• 178.031 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.024 actors
  • 9.371.610 votes
Profile

Filmacademie / Filmopleidingen

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

Wouter, ik heb helemaal niet gezegd dat ik niet voor de regie-opleiding wil gaan...

Ik heb alleen het gevoel dat regie je veel minder is aan te leren dan een redelijk technisch vak.

Het technische aspect is concreet en dus aan te leren, bij regie zijn dat wat minder concrete dingen. Of je een goede cameraman of regisseur wordt, wordt echter vooral door veel andere dingen bepaald.

Je kunt iemand leren de camera te gebruiken, met licht om te gaan etc.. (maakt overgens nog geen goede cameraman, dat weet ik) maar "regie" kan je maar voor een deel leren, dat heb je al gewoon in je denk ik.

Kijk eens naar de kwaliteit van de filmpjes die de regisseurs maken bij toelating en naar hun eindexamenfilms.

Er zijn zoveel regisseurs die nooit een regie-opleiding gedaan hebben,

Klopt. Maar er zijn er ook die het wel gedaan hebben. Overigens zijn er ook veel cameralieden zonder filmacademie.

en ik denk dat voor het vak regie een opleiding ook minder relevant is dan voor andere vakgebieden in de film industrie.

Op zich is het nergens onmisbaar. Het gaat iets makkelijker via de filmacademie.

Ik weet dat je eigelijk direct voor je doel moet kiezen, en hoogstwaarschijnlijk ga ik ook gewoon voor de richting regie. Maar die 4 jaar aan de filmacademie kan ook mooi gebruikt worden om de technise kant van het filmen beter te leren.

Met als gevolg dat je waarschijnlijk een minder goede regisseur bent dan als je voor regie gaat.

Als regisseur moet je naar mijn mening ook een goed verstand hebben van de technische kant en van alles wat er bij het opnemen/belichten komt kijken.

Eens. maar ook over geluid, montage, muziek, etc. Dat leer je al helemaal niet in de cameraklas.

Aangezien deze kant veel moeilijker* zelf aan te leren is dan het regisseren zelf... lijkt het mij geen vreemde gedachten om hier een opleiding in te volgen.

De technische kant kun je juist vrij makkelijk leren. Dat kan op een cursis ook. Regisseren leer je vooral door het te doen. En dat doe je op de academie, bijvoorbeeld.

*ik zeg dus niet dat regisseren makkelijker is, zeker niet, alleen dat ik denk dat het veel minder valt aan te leren.

Aanleren is dan ook niet waar het om gaat op een school.

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

Leonie1 wrote:

Weet iemand hoeveel er dit jaar voor Montage door zijn naar de gesprekkenronde?

Nee, maar vorig jaar waren het er 20. Ik heb bericht gekregen dat ik op gesprek mag komen, dat is er al één Doe je ook mee aan de gespreksronde voor montage?

Jonathan E

• 4 messages
  • 0 votes

Ik ben door naar de tweede ronde van regie fictie. Zijn er mensen die daar iets meer over weten?

Bijvoorbeeld:

Wat wordt er gevraagd in het gesprek? Hoeveel mensen gaan er door naar de tweede ronde? En wat voor een soort opdracht kan je verwachten (in de brief staat: schrijfopdracht in een groep van vier)?

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Joechei, ik ben ook door naar de 2e ronde voor regie fictie. Maar ik zou niet weten hoe het allemaal verder gaat. Ik zou wel graag willen weten hoeveel mensen door zijn.

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Ze zijn snel met de brieven, zouden toch in de week van 27 maart / 3 april komen?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Ik moet je wel gelijk geven Wouter.

Het klinkt allemaal erg logisch wat je schreef, zover zat ik er niet naast met mijn gedachte en het is allemaal ook een persoonlijke kwestie natuurlijk. bovendien is er geen duidelijke route om regisseur te worden. Maar om regie te volgen aan de filmacademie is een goede stap in de richting.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

@ Da Jando, ja, ik ben ook door naar de gespreksronde! Is het voor jou ook eerste poging?

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

Nee, de tweede. Wie weet zitten we over een half jaartje in dezelfde klas

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Ik ben eigelijk ontzettend benieuwd naar de filmpjes waarmee jullie toelating doen, hebben jullie het filmpje misschien online? of kan je desnoods vertellen waar het over gaat? Ben gewoon erg nieuwsgierig!

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Da Jando wrote:

Nee, de tweede. Wie weet zitten we over een half jaartje in dezelfde klas

Ja, vreemd idee

Hoe was het de vorige keer gegaan? Of was je toen niet op gesprek gekomen.

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

jerryv wrote:

Ik ben eigelijk ontzettend benieuwd naar de filmpjes waarmee jullie toelating doen, hebben jullie het filmpje misschien online? of kan je desnoods vertellen waar het over gaat? Ben gewoon erg nieuwsgierig!

Ik heb twee films ingestuurd. Het materiaal staat helaas niet meer op m'n pc (verdwenen na een fout tijdens een herinstallatie ), maar wel op DVD. Ik zal kijken of ik ze kan rippen en omzetten in streaming formaat.

Leonie1 wrote:

Ja, vreemd idee

Hoe was het de vorige keer gegaan? Of was je toen niet op gesprek gekomen.

Op pagina 7 van dit topic heb ik beschreven hoe het gegaan was

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Oja, ik zie het al

Ik heb zelf een 5 (!) minuten durend item ingestuurd wat ik bij Open Studio gemaakt heb.

Wouter

• 18718 messages
  • 3085 votes

jerryv wrote:

Daar zit natuurlijk ook wat in, ze zullen inderaad ook camera technieken kunnen geven aan regie studenten.

Ik ga ook voor de richting regie, maar vondt dit de moeite waard om even over na te denken en wat meningen over te vragen, bedankt voor de reacties.

Wat heb je nu gedaan?

Da Jando

• 1383 messages
  • 1061 votes

Leonie1 wrote:

Ik heb zelf een 5 (!) minuten durend item ingestuurd wat ik bij Open Studio gemaakt heb.

Toevallig, ik heb ook Open Studio gedaan en zat nog te twijfelen of ik mijn item in zou sturen. Vond m'n filmpjes toch wat leuker uiteindelijk. Heb je ook Regie, Camera en Montage gedaan bij OS?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Wouter wrote:

(quote)

Wat heb je nu gedaan?

Niks..

Ik zei toch niet dat ik DIT jaar aanmelding zou doen?

Volgend jaar is het mijn beurt, gelukkig dit jaar nog niet

(ik heb nu nog even de tijd om academie waardig filmpje te maken)

Jerry

Isabel1987

• 19 messages
  • 21 votes

Oh jee, ik heb nog steeds niets gehoord.. Hopen dat dat geen slecht teken is dan maar!

Hubos

• 15 messages
  • 1 votes

Ikzelf heb 2 filmpjes ingestuurd. Eén oude, dat was een van de eerste filmpjes die ik had gemaakt, zo'n driekwart jaar geleden, en het tweede filmpje dat ik had ingestuurd is mijn laatste (korte) film. Ik kan jullie al wel de link geven naar dat eerste filmpje, ik ben nog bezig met het comprimeren en online zetten van de tweede. De link naar dat filmpje zal ik dan ook wel hier neerzetten, er is vast wel animo voor

http://www.xs4all.nl/~hrutjes/hetlaatstespel.wmv

Helemaal in m'n eentje gemaakt. Het product van een halfuurtje nadenken.

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

Da Jando wrote:

(quote)

Toevallig, ik heb ook Open Studio gedaan en zat nog te twijfelen of ik mijn item in zou sturen. Vond m'n filmpjes toch wat leuker uiteindelijk. Heb je ook Regie, Camera en Montage gedaan bij OS?

Ja, daar ben ik nu mee bezig zelfs. (Ik doe er een jaar over) Pfff ik vind het jammer dat het zolang duurt allemaal. Ik zou liever nu op gesprek komen en over een uurtje de uitslag krijgen

Jonathan E

• 4 messages
  • 0 votes

Is die Open Studio opleiding een beetje goed? Ik zat te denken die opleiding (of de opleiding van de SAE) te gaan doen als ik niet word aangenomen.

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Ik mag door naar ronde 2; richting camera / licht

feanaro surion

• 5765 messages
  • 1770 votes

Gefeliciteerd

shortickz

• 4 messages
  • 0 votes

Welkom allemaal, ben net nieuw hier, zocht via google op aanmelding NFTA, en zie dat er veel mensen zich inschreven hebben van deze site!

Nu vraag ik me af wanneer dat wie post heeft gehad over door naar de 2de ronde of niet...

ik ben echt benieuwd en zit nu echt wel in spanning te wachten... (kom morgen pas thuis dus dan weet ik pas als ik post heb...)

shortickz

• 4 messages
  • 0 votes

zeg webby, op welke dag heb jij je brief ontvangen dat je door was naar de tweede ronde, en welk thema voor de fotos is het dit jaar?

thanks!

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Gisteren heb ik de brief ontvangen. Thema is 'geloof'.

shortickz

• 4 messages
  • 0 votes

Webby wrote:

Gisteren heb ik de brief ontvangen. Thema is 'geloof'.

*damnnn.. nu wordt ik dus echt gek he... hehe mijn moeder belde dat er een brief binnen is gekomen, dus zal het morgen pas weten.... *duim.duim*

is dit je eerste keer toelating?

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Ja, de eerste keer dat ik me heb aangemeldt...

kan je moeder de brief niet openen voor je...

shortickz

• 4 messages
  • 0 votes

Webby wrote:

Ja, de eerste keer dat ik me heb aangemeldt...

kan je moeder de brief niet openen voor je...

Allright! goed bezig...

Ik zal het vanmiddag weten... spannnendddd.....

was het een dikke brief?

Webby

• 861 messages
  • 846 votes

Als je door bent zitten er twee A-4 tjes in...

Leonie1

• 52 messages
  • 24 votes

En?

jerryv

• 115 messages
  • 3 votes

Hubos wrote:

http://www.xs4all.nl/~hrutjes/hetlaatstespel.wmv

Helemaal in m'n eentje gemaakt. Het product van een halfuurtje nadenken.

Toen je vertelde dat je dit filmje heel lang geleden als een van je eerste filmpjes gemaakt had.. dacht ik dat het een behoorlijk slecht, standaard filmpje zou zijn. Maar dat is zeker niet het geval. Ten eerste is het vrij orgineel en het voel gewoon allemaal goed aan. Ziet er goed uit.

Ik snapte niet waarom die jongen nou werd doodgeschoten... omdat hij het spelletje won?

In ieder geval vond ik het een goede korte film.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.