• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.066 actors
  • 9.372.253 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

Nog 1 ding, vraag 2 was natuurlijk wel een vrij concrete vraag over de toelatingsgesprekken. Maar denk je niet dat ze eerder mensen aanemen die zelf hun verhaal geschreven hebben dan iemand die dit niet gedaan heeft?

Nee, dat denk ik niet.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Kaffeefiltjer wrote:

Iemand van België hier die filmacademie doet aan het KASK, RITS, Sint Lucas ofzo?

Later zou ik daar immers graag naar toe gaan (binnen 2 jaar dus)

maar je vindt barweinig info op het i-net

Ik ken RITS en St. Lucas, waarbij ik de laatste iets hoger inschat. Jammer is wel dat beide opleiding enkel regisseurs opleiden, wat niet bevorderlijk is voor een nabootsing van de professionele wereld. Amsterdam schat ik - ook daarom - hoger in. Plus, de NFTA staat meer met 1 been in de filmwereld.

OscarV

• 5 messages
  • 0 votes

Ik ben 19 en toegelaten voor de richting Camera/Licht aan de NFTA. Het levende bewijs dat er ook jonge mensen worden aangenomen?

Mijn toelatingsfilmpje is te zien op www.oscarverpoort.nl (onder FILM) en heet 'Schatje, met mij'.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Oscar

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Gefeliciteerd!

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Leuk filmpje Oscar en gefeliciteerd!

BenicioDelToro

• 4178 messages
  • 1391 votes

Wat gaaf Oscar!

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

OscarV wrote:

Ik ben 19 en toegelaten voor de richting Camera/Licht aan de NFTA. Het levende bewijs dat er ook jonge mensen worden aangenomen?

Mijn toelatingsfilmpje is te zien op www.oscarverpoort.nl (onder FILM) en heet 'Schatje, met mij'.

Ik ben benieuwd wat jullie er van vinden.

Oscar

Gefeliciteerd!

Ik dacht dat we het met 'jong' meer over 17,18 hadden, als jij begint ben je misschien al 20?

Goede website heb je!

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Goed filmpje ook

OscarV

• 5 messages
  • 0 votes

Bedankt allen!

Als ik begin ben ik nog 19. Ik word in oktober 20.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Leuk filmpje idd...

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Gefeliciteerd Oscar,

Wouter schreef: "Het lijkt alsof je denkt dat iemand een af script naar een regisseur gooit wat hij vervolgens mag gaan regisseren?"

Nee, natuurlijk heeft de regisseur wat te zeggen over het script, maar het script kan wel al geschreven zijn. En dan is het niet jouw fantasie/verhaal, maar dat van de schrijver. Ik kan me voorstellen dat veel mensen daarom liever het script zelf schrijven. En dat de toelatingscommisie van de filmacademie eerder leerlingen voor regie aannemen als ze zelf het script geschreven hebben.

OscarV

• 5 messages
  • 0 votes

Stel ze vragen je als regiseur voor het verfilmen van een boek? Zou je dan nee zegggen omdat je het verhaal liever zelf had willen bedenken?

Volgens mij werkt het niet zo. Als je zelf een goed idee hebt en je verfilmt het (met bijv. hulp van een scriptschrijver voor de dialogen) dan kan je daar toch even tevreden mee zijn als de verfilming van een verhaal dat je niet zelf verzonnen hebt.

Er zijn genoeg vette verhalen/boeken die ik graag zou verfilmen.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

OscarV wrote:

Ik word in oktober 20.

Ik ook

Bij mij stond er ook eigenlijk niet in de brief: 'je bent te jong' maar: 'je bent nog jong' en dat ik nog een jaartje iets moest gaan doen om meer zelfvertrouwen te krijgen. Ik heb me nu aangemeld bij de HKU, maar ik weet niet of dat wel is wat ik echt wil...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

En dat de toelatingscommisie van de filmacademie eerder leerlingen voor regie aannemen als ze zelf het script geschreven hebben.

Dat is niet zo. Sterker nog, ze leiden regisseurs en scenarioschrijvers apart op.

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Ja, ik weet dat het apparte richtingen zijn en dat ze regisseurs en scenarioschrijvers laten samenwerken.

Maar ik neem aan dat het zeker wel meetelt dat je kan schrijven. Het is toch handig als je zoveel mogelijk zaken zelf kunt doen? Dan heb je een sterkere basis.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Wat wil je horen, jerry......?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Wouter een regisseur die zelf zijn scenario schrijft lijkt mij een stuk veelzijdiger en een veel betere band met zijn werk te hebben dan iemand die dit door een ander laat doen.

De toelatingscommisie van de filmacademie zou daar gevoelig voor kunnen zijn. (volgens mij mag je namelijk ook 2 zelfgeschreven scripts inleveren bij de richting regie, het heeft dus wel degelijk hun intresse of je dit kan of niet)

En daarom dacht ik dat het misschien van belang zou zijn.

Uit jouw antwoord blijkt dat jij denkt dat het niet zo is.

OscarV

• 5 messages
  • 0 votes

Ik denk ook dat het niet zo is en ik snap niet waarom je je zo druk maakt. Of je schrijft het script zelf of niet. Die keuze is aan jou.

Als jij liever alleen films wilt maken waarvan je zelf het script hebt geschreven moet je dat vooral doen.

Maar ze zullen je denk ik heus niet op je kwaliteiten voor scriptschrijven beoordelen als je je aanmeld voor regie.

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Denk dat ook... als regisseur aan de slag met een scenario dat geschreven is door iemand anders lijkt mij ook 'veel' moeilijker. Als je zelf schrijft bestaat de kans dat je rekening gaat houden met allerlei dingen... kan ik dat wel verfilmen en hoe... is het haalbaar. Het kan je creatief gaan beperken.

Gaan werken met een nieuw script voor jouw haalt meer uit jezelf als regisseur. Maar af en toe zelf iets schrijven kan nooit kwaad

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

Wouter een regisseur die zelf zijn scenario schrijft lijkt mij een stuk veelzijdiger en een veel betere band met zijn werk te hebben dan iemand die dit door een ander laat doen.

Dan moet je dat vooral zelf gaan doen.

De toelatingscommisie van de filmacademie zou daar gevoelig voor kunnen zijn.

En daarom dacht ik dat het misschien van belang zou zijn.

Uit jouw antwoord blijkt dat jij denkt dat het niet zo is.

En daar lijk je geen genoegen mee te nemen....

starbright boy (moderator films)

• 22407 messages
  • 5071 votes

Gefeliciteerd Oscar!

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Wouter, ik neem daar wel genoegen mee.

Maar ik vind het een goed discussie punt. Het is wel ontzettend makkelijk om te zeggen dat iedereen dat voor zichzelf bepaald...

Dat is natuurlijk wel waar, maar ik denk dat meerdere mensen worstelen met het wel of niet zelf schrijven van een script. Nou moet ik dan gewoon "oke Wouter" schrijven als jij zegt dat iedereen dat voor zichzelf bepaald????

Ik was erg benieuwd naar meningen van andere daarover en dan heb ik niks aan zo'n niks zeggend antwoord.

Gelukkig gaf je later wel zelf je eigen mening erover.

En ik zal het bericht ook wel niet goed genoeg geformuleerd hebben.

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Ik zie er echt geen interessante discussie in, sorry.

Als je graag scripts schrijft dan schrijf je scripts, als je er ook nog 's goed in bent is dat al helemaal mooi, en anders wordt je er goed in met genoeg oefening. Dan kan je wellicht je eigen scripts verfilmen.

Als je het niet leuk vind om ze te schrijven en er (dus) ook niet goed in bent, dan moet je andermans scripts verfilmen, dus dan doe je dat! Je bent echt een idioot als je je dan nog druk gaat maken 'onee, het is niet mijn script, ik voel me nu heel erg down'. Get over it, je moet wel!

En ook als je zelf (goede) scripts schrijft, het lijkt me doodnormaal om het script van een ander te verfilmen als het script je bevalt.

Zonodig kan je ook altijd nog samen schrijven met een pro.

Dus ja, iedereen bepaalt dat voor zichzelf op het moment dat het nodig is. Je bepaalt niet van tevoren of je je hele regisseurcarriere zelf je scripts gaat schrijven, you just go with the flow. Je schrijft niet op je CV 'verfilmt alleen eigen scripts'.

En over de selectie van de filmacademie, ja je hebt waarschijnlijk een voordeel als je ook scripts kan schrijven. Dat betekent dat je meer snapt van het vak (als regisseur moet je eigenlijk thuis zijn van alle richtingen vind ik) en een script is eigenlijk hetgene wat een regisseur al in zijn/haar hoofd heeft, alleen dan uitgebreid beschreven.

Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom ze vragen om scripts bij de materiaalronde. Het gaat niet om het verhaal zelf, maar hoe je het vertelt, hoe jij als regisseur voor je ziet hoe het moet worden. Sterker nog, bij de 2e selectieronde vragen ze je om zo'n script te schrijven, niet om de inhoud maar om beschrijvingen, om jouw visie als regisseur-to-be.

Mijn persoonlijke visie: ja, ik zou graag mijn eigen scripts willen verfilmen, maar weet niet of ik ooit goed genoeg script kan schrijven, dus zou in dat geval willen samen schrijven met iemand die het wél kan. Ik denk dat in de meeste gevallen films beter worden als de bedenker van het project zich met alle aspecten bemoeid.

Maar de filmacademie leidt geen indie-filmmakers op, maar mensen die kunnen werken in een team. Ze letten bij de aanmelding dus vooral op je talent als regisseur, niet als scriptschrijver. Of je goed script kan schrijven telt dus net zoveel mee als of je goed kan monteren.

Dus, we zouden ook net zo goed een discussie kunnen starten: moet je zelf je films monteren als regisseur, of laat je het iemand anders doen? Zelfde geval, overbodige discussie.

PS, heb geen zin om nu nog dit hele stuk te checken voor spelling, dus lees er aub gewoon overheen

PPS, gefeliciteerd Oscar! Ik ben helaas niet aangenomen. Het wordt nu waarschijnlijk een studie Media&Cultuur in A'dam.

Zelva

• 2188 messages
  • 2702 votes

Hubos wrote:

PS, heb geen zin om nu nog dit hele stuk te checken voor spelling, dus lees er aub gewoon overheen

Weinig zelfvertrouwen?

OscarV

• 5 messages
  • 0 votes

Ik ben het met Hubos eens. Loze discussie.

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Zelva wrote:

(quote)

Weinig zelfvertrouwen?

Ik vind dat ik een te grote neus heb.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Is Media & Cultuur niet heeeeeeel wat anders Hubos? Het klinkt niet zo praktijkgericht in elk geval. Ben ook maar nieuwsgierig (en op zoek) hoor

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Hubos, dat is nou precies zo'n reactie waar ik op hoopte!

Natuurlijk geef je mij veel kritiek omdat jij het een onzinnge discussie vind, daarin tegen heb jij wel duidelijk de voorkeur om zelf je scripts te schrijven en maak je -voor jezelf- een afweging. Er zijn best veel mensen die hier over nadenken en jij hebt dat kennelijk ook gedaan.

Ik snap dus echt die ophef niet.

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Noem me trouwens maar Huub, ik koos Hubos omdat Huub al bezet was

Ja Leonie, dat is heel wat anders. Maar naast het maken van films vind ik films opzich ook ontzettend interessant, daarom deze studiekeuze. Je leert tot in de puntjes hoe films in elkaar zitten e.d. Pas in het derde jaar ga je stage lopen, dus het is allemaal erg theoretisch ja, maar dat vind ik fijn want ik zit nu in 6vwo en ben het dus wel gewend. Ik vond het al zonde om niet naar een universiteit te gaan, maar nu komt het er toch nog van. Eerst drie jaartjes (of minder) Media&Cultuur en daarna nog een keer de filmacademie proberen is iets wat wel meer mensen doen. Het lijkt me heerlijk, een niet zo lastige studie maar iets wat je wel boeit, en daarnaast bezig zijn met je hobby's (met name films maken uiteraard)

En Jerry, nu snap ik wat meer wat je wilde horen van iedereen. Jij wekte alleen de indruk dat je een discussie wilde, iets dat bijna niet mogelijk is over dat onderwerp. Je had duidelijk om ieders mening moeten vragen: Willen jullie (alleen) je eigen scripts verfilmen?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Ja, eigelijk wel Huub, en dat zei Wouter eigelijk ook al.

Zal de tekst voortaan wat korter en overzichtelijker houden.

Jerry

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.