- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
lngrid
-
- 1232 messages
- 553 votes
Mosterd na de maaltijd.
?
imselende
-
- 3 messages
- 2 votes
Hee mensen,
Ik wilde even laten weten dat ik wél ben aangenomen op de film academie.
Montage is de richting waarvoor ik me heb aangemeld. En ik had een filmpje van 7 minuten ingeleverd om te laten zien wat ik kon. BTW de film ging over een vrouw die hersenletsel heeft en 's nachts naar de wc moet. Klinkt echt debiel, maar ben er zelf achteraf wel tevreden over. En de toelatingscommissie ook. Zij waren erg te spreken over mijn film.
Verder kan ik nog niets zeggen van enige arrogantie van mensen die op de academie zitten. Naar eigen zeggen ben ik helemaal niet arrogant en heb het ook niet kunnen ontdekken bij mensen op de academie met wie ik gesproken heb.
Hier in iedergeval nog wat tips voor mensen die ook toelating willen doen.
1. Ga goed bij jezelf te raden welke richting je wilt doen. De meeste mensen kiezen voor Regie, dus bedenk dan bij jezelf waarom wil ik regie doen en wat heb ik mensen te bieden als ik regie ga doen (dus wat is datgene wat mij bijzonder getalenteerd maakt voor het vak van regisseur)
2. Waarom wil jij naar de film academie. Als je een goede motivatie bedenkt waarom jij naar de film academie wilt. En de commissie vind jouw motivatie ook goed, kom je zo de tweede ronde in zonder dat ze je film hebben gezien. (Voor het gesprek bekijken ze je film alsnog)
3. Maak een originele film. Probeer met de film die je maakt iets extra's te doen. Dus nieuwe dingen bedenken. Je moet niet zozeer denken: ik moet iets nieuws bedenken, iets nieuws bedenken. Maar ga gewoon scripts schrijven tot je op een gegeven moment iets hebt van waar je van denkt ja.
4. Als je naar de tweede ronde bent. Kun je jezelf wel enigzins voorbereiden op het gesprek. Verdiep jezelf in de richting die je wilt gaan doen. Je moet wat mensen uit de business kunnen opnoemen. Zorg er overigens wel voor dat het niet teveel uit het hoofd gestampt klinkt.
5. Bekijk je film nog eens goed en ga een paar vragen opschrijven waarvan jij denkt dat ze die naar aanleiding van je film aan je gaan stellen. Ook al stellen ze die vragen niet het helpt toch altijd meer met het voor jezelf op een rijtje zetten wat voor een film je precies hebt gemaakt en hoe je daartoe gekomen bent.
6. Weet wat je wilt. Je moet weten wat je binnen de film academie wilt gaan doen en hoe je jezelf ziet na de film academie.
7. Om nog even op punt 4 terug te komen, het kan geen kwaad om wat mensen uit de business uit je hoofd te leren en natuurlijk wat ze gedaan hebben.
8. Probeer met mensen uit de business in contact te komen. Als je dat hebt gedaan via e-mail contact telefoon contact of whatever. Je laat de commissie in iedergeval hiermee zien dat film niet alleen een hobby van je is maar dat je verder kijkt dan je neus lang is.
Dit was het volgens mij voor zover wel. Er zullen nog altijd wel dingen zijn die ik vergeten ben. Misschien als mensen geinteresseerd zijn zet ik ze alsnog wel erbij.
Ik hoop dat jullie er wat mee kunnen!
Groetjes
Tim
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Ik wilde even laten weten dat ik wél ben aangenomen op de film academie.
Blij dit te horen. Van harte proficiat. Een baantje dat ik ook wel zou willen... 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Als je een goede motivatie bedenkt waarom jij naar de film academie wilt. En de commissie vind jouw motivatie ook goed, kom je zo de tweede ronde in zonder dat ze je film hebben gezien.
Wow, Tim, pas op, dat geldt voor montage, en dan zelfs specifiek voor dit jaar. De andere vakklassen doen dat so wie so meestal heel anders. Materiaal is dus ook voor die eerste ronde van belang.
Maar, gefeliciteerd, hoor!
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
dat ik ook wel zou willen... 
Het begint met aanmelden natuurlijk.
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Proficiat Tim. Ik zit er zelf trouwens ook aan te denken om me volgend jaar (of wellicht een jaartje later aan te melden op de filmacademie); ik ben nu iig al bezig met een script. We zien wel wat het wordt...
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Het begint met aanmelden natuurlijk.
Man, daar ben ik al veeeeel te oud voor. Ten tweede, hier in België gaat het veel moeilijker naar het schijnt dan in Nederland. En ten derde, mijn vrouw schiet me omver... 
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Man, daar ben ik al veeeeel te oud voor. Ten tweede, hier in België gaat het veel moeilijker naar het schijnt dan in Nederland. En ten derde, mijn vrouw schiet me omver... 
1) Er komen ook soms wat ouderen op, hoor.
2) Niet waar. Nederland is lastiger.
3) je gaat toch niet anderen laten bepalen wat je met leven moet doen, wel?
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
Neen echt, op 47-jarige leeftijd ga ik zo'n grote draai aan mijn leven niet meer geven... 
Dustyfan
-
- 5607 messages
- 0 votes
47 pas! Je hebt nog een half leven vóór je, Speedy. 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Neen echt, op 47-jarige leeftijd ga ik zo'n grote draai aan mijn leven niet meer geven... 
Op 47-jarige leeftijd zou ik ook niet meer ambiëren student te zijn.
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Ben van plan om me volgend jaar voor het eerst eens aan te melden bij de filmacademie. Kleine kans, maar wil het toch eens proberen. Open dagen waar ik ben geweest bevielen in ieder geval prima. Overigens moet je naast creativiteit en enthousiasme ook bijzonder veel geluk hebben om aangenomen te worden.
imselende
-
- 3 messages
- 2 votes
hmm, ik zie het niet als geluk... Ik bedoel geluk kan je zelf in de hand werken! Maar goed als iemand er anders over denkt moet je het maar laten weten!
Gr.
Tim
Chainsaw
-
- 8845 messages
- 3576 votes
Zijn er overigens nog goede alternatieve opleidingen?
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Overigens moet je naast creativiteit en enthousiasme ook bijzonder veel geluk hebben om aangenomen te worden.
Natuurlijk.
neo
-
- 15435 messages
- 10035 votes
Grafisch lyceum in R'dam heeft aardig wat opleidingen in de audio-visuele sector. Ben dit jaar helaas afgewezen voor een van de opleidingen.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Niet in Nederland.
speedy23
-
- 18945 messages
- 14043 votes
47 pas! Je hebt nog een half leven vóór je, Speedy. 
Ben jij een optimist zeg. Draai het om en dan heb ik al een half leven achter mij...
(als ik 94 wordt, maar dat denk ik niet).
U-96
-
- 11875 messages
- 2062 votes
Ik denk dat Stephan Brenninkmeijer misschien wel een goede bron is voor dit soort dingen...
jassonn
-
- 5303 messages
- 3229 votes
Ben jij een optimist zeg. Draai het om en dan heb ik al een half leven achter mij...
(als ik 94 wordt, maar dat denk ik niet).
Denk je dat niet,of hoop je dat niet 
Jordy
-
- 22567 messages
- 2952 votes
off topic berichten verwijderd, één keer plaatsen is genoeg
bisse
-
- 646 messages
- 444 votes
van harte imselende,moge je grootse projecten te wachten staan
RolfWolf
-
- 1016 messages
- 1230 votes
Geen volledige opleiding, wel professionele cursussen: De Beeldfabriek in Rotterdam.
Mister_Pink
-
- 632 messages
- 0 votes
Ik zit er serieus over na te denken om me voor de LAFS aan te melden. Ik wil dolgraag scenarioschrijver worden (ben ik al), en er mijn geld mee verdienen. Natuurlijk is het geld wel een probleem. Heeft iemand ervaring die die met mijn kan delen?
Quentin
-
- 10202 messages
- 8538 votes
Weet iemand wat de meest geschikte/gewenste vooropleiding is (en op welk niveau)?