• 177.954 movies
  • 12.204 shows
  • 33.972 seasons
  • 646.992 actors
  • 9.370.973 votes
Profile

Vrije filmchallenge

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

scorsese wrote:

#16 Fitzcarraldo (1982)

158 min

FTV

West-Duitsland

Algemeen klassement

1791 + 158 + 10 + 5 = 1964

Hier gaan nog 5 punten totaal vanaf ivm >250 stemmen Gezien je ook zelf de scores bijhoud (heel fijn, want dan hoef ik enkel maar te checken) meld ik het even.

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#41 Mænd og Høns (2015)

104 min

FTV

<250 stemmen

Denemarken

Algemeen klassement

4670 + 104 + 10 + 5 - 5 (foutieve invoer bij Fitzcarraldo) = 4784

Periode klassement

20

Landen klassement

61 + 3 = 64

Rariteiten klassement

5

Redelijke film over twee broers die erachter komen dat hun vader niet hun echte vader was en dat ze nog meer broers hebben. Origineel is het geheel zeker te noemen. Een absurd plot waarbij de diepere betekenis mij ontgaan is. Maar wat overblijft is wel de droge humor, de enigszins bijzondere look van de film en de krankzinnige blik van Mads Mikkelsen. Een nipte 3.0 sterren.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

#57 War For the Planet of the Apes (2017)

FTV

142 minuten

<250

USA

#58 Dracula A.D. 1972 (1972)

FTV

96 minuten

<250

UK

#59 A Nightmare on Elm Street Part 2: Freddy's Revenge (1985)

FTV

87 minuten

USA

#60 Short Circuit (1986)

FTV

98 minuten

USA

#61 Hintertreppe (1921)

FTV

50 minuten

Duitsland

<250

zwart/wit

silent

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

moviefreak#1 ik zal niet zeggen dat ik deze dagen weinig kijk, maar jouw registratiegraad is toch wel indrukwekkend keep up the good work

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

tbouwh wrote:

moviefreak#1 ik zal niet zeggen dat ik deze dagen weinig kijk, maar jouw registratiegraad is toch wel indrukwekkend keep up the good work

Hij heeft vakantie en misschien niet veel andere verplichtingen

Trouwens je hebt nog een punt gescoord bij de rariteiten, een van je bekeken films scoort onder 5.0 op imdb met name Wish Upon (2017) die jij trouwens ook de minimumscore hebt gegeven

#48. The Girls on F Street (1966) - IMDb

69 minuten - FTV

niet op MM - zwart/wit

USA

#49. Take Me Naked (1966)

70 minuten - FTV - <250

zwart/wit

USA

#50. Day of the Dead (1985)

102 minuten - RW

USA

Reviews volgen later ben even te moe nu

Algemeen: 79 + 84 + 102 (Totaal: 4703 punten)

Periode: 0 (Totaal: 36 punten)

Rariteiten: 2 + 1 (Totaal: 47 punten)

Landen: 1 + 1 + 1 (Totaal: 59 punten)

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

#13 Beauty and the Beast (2017)

123 minuten

Rewatch

>250 stemmen (495)

http://images4.static-bluray.com/reviews/15340_5.jpg

"I want adventure in the great wide somewhere"

In Beauty and the Beast valt alles op z'n plek en is het net zo magisch als de 1991 versie. Deze versie brengt je weer terug naar het moment waarop je de tekenfilm voor het eerst zag. Zo veel herinneringen komen terug. Bill Condon en zijn cast en crew zijn er in geslaagd om die nostalgie factor te evenaren.

Deze remake volgt trouw de originele versie. Ook weten de makers er wat verhaal lijnen toe te voegen die niet in het origineel aanwezig waren. Zo krijgen we meer achtergrond van Beast en Belle. Erg fijne toevoegingen zijn dat toch wel, daar komen ook meteen weer wat nieuwe liedjes uit. How Does a Moment Last Forever, Days in the Sun en Evermore passen hier perfect en geven je het gevoel alsof de nummers er altijd al waren. En ik moet zeggen dat Days in The Sun misschien wel voor een van de mooiste momenten in de film zorgt.

En de film zit vol met mooie momenten. De musical insteek wordt intact gehouden, het verhaal is dus wat uitgebreid, wat echt veel toe voegt aan de beweegreden van de personages. Maar ook tussen de liedjes door is het genieten. Visueel ziet de film er namelijk fantastisch uit. Kleurrijk, mooie designs, geweldige sets en erg mooie kostuums, met als toppunt natuurlijk de wonderschone gele jurk van Belle. Mooi om te zien dat de personages zo dicht in de buurt komen van hoe ze er uit zien in de tekenfilm. De muziek en teksten van Menken, Ashman en nu ook Rice is tijdloos. Je hoeft het thema alleen al te horen en je kunt meteen zeggen uit welke film het komt. Op narratief vlak slaagt de film ook. Erg goed geschreven. Zoals gezegd was Disney er dicht bij met de remake van Jungle Book, maar hier werkt echt alles perfect samen.

Acteerwerk is heel fijn om naar te kijken. Iedereen heeft er duidelijk heel veel plezier in. Watson is perfect als Belle. Dan Stevens als Beast is eveneens een geweldige keuze geweest. Maar het zijn Evans en Gad die de show hier stelen als Gaston en LeFou. Vooral erg fijn om te zien dat Gad met een best wel vlak personage zoveel kan doen. Eigenlijk heb ik op de gehele cast niets aan te merken. McGregor en McKellen lijken wat vreemde keuzes, maar doen het verrassend goed hier. Ook leuk om Kevin Kline weer een keertje te zien. Was al weer even geleden dat ik hem aan het werk zag.

Deze versie heeft echt die oude vertrouwde "Disney Magic". Ook erg gewaagd om wat elementen toe te voegen. Dat zal niet iedereen aanspreken, maar het is zeker geen verkeerde keuze geweest. Zeker niet met de nieuwe songs die hier uit zijn gekomen.

Een magisch mooie remake.

4.5*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

#16 The Exception (2016)
Verenigd Koninkrijk
107 minuten
FTV
<250

Algemeen klassement: 107+10+5=132
(Totaal: 1872)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/378000/378969.300.jpg?cb=1493465157
Een onwaarschijnlijke oorlogsromance die plaatsvindt aan het Hof van de in ballingschap levende keizer Wilhelm II. Hoe verzin je het. Hier is een stevige mindset nodig. Dat lukt deels en met moeite.
En, als je de historie dan uiteindelijk laat voor wat ie is, hou je bovendien niet eens een heel bijzonder verhaaltje over.
Waarom de romance in de setting van de hofhouding van Wilhem II moet plaatvinden, is me trouwens nog steeds een raadsel. Moet wel zeggen dat de setting de sfeer van de film wel ten goede komt. De interieurs zien er goed uit. Het stijve protocol voelt als een harnas. En de Kaiser die wel heel aimabel wordt voorgesteld en als een soort grootvader wakend en wijs aanwezig is, straalt een soort charme uit die zich welwillend naar de kijker uitstrekt. Het zijn die dingen die bijdragen aan de bereidheid om aan inleving te doen. Helaas lukt dat uiteindelijk maar in beperkte mate. 't blijft allemaal net ietsjes te onwaarschijnlijk.
Trage film. Weinig beweging. Weinig actie. Typische acteerfilm. Wat mij betreft vallen slechts twee acteurs positief op. Plummer als de Kaiser en Eddie Marsan in een kleine maar indrukwekkende rol als Himmler op bezoek bij de keizer. Een bezoek dat historisch correct is, dacht ik. Ik meen me trouwens te herinneren dat het Himmler in werkelijkheid om de kunstwerken uit Huis Doorn te doen was. In de film komt dat aspect van het bezoek niet naar voren.
Ok. Nog even terug naar de film. Behalve van de romantiek moet de film het hebben van spanning. En met de spanningsopbouw lukt het ook al niet erg goed. Dat komt deels door het magere acteerwerk en deels doordat de scènes (hoewel sfeervol) niet heel indringend zijn. De film trekt als een gespeelde documentaire aan je voorbij. Het leeft niet. Het raakt niet. Het blijft afstandelijk.
Nee, geen bijzonder enerverende film.

U96

• 731 messages
  • 762 votes

https://cdn.myseries.tv/img/serie/fanart/medium/5939.jpg?1483862720

De Bossen van Vlaanderen (1991) - MovieMeter.nl

Belgie/ Vlaanderen

Drama/Mystery

360min

RW

<250stemmen (13)

IMDb 8,3/10

prachtige miniserie van Marc Lybaert, dit waargebeurd verhaal word verteld over 6 afleveringen en gaan over de moorden van Beernem, gemeente in West-Vlaanderen, tijdens WO1 en 20 jaar daarna gebeuren er in Beernem (in de serie word de gemeente Houtehem genoemd) 5 moorden die allemaal met elkaar in verband staan, alles draait rond de burgemeester-ridder-senator van de gemeente, hij zwaait er de plak op zijn eigen corrupte en machtswellustige manier, ene journalist Constant Reinart probeert via zijn eigen weekblad de waarheid achter de moorden aan het licht te brengen, serie is heel prachtig gemaakt, met heel veel zorg voor detail en correcte info over de ware feiten over de moorden die bekent zijn, voor mij één van de mooiste serie's die op Belgische (Vlaamse) bodem is gemaakt 5*

Collins

• 7282 messages
  • 4306 votes

#17 Black Butterfly (2017)

Verenigde Staten

93 minuten

FTV

<250

Algemeen klassement: 93+10+5= 108

(Totaal: 1980)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112669.300.jpg?cb=1490715621

Mislukte thriller die bol staat van voorspelbare twists, van langgerekte kat- en muisspelletjes, van vergezochte toevalligheden en die logischerwijs geheel in stijl afsluit met een passende simplistische en inspiratieloze scène.

Toch vreemd dat de uitwerking van het verhaal zo saai en teleurstellend is terwijl de plotomschrijving nog spannende hoop wekt en nieuwsgierig maakt.

Geen goede film. Je zou de film heel goed een bundeling van clichés kunnen noemen. Bij deze dus.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

U96 wrote:

(afbeelding)

Belgie/ Vlaanderen

Drama/Mystery

360min

RW

<250stemmen (13)

IMDb 8,3/10

prachtige miniserie van Marc Lybaert, dit waargebeurd verhaal word verteld over 6 afleveringen en gaan over de moorden van Beernem, gemeente in West-Vlaanderen, tijdens WO1 en 20 jaar daarna gebeuren er in Beernem (in de serie word de gemeente Houtehem genoemd) 5 moorden die allemaal met elkaar in verband staan, alles draait rond de burgemeester-ridder-senator van de gemeente, hij zwaait er de plak op zijn eigen corrupte en machtswellustige manier, ene journalist Constant Reinart probeert via zijn eigen weekblad de waarheid achter de moorden aan het licht te brengen, serie is heel prachtig gemaakt, met heel veel zorg voor detail en correcte info over de ware feiten over de moorden die bekent zijn, voor mij één van de mooiste serie's die op Belgische (Vlaamse) bodem is gemaakt 5*

Ik herinner me toen deze op de toenmalige BRTN werd uitgezonden (was toen 12-13 jaar), inderdaad een sterke serie met veel spanning en verrassende ontwikkelingen. Ik had niet verwacht dat deze op MovieMeter zou staan. Ik had deze eerder op TVmeter verwacht.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Hij heeft vakantie en misschien niet veel andere verplichtingen

Nee hoor, ik ben juist aan het sparen voor mijn vakantie dus blijf ik zoveel mogelijk thuis films kijken, dan geef ik over het algemeen het minst uit (tenminste zolang ik websites als zavvi kan vermijden).

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

moviefreak#1 wrote:

(quote)

Nee hoor, ik ben juist aan het sparen voor mijn vakantie dus blijf ik zoveel mogelijk thuis films kijken, dan geef ik over het algemeen het minst uit (tenminste zolang ik websites als zavvi kan vermijden).

Ik neem aan dat je bedoelt aan het sparen om op vakantie te kunnen gaan? Ik wou vragen of je misschien nog student was maar gezien je leeftijd lijkt me niet Je kijkt al die films toch niet tijdens het werk

Van de films van gisteren

Take Me Naked (1966)

https://www.somethingweird.com/images/d5109_lmc_c.jpg

Eigenlijk vat mijn voorganger Meneer Bungel het goed samen. Ja de beelden van de dames waren wel fraai maar zo vreselijk traag en ik kan niet zeggen dat ik wat er gebeurde enigszins opwindend of interessant vond. De poëtische manier van vertelling begon me er aan te ergeren. Neen dit is niets voor mij.

Day of the Dead (1985)

http://leglesscorpse.us/wp-content/uploads/2014/06/day-of-the-dead-hands.jpg

Deze is me bij een herziening ook minder goed bevallen. Het blijft beter dan Dawn qua karakterontwikkeling en verhaal. Ik dacht dat er meer zombie actie was, maar blijkbaar was ik vergeten dat er veel dialoog was en geruzie. Misschien de Dead films volgende keer niet zo kort na elkaar kijken.

The Girls on F Street (1966) - IMDb

https://assets.mubi.com/images/film/107884/image-w856.jpg?1445939553

Een stuk genietbaarder dan "Take me Naked". Eigenlijk een soort erotische anthologie bestaande uit een 3 of waren het nu 4 verhalen? Leukste is het 2de verhaal (foto) waarbij een vrouwelijke artieste een borstbeeld maakt uit klei van haar vriendin. Overduidelijk seksuele spanning tussen de dames. De andere verhalen waren wel aardig, maar niet memorabel. Het naakt was schaars maar stijlvol.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#16 A Cure for Wellness (2017)
VS
146 minuten
FTV

146 + 10 + 0 = 156 (Totaal: 1961 punten)
Periode:
0 (Totaal: 10 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
1 (Totaal: 28 punten)
http://www.filmvandaag.nl/images/recensies/466.jpg

A Cure for Wellness is een Mystery/Horror die me op positieve wijze heeft verrast. De film verteld het verhaal van een jonge zakenman die afreist naar de Zwitserse Alpen om zijn baas terug naar New York te brengen. Zijn baas verblijft in een sanatorium en eenmaal daar blijkt er iets vreemds aan de hand te zijn.

De film begint nog even in de ultra-moderne setting van New York, maar die maakt al snel plaats voor een Zwitserland waar de tijd stil heeft gestaan. Een Gotische setting met sanatorium dat sinds de jaren '50 niet veranderd lijkt te zijn. Het mysterie bouwt zich langzaam op tot de film steeds fantastischer wordt. Uiteindelijk is het zelfs een echte Gothic Horror.

Op zich jammer dat de film in 16:9 is gefilmd, composities worden dan snel flets. Toch was de film wel erg mooi geschoten. De film speelt zich af in Zwitserland, maar is opgenomen in Duitsland en dat merk je toch wel. Zwitserse politieagenten verzamelen geen Pickelhaubes.

Erg vermakelijke en onderhoudende film van Gore Verbinski (Pirates of the Carirbean) met een fijne mysterieuze sfeer. Een van mijn favorieten van dit jaar.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#17 The Conjuring (2013)
VS
112 minuten
FTV

112 + 10 + 0 = 122 (Totaal: 2083 punten)
Periode:
1 (Totaal: 11 punten)
Rariteiten:
Landen:
1 (Totaal: 29 punten)

https://mikesfilmtalk.files.wordpress.com/2013/08/the-conjuring.jpg?w=610

In het begin van de vorige eeuw waren we allemaal bang van monsters. In de jaren 50 en 60 werden we langzamerhand steeds banger van echte menselijke criminelen. Vanaf de jaren '70 kwamen daar dan ook nog aliens bij en veranderde de menselijke moordenaar in een bovennatuurlijk wezen. Tegenwoordig is bovennatuurlijke horror weer helemaal in. Het spookhuisgenre is altijd een constante factor in de horror geweest, al is het aan The Exorcist te danken dat demonen ook 'serieus' benaderd worden in film. The Conjuring is een schoolboek-voorbeeld van een moderne demonen-film.

Een familie gaat in een oud huis wonen op Rhode Island. Al snel gebeuren er vreemde dingen in het huis. Ze schakelen de hulp in van "paranormale-deskundigen" en dan beginnen de echte problemen pas.

De film claimt te zijn gebaseerd op ware gebeurtenissen, zoals verteld door Ed en Lorraine Warren. Lorraine leeft nog en claimt nog steeds dat het allemaal echt gebeurt is. Naast deze film is ook The Amityville Horror gebaseerd op hun verklaringen. Wetenschappelijk onderzoek naar de verklaringen, foto's en het bewijsmateriaal heeft echter uitgewezen dat het allemaal nep is. Bovendien bestaat het huis nog en de huidige bewoner heeft in geen enkel archief iets gevonden over mysterieuze doden of heksen. Het is natuurlijk gewoon een soort gimmick, als mensen denken dat het echt is is het allemaal nog enger dan het al is.

Het verhaal zelf is niet heel bijzonder. Spookverschijningen bij een gezien die door experts worden onderzocht kennen we al van films als Poltergeist, Ghostbusters, The Legend of Hell House en The Haunting. Hier wordt dat ook nog eens gecombineerd met demomen-horror zoals we die kennen van The Exorcist. De uiteindelijke backstory is (zoals zo vaak) nogal mager. Typische New England/Rhode Island Heksenlegende.

The Conjuring is de tweede film die ik van James Wan zie. Van Saw heeft hij gelukkig geleerd dat je een goede film niet in een paar dagen op kan nemen en zodoende ziet deze film er al stukken beter uit. De film is best aardig opgenomen en de manier waarop spanning werd opgewekt was ook wel sterk gedaan. De jumpscares waren vaak natuurlijk een beetje goedkoop, maar door met de anticipatie van een jumpscare te spelen en de ene keer wel en de andere keer niet daar aan te voldoen, ontstond er een soort suspense.

Vermakelijk omdat het best creepy was en voor een moderne horror best degelijk gemaakt zonder een overkill aan CGI. De drama was echter een beetje misplaatst en verder is de film behoorlijk cliché.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Ik neem aan dat je bedoelt aan het sparen om op vakantie te kunnen gaan? Ik wou vragen of je misschien nog student was maar gezien je leeftijd lijkt me niet Je kijkt al die films toch niet tijdens het werk

.

Nee hoor, niet tijdens het werk. Ik kies er gewoon voor om zo min mogelijk sociale contacten te onderhouden zodat ik meer tijd heb voor mijn hobby's. Één daarvan is (veel) films kijken.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:
#17 The Conjuring (2013)
VS
112 minuten
FTV

112 + 10 + 0 = 122 (Totaal: 2083 punten)
Periode:
1 (Totaal: 11 punten)
Rariteiten:
Landen:
1 (Totaal: 29 punten)

(afbeelding)

In het begin van de vorige eeuw waren we allemaal bang van monsters. In de jaren 50 en 60 werden we langzamerhand steeds banger van echte menselijke criminelen. Vanaf de jaren '70 kwamen daar dan ook nog aliens bij en veranderde de menselijke moordenaar in een bovennatuurlijk wezen. Tegenwoordig is bovennatuurlijke horror weer helemaal in. Het spookhuisgenre is altijd een constante factor in de horror geweest, al is het aan The Exorcist te danken dat demonen ook 'serieus' benaderd worden in film. The Conjuring is een schoolboek-voorbeeld van een moderne demonen-film.

Een familie gaat in een oud huis wonen op Rhode Island. Al snel gebeuren er vreemde dingen in het huis. Ze schakelen de hulp in van "paranormale-deskundigen" en dan beginnen de echte problemen pas.

De film claimt te zijn gebaseerd op ware gebeurtenissen, zoals verteld door Ed en Lorraine Warren. Lorraine leeft nog en claimt nog steeds dat het allemaal echt gebeurt is. Naast deze film is ook The Amityville Horror gebaseerd op hun verklaringen. Wetenschappelijk onderzoek naar de verklaringen, foto's en het bewijsmateriaal heeft echter uitgewezen dat het allemaal nep is. Bovendien bestaat het huis nog en de huidige bewoner heeft in geen enkel archief iets gevonden over mysterieuze doden of heksen. Het is natuurlijk gewoon een soort gimmick, als mensen denken dat het echt is is het allemaal nog enger dan het al is.

Het verhaal zelf is niet heel bijzonder. Spookverschijningen bij een gezien die door experts worden onderzocht kennen we al van films als Poltergeist, Ghostbusters, The Legend of Hell House en The Haunting. Hier wordt dat ook nog eens gecombineerd met demomen-horror zoals we die kennen van The Exorcist. De uiteindelijke backstory is (zoals zo vaak) nogal mager. Typische New England/Rhode Island Heksenlegende.

The Conjuring is de tweede film die ik van James Wan zie. Van Saw heeft hij gelukkig geleerd dat je een goede film niet in een paar dagen op kan nemen en zodoende ziet deze film er al stukken beter uit. De film is best aardig opgenomen en de manier waarop spanning werd opgewekt was ook wel sterk gedaan. De jumpscares waren vaak natuurlijk een beetje goedkoop, maar door met de anticipatie van een jumpscare te spelen en de ene keer wel en de andere keer niet daar aan te voldoen, ontstond er een soort suspense.

Vermakelijk omdat het best creepy was en voor een moderne horror best degelijk gemaakt zonder een overkill aan CGI. De drama was echter een beetje misplaatst en verder is de film behoorlijk cliché.

3* geef je, oef was al bang dat je die hoog ging beoordelen
Ben het met je eens al heb ik er duidelijk veel minder van genoten. De vergelijking met Saw wordt inderdaad vaak gemaakt hoewel het totaal andere films zijn. Dat over Saw ondanks het lagere budget en minder draaidagen vind ik er niet aan te zien. Wat Conjuring aan visueel spektakel biedt daar stelt Saw een mysterie tegenover dat ook nooit helemaal wordt onthuld op het einde. En al valt het mee tegenover de latere Saw delen is het brutale rauwe horror maar vooral origineel en NIET volgens het boekje. the Conjuring is compleet volgens het boekje zoals je al aangaf clichématig, voorspelbaar, dertien in een dozijn verhaaltje en veel jatwerk van andere klassiekers uit de geesten- en demonenwereld. En een zoet einde op de koop toe met een moraaltje om de hele familie blij te maken Komt daarbij nog gebaseerd op ware feiten en dat er geen enkel bewijs is ga ik er van uit dat de echte Warrens gewoon oplichters waren. Technisch goed gemaakt en al zijn er horrorfans die deze goed vinden, ik denk dat vooral de mensen waarbij horror niet hun eerste keus is deze geweldig vinden. Misschien klinkt dat een beetje snobistisch van mij dat ik mijn neus ophaal voor mainstream horror maar een van de redenen waarom ik aangetrokken ben tot horror was juist het onconventionele karakter, het originele en niet toegankelijk voor het grote publiek. Bij de huidige horror lijkt het meer en meer op een algemeen publiek gericht te zijn. Voor mij niet interessant, ik kan enkel hopen dat de fans van de mainstream ook eens de meer obscure horror proberen.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

3* geef je, oef was al bang dat je die hoog ging beoordelen

Ben het met je eens al heb ik er duidelijk veel minder van genoten. De vergelijking met Saw wordt inderdaad vaak gemaakt hoewel het totaal andere films zijn. Dat over Saw ondanks het lagere budget en minder draaidagen vind ik er niet aan te zien. Wat Conjuring aan visueel spektakel biedt daar stelt Saw een mysterie tegenover dat ook nooit helemaal wordt onthuld op het einde. En al valt het mee tegenover de latere Saw delen is het brutale rauwe horror maar vooral origineel en NIET volgens het boekje. the Conjuring is compleet volgens het boekje zoals je al aangaf clichématig, voorspelbaar, dertien in een dozijn verhaaltje en veel jatwerk van andere klassiekers uit de geesten- en demonenwereld. En een zoet einde op de koop toe met een moraaltje om de hele familie blij te maken Komt daarbij nog gebaseerd op ware feiten en dat er geen enkel bewijs is ga ik er van uit dat de echte Warrens gewoon oplichters waren. Technisch goed gemaakt en al zijn er horrorfans die deze goed vinden, ik denk dat vooral de mensen waarbij horror niet hun eerste keus is deze geweldig vinden. Misschien klinkt dat een beetje snobistisch van mij dat ik mijn neus ophaal voor mainstream horror maar een van de redenen waarom ik aangetrokken ben tot horror was juist het onconventionele karakter, het originele en niet toegankelijk voor het grote publiek. Bij de huidige horror lijkt het meer en meer op een algemeen publiek gericht te zijn. Voor mij niet interessant, ik kan enkel hopen dat de fans van de mainstream ook eens de meer obscure horror proberen.

Het is maar een mager 3'tje hoor

Het concept van Saw vond ik inderdaad vele male sterker. Met name het begin van de film was goed. Alleen de opnames en het acteerwerk vond ik te wensen over laten. Hier was dat wel in orde. Daarnaast ben ik het helemaal met je eens, waardeloos einde en zeer mainstream allemaal.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

alexspyforever oh, dat was me volledig ontschoten Ik vind algemeen ook al wel genoeg om bij te houden, moet ik eerlijk zeggen, dus dat laat ik graag aan het opperhoofd rariteiten

Nooit gaan kijken trouwens, Wish Upon.

tbouwh

• 5809 messages
  • 5400 votes

baspls je hebt je toch niet in de val laten lokken door alexspforever hé?

Nee hoor, ik kan je recensie wel volgen. Ik ben nog veel meer gepakt door sfeer, camerawerk, spanningsopbouw etc. dan jij destijds (denk ik tenminste).

Dat het allemaal onzin is vind ik trouwens wat te kort door de bocht, ik heb nog steeds op stapel staan eens wat meer over die case studies te gaan lezen. De term 'wetenschappelijk onderzoek' wordt vaak overschat in het kader van metafysische verschijnselen. Óf je moet dat soort zaken bij voorbaat uitsluiten, maar dat levert dan weer een redelijk bekrompen wereldbeeld op waarin kennis altijd problematisch is/wordt.

Tuurlijk zou het best kunnen dat dit allemaal oplichterij was, maar in de tijd waarin we leven is dat ook wel een beetje de standaardreactie geworden. Zo'n vooringenomen blik vind ik maar saai en ook niet echt onderbouwd.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

tbouwh wrote:

baspls je hebt je toch niet in de val laten lokken door alexspforever hé?

Nee hoor, ik kan je recensie wel volgen. Ik ben nog veel meer gepakt door sfeer, camerawerk, spanningsopbouw etc. dan jij destijds (denk ik tenminste).

Dat het allemaal onzin is vind ik trouwens wat te kort door de bocht, ik heb nog steeds op stapel staan eens wat meer over die case studies te gaan lezen. De term 'wetenschappelijk onderzoek' wordt vaak overschat in het kader van metafysische verschijnselen. Óf je moet dat soort zaken bij voorbaat uitsluiten, maar dat levert dan weer een redelijk bekrompen wereldbeeld op waarin kennis altijd problematisch is/wordt.

Tuurlijk zou het best kunnen dat dit allemaal oplichterij was, maar in de tijd waarin we leven is dat ook wel een beetje de standaardreactie geworden. Zo'n vooringenomen blik vind ik maar saai en ook niet echt onderbouwd.

Ik las in ieder geval dat de foto's volgens experts trucage zijn en dat er geen bewijs is gevonden voor mysterieuze doden en claims van heksen. Daarbij verdienen ze flink aan al die boeken die ze erover hebben geschreven . En dat ze 'door het Vaticaan erkende Demonologen zijn' zoals in de film verteld is ook niet waar, hoewel ze beide wel Katholiek zijn. Een tijdje terug zag ik The Entity, wat ook op ware gebeurtenissen gebaseerd zou zijn, maar die foto's zagen er ook nogal nep uit (zie).

Zelf ben ik behoorlijk sceptisch wat dit soort zaken betreft, maar je hebt gelijk het is tegenwoordig ook gewoon bij voorbaat niet waar als iets zo fantastisch is. Zelf heb ik overigens nooit iets gehoord over Excorsime van een Katholieke priester. Wel vertelde een Protestant uit mijn klas dat bij hem in het dorp (in de Bible-belt) duiveluitdrijvingen worden gedaan door een dominee. Ik moet eerlijk zeggen dat ik het allemaal met een behoorlijk korreltje zout neem. Leuk legendes enzo en ook wel fascinerend, maar hoe moderner hoe doorzichtiger het vaak is. Duivelbezitting is meer een middeleeuwse manier om psychische problemen uit te leggen denk ik.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#18 Cannibal Holocaust (1980)
Italië
95 minuten
FTV

95 + 10 + 0 = 105 (Totaal: 2188 punten)
Periode:
1 (Totaal: 12 punten)
Rariteiten:
Landen:
3 (Totaal: 32 punten)

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/9/9f/CannibalHolocaustimpale.jpg

Ondanks dat ik min of meer wist wat ik kon verwachten wist Cannibal Holocaust me toch behoorlijk te choqueren. Een Italiaan gaat naar Venezuela en Colombia met een handje vol derdegraads (porno)acteurs om een kannibalenfilm te maken. Dat is de productieachtergrond, maar het plot is niet veel anders.

Toen de film werd uitgebracht in Italië werd Ruggero Deodato ervan verdacht dat hij de acteurs zou hebben vermoord voor het maken van de film. Ik weet niet welke versie de Italiaanse officier van justitie heeft gezien, maar in mijn versie was al het menselijke toch vrij duidelijk in scène gezet. Deodato had het ook een beetje over zichzelf uitgeroepen want de acteurs moesten als gimmick een jaar uit de publiciteit verdwijnen na het maken van de film. De film is 10 dagen na de première voor 3 jaar lang verboden geweest in Italië en werd in ruim 50 landen ook verboden (in veel zuid-Amerikaanse en Aziatische landen is de film nog steeds verboden). In Japan werd het de meest succesvolle film na E.T. in 1983. Sergio Leone bewonderde de film schijnbaar om zijn realisme.

Jammer eigenlijk dat de found-footage documentaire is verpakt in een soort speelfilm. Het hele ultra-realisme gimick dat Deodato nastreefde is daarmee namelijk de das om gedaan. Bovendien was het speelfilm-gedeelte haast net zo beroerd geschoten als de nep docu (out of focus). Verder was het wel vrij knap hoe veel van de lange docu-shots zijn opgenomen en was de gore voor het lage budget wel geinig.

De film is bedoeld als een soort kritiek op de sensatiezucht van de media. Wie zijn nou de echte kannibalen? De Indianen of de westerlingen die wreedheden begaan. Wat geld voor de controversiële filmers in de film geld echter ook voor regisseur Deodato zelf. Ondanks zijn mischien 'nobele' moraliserende bedoeling blijft het pure exploitatie. Puur voor shock-value dieren afslachten (ook al zijn ze daarna door Indianen opgegeten) vind ik ook behoorlijk verwerpelijk en ergens ook pervers hoe hij de Indianen voor zijn film gebruikt heeft (zeker gezien Zuid-Amerikaanse stammen helemaal niet aan Kannibalisme doen). Wat me nog meer verbaasd is dat Deodato ook een hele crew en cast kon vinden die het prima vond om dieren af te maken. Door retakes moesten twee aapjes eraan geloven... De dierenmishandeling in de film is verreweg het walgelijkste dat ik ooit op film heb gezien. Een muskusrat, een aantal slangen, een vogelspin, twee aapjes, een zwijntje en een grote schildpad zijn voor de film gedood. Nu doen Indianen dat ook in het wild, maar dat vind ik toch een heel ander verhaal, die weten niet beter en kunnen niet anders.

Een bizar contrast met de lelijkheid van de opnames en de walgelijkheid van de daden op het scherm is de prachtige muziek van Riz Ortolani, tenminste de Main Theme zou een perfect bij een romantisch drama hebben gepast. Ik denk dat het het shock-effect moest versterken om tamelijk vrolijke muziek te spelen bij gruweldaden.

Vele male interessanter dan films als The Blair Witch Project, maar met andere editing zou de film veel beter uit de verf zijn gekomen. Lastig te beoordelen film uiteindelijk. Als je een film puur op morele overweging zou beoordelen had deze de laagst mogelijke score, maar dat doen we niet. Echt sterk vond ik hem niet, maar het was toch wel goed in scène gezet allemaal. Een van de schokkendste films die ik ooit heb gezien.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Dat baspls zijn mening iets dichter ligt bij mij dan die van jou tbouwh lijkt me niet zo vreemd omdat ik en bas beide horrorfans zijn. Jij als niet-horrorfanaat gaat zulke films sowieso op een andere manier bekijken. Geestenfilms met (veel) jump scares zitten redelijk in de lift en dat schept een bepaald verwachtingspatroon. Dat je een oude film als The Innocents ook onbewust ging vergelijken met hedendaagse paranormale films komt wellicht daardoor.

Bas is sowieso milder dan ik in zijn oordeel, omdat hij een film ook anders benaderd op het vlak van camerawerk. Hij wil hier later zelf wat mee wil gaan doen. En ik hoop dat hem dat ook lukt want ik hou zeker van zijn visie en dat hij zich door een aantal oude grootmeesters in horror en suspense laat inspireren.

Wat voor mij belangrijk is bij horror is naast sfeerschepping en setting ook een interessant verhaal, een horrorverhaal. The Conjuring was het verhaal van de Warrens. Ze zijn spokenjagers, hebben een huis vol spullen van vorige uitdrijvingen. En dat zaakje bij die ene familie gingen ze ook eens oplossen. Leuk maar dat is voor mij geen horrorverhaal. De background story van die heks was er zo tussen soep en patatten bij verzonnen. Maakt niet uit zolang we maar een mix maken van paranormaal, demonen en ook nog een exorcisme zo is iedereen tevreden. Insidious vind ik nog een pak slechter maar heeft wel een degelijker background verhaal.

En het zou echt kunnen gebeurd zijn ja er zijn inderdaad mensen die het paranormale onderzoeken in het echt. Ik geef de voorkeur aan iets fictief, een verschijnsel of een wezen dat compleet verzonnen is. Horror is ook veel fantasie en geen pure wetenschap, voor mij dan toch.

DVD-T

• 15565 messages
  • 3123 votes

#14 Das Cabinet des Dr. Caligari (1920)

71 minuten

FTV

>250 stemmen (391)

Silent, ZW

http://images3.static-bluray.com/reviews/10678_3.jpg

Het einde maakt de film net dat beetje beter.

Prachtige decors en gebruik van de sepia en blauwe kleuren en het einde is erg sterk. Daarnaast is het erg fijn om naar de performance van Krauss en Veidt te kijken die zich helemaal uitleven hier. Buiten dat kon ik er vrij weinig mee. Het tempo ging er soms behoorlijk uit en de muziek, de jazzy score, werkt meer op de zenuwen dan dat het iets aan sfeer toevoegt aan de film. En sfeer is alles bij dit soort films. Het verhaal deed me verder ook niet zo heel veel. Blijft een beetje een hit or miss bij mij, die stille films.

ik snap de historische waarde van deze film en de invloed die het heeft gehad op de moderne cinema. Veel kon ik er echter niet mee en werd het eerder een vervelende zit dan dat ik er echt van genoten heb. Maar toch credits naar de expressionistische decors het einde en de fantastische Krauss als Caligari.

2.0*

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

#27 The Girl with the Dragon Tattoo (2011)

VS

158 Minuten

FTW

>250

Algemeen klassement

3362 + 158 + 10 = 3362 punten

Periode klassement

19 punten

Landenklassement

39 + 1 = 40

http://3.bp.blogspot.com/-uDqEFy4A6I8/Tot8mfMc0iI/AAAAAAAAFOo/g8mvmUmJBno/s1600/dragon_tattoo_2-620x311.jpg

Degelijke film maar één van de mindere van Fincher. De eerste film waarin Craig in een rustige rol zie en dat is goed bevallen, interessante acteur. Ook Rooney Mara speelt hier erg sterk en visueel is er weinig op aan te merken. Toch kon de film mij niet te pakken krijgen zoals de meeste andere Fincher films.

Op naar Gone Girl!

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

Wat betreft de Saw films waar jullie het over hebben, zijn ook de latere delen de moeite waard? Ik kwam laatst tot de conclusie dat ik veel minder heb gezien van de reeks dan dat ik dacht en besloot eens uit te zoeken of het de moeite waard is om de films eens chronologisch te bekijken.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Night's Watch wrote:
Wat betreft de Saw films waar jullie het over hebben, zijn ook de latere delen de moeite waard? Ik kwam laatst tot de conclusie dat ik veel minder heb gezien van de reeks dan dat ik dacht en besloot eens uit te zoeken of het de moeite waard is om de films eens chronologisch te bekijken.

Mijn suggestie is om de eerste 3 films te kijken, daarmee ken je eigenlijk het hele Jigsaw verhaal. De rest van de reeks willen ze het nog complex maken, maar het is gewoon uitmelken van de serie.

#51. The Abnormal Female (1969)
65 minuten - FTV - <250
zwart-wit
USA

https://www.grindhousedatabase.com/images/ABNORMAL_FEMALE%2C_THE.jpg

Flauwe exploitatiefilm over enkele dames die bij hun psychiater over hun seksuele problemen vertellen. Wat er is is gebeurd zien we dan in flashback. Enkel het verhaal van de laatste dame was nog een beetje boeiend die met haar man trio's doet met een andere vrouw. Voorts nog wat lesbische scènes die er achter aan worden geplakt. Deze kijk je niet voor het verhaal maar voor de dames die in volle glorie zijn te bewonderen, maar het is redelijk saai gefilmd.

#52. A Thousand Pleasures (1968)
70 minuten - FTV - <250
zwart-wit
USA

http://cdn.sockshare.net/29FqioN.jpg

Mensen die dit saai vonden moeten "Take me Naked" proberen van dezelfde regisseur daar gebeurt helemaal niets in op het gebied van verhaal. Hier is dat ook niet denderend maar dat is niet echt zo belangrijk in een exploitatiefilm waar denigratie en naakt centraal moeten staan. Dames met flink wat vlees in de kuip dat zie ik wel graag. Ondertussen is volledig naakt ook toegestaan. Ja een aantal dingen zijn te zot voor woorden: volwassen vrouw die als baby dient en langdurig de borst krijgt terwijl ze zweepslagen in ontvangst neemt, de ontvoerde man die uiteindelijk wordt verstikt door de grote borsten van een van de dames. Al die gekkigheid geeft de film een zekere charme, een van de betere in het genre.

Algemeen: 80 + 85 (Totaal: 4868 punten)
Rariteiten: 1 + 1 (Totaal: 49 punten)
Landen: 1 + 1 (Totaal: 61 punten)

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

#5 - Red Dawn (2012)

Verenigde Staten

Actie / Thriller

93 minuten

RW

>250 (395 stemmen)

93 + 474 = 567

https://www.moviemeter.nl/images/cover/87000/87068.300.jpg?cb=1386702472

Wat Red Dawn nu gewoon zo slecht maakt is de hele scenario. Noord-Korea en Rusland komen met een paar landen samen waarna Amerika aangevallen word, erg onrealistisch! Daarbij ook de uitwerking van lik me vestje en totaal niet spannend of speciaal. ...

Recensie.

scorsese

• 13160 messages
  • 11071 votes

#42 All Is Lost (2013)

106 min

RW

Verenigde Staten

Algemeen klassement

4784 + 106 = 4890

Periode klassement

20

Landen klassement

64 + 1 = 65

Rariteiten klassement

5

Goeie film waarin een man in zijn eentje schipbreuk lijdt op de Indische Oceaan. Een wel erg simpele opzet met slechts één acteur en een paar regels tekst. Ondanks deze opzet weet de film het voor elkaar te krijgen om toch niet eentonig te worden. Je komt verder helemaal niks te weten over het personage, maar dat is ook niet nodig. Een overlevingsavontuur met een mooie acteerprestatie van Robert Redford.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

U96 wrote:

(afbeelding)

Belgie/ Vlaanderen

Drama/Mystery

360min

RW

<250stemmen (13)

IMDb 8,3/10

Ben hier wel benieuwt naar. Waar zou ik hem kunnen bekijken? Is er niet een soort Belgische NPO Gemist toevallig.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

#6 - Going in Style (2017)

Verenigde Staten

Komedie / Misdaad

96 minuten

<250 (177 stemmen)

FTV

5 + 5 + 93 = 103 + 567 = 670 punten totaal

https://www.moviemeter.nl/images/cover/342000/342125.300.jpg?cb=1491503204

Recensie.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.