- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Weet iemand hoeveel er dit jaar voor Montage door zijn naar de gesprekkenronde?
Jij wilde toch documentaires maken?
Hubos
-
- 15 messages
- 1 votes
Toen je vertelde dat je dit filmje heel lang geleden als een van je eerste filmpjes gemaakt had.. dacht ik dat het een behoorlijk slecht, standaard filmpje zou zijn. Maar dat is zeker niet het geval. Ten eerste is het vrij orgineel en het voel gewoon allemaal goed aan. Ziet er goed uit.
Ik snapte niet waarom die jongen nou werd doodgeschoten... omdat hij het spelletje won?
In ieder geval vond ik het een goede korte film.
Bedankt!
Die jongen (dat ben ik trouwens) wordt neergeschoten omdat het simpelweg goed in het verhaal past. Reden kan zijn omdat hij het spel won en de ander achterna rende. Verder is het idee ook dat de jongen die wordt neergeschoten al heel lang in het schaakcircuit zit en misschien ook een paar vijanden heeft gemaakt. Nu speelt hij tegen iemand die dacht dat hij kon winnen, maar toen dat niet lukte besloot hij af te rekenen met de nummer 1 schaakspeler.
Leonie1
-
- 52 messages
- 24 votes
Jij wilde toch documentaires maken?
Ja
Dat wil ik nog steeds hoor! Ik ben er alleen achter gekomen dat ik montage nog leuker vind en daar ook beter in ben.
LaCaméraStylo
-
- 266 messages
- 368 votes
Ik ben niet uitgenodigd voor een gesprek. Ik had het eigenlijk al verwacht. Ik ben pas 18 en pas een jaar intensief bezig met film (camera). Mijn eerste idee was eigenlijk eerst een jaar te werken na het afsluiten van mijn school en me in dat jaar vrijwel alleen maar met film bezig houden. Dit jaar had ik daar namelijk niet echt de kans voor, door de drukte van school.
De film die ik heb gemaakt voor m'n toelating is een film over Parijs. Ik heb geprobeerd verschillende sferen van Parijs in beeld te brengen. Hoewel het wel pas m'n eerste film is, vind ik dat het goed is gelukt. Sinds deze film ben ik veel meer gaan filmen en experimenteren. Een probleem is dat ik nog nooit heb samengewerkt met andere mensen en dat is wel de bedoeling. Ik ga volgend jaar in Amsterdam wonen en ik ga proberen daar (in samenwerking met andere mensen) films te maken.
Na dit jaar zal ik weer aanmelding doen, m'n toekomst zal hoe dan ook in film liggen. Ik zou graag m'n film aan wat mensen hier laten zien, zodat ik wat zinvolle kritiek kan krijgen. Het is echter een groot bestand (150mb) en ik zou niet weten hoe ik het online moet zetten. Kan iemand mij helpen?
Hubos
-
- 15 messages
- 1 votes
Tenzij je ergens 150mb ruimte hebt op het internet zul je het bestand moeten comprimeren. Ik weet niet hoe lang je film is maar voor 10 minuten is 50mb erg royaal. Daarna kan je het bestand ergens op het internet zetten bij een (gratis) filehoster, bijvoorbeeld rapidshare.
De tweede film die ik had ingestuurd staat nu ook online, en wel hier: http://geschil.pietpils.nl
Mijn laatste en meest tijdrovende productie, laat me weten wat jullie er van vinden!
Leonie1
-
- 52 messages
- 24 votes
Wat is er dan zo leuk aan montage?
Hoezo?
Ik weet niet precies wat het is. Ik kan er gewoon uuuren mee bezig zijn en me niet vervelen (ik verveel me snel
)Het is leuk om een eindproduct te maken. Leuk om ook met muziek te werken. En om een verhaal proberen nog mooier te maken. Nouja, vanalles. Ja ik zit ook wel graag achter de computer 
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Hoezo?
Flauw grapje, kijken of je bent voorbereid... 
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
Stiekem gewoon bang voor concurrentie natuurlijk...
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Alles om die in de kiem te smoren natuurlijk...
Night
-
- 14 messages
- 6 votes
http://www.xs4all.nl/~hrutjes/hetlaatstespel.wmv
Helemaal in m'n eentje gemaakt. Het product van een halfuurtje nadenken.
Het is inderdaad een leuk filmpje. Je wilt wel blijven kijken. En de montage is redelijk vloeiend. Het stort je niet echt. De eind scene, met de combinatie van Kill Bill soundtrack maakt het wel goed.
Wat ik wel grappig vond is, dat je op een opgegeven moment, zelf de koningen op schaak-positie zet. In het echt, is dat een onmogelijke zet.
Maar, daar gaat het nu niet om.
Ben je trouwens wel door naar de tweede ronde?
Night.
Hubos
-
- 15 messages
- 1 votes
Het is inderdaad een leuk filmpje. Je wilt wel blijven kijken. En de montage is redelijk vloeiend. Het stort je niet echt. De eind scene, met de combinatie van Kill Bill soundtrack maakt het wel goed.
Wat ik wel grappig vond is, dat je op een opgegeven moment, zelf de koningen op schaak-positie zet. In het echt, is dat een onmogelijke zet.
Maar, daar gaat het nu niet om.
Ben je trouwens wel door naar de tweede ronde?
Night.
Dankje! Ik ben door naar de 2e ronde ja.
Later zag ik ook dat ik 'mijn' eigen koning schaak zette, een ontzettende domme fout maar ik was totaal niet bezig met het schaakspel. Ik rende steeds heen en weer en zette dan snel iets, op een gegeven had ik er blijkbaar zo genoeg van dat ik helemaal niet meer na ging denken over de zetten. En dan te bedenken dat ik nog wel in het schaakclubje zat op de basisschool 
sandesh
-
- 1 messages
- 0 votes
Hallo, ik ben hier ook net nieuw en ook door naar de tweede ronde voor regie fictie, ik heb mijn gesprek aanstannde dinsdag om 9:15 Ik heb wel al even gebeld met mensen die ik ken die de opleiding al hebben gedaan of inderdaad vorig jaar een gesprek hebben gehad. Ik hoorde dat de opdracht een aantal foto's is waar je een verhaaltje bij moet schrijven.
Mijn filmpje staat trouwens op de volgende site onder de naam YUREI (Sandesh de Rijk, nr 11 van bovenaf). Ben benieuwd wat jullie ervav vinden. Zijn jullie trouwens zenuwachtig voor het gesprek? Ik dacht dat ik het niet was, maar de zenuwen beginnen me nu toch wel parten te spelen.
Leonie1
-
- 52 messages
- 24 votes
Hallo, ik ben hier ook net nieuw en ook door naar de tweede ronde voor regie fictie, ik heb mijn gesprek aanstannde dinsdag om 9:15
Ook gefeliciteerd dan
Voor regie zijn toch veel meer aanmeldingen dan voor montage bijvoorbeeld...
Ik heb meteen maandagochtend gesprek. Het gesprek voor montage duurt 45 min, maar je hoeft geen opdracht te maken oid.
Ik ben niet echt zenuwachtig. Ik ga er maar gewoon heen en zie wel. Ze willen je of ze willen je niet. Ik ben veel zenuwachtiger om de uitslag te krijgen!
jazz_24
-
- 2 messages
- 10 votes
Hey, gefeliciteerd aan degenen die door de eerste ronde zijn! Ik vond de filmpjes die jullie gepost hebben erg tof, vooral die van Sandesh, strak gefilmd!
Ik ben zelf ook door de eerste ronde van regie fictie, volgende week donderdag heb ik gesprek(de 13e om 13:30u, hmm...) en ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn film vinden, staat op RapidShare;
http://rapidshare.de/files/17430306/Alles_Kan_Stuk.wmv.html
veel succes volgende week!
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Waarom toch steeds in dat vreselijk onuitwisselbare WMV3 codec?
Hubos
-
- 15 messages
- 1 votes
Omdat uitvogelen hoe je fatsoenlijk een film comprimeert in Quicktime formaat een hels werk is.
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
Afijn, resultaat is dat ik enkel naar jullie filmpjes kan luisteren, en ze niet kan zien. Voor de Mac is bijvoorbeeld geen WMV3-codec beschikbaar.
Waarom niet een breder verspreid coded als DiVX of MPEG of Sorenson ofzo gebruikt?
Webby
-
- 861 messages
- 846 votes
Hey, gefeliciteerd aan degenen die door de eerste ronde zijn! Ik vond de filmpjes die jullie gepost hebben erg tof, vooral die van Sandesh, strak gefilmd!
Ik ben zelf ook door de eerste ronde van regie fictie, volgende week donderdag heb ik gesprek(de 13e om 13:30u, hmm...) en ik ben erg benieuwd wat jullie van mijn film vinden, staat op RapidShare;
http://rapidshare.de/files/17430306/Alles_Kan_Stuk.wmv.html
veel succes volgende week!
Ziet er top uit hoor. Interessant macaber verhaal, prima montage!
Mennko Vos
-
- 2 messages
- 0 votes
Voor allen die met een filmcrew onder begeleiding een profesionele korte film willen maken kunnen terecht op: http://bigchicken.org/filmacademy/
Ikzelf ga les geven op deze FilmAcademy in het oosten van Duitsland en ik denk dat je het voor de prijs niet hoeft te laten.
Ben benieuwd naar jullie reactie!
cornelis
-
- 4744 messages
- 681 votes
dat ik enkel naar jullie filmpjes kan luisteren, en ze niet kan zien. Voor de Mac is bijvoorbeeld geen WMV3-codec beschikbaar.
Onzin Cornelis, je draaide gewoon per ongeluk nog een oude versie van Windows Media Player. Met WMV 9 voor Mac kan je die films gewoon kijken, WMV3 of niet. Sukkel.
jerryv
-
- 115 messages
- 3 votes
pfff.... heftige film hoor. Niet bepaald een luchtig tussendoortje 
Ik vond hem alleen een beetje te heftig voor mijn smaak, dit ligt mij gewoon niet. Maar ik vond dat je de sfeer onwijs goed overbracht, alles zat erg goed in elkaar.
Als je twee jongens een konijn laat vermoorden, of als je een man neerknuppeld kan dat al snel komisch worden, lachwekkend slecht. Maar in dit filmpje komt het heel echt en heftig over. ERG goed filmpje!
Hoe heb je dit filmpje aangepakt als ik vragen mag? Het verhaal is natuurlijk het belangerijkste, maar ik merkte ook dat je een heel lichtgevoelige camera gebruikt hebt (sommige buitenscenes kon je denk ik niet helemaal uitlichten en toch zat er geen ruis in) Dus wat voor apparatuur heb je gebruikt? En zijn de acteurs vrienden van je of heb je ze echt speciaal voor deze film gevonden? (waarschijnlijk dat laatste, ze deden het erg goed!)
jazz_24
-
- 2 messages
- 10 votes
Hoe heb je dit filmpje aangepakt als ik vragen mag? Het verhaal is natuurlijk het belangerijkste, maar ik merkte ook dat je een heel lichtgevoelige camera gebruikt hebt (sommige buitenscenes kon je denk ik niet helemaal uitlichten en toch zat er geen ruis in) Dus wat voor apparatuur heb je gebruikt? En zijn de acteurs vrienden van je of heb je ze echt speciaal voor deze film gevonden? (waarschijnlijk dat laatste, ze deden het erg goed!)
Bedankt voor je complimenten Jerry,
Ik heb een Sony VX2100 camera gebruikt, die heeft inderdaad een goeie lichtgevoeligheid, en we hebben voor die scene in het bos autolampen gebruikt om het bij te lichten. We hebben de progressive scan modus van de camera gebruikt om meer een 'film look' te krijgen.
De hoofdpersonen zijn ikzelf en Paul (vriend van me en co-schrijver), en de anderen zijn collega's van me.
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1061 votes
Vandaag op gesprek geweest. Ging redelijk goed naar mijn idee. Beetje nerveus in het begin, hier en daar wat moeite om de juiste woorden te vinden, maar al bij al heb ik best goede antwoorden gegeven en ben ik wel tevreden over het gesprek. Binnen twee weken krijg ik te horen of ik al dan niet ben aangenomen.
Voor montage waren er dit jaar zo'n 65 aanmeldingen waarvan er 22 op gesprek mochten komen. Van de 22 worden er 6 toegelaten. Reuze spannend, ik kan niet wachten tot die brief op de deurmat ligt...
gotti
-
- 14075 messages
- 5883 votes
65?!
Vorig jaar meldde iemand op de open dag dat er de jaren ervoor steeds niet meer dan 30 mensen zich aanmeldden en dat ze dus zo goed als iedereen op gesprek konden laten komen.
Da Jando
-
- 1383 messages
- 1061 votes
Ja, dat klopt. Vorig jaar waren het er ook zo'n 60 en het jaar ervoor inderdaad een stuk minder.
Dat komt wellicht omdat montage steeds dichter bij huis komt. Digitale camera's en gebruikersvriendelijke montagepakketen. Maar ook doordat er op veel opleidingen weleens wat filmpjes worden gemaakt en gemonteerd.