• 178.096 movies
  • 12.215 shows
  • 33.986 seasons
  • 647.146 actors
  • 9.373.066 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

talent:

2 · gave of bezit (door God geschonken) mbt. het gebruik dat men ervan maakt (naar Matth. 25:14 vgg.)

3 · (in 't bijzonder) natuurlijke begaafdheid, bekwaamheid

synoniem: kundigheid, gave

Wat een en ander te maken heeft met standaarzaken regelen is mij onduidelijk. Verhalend filmtalent, schreef ik al eerder. Dat is natuurlijk niet zomaar in een paar zinnen te vatten, hoe je zoiets herkent.

Visie is meer iets wat een getalenteerde kunstenaar kan leren ontwikkelen.

visie:

2 · wijze van zien of waarnemen, innerlijke aanschouwing, m.n. die van een kunstenaar, ontwerper, wetenschapper enz.

synoniem: kijk, mening

Iemand kan heel getalenteerd zijn, maar een gebrek aan visie hebben. Of (nog) helemaal geen visie. Snap je verwarring niet zo.

joppinter

• 7 messages
  • 2 votes

feanaro surion wrote:

Is je toelatingsmateriaal ook op internet te zien?

Ja, het staat op internet...Ik heb 2 films ingestuurd en een kort verhaal en een script...

Hier zijn de films:

Paint: http://www.youtube.com/watch?v=iMDbrpn7Oos

Contact: http://video.google.nl/videoplay?docid=2914774669067226592&hl=nl

Ooh ja...die blonde ben ikzelf, in Paint en in Contact

Maar ik ben erg benieuwd als mensen hetzelfde hebben doorgemaakt als ik zometeen ga doen...

joepvanosch

• 4 messages
  • 0 votes

Helaas pindakaas. Afgewezen voor Filmacademie.

De logische vraag is nu: hoe zien de films eruit van mensen die wel door zijn naar de volgende ronde? Bovenstaande films heb ik dan ook met interesse bekeken.

Mijn film zal ik snel online zetten. Wat feedback is altijd fijn.

kos

• 46691 messages
  • 8849 votes

@cor: ik hoop niet dat je dacht dat ik de letterlijke definitie van visie en talent op elkaar vond lijken. Maar de praktische kant kent toch echt wat overlapping volgens mij.

Als je een visie hebt over hoe je een film in elkaar gaat zetten heeft dat toch met talent te maken? En als je talent hebt om een verhaal fatsorenlijk uit te werken komt dat toch mede door de visie die je hebt op verhaal en film?

Ik snap niet wat daar zo onbegrijpelijk aan is.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

kos wrote:

Als je een visie hebt over hoe je een film in elkaar gaat zetten heeft dat toch met talent te maken?

Niet noodzakelijkerwijs, nee.

En als je talent hebt om een verhaal fatsorenlijk uit te werken komt dat toch mede door de visie die je hebt op verhaal en film?
Ook niet, nee.

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

Ik heb ook toelating gedaan voor regie Fictie maar ik heb nog niks ontvangen, terwijl mensen hier al wel toelating tot ronde 2 of afwijzingen hebben gekregen...Versturen ze niet alles tegelijkertijd ofzo??

six

• 10 messages
  • 111 votes

Hallo Allemaal,

Iedereen die door de eerste ronde is, gefeliciteerd!! Helaas ben ik zelf niet door de eerste ronde, ik had me aangemeld voor de richting regie fictie. Waarschijnlijk heeft m'n jonge leeftijd, 18, mee gespeelt, verder heb ik alleen nog maar een vmbo diploma en m'n filmpjes zijn nog niet goed genoeg...lijkt me :-P

Dit zijn de filmpjes die ik had ingestuurd:

http://youtube.com/watch?v=_jKfgBjfROA

http://youtube.com/watch?v=L5Uj6SdJ-qs

Die laatste is op youtube wat donkerder uitgevallen dan het hoort.

Joppinter, ik heb je filmpjes gekeken, 'Contact' vind ik erg goed. Mooi verhaal, mooi geacteerd Wat is je verdere ervaring met film? Ik weet niks van de gespreksronde dus daar kan ik je niet mee helpen, ik wens je in ieder geval veel succes!

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

Pfff..Iedereen heeft al bericht gehad zeker! Ik weet nog van niks!!!

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

@ Six,

Het idee (een vrouw die verslaafd raakt aan medicijnen) is opzich heel mooi...alleen moet je bij sommige stukjes kijken of het iets toevoegd aan de film (dat moet je bij alles nagaan in n film)...t had misschien mooier geweest als je de kijker wat meer had doen laten suggereren..de fantasie van de mens is namelijk veel spannender dan dat je het zo expliciet op beeld ziet. Er zaten wel wat goede camerastandpunten bij alleen bij sommige snapte ik t nut niet..Hoop dat je er iets aan hebt van wat ik net heb verteld

ps. grappig, je bent 2 dagen jonger dan ik

six

• 10 messages
  • 111 votes

joene88 wrote:

Pfff..Iedereen heeft al bericht gehad zeker! Ik weet nog van niks!!!

Heb je wel een brief gehad waarin stond dat ze jouwn aanmelding hadden ontvangen? Lijkt een domme vraag...maar zou kunnen dat je dat niet wist.

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

hahaha ja die heb ik gewoon ontvangen!

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

Wanneer hebben jullie (de mensen van regie fictie) de brief ontvangen?

The Hunter

• 1029 messages
  • 0 votes

joppinter wrote:

(quote)

Ja, het staat op internet...Ik heb 2 films ingestuurd en een kort verhaal en een script...

Hier zijn de films:

Paint: http://www.youtube.com/watch?v=iMDbrpn7Oos

Contact: http://video.google.nl/videoplay?docid=2914774669067226592&hl=nl

Ooh ja...die blonde ben ikzelf, in Paint en in Contact

Maar ik ben erg benieuwd als mensen hetzelfde hebben doorgemaakt als ik zometeen ga doen...

Wauw, Contact is erg mooi.

Mooi die verhaallijnen en vooral erg sterk geacteerd.

Muziek van Damien Rice erbij vond ik ook goed gekozen, vooral Cheers Darlin' op het einde.

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

Joppinter,

wanneer kreeg jij je brief?

six

• 10 messages
  • 111 votes

joene88 wrote:

@ Six,

Het idee (een vrouw die verslaafd raakt aan medicijnen) is opzich heel mooi..

ps. grappig, je bent 2 dagen jonger dan ik

Bedankt voor je commentaar Joene88, ik ben het wel met je eens denk ik Wat vond je van het andere filmpje?

Heb je jouwn filmpjes ook online staan? De brief heb ik gisteren ontvangen.

joene88

• 32 messages
  • 16 votes

Heeeel toevallig belde mn vader net op vanuit huis (zit nu op stage) dat mn brief binnen is.

Wil m echter liever zelf openmaken! Pfff zenuwslopend!

Ben blij dat je mn commentaar goed opvat! Kreeg laatst ook een berichtje met commentaar op mijn filmpjes als "maakte geen indruk" zonder onderbouwing...daar kan ik natuurlijk niks mee

Mijn filmpjes staan op mn website www.jeroenvanhesterenfilms.nl onder downloads!

ps. met firefox kun je ze niet zien! excuses

six

• 10 messages
  • 111 votes

Haha oke, spannend! Waar loop je stage en wat voor opleiding doe je nu?

Ik kan je website niet openen, ik heb een mac dus misschien ligt het daar aan, er staan een aantal vraagtekens en er staat 'LOADING' als tekst.

Kan je ze niet op youtube zetten?

joppinter

• 7 messages
  • 2 votes

joene88 wrote:

Wanneer hebben jullie (de mensen van regie fictie) de brief ontvangen?

Ik heb mijn brief op 14 maart ontvangen...

Ik ben zelf ook pas 17 jaar, dus ik zie mijn kans op toelating ook als gering

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Ook niet aangenomen dit jaar. Zal mijn film als ie definitief af is nog wel op internet zetten. Was vooral een experiment in acteurs-regie en had dus ook niet echt verwacht toegelaten te worden dit jaar. Toch jammer dat ik niet naar de tweede ronde doorben want gesprek had me wel interessant geleken.

Rinse007

• 1 messages
  • 0 votes

Hey allemaal

Goeie site is dit zeg! Jammer dat ik hem nu pas ontdek.

Ik zal me eerst eens even voorstellen. Ik ben Rinse, afkomstig uit Bovensmilde (das vlakbij Assen, je weet wel, van de TT enzo ) Daar ga ik ook naar school, ik zit nu in VWO 6 en ja dan wordt het tijd voor een vervolgopleiding ^^

Eigenlijk heb ik nooit zo goed geweten wat ik wilde worden. Maar sinds ik in de vierde klas voor CKV een film moest maken wist ik het: dit wil ik vaker doen. Ik vond het zo leuk, het opnemen, monteren. Alles eigenlijk. Ik ben mijn hele leven wel een filmfan geweest, naar de bioscoop, films op t.v kijken enzovoort. Ik had er nooit aan gedacht om er mijn beroep van te maken.

Na mijn eerste film heb ik helaas niet de mogelijkheid gehad om veel te filmen (in verband met ziekenhuisbezoek, school etc) In VWO 6 heb ik de draad eigenlijk pas weer op kunnen pikken. Voor een profielwerkstuk heb ik een film gemaakt over het historisch canon.

Hier is een link naar de film: (nog aan het uploaden)

Verwacht er niet te veel van, dit was de tweede keer in mn leven dat ik een camera heb vastgehouden en iets heb gemonteerd etc Het geluid onder de eerste serie interviews is te hard, dat ga ik nog veranderen. Ook en paar titels en fades worden nog aangepast.

Na een zeer lange introductie kom ik eindelijk tot mijn vraag: Hoe beland ik op de filmacademie te Amsterdam of (mocht dat niet lukken) wat is een goed alternatief?

Eerst even over de filmacademie. Ik weet dat het heel erg moeilijk is om daar toegelaten te worden. Ik zou het geweldig vinden om de richting montage of regie fictie te volgen, maar voor beide worden maar 6 mensen toegelaten. Je moet natuurlijk talent hebben en een passie voor films. Maar wat nog meer?

Nu heb ik gehoord over een cursus van Open Studio. Dit is een voorbereiding op je toelatingsexamen aan de filmacademie. Heeft iemand hier ervaringen mee? Is het een goede cursus, een aanrader? Nu is de cursus aardig duur: zo'n 2700 euro. Hoe zit het met financiering? Omdat het een cursus is en geen HBO of WO opleiding ben ik bang dat de overheid je geen cent uitbetaald en dat ik ook geen OV en andere kortingen ontvang. Ik zou graag meer over de cursus van Open Sudio. Want eigenlijk is het precies wat ik zoek, ik wil naar de filmacademie, maar ik ben te onervaren/ te jong etc. Is dit een goede stap in de richting?

En dan: mocht het allemaal niet lukken met de filmacademie. Wat is een goed alternatief? Ik vond Audiovisuele media aan de HKU in Utrecht aardig in de buurt komen. Het is van alles wat, regie, montage, script enzovoort.

Of de opleidingen Digital Video Design of Animatie? Iemand ervaring met deze opleidigen? Welke opleiding komt het dichtste in de buurt van de filmacademie? Misschien nog een opleiding in een andere stad?

Ik ben van plan om naar de open dagen te gaan, zowel van Open Studio als de HKU. Toch wilde ik ook graag jullie meningen horen

Een hoop vragen, maar ik twijfel dan ook erg op het moment. Voel je vrij om commentaar op mn filmpje te geven. Nomaals tweede keer dat ik ooit iets gemaakt heb dus verwacht er niet teveel van

Ik hoop dat jullie me wat wijzer kunnen maken allemaal, want ik weet het allemaal niet meer op het moment

Groeten,

Rinse

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Op veel van dit soort vragen kun je antwoord krijgen op de voorlichtingsdagen die de filmacademie regelmatig organiseert. Ook zou een decaan op school je informatie moeten kunnen geven.

Naast de Oriëntatiecursus zijn er bij Open Studio overigens meer cursussen op het gebied van filmmaken. Lang niet al die cursussen daar zijn fullltime.

Despucio

• 7 messages
  • 0 votes

Ik ben door naar de tweede ronde

The Photographer

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Despucio wrote:

Ik ben door naar de tweede ronde

The Photographer

Nog over dat filmpje....Welk muziekje gebruik tussen 0:30 en 1:50 sec? Die is wel erg goed.

Despucio

• 7 messages
  • 0 votes

Beste by_the_way

Muziekje heet: Geri Sayim - Kurtlar vadisi ... Zou je kunnen opzoeken via Limewire of iets dergelijke..

En by the way, Joene88 ben je toegelaten?

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

Despucio wrote:

Muziekje heet: Geri Sayim - Kurtlar vadisi ...

Oke Bedankt

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Veel stilte vanuit Joene...

by_the_way

• 3792 messages
  • 504 votes

feanaro surion wrote:

Veel stilte vanuit Joene...

Hij is ook niet meer online geweest sinds 17 maart.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Als je trots bent op je film, waarom stuur je hem dan niet in bij de NFTA? Of had je een andere reden om je niet aan te melden?

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Tegen wie heb je het?

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Waarschijnlijk tegen iemand die zijn bericht weg heeft gehaald En het was nogal een verhaal.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.