- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#1 (Sorry geen idee aan hoeveel ik precies zit).
Geeft niets, nu kan ik er in ieder geval niet per ongeluk een overslaan 
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Een tussenstand voor het periodeklassement. Nu ben ik met vakantie en laat wi-fi te wensen over.
Hierdoor kan er ergens een foutje zijn ontstaan. Bij thuiskomst werk ik de lijst weer bij. Het eerste getal is het aantal punten in het klassement, het laatste de hoeveelheid films. (Verwerkt tot 11 uur 30 juli)
moviefreak#1 51-61
scorsese 25-58
U96 19-48
alexspyforever 40-62
Rvdz 24-41
Baggerman 30-40
joolstein 68-38
Miszmi 15-20
MovieMind 20-31
Night's Watch 21-29
Zandadder 14-30
GoodOldJack 16-24
Woland 25-31
Cikx 19-25
horizons 10-24
baspls 15-24
Alathir 12-18
Collins 12-21
Gang_Star 15-21
tbouwh 9-20
DVD-T 19-20
jOERI 7-8
EW101 10-14
TornadoEF5 9-11
Boenga 7-10
Kondoro0614 8-9
kaketoe 6-7
Dying Rose 4-6
luukve 1-1
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Bedankt baspls nu weet ik waar ik sta in het algemeen klassement. Top 3 blijft mogelijk al zal ik ook blij zijn met top 5. Uiteraard komt dit ook omdat joolstein geen films kan kijken nu hij op vakantie is. Aan hem ook dank om de stand te blijven bijhouden.
Wanneer kom je precies weer joolstein? Ik mis het delen van onze filmervaringen toch wel.
Alathir
-
- 2125 messages
- 1635 votes
#19 Dunkirk
Verenigd Koninkrijk
106 minuten
FTV
Om de één of andere reden wat ik verwacht had : een tegenvaller. Nu maar eens aan het landenklassement beginnen, dat wordt een heus karwei 
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#9 - Mio Fratello È Figlio Unico (2007)
Italië
FTV
100 minuten
<250 stemmen (201)
In se een boeiend verhaal, met veel potentieel. Maar helaas kan ik alleen maar bevestigen wat ik in verschillende van de commentaren lees: de chaotische weergave van het verhaal doet deze film veel aan waarde inboeten.
In plaats van de verwarrende tijdssprongen was er beter gekozen voor een (veel) langere uitwerking, met heel wat meer details en duidelijkheid - noodzakelijk om als kijker mee te gaan in de gebeurtenissen. Twee fijne hoofdacteurs, maar hun personages hadden veel meer moeten uitgediept worden.
Mooie beelden: de straten, de huizen, de auto's, de kledij en de kapsels,... En toch is het een grotendeels mislukte poging om een bijzondere tijdssfeer neer te zetten; het klinkt als een contradictio in terminis, maar: Mio Fratello ging vervelen omdat hij te snel ging.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1111000/1111010.jpg?cb=1488132791
I Don't Feel at Home in This World Anymore (2017) - MovieMeter.nl
V.S.
Misdaad/komedie
93 minuten
FTV
<250stemmen (168)
IMDb 7/10
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#63. Maniac Cop (1988)
85 minuten - FTV - <250
USA
Algemeen: 85 + 10 + 5 = 100 (Totaal: 5850 punten)
Landen: 1 (Totaal: 72 punten)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/M/MV5BYmNmY2VlZTctMmZlNC00OTEzLTkyZGQtOGQ1ZGNiYWU0Y2ZkXkEyXkFqcGdeQXVyMjUyNDk2ODc@._V1_SX1777_CR0,0,1777,999_AL_.jpg
Eigenlijk meer een actiefilm dan slasher of horror en het blijft nogal braaf. Vooral de eerste 20 minuten zijn aardig waarbij er nog wat mysterie hangt rond de maniakale politieagent. Een verklaring over het waarom krijgen we min of meer, al is het uiteindelijk gewoon weer het aloude wraakverhaaltje. Het detectivegedeelte was ook nog wel enigszins boeiend, maar eens als het duidelijk is wie de killer is, is het vooral wachten op de ontknoping. Pakken ze hem of niet? Bruce Campbell ik ben niet erg onder de indruk, ik vind hem maar een houten klaas. Nogal voorspelbaar einde. Amusant maar toch vrij standaard. Met een wat leukere cast had ik het misschien wel een voldoende gegeven.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#40 Qivitoq (1956)
Denemarken
119 minuten
FTV
< 250 stemmen (1)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/99000/99376.300.jpg?cb=1401790390
Blijkbaar heb ik deze film ooit zelf toegevoegd. Nu de eerste stem voor deze film die er veel jonger uitziet dan dat je zou doen vermoeden. Allereerst doordat het prachtig in kleur is geschoten, waardoor de beelden van Groenland des te fraaier worden. Het is de eerste speelfilm die werd gefilmd op Groenland en de eerste Deense film die een Oscarnominatie kreeg.
Het plot is wat afgezaagd (afgewezen vrouw die gedwongen een tijd bij een eenzame man in een afgelegen Inuitdorp moet doorbrengen en je weet wel wat daar van komt), maar de Groenlanders spreken hun eigen taal in de film en worden volledig realistisch geportretteerd.
Leuk om een gezien te hebben en een inkijkje te hebben gehad in het Groenland van toentertijd.
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#10 - Cairo Time (2009)
Canada
FTV
90 minuten
<250 stemmen (113)
Ja, want:
Een heel rustig voortkabbelend romantisch verhaal, gekaderd in een achtergrond van de drukke grootstad: Cairo Time heeft een warme en meeslepende sfeer. De 'Time' in de titel is even belangrijk als het woord 'Cairo'.
Het ziet er allemaal heel mooi uit, en een paar details zorgen voor een absolute meerwaarde. De manier waarop de gevoelens tussen Juliette en Tareq groeien bijvoorbeeld: geen love at first sight , maar elkaar stilaan beter leren kennen.
Ook het feit dat het eens niet om twintigers of dertigers hoeft te gaan: prima zet van de schrijver van het verhaal.
Maar helaas, toch maar niet want:
Op een aantal vlakken schiet de film gewoon te kort.
Zo zijn veel van de dialogen leger dan de gemiddelde zeepbel. Goedkoop opvulsel voor de mooie beelden.
Gewoon irritant daarbij zijn de verschillende telefoongesprekken tussen Juliette en haar echtgenoot: twee mensen die elkaar al een poosje niet meer gezien hebben, beperken hun conversaties tot een paar goedkope oneliners - waarbij de tijd tussen twee zinnetjes van Juliette (de stem van Mark hoor je niet) haar echtgenoot geen mogelijkheid laat om meer dan twee woorden te zeggen. Heel erg fake, iets waar je in de 21ste eeuw als regisseur toch iets anders moet mee doen.
Veel storende details; zoals Tareq die al gepensioneerd is; Siddig was 44 bij de opnames ??
Of diezelfde Tareq die de wat moeilijke keuze moet maken om een dag vrij nemen uit z'n taverne voor een uitstap met Juliette - maar hij zit daar wel elk moment van de dag schaak te spelen ??
Of een luxehotel, maar geen receptionist in de loop van de nacht ?
Cairo Time zit vol van dit soort momenten en gebeurtenissen waar niet over nagedacht is.
Maar de grootste stoorzender is het personage van Juliette. Stroef, star, stijf koud, onpersoonlijk; pretentieus ook, alsof ze zichzelf als 'de koningin' ziet. En voortdurend in een roes: elke 'ja' of 'nee' laat op zich wachten, niks van enthousiasme of spontaniteit. Of zat er dan toch cannabis in de waterpijpen met appelsmaak ?
Al bij al haalt Cairo Time toch niet de helft van de punten. Juliette (niet noodzakelijk Patricia) zit daar zeker voor wat tussen.
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
1. Shutter 2008 FTV 85 min USA >250
2.Rise of the Planet of the Apes (2011) FTV 105 min USA >250
3. Dunkirk (2017) FTV 106 min VK >250
4. XX (2017) FTV 80min Canada <250 Turkey
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1111000/1111661.300.jpg?cb=1498109524
Een vrij povere anthologie van 4 films. Het beste zit 'm zoals vaak gezegd in het eerste filmpj. De irritatie van de ouders (vooral moeder) is ook goed voelbaar. De tussenfilmpjes, die alles aan elkaar rijgen, zijn best sfeervol ,maar voegen naast sfeervol zijn weinig toe aan de korte horrorfilms. Alles lijkt daardoor willekeurig op een berg gegooid te zijn en niet echt één geheel te worden. (behalve dat ze vrouwen in de hoofdrol hebben en geregisseerd zijn door vrouwen)
Het tweede filmpje is echt belachelijk met de te aanwezige muziek op de verkeerde momenten. Zo lijkt het dat er gevreesd moet worden voor enkele personages of situaties terwijl dit niet terecht is. Het komt echt absurd over.
Het derde filmpje is wel een leuke creature-flick. Het gebruik van rotsschilderingen was echt een toevoeging. Jammer genoeg worden alle moorden zowat niet getoond...
Het vierde filmpje heeft nog een goed idee op zich en is vermakelijk.
5.Suite 313 (2017) - IMDb FTV 63 min Italy
SUITE 313 - trailer - NECROSTORM production - 2017 - YouTube
Vrij vette korte film van Necrostorm. Net als Hotel Inferno, is deze spin-off ook een First Person/Third Person-film.
De film volgt een politie agent die reageert op een oproep. Zo komt hij in een huis waarin occulte experimenten gedaan worden en de wezens die daarbij opgeroepen zijn vrij ronddwalen. Dit zorgt wel voor enkele spannende momenten. De wezens mogen er ook zijn zoals de geest die alleen in het duister te zien is (leuker gedaan dan in Light's Out!) en de bloedspugende non. Bij momenten ook iets goor zoals het hoort. 
Helaas jammer van het af en toe trage hoofdpersonage. Dit haalt op momenten het tempo iets uit de film ,maar dat geeft niet. Er is genoeg te genieten voor de Necrostorm-fan. De dvd was ook van een mindere kwaliteit, omdat soms het beeld op het einde haperde (of ik heb een misdruk; of was iets vuil, ondanks ik de dvd toch tussendoor schoongemaakt heb?). De hoes is wel erg vet met zogenaamde bloedspetters gemaakt van opgedroogde rode gel. 
Ik kan niet wachten op Hotel Inferno 2: Cathedral of Pain. 
Alathir
-
- 2125 messages
- 1635 votes
Amai menne frak! 3u berekenen in Excel hehe. De laatste film die ik heb meegeteld is Suite313 van EW101 (zie hierboven ergens). Ik weet dat scorsese steeds een punt minder heeft geteld dus ofwel heb ik daar in de eerste 2 weken een fout gemaakt ofwel heb je jezelf een punt te weinig geteld.
Goed dan kunnen we nu overgaan naar het landenklassement.
Even iedereen taggen met mijn bericht, dat jullie weten dat ik mijn werk gedaan heb 
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
#32. Terje Vigen (1917)
Zweden
FTV, 53 minuten, <250 stemmen
Silent, zwart-wit
https://www.moviemeter.nl/images/cover/42000/42667.300.jpg?cb=1442136891
Prachtig filmpje, en een waardige afsluiter van mijn jaren '10-decennium-trip. Terje Vigen is een verfilming van een (schijnbaar) klassiek verhaal van Henrik Ibsen, en die literaire achtergrond is ook wel te merken in de film. De originele intertitels zijn volgens mij rechtstreeks uit Ibsen gehaald, gezien de rijm in het origineel en de wat abstracte, poetische, en soms wat vreemde Engelse vertalingen. Ook voelt de film vaak aan als een cinematisch ondersteunde versie van het gedicht; de teksten en literaire wortels zijn een belangrijk onderdeel van Terje Vigen.
Maar een fraai verhaal is het wel. Het gaat over de zeeman Terje, die in de hongerige dagen van de Brits-Noorse conflicten (onderdeel van de Napoleontische oorlogen) op smokkeltocht uitgaat om hemzelf, vrouw en kind van eten te kunnen voorzien. Helaas: dit gaat faliekant mis als hij door een Britse patrouille gepakt wordt met fatale gevolgen. Terje belandt in de gevangenis, en als hij jaren later vrij komt en teruggaat naar huis, blijken vrouw en kind gestorven te zijn van de honger. Terje leeft verder als eenzaam en verbitterd man, en verdient de kost als loods. Maar het morele hart van de film komt aan het einde, als een Engels schip strandt in de buurt, en de opvarenden blijken te bestaan uit de Engelse commandant die hem ooit gevangen heeft gezet, met vrouw en dochtertje. Hij heeft alle gelegenheid om wraak te nemen voor de dood van zijn eigen familie - maar het goede in hem overwint, en hij bereikt tenslotte zelfs een soort van vrede met het leed dat het leven hem heeft aangedaan.
De beelden in de film zijn redelijk goed gefilmd. Het weet met name te overtuigen in de buitenscenes en dan met name bij de vele scenes op zee; binnenskamers was het vaak wat te donker wat mij betreft. Sjöström houdt zijn film verder ook voldoende kort; een klein uurtje is een goede lengte om te vertellen wat er in Terje Vigen verteld moet worden.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Verenigde Staten
121 minuten
FTV
Meh, derde verfilming van Dan Browns boekenreeks met professor Langdon, maar vond, net zoals bij de boeken, deze veruit de minste van de drie. Erg rommelig vaak, "plottwists" die je van mijlenver ziet aankomen (ok ja ik had het boek al gelezen maar zelfs dan, ik kan me niet voorstellen dat mensen die het boek niet gelezen hebben de meeste zaken niet zouden zien aankomen), behoorlijk veel toeval/geluk gemoeid bij alle acties van onze professor. Jammer dat deze reeks, naar mijn mening, sterk aan het afzwakken is na iedere nieuwe film want ik vond zeker The Da Vinci Code best verfrissend zowel in film- als boekvorm.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
#30 Talvar (2015)
India
132 Minuten
FTW
<250
Algemeen klassement
3799 + 132 +10 + 5 = 3946 punten
Periode klassement
20 punten
Landenklassement
42 + 5 = 47
http://motivateme.in/wp-content/uploads/2015/09/Talvar-movie-review.jpg
Ik vond het weer eens tijd voor een Indiase film en zodoende deze film relatief random op Netflix aangeklikt. Een op waarheid gebaseerde film omtrent een bekende moordzaak was genoeg aanleiding om de film eens een kans te geven.
Aan het begin had ik het moeilijk met de film, erg interessant was het allemaal niet. De politieman op de zaak was erg vreemd en ik begrijp niet waarom, het voelde allemaal erg onsamenhangend aan. Het tweede gedeelte van de film is een stuk sterker, het is dan ook duidelijker waar de film heen wil. Het blijft door de vele flashbacks van verschillende personen wel enigszins rommelig.
Dit is ook de eerste keer dat ik een Indiase film zie met een acteur die ook buiten eigen contreien bekend is, namelijk Irrfan Khan. Hij speelt sterk in deze film, iets wat niet van alle acteurs gezegd kan worden. Over het geheel genomen is de cast niet slecht maar ook niet bijster interessant.
De film slaagt er wel in om duidelijk te maken dat het rechtssysteem in India niet zo gevorderd is als dat wij hier gewend zijn, ook de hysterie rondom de zaak weet de film overtuigend neer te zetten. Altijd interessant om doormiddel van film kennis te vergaren over iets, hiervoor een krappe 3,5*.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#64. House of 1000 Corpses (2003)
89 minuten - FTV
USA
Algemeen: 89 + 10 = 99 (Algemeen: 5949 punten)
Periode: 1 (Totaal: 41 punten)
Landen: (Totaal: 73 punten)
https://resizing.flixster.com/U46tEVpRwp3UQriqd7JdQlWOuTw=/300x300/v1.aDsxOTYyO2o7MTc0MTU7MTIwMDs0NjM7NzAw
Een zieke film lees ik hier wel vrij vaak, nou ja ondertussen ben ik al wel meer gewoon. Ik vond de manier van filmen erg storend met die flashbacks en muziek. Bij momenten leek het een langgerekte clip van MTV. Op het einde toen de final girl ondergronds was leek het bijna op een videogame versie van Alice in Monsterland . Geschifte karakters die geforceerd over de top doen en daardoor totaal niet grappig zijn of enige angst inboezemen. Verhaal was sowieso al flut, is totaal niet te volgen. Eerste 20 minuten vallen nog mee dankzij het karakter van Captain Spalding, het enige lichtpunt in deze piece of trash. Als dit schitterend is, dan vind ik HG Lewis een waar genie.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VK
100 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
3946 + 100 = 4046 punten
Periode klassement
21 punten
Landenklassement
47 + 2 = 49
http://img11.nnm.me/c/f/b/4/1/1c01c5341986719bb250133baf7.jpg
Vroeger, voor zover iemand van 23 daar over kan spreken, kon ik Statham films erg waarderen, tegenwoordig zullen de meeste een lagere beoordeling verwachten. Zo ook Hummingbird die ik op vier sterren had staan, een volledig verwaterde stem.
De film is enigszins vermakelijk maar heeft niet veel te bieden, de gebruikelijke actie bij Statham ontbreekt grotendeels en het plot is erg simpel. Niet slecht maar gemakkelijk inwisselbaar, kan op de stapel van 'drietjes'.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
#32 Toy Story 3 (2010)
VS
103 Minuten
FTW
>250
Algemeen klassement
4046 + 103 + 10 = 4159 punten
Periode klassement
21 punten
Landenklassement
49 + 1 = 50
http://www.crisismagazine.com/wp-content/uploads/2012/02/lotso.jpg
Eindelijk dit derde deel gezien, de motivatie hiervoor was na het tegenvallen van de eerste twee delen erg laag. De film is mij echter goed bevallen, het is de beste in de reeks. Vooral op visueel vlak is de film erg sterk, de kleurrijke omgevingen zijn mooi.
De beer, zie afbeelding hierboven, is veel vermakelijker als schurk dan Zurg in deel twee. Zijn handlangers vind ik dan weer weinig toevoegen. Woody, Buzz en de hele bende waren vermakelijk in dit deel, met als mijn 'favoriet' Rex.
Van de trilogie als zodanig had ik meer verwacht, gelukkig heeft Pixar nog meer films die ik nog moet zien. 
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
115 min
FTV
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
7029 + 115 + 10 = 7154
Periode klassement
25
Landen klassement
94 + 2 = 96
Rariteiten klassement
7
Matige film over een ter dood veroordeelde die de kans krijgt om in de huid te kruipen van zijn voorvader. Het verhaal wordt nogal rommelig gebracht en de film duurt te kort om alles goed uit te werken (maar liefst 16 minuten gaan al naar de eindcredits). Meer dan genoeg actie, maar het switchen tussen heden en verleden hierbij, doen deze scenes geen goed. Het ziet er allemaal wel mooi uit en ook de muziek is goed.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VS
89 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
4159 + 89 = 4248 punten
Periode klassement
21 punten
Landenklassement
50 + 1 = 51
Fijne komedie! Het acteerwerk in combinatie met de personages is wat deze komedie zo sterk maakt, van hoofdrol tot bijrol. Vooral de bijrollen van Gary Cole (Lumbergh) en Stephan Root (milton) vallen op, beide fantastisch. Simpelweg een leuke film die zich leent voor zo nu en dan een herziening.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Bedankt baspls nu weet ik waar ik sta in het algemeen klassement. Top 3 blijft mogelijk al zal ik ook blij zijn met top 5. Uiteraard komt dit ook omdat joolstein geen films kan kijken nu hij op vakantie is. Aan hem ook dank om de stand te blijven bijhouden.
Wanneer kom je precies weer joolstein? Ik mis het delen van onze filmervaringen toch wel.
Vanaf Maandag nog een weekje. Ik mis de filmpjes zelf ook. Maar door te slecht internet, is het hier helaas niet mogelijk om via YouTube of andere site ook maar iets te kijken. Echt balen! Zware afkick verschijnselen aan het krijgen 
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
#70 Al-Massir (1997)
135 minuten
FTV
Egypte
<250
#71 Cien Niños Esperando un Tren (1988) 
55 minuten
FTV
Chili
niet op moviemeter
Dit is een echte aanrader voor filmliefhebbers, het gaat over een groepje kinderen in Chili die leren over het medium film, de lerares is fantastisch. Ik zal geen links plaatsen maar kijk eens op YouTube.
#72 Tremors (1990)
96 minuten
Rewatch
USA
#73 Carry on Emmannuelle (1978)
88 minuten
FTV
UK
<250
Turkey (<5.0)
#74 Tcherike-ye Tara (1979)
110 minuten
FTV
Iran
<250
Het was weer een mooi weekend 
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#22 Dead of Night (1945)
Verenigd Koninkrijk
Horror / Mystery
103 minuten
75 stemmen
FTV
Weinig horror te bespeuren bij deze Horror/mysterie over een man die alles al uit een droom herkent en zo doende weet te voorspellen wat er gaat gebeuren. Aan de hand van diverse verhalen wordt alles aan het einde aan elkaar gebreid wat voor een onverwachte conclusie zorgt. Spannend is het tussendoor niet en de verhalen zijn van wisselend succes. Zo is het verhaal over de buikspreker en de pop het betere verhaal. Toch heeft Dead of Night mij niet weten te overtuigen als geheel.
#23 Killers (1996)
Verenigde Staten
Thriller / Horror
90 minuten
91 stemmen
FTV
Stevige thriller over 2 ontsnapte broers die hun ouders vermoordden en uiteindelijk terechtkomen bij de familie Ryan. Tot dat moment niet bepaald bijzonder te noemen, maar de film kent na een minuut of 50 een behoorlijke draai aan het verhaal en wordt daarna stukken interessanter. De familie Ryan blijkt nog gestoorder te zijn dan de James broers en nemen op bizarre wijze wraak . Het doet de film zeker veel goeds. Daarna komt nog een kleine verrassing met 'de onderwereld' en de toevoeging van het personage Bob. Film kent een heerlijk sfeertje, is behoorlijk duister en heeft een aantal fijne shootouts. Killers is een toch wel onverwachte maar fijne thriller.
#24 The Pack (2015)
Australië
Horror / Thriller
90 minuten
47 stemmen
FTV
Matig. De opbouw is wat aan de lange kant en de film kent maar weinig slachtoffers die ten prooi vallen aan de honden. Spannend is het niet bepaald en het geheel is redelijk voorspelbaar. Ook met een relatief vrij makkelijk einde, waardoor The Pack op veel vlakken teleurstelt.
#25 Ink (2009)
Verenigde Staten
Mystery / Fantasy
105 minuten
338 stemmen
FTV
Tsja, het genre ligt niet bepaald in mijn straatje. Juist door de poster wekte het mijn interesse. Ink is een vrij bizarre trip waarin Emma in haar droom wordt ontvoerd door Ink, een vreemd wezen met een waanzinnig grote neus dat zich verbergt onder een mantel. De hele droomwereld ziet er visueel gezien bijzonder uit en de personages zijn dat ook. Vooral de Incubussen zijn duistere personages met dat glas voor hun gezicht en hun glimlach en zonder dat glas waarbij de ogen net een soort koplampen zijn. Vooral de ontknoping rondom Ink, kwam als een ontzettende verrassing als hij de vader van Emma blijkt te zijn. Beter dan verwacht in ieder geval voor zover.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
#33. Enter the Void (2009)
Frankrijk
FTV, 161 minuten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/50000/50161.300.jpg?cb=1364751934
Ik hink na Enter the Void toch behoorlijk op twee gedachten. Aan de ene kant is de film visueel echt fantastisch, en ik denk zelfs dat onovertroffen in mijn ervaring geen overstatement is. Geweldige camerabewegingen en montage waardoor het lijkt alsof je een film lang in een vloeiende beweging zit; wel is dit mogelijk gemaakt door vele transities, die door de psychedelische en bovennatuurlijke (de geest van Oscar die door het heden en verleden spookt) elementen in het verhaal op natuurlijke wijze op hun plek vallen. Indrukwekkend goed gedaan.
Het verhaal an sich is redelijk, maar niet heel bijzonder. Het is een portret van de geschiedenis van het leven van broer Oscar en zus Linda dat door een ongeluk vroeger behoorlijk ontwricht is, en van hun huidige leven (en dat van hun vrienden/bekenden) in de seedy underbelly van Tokyo. Een leven van (psychedelisch) drugsgebruik en semi-kleinschalige drugshandel in een kleine kring van blanke expats in Tokyo, en daaraan gelinkt stripclubs, prostitutie (in het geval van Linda) en ook een aantal dubieuze Japanners. Dit alles zowel in het verre verleden, als voor de dood van Oscar, als daarna, veelal getoond vanuit het perspectief van de rondzwervende geest van Oscar De manier waarop dat wordt getoond is dan ook weer best interessant, met weliswaar een wat fragmentarische vertelstijl en veel flashbacks, maar waar het nergens echt lastig te volgen wordt.
Tot nu toe klinkt het als een groot hosannah-verhaal over de film. Maar de eerlijkheid gebiedt me ook te zeggen dat de film echt veels te lang duurt, waar ik regelmatig de interesse in het verhaal kwijtraakte, en meerdere pauzes nodig waren om de film uit te kijken. Er zit een bepaalde storende traagheid in, en een gevoel van repetitie (wellicht ook een verwijzing naar drugsgebruik) dat ongetwijfeld zijn plek in de vertelling heeft, maar die mij ook stoorde. Dat maakte dat het netto resultaat van de film, ondanks de technische en audiovisuele tour de force, voor mij toch blijft steken in de lagere regionen van de voldoende. Misschien dat bij een herziening een wat immersievere en daardoor positievere ervaring volgt, maar bij deze eerste kijkbeurt kon het mijn aandacht ondanks alle goede punten bij lange na niet vasthouden. 3.0*
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#41 Hai-hil (2014) (Man on High Heels)
Zuid-Korea
125 minuten
FTV
< 250 stemmen (25)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/102000/102014.300.jpg?cb=1416620035
Na alle genderperikelen van afgelopen week was dit natuurlijk wel een mooi moment om deze film te bekijken!
Met onderstaande commentaren eens dat de film op twee - eh- hakken hinkelt en dat de speelduur wel iets te lang is. De vreemde combinatie tussen dit drama en harde politiefilm is wel uniek, dat moet ik de makers nageven. Het drama werkte bij mij wel. Tevens zet Seung-won Cha wel een karakter neer die enerzijds enorm dreigend overkomt en daarnaast erg kwetsbaar. Een extra pluim voor de casting. De jonge versies van Seung-won Cha´s karakter en Jang-mi lijken ook echt op hun volwassen versies!
Iets viel me nog op wat me constant opvalt in Koreaanse films: de vreemde vertaling van de eigennamen naar ons schrift? Politieman Jin-woo (waarvan je dus zou verwachten dat zijn naam zal worden uitgesproken als iets van 'Djin Woe' of 'Jien Woe') zijn naam wordt uitgesproken als iets van 'Sjee-Raee'??? Ja, ik ben geen vertaler, maar kun je dan niet beter in de ondertiteling Sjee-ra in plaats van Jin-woo zetten??? Blijft bijzonder dit!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ik zal dan ook maar niet achterblijven en ook een tussenstand plaatsen van de rariteiten:
1. alexspyforever 64
2-3. joolstein en moviefreak#1 34
4. Woland 27
5. EW101 10
6. U96 8
7. scorsese 7
8. Baggerman 6
11-14. Cikx, DVD-T, tbouwh en Zandadder 2
15-22. Alathir, baspls, Dying Rose, Gang_Star, GoodOldJack, jOERI, MovieMind, Night's Watch 1
joolstein
-
- 10828 messages
- 8910 votes
Vrij vette korte film van Necrostorm.
Ik kan niet wachten op Hotel Inferno 2: Cathedral of Pain.
Gaaf!! Die korte film ga ik ook eens checken! En ik ben pok in volverwachting van Hotel Inferno! Als je eenmaal een Necrostorm gezien heb ben je verknocht eraan. Tenminste ik wel!
scorsese
-
- 13155 messages
- 11068 votes
94 min
FTV
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
7154 + 94 + 10 + 5 = 7263
Periode klassement
25
Landen klassement
96 + 1 = 97
Rariteiten klassement
7
Matige film over een getrouwd stel die allebei een buitenechtelijke relatie hebben. Dit relatiedrama begint alleraardigst en heeft ook zeker wel een aantal goeie scenes. Maar het tempo ligt te laag en de film valt soms in herhaling. Bovendien komt de hernieuwde liefde tussen de twee wat uit de lucht vallen en had wat beter uitgewerkt mogen zijn. Aan de acteurs ligt het niet, maar hier had wat meer in gezeten. Net geen 3.0 sterren.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Ik las in ieder geval dat de foto's volgens experts trucage zijn en dat er geen bewijs is gevonden voor mysterieuze doden en claims van heksen. Daarbij verdienen ze flink aan al die boeken die ze erover hebben geschreven
. En dat ze 'door het Vaticaan erkende Demonologen zijn' zoals in de film verteld is ook niet waar, hoewel ze beide wel Katholiek zijn. Een tijdje terug zag ik The Entity, wat ook op ware gebeurtenissen gebaseerd zou zijn, maar die foto's zagen er ook nogal nep uit (zie).
Zelf ben ik behoorlijk sceptisch wat dit soort zaken betreft, maar je hebt gelijk het is tegenwoordig ook gewoon bij voorbaat niet waar als iets zo fantastisch is. Zelf heb ik overigens nooit iets gehoord over Excorsime van een Katholieke priester. Wel vertelde een Protestant uit mijn klas dat bij hem in het dorp (in de Bible-belt) duiveluitdrijvingen worden gedaan door een dominee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal met een behoorlijk korreltje zout neem. Leuk legendes enzo en ook wel fascinerend, maar hoe moderner hoe doorzichtiger het vaak is. Duivelbezitting is meer een middeleeuwse manier om psychische problemen uit te leggen denk ik.
Ik ben altijd wel skeptisch, dat is er in drie jaar uni wel ingeramd maar zat tegelijk ook al wel ingebakken in m'n karakter
Tegelijk heb ik wel dingen meegemaakt die mij ruimschoots afgeholpen hebben van het idee dat het allemaal maar onzin is. Nogmaals, logisch om vandaag de dag naar een rationele verklaring te zoeken, en vaak ligt die er ook absoluut, maar ik ben daar toch voorzichtig mee. Net zoals m'n nekvel recht overeind gaat staan als mensen ineens overal goddelijke voorzienigheid dan wel demonische activiteit in denken te moeten herkennen. Dat is het andere uiterste. Ik begeef me graag in het midden en ga dan het gesprek aan
in een dorp met twaalf kerken en flink christelijke ouders zit je er hoe dan ook altijd middenin 
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
#34. Troll (1986)
Verenigde Staten
FTV, 86 minuten, <250 stemmen
Turkey
https://www.moviemeter.nl/images/cover/16000/16419.300.jpg?cb=1387706721
Ik hoopte eigenlijk een beetje op een vermakelijke B-horror; zoals zijn legendarische slechte opvolger Troll 2, maar dan misschien net even wat beter. Het horrorelement in Troll is echter minimaal, dit is toch in alle opzichten echt een kinderfilm. En eigenlijk storend kinderlijk, vooral qua verhaal en humor. De trollen zien er verder nog wel redelijk uit, het is wel grappig om Louis-Dreyfus in een vroeg rolletje te zien, en de acteurs zijn door de bank genomen niet heel beroerd voor een B-film, maar dat neemt allemaal niet weg dat ik naar een suffe kinderfilm zit te kijken die eigenlijk bijzonder weinig vermaak te bieden heeft. 1.5*
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
Dat baspls zijn mening iets dichter ligt bij mij dan die van jou tbouwh lijkt me niet zo vreemd omdat ik en bas beide horrorfans zijn. Jij als niet-horrorfanaat gaat zulke films sowieso op een andere manier bekijken. Geestenfilms met (veel) jump scares zitten redelijk in de lift en dat schept een bepaald verwachtingspatroon. Dat je een oude film als The Innocents ook onbewust ging vergelijken met hedendaagse paranormale films komt wellicht daardoor.
Bas is sowieso milder dan ik in zijn oordeel, omdat hij een film ook anders benaderd op het vlak van camerawerk. Hij wil hier later zelf wat mee wil gaan doen. En ik hoop dat hem dat ook lukt want ik hou zeker van zijn visie en dat hij zich door een aantal oude grootmeesters in horror en suspense laat inspireren.
Wat voor mij belangrijk is bij horror is naast sfeerschepping en setting ook een interessant verhaal, een horrorverhaal. The Conjuring was het verhaal van de Warrens. Ze zijn spokenjagers, hebben een huis vol spullen van vorige uitdrijvingen. En dat zaakje bij die ene familie gingen ze ook eens oplossen. Leuk maar dat is voor mij geen horrorverhaal. De background story van die heks was er zo tussen soep en patatten bij verzonnen. Maakt niet uit zolang we maar een mix maken van paranormaal, demonen en ook nog een exorcisme zo is iedereen tevreden. Insidious vind ik nog een pak slechter maar heeft wel een degelijker background verhaal.
En het zou echt kunnen gebeurd zijn ja er zijn inderdaad mensen die het paranormale onderzoeken in het echt. Ik geef de voorkeur aan iets fictief, een verschijnsel of een wezen dat compleet verzonnen is. Horror is ook veel fantasie en geen pure wetenschap, voor mij dan toch.
Heeft denk ik ook te maken met meer algemene smaak en voorkeuren hoor. Ik ben geen horrorfanaat maar heb van de paar toppers op dat gebied (naar mijn opinie dan) wel degelijk erg genoten. Jij en Bas zitten daar iets dichter bij elkaar, ik word weer enorm enthousiast van films die jij wellicht niet kunt luchten
Tegelijk denk ik dat ik met jullie beiden zeker ook wel de nodige overeenkomsten heb qua smaak.
Ik vind het erg intrigerend als horrorfilms met claims spelen. Waargebeurd, echte exorcismes etc. Wat zit daarachter, waar komen die claims vandaan, hoe bepalen ze de manier waarop het narratief evt. geframed wordt etc. Dat zijn vragen die dan opkomen en voor mij de moeite zijn (dan gaat het dus nog niet eens om het de terugkerende dialoog van waarheid of onzin). Overigens kan ik dan nog net zo goed erg genieten van pure fictie (dwz geen claims of iets in die richting); Suspiria, The Others.
Overigens is horror en wetenschap per definitie lastig door de scheiding tussen fysica (basis (empirische) wetenschap) en metafysica (doorgaans het domein van dit soort genre).