• 177.926 movies
  • 12.203 shows
  • 33.971 seasons
  • 646.938 actors
  • 9.370.364 votes
Profile

Vrije filmchallenge

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

Raising Arizona (1987)

94 minuten

Verenigde Staten

FTV

Coen films, het is vaak hit or miss bij mij. Deze was een volle hit. Lang geleden dat ik nog zo gelachen had tijdens het kijken van een film, het ene fantastische personage volgt het andere op. Muziek is geweldig gekozen. Verhaallijn simpel maar doeltreffend. Eén van de beste Coen films voor mij.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Baggerman wrote:

#38 Yu Gou (2010) (Kingfisher)

Taiwan

97 minuten

FTV

<250 stemmen (2)

Niet op IMDb

(afbeelding)

Dat is ook mooi, staat geeneens op IMDb, deze film? Wilde opzoeken welke films Kuang Sheng nog meer op zijn naam heeft staan, maar dit blijk zijn enige? Wel een prima poging dan en ik mag hopen dat hij het nog eens mag proberen, want dit was zeker niet slecht. Erg verzorgd vormgegeven en eigenlijk op alle fronten verdienen de film en zijn makers een dikke voldoende.

Dit is wel heel straf inderdaad. Heb zelf wat gezocht maar veel info is er over deze film niet te vinden.

Hoewel het niet in de regels staat krijg je van mij hiervoor een extra punt voor de rariteiten

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#24 Dunkirk (2017)
Verenigd Koninkrijk
106 minuten
FTV

106+10+0= 116 (Totaal: 2918 punten)
Periode:
0 (Totaal: 14 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
2 (Totaal: 46 punten)

http://freshbananaz.be/wp-content/uploads/2017/07/dunkirk-2017-large-picture.jpg

Ter land, ter zee en in de lucht.

Toen Christopher Nolan in de jaren '90 samen met zijn vriendin in een bootje van Dover naar Duinkerken voer kreeg hij het idee om de evacuatie van Duinkerken te verfilmen. Aangezien dat best kostbaar is en ook gevoelig ligt omdat het een oorlogsfilm is moest dat plan echter een tijdje de koelkast in. Nu Nolan inmiddels met enkel zijn naam al kan verdienen aan bioscoopkaartjes werd het tijd om dat risicovolle project alsnog uit te voeren.

De Duitsers hebben Engelse, Franse en Belgische (en eigenlijk ook Nederlandse) soldaten omsingeld aan de Franse kust. De Britten beginnen een evacuatie waar zelfs burgerschepen voor in worden gezet. Op het strand zijn de Britse soldaten echter een makkelijk doelwit voor de Duitsers...

De film heeft geen duidelijke hoofdpersoon en Nolan heeft er bewust voor gekozen om geen echte sterrencast te gebruiken. Echter helemaal onbekend is de cast ook niet. Zo spelen Tom Hardy (Batman, The Revenant), Kenneth Branagh (Harry Potter, Valkyrie), Cillian Murphy (Batman, Inception) en zanger Harry Styles een rol. Jochum ten Haaf heeft een klein rolletje als een Nederlandse koopvaarder en Michael Caine is even te horen als de stem van de vluchtleiding. Overigens hebben tal van Urkenaren rollen als figurant. Het acteerwerk was sterk, er waren nauwelijks woorden nodig om de sfeer van toen over te brengen, waardoor de film zich ruim op het visuele aspect kon focussen.

Dat Dunkirk Nolan's meest experimentele film tot nu toe zou zijn is onzin. Veel experimenteler dan Memento (de film die achterstevoren geschoten is) kan haast niet. Toch doet Nolan iets aparts met de vertelstructuur van de film. Hij verteld drie verschillende verhaallijnen door elkaar heen. Een week op het strand van Duinkerken met soldaten, een dag op zee bij burgers en een uur in de lucht met de Spitfires. Uiteindelijk lopen deze verhalen ook in elkaar over, wat verwarrend kan zijn voor de onoplettende bioscoopbezoeker. Nolan's intentie was ook om het verhaal puur vanuit de Britse soldaten en gewone mens te vertellen. Daarom geen Churchill die een toespraak geeft, maar een soldaat die de transcriptie uit een krant leest en daarnaast hebben de Duitsers gedurende de hele film geen gezicht. Helemaal aan het einde als de Spitfire-piloot gevangen wordt genomen zien we voor het eerst Duitse soldaten en zelfs dan zijn ze geblurd. Persoonlijk zie ik liever dat de Duitsers juist wel een gezicht krijgen en ook meerdere achtergronden van personages middels Flashbacks aan het licht komen, maar ik zie wel waarom Nolan dit heeft gedaan en het versterkt ook gevoel van het er zelf bij zijn.

Wat toch wel het sterkste was aan Dunkirk is het audiovisuele aspect. Het klinkt cliché voor een recensie van een Historische film, maar het voelde echt alsof je er zelf bij bent. In Nederland is de film vooralsnog alleen in een digitale widescreenprojectie te zien. Ik ben zelf geen fan van IMAX waar de film in is opgenomen, een film moet breed zijn en niet vierkant of 16:9. Bovendien merk je niet dat er iets is weggeknipt boven en onder, de composities waren perfect. Geen overbodige CGI en super realistische dogfights die op briljante wijze in beeld waren gebracht. Veel subjectieve shots, close-ups en natuurlijk het fantastische sounddesign. Bij een film als deze zou je een epische orkestrale soundtrack verwachten, maar het is immers Nolan. Hans Zimmer maakte een erg sterke en opmerkelijke soundtrack met als terugkerend element het geluid van Nolan's zakhorloge. De soundtrack creëert een suspense-achtige spanning en zorgt voor de gewenste emoties.

De setting van de film was bijzonder geslaagd. Opgenomen in Urk en op het Ijsselmeer en daarnaast ook in Noord-Frankrijk. Veel mensen hebben het over te moderne gebouwen in de film. Dat is echter pure onzin. Mensen hebben een heel typisch beeld van hoe de jaren '40 eruit heeft gezien en realiseren zich niet dat er toen al erg moderne architectuur was. Bauhaus bestaat bijvoorbeeld al sinds 1919 en Frankrijk liep daar niet op achter. Bovendien hebben 90-jarige veteranen de film gezien en beweerd dat alles precies zoals toen waren (behalve het harde geluid dan).

Ik snap de kritiek dat er nauwelijks bloed in de film voorkomt. Ik denk dat Nolan wilde voorkomen dat de film een Saving Private Ryan-kloon zou worden en dat begrijp ik ook. De vergelijking zou zich zeker hebben opgedrongen als we opnieuw soldaten zonder darmen op een strand zagen. Bovendien was daar ook niet echt spraken van bij deze bewuste slag.

Dat dit 'Nolan's beste film tot nu toe' is zoals veel critici in hun reviews zeggen vind ik wat overdreven. Ik moet eerlijk toegeven dat de film me qua verhaal een beetje heeft teleurgesteld. Wel vond ik dit een erg gave film om in de bioscoop gezien te hebben en zeker een van de beste van dit jaar omwille van de briljante manier waarop hij is geschoten en ook de zeer geslaagde wijze waarop het gevoel van de evacuatie op de kijker overkomt. Dat Nolan in plaats van de zoveelste blockbuster besluit om een experimentele oorlogsfilm te maken getuigt van een eigenzinnigheid die past bij een genie. Zonder twijfel een van de beste filmmakers van dit moment. Eigenlijk briljant hoe hij hier een van de grootste nederlagen uit de Tweede Wereldoorlog toch als een overwinning van moed en zelfopoffering neer heeft gezet.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://www.moviemeter.nl/images/cover/151000/151447.jpg?cb=1493895391

Anthropoid (2016) - MovieMeter.nl

Tsjechië/U.K./Frankrijk

Thriller/Oorlog

120minuten

FTV

>250 stemmen (281)

IMDb 7,2/10

https://www.moviemeter.nl/images/cover/234000/234862.jpg?cb=1457011222

Flaskepost fra P (2016) - MovieMeter.nl

Denemarken/Duitsland/Zweden/Noorwegen

Misdaad/drama

112 minuten

FTV

<250 stemmen (208)

IMDb 7/10

https://www.moviemeter.nl/images/cover/101000/101463.jpg?cb=1486418410

Jane Got a Gun (2016) - MovieMeter.nl

U.S.

Western

98minuten

FTV

<250 stemmen (198)

IMDb 5,9/10

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#62. The Spy Who Came (1969) - IMDb
71 minuten - FTV
niet op MM - zwart/wit - turkey

Algemeen: 71 + 10 = 81 (Algemeen: 5750 punten)
Rariteiten: 3 (Totaal: 64 punten)
Landen: 1 (Totaal: 71 punten)

https://pxhst.co/avaxhome/f0/bf/0028bff0_medium.jpeg

Een misdaad-drama met exploitatie-elementen. Eigenlijk steekt het plot eigenlijk wel ingenieus in elkaar over een sjeik die mooie vrouwen opleidt om rijke mannen te verleiden en hun daarna te blackmailen. Nu goed de echte opleiding laat hij eigenlijk over aan een blonde die haar rol als meesteres goed vervult. Verder hebben ze ook een politieagent gedwongen om mee te werken op de oude manier. De agent weet samen met een agent van Interpol de organisatie op te rollen. Dit gebeurt echter op een kinderlijk eenvoudge manier snel afgeraffeld op het einde. Voor de rest wordt de film gevuld met scènes hoe de vrouwen worden getraind om mannen te verleiden worden hierbij gedrogeerd. De mistress heeft wel een zweep die ze eigenlijk nauwelijks gebruikt,
ook een scène van een vrouw met een mannelijke dummy om verschillende seksuele posities te oefenen met een toekomstig slachtoffer.
De film is vooral een excuus voor de exploitatie elementen en vrouwelijk naakt te tonen en niet zozeer veel te doen met het vooropgestelde concept. Een gemiste kans dus.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

MovieMind wrote:

#14 The Hidden (1987)

Verenigde Staten

Sciencefiction / Horror

96 minuten

(FTV)

96 + 10 = 106 punten (totaal 1722)

(afbeelding)

Liefhebbers van jaren 80 pulp zouden hier volop van kunnen genieten.

Hoewel licht vermakelijk was het niet my cup of tea.

Komen postuum ( ) nog 5 pt. bij voor (250

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

Ik weet trouwens niet of baspls het al geroepen heeft, maar de compleet bijgewerkte tussenstand komt vandaag waarschijnlijk nog (of anders morgen, Bas plaatst hem)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

De titels van de sleazy-filmpjes die je soms kijkt zijn wel vaker lollig, maar ik moet je bekennen dat ik door deze titel echt even de slappe lach kreeg, Johan

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever wrote:
#34. The Crow (1994)
102 minuten - FTV
USA

Algemeen: 102 + 10 = 112 (Totaal: 3206 punten)
Periode: 1 (Totaal: 32 punten)
Landen: 1 (Totaal: 43 punten)

(afbeelding)

Superheroes zijn niet mijn ding, actiefilms, wraakfilms je maakt mij er niet blij mee. Hoewel ik zelf nooit de behoefte heb gehad om gothic te zijn heb ik er wel interesse in wellicht omwille van mijn interesse in horror. De harde muziek is typisch jaren 90, uit mijn tienerjaren dus dat is een leuke trip to memory lane. Ik was op de hoogte van het lot van protagonist Brandon Lee voor ik aan de film begon. Dat de film door zijn overlijden op de set zelf heeft bijgedragen kan ik best geloven, het maakt het einde ook tragischer. Toch denk ik dat deze film zeker haar eigen verdienste heeft. Het verhaal is vrij simpel maar wel met een concept dat mij aanspreekt met name opstaan uit de dood en kracht halen uit de kraai een vogel die sowieso vaak met gothic en horror wordt geassocieerd. Wat de film ook knap maakt, is dat we hier niet te maken hebben met een niets ontziende killer, getuige daarvan zijn de kleine momenten met Sarah (het meisje zou pas in 2009 nog eens meespelen in een film) die ontroeren. Uiteindelijk niet enkel een les voor zichzelf maar ook eentje om de mensen om wie hij geeft en vice versa. Het aantal vuurgevechten had minder gemogen en ik vaak moest ik aan The Joker uit Batman denken bij de make-up van Eric Draven. Tegen mijn verwachtingen in een mooie film. Ik blijf toch een zwak hebben voor dark fantasy.

Misschien niet zo jouw ding maar omwille van de dark fantasy elementen kan het jou mss toch wel bekoren baspls

Is van de regisseur van Dark City, en daardoor staat ie nu ook op mijn lijst

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

tbouwh wrote:

Komen postuum ( ) nog 5 pt. bij voor (250

Goed opgemerkt, bedankt!

Dat ik dat heb gemist, ga het in mijn volgende score verrekenen.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

(quote)

De titels van de sleazy-filmpjes die je soms kijkt zijn wel vaker lollig, maar ik moet je bekennen dat ik door deze titel echt even de slappe lach kreeg, Johan

Ja, ik moet zeggen de titels zijn soms zo dubbelzinnig (Ik heb enkele weken terug eentje gezien die heette "She Came on the bus") dat je denkt ja dat moet wel geweldig sleazy zijn maar uiteindelijk zijn ze dan toch vrij braaf. Uiteindelijk zijn de echte horrorfilms uit die periode toch vaak schokkender dan de exploitatiefilms. Ik vrees dat ik uiteindelijk de beste in dit genre al tijdje geleden heb gezien maar het voordeel is dat ze meestal kort zijn en ideaal om tijdens een challenge als deze te kijken.

tbouwh jij als fan van The Joker gaat The Crow denk ik wel kunnen smaken. De protagonist heeft zeker qua make-up veel van hem weg. Voor de rest kan ik niet oordelen vermits ik de Batman films niet heb gezien.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#29. Der Student von Prag (1913)

Duitsland

FTV, 85 minuten, <250 stemmen

Silent, zwart-wit

https://www.moviemeter.nl/images/cover/31000/31887.300.jpg?cb=1385636116

Der Student von Prag staat ook wel bekend als de eerste horrorfilm, al is het horrorelement niet zo groot. Het is een nogal Faustiaans verhaal waarbij Balduin (enigszins ten gevolge van een list) zijn spiegelbeeld verkoopt, waarna deze dubbelganger zijn leven gaat lopen versjtieren. Het is een klassiek verhaal waar op zich niet zo veel mis mee is, maar de film is toch een behoorlijk taaie zit gebleken. Ten tijde van deze film werd het hele concept van een verhaal vertellen door middel van cinema nog volop ontwikkeld, en het is aan de langzame, rechttoe rechtaan verteltrant te merken dat dit nog echt in de kinderschoenen stond toendertijd. Ik heb groot respect voor wat er hier gepoogd wordt neer te zetten, en in historische context is dit ook wel interessant, maar echt genieten van de film zit er hier nog niet in. Ik had wellicht toch beter voor de korte versie kunnen gaan.

scorsese

• 13155 messages
  • 11068 votes

#57 L'Avenir (2016)

100 min

FTV

<250 stemmen

Frankrijk

Algemeen klassement

6811 + 100 + 10 + 5 = 6926

Periode klassement

24

Landen klassement

89 + 3 = 92

Rariteiten klassement

7

Aardige film over een lerares filosofie die in een korte tijd een aantal tegenslagen in het leven krijgt te verwerken. Niet echt een verhaal, maar meer een kijkje hoe het hoofdpersonage hiermee om gaat. Door de korte scenes en sommige filosofische dialogen kan het wat afstandelijk overkomen. De film moet het dan ook van de kleine momenten hebben. Vanwege het aangename tempo en de perfect gecaste Isabelle Huppert kijkt het wel gemakkelijk weg.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#21 O Apóstolo (2012)

Spanje

Animatie / Horror

80 minuten

28 stemmen

FTV

Een vrij gedetailleerde animatiefilm over een gevangene die als Pelgrim in een vreemd dorpje komt waar al snel merkbaar is dat er iets vreemds aan de hand is. Inderdaad grimmig en duister maar tegelijkertijd ook ontzettend sfeervol. De bewoners zijn eveneens zeer vreemd door met een grote zeis rond te lopen, met een ontzettend grote neus Ramón te besnuffelen en een personage dat me ietwat aan Lurch uit de Addams family deed denken. De film wordt omschreven als horror, maar zelf vond ik het meer neigen naar mysterie/thriller. Het is best jammer dat de film niet echt spannend is, want het verhaal boeit wel degelijk.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

#39 L'Immortel (2010)

Frankrijk

117 minuten

FTV

>250 stemmen (1165)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/60000/60723.300.jpg?cb=1363678403

Ziegler wrote:

Onderhoudend, maar 13 in een dozijn.

Inderdaad, niets aan de film oogt ook maar een beetje origineel. Maar het geheel is wel vlot en mooi in beeld gebracht en staat garant voor bijna twee uur kijkplezier. Jean Reno blijf ik altijd een plezier vinden om naar te kijken.

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

#16 Undisputed (2002)

Verenigde Staten / Duitsland

94 minuten

FTV

499 stemmen (best weinig?)

Beetje weinig actie als je de andere Undisputed delen al eens hebt gezien. Matig filmpje. 2.5*

#17 Shot Caller (2017)

Verenigde Staten

121 minuten

FTV

30 stemmen

Qua verhaal soms wat chaotisch gebracht, komt misschien ook door de niet-lineaire vertelstijl. Bruut en minder actie dan ik had verwacht. Viel lichtjes tegen maar zeker 3* waard.

#18 Schindler's List (1993)

195 minuten

FTV

ZW

7421 stemmen

Voor de eerste maal gezien en ik ben er heel blij om want het is een erg goede film. Speelduur en zwart-wit waren afschrikwekkend maar daar was helemaal geen reden toe.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

#19 Il Solco di Pesca (1975)

Italië

Drama / Erotiek

92 minuten

FTV

<250

Algemeen klassement: 92+10+5=117

(Totaal: 2217)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/69000/69538.jpg?cb=1283158787

Erotiek verstopt onder een dekentje van mislukte kunstzinnigheid en oppervlakkige diepzinnigheid.

Het zijn vooral de decors die de film z'n kunstzinnige aanzien verleent. Decors die baden in overdadige weelderigheid. Veel pluche, opvallende lambrisering, druipende kaarsen, schilderijen in koperkleurige lijsten en allerhande andere kunstzinnige objecten. Heel museumachtig en heel sfeervol maar vooral een onbeschaamde expressie van wansmaak. Men neme als voorbeeld een tafellamp in de vorm van een fallus. Haha. Wel leuk eigenlijk.

Het verhaal is wazig en warrig. Wazig en warrig is goed, zal de regisseur gedacht hebben, want wazig en warrig is elitair en kunstzinnig. En wie weet is er ooit wel een kijker geweest die de film op deze serieuze manier heeft bekeken en zich aan de hand daarvan een bepaalde manier van denken heeft aangemeten. De arme ziel. Deze kijker geloofde er niet zo in.

De dialogen pretenderen een diepzinnige laag te hebben maar bevatten in werkelijkheid veel onzin en zijn bovendien dodelijk saai. De monotone manier van converseren is daarbij opvallend en die benadrukt juist de inhoudelijke ledigheid van een conversatie, wat niet de bedoeling kan zijn, denk ik. Wel merkwaardig.

Ok, erotische film. De hoeveelheid bloot valt wel wat tegen. Je zou toch juist zeggen dat veel bloot heel respectabel verdedigbaar is als kunstzinnige uiting en een symbolisch beeld uitdraagt van vrijheid van lichaam en geest ofzo. Verzin maar wat. Dat doet de regisseur immers ook. Maar nee, zelfs die kunstzinnige uiting wordt niet overtuigend kenbaar gemaakt.

Dit is serieus een slechte film. De poster is daarentegen serieus goed.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

#9 - Heat (1995)

Verenigde Staten

Misdaad / Thriller

170 minuten

>250 (5840 stemmen)

FTV

5 + 170 + 841 = 1016 punten totaal

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/237.300.jpg?cb=1486652379

Recensie.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#30. Lilja 4-ever (2002)
Zweden
FTV, 109 minuten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4538.300.jpg?cb=1444554471

Het lijkt erop dat Moodysson met Lilya 4-Ever voor de titel van meest deprimerende film ooit wil gaan. Lilya komt ergens uit de voormalige Sovjet-Unie (waar precies wordt volgens mij niet genoemd, en is ook niet heel relevant), en het gaat eigenlijk in alle opzichten ontzettend klote. Ik kan me bijna niet voorstellen dat er zulke lege, grijze, bouwvallige wijken bestaan als waarin zij woont, er is niks te doen behalve op straat rondhangen en lijm snuiven, haar familie is echt verschrikkelijk (moeder gaat ervandoor naar de VS, laat Lilya achter en laat vervolgens ijskoud weten dat ze Lilya niet meer erkent en niks met haar te maken wil hebben; tante is gewoon een ongeinteresseerde heks). En zelf blinkt ze trouwens ook niet uit in de meest briljante keuzes maken.

Vervolgens gaat de film van kwaad tot erger wanneer Lilya eerst zelf amateurhoertje wordt, en vervolgens verliefd wordt, naar Zweden wordt gesmokkeld en tot prostitutie wordt gedwongen. Maar hoe indringend de situatie van Lilya ook is, en hoe overtuigend de deprimerende sfeer en het leven van iemand als Lilya wordt neergezet (het acteerwerk is erg sterk) - ik vond de film best redelijk, maar niet echt fantastisch. Het verhaal werd toch wel heel rechttoe rechtaan verteld op een wat kale manier, en uiteindelijk ben ik toch niet zo'n liefhebber van dit soort tranentrekkende dramaverhalen, waargebeurd of niet. Een goeie voldoende is het alsnog absoluut, maar het is toch niet helemaal een film in mijn straatje. 3.5*

scorsese

• 13155 messages
  • 11068 votes

#58 Hannah and Her Sisters (1986)

103 min

RW

Verenigde Staten

Algemeen klassement

6926 + 103 = 7029

Periode klassement

24 + 1 = 25

Landen klassement

92 + 1 = 93

Rariteiten klassement

7

Uitstekende film over drie zussen die iedere thanksgiving bij elkaar komen met de familie. Een mooi en redelijk luchtig relatiedrama waarbij de onderlinge verhoudingen van de personages sterk worden neergezet. Ook de tweestrijd van sommige personages komt via een voice-over goed over. Een uitstekende cast waarbij Woody Allen de gebruikelijke neuroot uithangt.

Woland

• 4796 messages
  • 3815 votes

#31. Children of the Corn II: The Final Sacrifice (1993)

Verenigde Staten

FTV, 92 minuten, <250 stemmen

Turkey

https://www.moviemeter.nl/images/cover/9000/9843.300.jpg?cb=1381388925

Mja, een matig vervolg op een origineel dat van zichzelf al niet fantastisch was - maar wel leuker dan dit. Het speelt zich af op dezelfde locatie, en eigenlijk is het simpelweg een herhaling van zetten, maar dan met nieuwe personages. We krijgen er nog wat Indiaanse volksverhalen bij, maar uiteindelijk is het meer van hetzelfde, maar dan met wat minder interessante personages, en zelfs qua effecten is het negen jaar later niet veel beter gesteld. Er ligt wel iets meer nadruk op horror en gore, maar wat betreft sfeer haalt 'ie het niet bij deel 1. Ik begin toch sterk te twijfelen of ik nog een van de vervolgen ooit zal gaan kijken.

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

#20 The Baby (1973)

Verenigde Staten

Horror

89 minuten

FTV

<250

Algemeen klassement: 89+10+5=104

(Totaal: 2321)

Periodeklassement: 1 punt

https://www.moviemeter.nl/images/cover/19000/19944.300.jpg?cb=1385283664

Geen horror. Eerder een drama met thrillertrekjes.

Belachelijke film overigens. Het verhaal slaat echt helemaal nergens op en is op geen enkel moment spannend. Wel erg vervelend. De gehele film draait het om een belachelijk gegeven dat zich verhaaltechnisch amper ontwikkelt. Het is sleur.

Pas tegen het einde is er wat actie en is er een wending in het verhaal die de vermoeiende sleur lijkt te doorbreken. Echter, schijn bedriegt. Het is slechts een overspannen rimpeling van korte duur.

De verhaalwending is trouwens zeer belachelijk en past in die zin goed. Men is gelukkig consequent.

De personages zijn stuk voor stuk nare mensen. Of irritant fatsoenlijk en correct, of irritant boosaardig en verwend. Er zit geen laag in. Perfect voor het verhaal.

Acteertalent doet in deze film niet mee. De spelers zijn in alles theatraal. Ze praten overdreven, handelen overdreven en bij de weinige actie in de film reageren ze overdreven. Ze worden daarbij geholpen door de 'spannende' muziek, die de theatrale acteerkunsten extra versterkt.

Genoeg stof om geïrriteerd te raken. Genoeg belachelijke onzin.

Lachwekkend was het.

Baggerman

• 10839 messages
  • 8277 votes

#40 Jiu Jiang Feng (2008)

Taiwan

107 minuten

FTV

< 250 stemmen (9)

http://4bluestones.biz/mtblog/WindowsLiveWriter/d50949f071f5_124B/picx_fwtw3970606155_2.jpg

Fraai higschooldrama, dit keer eens uit Taiwan. Lekker ingetogen ook. Niet te sentimenteel, niet te schreeuwerig en ook niet tè overdreven stoer gedoe waar de Japanse tegenhangers wel eens last van hebben. Verder een ode aan vriendschap en de moeilijkheden om vriendschappen te onderhouden en te bewaren. De muzikale omlijsting vond ik opvallend rustgevend.

Grappig detail: de hele schandalen rond honkbaltopper Liao Ming-hsiung (die op het einde ook even verschijnt in de film) zijn waargebeurd!

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

#31 The Andromeda Strain (2008)

Verenigde Staten

Sciencefiction

180 minuten (miniserie, 2 delen)

(FTV)

180 + 10 = 190 punten (totaal 3888)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50364.300.jpg?cb=1381959133

Het verhaal leent zich voor een goede film, maar de uitwerking was zeer bedroevend.

Matige bezetting en veel slechte effecten, om maar te zwijgen over de overmatig belachelijke situaties tegen het eind.

Teleurstellend!

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

#21 Donald Cried (2016)

Verenigde Staten

Komedie / Drama

85 minuten

FTV

<250

Algemeen klassement: 85+10+5=100

(Totaal: 2421)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/609000/609837.300.jpg?cb=1484728797

Een tragikomedie. Klein maar fijn.

Eigenlijk gebeurt er weinig. Da's niet erg. Het weinige dat wel gebeurt heeft grote impact op de beide hoofdpersonages. De positie die beide personages in het huidige bestaan los van elkaar maar ook ten opzichte van elkaar innemen wordt er door verduidelijkt. Het verhaal dekt het heden en grijpt daardoor terug op het verleden. De onderlinge verhouding wordt er loepzuiver door blootgelegd.

Schuld, boete, schaamte, maar ook vreugdevolle dingen. Best interessant. Soms gebeurt de blootlegging heel subtiel zonder woorden. In dat geval spreken de beelden. Soms ook gebeurt dat met (verbaal) geweld. Een ruzie. Wat gemopper. Wat gemompel. Soms gebeurt er gewoon niets. En dat zegt ook iets.

Hoe dan ook. Het ontroert. De personages ontroeren. Humor en tragiek. Beide waarden worden mooi uitgespeeld tussen de personages. Herkenbaar in de dialoog en in het beeld, in de gebeurtenis of handeling. Ja, soms subtiel. Soms niet.

Het is winter. Het sneeuwt. Een witte wereld. Een koude wereld. Een wereld die van alles onder de sneeuw begraaft. Heden en verleden. Beide personages met schaamtevolle geheimen. Beide met een portie schuld en met stukjes onverwerkt verleden. Beide ook met fijne herinneringen en in bezit van brokjes geluk,

Sfeervol en lichtelijk absurd. Mooi.

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

The Man Who Wasn't There (2001)

Ik blijf blijkbaar toch meer fan van de Coens wanneer ze meer (of liefst voluit) de komische kaart trekken. McDormand was wel weer geweldig en een dertien in een dozijn film zullen de Coens nooit afleveren maar ik weet het allemaal toch zo niet. Weinig momenten gehad waarop ik echt van mijn sokken werd geblazen.

116 minuten

Verenigde Staten

Zwart/Wit

FTV

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

Zoals beloofd de actuele tussenstand. Geteld tot 30-7-2017, 9:40.

Huishoudelijke mededeling:

* Nogmaals het verzoek of gebruikers hun films willen nummeren (dan ben ik zeker dat ik niets gemist heb). Als je voorheen niet genummerd hebt mag je ook met 1 beginnen, dan weet je niet hoeveel je hebt gezien maar is het voor mij wel duidelijk.

* Als een film meer dan 250 stemmen heeft hoef je dat niet te vermelden, als het aantal stemmen niet vermeld is ga ik ervan uit dat de film meer dan 250 stemmen heeft. Vermeld wel altijd het aantal stemmen als de film minder dan 250 stemmen heeft!

moviefreak#1 7515

scorsese 7029

U96 6160

alexspyforever 5750

Rvdz 5086

Baggerman 4704

joolstein 4549

Miszmi 4038

MovieMind 3888

Night's Watch 3799

Zandadder 3677

GoodOldJack 3490

Woland 3240

Cikx 3216

horizons 3028

baspls 2918

Alathir 2481

Collins 2421

Gang_Star 2303

tbouwh 2293

DVD-T 1664

jOERI 1377

EW101 1298

TornadoEF5 1219

Boenga 1142

Kondoro0614 1016

kaketoe 838

Dying Rose 697

luukve 145

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Ik sta in ieder geval geen laatste .

GoodOldJack

• 1339 messages
  • 4625 votes

#1 (Sorry geen idee aan hoeveel ik precies zit).

Aanmodderfakker (2014)

100 minuten

Nederland

FTV

Mwa niet slecht niet super, ben het wel eens met de beoordeling die hij hier krijgt. Ster of 3 is correct.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.