- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Knock-Outs algemeen discussietopic
Knock-Outs algemeen discussietopic
JoeCabot
-
- 2682 messages
- 1785 votes
Ik denk dat we na het bericht van Tone al bijna genoeg zullen hebben...
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Montage heeft er dus niets mee te maken.......
Dan blijft cinematografie nog over. Hoort nog altijd tussen deze knock-out deelnemers. 
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Ik denk dat we na het bericht van Tone al bijna genoeg zullen hebben...
En dan gaan we eerst eens filteren en dan zul je zien dat er heus nog wel wat lege plekken overblijven.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Ik vind dat Cries and Whispers hier 100% bij hoort.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Volgens mij staat LOTR er twee keer in. Kan je mooi eentje weghalen voor C&W.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1229 votes
What about Broken Flowers?
Saw stelt wat Broken Flowers betreft cinematografisch niet zoveel voor.
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
The Shining ? Mooie cinematografie? WTF! Die film moet ook in elke knock-out meedoen he? Totaal onterecht in deze knock-out ook nog. Alsof de filmkunst in The Shining meesterlijk of groots is. Eerder amateuristisch en gemakkelijk. (Niet dat ik kan het, maar oke)
Belachelijk. Zo zet ik ook mijn vraagtekens bij Taxi Driver, Se7en, Jaws en Speed. Misschien allemaal wel topfilms, maar bevat het echt meesterlijke cinematografie? Mwha, nee, het zijn toevallig topfilms, dat is alles.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1229 votes
Speed is idd ook wel een rare. Se7en vind ik juist cinematografisch erg sterk!
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Hmm, Se7en. Het is toch puur de filmkunst als je het over cinematografie hebt?
De cinematografie is niet meteen slecht in Se7en, zeker niet. Echter meesterlijk? Kan ik me niets van herinneren.
Topfilm overigens! 
Respekked
-
- 6286 messages
- 1229 votes
Omdat ik het ook niet helemaal zeker wist, wat er nou precies werd bedoeld:
Onder de cinematografie verstaat men ofwel de filmkunst (de kunst die zich bezighoudt met het maken van films) ofwel de vaardigheid in het filmen.
Ik dacht altijd dat cinematografie te maken had met hoe de film eruit ziet, qua achtergronden etc. Dat daarom Lotr altijd hoog scoorde, met die mooie landschappen. Of is dat de filmkunst??
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
O Brother, Where Art Thou?, The Man Who Wasn't There en The Shawshank Redemption zijn pareltjes van de cinematograaf Roger Deakins en die zie ik hier helaas niet tussen staan.
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
The Shining heeft schitterende cinematografie (ik heb hier een fotoboek en als je die plaatjes ziet gaan de rillingen door je lijf. Neem bevoorbeeld de steady cam shots door de gangen, wereldberoemd enterecht! Jaws is fantastisch hoe de drie man op de boot tegenover de haai geplaats zijn. (Wel de widescreen versie kijken
, bovendien zit er erg veel effectiviteit in de cameravoering. Speed is behoorlijk gelikt (al vind ik die persoonlijk ook niet bijzonder), maar het hoeft niet alleen 'high brow art' te zijn wat meedoet......
Graag films afwijzen vanwege onbekendheid, kansloosheid of beter onderbouwen waarom iets er niet inhoort. Dat jij het niet mooi vind is geen goed argument.
LotR vervangen door Cries & Whispers
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
O Brother, Where Art Thou?, The Man Who Wasn't There en The Shawshank Redemption zijn pareltjes van de cinematograaf Roger Deakins en die zie ik hier helaas niet tussen staan.
De laatste twee horen er idd wel in, maar welke kunnen er waarom uit?
Reinbo
-
- 70660 messages
- 0 votes
Snatch stelt cinematografisch toch niet veel voor..... ?
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
De laatste twee horen er idd wel in, maar welke kunnen er waarom uit?
Wat ik al eerder zei, haal de films eruit die maar door een paar mensen gezien zijn. Ik zal zo wel even de lijst napluizen.
AHWA
-
- 16922 messages
- 1293 votes
Vind ik wel
Erg sterk camerawerk. De intro alleen al.
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Wanneer gaat er nu eindelijk eens iemand duidelijkheid geven over wat de cinematografie nou precies inhoudt?
De deelnemers lijst klopt namelijk momenteel niet echt. Er zitten titels tussen waarvan je denkt, WTF? Waaronder ook nog steeds The Shining behoort. Niks een meesterwerk op het gebied van cinematografie. Belachelijk. Toevallig een topfilm, daarom moet hij ineens meedoen. Verdiend deze status niet, zeker niet bij de cinematografie.
Dus, wat is cinematografie? Precies graag. Ik heb het altijd opgevat als de kunst die zich bezighoudt met het maken van films. (Rechtstreeks uit de Van Dale.) Mocht dit waar zijn, waarom mag montage dan niet onder cinematografie worden gezet? Dat is namelijk wel degelijk de kunst die zich bezighoudt met het maken van films.
Wel een erg breedt begrip trouwens. 
Graag duidelijkheid. Ik nie meer snap namelijk.
Respekked
-
- 6286 messages
- 1229 votes
zeker wel. De rabbit chase is echt fenomenaal
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Hey Doom, hoe kom je er nou bij dat The Shining geen topcinematografie bevat??? Alleen die gangscenes al! De composities, de kadrering, de steadycam, het ziet er pracchtig uit. Dat hele hotel wordt schitterend in beeld gebracht. Heb je iets tegen die film ofzo?
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Onder cinematografie versta ik simpelweg hoe een film eruit ziet. Simpel as that. Hoe mooier alles in beeld wordt gebracht qua kleuren, cameragebruik, decors of wat dan ook hoe mooier de cinematografie.
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Heb je iets tegen die film ofzo?
Ja, eigenlijk wel. Whehe. Maar ik vond het qua filmkunst echt niet bijzonder, zeker niet qua montage want dat was gewoon zwak zelfs.
dutchtuga
-
- 16970 messages
- 4101 votes
Montage vind ik persoonlijk niet echt onder cinematografie vallen. Het kan het misschien versterken maar is zeker geen basis.
Art
-
- 13507 messages
- 3660 votes
Ik heb even gekeken of mijn overige favorieten zijn vertegenwoordigd:
Robert Richardson: Platoon en JFK ontbreken.
Robert Burks: Rear Window en Vertigo ontbreken.
Tonino Delli Colli: The Name of the Rose ontbreekt.
Christopher Doyle: Hero ontbreekt.
En ook Crouching Tiger, Hidden Dragon en House of Flying Daggers ontbreken in de lijst.
Dat kwam even zo snel in mij op 
Doom
-
- 8214 messages
- 1540 votes
Onder cinematografie versta ik simpelweg hoe een film eruit ziet. Simpel as that. Hoe mooier alles in beeld wordt gebracht qua kleuren, cameragebruik, decors of wat dan ook hoe mooier de cinematografie.
Juist, zo heb ik het ook altijd opgevat. The Shining is dan een discussie punt, maar The Shining qua cinematografie beter dan Haute Tension? Nee, laten we Speed even pakken. Speed of Haute Tension? Speed blijkbaar, terwijl Haute Tension een meesterwerk op dit gebied is. Erg vreemd.
The Shining, ik blijf negatief over deze film, ik weet het. Maar een meesterwerk op het gebied van cinematografie? Als je het gaat vergelijken met Dolls, Bin-Jip, Pi, Amantes del Círculo Polar, Los etc? Bij lange na niet.
Evil Dead bij de beste 256 cinematografie films? Geweldige film hoor, daar niet van. Maar uitmuntend in cinematografie?
Mijn smaak qua cinematografie zal wel vreemd zijn ofzo. Ik zeg niks meer 
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
Cinematografie:
oa
het werk van Sven Nykvist: Persona, Skammen, Viskningar och Rop, Nattvardsgästerna en Höstsonaten.
het werk van Jack Cardiff: A Matter of Life and Death, Black Narcissus en African Queen.
het werk van Christopher Doyle: Fa yeung nin wa, Mou gaan dou, Chung hing sam lam.
het werk van Gonzalo F. Berridi:
Los Amantes del Circulo Polar, La Ardilla Roja
het werk van Carles Gusi:
Te doy mis Ojos en Vacas.
het werk van Jost Vacano:
Das Boot, Soldaat van Oranje.
het werk van John Allcot:
A Clockwork Orange, The Shining en Barry Lyndon.
En natuurlijk Katsumi Yanagishima:
Dolls, Kikujirô no natsu en Brother.
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31155 messages
- 5452 votes
Hero moet er ook zeker in ja!
absoluut. enorm knap op het valk van cinematografie
FisherKing
-
- 18696 messages
- 0 votes
The Shining, ik blijf negatief over deze film, ik weet het. Maar een meesterwerk op het gebied van cinematografie?)