- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
Eve of Destruction (2013) - USA - 23 stemmen
Punten: 200 min + 10 (FTV) + 5 (<250 stemmen) = 215
Rariteitenklassement 1 punt (<5 imdb)
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
Lucky Numbers (2000) - USA - 174 stemmen
Punten: 105 min + 5 (<250 stemmen) = 110
Als ik het goed heb kon ik hier kiezen tussen USA en Frankrijk als land, of ben ik mis?
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
American Heist (2014) - Canada - 94 stemmen
Punten: 94 min + 10 (FTV) + 5 (<250 stemmen) = 109
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
Against the Current (2009) - USA - 30 stemmen
Punten: 99 min + 10 (FTV) + 5 (<250 stemmen) = 114
Ik vond dit een hele goeie film. Het is een roadmovie maar dan met een zwemmer. De stiltes en de traagheid passen perfect bij deze film. Ook de muziek onder de beelden zijn sterk.
Normaal ben ik geen fan van een open einde, maar hier is het passend. Het laat de film nazinderen. Een aanrader als je van het genre houdt!
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
The Family Stone (2005) - USA - 536 stemmen
Punten: 103 min + 10(FTV) = 113
Gekeken door een moviecontest. Ik vond deze redelijk gewoon en voorspelbaar.
moviefreak#1
-
- 14390 messages
- 25163 votes
#55 Dunkirk (2017)
106 minuten
UK
FTV
<250
#56 Gritos en la Noche (The Awful Dr. Orloff) (1962)
90 minuten
Spanje
FTV
<250
zwart/wit
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#14 The Mummy (2017)
VS
110 minuten
FTV
-250 stemmen (240)
110 + 10 + 5 = 125 (Totaal: 1702 punten)
Periode:
0 (Totaal: 10 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
1 (Totaal: 24 punten)
https://i0.wp.com/media2.slashfilm.com/slashfilm/wp/wp-content/images/the-mummy2.jpg
Universal wil het opnemen tegen Marvel en DC met een eigen zogenaamde 'Shared Universe'. Ze besloten om de klassieke Universal Monsters van stal te halen, net op tijd want in over een aantal jaar zijn ze alle auteursrechten op die films kwijt. Ik heb het zelf helemaal niet op die Shared Universes en deze Superheld-achtige benadering op het Horror-genre, al heeft Universal in de jaren '40 al bekende monsters naast elkaar laten optreden in films als House of Frankenstein.
De film heeft helemaal niets te maken met de originele Mummy-film met Boris Karloff. Het is eerder een remake van de recentere Mummy-film van Stephen Sommers. Dat dwingt toch wel de vergelijking. Beide films combineren Humor, Horror en Actie, maar waar Sommers dat op een Indiana Jones-achtige wijze doet, wordt het hier meer op hedendaagse superheldenactie gegooid. De capriolen van Brendan Fraser en company in het Vreemdelingenlegioen leent zich toch meer voor komedie dan de Irak-oorlog...
Een groot verschil is dat ze het geslacht van de Mummy hebben veranderd en het tragische liefdesverhaal hebben vervangen door een deal met de god Seth. Net als in Sommers' film moet de Mummy hier levenden verzwelgen om zijn kracht terug te krijgen en heeft hij/zij controle over de elementen. Waar Imhotep mensen kan hypnotiseren (of simpelweg intimideren om hem te gehoorzamen) veranderd de priesteres mensen in zombies.
Ik ben totaal geen fan van de combinatie Horror-Actie. Maak nou eens een keer een lekker enge Mummy-film! Toch vond ik dat Sommers dat op een leuke manier had gedaan (en jeugdsentiment zal ook een beetje meespelen), hier vond ik de humor erg afleiden. Er zaten wat mooi unheimliche stukjes in met zombies, maar de focus ligt toch echt op de actie en niet op de horror. Ik moet Universal nageven, hun Dark Universe vind ik veel interessanter als dat van Marvel of DC. Kwalitatief is het vooralsnog niet beter uitgevoerd.
Vermakelijk, maar ik zet liever de film van Sommers nog een keer op. De beste Mummy-film vind ik vooralsnog The Awakening met Charlton Heston.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#15 Valhalla Rising (2009)
Denemarken
93 minuten
FTV
93 + 10 + 0 = 103 (Totaal: 1805 punten)
Periode:
1 (Totaal: 10 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
3 (Totaal: 27 punten)
https://yts.ag/assets/images/movies/Valhalla_Rising_2009/large-screenshot3.jpg
Mijn verwachtingen waren best hoog. Een film over Vikingen die naar Jerusalem willen met Mads Mikkelsen. Ik had Nicolas Winding Refn echter totaal verkeerd ingeschat, Drive en The Neon Demon geven geen goed beeld van zijn stijl blijkbaar.
Het concept is zeker niet verkeerd. Een minimalistische film over Noorse Mythologie, het Christendom en de mens en de natuur. Het heeft zelfs iets van Bergman. Symblisch gezien erg sterk. One-Eye is natuurlijk de mensgeworden god Odin en de historische koppeling aan de Vikingresten die in Amerika zijn gevonden was ook wel leuk gedaan.
Prachtige rauwe natuur. Alleen zo waardeloos in beeld gebracht door Refn. Onstabiele schuddende shots en composities die blind geschoten lijken te zijn. Het tegenovergestelde van de trefzekere en symmetrische composities die zijn latere werk zouden kenmerken. Ik werd daarnaast helemaal gestoord van de soundtrack. Volgens mij was er zelfs iets mis met mijn speakers, want anderhalf uur tik-geluiden en lage dreunen kunnen nooit opzettelijk zijn.
Refn heeft toegegeven dat hij helemaal niet geïnteresseerd is in Vikings en hij de film als een grote trip bedoeld heeft (ergens in het schrijfproces moest One-Eye door een UFO worden opgehaald). Vaag gedoe, om het vaag gedoe. Het moraal van de mens en de natuur dat ik eruit haalde is blijkbaar puur door toeval ontstaan.
Hoewel ik best minimalistische en trage films kan hebben was dit gewoon een veel te lange zit met opzettelijke ontoegankelijkheid en tergend traag tempo. Het missende potentieel maakt het alleen maar zuurder dat de film niet door te komen is. De vele hoge waarderingen zijn mij een raadsel.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
jOERI indien een film meerdere productielanden heeft wordt voor het eerste gekozen, bij Lucky Numbers is dat ook USA. Van de punten voor de landen moet je je niks aantrekken dat houdt Alathir bij. Als een film zwart-wit is, een silent, niet op MovieMeter staat of op imdb onder de 5.0 scoort (turkey) dan mag je dat erbij zetten. In die gevallen krijg je punten voor het rariteitenklassement. Eve of Destruction scoort 4.3 op imdb dus daarvoor krijg je een punt bij de rariteiten.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
Bespeur ik daar een lichte spoiler Night's Watch of beschouwen we dat als algemeen bekend?
Het feit dat Zodiac nooit gepakt is? Dat staat ook in de omschrijving van de film hier op MM. Geen spoiler dus, ondanks dit gegeven is de film nog steeds meer dan de moeite waard hoor 
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
#25 The Curious Case of Benjamin Button (2008)
VS
166 Minuten
FTW
>250
Algemeen klassement
3066 + 166 + 10 = 3242 punten
Periode klassement
17 punten
Landenklassement
37 + 1 = 38
http://ilarge.lisimg.com/image/4606041/1118full-the-curious-case-of-benjamin-button-screenshot.jpg
Met deze film laat Fincher zien dat hij naast sterke beklemmende thrillers ook de talenten heeft om een sterke dramafilm te maken. De film duurt ruimt tweeënhalf uur maar is gedurende de gehele speelduur interessant en de speelduur vliegt voorbij.
Ik heb het boek nooit gelezen maar het plot sprak mij aan, ik was voornamelijk benieuwd hoe de personages om zouden gaan met het gegeven dat Benjamin steeds jonger zou worden. Dit gegeven is fijn uitgewerkt, trage vragen komen naar voren en de benadering is (gelukkig) serieus. Pitt speelt hier zijn sterkste rol in een Fincher film en heeft met Cate Blanchett een waardige tegenspeler.
De film bevat daarnaast vele leuke momenten zoals de 'Struck by lightning 7 times' filmpjes en de bijrol van Jared Harris. Een film als deze, mede door de speelduur, zal ik niet snel herzien, maar dat het er ooit van komt is een zekerheid.
ruim tweeënhalfuur durende dramafilm
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#37 Pandora and the Flying Dutchman (1951)
Verenigd Koninkrijk
122 minuten
FTV
< 250 ( 33 stemmen)
Rariteiten: geen Technicolor
Puntenberekening : 4324 + 122 +10 +5 = 4461 punten
http://4.bp.blogspot.com/-EeA3uSnF-U8/VjE1xIaQtdI/AAAAAAABe-U/hdqHuTnVhLw/s1600/l_43899_6eed367c.jpg
Saai en door de vele niets toedoende zij-plotjes niet vooruit te branden. Er wordt getracht om het Griekse mythologische verhaal van Pandora te combineren met de sage van de Vliegende Hollander om zo een romantische liefdesverhaal te creëren. Dit faalt doordat het de film te langdradig en te afstandelijk is. Dit komt ten eerste omdat de acteurs niet overtuigen. Ava Gardner kan dan misschien wel mooi zijn, haar acteren (tenminste in deze film) is maar middelmatig. Haar belangrijkste taak lijkt eruit te bestaan mooi te wezen. Daarnaast worden grote gedeelte verhalend verteld met een voice-over. Dit doet de film geen goed, aangezien ze nog meer afstand tot kijker veroorzaakt. De film speelt zich af in Esperanza een Spaanse havenplaats. Een van die nietszeggende scenes bestaat dan ook uit vijf minuten lang een flamingo-groep aan werk te zien. Ook de mannen die vallen voor Pandora krijgen veel te ruim de tijd om zich te profileren met hun hobby (autoracen, stierenvechten) En dan is er nog de romance tussen James Mason die Hendrik van der Zee speelt, oftewel De Hollander en Ava Gardner die komt geforceerd en houterig over. Het camerawerk en de Technicolor waren het enige wat nog enigszins positief uitpakte. Verder is het een sentimenteel romantisch houterig vehikel wat maar blijft voortslepen.
Cikx
-
- 2120 messages
- 1083 votes
Verenigde Staten
126 minuten
FTV
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/194.300.jpg?cb=1363003280
Vrij sterk drama met mooie rollen voor Matt Damon en Robin Williams. De acteerprestaties en het psychologisch aspect van de film maakte de film de moeite waard voor mij. Buiten dat kleurt de film helaas iets te veel binnen de lijntjes. Zo worden er wat balletjes opgegooid die vervolgens op het eind een voor een voor open doel worden ingekopt waardoor het toch wat zouteloos wordt. Voor de rest wel geboeid zitten kijken. 3.5*
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1475.jpg?cb=1364721798
Die Unendliche Geschichte (1984) - MovieMeter.nl
West-Duitsland/V.S.
Fantasy/Avontuur
102minuten
FTV
IMDb 7,4/10
film van Wolfgang Petersen, film over een jongen Sebastian die alle dagen op weg naar school word gepest, wanneer het op een dag weer gebeurd vlucht hij een boekenwinkel binnen daar vind hij een boek The Nevernding Story, eens hij het boek begint te lezen kan hij niet meer stoppen met lezen en zonder het te beseffen word he deel van het verhaal heel mooie film met een mooie boodschap op het einde, mooi gemaakt de special effects toont wel wat gedateerd maar kan ook niet anders voor een film van begin jaren 80, maar los daarvan echt wel een mooie aanrader 3,5*
Boenga
-
- 2628 messages
- 1532 votes
#7 - O Ano em Que Meus Pais Saíram de Férias (2006)
Brazilië
110 minuten
FTV
<250 stemmen (117)
Het WK-voetbal in 1970 - waar hij helemaal in opgaat - én de politieke toestand op dat moment in Brazilië - waarvan hij nog maar weinig besef heeft - als achtergrond van het portret van een kereltje wiens pubertijd voor de deur staat.
Ouders moeten op de vlucht, zoon kan niet mee en moet bij opa blijven, opa sterft, en de jongen moet bij onbekenden terecht: een dramatisch gegeven, maar met een positieve blik naar buiten gebracht.
Bijzonder sfeervol; traag, maar meeslepend en boeiend; realistisch; en met een portie gezonde humor.
De jonge Michel speelt acteert heel goed, net als de rest van de bende; het meisje, ene Daniela Piepszyk, is helemaal de max.
Heerlijke cinema, het betere werk binnen m'n favoriete genre.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VS
120 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
3242 + 120 = 3362 punten
Periode klassement
18 punten
Landenklassement
38 + 1 = 39
https://media.pathe.nl/nocropthumb/1600x590/gfx_content/2%20grote%20still/socialnetworkbigstill.jpg
Wederom een prettige herziening van een Fincher film. Het verhaal is bekend maar daarom niet minder interessant. Eisenberg speelt het personage Zuckerberg sterk en heeft met Andrew Garfield en Justin Timberlake fijne medespelers. De manier waarop Fincher de film vormgeeft maakt het af, prima film!
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
#40 Ghosts of Mississippi (1996)
130 min
RW
<250 stemmen
Verenigde Staten
Algemeen klassement
4535 + 130 + 5 = 4670
Periode klassement
19 + 1 = 20
Landen klassement
60 + 1 = 61
Rariteiten klassement
5
Aardige film waarin een moordzaak op burgerrechtenactivist Medgar Evers na ruim 25 jaar heropend wordt. Gebaseerd op een waargebeurd en tevens goed verhaal. Maar het geheel is te standaard en vooral ook te braaf gebracht. Ook is de film wat aan de lange kant. Een cast met aardig wat bekende namen, waarbij James Woods de meeste indruk maakt.
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Italië
93 minuten
FTV
<250
Algemeen klassement: 93+10+5=108
(Totaal: 1740)
Periodeklassement: 1 punt
Rariteiten: turkey, 1 punt
https://www.moviemeter.nl/images/cover/132000/132707.300.jpg?cb=1435393909
Italiaanse sekskomedie die hier op MoMe als drama wordt gekenschetst. Hoewel de film in bijna alle opzichten van dramatische kwaliteit is, klopt de affichering komedie/drama beter.
De hoofdrolspeelster Gloria Guida schijnt een redelijk bekende actrice te zijn die zich in allerhande Italiaanse sekskomedies bloot geeft. Dat doet zij in deze film ook. Ze doet dat zelfs vrij vaak. En het feit dat ze er heel fraai uitziet. is in dat geval mooi meegenomen.
De acteerkunsten in deze film laten te wensen over. Niemand onderscheidt zich door enig talent op dat vlak. Dat mevrouw Guida nochthans een behoorlijke filmcarièrre heeft opgebouwd, heeft dan ook te maken met andere talenten.
Behalve de blote hoogtepunten is deze film het aanzien verder absoluut niet waard. Het verhaal is zo mager als een lat en is enkel bedacht als excuus om mevrouw Guida uit de kleren te krijgen. De hoeveelheid geslaagde komedie is nul. Ik heb althans geen geslaagde grap of succesvol humoristisch moment geobserveerd.
Dramatisch. Hm, zo gek is de genreaanduiding dus toch niet.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#13: Certain Women (2016)
Speelduur: 107 min.
Land van herkomst: VS
Beoordeling: 2*
FTV ja/nee: ja
Onder 250 stemmen ja/nee: ja
Bijzonderheden (zwart-wit, kort (/->enkel imdb), silent, turkey): -
Aantal punten alg. kl: 107+10+5=122
Aantal punten alg. kl totaal: 1365+122=1487
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#14: 2001: A Space Odyssey (1968)
https://espngrantland.files.wordpress.com/2014/11/2001-space-odyssey.jpg?w=1920
Speelduur: 141 min.
Land van herkomst: GB
Beoordeling: 5*
FTV ja/nee: nee
Onder 250 stemmen ja/nee: nee
Aantal punten alg. kl: 141
Aantal punten alg. kl totaal: 1487+141=1628
Also sprach the 70 mm-copy of Kubricks masterpiece.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#30 Big Game (2014) - MovieMeter.nl
Finland
90 minuten
FTV
>250 stemmen (357)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/97000/97112.300.jpg?cb=1486332273
Tja, nergens hoogstaand, maar ook niet erg slecht. Leuk genoeg voor een vermakelijk anderhalf uur. Ik ben sowieso blij dat de Finnen onderling ook gewoon Fins spreken, perkele! Zat te denken waar ik dat joch nu van kende, maar volgens mij zo'n film met een enge Kerstman ofzo? Deed het goed en de chemie met Samuel L. Jackson was er wel. Voor de rest leuke actiescènes. Ik heb me hier niet mee verveeld en me niet al teveel geërgerd.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#15: Snowpiercer (2013)
https://i1.wp.com/moviefail.com/wp-content/uploads/2014/09/snowpiercer4.jpg
Speelduur: 126 min.
Land van herkomst: Z-Korea
Beoordeling: 3*
Aantal punten alg. kl: 126+10=136
Aantal punten alg. kl totaal: 1628+136=1764
De ironie van hiërarchie en klassenstrijd is tekenend voor Snowpiercer: alhoewel de elite de lagere klassen stelselmatig onderdrukt, wenst diezelfde elite erkenning te krijgen voor het in stand houden van de status quo. Iedere 'bewoner' van de trein heeft in deze film zijn vooraf bepaalde plaats in te nemen om te voorkomen dat chaos, revolutie en verval de regie overnemen.
Wie doordenkt binnen dit intrigerende narratieve concept kan een scherpe dosis religiekritiek ontwaren: de bestuurder van de 'heilige' locomotief geeft in dat verband nauwelijks om het gepeupel in het achterste treinstel, terwijl hij wel verantwoordelijk claimt te zijn voor hun (voort)bestaan. Niet geheel toevallig denk ik, dat Ed Harris in The Truman Show ook al voor God speelde.
Nu goed, zo sterk als die premisse is (inclusief het sterke einde), zo rommelig en wispelturig is de uitwerking. Ook in Okja deed Joon Ho-Bong door de constante wisselingen van toon afbreuk aan de overtuigingskracht van het verder vrij rechtlijnige verhaal. Drama en actie (met groot over de top-gehalte) versmelten zo maar moeizaam, de cast voelt aan als een bijeengeraapte mix van amateurs en gearriveerde sterren.
Écht indruk maakt Snowpiercer nooit, en gezien de aanwezige potentie is dat jammer.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#16: The Swedish Theory of Love (2015)
http://www.cine.no/incoming/article1285106.ece/binary/The-Swedish-Theory-of-Love.jpg
Speelduur: 90 min.
Land van herkomst: Zweden
Beoordeling: 1,5*
Aantal punten alg. kl: 90+10+5=105
Aantal punten alg. kl totaal: 1764+105=1869
Een inhoudelijk interessante, maar ook wat oppervlakkig gebrachte documentaire die haar geloofwaardigheid snel verliest door een speelse, haast merkwaardig komische insteek (het zal wel Zweedse humor zijn). Het punt dat de regisseur wil maken (het Zweedse onafhankelijkheidsideaal, voortvloeiend uit een manifest dat in de '70s is opgesteld, leidt tot eenzaamheid, sociale isolatie en ongeluk) kwam mijns inziens niet sterk over door de genoemde insteek, de zwart-wit geschetste tegenstellingen (Zweed ziet in Eritrea dat men daar wel samenwerkt) én door het feit dat er een gerenommeerde socioloog (Zygmundt Bauman) aan te pas moet komen om alles nog eens in een (weliswaar sterke) slotmonoloog te vatten. De aanpak woog sterk, vandaar mijn score. Slechte voice-over ook.
P.s. still is het dieptepunt van de film.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#17: Wish Upon (2017)
http://cdn3-www.comingsoon.net/assets/uploads/gallery/wish-upon/wu_00871_r2.jpg
Speelduur: 90 min.
Beoordeling: 0,5*
Aantal punten alg. kl: 90+10+5=105
Aantal punten alg. kl totaal: 1869+105=1974
Spanningloze wensboxhorror met een vermoeiend, doorzichtig script, een hoog highschool-gehalte (plus alle clichés vandien) en een tenenkrommende poppy soundtrack.
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
https://i.ytimg.com/vi/hjh2SmyXr0o/maxresdefault.jpg
Speelduur: 92 min.
Land van herkomst: GB
Beoordeling: 3,5*
Aantal punten alg. kl: 92+10+5=107
Aantal punten alg. kl totaal: 1974+107=2081
Recensie verschijnt woe/do
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#19: The Evil Dead (1981)
http://www.pophorror.com/wp-content/uploads/2017/06/evil_dead_02_1920x1080.jpg
Speelduur: 85 min.
Beoordeling: 2*
Aantal punten alg. kl: 85+10=95
Aantal punten alg. kl totaal: 2081+95=2176
tbouwh
-
- 5809 messages
- 5400 votes
#20: The Edge of Seventeen (2016)
http://screencrush.com/files/2016/11/The-Edge-of-Seventeen.jpg
Speelduur: 102 min.
Beoordeling: 3,5*
Aantal punten alg. kl: 102+10+5=117
Aantal punten alg. kl totaal: 2176+117=2293
Recensie ga ik nog schrijven (EYE previously unreleashed, >3-8)
DVD-T
-
- 15565 messages
- 3123 votes
#12 Deathgasm (2015)
86 minuten
FTV
Land: Nieuw-Zeeland
<250 stemmen (152)
http://images2.static-bluray.com/reviews/12991_20.jpg
Kettingzagen, dido's en demonen.
Een leuke horror/komedie weer uit Nieuw-Zeeland. Net als een Black Sheep of Undead en natuurlijk ook de eerste Peter Jackson films, zorgt Deathgasm ook voor een anderhalf uur aan fun. Het bloed vloeit rijkelijk en alle denkbare lichaamsdelen vliegen je om de oren. Ook leuk is de mix up met de metal. Maakt het net even iets anders dan de andere films uit het genre. Toch bekruipt je het gevoel van been there, done that een beetje naarmate de film vordert en verliest de film naar het einde toe behoorlijk wat tempo. Wel tof zijn de practical effects en het super rode bloed past perfect in de film.
Over de gehele lijn blijft Deathgasm van begin tot eind vermaken. Verrassend en/of memorabel is het echter nergens.
3.5*
joolstein
-
- 10828 messages
- 8911 votes
#38 Das Singende, Klingende Bäumchen (1957)
Oost-Duitsland
73 minuten
FTV
< 250 ( 9 stemmen)
Rariteiten: geen Technicolor
Puntenberekening : 4461 + 73 +10 +5 = 4549 punten
Fantastische en bijna onwaarschijnlijk mooi Oost-Duits sprookje in een stijl die bijna authentiek is aan die van gebroeders Grimm, inclusief het moraal. En dan niet de vriendelijkere Disney- variant maar meer van de echte nachtmerrieachtige kwaliteiten. De prins die op weg gaat om het zingende boompje te vinden, begint nog charmant maar veranderd al snel in een boze beer, en de prinses was al hooghartige verwend en gemeen en veranderd daarna naar een afzichtelijk meisje. Daarnaast is er nog een boosaardige dwerg en een vis die wel vriendelijk is maar voor kinderen nog al eng kan overkomen. Een gigantische goudvis met ogen die alle kanten opdraaien. Het doet zich nog het beste vergelijken met de Wizard of Oz maar dan zonder zing en dans. De film is in Technicolor en vooral met veel roze en lila kleuren, wat de film direct een magische uitstraling geef. Bij de decors gaan weelderig en cheesy hand in hand maar zijn opmerkelijk mooi! Het maak me ook nieuwsgierig naar andere sprookjesfilms van de studio DEFA. Deze film is in ieder geval met zijn mooie design en duistere randje een indrukwekkend verhaal die laat zien dat ook het leven van prinsen en prinsessen niet altijd over rozen gaat.
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
Eerste drie films waren onderdeel van een geslaagde filmavond met tbouwh 
#32 Airplane! (1980)
Verenigde Staten
88 minuten
Rewatch
(88 pt.)
Viel me op rewatch toch een beetje tegen. Airplane! kent een paar met recht legendarische scénes, maar verzandt toch ook iets te vaak in ultieme flauwheid. Dat heeft op zich ook wel zijn charme, maar hierin slaat het bij tijd en wijlen door. Toch nog steeds een kleine 3,5*, omdat ik nog wel een paar keer in een scheur heb gelegen.
#33 Dark City (1998)
Australië
111 minuten
FTW
(111 + 10 = 121)
Erg fijne verrassing. Dark City is een film die ik eigenlijk alleen van naam kende, maar deze Matrix-esque science-fictionthriller is me enorm goed bevallen. De decors en effecten zijn uitstekend (doch soms wat verouderd), een fijn plot en dito cast doet de rest.
#34 Chinjeolhan Geumjassi (2005)
Zuid-Korea
115 minuten
FTW
(115 + 10 = 125)
Fijne Park. Vond hem niet zo goed als Oldboy, maar die staat dan ook niet voor niets in mijn top tien. Pijnpunt in deze Lady Vengeance is vooral dat de toon van het verhaal nogal fluctueert, maar verder is dit weer een uiterst genietbare wraakthriller.
#35 In Bruges (2008)
Verenigd Koninkrijk
107 minuten
Rewatch
(107 pt.)
Ik heb volgende week een tripje naar Brugge op de planning staan, dus werd de hoogste tijd voor een herziening. Blijft een fenomenale en eindeloos quotable zwarte komedie, die fier in mijn top tien blijft staan. "It's a fairytale fuckin' town, innit?"