- Home
- Filmforum
- Film - Algemeen
- Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Het download-discussietopic (GEEN downloadtips!)
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Mjah.
Eeuwig respect voor de mensen die echt héél veel tijd steken in het ondertitelingswerk. Heb het zelf ooit één keer gedaan (voor een kortfilm dan nog) en kan je zeggen dat het soms werk van maanden is voor die dingen goedgekeurd worden. Het mag dan amateurwerk zijn, bepaalde groepen/individuën hebben een hoog eergevoel.
En hoe legaal het is daar kan je inderdaad over discussiëren, maar het is toch een té mooi iets om zomaar legaal neer te sabelen wat mij betreft.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Vind het raar, misschien mis ik iets? Een film zonder Nederlandse ondertitels komt neem ik aan niet uit in NL en is er dus ook geen belanghebbende die in NL schade lijdt. Niemand ondervindt schade dus valt er ook niets te vergoeden. En een film die wel in NL uitkomt daar bestaan gewoon ondertitels voor dus ook dan wordt er niemand schade toegebracht. Daarnaast verstaat vrijwel iedereen Engels hier dus kun je je ook afvragen wat de rol van Nederlandse ondertitels in downloaden kan zijn...
Deze mensen bewijzen een dienst aan taal en cultuur wanneer de filmmaatschappijen dat nalaten. Los ervan dat het op de eerste plaats een (cultureel zinvolle) hobby is, waar ze ook niets aan verdienen, en de ondertitels ook nog hun eigen creatie zijn.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Het idee is natuurlijk dat een film "nog" niet is uitgebracht in Nederland. En die kans ook sterk verkleind wanneer er fansubs in omloop zijn.
Reden te meer om een film maar snel ergens uit te brengen zou je denken, maar zo consument-minded zijn ze niet.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Daarnaast verstaat vrijwel iedereen Engels hier dus kun je je ook afvragen wat de rol van Nederlandse ondertitels in downloaden kan zijn...
...
De weg vragen/wijzen is nog wel even iets anders dan anderhalf/twee uur een film volgen in Engels die ook nog vol zit met (ingewikkelde) dialogen.
(Het nasynchroniseren van buitenlandse films heeft ook zeker zijn voordelen voor laag-geletterden, die er toch behoorlijk veel zijn, je hoeft alleen maar op deze site te kijken, hoeveel mensen moeite hebben met alleen al Nederlands lezen/schrijven).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
De grootste fout blijft nog iedere keer die regio-indeling. Ik ben zelf gewend aan ondertitels, Engels gaat redelijk, maar zonder ondertitels vind ik het vermoeiend. Zelfs Nederlandse films heb ik liever met ondertitels, hoewel ik niet slechthorend ben.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Oeps, mijn vorig bericht per ongeluk verwijderd.
Wat de taal betreft, ik woon al jaren niet in NL, Engelse kennis was toen goed op pijl in NL, maar misschien is de kwaliteit van het onderwijs de laatste jaren hard achteruitgehold ( zoals zoveel zaken in Europa vanwege "de crisis").
Wat de behoefte aan ondertitels betreft, die heb ik soms ook, niet omdat ik de taal niet versta maar omdat vaak het geluid zo is afgesteld dat de dialogen soms lastig te volgen zijn (ook zoiets onbegrijpelijks wat mij betreft).
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Precies het is vaak het geluid, te harde achtergrondmuziek, bijgeluiden, onduidelijk gesproken.... Met Nederlandse ondertitels hoef ik niet steeds aan de afstandsbediening te zitten. De meeste filmdvd's die ik nu nog heb zijn allemaal met ondertitels.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 messages
- 5448 votes
Je mag de kennis van Engels ook niet overschatten en verschilt zeker bij generaties. De generatie die nu met pensioen is zal (toch wat Vlaanderen betreft) eerder Frans of Duits kennen als 2e taal. Ik hoef zelf niet altijd ondertiteling om iets te kunnen volgen (bij Engelstalige films) maar kan niet spreken voor anderen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Klopt wel. Het onderwijs en taalniveau vind ik wel achteruit gegaan met sinds het computertijdperk ook steeds meer Engels erin
Duits en Nederlands hebben wel wat overeenkomsten. Ook zijn/waren er veel Franse woorden te vinden in de Nederlandse taal en ik meen in het Vlaams ook.
Oude films zijn vaak trager. Vaak is er ook sprake van etiquette en wordt er hoffelijk gesproken en duidelijk gearticuleerd dus dan is het Engels nog goed te volgen. Maar dat alleen in Nederlandse films onduidelijk wordt gesproken gaat wat mij betreft nu niet meer op. Verder scheelt het per genre.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Filmbranche eist 1 miljard euro van de Staat voor downloads | NOS
Opnieuw staat filmpiraterij tussen het belangrijkste nieuws van de dag.
Het lijkt erop dat de filmbranche indirect toegeeft dat de consument nauwelijks schuldig kan worden bevonden. Ben benieuwd hoe dit afloopt, 1 miljard is niet gek natuurlijk.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Kijk, komt de aap uit de mouw.
1 miljard, 1.000.000.000 euro, alsof het niets is, lekker uit hun duim gezogen. Oftewel 100 miljoen bioscoopbezoeken, ware het niet dat de bioscoopopbrengst niet volledig de filmmakers ten goede komt, dus zeg maar gerust dat ze menen dat ze in NL zo'n 300 miljoen bioscoopbezoeken zijn misgelopen. Hoeveel bioscoopzalen zijn dat eigenlijk wel niet? Hoeveel jaren zijn uberhaubt nodig om in NL aan 300 miljoen bioscoopbezoeken te komen? Is dat echt de schade die ze in een jaar hebben geleden?
Oftewel, even vadertje staat proberen op te lichten. Daar was al dat dreigwerk voor bedoeld.
Als die lobby wint en we ongeziene films straks inderdaad verplicht via de loonbelasting gaan afrekenen, is er dan nog iemand bereid om daarnaast extra te betalen voor een ”legale" film?
Wie is hier nou illegaal bezig? De biosbezoeker die af en toe ook een DVD koopt, of de filmbranche die ons al jaren oplichtte met én kopieerheffing én kopieerbeveiliging?
Oplichters.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Mooie hero image in het artikel. URLs voor iedereen zichtbaar, moest je inspiratie willen.
Verder geven ze nog maar eens een verkeerd signaal, de vraag is of hun imago in de publieke opinie eigenlijk nog schade kan oplopen.
(verwijderd)
-
- 1480 messages
- 0 votes
Klopt Onderhond, het eerste wat me opviel in die afbeelding was één woord die je verbindt met duizenden illegale downloads. NOS is toch één met de overheid? 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Belachelijk om dat zelfs te proberen. Zoals ik ook al vaker lees is het soms dankzij Netflix alleen al dat illegaal downloaden verminderd. Ook hebben vele downloaders vaker het gevoel om toch maar eens een bioscoop bezoek te houden. Maar zelf nadenken kan de film industrie niet. Volgens mij was hierdoor ook al een hele discussie hier, de prijzen en het aanbod. Soms kun je films helemaal niet in de Nederlandse winkels vinden en als ze dat nou eens oplossen met een redelijke prijs (10tje ofzo iets) dan is dat downloaden onder velen alweer verleden tijd (Denk ik). Dan hoef je al gauw geen 1 miljard meer te eisen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Hoezeer ik ook fan ben van Netflix, je hoeft geen rekenwonder te zijn om te beseffen dat producenten nu niet meteen rijk worden van het vertonen van een film op Netflix. Met abonnementjes van 10EUR/maand is het moeilijk de kostprijs van een middelgrote film terug te verdienen.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Ik denk dat ik je niet helemaal volg? Welk belletje moet er rinkelen?
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Laatst een ander mooi punt wat niet heel vaak naar voren gehaald wordt, en bijvoorbeeld ook voor mij geldt. Veel downloaders tonen zonder meer bereidheid te betalen en/of moeite te doen voor hun mediaconsumptie.
Ik denk dan aan (naast de legale opties die ze wél afnemen zoals Blurays/Netflix/HBO/Mubi/Spotify) kosten als een premium internetabonnement, en bijvoorbeeld een VPN verbinding. Of uitgaven die min of meer daardoor gemotiveerd worden als plex/mediaspeler/chromecast, om gedownloade content makkelijker te kunnen consumeren. Naast al die betaalde content-diensten die ik afneem, zijn het premium KPN abo en de VPN smart proxy dienst er voornamelijk voor mijn mediaconsumptie. Niet willen betalen is nimmer een factor geweest in de keuze om alternatieve paden te wandelen wat muziek, series en film betreft. Ik zie ze al fronsen, op het moment dat ze weer zoveel gigabyte aan traffic over mijn Ip-adres zien gaan, denkend dat het weer iemand is die alles gratis wil hebben. Onderwijl gaan de maandelijkse kosten ruim over de honderd euro, met al van bovengenoemde.
Dat zal misschien geen beeld van de gemiddelde downloader zijn, maar ik ben echt niet minder uit gaan geven dan voordat ik downloadde, als ik al die dingen hierboven bij elkaar optel. De uitgaven zijn alleen elders komen te liggen. Als alle gewenste content er was (en ook niet pas een half jaar na de van DTS voorziene brrip) dan was dat 200 Mbit abonnement helemaal niet nodig.
Blijf me verbazen hoe weinig hervormingsgeluiden we naast het geklaag en aanklagen horen vanuit de filmindustrie zelf. Geen columns of open brieven ('it was a mission statement...!') waarin opgeroepen wordt tot een kritische blik op de situatie, en echt gekeken wordt naar het WAAROM mensen downloaden, en het succes van betaalde streamingdiensten. Het overwegen van het aanpassen van het betaalmodel, kapitaliseren op waar in dit nieuwe digitale internettijdperk de winst te halen valt.
En rot alsjeblieft op met dit soort rechtszaken. Ik word er moedeloos van.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Het valt me toch op, dat veel mensen nog best films willen kopen. Alleen producenten luisteren niet naar consumenten. Ga dan vragen wat willen jullie graag dat we uitbrengen op dvd/blu-ray. In plaats daarvan blijven ze maar doorgaan met het dumpen van allerlei troep, een enorme verspilling en vragen ze torenhoge prijzen voor andere titels, als ze al te krijgen zijn. Ga dat eens veranderen.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ik denk dat ik je niet helemaal volg? Welk belletje moet er rinkelen?
Gewoon zal er geen belletje rinkelen bij die mensen dat ze het illegaal download flink kunnen uitmelken als ze nou eens wat meer film beschikbaar zetten voor Netflix etc. want, ik lees vaak genoeg dat 'dankzij' Netflix het illegaal downloaden al heel wat minder was geworden maar, je hebt ook genoeg mensen; "dat netflix, niks voor mij, staat niks leuks op". Ja dan schiet je er niks mee op.
Net zoals Dick typt;
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Vanuit het oogpunt van de productiemaatschappijen is het natuurlijk niet eens zo vreemd dat ze mensen liever zien downloaden dan dat ze hun hele bibliotheek voor amper wat online moeten gooien op een service als Netflix.
Kijk, die downloaders zijn niet legaal (of in ieder geval erg schimmig) bezig en kunnen aangepakt worden. Netflix is legaal, maar wat levert het hen op? Zou het 5 of 10 cent zijn per persoon die naar een hun film kijkt? Lijkt me al ruim geschat. En eens op Netflix verhoogt de waarde van hun product ook niet echt meer, zeker niet als ze de rechten globaal verkocht hebben.
Het is niet voor niks dat er meer en meer geschreven wordt over het verdwijnen van het tussensegment in de grootorde van films. De blockbusters zijn uiteindelijk nog wel winstgevend, maar worden risicoloos gehouden (bestaande franchises, veel marketing en hype, mensen komen toch wel), en de indies kosten zo weinig dat die ook nog wel overleven. Maar de wat gedurfdere films met iets grotere budgetten zie je minder en minder, gewoon omdat het geld er ook niet meer voor is om dat soort risicos te nemen.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Downloaders kunnen zeker aangepakt worden. Wel blijft het vreemd, dat mensen nog steeds naar het buitenland moeten voor hun films en hun apparaten moeten aanpassen. En dat mensen die dvd/blu-rays kopen lastig worden gevallen met mededelingen van brein. Dat had nu toch niet meer gehoeven. Vervolgens pak je mensen die alles "gratis" willen hebben, keihard aan.
Het is natuurlijk niet alleen hier dat er over gediscussieerd wordt. Maar ze luisteren/lezen het toch niet.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
De filmindustrie is heus niet dom, een film komt pas op Netflix als ze er zeker van zijn dat dat het laatste middel is om er nog wat profijt mee te behalen. Vandaar ook dat velen klagen dat er niets leuks op Netflix staat.
Wat het internet betreft, volgens mij heb ik dat al ergens geroepen dat een tax op dataverkeer misschien wel het meest eerlijke is, maar dan moet dat dus ook naar ik zeg maar wat Thailand gaan als thaise films worden gedownload. En dat interesseert de lokale filmindustrie niet, want die willen ons doen geloven dat men alleen films downloadt waarvan zij de rechten in handen hebben.
Naast het beschikbaarheidsargument, want als de industrie een film na een week uit de bios halen en niet op DVD uitbrengen moeten ze ook niet zeuren dat ze door downloads geld mislopen. Ook niet als ze een film gaan uitbrengen die al een jaar geleden elders op DVD is uitgebracht, eigen schuld. Als je de aardappeloogst van een jaar geleden als boer nu op de markt brengt kun je ook niet gaan klagen dat mensen het niet kopen.
Dit alles werkt verder alleen maar averechts, het lijkt wel of ze mensen willen aanzetten om te downloaden. Met de screeners is dat ook zoiets, vraag me af in hoeverre die niet als soort van marketingcampagne worden uitgelekt.
Dk2008
-
- 11166 messages
- 788 votes
Ik geloof dat veel dingen en partijen nu ook steeds meer door elkaar lopen. Op YouTube bijvoorbeeld, worden sommige oude films er al gauw afgehaald, maar andere staan, zelfs in zeer mooie staat, na jaren nog gewoon op. En dat zijn geen rechtenvrije films.
Ze lopen ook echt al jaren achter. En neem Mediamarkt, gaan ze films verkopen voor 5 Euro per stuk, terwijl die dingen al jaren geleden in de 5 voor 5 Euro-bak te vinden waren en anders al lang hebt kunnen downloaden. 
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Ze lopen ook echt al jaren achter. En neem Mediamarkt, gaan ze films verkopen voor 5 Euro per stuk, terwijl die dingen al jaren geleden in de 5 voor 5 Euro-bak te vinden waren en anders al lang hebt kunnen downloaden.
Dat zijn altijd nog eens mooie aanbiedingen, heerlijk als ik zulke bakken zie staan, altijd toch even rondsnuffelen.
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Helaas blokkeert Netflix sinds deze week ook mijn buitenlandse DNS server, waarmee ik het ruimere Amerikaanse aanbod bekijken kon voor mijn 10 euro. Bij veel andere gebruikers van soortgelijke omwegen is het hetzelfde verhaal. Netflix lijkt daarmee toch te zwichten onder de druk van de contentaanbieders waarmee ze licentieafspraken maken.
Voor mij heel erg spijtig en toch weer een duw in de richting van pindakazen. Maar het was wel eindelijk óók een duwtje in de rug, om dan toch maar die VPN in te stellen die ik bij die DNS kreeg. Dus ik surf nu eindelijk een stukje meer privé, over een encrypted verbinding. En voor pindakazen geldt dat evenzeer.
In die Tweakers link staat trouwens in een citaat van een Netflix medewerker: We are currently working on a full global library. How nice. Maar met alle huidige restricties buiten Netflix' invloedssfeer om, zie ik daar geen snelle oplossing voor. Desalniettemin is het goed om te weten dat ze eraan schijnen te werken.
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Voor mij heel erg spijtig en toch weer een duw in de richting van pindakazen.
Even advokaat van de duivel spelend: voor de distributie maatschappijen maakt dat verschil volgens mij niet zoveel uit 
John Milton
-
- 24222 messages
- 13387 votes
Vind ik moeilijk in te schatten. Op grote schaal zijn mensen die hun Netflix daadwerkelijk opzeggen om weer te gaan downloaden wel een probleem, aangezien Netflix dan minder budget heeft om licenties af te nemen.
arno74
-
- 8700 messages
- 3342 votes
Wel lastig te begrijpen, ze willen geen piraterij maar ze pakken filmkijken tegen betaling aan... 
Onderhond
-
- 87594 messages
- 12842 votes
Vind ik moeilijk in te schatten. Op grote schaal zijn mensen die hun Netflix daadwerkelijk opzeggen om weer te gaan downloaden wel een probleem, aangezien Netflix dan minder budget heeft om licenties af te nemen.
De vraag is natuurlijk of dat wel gebeurt. Je hoort een aantal mensen wel hard blaten op het internet, maar dat hoor je altijd/bij alles. We zullen zien als Netflix weer met cijfers over de brug komt 
Wel lastig te begrijpen, ze willen geen piraterij maar ze pakken filmkijken tegen betaling aan...
Punt is dat als je via proxies naar de Amerikaanse Netflix kijkt, je eigenlijk niet betaalt. En als internet-gebruiker betaal je sowieso, al is het maar omdat je abonnement ook gewoon geld kost. Vraag is of het bij de juiste partij terechtkomt.