• 178.079 movies
  • 12.212 shows
  • 33.983 seasons
  • 647.093 actors
  • 9.372.316 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

jordybeukeboom

• 6797 messages
  • 2423 votes

Gefeliciteerd Matthijs Niet teveel in Cafe Belgie gaan zitten he

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Iketes wrote:

Even iets totaal anders, moet - of is het handig - een bepaald profiel te kiezen op de Middelbare School? En zo ja, welke is dat dan?

Volgens mij maakt dat helemaal niks uit...

us_raider

• 2034 messages
  • 0 votes

Denk dat de meeste mensen die de film-academie doen het profiel Cultuur & Maatschappij hebben gevolgd.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Maakt volgens mij geen ene fuck uit. Het verschil tussen Cultuur & Maatschappij en bijvoorbeeld Economie en Maatschappij is niet bijster groot. Bij C&M (wat ik gedaan heb) heb je kunstgeschiedenis en Culturele & Kunstzinnige Vorming, maar dit stelde bar weinig voor. Vooral de kunstgeschiedenis; alles standaard vanuit een boekje. De standaard schilderijen en beeldhouwerken en daar hield het op.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Volgens mij hebben lang niet alle C&M-ers kunstgeschiedenis hoor! En CKV had ik bij E&M ook.

C&M past in theorie het beste bij de NFTA, al was het alleen omdat het profiel cultuur en maatschappij heet, maar in praktijk maakt het niks uit.

dave

• 1079 messages
  • 885 votes

In Film > Overige films > op zoek naar een goede filmschool:

yow

is er iemand uit belgie die in zijn nabije toekomst naar

een filmschool gaat?

ik ben namelijk op zoek naar de meest geschikte.

greetz dave

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Leonie1 wrote:

Volgens mij hebben lang niet alle C&M-ers kunstgeschiedenis hoor! En CKV had ik bij E&M ook.

C&M past in theorie het beste bij de NFTA, al was het alleen omdat het profiel cultuur en maatschappij heet, maar in praktijk maakt het niks uit.

Bij Cultuur en Maatschappij op de Havo (minimum bij Film Academie) heeft iedereen met C&M kunstgeschiedenis.

Quentin

• 10202 messages
  • 8544 votes

C&M heeft CKV2 (kunstgeschiedenis), dat heeft E&M niet (alleen CKV1)

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Quentin wrote:

C&M heeft CKV2 (kunstgeschiedenis), dat heeft E&M niet (alleen CKV1)

Oja, CKV2 en kunstgeschiedenis, ik wist niet dat dat hetzelfde was.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

dave wrote:

In Film > Overige films > op zoek naar een goede filmschool:

yow

is er iemand uit belgie die in zijn nabije toekomst naar

een filmschool gaat?

ik ben namelijk op zoek naar de meest geschikte.

greetz dave

St. Lucas, Brussel

Maar Amsterdam is beter.

six

• 10 messages
  • 111 votes

Hallo,

ik heb een aantal interessante berichten gelezen, op t forum.

Ik ben namelijk ook van plan me aan te melden op de film academie. Op het moment doe ik de opleiding videovormgever aan het deltion college te zwolle. Ik zit nu in het derde jaar en vanaf het begin viel de opleiding tegen, op zn zachst gezegd.

Dit heeft zich laten merken door het feit dat er na 2 jaar nog maar 4 van de 22 mensen over zijn. Gek genoeg heb ik met opdrachten voor school een aantal filmpjes gemaakt waar ik trots op ben.

Nu wil ik me graag aanmelden voor de regie fictie opleiding voor het volgende schooljaar. Ik ben veel met film bezig, he is meer dan een hobby, ga naar filmhuizen, lees boeken over de geschiedenis van de film/ het boek speelfims maken en een boek over regisseur stanley kubrick etc.

Elk idee wat ik heb schrijf ik op, ook al een aantal concrete ideeen die tot film verwerkt kunnen worden.

op deze site staan 2 van mn filmpjes: http://niels.hnbs.nl/projects2.htm

nu is mijn vraag, aan mensen die ervaring in het aanmelden hebben, of er misschien al op zitten, of ik een kans maak.

ik ben ook benieuwd naar filmpjes van mensen die zijn aangenomen of de tweede ronde hebben gehaald.

Zo kan ik het niveau vergelijken en weet ik wat mn opties zijn.

Alvast bedankt,

Niels

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Hoi Niels,

Het is lastig om te vertellen aan de hand van de twee filmpjes of je kans maakt of niet. Bij de filmacademie speelt je motivatie om bv. regisseur te worden erg mee. Tuurlijk is je aanmeldingsmateriaal van belang, maar dat is zeker niet het enigste waar ze naar kijken.

Er zitten een aantal aardige shots in je korte film, maar ook wat overbodige naar mijn idee. Verder is het belangrijke dat je een verhaal weet te vertellen met een aantal shots. Wanneer ga je wijd of close... Klopt je decoupage e.d.

Je bent in ieder geval goed opweg en veel blijven maken en doen. Gewoon aanmelden en gemotiveerd blijven, dan kom je er meestal wel... met of zonder academie.

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

gotti wrote:

Heb net gehoord dat ik ben aangenomen op de Kunstacademie in Utrecht, voor de richting Audiovisual Media.

En een prima korte film

six

• 10 messages
  • 111 votes

Hoi Webby,

allereerst bedankt voor je reactie, en tips.

De motivatie is er genoeg daar kan het niet mis gaan.

En inderdaad ik doe het met of zonder academie, het

zou makkelijkere we zijn met academie.

Zit je zelf ook op de academie, zo ja welke richting?

En heb je zelf dingen gemaakt die je kunt laten zien?

Niels

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Ikzelf heb vorig jaar voor het eerst aanmelding gedaan bij de academie richting camera/licht. Ben tot en met de tweede ronde gekomen en toen helaas afgevallen. Jonge leeftijd en weinig ervaring (vooral het licht gedeelte) waren zo ongeveer de redenen.

Ik doe nu hetlicht assistentie workshop jaar aan de academie en dat is voor mij een erg handig en leerzaam jaar in voorbereiding op het komende nieuwe jaar, wanneer ik me weer aanmeld.

Voor regie (fictie) ligt het natuurlijk allemaal wat anders. Je hoeft technisch minder onderlegt te zijn. Als je maar een goede babbel hebt en een visie over film en dat kan onderbouwen kom je denk ik wel een heel eind. Maar voor specifieke dingen zou je een student regie moeten vragen.

Momenteel staat niets online (hele films) van mij, maar heb een aantal korte films gemaakt voor de toelating. Voor regie zijn er ook andere eisen, naast film foto materiaal ook korte verhalen en/of scenario's.

six

• 10 messages
  • 111 votes

Jammer dat je bent afgevallen, het is inderdaad wel beter dat je een workshop jaar doet. Het lijkt me ook dat je voor camera en licht meer technische basis moet hebben, maar voor regie tellen ook andere dingen mee.

Ik wist ervan dat je ook verhalen en foto's mag/kunt inleveren, dat gaat me ook wel lukken.

Ik neem aan dat dit jaar aanmelden kan vanaf november, er staat nog niks over op de site.

veel succes verder

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

neo wrote:

(quote)

En een prima korte film

....met prima muziek...

neo

• 15435 messages
  • 10035 votes

...en op naar de volgende.....

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

De volgende (2 min.) wordt aankomend weekend gedraaid, maar daar is al muziek voor, helaas...

Maar nogal offtopic...

six

• 10 messages
  • 111 votes

Hey,

zijn er nog mensen op dit forum die films kunnen laten zien, die gemaakt-en/of gebruikt zijn voor de aanmelding op de film academie.

Op de manier kan ik me een beeld vormen van het niveau/ eisen.

Alvast bedankt.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Voor de liefhebbers; het programma van de eindexamenfilms van de afgelopen lichting van de filmacademie:

Programma Filmlab

Eindexamenfilms op Nederland 2 en 3

Documentaires op Nederland 2 en 3

De documentaires worden uitgezonden op Nederland 2 op de woensdagavond na Profiel en op donderdag na Dokwerk(rond de klok van 24.00 uur).

woensdag 20 september - Van Gogh Los - 21´30 Humanistische Omroep

woensdag 27 september - Otzenrath - 24´30 AVRO

donderdag 21 september - Vivre (Lichting 2005) - 28' 59 Humanistische Omroep

donderdag 28 september - Grijsgedraaid - 24´30 NPS

woensdag 4 oktober - Vechters (lichting 2004) - 40' AVRO

donderdag 5 oktober - Doel leeft 34´- VPRO

woensdag 11 oktober - Zo is dat 24´30 - BOS

Fictie op Nederland 3

De fictie-projecten zijn late-night op alle avonden van de week te zien op Nederland 3.

donderdag 14 september - Teer - 25´10 VPRO

maandag 18 september - Wolf - 25´Humanistische Omroep

dinsdag 19 september - De ontgoocheling - 32´ KRO

woensdag 20 september - Muskus - 16´20 NCRV

donderdag 21 september - Hardcore - 26´30 NPS

vrijdag 22 september - Sssshht - 24´ VARA

maandag 25 september - Dolen - 19'30 AVRO

dinsdag 26 september - Liefde, dood & luchtgitaar - 24´30 AVRO

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Bedankt!

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Meteen de eerste (en nét die ene waar ik het meest benieuwd naar was) gemist...

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Amen wordt niet uitgezonden in Filmlab, omdat de makers weigerden de door de NCRV gewenste coupures aan te brengen. In 2002 moest de omroep twee families schadevergoeding betalen, die in de documentaire Verborgen moeders van Thom Verheul werden beschuldigd van incest.

bron: cinema.nl

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Animatie is geen apparte richting op de academie, toch heeft animatie ontzettend veel raakvlakken met life action.

Worden er wel eens animatie filmpjes ingestuurd als toelatingsmateriaal richting regie?

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

Webby wrote:

Amen wordt niet uitgezonden in Filmlab, omdat de makers weigerden de door de NCRV gewenste coupures aan te brengen. In 2002 moest de omroep twee families schadevergoeding betalen, die in de documentaire Verborgen moeders van Thom Verheul werden beschuldigd van incest.

bron: cinema.nl

Wel te zien op het NFF...

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

jerryv, je heb toch Interactieve Media/Visual Effects (IMVFX) op de academie. Dat is oa. animatie.

Er zullen vast animaties voor regie toegestuurd worden, maar dat is toch echt een ding van IMVE.

gotti

• 14075 messages
  • 5884 votes

En als je echt Animatie wil studeren moet je naar de HKU gaan. Goeie opleiding...

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Het filmpje dat ik had ingestuurd voor regie fictie was deels getekend met hele simpele animatie, en daar waren ze erg over te spreken.

Daarentegen denk ik niet dat je veel kans maakt met een volledig geanimeerde film, want aan de hand daarvan kunnen ze niet veel zeggen over je regie talent (op de set). Geen acteurs, camera/geluidsmensen etc. die je moet leiden, en daar gaat het vooral om bij regie.

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Oke, dat is een goed punt.

Ze kunnen uit een animatiefilmpje alleen maar zien of je een -beeldend- verhaal kunt vertellen en dat je goed gebruik maakt van o.a. camerastandpunten.

Ze kunnen inderdaad niet zien of je mensen kunt aansturen want dat heb je bij animatie minder.

Maar ik vroeg het me gewoon af, of dit vaak gebeurt.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.