• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.990 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

mister blonde

• 12694 messages
  • 5827 votes

Cornelis is wel werkzaam in de branche, voor zover ik weet. Ik heb die ambitie (gelukkig als ik dit zo lees) niet.

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

Zijn er eigenlijk ook media-gerichte studies die verkort te volgen zijn, of duaal? In ieder geval niet iets dat 4 jaar duurt? Tips anyone (of zit ik niet in het juiste topic?) ?

damon

• 1887 messages
  • 0 votes

dus komt het er eigenlijk op neer dat je met 20 jaar te jong bent om toegelaten te worden?

dus dat die categorie al bij voorbaat wordt uitgesloten?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

damon wrote:

dus komt het er eigenlijk op neer dat je met 20 jaar te jong bent om toegelaten te worden?

dus dat die categorie al bij voorbaat wordt uitgesloten?

Als 20-jarige ben je niet eens heel jong in het eerste jaar van de academie.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Ze nemen wel jongere mensen aan geloof ik. Maar dat zijn echt uitzonderingen.

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Er wordt geen enkele leeftijdscategorie bij voorbaat uitgesloten. Geen enkele. Wat niet wil zeggen dat leeftijd nooit een factor zal zijn bij de keuze van de kandidaten.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Leonie1 wrote:

Ze nemen wel jongere mensen aan geloof ik. Maar dat zijn echt uitzonderingen.

Al lang niet meer.

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Ik ben 18 jaar en werd uitgenodigd voor de 2e ronde (regie fictie). Ben (ik durf bijna te zeggen uiteraard) niet aangenomen, helaas. Maar ik vond het al heel wat dat ik was uitgenodigd voor een gesprek.

Ik vraag me überhaupt af waarom ze me hebben uitgenodigd, als ze er blijkbaar al vrij zeker van zijn dat ik te jong ben. Het is in ieder geval wel een goeie ervaring geweest, en nu weet ik tenminste ook wat ik de volgende keer kan verwachten!

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Je beantwoordde zojuist je eigen vraag.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Wouter wrote:

(quote)

Al lang niet meer.

Onee?

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Leonie1 wrote:

(quote)

Onee?

Nee, is geen uitzondering meer te noemen.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Tim Oliehoek was toch één van de laatsten die écht jong was; 17 oid?

tovenaar

• 6723 messages
  • 0 votes

tovenaar wrote:

Zijn er eigenlijk ook media-gerichte studies die verkort te volgen zijn, of duaal? In ieder geval niet iets dat 4 jaar duurt? Tips anyone (of zit ik niet in het juiste topic?) ?

Anyone?

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

gotti wrote:

18...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

gotti wrote:

Hoezo een van de laasten? Volgens mij nemen ze elk jaar ook jonge mensen aan.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Heb het idee dat ze daar niet zo dol op zijn, mensen die net van school af komen. Maar jij kan het weten...

cornelis

• 4744 messages
  • 681 votes

Ik herhaal: Er wordt geen enkele leeftijdscategorie bij voorbaat uitgesloten. Geen enkele. Wat niet wil zeggen dat leeftijd nooit een factor zal zijn bij de keuze van de kandidaten.

En leeftijd is natuurlijk ook maar een getal, dat niet per se ergens direct aan gerelateerd is.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Zei ook niet dat het bij voorbaat uitgesloten was. Zei alleen dat ze liever iemand hebben met iets meer levenservaring.

Ben zelf trouwens vorig jaar afgewezen op de HKU en één van de redenen die ze tijdens het gesprek zelf aandroegen was mij leeftijd (tja, je bent wel erg jong hé...). Uiteraard had het meer redenen, maar je hoort het toch erg vaak. Ben nu trouwens ook wel blij dat ik toen niet was toegelaten. Talent blijft wel (ben wel zo arrogant om te zeggen dat ik denk dat ik dat genoeg heb); eens een jaar een andere stap in je leven zetten kan nooit kwaad.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

cornelis wrote:

Ik herhaal: Er wordt geen enkele leeftijdscategorie bij voorbaat uitgesloten. Geen enkele. Wat niet wil zeggen dat leeftijd nooit een factor zal zijn bij de keuze van de kandidaten.

Dat zei ook niemand hoor

Ik snap goed dat ze liever wat oudere studenten willen. Maar wat moeten al die mensen die 3x zijn afgewezen en nog steeds geen opleiding hebben?

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Toch maar iets anders gaan doen en bezig blijven met films maken denk ik. Als je écht talent hebt kom je er ooit wel; met of zonder filmopleiding.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Leonie1 wrote:

(quote)

Dat zei ook niemand hoor

Ik snap goed dat ze liever wat oudere studenten willen. Maar wat moeten al die mensen die 3x zijn afgewezen en nog steeds geen opleiding hebben?

Die moeten hun eigen pad kiezen. Leeftijd kan in ieder geval geen rol meer gespeeld hebben.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

gotti wrote:

Heb het idee dat ze daar niet zo dol op zijn, mensen die net van school af komen. Maar jij kan het weten...

Feit is dat gezien het huidige studiefinancieringsstelsel de filmacademie bijna wel verplicht werd om ook jonge mensen aan te nemen.

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Hoe zit het eigelijk met het script schrijven van je eigen film(pje) Ik kan mij voorstellen dat vrijwel iedereen die films wilt maken zelf hun eigen script wilt schrijven, aangezien dat een enorme invloed op je film heeft, en je wilt laten zien wat je kunt, lijkt het mij dat het schrijven van je eigen filmscript toch wel belangerijk is voor jezelf.

Maar hoe staat de academie daar tegenover?

En ik bedoel specifiek tijdens de toelatingsronde.

Niet iedereen kan goed schrijven, heel veel regisseurs laten hun film door andere mensen schrijven.

Dus waarom zou iemand die regisseur wil worden niet meteen voor die route kiezen en iemand anders script verfilmen? Of zelf een idee verzinnen en een ander vragen van dit idee een script te maken?

Vroeg ik mij gewoon af, vraag me dan ook af of het van invloed zou zijn bij de selectie van leerlingen...

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

Wat is nu concreet je vraag?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Het zijn meerdere vragen en ik denk dat het vrij duidelijk is toch...?

"Dus waarom zou iemand die regisseur wil worden niet meteen voor die route kiezen en iemand anders script verfilmen? Of zelf een idee verzinnen en een ander vragen van dit idee een script te maken?"

Er zijn twee vragen:

1) hoe staan jullie, aankomend filmakers, er tegen over om niet zelf je script te schrijven, ook al willen veel mensen dit wel... niet iedereen is er goed in. En als regisseur wil je eigelijk alle (creatiefe) touwtjes in handen hebben, dit verlies je voor een deel als je niet zelf het verhaal schrijft. Dus deze vraag is gewoon hoe jullie daar mee om gaan. (wel of niet zelf schrijven script. En zo niet, waarom dan niet?)

2) Zou dit effect hebben tijdens de toelating? aangezien de academie natuurlijk creatiefe regisseurs zoeken die ook zelf een verhaal kunnen verzinnen. MAAR: op de academie werk je vrijwel altijd met een apparte scriptschrijver. Dus wat is verstandig: zelf je eigen script voor je eigen film schrijven, of dit door iemand anders laten doen??

Eigelijk staat hier hetzelde als hierboven, maar misschien is het nu wel duidelijk. Veel concreter kan ik niet worden.

Vraag 2 lijkt me zo in zo wel duidelijk.

Bedankt.

Jerry

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

Het zijn meerdere vragen en ik denk dat het vrij duidelijk is toch...?

"Dus waarom zou iemand die regisseur wil worden niet meteen voor die route kiezen en iemand anders script verfilmen? Of zelf een idee verzinnen en een ander vragen van dit idee een script te maken?"

Er zijn twee vragen:

1) hoe staan jullie, aankomend filmakers, er tegen over om niet zelf je script te schrijven, ook al willen veel mensen dit wel... niet iedereen is er goed in. En als regisseur wil je eigelijk alle (creatiefe) touwtjes in handen hebben, dit verlies je voor een deel als je niet zelf het verhaal schrijft. Dus deze vraag is gewoon hoe jullie daar mee om gaan. (wel of niet zelf schrijven script. En zo niet, waarom dan niet?)

Pfoe. Vragen formuleren is niet je sterkste kant....

Het gaat erom dat je als regisseur het verhaal vertelt dat je wil vertellen. Dat kan je zelf schrijven, maar je kan ook samenwerken met een schrijver. Dat is helemaal aan jezelf.

2) Zou dit effect hebben tijdens de toelating? aangezien de academie natuurlijk creatiefe regisseurs zoeken die ook zelf een verhaal kunnen verzinnen. MAAR: op de academie werk je vrijwel altijd met een apparte scriptschrijver. Dus wat is verstandig: zelf je eigen script voor je eigen film schrijven, of dit door iemand anders laten doen??

Voor de toelating moet je doen wat je het beste lijkt. Tijdens de gesprekken lijkt me wel goed als je in de toekomst het samenwerken met een schrijver niet uitsluit.

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Het is ook lastig om deze vraag goed te formuleren, al vindt ik het vrij duidelijk, alleen te lang, maar het is ook niet 1 concrete vraag. Jouw antwoord is dat wel, je zegt helemaal correct dat iedereen dat zelf moet bepalen enz...

Maar ik ben juist benieuwd naar meningen van andere, niet noodzakelijk een correct antwoord.

Dus, Wouter, vindt jij het belangerijk om je eigen script te schrijven? de meeste controle over de film te hebben, en vrijwel alles zelf te hebben bedacht. Of vindt jij het, als regisseur, net zo leuk om het script van iemand anders te verfilmen?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Nog 1 ding, vraag 2 was natuurlijk wel een vrij concrete vraag over de toelatingsgesprekken. Maar denk je niet dat ze eerder mensen aanemen die zelf hun verhaal geschreven hebben dan iemand die dit niet gedaan heeft?

Kaffeefiltjer

• 543 messages
  • 0 votes

Iemand van België hier die filmacademie doet aan het KASK, RITS, Sint Lucas ofzo?

Later zou ik daar immers graag naar toe gaan (binnen 2 jaar dus)

maar je vindt barweinig info op het i-net

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

Het is ook lastig om deze vraag goed te formuleren, al vindt ik het vrij duidelijk, alleen te lang, maar het is ook niet 1 concrete vraag.

je gooit veronderstellingen en vragen door elkaar. Dat maakt het lastig.

Dus, Wouter, vindt jij het belangerijk om je eigen script te schrijven?

Niet perse.

de meeste controle over de film te hebben

Ja.

, en vrijwel alles zelf te hebben bedacht.

Nee.

Of vindt jij het, als regisseur, net zo leuk om het script van iemand anders te verfilmen?

Het lijkt alsof je denkt dat iemand een af script naar een regisseur gooit wat hij vervolgens mag gaan regisseren?

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.