Ik maak niet met opzet dieren dood.
Wedden dat je heus wel eens een vlieg doodgemept hebt...
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Eens. Van dieren doden voor de lol, is hier echter geen sprake.
Met veel respect ook niet.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Maar nogmaals, ook ik ben tegen dierenleed in een film. Zie daar het nut niet van in.
Maar linn, je wist toch dat je dit te zien zou gaan krijgen, neem ik aan.
Waarom keek je hem dan?
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Niet dat ik me kan herinneren.. en is dit niet een beetje mierenn**ken? Ik wist weinig van deze film ook niet dat de dieren echt doodgemaakt werden. Heb het gekeken omdat ik van het genre horror houd. Ik ga echt niet alle berichten teruglezen die over deze film gepost zijn als ik dat wel had gedaan had ik het geweten en getwijfeld over het kijken ervan.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Oke. Ik heb het wel terug gelezen en mij stond het dierenleed ook tegen. Vandaar dat ik hem niet ga kijken.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Kun je ook beter niet doen als je je het dierenleed zo aantrekt.
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes
Consumptie is onderdeel van overleven. Uiteraard zijn er alternatieven, maar die vereisen een hoop. Vlees eten vind ik geen luxe.
Consumeren van dieren heeft niets met overleven te maken. Alternatieven genoeg en die kosten helemaal niet zoveel moeite, zeker nu niet meer.
Andere mensen zien daar wel verschil in. Ik ook.
De slachting an sich + de weg daar naartoe voor een dier, daar zit het verschil in. Ik zie dieren ook als consumptie-middel.
Kan ik inkomen. Maar voor mij weerspiegelen deze filmbeelden gewoon de dagelijkse realiteit. Niets meer, niets minder. Vandaar dat ik het vreemd vind dat mensen zoveel aanstoot nemen aan deze beelden, terwijl ze heel goed weten dat dit in realiteit ook nog te vaak in zo'n barbaarse omstandigheden gebeurt.
Een argument aanhalen dat het verschil hem zit in entertainment t.o.v. noodzakelijke consumptie gaat er bij mij dan ook niet in.
Dat kan en mag jij vinden. Ik vind wat ik hierboven al vele malen verklaard heb. Mag ik dat ook vinden of moet ik me toch uiteindelijk neerleggen bij wat jij en alle anderen vegetariers vinden, omdat het anders een eeuwigdurende discussie word? Lijkt me niet he
Ieder zijn/haar mening uiteraard. Ik stel me gewoon vragen bij menselijke denkpatronen 
Voor mij einde "discussie", ik heb wel andere sites waar ik over deze zaken kan palaveren.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
oke verder no hard feelings hoor. Ik vind dat de dieren die ik eet ook op een vreselijke manier geslacht worden en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens. Maar ik vind vlees ook gewoon lekker en denk er als ik het eet niet bij na. Als ik daar werkelijk echt elke keer over na zou denken zou ik het ook niet meer eten. Dus snap jullie punt ook wel een beetje. Ik houd er alleen niet van om op mijn meningen afgerekend te worden met een beledigend woord als hypocriet.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Die kosten teveel moeite, laat ik het dan zo zeggen. Ik heb geen zin om uit te vlooien wat ik mis door vlees te eten en waarmee ik het kan vervangen. Leuk voor mensen die zich ermee bezighouden maar dat doe ik niet.
Daarbij ben ik absoluut niet stuk van de "vleesvervangers".
Zo zijn er veel filmbeelden die de dagelijkse realteit kunnen weerspiegelen, maar als shockerend zullen ervaren worden als ze voor de camera gebeuren. En dat heeft niet eens veel met ontkenning of hypocriet zijn te maken. Meer met waarden, normen en respect.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Met veel respect ook niet.
Mwoa. Sowieso een beetje een kinderlijk argument.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Gelukkig volgt er een geweldig volwassen reactie op. Zonder argument.
mister blonde
-
- 12693 messages
- 5825 votes
Tja, wat moet je nou voor argumenten inbrengen op dat hippe mode woordje? Ligt gewoon in dezelfde lijn van het geheel. Wordt er met respect omgesprongen met de kip die jij vanavond op je bord krijgt? Nee. En daar zijn vast eens docu's over geweest die niet omstreden waren. Blijft erg flauw natuurlijk.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Gelukkig volgt er een geweldig volwassen reactie op. Zonder argument.
Het beest is dood. Of hij met veel of weinig respect behandeld is, zal hem worst zijn. Daar maak je alleen mensen blij mee.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
oke verder no hard feelings hoor. Ik vind dat de dieren die ik eet ook op een vreselijke manier geslacht worden en daar ben ik het ook absoluut niet mee eens. Maar ik vind vlees ook gewoon lekker en denk er als ik het eet niet bij na. Als ik daar werkelijk echt elke keer over na zou denken zou ik het ook niet meer eten. Dus snap jullie punt ook wel een beetje. Ik houd er alleen niet van om op mijn meningen afgerekend te worden met een beledigend woord als hypocriet.
Terwijl je nu zelf prima verwoordt waarom dat niet helemaal onterecht is....
Overigens is het inderdaad bijna niet te doen om helemaal niet hypocriet te zijn. Vraag is of het dan wel op zijn plaats is om andere mensen zo te bekritiseren, zoals jij doet.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Respect is een hip mode woordje ? Eh ?
Verder zie ik niet in waarom ik niks over het dierenleed in Cannibal Holocaust mag zeggen omdat er kippendocus zijn die weinig omstreden zijn. Ik weet best dat die kip hoogtswaarschijnlijk heeft afgezien als hij op mijn bord terecht komt. Heb al eerder aangegeven dat mij dat niet genoeg boeit om mijn kip daarvoor te laten.
Sommige mensen kunnen blijkbaar alleen maar fanatiek tegen of compleet emotieloos zijn wat betreft bepaalde zaken.
Het beest is dood. Of hij met veel of weinig respect behandeld is, zal hem worst zijn.
Of hij dood is zal hem waarschijnlijk ook worst wezen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Respect is een hip mode woordje ? Eh ?
Nou en of.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Besides of that: het dierenleed van de kip heeft wel een functie, mjammie mjammie. Toch iets anders dan 'slechts' voor entertainment.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Onzin
Sterker nog, het is alweer een tijdje een modewoord. Zo erg dat het mode is om het zo te bestempelen.
http://www.google.nl/search?hl=nl&q=respect+modewoord&btnG=Google+zoeken&meta=
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Noem het al jaren zo, heeft niets met mode te maken, gewoon een wordt met de juiste betekenis in dit geval
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Besides of that: het dierenleed van de kip heeft wel een functie, mjammie mjammie. Toch iets anders dan 'slechts' voor entertainment.
Laat ik het voor de verandering maar weer eens betrijden dat de beesten hier enkel voor de lol zijn afgemaakt. Behalve dat het hier broodwinning betreft, zijn de dieren ook nog eens opgegeten. In ik durf te wedden dat jij geen kipfilet kan vinden die zo biologisch is als dit vlees.
Overigens klinkt jouw jammie jammie behoorlijk naar entertainment.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Met amper 1000 google resultaten ga je mij niet overtuigen. Daarbij is het een woord dat al lang leeft en nooit is weggeweest.
mikey
-
- 28986 messages
- 5138 votes
Je mag toch genieten van je maaltijd? Toegeven ik eet wel eens een kipcorn voor de lol. Die schildpad issue gaan we inderdaad niet nog eens voeren.. excuses
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Met amper 1000 google resultaten ga je mij niet overtuigen. Daarbij is het een woord dat al lang leeft en nooit is weggeweest.
Op zich is er niks mis met het woord, maar de laatste jaren wordt het te pas en te onpas gebruikt. Overigens probeerde ik met die googleresultaten niet te bewijzen dat het een modewoord is, maar dat het zelfs al niet meer bijzonder is om het als dusdanig te bestempelen.
Het roepen om respect was zelfs zo'n issue dat de PvdA een campagne filmpje maakte met de tekst: [i]Respect is niet iets wat je eist. Respect is iets wat je geeft."
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Mijn probleem niet dat mensen het te onpas gebruiken. Heeft hier dus verder weinig mee te maken.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Terwijl je nu zelf prima verwoordt waarom dat niet helemaal onterecht is....
Overigens is het inderdaad bijna niet te doen om helemaal niet hypocriet te zijn. Vraag is of het dan wel op zijn plaats is om andere mensen zo te bekritiseren, zoals jij doet.
Bekritiseren? Ik noem niemand hypocriet en laat iedereen zijn eigen mening hebben. Iemand die vegetarier is moet dat zelf weten en ik zie er niks verkeerds in en snap het ook. Iemand die vlees eet moet dat ook zelf weten. Wie bekritiseer ik hier nu? Weet je wel wat bekritiseren is?
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
hypocriet te zijn
Over hippe modewoordjes gesproken trouwens. Iedereen nog goed op de hoogte van de betekenis van "hypocriet" ?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Oorspronkelijk betekende het onder andere 'acteur'.
Ik probeer nu de Dikke te copy-pasten, maar dat lukt niet.
Een hypocriet is volgende de Dikke een huichelaar. En een huichelaar is "iem. die zich beter voordoet dan hij is".
Tweede betekenis is een kleinzerig kind of slappeling.
Respect, man.
djelle
-
- 6070 messages
- 0 votes
Ik snap ook niet wat het probleem is.
Is het omdat je keek naar Cannibal Holocaust dat je daarom goedkeurt wat daarin gebeurd? Bij vlees is dat net zo. Het is niet omdat je iets consumeert, dat je het eens bent met de manier waarom het tot stand gekomen is.
Vele mensen keuren de manier waarop die beesten geslacht en behandeld worden in CH af, net zoals ze de manier waarop het in heel veel slachthuizen gebeurd ook afkeuren. Beide producten worden geconsumeerd, beide productieprocessen worden veroordeeld. De hypocrisie van het ene t.o.v. het andere is dus m.i. niet bestaand.
Dat het ene extra erg overkomt, omdat het dan ook nog eens voor een compleet onnodige reden gebeurd (en nee Wouter, ik heb nog nergens teruggevonden dat ze het aapje netjes opgegeten hebben nadien), is begrijpelijk.
En dat je alleen maar niet hypocriet kan genoemd worden als je niks consumeert dat (waarschijnlijk) op een manier tot stand is gekomen waar je zelf tegen bent, dat vind ik tenslotte een beetje een extreem en onrealistisch standpunt.