- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Haha bedankt, jij inderdaad succes met je cursus.
Ik ga in de lente een regisseur helpen met het maken van een korte film, kijk er erg naar uit, en is natuurlijk weer een goede ervaring erbij!!
LaCaméraStylo
-
- 266 messages
- 368 votes
bedankt..wel relaxt als je nu al leert samenwerken met andere mensen aan een film, succes.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ik krijg binnenkort een test opgestuurd van het Grafish Lyceum Rotterdam... Zit er iemand op die school die kan vertellen hoe het daar is en een paar tips geven voor die test? Ik heb namenlijk geen idee wat ik kan gaan verwachten. Ik hoop dat ik aangenomen wordt.
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Ik krijg binnenkort een test opgestuurd van het Grafish Lyceum Rotterdam... Zit er iemand op die school die kan vertellen hoe het daar is en een paar tips geven voor die test? Ik heb namenlijk geen idee wat ik kan gaan verwachten. Ik hoop dat ik aangenomen wordt.
Is je Nederlands een criterium...?
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Is je Nederlands een criterium...?
Hè wat flauw 
Zelva
-
- 2188 messages
- 2702 votes
Paar jaar geleden met mijn jongere broer naar dat Grafisch Lyceum geweest voor een open dag. Kon mij in ieder geval niet overtuigen.
Allemaal oude computerrotzooi, een versie van QuarkXpress uit de oertijd. Weinig talent ook, de foldertjes en de website voor de open dag zagen er echt níét uit. Al kan dat natuurlijk ook liggen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Maar hopen dat het nu beter is. Ik zou in ieder geval wél eerst even rondkijken op die school voordat je je inschrijft.
Hij kreeg toen als opdracht iets te tekenen over een bepaald onderwerp. Lekker belangrijk, als je designer wil worden. 
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ik hoop ook dat je aangenomen word!
Welke richting zou je dan gaan doen? 
Dankje. Ik wil graag naar de richting Film en video. Een beetje met camera's rotzooien en regiseren enzo. Ik maak ook zelf al films vanaf toen ik klein was, dus lijkt het me erg leuk 
Allemaal oude computerrotzooi, een versie van QuarkXpress uit de oertijd. Weinig talent ook, de foldertjes en de website voor de open dag zagen er echt níét uit. Al kan dat natuurlijk ook liggen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Maar hopen dat het nu beter is. Ik zou in ieder geval wél eerst even rondkijken op die school voordat je je inschrijft.
Volgens mij was dat pas allemaal verbeterd. Toen ik er was, vond ik de webdesign afdeling ook niet om van naar huis te schrijven. Maar wat ik wil gaan doen is echt leuk. Met zo'n blue screen en van die grote camera's op je schouder. 
Hij kreeg toen als opdracht iets te tekenen over een bepaald onderwerp. Lekker belangrijk, als je designer wil worden.
Ik ben benieuwd...
Webby
-
- 861 messages
- 846 votes
Toelatingsopdracht GLA (amsterdam) stelde niet veel voor... ik deed/doe MultiMedia vormgeven. Gelukkig laatste jaar dan ben ik er weg 
Boothead
-
- 154 messages
- 963 votes
GLA Amsterdam is drie keer niets.
Slechte organisatie.
Slechte instructies/uitleg.
Slechte communicatie tussen leraren.
Geen aanrader.
Webby
-
- 861 messages
- 846 votes
Heet nu Mediacollege Amsterdam... maar dat zal binnenkort ook een slechte naam worden 
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ik heb net mijn opdracht ontvangen. Ik moet een werkstuk maken (mag van alles zijn, op papier maar ook film) over wat ik na het GLR ga doen. Dat mag serieus zijn maar ook fantasie. Ook moet ik een storyboard tekenen voor een film, en een vragenlijst maken.
Dus ik hoef geen onbenullige voorwerpen na te tekenen. Dat is alweer een voordeel.
Ik dacht ik zeg het effe...
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Iemand als iets ontvangen over hun aanmelding op de filmacademie (NFTA)?
LaCaméraStylo
-
- 266 messages
- 368 votes
Ik heb aanmelding gedaan, als het goed is krijg ik binnen 2 weken een bevestiging en daarna krijg je te horen of je bent uitgenodigd voor een gesprek of niet.
IcU
-
- 6783 messages
- 3051 votes
Ik ben aangenomen op Grafish Lyceum Rotterdam! Maar ik zit te twijfelen tussen die en Zoomvliet college in Roosendaal. Maar ik denk och R'dam.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Ik zou in de toekomst ook (een) poging(en) willen doen om toegelaten te worden bij de filmacademie, maar ik moet immers beginnen met wat filmpjes te schieten. En, alhoewel ik op school wel enkele keren een filmpje heb gemaakt (stelde totaal niets voor), heb ik thuis nog geen videocamera. Is er iemand die een bepaald soort/type camera aanraadt en waarom? - en daarbij mede in gedachte houdt dat ik een arme student ben... 
LaCaméraStylo
-
- 266 messages
- 368 votes
Als het gaat om de toelating gaat het niet zo zeer om de kwaliteit, maar meer om de creativiteit. Een dure camera is dus niet echt nodig.
Maikeru
-
- 1934 messages
- 2388 votes
Dat was ik ook niet van plan
maar het is misschien bij nader inzien niet de topic om het te vragen...
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Ik heb aanmelding gedaan, als het goed is krijg ik binnen 2 weken een bevestiging en daarna krijg je te horen of je bent uitgenodigd voor een gesprek of niet.
Ik heb me ook aangemeld, al een maand ofzo geleden, maar nog geen bevestiging ontvangen... Zou dat betekenen dat er iets niet goed is gegaan?
Webby
-
- 861 messages
- 846 votes
Ja idd, volgens mij komen de bevestigingen twee weken na sluitingstijd (3 maart dus) binnen.
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Haha, ik heb nog eens even op de site gekeken, en wat blijkt: daar staat heel duidelijk dat je rond 1 april bericht zal krijgen. Lompe ik..
jerryv
-
- 115 messages
- 3 votes
Ik vraag mij af hoe technisch de richting Camera is...
Aangezien je zowel met de camera als mede met het licht moet kunnen omgaan lijkt mij dat dit zeer technisch is.
Ik ben zelf helemaal niet technisch (niet met klussen e.d. en ben totaal niet wiskundig, door die combinatie concludeer ik dat ik niet echt technisch ben aangelegd) Maar is het wel zo dat die richting (en hiermee bedoel ik dus ook het vakgebied zelf) echt heel technisch en wiskundig is?
Ik wil zelf over een jaar toelating doen voor de richting regie, voor de rest twijfel ik totaal niet. Maar de richting camera lijkt mij ook handig, aangezien je zoiets echt kunt leren en met regie heb je dat al minder (je hebt met regie meer de mogelijkheid om het jezelf te leren dan je hebt met camera/licht) dus om dat te leren lijkt mij ontzettend nuttig. Bovendien hoor je vaak dat veel regisseurs er werk bij hebben en in hun vrije tijd projecten van de grond proberen te krijgen om zo bekendheid te krijgen in de hoop op een kans in de filmwereld (en met bekendheid bedoel ik een goede (korte) film maken die draait op een belangerijk festival bijv.)
In de richting camera/licht heb je meer kans op werk, al is de kans dat je aan een grote film werkt nog steeds uiterst klein, en in me eigen tijd kan ik films blijven maken om mijn regie kwaliteiten te verbeteren en een goede film proberen te maken... terwijl ik ondertussen (hopelijk) ontzettend leuk werk doe als cameraman in de industrie waarin ik wil werken...
Kortom: gezien het belang van camera en licht, het feit dat zoiets veel moeilijker is om zelf te leren dan regie, het feit dat als je ooit als regisseur aan de slag kunt je heel veel profijt hebt bij een achtergrond als cameraman, en dat er meer werk in is... zit ik hier ook een beetje over na te denken.
Ik weet dat je in princiepe voor 1 ding moet gaan en niks anders!!!! maar... als regisseur lijkt het me dat je intresse hebt in meerdere facetten van de filmindustrie en zeker als het gaat om camera en licht, ontzettend belangerijke zaken die de toon zetten van een film project.
Maar met een hele lange omweg is mijn vraag dus nog steeds: hoe technisch/wiskundig moet ik het mij voorstellen eigelijk?
Wouter
-
- 18718 messages
- 3085 votes
Vind het maar een raar verhaal. Als je wil regisseren kun je uiteindelijk beter de regie-opleiding volgen dan de camera-opleiding. Voor de filmacademie geldt dat er voor de meeste mensen die er af komen wel werk in het verschiet ligt, maar inderdaad niet iedereen lukt het om in de eredivisie (bioscoopfilms) terecht te komen.
De camera-opleiding is best technisch, maar we hebben het niet over rocket science...
Snap nog niet echt goed waarom je niet voor de regie-opleiding wil gaan, als je uiteindelijk regisseur wil worden.
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Ik denk dat als je niet echt voor de camera-opleiding gaat (omdat je uiteindelijk toch regie wil doen) je beter de regie-opleiding kan kiezen; je moet immers doen wat je écht leuk vindt, en bovendien ben ik bang dat als camera niet je doel is, je ook niet toegelaten zal worden. Maar dat is mijn mening.
jerryv
-
- 115 messages
- 3 votes
Wouter, ik heb helemaal niet gezegd dat ik niet voor de regie-opleiding wil gaan...
Ik heb alleen het gevoel dat regie je veel minder is aan te leren dan een redelijk technisch vak. Je kunt iemand leren de camera te gebruiken, met licht om te gaan etc.. (maakt overgens nog geen goede cameraman, dat weet ik) maar "regie" kan je maar voor een deel leren, dat heb je al gewoon in je denk ik.
Er zijn zoveel regisseurs die nooit een regie-opleiding gedaan hebben, en ik denk dat voor het vak regie een opleiding ook minder relevant is dan voor andere vakgebieden in de film industrie.
Ik wil regisseur worden, maar vindt het ook belangerijk (en leuk!) om te weten hoe je een film opneemt (zowel technisch als creatief: hoe breng je een bepaalde sfeer over met lampen en filters e.d.?)
Dat zijn zaken die je jezelf heel erg moeilijk kan aanleren en waar een opleiding echt belangerijk voor is.
Voor de regie kant is dat een stuk minder denk ik.
Ik weet dat je eigelijk direct voor je doel moet kiezen, en hoogstwaarschijnlijk ga ik ook gewoon voor de richting regie. Maar die 4 jaar aan de filmacademie kan ook mooi gebruikt worden om de technise kant van het filmen beter te leren.
Als regisseur moet je naar mijn mening ook een goed verstand hebben van de technische kant en van alles wat er bij het opnemen/belichten komt kijken. Aangezien deze kant veel moeilijker* zelf aan te leren is dan het regisseren zelf... lijkt het mij geen vreemde gedachten om hier een opleiding in te volgen.
*ik zeg dus niet dat regisseren makkelijker is, zeker niet, alleen dat ik denk dat het veel minder valt aan te leren.
Graag nogmaals jullie mening hierop, misschien is de motivatie nu wat duidelijker. Het is ook gewoon een gedachte.
Isabel1987
-
- 19 messages
- 21 votes
Voor zover ik weet krijg je ook bij de richting regie gewoon nog camera-technieken. Ze zeggen niet voor niets op de open dagen: als je voor deze (in jouw geval regie, in mijn geval productie) richting kiest, betekent dat niet dat je nooit meer een camera in handen krijgt, je gaat je alleen meer verdiepen in je specialiteit. Dus... Mijn mening blijft dat het beter is de richting regie te kiezen.
Bovendien, als er weinig meer aan te leren was, zouden ze er ook geen opleiding van 4 jaar aan besteden.
jerryv
-
- 115 messages
- 3 votes
Daar zit natuurlijk ook wat in, ze zullen inderaad ook camera technieken kunnen geven aan regie studenten.
Ik ga ook voor de richting regie, maar vondt dit de moeite waard om even over na te denken en wat meningen over te vragen, bedankt voor de reacties.
Leonie1
-
- 52 messages
- 24 votes
Weet iemand hoeveel er dit jaar voor Montage door zijn naar de gesprekkenronde?