- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
Hoe ver mag je als filmmaker gaan? (dierenleed)
kos
-
- 46688 messages
- 8845 votes
Ja, dat komt omdat het vlees tegenwoordig gewoon slecht geproduceerd wordt en er een hoop rotzooi bij geflikkerd wordt, niet door vlees op zichzelf.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Zo is er op elk ding wel iets te verzinnen. Kanker krijg je als je de krant leest voortaan overal wel van. Misschien moeten we in een glazen kistje gaan liggen
Mensen zijn inderdaad carnivoren en eten dus ook vlees. De manier waarop de dieren geslacht worden vind ik ook niet goed. Maar de manier waarop de dieren in CH doodgemaakt worden zo ook de vogelspin vind ik niet nodig. Puur en alleen voor het vermaak van de kijker onder het mom van we maken een horrorfilm. Normaal kun je bij een horror zeggen dit is niet echt, dat kon ik bij deze film niet en dat vond ik erg.
BoordAppel
-
- 14274 messages
- 3279 votes
Mensen zijn carnivoren
.
Omnivoren om precies te zijn.
arkadi
-
- 1029 messages
- 0 votes
Als ik al bij de film heb geplaatst:
Er zit wel wat hypocriet in dat het slachten van dieren voor consumptie ok is maar voor een film niet.
Ik vind dat nog steeds een rare beredenering.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Iemand hypocriet noemen omdat diegene een andere mening heeft, waar normaal over gediscussieerd zou kunnen worden vind ik een beetje vreemd. Back ontopic 
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Het is niet voor niets zo dat een ziektekostenverzekering voor vegetariërs goedkoper is dan voor vleeseters.
Bron.....?
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Lijkt me ook onzin, omdat het überhaupt niet te controleren is. Iedereen kan beweren dat hij of zij vegetariër is.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Precies. Mijn zus is veganist en het levende bewijs dat een mens geen vlees nodig heeft om te overleven. (zelfs geen dierlijke producten, maar dat terzijde).
Absoluut niet waar, de noodzakelijke vitamine B12 komt alleen voor in dierlijke producten. De enige manier waarop veganisten niet ziek kunnen worden, is of door vitaminepilletjes met B12 te slikken, of voedsel verrijkt met B12 te consumeren. En die B12 wordt gemaakt door micro-organismen, ergo een dierlijk product.
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Omnivoren om precies te zijn.
Exact. Gezien de eetwijze van chimpansee's en vergelijkbare soortgenoten is de vleesconsumptie maximaal 30%. Noten, fruit, bladeren (groenten) zijn veel belangrijker.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Pfff, vind ik echt een kulargument. Nogal schijnheilig.
Hoezo schijnheilig?
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Dat heet overleven ofzo moeten we dan allemaal aan de tofu gaan zitten?..Als ik een leeuw tegenkom vreet hij mij ook op. 
Dat zeg ik niet.
Jij bent degene die zegt dat dierenleed speciaal voor een film nergens voor nodig is, maar de vraag van mij is , maar wel speciaal voor jou?
En het antwoord is dus ja. Waarom zou je daarom heen gaan lopen draaien?
Verder ben ik het met je eens dat ik zoiets niet in een film wil tegenkomen. Ik weet dat je dit krijgt te zien in deze film.
Ben zo verstandig om hem gewoonweg niet te gaan kijken.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Bron.....?
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
Iemand hypocriet noemen omdat diegene een andere mening heeft, waar normaal over gediscussieerd zou kunnen worden vind ik een beetje vreemd. Back ontopic 
Ergens is iedereen wel eens hypocriet.
Ik ben vegetarier, maar draag wel leren schoenen.
Jij bent hypocriet omdat je het niet wil aanzien dat dieren nu eenmaal gedood worden voor consumptie.
Maar dat wil niet zeggen dat dat jou of mij een slechter mens maakt.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Volgens mij dienen sommige mensen eens op zoek te gaan naar de juiste betekenis en nuances van "hypocriet", ipv het woord rond te strooien alsof het broodkruimels zijn.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Ergens is iedereen wel eens hypocriet.
Ik ben vegetarier, maar draag wel leren schoenen.
Jij bent hypocriet omdat je het niet wil aanzien dat dieren nu eenmaal gedood worden voor consumptie.
Maar dat wil niet zeggen dat dat jou of mij een slechter mens maakt.
In deze film is het plattrappen van een vogelspin dan ook voor een doel? Want die eten ze niet op..Mensen hier mogen zeggen dat ik hypocriet ben als ze dat vinden. Het heeft voor mij geen enkele betekenis en zoals ik al zei lig ik er ook niet wakker van. Jammer dat het zo moet alleen. Dat mensen niet kunnen discussieren zonder met dergelijke woorden en benamingen te gooien. Mensen te pas en te onpas hypocriet noemen is geen manier van discussieren. En ik zeg niet dat ik dieren slachten speciaal voor mij goed vind. Ook ik vind dat dieren op een vreselijke manier geslacht worden.
hinie
-
- 1336 messages
- 0 votes
In deze film is het plattrappen van een vogelspin dan ook voor een doel? Want die eten ze niet op...
Trap jij nooit een mier , spin, vlieg, bij, etc dood?
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Sure, maar niet expres zoals in deze film wel gebeurd met de vogelspin. In de regels op mijn werk (kinderopvang) staat ook duidelijk dat dat niet mag. We moeten ook de kinderen leren respect te hebben voor dieren. Als de spin niet te groot is en hij zit binnen zet ik hem netjes terug buiten en anders roep ik een collega. Ik maak niet met opzet dieren dood. Ik ga niet de hele dag lopen kijken of ik niet per ongeluk op een mier trap. Dus ja ik zal vast wel eens op een dier trappen maar niet met opzet.
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes
Zo is er op elk ding wel iets te verzinnen. Kanker krijg je als je de krant leest voortaan overal wel van. Misschien moeten we in een glazen kistje gaan liggen
Mensen zijn inderdaad carnivoren en eten dus ook vlees. De manier waarop de dieren geslacht worden vind ik ook niet goed. Maar de manier waarop de dieren in CH doodgemaakt worden zo ook de vogelspin vind ik niet nodig. Puur en alleen voor het vermaak van de kijker onder het mom van we maken een horrorfilm. Normaal kun je bij een horror zeggen dit is niet echt, dat kon ik bij deze film niet en dat vond ik erg.
Je even gaan storen aan dierenleed in een film omdat je het nu eens toevallig in beeld ziet, maar in het echte leven wel op dezelfde wijze blijven voort consumeren, dat noem ik inderdaad ook hypocriet. Vlees eten, mooi in sneetjes en netjes verpakt, klaar voor consumptie, is wel een heel gemakkelijke manier en dat vind je dan wel normaal? En dan nog zelf zeggen dat je wel weet dat dieren slecht behandeld en op schandalige manieren geslacht worden? Je geeft gewoon toe dat je het bewust niet wil zien. Heel gemakkelijke manier om je geweten te sussen. Gigantische oogkleppen noem ik zoiets.
Geen idee waarom dit dierenleed in film te ver gaat en ander, dagelijks dierenleed niet. Ik zie daar geen verschil in. Ik ben al 14 jaar vegetariër en stoor me aan alle dierenleed, niet enkel het leed waar ik toevallig in een film mee word geconfronteerd!
En ja, ik heb deze film ook gezien en was niet bepaald erg geschokt. En neen, niet iedereen moet van mij tofu eten.
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Voor zover ik kan zien is de korting bij dat ding louter gebaseerd op de collectiviteit. Net zoals bijvoorbeeld de leden van de fanclub van Jan Smit samen op collectiviteit een korting kunnen bedingen, kunnen clubs van vegetariërs dat ook. Dat betekent niet dat de vegetariërs en ook niet de fans van Jan Smit op basis van hun gezondere levensstijl een korting krijgen.
Wettelijk gezien kan dat ook helemaal niet, want de basisverzekering moet voor iedereen gelijk zijn.
Het enige verschil is het volgende:
Vergoeding van € 25,- voor vleesvervangers per verzekerde van 18 jaar en ouder per jaar
Vergoeding van maximaal € 25,- op het lidmaatschap/ donateurschap van een van de volgende organisaties: Nederlandse Vegetariërs Bond, Wakker Dier of Adopteer een Kip/ Appelboom
10 % korting bij vegetarische restaurants die zijn aangesloten bij de kortingsregeling van de Nederlandse Vegetariërs Bond, kijk op www.vegetariers.nl
Extra vergoeding voor alternatieve geneeswijzen, vanaf de Compleetpolis
Korting op zelfzorgmiddelen en voedingssupplementen bij aangesloten partners, zoals eFarma
Gratis Greencard Visa ter beschikking gesteld door Greencard Visa ter waarde van €75,-, kijk op www.greencard.nl
Tsja, dat heeft toch weinig met kortingen vanwege een betere gezondheid te maken. Het zijn dingen die überhaupt alleen van belang zijn voor vegetariërs, niet voor een groot publiek. Het grootste gedeelte is ook nog eens sponsoring en/of reclame.
En het leuke is: nog nergens heb ik een voorwaarde gevonden die vereist dat je ook echt vegetariër bent.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Ik kom wel weer discussieren als mensen klaar zijn met mij hypocriet te noemen. Bepalen jullie nou even of ik vlees mag eten of niet en wat ik erg mag vinden en wat niet? veroordelen jullie mij nu omdat ik vlees eet, en dat ik t erg nutteloos vind dat er een vogelspin doodgetrapt word voor vermaak van andere mensen? Ik ben er klaar mee hier Moviemeter is geen site om meningen van andere mensen onderuit te halen en mensen ervan te betichten hypocriet te zijn. Maarja misschien begrijp ik dit weer verkeerd
@ Dragon: Bedankt voor je poging me de les te lezen. Ik kan er niks mee
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Sommige mensen lijken er steeds vanuit te gaan dat wanneer iets onrechtvaardig gevonden wordt daar meteen actief tegenin gegaan moet worden. Ik vind dat onzin.
Meneer luistert waarschijnlijk muziek, kijkt z'n filmpjes, internet er lekker op los, baadt in Westerse luxe. Meneer mag zich ook bewust zijn dat dit over de ruggen van andere mensen gaat. Ben je elke keer hypocriet als je er niet actief wat aan doet ?
Moviemeter is niet zo toegankelijk voor blinden of mensen die geen javascript hebben. Pure discriminatie is het. Ik zou er snel wat aan doen en Moviemeter mijden!
Anders mogen de 50000 leden je even hypocriet komen noemen.
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes
Meneer luistert waarschijnlijk muziek, kijkt z'n filmpjes, internet er lekker op los, baadt in Westerse luxe. Meneer mag zich ook bewust zijn dat dit over de ruggen van andere mensen gaat. Ben je elke keer hypocriet als je er niet actief wat aan doet ?
Moviemeter is niet zo toegankelijk voor blinden of mensen die geen javascript hebben. Pure discriminatie is het. Ik zou er snel wat aan doen en Moviemeter mijden!
Anders mogen de 50000 leden je even hypocriet komen noemen.
Uiteraard, klopt allemaal, dat geldt voor zowat iedereen. En neen, je kan onmogelijk overal wat actief aan gaan doen. Maar als er mij iets erg stoort trek ik daar mijn conclusies uit en ga ik wel over tot actie.
Ik vraag me gewoon af waarom het in deze film als schokkend aanzien wordt, terwijl dit dagelijkse kost is. Als je het niet ziet en de confrontatie dus niet moet aangaan is het allemaal niet zo erg blijkbaar. Dat dieren in deze film op een gruwelijke manier aan hun einde komen vind ik niet erger dan het dagelijks slachten en consumeren van dieren. Anderen vinden dat blijkbaar wel een verschil en ik vraag me af waarom.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Voor de allerlaatste keer zal ik je mijn standpunt even uitleggen.
Dieren doodmaken voor de lol en dieren doodmaken om te eten en van te leven(de manier waarop is alleen niet juist)is een verschil.
http://www.vegapolis.nl/vegapolis/ Wat een goedkope site. Iedereen kan zo wel stellig beweren dat hij/zij vegetarisch eet.
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Omdat ik niet verwacht dat dieren "gruwelijk" afgemaakt moeten worden vooraleer ze op mijn bord belanden. Ik heb ook liever dat die koeien elke dag dartel in de wei staan en een uiermassage krijgen van moeder de boerin. Ik vind het niet zo'n ramp dat ik er mijn eten voor laat of aanpas.
Verder doe ik ook niks behalve er even over berichten bij de film. Ik stoor er mij niet enorm "erg" aan, maar vindt het wel zinloos, nodeloos. Vind het weinig bijdragen aan de film en vind het goedkoop ogen.
Daarbij moet je niet steeds overal naar kijken om "bewust" te zijn van bepaalde zaken (cfr mijn eerdere toiletpot voorbeeld).
Dragon
-
- 62559 messages
- 4509 votes
Dieren doodmaken voor de lol en dieren doodmaken om te eten en van te leven(de manier waarop is alleen niet juist)is een verschil.
Ik zie geen verschil. We gebruiken/misbruiken dieren voor allerlei doeleinden. Deze dieren zijn gestorven om dit filmpje tot stand te brengen. Vind ik niet erger dan een slachting voor consumptie.
Linn
-
- 3289 messages
- 3798 votes
Ik zie geen verschil. We gebruiken/misbruiken dieren voor allerlei doeleinden. Deze dieren zijn gestorven om dit filmpje tot stand te brengen. Vind ik niet erger dan een slachting voor consumptie.
Dat kan en mag jij vinden. Ik vind wat ik hierboven al vele malen verklaard heb. Mag ik dat ook vinden of moet ik me toch uiteindelijk neerleggen bij wat jij en alle anderen vegetariers vinden, omdat het anders een eeuwigdurende discussie word? Lijkt me niet he
Onderhond
-
- 87592 messages
- 12836 votes
Consumptie is onderdeel van overleven. Uiteraard zijn er alternatieven, maar die vereisen een hoop. Vlees eten vind ik geen luxe.
Film is entertainment. Heeft weinig met overleven te maken. 't is iets dat een aantal mensen moet boeien voor 90 minuten, in het beste geval zelfs wat langer.
Moeilijk is het niet.
Mug
-
- 13981 messages
- 5969 votes
Andere mensen zien daar wel verschil in. Ik ook.
De slachting an sich + de weg daar naartoe voor een dier, daar zit het verschil in. Ik zie dieren ook als consumptie-middel.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Eens. Van dieren doden voor de lol, is hier echter geen sprake.