• 178.060 movies
  • 12.206 shows
  • 33.975 seasons
  • 647.065 actors
  • 9.371.747 votes
Profile

Vrije filmchallenge

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#32 Sinbad, the Sailor (1947)

Verenigde Staten

116 minuten

FTV

< 250 (32 stemmen)

Rariteiten: Geen technicolor

Puntenberekening : 3865 +116 +10 +5 = 3996 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/13000/13108.300.jpg?cb=1452354403

Aardig en amusant maar geen echte topper deze Sinbad the Sailor film. Douglas Fairbanks was een beroemd en geliefd acteur uit het silent-tijdperk. En één van zijn beste films was The Thief of Bagdad (1924), het moet zo beetje de eerste Duizend-en-één-nacht avonturen films zijn geweest. Zijn zoon Douglas Fairbanks Jr. probeerde ook een carrière voor zichzelf op te bouwen. Onder andere door in zijn voetsporen te treden met deze toch wel vreemde Sinbad the Sailor-film. Vreemd vooral omdat de film is ontdaan van fantasie of magie. Daarentegen zien we veel spitsvondigheden en dialogen. Ook is er niet veel actie, die meer slapstick aan doet dan spannend is. Daardoor is de film als een vis op het droge. En reist ook de vraag voor wie de film nu is gemaakt, de film oogt voor het grootste gedeelte als een kinderfilm maar door de sensuele ondertoon is het toch meer een film voor volwassen.

Op de aankleding was verder weinig aan te merken. De albast paleizen en minaretten zagen er in de blauwe en gouden Technicolor-kleuren erg mooi uit. Wat Maureen O'Hara natuurlijk ook deed! Toch is het te jammer dat SInbad meer leunt op decors en woorden.

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#33 The Black Raven (1943)

Verenigde Staten

65 minuten

FTV

< 250 (3 stemmen)

Rariteiten: ZW

Puntenberekening : 3996 +65 +10 +5 = 4076 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/34000/34007.300.jpg?cb=1500621778

Zwart/wit film met een vrij simpel whodunit-verhaal.

Op een donkere en stormachtige nacht vlakbij de Canadese grens, zijn alle bruggen in het gebied weggespoeld en is er geen mogelijkheid om de grens over te steken. Daardoor moeten verschillende reizigers hun toevlucht zoeken in de "The Black Raven" van de crimineel met pensioen Amos Bradford De groep bestaat uit:

Gangster Mike Bardoni op de vlucht voor maffiabaas Mr. Big

Een man alleen, op reis met een tas vol geld.

Een jong stel dat in Canada wil trouwen tegen de wensen van de vader van bruid.

De boze vader Mr. Winfield die zijn dochter en bruidegom achtervolgt

En een ontsnapte gevangen die een een verleden deelt met de eigenaar van het motel.

Wat volgt is een klucht dat zich rondom en in de "The Black Raven" zich afspeelt. De moord(en) laat zich te makkelijk raden waardoor het algauw een zeer gemakzuchtige verhaaltje wordt, met af en toe pogingen om humoristisch te zijn. Verder is er maar weinig memorabele aan de film. Aardig acteerwerk maar nergens ook sterk, camerawerk is netjes maar afgezien van wat leuke beelden met schaduwen ook niet heel bijzonder. Het kijkt aardig weg maar is verder niet heel spannend of goed.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein die Black Raven kan ik zo te zien overslaan.

#41. Nymphs (Anonymous) (1968) - IMDb

87 minuten - FTV

niet op MM - zwart/wit

USA

Algemeen: 87 + 10 = 97 (Totaal: 3864 punten)

Rariteiten: 2 (Totaal: 41 punten)

Landen: 1 (Totaal: 50 punten)

https://i.ytimg.com/vi/0JSBljNES0s/mqdefault.jpg

Film heeft meer weg van een nudie cutie dan een komische seksfilm. Ach dat gewriemel van minder dan 10 seconden kun je geen seks noemen. Gelukkig zijn de vrouwen mooi en de meeste lijken te zijn geselecteerd op vrij grote cupmaat. Het verhaal is simpel met een organisatie geleid door vrouwen die mannen uitstuurt naar vrouwen die op seksueel vlak niet meer aan hun trekken komen. De man van een van de cliëntes slaat door wanneer hij er achter komt dat zijn vrouw van deze diensten gebruik maakt. Het wordt een rommeltje met een hoop karakters die komen en gaan met situaties die op de lachspieren moeten werken (helaas werkt dat soort flauwe humor niet bij mij zeker niet als men vaak in herhaling valt). Gelukkig genoeg vrouwelijk naakt want anderhalf uur voor dit soort ongein is minstens een half uur te lang.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

#20 Dawn of the Dead (1978)

126 minuten

Verenigde Staten

FTV

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/731.300.jpg?cb=1446453163

De dood van George Romero heeft me doen besluiten om Dawn of the Dead voor de eerste keer te bekijken. Ondanks de status van deze regisseur was ik bij aanvang toch vrij sceptisch aangezien zombie-films over het algemeen niet aan mij besteed zijn. Dat scepticisme bleek terecht, want ik heb me dood zitten te vervelen (no pun intended). De zombies zelf zagen er belachelijk uit en leken eerder op smurfen. Er ging ook totaal geen dreiging van uit. De actie was nergens spannend of indrukwekkend. Het hielp dan ook niet dat de personages mij geen moment wisten te boeien. De muziek vond ik ook niks en voegde niets toe. Het enige positieve wat ik kan bedenken is het concept en de achterliggende boodschap van de film. Helaas was de uitwerking daarvan niet aan mij besteed. Mijn excuses aan de liefhebbers! 1.0*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx wrote:

#20 Dawn of the Dead (1978)

126 minuten

Verenigde Staten

FTV

(afbeelding)

De dood van George Romero heeft me doen besluiten om Dawn of the Dead voor de eerste keer te bekijken. Ondanks de status van deze regisseur was ik bij aanvang toch vrij sceptisch aangezien zombie-films over het algemeen niet aan mij besteed zijn. Dat scepticisme bleek terecht, want ik heb me dood zitten te vervelen (no pun intended). De zombies zelf zagen er belachelijk uit en leken eerder op smurfen. Er ging ook totaal geen dreiging van uit. De actie was nergens spannend of indrukwekkend. Het hielp dan ook niet dat de personages mij geen moment wisten te boeien. De muziek vond ik ook niks en voegde niets toe. Het enige positieve wat ik kan bedenken is het concept en de achterliggende boodschap van de film. Helaas was de uitwerking daarvan niet aan mij besteed. Mijn excuses aan de liefhebbers! 1.0*

Jammer, maar eigenlijk zou je eerst Night of the Living Dead moeten kijken. Voor zombies die er veel beter uitzien en ditto gore is Day of the Dead de beste. Bij mij komen ze alle 3 aan de beurt voor herziening om dezelfde reden als die van jou. Bij mij vallen deze oude zombiefilms wel in de smaak. Ik stoor me niet aan low budget. Ik heb dan weer weinig met de modernere varianten die weliswaar grafisch verzorgder zijn (en met zonder twijfel ook een veel groter budget) qua verhaal is het steeds weer dezelfde herhalingsoefening met soms wat snellere zombies (hetgeen ik heel dom vind omdat het eigenlijk wandelende lijken zijn). Of wil je gewoon domme maar heel vermakelijke zombiemeuk probeer deze:

Le Notti del Terrore (1981)

Die zombies zien er lekker rottig uit en niet zo dom als ze er uit zien

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

#34 Weird Woman (1944)

Verenigde Staten

63 minuten

FTV

< 250 ( 5 stemmen)

Rariteiten: ZW

Puntenberekening : 4076 +63 +10 +5 = 4154 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/53000/53454.300.jpg?cb=1367851102

Een beetje in vergetelheid geraakte maar verder prima spannende film. Is voodoo bijgeloof of werkt het echt? Is het de wil van de gedachte of is het alleen maar een plannetje van een jaloerse vrouw? Een echt antwoord wordt er niet gegeven of toch wel...? Dit is ook de kracht van de film, die gebaseerd is op een horrorroman van Fritz Leiber. Lon Chaney Jr. speelt Norman Reed, een college-professor die in Hawaï liefde van zijn leven Paula (Anne Gwynne) tegenkomt. Als hij terugkeert naar zijn thuisland, getrouwd en wel, krijg hij te maken met zijn jaloerse vroegere vriendin Ilona Carr (Evelyn Ankers) Het succes lacht hem toe want hij schrijft de bestseller Superstition vs. Reason and Fact en college-meisje Margaret Mercer (Lois Collier) ziet in hem haar kalverliefde. Het is een ietwat ongebruikelijke thriller, niet helemaal perfect maar oh zo plezierig om naar te kijken. De film maakte onderdeel uit van zes low-budget films gemaakt door Universal en waarin Lon Chaney Jr. de hoofdrol speelt. Alle verhalen zijn uit het radio-programma Inner Sanctum mystery en bewerkt voor het scherm. De film of misschien eerder het boek kent ook een paar andere Her-verfilmingen Night of the Eagle (1962) en Witches' Brew (1980)

joolstein

• 10829 messages
  • 8915 votes

alexspyforever wrote:

joolstein die Black Raven kan ik zo te zien overslaan.

Tja ik weet niet of jij er wel iets mee kan? Maar als ik kijk naar je smaak denk ik dat het ook voor jou zal tegenvallen. Mystery is er niet veel. De film kwam mij over als trap op en af, kelder in en weer uit, een deur door en weer terug. En dan in combinatie met wat leuke schaduwen op de muur. Tja dat is net te mager ook al is het een B-film. Dat het tegenviel kan natuurlijk liggen aan het feit dat ik min of meer een horrorelement verwachte, maar voor mij deed ie het niet. Denk dat je meer waar voor je geld heb met Weird Woman (1944)

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Jammer, maar eigenlijk zou je eerst Night of the Living Dead moeten kijken. Voor zombies die er veel beter uitzien en ditto gore is Day of the Dead de beste. Bij mij komen ze alle 3 aan de beurt voor herziening om dezelfde reden als die van jou. Bij mij vallen deze oude zombiefilms wel in de smaak. Ik stoor me niet aan low budget. Ik heb dan weer weinig met de modernere varianten die weliswaar grafisch verzorgder zijn (en met zonder twijfel ook een veel groter budget) qua verhaal is het steeds weer dezelfde herhalingsoefening met soms wat snellere zombies (hetgeen ik heel dom vind omdat het eigenlijk wandelende lijken zijn). Of wil je gewoon domme maar heel vermakelijke zombiemeuk probeer deze:

Le Notti del Terrore (1981)

Die zombies zien er lekker rottig uit en niet zo dom als ze er uit zien

Bedankt voor de tip!

The night of the living dead staat op dit moment niet erg hoog op mijn watchlist. Op zich spreekt het concept van een zombie-invasie waarbij men met elkaar moet zien te overleven me wel aan, maar dan moeten de personages me wel aanspreken en de zombies een écht gevaar vormen. Vooral dat eerste gebeurt vaak niet helaas. Dat is ook waar een serie al The Walking Dead mij verliest.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

#13 Zwartboek (2006)
Nederland
145 minuten
FTV

145 + 10 + 0 = 155 (Totaal: 1577 punten)
Periode:
1 (Totaal: 10 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
2 (Totaal: 23 punten)
https://www.filmtotaal.nl/images/original/mh1zyzkvumfj.jpg

Na een Hollywood-avontuur dat eindigde met drie onsuccesvolle producties besloot Paul Verhoeven om terug te keren naar zijn geboorteland. Zwartboek werd daarmee de eerste Nederlandse film van Verhoeven in ruim 20 jaar. In totaal heeft de film bijna 18 miljoen euro gekost. Omdat buitenlandse financiers laat waren met betalingen konden crew-leden niet worden betaald, wat tot stakingen en een bijna-faillissement van de studio leidde.

Waar Soldaat van Oranje vooral de heroïsche kant van het verzet liet zien is alles in Zwartboek een stuk minder zwart-wit. De film verteld het verhaal van een joodse onderduikster die tegen het eind van de oorlog bij het verzet komt als tijdens een mislukte actie haar familie wordt gedood. Het verzet wil dat ze de Hauptsturmführer verlijd en als spionne werkt...

Het idee voor Zwartboek kregen Verhoeven en Soeteman al toen ze research deden voor Soldaat van Oranje en onder meer ontdekte dat enkele verzetsleden na de oorlog ter dood waren veroordeelt voor hoogveraad en dat er in Amsterdam na de capitulatie nog twee Duitsers ter dood zijn veroordeeld door hun superieuren omdat ze wilde deserteren. De film vertoond daarnaast ook duidelijk invloeden van W. F. Hermans' De Donkere Kamer van Damokles en Alfred Hitchcock's Notorious. Het research is erg goed gedaan en zodoende is de film behoorlijk historisch correct. De uniformen kloppen allemaal, alleen de data kloppen niet helemaal (Nederland was al bevrijd toen Hitler jarig was) en schijnbaar waren de Canadese vlaggen toen anders. Ik snap opzich wel dat mensen de film onwaarschijnlijk vinden, want dat is het ook wel een beetje (de trekschuit en dergelijke) maar Nederlanders kunnen daar ook zo'n probleem van maken (ontzettend kinderachtig van Alex van Warmerdam overigens).

Carice van Houten acteert in het Nederlands, Duits en Hebreeuws en zingt daarnaast zelfs. Thom Hoffman, Derek de Lint, Peter Blok, Michiel Huisman en Frank Lammers speelde daarnaast ook sterk. Sebastian Koch, Waldemar Kobus en Christian Berkel deden het dan weer sterk als de Duitsers. Daarnaast zit de film boordevol cameo's van bekende Nederlandse koppen. Een beetje storend om op emotionele momenten Theo Maasen of Johny De Mol te zien, maar buitenlandse kijkers merken daar toch niets van. Later zou trouwens een groot deel van de cast in het Amerikaanse Valkyrie spelen.

De film is zeer professioneel geschoten waardoor hij haast on-Nederlands aandoet. Wederom enkele knipoogjes naar Hitchcock in het camerawerk tijdens de shots van de "MacGuffins" (het zwarte boek en het flesje insuline). De Britse componiste Anne Dudley voorziet de film van een prachtige orkestrale soundtrack.

Bizar dat Verhoeven hierna niet gewoon doorgegaan is met magistrale Nederlandse films maken en zolang niets van de grond heeft gekregen. Het in Frankrijk gemaakte Elle was wel redelijk, maar de beste man kan zoveel beter. Dat Zwartboek ook in het buitenland populair is begrijp ik erg goed, het is zeer zeker een van de allerbeste films die in ons land gemaakt is.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

#23 Panic Room (2002)

VS

112 Minuten

FTW

>250

Algemeen klassement

2782 + 112 + 10 = 2904 punten

Periode klassement

16 punten

Landenklassement

35 + 1 = 36

http://2.bp.blogspot.com/-8Njzdctpr9Q/UDU9hJRfU0I/AAAAAAAAFcc/iUVAnor2Fj0/s1600/Panic-Room-Jodie-Foster-Kristen-Stewart.png

Deze film voelt aan alsof Fincher minder moeite heeft gedaan om er de perfecte film van te maken, al leent het plot hier ook niet voor denk ik. Er is overigens niks mis met de film. Jodie Foster acteert sterk en ook Kristen Stewart doet het niet onverdienstelijk. De 'boeven' zijn enigszins komisch en hun personages en onderlinge verhoudingen zijn bovengemiddeld. Zeker niet de sterkste Fincher maar als, voor zijn doen, kort 'tussendoortje' een prima film.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

#47 Who Killed Teddy Bear? (1965)

91 minuten

USA

FTV

<250

#48 Avengers: Age of Ultron (2015)

142 minuten

USA

Rewatch

#49 BASEketball (1998)

103 minuten

USA

Rewatch

#50 Frankenstein and the Monster From Hell (1974)

99 minuten

UK

FTV

<250

#51 Jennifer's Body (2009)

107 minuten (unrated)

USA

FTV

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Cikx wrote:

(quote)

Bedankt voor de tip!

The night of the living dead staat op dit moment niet erg hoog op mijn watchlist. Op zich spreekt het concept van een zombie-invasie waarbij men met elkaar moet zien te overleven me wel aan, maar dan moeten de personages me wel aanspreken en de zombies een écht gevaar vormen. Vooral dat eerste gebeurt vaak niet helaas. Dat is ook waar een serie al The Walking Dead mij verliest.

Uiteraard is of je karakters leuk of niet leuk vindt subjectief dus daar blijft het wat gokken. Ik zag onlangs Martin, op zich wel goed gedaan maar mij boeide de protagonist zelf niet erg ondanks dat ik dingen van mezelf in hem wel herkende. Maar dat hoef ik eigenlijk niet in een film te zien. Als je eerder dat claustrofobische wil waarbij de mensen bijna geen kant meer op kunnen en op elkaar zijn aangewezen lijkt Night of the Living Dead wel een betere keuze voor jou. Day of the Dead kent dan niet enkel de dreiging van de zombies maar ook een conflict tussen wetenschappers en militairen.

En ja joolstein Weird Woman klinkt al iets interessanter maar niet in die mate dan ik die meteen wil proberen. Er staan nog veel andere films hoger op mijn prioriteitenlijst

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

#1 - El Orfanato (2007)

Spanje

Horror / Mystery

105 minuten

>250

FTV

105 + 10 = 115 punten

https://www.moviemeter.nl/images/cover/41000/41496.300.jpg?cb=1416847634

Recensie.

Vul ik hem zo goed in alexspyforever?

scorsese

• 13165 messages
  • 11075 votes

#36 Certain Women (2016)

107 min

FTV

<250 stemmen

Verenigde Staten

Algemeen klassement

4108 + 107 + 10 + 5 = 4230

Periode klassement

18

Landen klassement

55 + 1 = 56

Rariteiten klassement

5

Aardige film met drie verschillende verhalen over vrouwen die zich alle drie afspelen in Montana. Aan de ene kant een behoorlijk taaie film door het trage tempo, ontbreken van muziek en het feit dat er niet al te veel gebeurd. Maar dit zijn tegelijkertijd ook juist de sterke punten van de film. Samen met het desolate landschap en het subtiele acteerwerk levert het uiteindelijk wel een redelijk, ingetogen drama op.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#42. Troll (1986)

82 minuten - FTV - <250

turkey (4.3 op imdb)

USA

Algemeen: 82 + 10 + 5 = 97 (Totaal: 3961 punten)

Rariteiten: 1 (Totaal: 42 punten)

Landen: 1 (Totaal: 51 punten)

https://static.squarespace.com/static/502a2a23e4b0ce22e4c42f9d/543699b1e4b0ff56310e19a6/543699b2e4b0ff56310e1df9/1320198964277/1000w/Troll1caps_002.jpg

Ik wist wel dat ik bij deze geen hoge verwachtingen moest koesteren. Met kinderen in de hoofdrol had ik al snel door dat dit eerder op een jonger publiek was gericht, fantasy met wat horrorelementen zeg maar. Hoewel het plot aan alle kanten rammelt en de gebeurtenissen vaak weinig steek houden is dat eigenlijk best wel vermakelijk. Ik nam het allemaal niet zo serieus op en dat hielp wel mee. De effecten en setting oogden misschien wat goedkoop, ik stoorde er mij geenszins aan. Acteerprestaties ziijn niet om over naar huis te schrijven, maar het lijkt mij dat de cast zich gewoon rot amuseerde. Vooral Jenny Beck die een rol waarbij ze door een trol bezeten werd mocht spelen, hoe tof moet zoiets zijn om zo eens het varken te mogen uithangen. Welk kind doet dat nu niet graag

En JK Rowling tja haar boeken en films mogen dan veel populairder zijn dan deze film, dat ze zelfs de naam van haar held net zelf kon bedenken getuigt nog maar eens dat ze een grote copycat was.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

The Visit (2015) - 94 minuten - FTV – 21 juli 2017 – 611 stemmen – 104 punten - Tussenstand: 1821 punten

Het is absoluut geen meesterwerk, maar op zich is het verhaal redelijk verfrissend. Toch worden er in deze film veel fouten gemaakt, waardoor het allemaal matig was.

Allereerst had nooit de keus gemaakt moeten worden om er found footage van te maken. Hierdoor had het verhaal meer perspectief kunnen bieden, met name over de achtergrond van de grootouders. In dat opzicht blijf ik met veel vragen zitten. Tevens sluit ik mij bij een eerdere reactie aan, ik had gewoon het idee dat ik naar een geregisseerde film zat te kijken. Op sommige momenten was het found footage idee wel oké, dus op zich had een combinatie van beide ook nog gekund.

Op sommige momenten lijkt de film vrij spannend te worden, maar binnen enkele seconden wordt dat ook alweer teniet gedaan. Iemand als ik moet uitgedaagd worden in een film en dat is deze film niet gelukt. Bang worden van een film gebeurt mij niet, maar ik zit wel graag op het puntje van mijn stoel. Daar is eigenlijk geen enkel moment van geweest, terwijl hier op het einde toch wel genoeg mogelijkheden voor waren.

Het verhaal sprak mij aan, maar uiteindelijk vind ik de uitwerking dus toch wat minder. Kan niet zeggen dat ik hier echt van heb genoten en waarschijnlijk is dit zo’n film waarvan ik over een maand al niet meer precies kan vertellen waar het over ging. Uiteindelijk dan ook een krappe onvoldoende, omdat niet alles slecht was.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

Miszmi wrote:
The Visit (2015) - 94 minuten - FTV – 21 juli 2017 – 611 stemmen – 104 punten - Tussenstand: 1821 punten

Het is absoluut geen meesterwerk, maar op zich is het verhaal redelijk verfrissend. Toch worden er in deze film veel fouten gemaakt, waardoor het allemaal matig was.

Er was in deze film toch wel een scene wat het mij iets beangstigd wist te maken, een scene waar zelfs ik van wist te schrikken: wanneer ze onder het huis zijn en die oma opeens naar ze toe komt, oef! Voor de rest een leuke mening!

Baggerman

• 10839 messages
  • 8280 votes

In the Name of the Father (1993) - MovieMeter.nl

Ierland

FTV

133 minuten

>250 stemmen

https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/438.300.jpg?cb=1486141446

Een film die veel kwaadheid bij me opriep over zoveel onrecht. Dat deze mensen zo lang onterecht zijn vastgehouden en dat de degenen die wisten dat ze onschuldig waren er gewoon mee weg zijn gekomen. Deze agenten en hun meerderen hadden wat mij betreft net zolang opgesloten mogen worden als de Guildford Four.

Minpunt vind ik wel de historische incorrectheid. Gerry heeft bijvoorbeeld nooit met zijn vader in één cel gezeten. Het verhaal is al bizar genoeg, waarom dit soort shit dan allemaal nog eens in het script verwerken?

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Kondoro wrote:
(quote)

Er was in deze film toch wel een scene wat het mij iets beangstigd wist te maken, een scene waar zelfs ik van wist te schrikken: wanneer ze onder het huis zijn en die oma opeens naar ze toe komt, oef! Voor de rest een leuke mening!

Daar werd ik dus totaal niet warm van, maar was inderdaad wel één van de meest betere stukken, waarbij de spanning wel goed werd opgebouwd. Juist daarom was het zo jammer dat ze dit op het einde niet opnieuw wisten te doen, maar dan voor een langere periode. Was voor mij een beetje tegenvallend. Het einde had zeker wel potentie.

Ik schrok één keer en op het meest verwachte moment . Ik ben zo'n type die schrikt van de 'spannende opbouw, kat komt miauwend uit de kast' momenten haha. Daarom hou ik ook niet zo van films die vol zitten met jump scares. Het maakt me niet bang hoor, maar dat haalt voor mij volledig de focus van een film en het verhaal weg. Zoals in deze film slechts eenmaal vond ik niet erg.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

#43. Night of the Living Dead (1968)
96 minuten
zwart-wit
USA

Algemeen: 96 (Totaal: 4057 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 43 punten)
Landen: 1 (Totaal: 52 punten)

http://1.bp.blogspot.com/-4oA81h9tWm4/Vm2AX7RBhaI/AAAAAAAAAIs/xtt4YddEePc/s1600/NOLD1968_2.jpg

Deze dus herzien naar aanleiding van Romero's overlijden. Niet de eerste zombiefilm maar wel de eerste van weer tot leven gekomen vleesetende lijken. Romero mag terecht de godfather van de moderne zombie worden genoemd. Bij mijn vorige kijkbeurt heb ik deze te hard beoordeeld.
Romero heeft zich in deze film laten inspireren door A Thing from Another World uit 1951. Niet alleen is er de dreiging van een monster maar ook een groeiend conflict tussen de personen onderling. Dezelfde elementen komen terug in Night. De zwart-wit cinematografie schept nog een bijkomende dreigende sfeer en vermits de film voor het grootste deel in een hutje afspeelt is er dat claustrofobische. Het einde is een schok en ook heel ongewoon voor de tijd waarbi het de gewoonte was dat de good guys overleefden. Dat Ben er dus toch aangaat is pijnlijk maar aan de andere kant is hij deels medeplichtig aan de dood van zijn gezellen. Rauw en realistisch (ook al bestaan er natuurlijk geen levende doden), I salute you George A. Romero, bedankt voor dit fijne subgenre dat je ons hebt gegeven.

Miszmi ik moet zeggen dat je toch al aardig veel hebt gekeken ondanks dat je eerder zei dat het misschien een zwakke periode zou worden van film kijken voor jou
Wat found footage stijl van filmen betreft, je houdt er van of niet, ik zit in die laatste categorie. Het voelt misschien realistischer aan, maar ik vind het vooral een luie en goedkope manier van filmmaken. Niet enkel de schokkerige beelden maar ik erger me dood als ik geen flauw benul heb wat er aan het gebeuren is.

Cikx

• 2120 messages
  • 1083 votes

#21 Mulholland Dr. (2001)

147 minuten

Verenigde Staten

Rewatch

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1011.300.jpg?cb=1363089661

Aangezien ik sinds vandaag een regiovrije blu-ray speler heb kon ik eindelijk de Criterion editie van mijn #1 film aller tijden bekijken en hij maakte weer indruk. Het is moeilijk om onder woorden te brengen waarom ik Mulholland Drive zo geweldig vind. Het belangrijkste aspect is denk ik toch de sfeer. Ontzettend mysterieus, spannend en surrealistisch. De muziek van Badalamenti speelt hier een ontzettend grote rol in. Waar bij veel andere surrealistische films het verhaal onnavolgbaar wordt blijft bij Mulholland Drive de rode draad vrij goed zichtbaar, vooral bij herzieningen. Daarnaast blijft ondanks de speelduur het tempo er altijd goed inzitten en door middel van een scala aan intrigerende scènes word je steeds verder in de film gezogen. Zo behoren 3 scènes uit deze film alleen al tot mijn favoriete scènes aller tijden: Winkie's, de auditie en Club Silencio. Afgezien van het surrealisme komen ook de emoties bijzonder goed over en de film is bij vlagen ook nog eens erg grappig. Het blijft voor mij een raadsel hoe Lynch dit allemaal bijelkaar heeft weten te voegen om zodoende een waar meesterwerk te creëren. Blijft natuurlijk 5*.

MovieMind

• 6943 messages
  • 0 votes

#21 Aguirre, der Zorn Gottes (1972)

West-Duitsland

Avontuur / Drama

93 minuten

(FTV)

93 + 10 = 103 punten (totaal 2543)

https://www.moviemeter.nl/images/cover/3000/3854.300.jpg?cb=1411722049

Alsof ik naar een matig avontuurlijk openluchttheater heb zitten kijken.

En als je dan hier op MovieMeter bij de film kijkt dan zie je bijna louter lovende woorden en hoge beoordelingen. ? Ik begin bijna aan mezelf te twijfelen, want deze film wist me geen moment te boeien.

horizons

• 5688 messages
  • 2406 votes

#24 My Sister's Keeper (2009)

Verenigde Staten | 109 minuten | FTV | 2009

Punten 109+10=119

http://cdn.skim.gs/image/upload/v1456343016/msi/sisters-keeper-beslin-alec-baldwin_ialvoi.jpg

Tragisch dramatisch natuurlijk. Grappig om Breslin op die leeftijd al goed te zien acteren. Final Girl is wel een leukere film dan dit. Niet dat deze slecht is maar een ietwat ongeloofwaardige houding van Diaz doet wat afbreuk aan het verhaal.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

alexspyforever, ik ben momenteel behoorlijk door mijn series heen, dus wat meer tijd over om een filmpje te kijken .

Wat betreft found footage is niet zozeer dat ik er wel of niet van hou, ik zit er een beetje tussenin. Meestal is het niet helemaal mijn ding, zoals in The Visit vond ik het niet helemaal geslaagd. Maar de film waar het allemaal mee begonnen was, The Blair Witch Project, vind ik wel goed. [REC] is tevens een zeer goede found footage film.

Alathir

• 2125 messages
  • 1635 votes

#13 The Collector (2009)

Verenigde Staten

90 minuten

1080 stemmen

FTV

Gewoon een goede slasher, maar bevat een aantal plotgaten.

#14 Starry Eyes (2014)

Verenigde Staten

98 minuten

135 stemmen

FTV

Originelere horrorfilm, ook visueel wel sterk. Geen jumpscares. Eindigt als een slasher, wat ik een beetje jammer vond.

Kondoro

• 11519 messages
  • 2861 votes

#2 - First Kill (2017)

Verenigde Staten

Actie / Thriller

97 minuten

<250 (2 stemmen)

FTV

97 + 5 + 5 = 107 + 115 = 222 punten totaal

https://www.moviemeter.nl/images/cover/1112000/1112874.300.jpg?cb=1496903034

Recensie.

Night's Watch

• 1212 messages
  • 1200 votes

#24 Zodiac (2007)

VS

162 Minuten

RW

>250

Algemeen klassement

2904 + 162 = 3066 punten

Periode klassement

17 punten

Landenklassement

36 + 1 = 37

http://4.bp.blogspot.com/-u1izh8teFjY/Vc2sjrMdnDI/AAAAAAAABDo/1IhLRrwn9WI/s1600/whats-zodiac-02.png

Zeer aangename herziening. Ik was vooraf enigszins huiverig dat Zodiac in een herziening, mede door de lange speelduur, enigszins tegen zou vallen. Het plot blijft sterk en de Zodiac een intrigerend verhaal, mede doordat hij nooit gepakt is.

De cast speelt fantastisch, met Jake Gyllenhaal als absolute opschieten. Wat een fantastische rol zet hij hier neer Ik had niet verwacht dat de film wederom zo goed zou bevallen, halve ster erbij.

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

Bespeur ik daar een lichte spoiler Night's Watch of beschouwen we dat als algemeen bekend?

moviefreak#1

• 14390 messages
  • 25163 votes

#52 Yi Boh Lai Beng Duk (Ebola Syndrome) (1996)

FTV

98 minuten

Hong Kong

<250

#53 The Deadly Spawn (1983)

FTV

81 minuten

USA

<250

#54 Hocus Pocus (1993)

FTV

96 minuten

USA

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.