- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Dag 10 (gisteren) :
Death Takes a Holiday (1934)
79 minuten
USA
FTV
<250
zwart/wit
Fährmann Maria (1936)
85 minuten
Duitsland
FTV
<250
zwart/wit
Al-Makhdu'un (1973)

107 minuten
Syrië
FTV
<250
zwart/wit
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#18 Mystery of the Wax Museum (1933)
Verenigde Staten
77 minuten
FTV
<250 (53 stemmen)
Rariteiten: geen de film is in two-color Technicolor.
Puntenberekening : 2259 +77 +10 = 5 = 2351 punten
https://image.tmdb.org/t/p/w300_and_h450_bestv2/4ErcOurvHrE5Nlh8CNfcmUUZDBU.jpg
Nadat ik de House of Wax had gekeken met VIncent Price kwam ik er achter dat het een remake was van deze film. Daarom mij ook aan deze film gewaagd. Het eerste wat natuurlijk opvalt is dat deze film in kleur was. Maar ook het verhaal is iets anders want dat de boosdoener handelt vanuit artistieke overweging. En dat in een decennium waar vooral wetenschappers met hun experimenten in de film de dienst uitmaakte. Helaas richt de film zich ook meer op komedie en mysterie. De echte horror blijft achterwege. Hierdoor ontstaat er een veel luchtigere film en wordt de dreiging die van Ivan Igor moet uitgaan een beetje te niet gedaan. Glenda Farrell speelt de reporter Florence Dempsey , zij moet een sterke zelfstandige vrouw voorstellen, die weet wat ze wil. Echter het ging een stap te ver om haar dan ook de zaak tot het eind te volbrengen. En dan is er natuurlijk Fay Wray die ernaar hartenlust op los mag schreeuwen als Charlotte Duncan. Al met al is de film nog redelijk vermakelijk maar doordat de film in de dertiger jaren misschien te eng moet zijn geweest, is er gekozen om er humor in te stoppen. Iets wat helaas de spanning en mysterie geen goed doet.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Verenigde Staten
69 minuten
FTV
<250 (56 stemmen)
Rariteiten: ZW.
Puntenberekening : 2351 +69 +10 = 5 = 2435 punten
https://www.moviemeter.nl/images/cover/10000/10340.300.jpg?cb=1366666959
White Zombie’ uit 1932 van Edward Halperin Productions is de eerste zombiefilm. Nu vindt de zombie zijn oorsprong in Afrikaanse en Caraïbische folklore. En in die opvatting is de zombie een slaaf die na zijn dood moet doorwerken voor zijn meester, degene die hem uit de dood heeft doen herrijzen. We zien in deze film dus nog niet de 'moderne' zombies zoals George A. Romero ze bedacht heeft. Nee dit gaat nog over voodoo en de schurk in dit verhaal gebruik ze dan ook voor de uitvoering van zijn gewetenloze praktijken. En die schurk, Murder Legendre, is niemand minder dan Bela Lugosi in een soort Dracula -achtige verschijning. Bela Lugosi is natuurlijk de ster van de film maar de rest van de cast levert ook zeer goed werk. Al is er niet veel karakterontwikkeling. Ook de zielloze zombies komen dreigend en angstaanjagend over. Waardoor de film uitermate sfeervol is. Al is het niet de beste horrorklassieker het is wel een fijne film om eens te bekijken.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
#9 I Don't Feel at Home in This World Anymore (2017)
Verenigde Staten
Misdaad / Komedie
93 minuten
(FTV)
< 250
93 + 10 + 5 = 108 punten (totaal 1147)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1111000/1111010.300.jpg?cb=1488132791
De één zal het tof vinden, de ander wat minder.
Ik vond het een geinig filmpje met een humoristische kijk op de maatschappij.
De geweldadige scenes komen daarbij vrij realistisch over en worden bruut weergegeven.
Ook de humor in deze film vond ik over het geheel goed geslaagd.
Heb me er prima mee vermaakt!
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
joolstein hoe ziet de rest van je jaren 30 lijstje uit, ik moet zeggen van 1937-1939 heb ik niet veel films gezien. 1931 heb je ook nog niet gehad zie ik. Dr. Jekyll and Mr. Hyde?
Van White Zombie herinner ik me vooral de priemende ogen van Lugosi, voor de rest nogal matig. Van voodoo zombies vind ik Zombies of Mora Tau beter, meer actie en sfeervol. Er is ook nog I Walked with a Zombie maar die vond ik mager qua uitwerking veel te braaf, traag en helemaal geen horror.
Van Wax Museum herinner ik me vooral de bazige detective vrouw die niet op haar mondje was gevallen: Hey X how is your sex life? Wtf in een film uit de jaren 30!
Ik moet zeggen ondanks Dracula en Frankenstein ligt de jaren 30 horror mij minder dan die uit de jaren 20. Beste uit de jaren 30 is voor mij zonder meer Freaks (1932).
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
joolstein hoe ziet de rest van je jaren 30 lijstje uit, ik moet zeggen van 1937-1939 heb ik niet veel films gezien. 1931 heb je ook nog niet gehad zie ik. Dr. Jekyll and Mr. Hyde? Ik moet zeggen ondanks Dracula en Frankenstein ligt de jaren 30 horror mij minder dan die uit de jaren 20. Beste uit de jaren 30 is voor mij zonder meer Freaks (1932).
Jaaa, Freaks (1932) dat is een topper van jewelste Daarnaast Frankenstein (1931) en The Invisible Man (1933) Veel heb ik al gezien maar Dr. Jekyll and Mr. Hydeook nog niet. I Walked with a Zombie heb ik wel gezien en was meer een romantische film met wat voodoo perikelen. Ook Zombies of Mora Tau heb ik gezien maar daar kon ik niet zo goed tegen het acteerwerk.Qua verhaal was het wel erg goed.
In mijn lijstje voor de jaren 30 staan geen horror meer 2x Alfred Hitchcock, King Solomon's Mines en M van Fritz Lang. En dan nog een Japanse: Gion no Shimai Sisters of the Gion
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/98000/98219.jpg?cb=1418112503
Preservation (2014) - MovieMeter.nl
Verenigde Staten
90min
FTV
<250stemmen (141)
IMDb 4,7/10
horrorfilm van Christopher Denham, Sean, Mike en zijn vrouw Wit gaan een weekendje jagen in het woud, alles verloopt rustig, tot de volgende morgen, van dan af is het een strijd op leven en dood,
ja wat moet ik hier van zeggen, niks vernieuwend, film doet sterk denken aan Eden Lake, juist ontbreekt het aan de psychologische terreur en loopt de film in een rotvaart naar zijn einde zonder al te veel schokkende gebeurtenissen,....heb al betere gezien in het subgerne 2,5* voor de nog enigszins flauwe spanning
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Ach zo stapel je de punten wel op voor het rariteitenklassement U96 
Nog slechter dan Eden Lake, dan moet het zeker een groot wangedrocht zijn. 
#23. King Kong (1976)
134 minuten
USA
Algemeen: 134 (Totaal: 2154 punten)
Landen: 1 (Totaal: 28 punten)
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/originals/4b/73/4c/4b734c8c2ff7f42fd72e0c8b6cb80171.jpg
Nostalgie kleurt meestal mijn huidig oordeel niet, maar ik herinner me nog dat ik deze samen met mijn 4 jaar oudere nicht heb gezien toen we op vakantie waren. Ik was denk ik 9 of 10 jaar. Beide waren we erg onder de indruk van het einde. Zelf herinner ik me enkel nog de scènes tussen Kong en Jessica Lang. De anderen zelfs Jack herinnerde ik me niet meer. Uiteraard hadden ze flink kunnen snoeien in de aanloop van vertrek tot aankomst op Kong eiland. De eilandbewoners hebben hier ook een een kleine rol. Dat Jessica Lang zo raar deed wist ik ook niet meer. Ach ja het acteren is niet geweldig, maar het is wel allemaal vermakelijk. En ja de eindscène ik wist uiteindelijk wat er ging gebeuren maar het deed me toch weer iets.
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
#7 The Blair Witch Project (1999)
86 minuten
Rewatch
Land: V.S.
>250 stemmen (3305)
http://images3.static-bluray.com/reviews/3234_1.jpg
Blijft een sterke found footage film.
De eerste echte found footage film. Destijds geadverteerd als echt gebeurd. Een sterke marketing truc, wat heeft geresulteerd in vele mensen die de film gingen kijken. Een drietal jongeren raakt verdwaald in een bos, wat al eng genoeg is, waar er een heks schijnt te ronddwalen en er 's nachts vreemde dingen rond hun tent gebeuren. Een concept wat natuurlijk al meerdere malen met succes is gedaan, maar niet zoals in The Blair Witch Project. Het voelt en lijkt gewoon alsof je naar een echte docu zit te kijken, iets wat de film vele malen enger maakt. Daarin helpt ook mee dat de acteurs niet echt kunnen acteren en dat ook niet eens proberen in de film. De opbouw is erg sterk en de uiteindelijke climax werkt daardoor nog veel beter.
Een film waarbij het concept heel erg goed werkt. En dat kun je niet van veel found footage films zeggen.
4.0*
115 minuten
FTV
Land: V.S.
<250 stemmen (248)
https://www.topgear.nl/thumbs/hd/2017/03/baby-driver-2017-1-e1489402835721.png
Wat een heerlijke film.
Dat Edgar Wright erg visueel is ingesteld wisten we al, maar hier doet hij er nog een schepje boven op. Zeg maar gerust een behoorlijke schep. Van begin tot eind is de soundtrack van de film erg belangrijk. Niet alleen de muziek keuzes, maar ook het geluid is heel erg van belang. want het zijn niet alleen de geluiden en de muziek die samen gaan met de choreografie in de actie scenes. de gehele film zet die symbiose gewoon door. Mensen die praten, auto's die toeteren, deuren die dichtslaan. Alles op de maat van wat er zich op het scherm afspeelt. Net als een klassieke Hollywood musical, maar dan "on steroids". Het plezier druipt er ook vanaf. De makers en de acteurs zijn zich helemaal bewust van wat ze aan het maken zijn en geven zich er helemaal aan over. Dat is wat het publiek ziet. Wright begrijpt dat als geen ander. Verhaal is best o.k., al is dat misschien net even iets te simpel allemaal en ook de clichés worden hierin niet gemeden.
Acteerwerk is erg fijn. Iedereen zit helemaal in zijn of haar rol. Zoals gezegd druipt het plezier er van af. Ook de bijrollen worden niet naar achteren gedrukt en iedereen heeft een momentje.
Audio/visueel is het fantastisch, verhaal had iets meer aandacht aan besteed mogen worden. Maar het belangrijkste is hier dat dit project duidelijk met heel veel liefde en plezier is gemaakt.
4.0*
Zandadder
-
- 2595 messages
- 3080 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3282.300.jpg?cb=1498079641
Possession (1981) 3,0*
Frankrijk/West Duitsland
124 min.
FTV
<250 stemmen (190)
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
Denemarken
FTV, 53 minuten, <250 stemmen
Zwart-wit, silent
https://www.moviemeter.nl/images/cover/39000/39492.jpg
Dit was wederom een kwestie van weinig keuze; en echt slecht was het niet, maar het blijft een soort film die ik bij aanwezigheid van andere opties niet zo snel op zou zetten. Den Sorte Drøm is in eerste instantie een romantisch drama, waarbij Asta Nielsen de circusartieste Stella speelt (ze doet iets met paarden) die twee mannen achter zich aan heeft. Ze voelt zelf wel wat voor de jonge aristocraat Waldberg (ondanks dat hij inderdaad een jankbek is), maar er is ook nog de juwelier Hirsch die losse handjes heeft en, na afgewezen te worden, zijn concurrent in de liefde Waldberg een poot uit probeert te draaien. Met allerlei diefstal, oplichting, heling en dergelijke tot gevolg, al is het precieze hoe en wat me niet helemaal duidelijk. Gelukkig overwint liefde alles. Behalve in Scandinavie waar ze wel van een donker einde houden. Leuk om de historische beelden te zien, zoals meestal in dit soort films overdreven acteerwerk maar verder niet slecht, maar dit genre trek ik in hedendaagse films al niet, en in 1911 dus ook niet.
De helft van het decennium klaar, en in veel van de komende jaren nog wel films die ik ook daadwerkelijk wil zien. Dat scheelt. 
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
#10 3 Women (1977)
Verenigde Staten
124 Minuten
FTV
<250 (149 stemmen)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/7000/7511.300.jpg?cb=1499719452
Goede film, al is het lastig om een plotomschrijving te geven aangezien ik nog steeds helemaal begrijp waar de film precies over ging. Mijn gok is dat er 3 vrouwen zijn die 3 verschillende aspecten van een persoon belichamen? Ik heb het vermoeden dat dit zo'n film is die je pas op waarde kan schatten na meerdere herzieningen. Het tempo is op momenten wel vrij traag, maar alles is erg stijlvol in beeld gebracht in met behulp van veel spiegelbeelden en kleuren die vast en zeker ook weer hun eigen betekenis hebben. Ik heb er in ieder geval van genoten en ga er binnenkort eens wat theorieën lezen. 3.5*
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
The Lincoln Lawyer (2011) - 118 minuten - FTV – 12 juli 2017 – 1767 stemmen – 128 punten - Tussenstand: 1075 punten
Deze film is over het algemeen vrij sterk, het verhaal is goed uitgewerkt en de acteerprestaties zijn goed, geweldig af en toe! Toch miste er iets, iedereen hier heeft het over spanning, maar dit had wat mij betreft veel beter gekund. Het gaat dan om kleine dingen, bijvoorbeeld wanneer Martinez de foto’s voor zich krijgt. Die foto hadden ze ons helemaal niet moeten laten zien. Ons in het ongewis laten wie er op de foto stond, want ik zat op dat moment nog in de fase dat ik Roulet het voordeel van de twijfel gaf. Dat hij niet 100% eerlijk was, was wel duidelijk, maar toch had ik nog het idee dat het een andere kant op kon gaan. Ik dacht namelijk eerst dat hij een foto vast had van de man die ook in de bar was.. Dat moment was voor mij dan ook de ommekeer en kon ik verhaal al deels uitstippelen. Wat daarna nog volgde vond ik dan ook een stuk minder spannend. Het waren dat soort kleine dingen die de film nóg beter hadden kunnen maken. Er kwamen hier en daar gelukkig nog wel twists die ik niet helemaal had ingecalculeerd, waardoor het toch nog goed wegkijken was.
Dit is overigens ook het enige negatieve wat ik over deze film kan vertellen. Voor de rest is het gewoon zeer goed uitgewerkt. De gehele cast doet het uitstekend, eigenlijk niemand die echt buiten de boot valt of juist iemand die de kar moet trekken. Ik lees veel recensies over ‘standaard verhaaltje’, dit kan best, ik kijk eigenlijk maar weinig misdaadfilms, voor mij was het dus allemaal vrij vernieuwend.
Waar ik dus met name over val, is dat de spanning echt beter opgebouwd had kunnen worden. Nu volgde een scene, met gelijk een ontknoping van die scene erbij. Dit was onnodig en ook jammer, het had de film zoveel sterker kunnen maken. Misschien ligt dat ook deels aan mij, hou wel van films waarbij je zelf ook je hersens nog even moet laten kraken. Alsnog krijgt deze film een ruime voldoende, het is immers verder goed uitgewerkt. 4*.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#20 King Solomon's Mines (1937)
Verenigd Koninkrijk
80 minuten
FTV
<250 (11 stemmen)
Rariteiten: ZW.
Puntenberekening : 2435 +80 +10 = 5 = 2530 punten
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ea/King-Solomon%27s-Mines_1937.jpg
Ongelooflijk on-prestigieuze lichte zondagmiddag-film, er is totaal niets speciaals aan. Misschien dat het enige positieve was dat opera-ster Paul Robeson, in de rol van Umbopa, een dermate grote rol speelt dat het onmogelijk was om voor die tijd gebruikelijke cast met Blackfaces te nemen. De enige die dan ook een blackface heeft is de Europese Sydney Fairbrother in de rol van doctor Gagool. Verder zal ik niet kunnen bedenken wat er nog meer goed is aan de film? In ieder geval is het niet het gezang van Robeson. Ook de vele beelden van het Afrikaanse landschap en de inboorlingen waren hielpen niet echt mee om nog iets van spanning te krijgen. Ook deze film houd niet precies het verhaal uit het boek aan maar waarschijnlijk komt het wel het dichtste in de buurt. Later zal regisseur Robert Stevenson nog een 19 films maken voor de Disney studio's waaronder Marry Poppins, Bedknobs and Broomsticks en twee Herbie's Het mogen duidelijk zijn dat hij duidelijk nog in zijn begindagen zat.
Om dan toch af te sluiten met iets positief het Ierse accent van Anna Lee was erg schattig.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
[quote]alexspyforever wrote:
Ach zo stapel je de punten wel op voor het rariteitenklassement U96 
Nog slechter dan Eden Lake, dan moet het zeker een groot wangedrocht zijn. 
Haha een wangedrocht alexspyforever zo erg nu ook niet maar als je de twee films in waarde moet uit drukken is Eden Lake een geslepen diamant en preservation denk je een diamant te zien maar eigenlijk geslepen glas, het ontbreekt aan gore scènes (ok misschien niet belangrijk als de sfeer en de spanning goed zit in de film maar jammer genoeg is dat ook niet het geval) en vooral die psychologische terreur die in Eden Lake zo meesterlijk was ontbreekt in deze film, en die punten voor het rariteitenklassement is een beetje toeval ( of toch niet ? ) volgende film die ik ga zien zal geen punten voor dat klassement opleveren denk ik ?
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
U96 Eden Lake wordt hier over het algemeen hoog gewaardeerd en wellicht ben ik veel te kritisch maar ik vond de film boordevol clichés, dingen die iets te toevallig in het nadeel speelden van het koppel, nogal erg domme en onlogische handelingen aan beide kanten (vooral dan van het mannelijke slachtoffer). Het einde was zo van ja sure dat gaat niemand te weten komen wat er is gebeurd en dan de boosdoener zichzelf stoer te gaan bekijken in de spiegel alsof het een uitgemaakte zaak is dat hij hier mee zal wegkomen, zal wel Voor degene die er een naar gevoel aan overhielden heeft het gewerkt ik werd er vooral ambetant door wanneer ik weer eens dacht oh ja hoe toevallig en oh ja echt zo reageert ieder normaal mens, dacht het niet. Ik ben zo al niet echt te vinden voor films over jongeren die het hip vinden om ambras te maken.
Woland
-
- 4796 messages
- 3815 votes
#14. Sop-mai-ngeap (2011)
Thailand
FTV, 90 minuten, <250 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/cover/72000/72270.300.jpg?cb=1493280275
Een redelijke, maar niet bijzonder originele Thaise versie van een klassieke whodunit. Er is een moord gepleegd, de politie heeft er niet zoveel trek in, en een monnik gaat op onderzoek uit. De setting en de speurneus zijn misschien net even anders dan anders, maar verder is dit een hele standaard detective met eigenlijk niet zoveel spanning of interessante ontwikkelingen. Best te kijken, maar uiteindelijk is dit simpelweg niet veel meer dan een wat exotischere versie van de gemiddelde A Touch of Frost of Inspector Morse. 3.0*
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
158 min
FTV
West-Duitsland
Algemeen klassement
1791 + 158 + 10 + 5 = 1964
Periode klassement
9
Landen klassement
21 + 3 = 24
Rariteiten klassement
1
Aardige film over een ondernemer die een operagebouw wil bouwen in het midden van de jungle. De film bevat meer dan genoeg prachtige plaatjes van de natuur en wanneer tijdens de tweede helft de krankzinnige onderneming om de boot over een berg te tillen wordt getoond, levert dit een paar indrukwekkende scenes op. Helaas duurt de film te lang om volledig te boeien en vooral de eerste helft is langdradig.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
U96 Eden Lake wordt hier over het algemeen hoog gewaardeerd en wellicht ben ik veel te kritisch maar ik vond de film boordevol clichés, dingen die iets te toevallig in het nadeel speelden van het koppel, nogal erg domme en onlogische handelingen aan beide kanten (vooral dan van het mannelijke slachtoffer). Het einde was zo van ja sure dat gaat niemand te weten komen wat er is gebeurd en dan de boosdoener zichzelf stoer te gaan bekijken in de spiegel alsof het een uitgemaakte zaak is dat hij hier mee zal wegkomen, zal wel Voor degene die er een naar gevoel aan overhielden heeft het gewerkt ik werd er vooral ambetant door wanneer ik weer eens dacht oh ja hoe toevallig en oh ja echt zo reageert ieder normaal mens, dacht het niet. Ik ben zo al niet echt te vinden voor films over jongeren die het hip vinden om ambras te maken.
In die clichés kan ik je wel volgen, vooral de mannier hoe het koppel op sommige situaties reageerden kon ik me wel ergeren, maar toch heeft Eden Lake me wel bekoord wat bij Preservation ver van het geval was,
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#15 I Hired a Contract Killer (1990) - MovieMeter.nl
Finland
80 minuten
< 250 stemmen (63)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/5000/5417.300.jpg?cb=1386070436
Typisch Kaurismäki grauw en droogkloterig. Je moet er van houden en ik kan er wel wat mee. Lekker voor zo tussendoor.
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
116 min
FTV
Verenigde Staten
Algemeen klassement
1964 + 116 + 10 = 2090
Periode klassement
9
Landen klassement
24 + 1 = 25
Rariteiten klassement
1
Uitstekende film waarin een vrouw een manuscript krijgt toegestuurd van haar ex-man. Doordat de film feit en fictie in elkaar over laat lopen, krijgt het plot een gelaagdheid. De verschillende lijnen zijn op een mooie manier gemonteerd en het ziet er verder ook allemaal stijlvol uit. Een sterke cast met een flink aantal bekende namen.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/91000/91081.jpg?cb=1396292674
The Call (2013) - MovieMeter.nl
Verenigde Staten
94min
FTV
>250stemmen (1099)
IMDb 6,9/10
Thriller van Brad Anderson, heel spannende film tot ongeveer 20min voor het einde dan vervalt de film in een gewone thriller als zo veel thrillers, voor de rest een vlot kijkbare film, het verhaal vertelt over Jorden (Halle Berry) een telefonische in een 911 centrum als ze op een dag een melding binnen krijgt van een meisje dat gekidnapt is en in een koffer van een rijdende auto zit is het een race tegen de klok om het meisje goed en wel veilig uit de handen van de kidnapper te halen, prima film maar ook niks meer die vlot weg kijkt 3,5* voor mij
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
DVD-T Ik ben akkoord dat The Blair Witch Project de found footage film bekend en populair heeft gemaakt, maar het was niet de eerste found footage noch de eerste FF horrorfilm. Ik wist dat er andere waren. Hier is een artikel dat er 7 zijn die BWP voorafgaan:
Cannibal Holocaust is slechts gedeeltelijk found footage maar verdient als eerste die er veelvuldig gebruik van maakt en er duidelijk een verhaal mee vertelt een vermelding. Schokkend maar sterk. Blair Witch had een interessant uitgangspunt helaas vind ik de manier van filmen vervelend. Ik hou totaal niet van dat schokkerige beeld, vaak is er ook niets te zien. Maar het is vooral dat voortdurende gebekvecht tussen de protagonisten dat voor mij de film niet genietbaar maakte (ook al was dat misschien realistisch, dat ze telkens in rondjes bleven gaan was dan weer niet realistisch). Maar FF is mijn ding niet. Cannibal Holocaust wel omdat die de dingen rauw toont hoe ze zijn. Bij de andere waar ze zo even snel wat tonen of niets tonen en het meest er zelf bij moet denken, ik ben er niks mee. De film moet mij het verhaal vertellen, als ik dat zelf moet doen kan ik evengoed zelf weer aan de schrijftafel, maar dat zullen wellicht verhalen gaan worden die enkel mij interesseren 
Nu goed misschien kan je wel iets met die lijst 
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Verenigd Koninkrijk / Frankrijk
Thriller
108 minuten
FTV
< 250 stemmen (184)
Vond hem toch echt wel meer dan de 2,85 waard die hij hier krijgt, begin was erg geslaagd en ook Stellan Skarsgård speelde zijn rol als Dima erg goed. Aangename thriller die van mij 3,5* krijgt.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
Dag 11:
Cattle Queen of Montana (1954)
USA
88 minuten
FTW
<250
El Gran Calavera (1949)
Mexico
92 minuten
FTW
<250
zwart/wit
Captain America: Civil War (2016)
USA
147 minuten
Rewatch
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
alexspyforever, je hebt helemaal gelijk. Ik weet dat Cannibal Holocaust een van de eerste films was die van het found footage concept gebruik maakte. In mijn enthousiasme natuurlijk vermeld dat dit de eerste echte was. Dat had ik misschien iets anders moeten verwoorden. Man Bites Dog was ik al weer vergeten, die vond ik totaal niet werken als film. In die films had ik ook steeds het idee naar een "staged" iets te kijken ipv. het echte werk. De rest uit die lijst ken ik niet, er zit dan ook niet echt wat tussen wat mijn interesse meteen wekt.
FF films moeten je inderdaad wel liggen. Dat schokkerige beeld kan inderdaad heel vervelend zijn. Ik heb Cloverfield in de bioscoop mogen aanschouwen, wat behoorlijk desoriënterend voor mij was. Wat in BWP zo goed werkt is inderdaad het bekvechten tussen de personages. De paranoia en wanhoop komt zo overtuigend over. Een van de dingen die de opbouw van deze film zo goed maakt.
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
Hier nog een recentere tip.Ik was hier zeer over te spreken deze van Ti West, dat is een semi-found-Footage. Zeg maar een film in documentaire stijl. En Trigger Man (2007) zit ook tegen het found footage aan.
De manier van filmen is waarschijnlijk goedkoper en een ander voordeel is dat je eventuele slordigheden makkelijker weg kan werken. Zeker bij horror zijn de budgetten niet altijd groot. Daarom wordt er nogal eens teruggegrepen op FF. BWP heeft in ieder geval deze vorm van filmen weer op de kaart gezet. Ook al zijn veel navolgers erg slecht. 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Hier nog een recentere tip.Ik was hier zeer over te spreken deze van Ti West, dat is een semi-found-Footage. Zeg maar een film in documentaire stijl. En Trigger Man (2007) zit ook tegen het found footage aan.
De manier van filmen is waarschijnlijk goedkoper en een ander voordeel is dat je eventuele slordigheden makkelijker weg kan werken. Zeker bij horror zijn de budgetten niet altijd groot. Daarom wordt er nogal eens teruggegrepen op FF. BWP heeft in ieder geval deze vorm van filmen weer op de kaart gezet. Ook al zijn veel navolgers erg slecht.
De enige waar het voor mij bij werkt, blijft Cannibal Holocaust. Deze brengt dan ook alles zonder scrupules in beeld. En als het dat niet deed, snel wegdraaien van de camera of zo dan was dat shockeffect er niet geweest. Ik kan best wel begrijpen dat de suggestie in BWP een goed schrikeffect kan creëren maar daar kijk ik horror al lang niet meer voor. Bij mij werkt die stijl gewoon niet. Ik hou ook wel van suggestie maar dan liever op de traditionele manier van filmen als het kan zwart/with, mooi schaduwwerk (The Innocents zalig
) En je weer best dat ik low budget goed kan smaken mijn liefde voor HG Lewis' horror films zijn daarvan het beste bewijs. Totaal anders dan found footage maar net zo goed cult. Je houdt ervan of je haat het, er is niet echt een middenweg, zo ook bij BWP. 
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
Gisteren naar de Planet of the Apes marathon bij Pathé geweest, dus:
#15 Rise of the Planet of the Apes (2011)
Verenigde-Staten
105 minuten
Rewatch
(105 pt.)
#16 Dawn of the Planet of the Apes (2014)
Verenigde Staten
130 minuten
Rewatch
(130 pt.)
#17 War for the Planet of the Apes (2017)
Verenigde Staten
142 minuten
FTW
<250
(142 + 10 + 15 = 157)
Ijzersterke trilogie met een fenomenaal slot. Ik had Rise en Dawn allebei niet meer gezien sinds de release van die laatste, dus het was sowieso erg fijn om mijn geheugen wat op te kunnen frissen op het witte doek. Dat was waarschijnlijk ook een factor waardoor ik uiteindelijk werd weggeblazen door War, want de drie films samen vormen een heel sterk verhaal. Maar ook op zichzelf is War een uitstekende film en een fantastisch slot van misschien wel een van de beste trilogieën ooit.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Rvdz heb je ook de originele 5 POTA films gezien?