• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.092 actors
  • 9.372.317 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Ok Huub Vind je het dan niet heel verleidelijk om in de tussenliggende jaren ook toelating bij de NFTA te doen?

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Ligt er geheel aan hoe goed de studie M&C me bevalt.

LaCaméraStylo

• 266 messages
  • 368 votes

Ik zit ook in 6 vwo en ik ben ook afgewezen en ook ik dacht er meteen aan media&cultuur/filmwetenschappen te gaan studeren. Ik heb er nu echter voor gekozen te gaan werken volgend jaar om daarnaast te kunnen filmen, films te kunnen maken. Misschien ook nog vrijwilligerswerk op een filmset? M&C lijkt me wel een hele interessante en relaxte studie, maar er zijn een paar dingen die me weerhouden. Ten eerste is de studie niet mijn eerste keuze, dat is de filmacademie, en ik heb besloten dat zodra ik aangenomen zou worden op de NFTA, ik media&cultuur daar voor zou laten vallen. Dat zou betekenen dat ik de studie alleen zou volgen als opvulling voor de wachttijd tussen school en de NFTA, zonde. Ik zou het ook zonde vinden na 2 jaar te stoppen met de studie. Het enige wat je er dan aan overhoudt is een beetje kennis, want je hebt er niks aan het op je cv te zetten. En dan is de vraag ook nog eens of je dezelfde kennis niet uit zelfstudie in boeken kan halen en wat je met die kennis kan. Ik vroeg het aan een docent op de filmacademie en die zei dat M&C en de NFTA elkaar niet echt goed aanvullen aangezien de twee studies allebei een andere blik op film werpen. Ik heb trouwens ook het gevoel dat je met de studie M&C niet zoveel kan. Als je een van de beste bent kun je misschien recensies schrijven ofzo, maar meer is er denk ik niet.

Ik wil niet overkomen als iemand die gegarandeerd succes wil hebben na z'n studie, integendeel, ik vorm liever mijn werk naar mijn leven dan andersom. Dit zijn nu mijn ideeën over volgend jaar. Ik wil helemaal niet zeggen of over laten komen dat M&C geen goede keuze is, ik wil slechts even laten zien waarom ik er nu niet voor gekozen heb. Wat vind jij Huub?

LaCaméraStylo

• 266 messages
  • 368 votes

Gefeliciteerd Oscar, die slechte grap die ik er achter zou kunnen zetten laat ik maar achterwege.

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Die dingen zitten mij ook wel enigzins dwars ja, maar niet zo veel als bij jou denk ik. De NFTA was nooit mijn eerste keus, eigenlijk had ik nog helemaal geen keus, ik wist niet wat ik moest gaan doen.

De NFTA zat mij tegen omdat de studie puur praktijk is, ik wil eigenlijk eerst mijn 'geest' en kennis uitbreiden voordat ik daadwerkelijk een beroep ga leren. Ik wil goed kunnen leren schrijven, diep analyseren, discussiëren etc. Ik heb het idee dat ik daarvoor beter bij M&C kan zijn dan bij de NFTA.

Daarnaast wil ik ook graag eerst het 'echte' studentenleven proeven. Oftewel met veel mensen naar een college en daarnaast soms gewoon lekker oppervlakkig bezig zijn, iets dat ik denk ik anders te veel ga missen.. Als ik drie jaar M&C doe (alleen bachelor dus) ben ik 21 jaar oud. Als ik dan nog steeds graag naar de NFTA wil dan heb ik de perfecte leeftijd en een goede voorstudie.

En nee, je kan waarschijnlijk niet zo veel met M&C. Recensies schrijven zoals jij zegt, hoewel de site van de UvA toch wel heel wat meer opties geeft hoor, ik denk dat je heel wat kan worden, het is alleen niet direct te linken met M&C.

Jij zegt ook dat je de kennis uit zelfstudie e.d. kan halen, maar dat geldt ook voor de NFTA, als je het in je hebt kan je ook zonder de NFTA een geweldige regisseur worden. Ik zal dus niet te veel waarde aan dat argument hechten.

Ik zat ook te denken aan jaartje reizen of werken. Bij een jaartje reizen komt er denk ik niet al te veel van het maken van films, ik ben namelijk niet echt van plan om ergens te settelen, scripts te schrijven en dan te gaan filmen, dat zijn dingen die ik net zo goed ook hier kan doen.

En werken, tja. Je hebt genoeg vrije tijd om films te maken, maar dat is denk ik ook het geval bij M&C. Het verschil is alleen dat je geld krijgt ipv kennis, om het even simpel te zeggen. Ik kies dan liever voor het laatste.

Dat de twee elkaar niet goed aanvullen doet me niet veel. Het hangt er maar van of ik later nog een keer aanmelding doe bij de filmacademie. En als M&C me niet bevalt en de NFTA wil ik niet meer, dan ga ik gewoon wat anders doen. Ik maak me er steeds minder druk om. En trouwens, persoonlijk vind ik het niet zonde om na 2 jaar te stoppen met een studie. Je hebt de kennis sowieso, ook al kan je er alleen een (eervolle) vermelding van maken op je CV. Je bent gegroeid en hebt meer kennis, iets waar je zeker nog iets aan zult hebben.

In ieder geval succes met wat je dan ook gaat doen.

LaCaméraStylo

• 266 messages
  • 368 votes

Hubos wrote:

Jij zegt ook dat je de kennis uit zelfstudie e.d. kan halen, maar dat geldt ook voor de NFTA, als je het in je hebt kan je ook zonder de NFTA een geweldige regisseur worden. Ik zal dus niet te veel waarde aan dat argument hechten.

Daar heb je gelijk in, alleen is het veel moeilijker over dezelfde middelen te beschikken als bij de filmacademie. Maar true that, er leiden vele wegen naar Rome.

Hubos wrote:

En werken, tja. Je hebt genoeg vrije tijd om films te maken, maar dat is denk ik ook het geval bij M&C. Het verschil is alleen dat je geld krijgt ipv kennis, om het even simpel te zeggen. Ik kies dan liever voor het laatste.

Als ik een jaar ga werken is het niet zo dat mijn ontwikkeling of uitbreiding van kennis stil staat. Ik ben geen machine.

Ik ben er ook niet helemaal uit wat ik nu precies wil, misschien blijkt M&C toch wel mijn studie te zijn en ga ik dat studeren, ik zie wel waar het schip strandt.

Jij ook veel succes met wat je gaat doen!

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Mag op gesprek komen bij de Kunstacademie in Utrecht, voor de richting Audiovisuele Media. Niet helemaal de filmacademie, maar toch een goed begin...

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Gefeliciteerd

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Is 'succes!' niet een beter woord? Of zit je sowieso al in de opleiding?

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Gefeliciteerd met een nieuwe kans kan toch gewoon?

Goodfella_90

• 10407 messages
  • 2595 votes

Ik ben niet helemaal op de hoogte wat hij hiervoor deed, daar zal het aan liggen.

Maar ik wens je iig veel succes bij het gesprek!

Kaffeefiltjer

• 543 messages
  • 0 votes

Heb onlangs de opdrachten van het ingangsexamen van het Kask te Gent gezien, ja hallo !

Het lijkt me echt moeilijk

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Tja, dan schort er al een hoop aan je motivatie en inzet, als ik dat zo hoor.

Maar in die gespreksronde van een half uur moet je de toelatingscommissie ervan weten te overtuigen dat jij de juiste leerling bent die ze zouden moeten aannemen. Nog niet aangenomen dus, wel al enigzins in de richting.

mdezwart

• 2 messages
  • 0 votes

Ik ben onlangs ook aangenomen op de NFTA, en heb voor mijn aanmelding de cursus productie-assistentie gedaan. Deze wordt door de NFTA zelf gegeven in hun gebouw aan het Markenplein. Ik ben de cursus gaan volgen na de brief die ik kreeg in reactie op mijn eerste aanmelding.

Ik raad iedereen aan de cursus te volgen. Zo ontdek je niet alleen het vak Productie, maar leer je de omgeving kennen en krijg je bovendien een gigantisch groot inzicht van alle facetten die meespelen bij het maken van film. Dit is vooral handig als je niet zeker weet wat je eigenlijk wilt gaan doen. Het word niet officieel gezegd, maar je maakt op deze manier ook een grotere kans tot toelating, zeker als je voor de cursus al in de audio/visuele wereld hebt gewerkt.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

mdezwart wrote:

Ik ben onlangs ook aangenomen op de NFTA, en heb voor mijn aanmelding de cursus productie-assistentie gedaan.

Gefeliciteerd!

Wat doe je zoal op die cursus? Is het ook handig om te doen als je niet de productie kant op wil?

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Oh ik zie dat je een rijbewijs moet hebben

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Zo te horen weet jij nog steeds niet wat je komend jaar wilt gaan doen, Leonie?

LaCaméraStylo

• 266 messages
  • 368 votes

Is iemand trouwens gaan kijken naar de vertoning van eindexamenfilms? Ik heb er maar drie kunnen kijken, maar het was heel zeker de moeite waard. De sfeer was gezellig en ik vond het heel gaaf om die films te zien.

Ik heb gezien,

Muskus, deze was door het publiek als minst goed gevote, maar ik vond het helemaal geen slechte film. Ik had echter het gevoel dat de regisseur een bepaalde, soort vervreemdende en sombere sfeer probeerde neer te zetten, die goed bij de locatie van de film zou passen, en dat is, vind ik, net niet helemaal gelukt. Desalniettemin wel een hele mooie film.

Hardcore, heel geestig en spottend met het treehuggende homeopatische reformwinkel figuur. Hoofdrolspeler vond ik heel grappig.

Zo is dat, de beste van de drie die ik heb gezien. Documentaire over een boer in Drenthe door vier seizoenen heen. Heel erg mooie sprekende beelden, wordt weinig in gesproken. Hele gave montage. Veel humor, maar tegelijkertijd ook zo een troosteloosheid.

Ik ze graag op film willen hebben. De film de Ontgoocheling scheen het populairst te zijn, daar ik ben heel benieuwd naar. Iemand anders ook nog iets gezien?

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Als het goed is worden ze (net als voorgaande jaren) in het najaar op NL 3 uitgezonden. (met dit jaar volgens mij een uitzondering van 1 film, waar, naar ik meens de kro of de avro de film niet wenste uit te zenden.)

mdezwart

• 2 messages
  • 0 votes

Leonie1 wrote:

(quote)

Gefeliciteerd!

Wat doe je zoal op die cursus? Is het ook handig om te doen als je niet de productie kant op wil?

Dank je! De cursus bestaat uit 3 weken theorie, en 8 maanden praktijk werk. Tijdens die drie weken word je als het ware door een stroomversnelling van film termen en info geduwd. Heel erg interessant, van alle facetten een hoopje info die er juist toe doet. Daarna komen de 3e en 4e jaars van dat moment gedurende een ochtend of middag bij ons 'pitchen.' Oftewel, zij verkopen zo'n beetje hun film. Jij gaat dan straks als assistent-productieleider, assistent-opnameleider of productie-assistent bij dat project aan de slag.

Je geeft na de pitch een lijstje met je voorkeuren op, bij welke film je het liefst aan de slag zou willen gaan. Meestal heb je dan nog gesprekken met de producenten, zij moeten het tenslotte ook fijn vinden om met jou te gaan werken, dus soliciteer je eigenlijk bij ze. Word je ass. productieleider, dan ben je in de voorbereiding geruime tijd te vinden op kantoor. Als productie-assistent/runner werk je voornamelijk tijdens de draaidagen. Dan is het dus knallen!

Het is handig in zoverre de cursus te volgen om inzicht in het maken van film te krijgen. Bij een assistentieschap help je bij alle departementen, maar ben je eerder geinteresseerd in camera/licht of grip, dan is het aan te raden de licht workshop te volgen.

Hier vind je verdere info over de cursus. Succes!

LaCaméraStylo

• 266 messages
  • 368 votes

gotti wrote:

Als het goed is worden ze (net als voorgaande jaren) in het najaar op NL 3 uitgezonden. (met dit jaar volgens mij een uitzondering van 1 film, waar, naar ik meens de kro of de avro de film niet wenste uit te zenden.)

Ja ze zeiden daar dat het in september uitgezonden zou worden, weet je welke film ze niet willen uitzenden?

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Weet ik zo niet uit m'n hoofd. Las het meen ik op cinema.nl

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Hubos wrote:

Zo te horen weet jij nog steeds niet wat je komend jaar wilt gaan doen, Leonie?

O, ja dat wel hoor, ik ga gewoon door bij Open Studio.. Eigenlijk ook wel heel veel zin in

Mdzwart bedankt voor de info!

LaCaméraStylo, ik vond Zo Is Dat inderdaad ook erg mooi en tragisch tegelijk. De Ontgoocheling heb ik ook gezien, die vond ik iets minder, maar toch heel leuk, grappig ook.

Het beste wat ik gezien heb is toch de film over de bewoners van een bejaardentehuis; echt geweldig!

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Heb net gehoord dat ik ben aangenomen op de Kunstacademie in Utrecht, voor de richting Audiovisual Media.

Niet helemaal film academie, maar toch wel erg leuk.

Art

• 13507 messages
  • 3660 votes

Gefeliciteerd en succes met de opleiding!

Iketes

• 1968 messages
  • 1375 votes

Even iets totaal anders, moet - of is het handig - een bepaald profiel te kiezen op de Middelbare School? En zo ja, welke is dat dan?

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

Gefeliciteerd matthijs

kappeuter (crew films)

• 74672 messages
  • 5981 votes

Veel succes Matthijs!

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Thanks & thanks.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Heel goed. (En je zal niet de eerste zijn die overstapt, mocht je dat willen)

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.