- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Filmacademie / Filmopleidingen
Filmacademie / Filmopleidingen
Credendo Vides
-
- 43 messages
- 122 votes
Bedankt voor jullie reacties!
Ja, heb me ook georienteerd op de NYFA. Het is inderdaad erg duur en volgens mij krijg je er ook geen beurs voor! Maar misschien is het een idee een cursus te gaan volgen, wat minder duur is. Ik weet zeker dat je daar wel wat mee kan in de filmwereld.
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
Ik ben nu nog steeds opzoek naar een andere studie... Echt moeilijk. Ik wil volgend jaar wel gewoon weer proberen. Weet iemand een studie die wel erg aansluit bij de filmacademie? Eigenlijk het liefst universitair.
lli-bam
-
- 6 messages
- 0 votes
Ik heb mezelf ook aangemeld voor de studie theater, film en televisiewetenschap, in Utrecht. (echter alleen als back-up plan, niet omdat het me leuk lijkt.) Als er nog andere ideëen zijn, hoor ik deze dus ook graag!
anne J
-
- 1525 messages
- 976 votes
@katalin.
Universitair? Dan moet je TFT komen studeren in Utrecht!
Theater,- film- en televisiewetenschappen. Hoofdrichtingen die je binnen deze studie kunt kiezen zijn: film, televisie, theater & dans of nieuwe media & games. Je kunt dus filmwetenschappen studeren in je bachelor (en master ook evt. als je dat wil). Dat doe ik ook.
Het is ook nuttig voor als je misschien filmacademie wil doen later nog, want bij TFT leer je wat je bij de filmacademie niet leert op deze manier: filmtheorie en theoretische kaders en een zeer open en ruime blik hebben & in staat zijn tot analyse en kritiek in verhouding tot film! Dit helpt, vind ik, ontzettend veel bij het maken zelf. Je weet werkelijk alles van film, alle ideeën erover van 1895-heden in alle diverse landen van de wereld, alle stromingen, etc. Je leert ook gewoon heel nauwkeurig films analyseren. Al deze dingen stellen je in staat om ook zelf hele mooie dingen te maken. Er lopen dan ook best een aantal goeie filmmakers rond op onze studie, allemaal ook heel ambitieus in een hoogwaardig product afleveren qua cinematografie!
Je kunt natuurlijk ook zelf keuzes maken met wat je precies wil leren tijdens de studie. Je krijgt een aantal standaardvakken zoals filmanalyse a.d.h.v. neoformalisme, filmgeschiedenis uiteraard, een aantal intermediale vakken, etc. Maar verder mag je zelf weten: dieper ingaan op film theories zelf (dus de 'grote' film theorists zoals Eisenstein, Bazin, Benjamin, Metz, etc.), Nederlandse film, Nederlandse docu, Braziliaanse film, Duits expressionisme, Sovjet-montage, Japanse film, Europese film of Amerikaanse film, etc. etc. En je kunt nog heel veel vakken kiezen waardoor je een bredere kennis krijgt van kunst, cultuur & samenleving, wat je ook weer kunt gebruiken bij film etc.
Je kunt overigens ook gewoon geen filmacademie meer doen na TFT en zorgen dat je in je studietijd zoveel mogelijk bezig bent met filmmaken in je tijd NAAST studeren dus in je vrije tijd. Als regisseur, producent, editor, cinematograaf, etc. wat jij maar wil uiteraard (er is ook een 'praktijk bureau video' voor aangesloten bij de studie waar je dat evt. kunt doen).
Ik doe zelf met name camerawerk, montage en een deel productie in producties waar ik aan mee heb gewerkt afgelopen anderhalf jaar en we krijgen nu ook steeds meer een eigen stijl etc. en je merkt gewoon dat je ontzettend veel hebt aan alle filmkennis die je krijgt door deze opleiding. Je ziet ontzettend veel, je leert ontzettend veel en je kunt al die kennis natuurlijk op zo'n manier inzetten zoals jij wil.
Maar dit is uiteraard geen filmacademie maar een universitaire, dus met name theoretische studie, dus wij hebben 'in principe' geen zeer omvattende praktische faciliteiten zoals studio's e.d. voor filmmaken zoals de filmacademie die vast wel heeft, maar dat is toch niet nodig. Als je een goede producent in je team hebt regel je gewoon je eigen studio's toch? Je moet gewoon zelf ondernemen en organiseren, het wordt je niet aangeleverd. Maar als je een ware passie hebt, dan doe je dat gewoon en dan valt het ook allemaal reuze mee. Je kunt echt ontzettend veel geregeld krijgen, zolang je maar wil.
Credendo Vides
-
- 43 messages
- 122 votes
@Tom Halff
Bedankt voor de link, heb een mail gestuurd over de school in Santa Barbara.
Wie kan mij iets meer vertellen over Arts and Media Management op het HKU? Ik weet alleen dat je eerder het filmteam gaat managen met het uitvoeren van de taken en plannen enzo. En dat het niet zozeer om de inhoud van de film gaat. Je kunt wel producer worden, maar bent niet bezig met het creatieve en artistieke gedeelte.
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
@anne J
Bedankt voor de goede informatie! Heb er veel aangehad, ben gaan kijken maar is geen opendag meer. Maar gister op de open dag van uva geweest en hier hebben ze een soortgelijke studie, media en cultuur. Ik vond het niet helemaal geweldig maar ik moet net als @lli-bam een back up plan hebben en ik moet het sowieso dus al over op plan b.
Ik zit echter nog te twijfelen tussen kunstgeschiedenis en media en cultuur. Ik vind kunstgeschiedenis ook heel interessant maar sluit niet aan bij de filmacademie.
Mijn vraag is daarom of je met een de media en cultuur studie meer kans krijgt om aangenomen te worden op de filmacademie (als je natuurlijk ook talent hebt) omdat het goed aansluit of maakt dit niks uit en kan ik net zo goed kunstgeschiedenis doen?
Credendo Vides
-
- 43 messages
- 122 votes
Aangenomen op de HKU! Superblij!
Maaarrr nuuu... mijn hoofd zit echt vol met mogelijkheden en gedachten..
Ik wil eigenlijk een jaar keihard gaan werken en dan gaan studeren in Santa Barbara. Maar dat betekend geen HKU.. en geen studiefinanciering meer.. Het HKU bied een uitwisselingsprogramma aan maar dat is voor maximaal 2 semesters. En je kunt pas in het 3e of 4e jaar stage lopen.
Het is uiteindelijk mijn doel om naar het buitenland te gaan en daar te werken en het liefst zo snel mogelijk. Als ik een tussenjaar neem en dan naar SB ga zit ik op de juiste plek, maar het is wel erg duur. En ik vind het gewoon zo zonde om het HKU af te slaan.. mja anders zit ik nog 4 jaar in Nederland..
Het plan is nu om zoveel mogelijk informatie te verzamelen over alle mogelijkheden en dan een beslissing nemen. Maar wat zouden jullie doen in zo'n situatie?
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@Credendo Vides Gefeliciteerd!
Veel succes daphnefilms en andere die a.s. maandag op gesprek mogen komen!
daphnefilms
-
- 79 messages
- 0 votes
Dank je. Ben er inmiddels helemaal klaar voor. Heb er zin in
wanneer moest jij ook alweer?
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@daphnefilms a.s. woensdag om 14:00 uur.
Hoor graag van je hoe het is gegaan 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Mochten er mensen geïnteresseerd zijn in (film)geluid en zondag toevallig in de buurt zijn; Michel Schöpping (Altiplano, The Broken Circle Breakdown) geeft vanaf 14.00 uur een seminar 'Geluid in Film' in Lumiere Cinema Maastricht. Aansluitend wordt de film Kid vertoond van Fien Troch, waar hij het geluid voor verzorgde. Kosten slechts 15 euro! Zie hier meer informatie:
daphnefilms
-
- 79 messages
- 0 votes
M'n opdracht ging slecht... Toch bepaalde zenuwen had ik daar. M'n gesprek goed. Vooral omdat het wel een vervolg was op vorig jaar. Maar ja nu wordt het wachten echt killing! 
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@DominiqueGimberg Naar mijn idee ging het redelijk goed, maar het is maar afwachten of mijn werk samen met het gesprek voldoende reden zijn om toegelaten te worden.
Ben jij al op gesprek geweest? Zo ja, hoe ging het?
DominiqueGimberg
-
- 6 messages
- 0 votes
@tomhalff
ja ik was voor jou
bij mij ging het heel slecht! haha
TomHalff
-
- 86 messages
- 29 votes
@DominiqueGimberg Hoelang duurde jouw gesprek? Waarom ging het slecht volgens jou?
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Zijn er hier op het forum nog mensen die dit jaar ook het oriëntatiejaar bij Openstudio gaan volgen? 
katalin
-
- 31 messages
- 0 votes
@ddragon1690
Waarschijnlijk wel! Maar moet het nog even allemaal bekijken haha
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
@katalin
haha cool ^^
Ik zit echt zwaar te twijfelen of ik me voor 31 augustus ga inschrijven of voor 12 september xD
Slaat echt nergens op want heeft 0 verschil maarja 
Quido
-
- 14649 messages
- 6106 votes
Workshop 'Camera' door Rolf Dekens
Rolf Dekens over de technische en praktische aspecten van camerawerk
Data: 1 juni, van 10.00 tot 17.00 uur.
Prijs: €59 (leden), €89 (niet-leden). Studenten €10 korting.
Aanmelden via [email protected].
Cameraman Rolf Dekens (Vet Hard, Spion van Oranje) vertelt je alles over de functie van een DoP. In deze workshop van een dag leer je onder andere hoe beeldtaal werkt, hoe je met je camera een verhaal kunt vertellen, hoe de communicatie met een regisseur, de productie en de belichters verloopt en hoe er nauw wordt samengewerkt met bijvoorbeeld het art-department. Tevens komen de mise-en-scene, de belichting en het kleurcontrast aan bod. Naast theorie en de onuitputtelijke ervaring van Rolf, zijn er ook enkele praktische opdrachten in de cursus verwerkt. Daarnaast is er natuurlijk alle ruimte en gelegenheid Rolf aan een vragenvuur te onderwerpen.
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Awww balen want daar wil ik best wel graag naar toe alleen valt het op mn verjaardag
misschien heb ik volgende keer meer geluk 
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
Wat voor software gebruiken jullie om te editen? Ik gebruik normaal altijd Sony Vegas, alleen op de een of andere manier werkt deze niet meer op mn pc en kan geen oplossing vinden -__-
ddragon1690
-
- 184 messages
- 215 votes
@cecilelentezon
Gefeliciteerd!!! ^^
@TomHalff
Thanks