- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Vrije filmchallenge
Vrije filmchallenge
Dying Rose
-
- 1315 messages
- 3417 votes
#5 Jaws (Steven Spielberg, 1975) - FTV - >250 - 124 min.
http://nerdoutapp.com/wp-content/uploads/2017/06/Jaws_Still_5.jpg
Sterke thriller die voornamelijk uitblinkt vanwege zijn humor.
Spielberg bewijst zijn technische kunde (waarbij we Hitchcock zien voorbij komen) en ook inhoudelijk staat hij er. Scheider speelt sterk en kan me gedurende de hele speelduur bekoren. Ook Dreyfuss weet te entertainen. Shaw erbij, die naar mijn smaak toch een iets te getypeerd personage neerzet, en we zijn vertrokken op ons avontuur met de olijke drieling. Twee uur is misschien net iets te lang naar mijn zin, zelfs een Spielberg kan dit niet verstoppen in de sequentie waarin Brody, Hooper en Quint erop uitvaren.
Maar de humor dus, voor mij veruit de factor die ervoor zorgt dat JAWS een eigen identiteit krijgt. Tuurlijk is dit geen komedie, dat Spielberg toch enkele keren subtiele, want dat zijn ze zeker, grapjes vrijgeeft, is een aangename verrassing. Zelfs door middel van zijn techniek toont hij dit wanneer hij speelt met perspectief m.b.t. de haaienvin op de affiche. In de boot waarvan minder overblijft naarmate de haai ermee speelt, vind ik tevens mijn gading. Zwarte humor, het hoeft geen betoog dat dit één van mijn zwaktes is.
3.5*
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
L'Insegnante (1975) The School Teacher
Italië
95 minuten
FTV
<250
Algemeen klassement: 95+10+5=110
(Totaal: 1396)
Periodeklassement: 1 punt
(afbeelding)
Italiaanse sekskomedie die het begin vormde van een zeer succesvolle reeks van in totaal zes films.
De films maken deel uit van de Commedia sexy all'Italiana dat een subgenre is van de meer traditionele (en fatsoenlijke) Italiaanse komedies die vanaf de jaren 50 in groten getale werden geproduceerd.
Dit kluchtige en erotische subgenre was in de jaren 70 heel populair en de films trokken volle zalen. De films bevatten vrouwelijk naakt, mijden elke vorm van diepzinnigheid en hebben een humoristische insteek die veelal sexueel georiënteerd is.
Zo ook dit product. Het verhaal is heel simplistisch en doet er eigenlijk niet toe. Er is sprake van een soort rode verhaaldraad met daaromheen allerlei sketch-achtige toestanden die zijdelings met de rode draad te maken hebben. Het geheel is tamelijk chaotisch, evenals de editing die derhalve goed past.
De insteek is zoals gezegd komisch, maar de foute humor is zo flauw en afgezaagd, dat het maar niet lollig wil worden.
Er is vrouwelijk naakt aanwezig, maar die aanwezigheid is teleurstellend schaars.
De muziek bestaat uit van die vrolijke hoempa-achtige deuntjes, die in een Tiroler (een genre waar deze film wel frappante gelijkenissen mee heeft) niet zouden misstaan. De personages zijn gemaakt grappig, dus absoluut niet komisch en kunnen niet acteren.
Vreselijke film. Het was een lijdensweg.
Als je nog een poging wil doen kijk deze van Fulci, deze is wel grappig en vrij veel vrouwelijk naakt
En deze gaat ook nog:
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
The Thomas Crown Affair (1999)
Verenigde Staten
113 minuten
FTV
T goh ja best ok maar van John "Die Hard" McTiernan verwacht ik toch beter. Degelijk zonder meer. Leuke eindscène wel. Heel het romantisch eilandgedoe tussen Russo en Brosnan had er wel uit gemogen van mij.
MovieMind
-
- 6943 messages
- 0 votes
Verenigde Staten / Frankrijk
Thriller / Mystery
134 minuten
(FTV)
134 + 10 = 144 punten (totaal 2440)
https://www.moviemeter.nl/images/cover/0/890.300.jpg?cb=1363796420
'Mischien' dat ik later een uitgebreide mening bij de film zet? 'Mischien', want ik denk dat ik daarmee in een pot met stront ga roeren waarbij behoorlijk wat stank kan vrijkomen. 
Even kort samengevat..
Was niet zo onder de indruk van deze film. 
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VS
92 Minuten
FTW
>250
Algemeen klassement
2285 + 92 + 10 = 2387 punten
Periode klassement
15 punten
Landenklassement
31 + 1 = 32
http://images5.fanpop.com/image/photos/25300000/Toy-Story-2-disney-25301316-1280-720.jpg
Tja wat valt hier nou voor zinnigs over te zeggen.... Een sterk vervolg is het zeker niet maar een flop is een te groot woord. Ik hou het op een vijfje, tweeënhalve ster, maar hoef de film nooit weer te zien. Hopelijk dat de derde deel het kijken van dit tweede deel goedmaakt 
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
#21 Se7en (1995)
VS
127 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
2387 + 127 = 2514 punten
Periode klassement
15 punten
Landenklassement
32 + 1 = 33
http://40.media.tumblr.com/tumblr_kq30zrL3dJ1qzhptwo1_1280.jpg
De komende dagen staan in het teken van David Fincher, het is tijd zijn werken eens chronologisch af te werken. Vijf hiervan zijn reviews maar Panic Room, The Curious Case of Benjamin Button, the Girl with the Dragon Tattoo en Gone Girl ga ik voor het eerst zien. Zijn eerste film, Alien III, sla ik met plezier over dus zodoende is Se7en de eerste film.
Het plot blijft ook bij een herziening erg sterk. De filosofie van de seriemoordenaar, die fenomenaal wordt gespeeld door Spacey, is navolgbaar en interessant. Ondanks dat hij 'knettergek' is en gruwelijke daden pleegt zijn is zijn motief niet klinkklare onzin, er zit een kern van waarheid in. Dat is wat deze film zo realistisch maakt.
Naast Spacey spelen ook Pitt en Freeman erg sterk en Fincher weet het geheel visueel mooi aan te kleden, fijne herziening!
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
#12 Bitter Moon (1992)
Frankrijk
139 minuten
FTV
139 + 10 + 0 = 149 (Totaal: 1422 punten)
Periode:
1 (Totaal: 9 punten)
Rariteiten:
0 (Totaal: 1 punten)
Landen:
3 (Totaal: 21 punten)
http://moviemag.ir/images/pics/62/News/1/1/3/Emma34535Bitter_Moon_1223234.jpg
Een Engels echtpaar ontmoet een knappe Franse vrouw en haar invalide Amerikaanse man tijdens een cruise. De Amerikaan wil de Brit waarschuwen dat zijn vrouw gevaarlijk is en verteld hem daarom tot in het detail het verhaal van hun relatie. Bitter Moon ontpopt zich van een aandoenlijk romantisch drama tot een sombere en spannende erotische thriller.
Emmanuelle Seigner, de vrouw van Polanski, is perfect gecast in de rol van Mimi. Peter Coyote deed het als enige Amerikaan ook goed in zijn rol als verteller. Wanneer de setting zich van de boot naar Parijs verplaats bezit de film de zelfde heerlijke sfeer als in Frantic.
Visueel was de film een beetje wisselend. Dan zag het er nogal flets uit (vooral op de boot) alsof we naar een tv-film aan het kijken zijn, en dan weer bijzonder sterk, het prachtige openingsshot door de patrijspoort bijvoorbeeld. Synthesizer-tovenaar Vangelis voorziet de film van een mooie soundtrack. Het openingsthema en het liefdesthema waren werkelijk schitterend, de rest van de muziek had wat beter gekund.
Al met al was Bitter Moon een onderhoudende en meeslepende film, die me toch een beetje somber achter liet. Het einde had van mij wat verder uitgediept mogen worden (ik was net zo verbaast als Nigel dat Fiona met Mimi aan de haal ging), maar dit was zeker geen onaardige film van Polanksi.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
#22 The Game (1997)
VS
129 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
2514 + 129 = 2643 punten
Periode klassement
15 punten
Landenklassement
33 + 1 = 34
http://girlmeetsfreak.com/img/screen-shot-2013-11-24-at-2-28-45-pm.png
Ik heb deze film slechts een klein half jaar terug voor het eerst gezien, maar wou hem toch graag meepakken in deze lijst dus dan maar een snellere herziening dan verwacht. Het plot heeft iets aan kracht ingeboet door de voorkennis maar blijft sterk en beklemmend, op sommige momenten wist ook (alweer) niet wat ik wel en niet moest geloven.
Michael Douglas weet weer te overtuigen, zeer capabel acteur! Waar ik een half jaar geleden positief verrast was over Unger was ik dat na deze kijkbeurt voornamelijk door Sean Penn. Maar de gehele cast zet een sterke prestatie neer. Vier sterren blijven zeker staan.
Night's Watch
-
- 1212 messages
- 1200 votes
VS
139 Minuten
RW
>250
Algemeen klassement
2643 + 139 = 2782 punten
Periode klassement
15 punten
Landenklassement
34 + 1 = 35
http://images2.static-bluray.com/reviews/2142_1.jpg
Toch wel DE film van Fincher, want wat blijft Fight Club een intrigerende film om te zien.
Ik heb de laatste tijd een aantal films met Norton gezien en zodoende was ik erg benieuwd of ik zijn rol hier nog steeds zou appreciëren, Fight Club kan wel eens de eerste film zijn die ik van hem gezien heb. Maar ook nu in de herziening weet hij mij te imponeren, samen met Pitt speelt hij een fantastisch 'duo'. Het is scene na scene genieten van de situaties en gebeurtenissen en alles samen vormt een ijzersterk plot. Wederom van genoten 
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
Punch-drunk love wordt als a-typische Sandler film gezien en best goed gewaardeerd.
Het gaat er nog van komen ook. Vond de film tweedehands voor 1 euro...
Rvdz
-
- 633 messages
- 2693 votes
#25 Memento (2000)
Verenigde Staten
113 minuten
FTW
(113 + 10 = 123)
Ik schoof deze al een tijdje voor me uit, maar wegens de naderende release van Dunkirk toch maar eens voor gaan zitten. Uitstekende thriller met een ingenieuze vertelstructuur en een geweldige rol van Guy Pearce. Vond alleen de ontknoping niet geheel bevredigend, maar wie weet kan een herziening daar ooit verandering in brengen.
Verendigde Staten
146 minuten
FTW
(146 + 10 = 156)
Heerlijke gangsterfilm van Scorsese. Ik vond de tweede helft wel beduidend minder interessant dan de eerste, maar toch kan ik alle lof voor deze film goed begrijpen. Vooral vanwege het geweldige spel van Liotta, De Niro en Pesci mag Goodfellas wat mij betreft een klassieker heten.
#27 2001: A Space Odyssey (1968)
Verenigd Koninkrijk
141 minuten
FTW
(141 + 10 = 151)
Ook deze klassieker eindelijk maar eens afgestreept, op 70mm in EYE, maar ik was niet zo onder de indruk als ik had gehoopt. Visueel is 2001 fenomenaal en ook de soundtrack is voortreffelijk, maar verder kon het geheel me niet heel erg boeien. Op HAL na zijn alle personages zo dun als bordkarton, waardoor het voor mij vooral een afstandelijke kijkervaring werd.
#28 Naked Gun 33 1/3: The Final Insult (1994)
Verenigde Staten
83 minuten
FTW
(83 + 10 = 93)
Ook dit derde deel bevat weer een aantal geniale visuele grappen, maar de rek is er nu toch wel uit. Als zelfs Leslie Nielsen vaker op de zenuwen dan op de lachspieren begint te werken is er toch ergens iets verkeerd gegaan.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Is het al te laat om misschien nog enigszins deel te nemen aan deze battle? Moet je een bepaalde genre kijken of mag je alles kijken en dat hier posten?
Collins
-
- 7282 messages
- 4306 votes
Is het al te laat om misschien nog enigszins deel te nemen aan deze battle? Moet je een bepaalde genre kijken of mag je alles kijken en dat hier posten?
Bijna alles mag. En volgens mij is het nooit te laat.
Spelregels staan op pag. 2
Zandadder
-
- 2595 messages
- 3081 votes
#21 Diner (1982) 3,0*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/4000/4541.300.jpg?cb=1367821072
Verenigde Staten
101 min
FTV
<250 (180)
Sympathieke film over vrienden waarvan sommigen zich op een kruispunt van hun leven bevinden.
De nog jonge Steve Guttenberg en Daniel Stern, die helaas, en in mijn optiek, een betere carrière konden krijgen. Zij bleven vooral in (mindere) comedy's hangen. Mickey Rourke nog met een jonge kop, speelde de Casanova van het stel. En Bacon (altijd goed) de ietwat naieve, vrolijke Fenwick.
Goede dialogen, 50's, klassieke auto's en de typisch jongensachtige vriendschap die je ook ziet in b.v. The Wanderers. Een paar leuke scenes. Bijvoorbeeld in de bioscoop, als ze naar de quiz op de radio luisteren en de striptent.
Leuk om gezien te hebben, ook al zat er niet echt een duidelijk verhaal in.
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
The Zookeepers Wife - FTV - 126 min <250 stemmen
Punten: 126 + 10 + 5
jOERI
-
- 168 messages
- 852 votes
Eve of Destruction * FTV - 200 min - <250
Punten: 200 + 10 + 5
Trekt werkelijk op niets. Jammer van mijn tijd 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Kondoro0614 je kan ook steeds meedoen, er is niet echt een inschrijving. Van het moment dat je een film registreert doe je mee 
jOERI welkom. Wil je aub ook de jaartallen noteren of de juiste linken zetten. De linken die je hebt geplaatst leiden tot lege pagina's. En als het kan ook de landen voor het landenklassement.
Kondoro
-
- 11519 messages
- 2861 votes
Kondoro0614 je kan ook steeds meedoen, er is niet echt een inschrijving. Van het moment dat je een film registreert doe je mee 
jOERI welkom. Wil je aub ook de jaartallen noteren of de juiste linken zetten. De linken die je hebt geplaatst leiden tot lege pagina's. En als het kan ook de landen voor het landenklassement.
Wat is het tijdsbestek dat je maximaal een film noteert. Ik zou graag een film van begin deze maand willen noteren, alleen weet ik niet of je dit goed vind!
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
The Sisterhood of the Traveling Pants 2 (2008)
Verenigde Staten
117 minuten
FTV
Nope, ik heb geen excuses. Helemaal alleen gezien zonder vriendin in de buurt omdat die al tijden op de digicorder stond (ooit wel opgenomen in tijden toen ik nog wel met vriendin door het leven ging). En ik begrijp niet helemaal wat me bezield heeft om hem er gewoon af te gooien van de digicorder zonder hem te bekijken. Hoofdpersonages waren zelfs niet aantrekkelijk ofzo. Verdient hoogstens één puntje omdat er natuurlijk ook nog wel grotere gedrochten gemaakt worden.
Gang_Star
-
- 6837 messages
- 3401 votes
#4 Despicable Me (2010)
Verenigde Staten
Animatie
95min
2337 stemmen
RW
Een herziening tegenaan gegooid en oh, wat blijft het een heerlijk filmpje. Met norse Gru heeft Despicable me een leuk personage, maar buiten dat personage bevat de film met de maffe professor en de 3 meiden eveneens leuke personages, om dan maar niet te spreken over de Minions, die wat mij betreft het hoogtepunt van deze film vormen. Vector vond ik daarentegen een irritant personage.
Despicable me is een leuke animatiefilm waarin het hart op de juiste plaats zit. Met leuke humor, hartverwarmende momenten en een leuk verhaal, is het een vlotte film die hiermee een (leuke) nieuwe reeks startte.
#5 Night Fare (2015)
Frankrijk
Thriller
80min
37 stemmen
FTV
Een Franse thriller met een op voorhand interessant verhaal. Zorgde voor enkele verwachtingen en hoop dat dit weer een sterke film zou worden, zoals thrillers uit Frankrijk wel vaker vrij sterk zijn.
Bij Nightfare is dat dan helaas juist niet van toepassing. Begon erg matig en vooral met een trage start. Het begint eigenlijk interessants te worden als Chris en Luc in een taxi stappen, waar een beul van een kerel met vol getatoeëerde armen zit, die na een voorval op bloederige wijze wraak neemt. Dan komt er wat meer vaart en spanning in, maar het laatste gedeelte waarin het hoe en wat wordt uitgelegd, kakt de film flink in. Met een andere uitwerking had dit zonder meer beter kunnen zijn, maar nu is het achteraf gezien toch een behoorlijke tegenvaller.
#6 Scare Campaign (2016)
Australië
Horror
76min
35 stemmen
FTV
Beter dan verwacht. Was er sowieso zonder enige voorkennis aan begonnen, zonder dat ik wist waar het over zou gaan. Maar al snel wordt duidelijk dat deze film gaat over pranks (de grappen waar YouTube werkelijk vol mee staat). De uitwerking is leuk, maar voorspelbaar ( zo had ik al het vermoeden dat het personage dat 'geprankd' werd en zelf ooit daar eerder was geweest en volledig doordraait (wat hij speelde, en dus was hij zelf ook weer aan het pranken) het speelde, en ja dat vermoeden was dus juist en de gore ziet er goed uit. De tsja, laat ik ze maar Freaks noemen die opeens op komen dagen, zijn behoorlijk luguber en de film heeft een fijn sfeertje. Film is helaas totaal niet spannend, iets wat best zonde is, want het materiaal en het verhaal zijn goed genoeg om meer te kunnen zijn.
#7 Get Out (2017)
Verenigde Staten
Thriller / Horror
103 minuten
833 stemmen
FTV
Get out is zo'n type film waar ik nooit van had gehoord totdat die opeens voor mij vanuit het niets in de bioscopen terechtkwam. Nog steeds zei het mij niks, maar de vele lovende reacties maakten mij toch wel geïnteresseerd naar deze film. Dus toch deze thriller/horror film een kans gegeven, maar het eerste wat in mij opkwam is, wat is hier horror aan. Voor mij is Get out niet meer dan een thriller. Een thriller waarbij het verhaal vrij traag wordt opgebouwd naar een redelijk bizar slot. Spannend vond ik het niet echt en qua speelduur mocht het van mij best wat korter duren. Ik vond Get out een flinke tegenvaller, helemaal na al die lovende berichten.
#8 The Hunter's Prayer (2017)
Verenigde Staten / Spanje / Duitsland
Actie / Thriller
91 minuten
39 stemmen
FTV
Een 13 in een dozijn actiefilm over een huurmoordenaar die besluit om zijn doelwit niet om te brengen maar juist het leven probeert te redden en oude collega's achter zich aan krijgt die het meisje alsnog proberen te vermoorden. The Hunter's Prayer blinkt nergens uit, maar weet met het vrij hoge tempo en de voldoende (redelijke) actiescènes, prima te vermaken.
#9 Les Insoumis (2008)
Frankrijk
Misdaad
100 minuten
70 stemmen
RW
Maar weer eens herzien, gezien ik eigenlijk vrijwel niks meer van deze film wist. Misschien ook wel terecht, want het was gewoon een matige bedoeling. Het verhaal was matig, tempo lag niet al te hoog en ik miste vooral spanning. Het was vooral het einde met de spectaculaire aanval op het politiebureau wat ervoor zorgt dat Les Insoumnis toch nog een hoogtepunt bevat, want de rest valt echt flink tegen.
#10 Le Premier Cercle (2009)
Frankrijk / Italië
Misdaad / Thriller
95 minuten
169 stemmen
FTV
Tegenvallende misdaadthriller, die als actie op de Blu-ray cover vermeld staat. Daar ben ik dus mooi ingetrapt. Ging er dus al met hele andere verwachtingen in, maar al snel werd me duidelijk dat Le Premier Cercle die verwachtingen niet kon waarmaken. Ondanks dat de knop snel was omgedraaid kon ik eveneens niet bepaald genieten van deze film. Verhaal is matig, de uitwerking tussen vader en zoon is matig, evenals de verboden liefde van de zoon. Het verhaal had best meer spanning en actie mogen bevatten, nu was het toch een vrij trage misdaadthriller.
#11 Source Code (2011)
Verenigde Staten / Canada
Actie / Mystery
93 minuten
3164 stemmen
FTV
Onder aanvoering van Jake Gyllenhaal die een sterke prestatie neerzet vertelt Source Code het verhaal achter een soldaat die dankzij de Source Code telkens op het zelfde moment teruggaat in de tijd om op die manier een bomaanslag te proberen te verijdelen. Een sterk spelende Gyllenhaal, een vlot verhaal en voldoende spanning zorgen voor anderhalf uur vermaak. Kleine tegenvaller is het wat eenvoudige einde, maar voor de rest is het een behoorlijke film.
#12 The Firm (2009)
Verenigd Koninkrijk
Drama
90 minuten
170 stemmen
FTV
Weer een voorbeeld dat de info op het hoesje misleidend is. Onder de alternatieve naam uitgegeven als Milwall Hooligans en als genre actie. Hoe dan ook is deze film zeker geen actiefilm. Zoals hier staat aangegeven een drama. Een drama over een jongen die de leider van een bende hooligans ontmoet, en zo tegen hem opkijkt, dat hij zich volledig anders gaat gedragen en kleden en zelf één van de hooligans wordt. Van de actiescènes moet The Firm het niet hebben, want die zijn nauwelijks aanwezig. Het doen en laten van de hoofdrolspeler is redelijk interessant, maar zorgt tegelijkertijd ook voor een film die best overgeslagen mag worden.
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
98 min
FTV
<250 stemmen
Verenigd Koninkrijk
Algemeen klassement
4013 + 98 + 10 + 5 = 4126
Periode klassement
17
Landen klassement
52 + 2 = 54
Rariteiten klassement
3
Matige film over twee corrupte agenten die overal lak aan hebben. Als parodie of hommage op de buddy-cop-movies niet geheel geslaagd. Er zitten zeker wel een aantal grappige scenes tussen en de cast doet het ook wel aardig. Maar de film is te rommelig gemonteerd en de personages weten niet te boeien.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Wat is het tijdsbestek dat je maximaal een film noteert. Ik zou graag een film van begin deze maand willen noteren, alleen weet ik niet of je dit goed vind!
Films die je vanaf 2 juli hebt gezien kan je registreren zolang het op een correcte manier gebeurt. Als je het topic doorbladert, heb je voorbeelden genoeg hoe het moet. Het schrijven van een recensie is optioneel. Alle genres zijn toegestaan behalve die met het label 'adult'.
Miszmi
-
- 3240 messages
- 598 votes
Saw III (2006) - 113 minuten - FTV – 19 juli 2017 – 3100 stemmen – 123 punten - Tussenstand: 1717 punten
3.5*
Saw IV (2007) - 95 minuten - FTV – 19 juli 2017 – 2241 stemmen – 105 punten - Tussenstand: 1822 punten
3*
Saw V (2008) - 92 minuten - FTV – 20 juli 2017 – 1796 stemmen – 102 punten - Tussenstand: 1924 punten
3*
Saw VI (2009) - 90 minuten - FTV – 20 juli 2017 – 1350 stemmen – 100 punten - Tussenstand: 2024 punten
3*
Saw 3D (2010) - 90 minuten - FTV – 20 juli 2017 – 1110 stemmen – 100 punten - Tussenstand: 2124 punten
3*
Algemene recensie over alle zeven delen: De eerste twee delen waren mij al bekend, waardoor de verrassing er grotendeels wel af was. Toch vond ik het concept goed, niemand werd daadwerkelijk vermoord (als je het zo kan noemen natuurlijk) en eigenlijk kwamen er alleen slachtoffers die het verdienden, op een enkeling na.
Het is niet zo dat het per deel veel slechter wordt. Het eerste deel is het best, gevolgd door deel twee of drie, twijfel nog welke ik beter vind. Deel drie sluit meer aan bij het eerste deel, waar deel twee soms nog wat uit de bocht vliegt. Toch merk ik ieder deel dat het hele concept eigenlijk een beetje wordt vernietigd. Waar in het begin daadwerkelijk iedereen de mogelijkheid had om te overleven, werd dit steeds een beetje minder. Soms kon je niet overleven omdat de ontvoerde jouw lot in zijn handen had, eigen keuzes begon ik steeds meer te missen. Dit verpeste het voor mij wel een beetje, juist dat gedeelte vond ik zo sterk aan het begin, dat je daadwerkelijk je eigen lot in handen had. Daarom scoren alle delen na deel 3 ook 3*. Natuurlijk zit er hier en daar wat verschil tussen, maar geen enkel deel is slecht genoeg voor een onvoldoende, maar ook niet goed genoeg om hoger te geven.
Dat er af en toe wordt afgeweken van de principes van Jigsaw kan ik wel mee leven, zolang daar vervolgens dan maar een helder antwoord op kwam. Echter had dit verder wel in ere gehouden moeten worden om alle delen (bijna) net zo sterk te krijgen. Het psychologische spelletje was hiermee deels afgedaan. Natuurlijk stond iedereen voor wie het spelletje was bedoeld nog voor keuzes, waarbij het psychologische nog duidelijk naar voren kwam, maar door niet iedereen dezelfde kansen te geven, werd dit gewoon afgedaan. In deel één hadden beide net zoveel kans om te overleven. Allereerst hadden ze beide hun voet af kunnen zagen, maar er was zelfs een sleutel aanwezig.
De acteerprestaties zijn in ieder deel eigenlijk vergelijkbaar. Waar Bell een heerlijke prestatie levert, in deel 7 zie je hem bijvoorbeeld nauwelijks en dit merk je gewoon is de rest aardig of matig. Er is voor mij verder niemand die er bovenuit springt. Af en toe zat er ook iemand tussen die mij helemaal niet te pakken kon krijgen, bijvoorbeeld Gina Holden in het laatste deel. Zij sprak mij totaal niet aan en haar gevoel kwam ook niet bij mij binnen. Zo kwam dit in andere delen ook af en toe voor, maar over het algemeen waren de prestaties wel aardig.
Het is allemaal dus wel oké. Vooral dat het concept niet volledig in ere wordt gehouden heeft het voor mij deels afgedaan. Het wordt nergens echt slecht, maar het had beter gekund. Ik ben in ieder geval benieuwd wat ze in het achtste deel nog weten te brengen. Aangezien het een horrorfilm is, mag het van mij best zo wezen dat Jigsaw (met een goede uitleg) zelf nog in leven is. Dat hij bijvoorbeeld alsnog naar Noorwegen is gegaan om die behandeling te nemen en dat ze bijvoorbeeld Zep hebben gebruikt als lijk.
scorsese
-
- 13160 messages
- 11071 votes
80 min
FTV
<250 stemmen
ZW en silent
Verenigde Staten
Algemeen klassement
4013 + 80 + 10 + 5 = 4108
Periode klassement
17 + 1 = 18
Landen klassement
54 + 1 = 55
Rariteiten klassement
3 + 2 = 5
Redelijke film over een man die de kans krijgt om te trouwen met zijn favoriete actrice. De fysieke humor van Buster Keaton is altijd wel geslaagd. Desalniettemin minder spectaculair dan de twee andere films die ik van de man heb gezien. Het tempo ligt hoog genoeg en uiteraard vanuit filmhistorisch oogpunt altijd interessant om een film als deze te zien.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#39. Moonlighting Wives (1966)
86 minuten - FTV - <250
USA
Algemeen: 86 + 10 + 5 = 101 (Totaal: 3685 punten)
Landen: 1 (Totaal: 48 punten)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/5115Z339W9L._SY445_.jpg
Dit is natuurlijk wel een leuk bedacht concept over hoe een secretaresse via een goed betaald bijbaantje plots een lucratieve business uit de grond weet te stampen, met name een high class prostitutiebureau een escortbureau zoals we dat nu zouden noemen. Voor wie hoopt hier veel naakt te zien, vergeet het. Verder dan dames in lingerie of bikini gaat het niet. Een topless scène werd gewoon vanop de rug gefilmd. Je moet het dus stellen met veel blabla en weinig boem boem. Voor een film van bijna anderhalf uur veel te lang. Te veel drama en te weinig exploitatie met een verhaal dat zich op een nogal saaie en voorspelbare manier voortsleept. Het kleine budget of amateur cast is geen excuus, ze hadden blijkbaar genoeg geld om het in kleur te filmen. Er zijn genoeg voorbeelden van exploitatiefilms die hetzelfde euvel hadden en wel een degelijk product afleverden op kortere tijd en in zwart/wit. Eigenlijk wilde ik Aroused (1966) zien, maar helaas bleek het niet de goede versie te zijn. Dan deze maar gekeken, een tegenvaller... ondanks de fraaie poster.
Baggerman
-
- 10839 messages
- 8277 votes
#26 The Longest Day (1962) - MovieMeter.nl
USA
180 minuten
FTV
>250 stemmen (2063)
ZW
http://www.mediamarlin.nl/wp-content/uploads/2014-06-05-LongestDay6.jpg
The Longest Day maakt bij mij zijn grote status als klassieker niet echt waar. ja, de film zit bomvol bekende namen en het is best leuk om ze allemaal te proberen te spotten. De karakters blijven echter allemaal bordkarton en sommige zijn zelfs irritant (Connery). Bovendien is de film door allerlei zijpaden véél te lang. Veel van de Duitse stukken vond ik bijvoorbeeld niet veel toevoegen aan de film en ook Henry Fonda's deel leek alleen maar 'er ingeschreven om hem een rolletje te geven'. Daarnaast oogt de film op veel vlakken toch echt wel verouderd.
Voor die tijd geweldig en nu nog steeds wel kijkenswaardig, maar geen topper.
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
https://www.moviemeter.nl/images/cover/442000/442500.jpg?cb=1460991857
Le Scaphandrier (2015) - MovieMeter.nl
Canada
Horror/thriller
78min
FTV
<250stemmen (22)
IMDb 4,5/10
horrorfilm van Alain Vézina, alles draait rond een schip dat 100 jaar geleden is gezonken, een groep schattenjagers vinden het schip en halen allemaal kostbare dingen uit het schip naar boven, van dan af word de één na de andere persoon afgeslacht, de film zit eenvoudig zelfs soms heel simpel in elkaar, vol hilarische scènes en liters bloed en vol gore scenes, kortom een super komische horrorfilm die vlot wegkijkt 2,5*
https://www.moviemeter.nl/images/cover/1000/1027.jpg?cb=1365082318
Days of Thunder (1990) - MovieMeter.nl
U.S.
Actie/romantiek
107min
RW
>250stemmen (713)
IMDb 5,9/10
horizons
-
- 5687 messages
- 2402 votes
alexpsyforever
Die is verdwenen. Werd eens tijd voor wat anders.
Pixels gewoon kijkenn. 
#17 That Girl in Yellow Boots (2010)
India | 103 minuten | <250 stemmen | FTV | 2010
Punten 103 + 5 + 10 = 118
http://2.bp.blogspot.com/-2620NH2Cac0/TlyDaCtfSgI/AAAAAAAAAcE/BvhMRx3CKGY/s1600/IMG_1344.jpg
Wat eigenzinnige film en niet iets wat je 1-2-3 met de de filmindustrie met India in verband brengt. Alleen daarom al het bekijken waard. Misschien net iets te lang middenstuk omdat het als je beetje oplet al snel duidelijk is maar Koechlin speelt haar rol goed.
#18 Dope (2015)
Verenigde Staten | 103 minuten | FTV | 2015
Punten 103+10 = 113
https://i.ytimg.com/vi/strEm9amZuo/maxresdefault.jpg
Nerds, hiphop en wat punk verpakt in een klein misdaad verhaaltje. De frisse aanpak doet de film goed en zelfs het iets te moralistisch gebrachte einde (hoewel niet onwaar) doet de film geen schade.
Verenigd Koninkrijk | 113 minuten | <250 | FTV | 2013
Punten 113+10+5 = 128
Het klassieke verhaal nog een keertje verfilmd. Ondertiteling uitzetten zodat je de focus nog meer hebt op het klassieke taalgebruik wat qua ritme gewoon veel leuker werkt. Aankleding en alles is netjes gedaan en de soundtrack past er ook goed bij. De cast bestaat uit aantal (half)bekendere namen zoals Skarsgard, Smit-Mcphee en Giamatti. En als Transformers fan natuurlijk Hailee Steinfeld die naar alle waarschijnlijkheid de hoofdrol speelt in de aankomende Bumblebee film.
De film zelf is natuurlijk zo voorspelbaar als maar kan zijn mist wat pit her en der maar slecht wordt het gelukkig nooit.
Verenigde Staten | 88 minuten | FTV | 2015
Punten 88+10 =98
http://www.iamag.co/features/itsart/wp-content/uploads/2015/08/The-Final-Girls-5.jpg
Erg leuke slasher-komedie variant. Regissuer stopt er zelfs aantal hele mooie plaatjes qua beeld in zoals de confrontatie op het eind. Fijn gedaan!
En dan drie films in de herziening, keuze van de kinderen:
Verenigde Staten | 144 minuten | 2007
Punten 144
http://www.geekedoutnation.com/wp-content/uploads/2014/06/2007_transformers.jpg
Begin van de serie. Heerlijke en meesterlijke blockbuster. De blauwdruk waarmee veel andere blockbusters succes hebben gehad. De aanval op de basis in de opening blijft geweldig maar bovenal de aanval van Scorponok op dat dorp is fenomenaal met een excellerende Jablonsky voor de soundtrack. Geweldig ook hoe Bay & Special Effects departement zoveel bij daglicht laten zien en niet veel in het donker verstoppen (Pacific Rim euvel).
#22 Transformers: Revenge of the Fallen (2009)
Verenigde Staten | 150 minuten | 2009
Punten 150
https://i.ytimg.com/vi/vEdoDKgDWBE/maxresdefault.jpg
Film met veel kritiek. En, ja, er zitten wat matige dingen in maar de grote fun overheerst toch tot en met en zo slecht is het plot nu ook weer niet. Dat gevecht in het bos blijft geweldig. Heerlijk de kleine details tijdens die gevechten.
#23 Transformers: Dark of the Moon (2011)
Verenigde Staten | 154 minuten | 2011
Punten 142
https://i.ytimg.com/vi/zZJgZw4KsR4/maxresdefault.jpg
Ook derde deel blijft top. Erg jammer dat de editing/continuïteit op momenten gewoon slecht gedaan is (snelweg scene en autobots gevangen als grootste voorbeeld). Maar daarentegen staat wederom de fun en grootse actiescènes. Sentinel Prime is een toffe tegenstander. De grap met Spock blijft leuk.
GoodOldJack
-
- 1339 messages
- 4625 votes
Japan
160 minuten
FTV
Minste van de vier Kurosawa's die ik gezien heb. Geraakte echt niet volledig in de film, (verhaal)technisch uiteraard wel meer dan ok. Voldoende zonder meer.
Verenigde Staten / Duitsland
101 minuten
FTV
Mja ook gewoon degelijk zonder meer, laat Jim Carrey maar gek en komisch doen, kan die beter. (Aanrader: Zijn zaalshows die op youtube te vinden zijn, vind ik persoonlijk hilarisch).
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
#40. Help Wanted, Female (1968)
67 minuten - FTV - <250
zwart-wit
USA
Algemeen: 67 + 10 + 5 = 82 (Totaal: 3767 punten)
Rariteiten: 1 (Totaal: 39 punten)
Landen: 1 (Totaal: 49 punten)
https://www.grindhousedatabase.com/images/Help_wanted_female_1.jpg
Redelijk interessante exploitatiefilm met alle nodige elementen om het boeiend te maken, zwart/wit cinematografie, vrij aantrekkelijke dames (behalve die blonde die graag strip-tease deed had zo een lelijk botoxgezicht) en genoeg vrouwelijk naakt op een stijlvolle manier. Het begon in elk geval al zeer interessant en de ontwikkelingen zijn interessant hoewel je door een handeling van een karakter meestal al wist wat de volgende stap ging zijn. Nogal voorspelbaar en vooral de mannelijke protagonist deed of zei nogal rare dingen die de film minder maakten. Dat hij de typische ouwe geilaard is hielp natuurlijk ook niet. Het meeste interessante karakter was het meisje dat karate kon (zie foto), ook het meest aantrekkelijk. Jammer dat ze dan voor een groot deel van de film verdwijnt. De twist vond ik dan nog wel leuk, maar uiteindelijk bleek alles maar een droom van de sleazebag dus dat vond ik dan wel een flinke tegenvaller. Ik ken niet veel van snuff movies, maar deze had er elementen van.