• 178.145 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.194 actors
  • 9.373.625 votes
Profile

Horrorfilm challenge zomer 2016

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

alexspyforever, ik ben er inmiddels helemaal doorheen. Zag nog wel een of andere documentaire, leek me wel interessant. Totdat ik zag dat het 400 minuten duurt, weg interesse . Halloween heb ik een jaar geleden allemaal nog gezien. Ga nu denk ik meer bezig met films die geen of een zeer beperkt aantal vervolgen heeft

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Mummy's Hand (1940) - FTV - 4 punten - 8 juli 2016 (14 films, 61 punten)
http://pics.filmaffinity.com/the_mummy_s_hand-225084186-large.jpg
Niet al te beste mummie film uit de Universal stal.
Dick Foran en Wallace Ford maken in hun rollen veel (gedateerde) grappen, waardoor het horror gehalte gelijk op een laag pitje komt. Verder halen ze Kellaway's personage wel erg gemakkelijk over om met ze op expeditie te gaan, maar dat kan ook een beetje door de speelduur komen: veel tijd hadden ze er immers niet voor.
De snelheid waarin alles moet komt meer aspecten uit het verhaal niet ten goede. Zo is het niet geloofwaardig dat Peggy Moran's karakter op het einde ineens verliefd is op Steve. Daarnaast komt ook het subplot met haar en de hogepriester/museum directeur die haar het eeuwige leven wil schenken naast zijn zijde ook niet goed over. Het lijkt allemaal wat te ongeloofwaardig.
De mummie, die als marionet gebruikt word, loopt er een beetje bij en naast. Echte dreiging gaat er nooit van hem uit en ik moet zeggen dat de make-up van hem ook wat tegenvalt, zeker als je het vergelijkt met die van Karloff.
Het lijkt er allemaal een beetje op alsof er 'weer even vlug een film gemaakt moest worden'. Het verhaal stelt maar weinig voor, de humor is mij wat te gedateerd en de mummie valt tegen en is eigenlijk wat aan de saaie kant.
1,5*

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

alexspyforever Vannacht! Ga ik door de grens van 100!

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

X aka Man with the X-ray Eyes (1963) - FTV - 8 juli 2016 - 4 punten (30 films - 107 punten)

https://d1466nnw0ex81e.cloudfront.net/n_iv/600/849539.jpg

Geen horror hier, maar wel op imdb.
Moest ik doorheen dingen kunnen kijken en dat ook kunnen controleren ik zou wel weten wat te doen. Nu goed dat zou dan weer eerder een erotische comedy opleveren in plaats van een dramatische film als deze. Moesten ze hier een remake van maken, ze zouden wellicht wel wat naakt laten zien. Het drama aspect van de film is goed uitgewerkt, al is het allemaal wel voorspelbaar. Ofwel zal de persoon in kwestie zijn krachten misbruiken ofwel zijn er andere malafide personen die er munt uit willen slaan. De protagonist valt aan beide zaken ten prooi. Het einde lijkt weer zo typische ziekte van de tijd, met God, de zonde en de duivel. Het laatste shot met die zwarte ogen ziet hij er echt wel als een duivel, hetgeen hij voor mij toch niet was. Goede speciale effecten wanneer de x-straal ogen van het hoofdpersonage in werking treden. Al vind ik het wel raar dat als hij door een omgekeerde speelkaart heen kan kijken hoe hij in godsnaam kan zien welke afbeelding die kaart heeft aan de andere zijde. Tenzij ze ook nog eens een reflecterende functie hebben. Leuk om eens een keer gezien te hebben, maar hier had volgens mij meer ingezeten.

joolstein ik wilde ook wat kalmer aan doen nu dat we toch voorbij John Milton zijn, maar Gang_Star blijft mij en ook jou onder druk zetten

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

The Tingler (1959) - FTV - 8 juli - 4 punten (10 films - 32 punten)

https://kpbs.media.clients.ellingtoncms.com/img/photos/2011/04/27/tingler_poster_04_t600.jpg?4326734cdb8e39baa3579048ef63ad7b451e7676

De Percepto-effecten missen we natuurlijk in de thuisbioscoop, maar met een beetje creatief gebruik van de elektrische vliegenmepper zou dat ook nog wel te doen moeten zijn.

Eerste helft is vrij typische jaren 50 horror-film, maar in de tweede helft gaat de film compleet loos en staan we hier zo'n 55 jaar na de premiere nog wel behoorlijk perplex.

3e plaats in mijn jaren 50 horror top 10 (na Night of the Demon en Them!)

4*

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#25 The Black Cat (1934) 2* - FTV - 5 punten - 8 juli 2016 - Totaal 99+5= 104 punten

http://www.timeoutdubai.com/images/content/the_black_cat_1934/innerbig/89Blackcat_1_innerbig.jpg

The Black Cat is gebaseerd op een Edgar Allan Poe verhaal met in de hoofdrollen Boris Karloff en Bela Lugosi. Alleen al deze feiten maakten mij nieuwsgierig naar deze film. Het verhaal zelf is helaas matig en bevat inhoudelijk niet genoeg om daadwerkelijk te kunnen vermaken. Kort samengevat is het eigenlijk niet meer dan een mager uitgewerkt wraakthema. Het is vooral een film wat erg traag verloopt. Karloff speelt als slechterik weer een sterke rol en ook Lugosi weet een overtuigende rol neer te zetten. Helaas bied de film niet veel meer. Aan het einde wilt Verdegast Poelzig nog villen maar dat gebeurd jammer genoeg niet het ligt in de lijn van de verwachtingen dat dit in die tijd niet gebeurde neem ik aan, maar het zou wel nog een interessante scene kunnen zijn geweest.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Mummy's Tomb (1942) - FTV - 4 punten (15 films, 65 punten)
https://witneyman.files.wordpress.com/2010/07/the-mummys-tomb.jpg
Goed, waarom deze 'The Mummy's Tomb' heet is mij een raadsel, maar hetzelfde kan gezegd over diens voorganger 'The Mummy's Hand'.
Een kleine 30 jaar na de gebeurtenissen uit de laatstgenoemde film blijkt de hogepriester waar ze mee te maken hadden nog te leven en hij stuurt zijn opvolger met Kharis naar Mapleton om wraak te nemen op de schenders van het graf en hun nageslacht.
Een weinig bijzonder relaas volgt waarin Kharis een voor een de mensen vermoord en zelfs nog een aantal balkons beklimt. Dit laatste vind ik met dat stramme, eeuwenoude lichaam toch wel een vak apart, maar goed.
Het tempo ligt wel weer enorm hoog, want niet alleen duurt deze nog eens zo'n 6 minuten korter dan zijn voorganger, maar ze vullen ook nog eens ruim 10 minuten met flashbacks naar de gebeurtenissen uit de voorgaande films.
Lekker makkelijk film maken zullen we maar denken en helaas komt er hierdoor wat minder van de mummie actie.
De mummie in het Amerikaanse platteland vind ik niet echt werken. Ook Turhan Bey's karakter wil niet echt lekker uit de verf komen. Vooral niet wanneer ze weer met een lame liefde/ontvoeringsplot komen tussen hem en Elyse Knox d'r personage.
Om nog even terug te komen op de mummie: deze word gespeeld door Lon Chaney. die tussen '41 en '45 van Universal zo'n beetje ieder bekend horror figuur mocht portretteren. Slecht doet hij het niet, maar helaas is wederom maar een kleine rol voor hem weggelegd. Net zoals in 'The Mummy's Hand' loopt de mummie er wat bij als een bijrol, maar treed deze niet vaak naar de voorgrond.
Het hoogtepunt van de film is het einde waarin het hele dorp een klopjacht naar de mummie inzet. Het was me al eerder bij de Universals opgevallen dat ze er goed in waren om scenes met grote meutes mensen te schieten.
Mede door de korte speel duur is deze film, net zoals zijn voorganger, best makkelijk te bekijken. De kwaliteit van de prent vind ik alleen wederom niet super. Het acteer werk is matig, de personages kennen weinig diepgang, de mummie komt nergens bedreigend over, evenals de hogepriester en zo kan ik nog wel meer dingen noemen.
Nog twee films uit de 'Kharis legacy' te gaan, maar ik twijfel eraan of ik deze reeks af ga kijken.
Ik ben wel zo'n type die meestal een reeks (films) wil afzien als ik er eenmaal aan begonnen ben, hoe slecht ik het ook vind. Een beetje rare gewoonte eigenlijk.
Ook 1,5* voor deze flick.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

Ik had mezelf een paar jaar geleden al eens voorgenomen om alle Universal horrors te bekijken en deze challenge vormt een prima mogelijkheid om dit eindelijk eens te doen.

Misschien moet ik er morgen toch maar eens wat anders tussen gooien voor de afwisseling, er staan hier al meer dan genoeg mooie suggesties.

Keep up the good work everybody! Ik beleef er tot nu toe veel plezier aan om veel voor mij onbekend werk te ontdekken en jullie reviews erover te lezen.

Kondoro

• 11521 messages
  • 2862 votes

#5 Dawn of the Dead (1978) - FTV - 3 punten (punten totaal: 14) - 8 juli 2016

https://invisibleworkfilmwritings.files.wordpress.com/2014/05/i-moviesguide-com.jpg

Daar zijn we weer en ik heb zeker geen spijt van mij keuze om toch maar eens de oudere (eerste) versie van Dawn of the Dead te gaan kijken. Het was mijn idee om eerste Night of the Living Dead (1968) op te zetten. Nu ben ik nog niet ingewijd in de zwart/wit films en wil hier mijn aandacht goed op kunnen richten, wanneer ik tijd en zin heb maar ook vooral concentratie wat ik op het moment mis. Mijn keuze toch om deze toch even iets te wijzigen en aangezien Dawn of the Dead als tweede komt in de George A. Romero reeks en tevens erg vermakelijk. Toch moet ik toegeven dat ik de remake Dawn of the Dead (2004) leuker vond, niet speciaal beter want ze hebben allebij zo z'n dingetjes!

Dawn of the Dead is heerlijk ouderwets waar je gewoon kan zien dat ze het moeten doen met de dingen die ze hebben en- verzinnen waardoor er vaak wel identieke aan zit. Zoals bij Dawn of the Dead: Zombie-Smurfen, heel leuk bedacht en gemaakt waar je, bij de reguliere zombie films vooral hangend vlees ziet omdat, makkelijk gezegd, ze nu meer kunnen dan in '78. Toch erg leuk gebracht en vooral op zo'n manier dat je, je er nier aan stoort!

Dawn of the Dead is in vergelijking met zijn Re-maker totaal niet gelijkwaardig. Ze binden alle twee dan misschien wel het zelfde concept aan de film maar vooral van begin tot eind is de film in veel fronten totaal anders waardoor je het bijna geen Re-make meer durft te noemen. Het enigste wat gelijk aan is, is dat ze alle twee in een winkelcentrum zitten. That's all!

Het verhaal was ook prima. Toch vond ik de film aan zijn speelduur iets te lang waardoor het wat langdradig werd. Vooral de vele shots met de zombies vond ik na een tijdje wel prima. Die waren er net iets te vaak. Ook de clichématige scene's en keuzes waren er genoeg.

Heb waarschijnlijk er persoonlijk iets meer van verwacht dan daadwerkelijk uitgekomen is en ik deze film toch niet zo speciaal vond, ondanks dat het een klassieker is hij was soms traag maar bleef toch nog wel leuk. Vooral qua bloedgebruik was er geen houden aan. Afijn, prima filmpje maar helaas minder dan verwacht, gebeurd ook eens. Ik weet dat mensen hier niet mee eens zijn maar, ik werd er niet warm of koud van.

Volledig spoiler-bericht: Dawn of the Dead (1978)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Gang_Star wrote:

#25 The Black Cat (1934) 2* - FTV - 5 punten - 8 juli 2016 - Totaal 99+5= 104 punten

Het blijft mij verbazen wat mensen toch in deze film blijven zien, maar met jou nu toch al een 3de persoon (ook ik en Richard_Voorhees) die er niet van onder de indruk ben.

Dus ook aan jou beveel ik deze aan:

The Raven (1935)

Ook weer een conflict tussen Lugosi en Karloff maar deze keer is er wel meer actie en een naar mijn mening beter verhaal, veel duidelijker en minder vaag dan The Black Cat. Totaal verschillend van The Raven uit 1963 die je eerder hebt gezien deze challenge. Trouwens ik vind van van alle Universal klassiekers (alhans van de officiële) ook The Invisible Man veruit de beste.

Miszmi en wat voor een franchise zou je willen aanpakken, zie je nog iets anders graag buiten slasher?

Kondoro0614 ik kan er inkomen dat Dawn of the Dead origineel tegenwoordig minder impact heeft en langdradig is, dat heb ik nu ook. Maar de remake vind ik al meer een parodie met heel vervelende karakters. En op Braindead en Return of the Living Dead na moet ik niets hebben van zombie komedies (of horror komedies in het algemeen) en als ik één ding haat zijn het wel rennende zombies. Een zombie is een ondode die horen traag te zijn, nuja dat is mijn mening

Ik ben er zeker van dat Day of the Dead (1985) je beter zal bevallen zeker op het vlak van gore.

Richard_Voorhees ik begrijp het volkomen dat je wil afwisselen. Als ik de ene na de andere matige horror sci-fi bekijk dan moet ik er gewoon wat anders tussen gooien. Nu goed als je van Peter Lorre houdt (nog zo een icoon) dan zijn deze films misschien nog wel iets voor jou

Mad Love (1935)

The Beast with Five Fingers (1946)

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

Daar heb ik net een stukje bij de film over geschreven, komt er nu aan

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#26 The Raven (1935) 3* - FTV - 5 punten - 8 juli 2016 - Totaal 104+5= 109 punten

http://3.bp.blogspot.com/-sN-W4pyFNi4/UlpFU0U-sBI/AAAAAAAAuFo/soyi1XlyVI8/s1600/PDVD_114.BMP

Een film over een chirurg die een vrouw helpt nadat ze een auto-ongeluk heeft gehad. Het is de rode draad in dit verhaal dat uiteindelijk leidt tot een vrij macabere situatie. Het is jammer dat na het ongeluk het verhaal wat traag verder gaat, want de tweede helft van de film maakt toch een hoop goed in vergelijking met de eerste helft. Vanaf de ingreep van Vollin aan Bateman wordt de film een stuk interessanter. Bateman wordt gezien als een monster na die ingreep, maar persoonlijk vind ik monster een te groot woord. Hij is verminkt, maar naar mijn idee geen monster. Het moment dat hij de spiegels ziet vond ik één van de beste scenes tot dat moment, maar daarna volgen ook nog enkele prima momenten. Zo was de 'torture' kamer overduidelijk ook mede geïnspireerd door The Pit and the Pendulum interessant, maar ook de martelwerktuigen, de kamer die via een lift naar beneden komt en de kamer met de muren die naar elkaar toe schuiven waar na een worsteling uiteindelijk Vollin zelf in terechtkomt . Boris Karloff en Bela Lugosi spelen uiteraard weer sterk en het is dan ook jammer dat de film laat op gang komt, want inhoudelijk viel het mede dankzij de tweede helft niet tegen.

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

Empire of the Ants (1977) – FTV– 3 punten – 8 juli 2016 (31 films -99 pnt.)

(afbeelding)

Review: Hilarisch slechte film. De eerste helft van de film als ze bij Dreamland shores zijn en in het mangrove moeras, kon ik nog wel hebben maar zodra ze daar uit zijn werd zelfs mij te erg. Dat klopte gewoon niet met het eerste gedeelte. Verder was het acteerwerk slecht, effecten waardeloos. Echte seventies pulp.

Empire of the Ants (1977)

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

alexspyforever, slasher is wel het voornaamste dat ik in horror kijk. Ik vind het echter belangrijker dat er een leuk verhaal te vinden is en dat mist ik veel slasher movies. Ik zie wel. Ben ook net aan een nieuwe serie begonnen, dus denk dat films sowieso even op een extreem laag pitje komt te staan. Ben na al die Jason films wel weer even klaar met horror. Ik heb variatie nodig, kan geen 8 weken lang alsmaar horrorfilms kijken. Ga het dus afwisselen met de 'nieuwe' serie.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Miszmi wrote:

Ben na al die Jason films wel weer even klaar met horror. Ik heb variatie nodig, kan geen 8 weken lang alsmaar horrorfilms kijken. Ga het dus afwisselen met de 'nieuwe' serie.

Horror heeft veel subgenres, dus er is genoeg variatie. Als je natuurlijk voortdurend slasher en films uit dezelfde reeks kijkt, dan is het logisch dat je er genoegvan krijgt. Die variatie moet je zelf een beetje inbouwen

Kondoro

• 11521 messages
  • 2862 votes

alexspyforever wrote:

Kondoro0614 ik kan er inkomen dat Dawn of the Dead origineel tegenwoordig minder impact heeft en langdradig is, dat heb ik nu ook. Maar de remake vind ik al meer een parodie met heel vervelende karakters. En op Braindead en Return of the Living Dead na moet ik niets hebben van zombie komedies (of horror komedies in het algemeen) en als ik één ding haat zijn het wel rennende zombies. Een zombie is een ondode die horen traag te zijn, nuja dat is mijn mening

Ik ben er zeker van dat Day of the Dead (1985) je beter zal bevallen zeker op het vlak van gore. =]

Ben zeker niet vies van oude film Johan. Zwart/Wit, zoals aangegeven, zal ik nog moeten ontdekken, heb er in mijn leven nog maar eentje gezien: It! The Terror from beyond Space (1958). De rest is allemaal Up-To-Date en/of kleur. Horror/Komedie ik weet vaak niet wat ik er van moet vinden, heb een paar gezien maar dan word er zo on-serieus mee gedaan dat ik me helemaal niet kan vermaken met zo'n film maar, dat heb ik niet snel. Ook deze films zou ik kunnen door staan. Wat betreft het rennen vind ik wel gaaf maar, inderdaad zoals je al zei: het zijn ondode. Dus rennen zou niet zo leuk zijn. The Walking Dead is de type zombie waar ik van houd. Rennen niet, en pakken niks vast. Want als ik ergens een ontiegelijke hekel aan heb binnen de zombie- genre zijn het wel zombies die dingen op kunnen pakken en dan krijgen we weer het verhaal over de ondode. Ben groot zombie liefhebber maar, heb al genoeg misspogingen gezien!

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

The Neon Demon (2016) - FTW - 2 punten - 8 juli 2016 (tussenstand totaal: 5 films, 9 punten)

http://s3.birthmoviesdeath.com/images/made/neon_demon_4_15_1050_591_81_s_c1.jpg

"Een regelrechte nachtmerrie". Deze uitdrukking hoor je vaak voorbij komen. Meestal nadat iemand een intens enge horror heeft gezien. Of een heel moeilijk te bevatten film. Zelden wordt ermee bedoeld dat de film écht als een nachtmerrie aanvoelde.

The Neon Demon doet dat wel. Letterlijk rillend liep ik de bios uit en als in een geluidloze roes ben ik naar huis gereden. Exact dat gevoel nadat je net bent wakker geschrokken uit een heel emotionele nachtmerrie; de beelden nog (half) voor je ziend maar ze niet kunnen vastgrijpen. Niet begrijpend waarom je zo geëmotioneerd bent.

Vooraf waren m'n verwachtingen zo enorm hoog dat het eigenlijk alleen maar kon tegenvallen, en nóg heeft The Neon Demon me op alle fronten weten te verrassen. Dat Refn visuele wondertjes creëert met perfecte soundtracks en de meest onverwachte geweldsexplosies wisten we al, en dat doet hij hier ook, maar deze film is nog zoveel meer dan dat.

Ik ga niet eens proberen alle indrukken te omschrijven, daar zijn woorden niet geschikt voor. Wel wil ik er één ding uitlichten: de spanning. Nooit heb ik zo geluidloos, minimaal ademend naar een film zitten kijken. Het was bijna alsof de bioscoopzaal onderdeel was van die vreemde koortsdroom die zich op het scherm voltrok.

Ik kom er even niet meer uit, merk ik. En ik wil eigenlijk ook niets verklappen voor wie hem nog niet heeft gezien, dus ik laat het hierbij.

The Great Gatsby is in ieder geval tegen al m'n verwachtingen in onttroond. Hier staat geen enkele maat op. Volstrekt unieke belevenis.

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

The Invisible Man (1933) – FTV– 5 punten – 9 juli 2016 (32 films -104 pnt.)

http://www.seboquerelle.com.br/app/arquivos/img/default/produto/200x170/24184_full.jpg

Review: Kort maar krachtig! Wat een heerlijke film. En mijn tweede James Whale. Mijn eerste was The Old Dark House (1932). Maar deze is nog beter, al was het maar omdat hier fantastische special effects zijn. De film was op sommige momenten zeer grappige maar er hangt toch de hele tijd ook een dreigende sfeer. Doordat de fim zijn tijd ver vooruit was, is het nu nog steeds een leuke film om naar te kijken.

The Invisible Man (1933)

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

Gong Tau: An Oriental Black Magic (2007) – FTV– 2 punten – 9 juli 2016 (33 films -106 pnt.)

http://www.azsiafilm.hu/images/stories/gongtauposter.jpg

Review: Een soort Hong Kong Horror variant op Se7en (1995) Alhoewel de nadruk meer op de thriller en drama kant lag. Was er redelijk lekkere gore en wat we zien was mooi in beeld gebracht. Helaas kon de vrouw van de politieagent niet acteren, wat was die slecht!

Gong Tau (2007)

joolstein

• 10832 messages
  • 8921 votes

The Thing from Another World (1951) – FTV– 4 punten – 9 juli 2016 (34 films -110 pnt.)

http://www.blogcdn.com/blog.moviefone.com/media/2010/04/whereeveryonethingfromanotherworld.jpg

Review: Fijne ouderwetse film over de angst die erin die tijd was voor Aliens. De uitleg hoe de Alien in feite een grote plant was, was briljant. De paar moorden blijven ver uit beeld. Maar dat is dit keer geen eens een gemis. Dit komt vooral door het prachtige acteerwerk. Dat acteerwerk houd ook de vaart er nog redelijk in! Wederom een heerlijke klassieker.

The Thing from Another World (1951)

Kondoro

• 11521 messages
  • 2862 votes

Hele nacht door gedaan joolstein?

Boeikens

• 4467 messages
  • 5319 votes

American Guinea Pig: Bouque... FW 08/07 => 2 Pt (Totaal 59)

No-nonsense gore snuff!

Het plot kan bijna niet simpeler, 2 meiden worden ontvoerd (in een prachtige Mustang Mach 1 trouwens ?) en vervolgens vakkundig ontleed voor lopende handcamera.
Er wordt bitter weinig gesproken, veelal onverstaanbaar maar vooral 0 bijdrage voor het geheel.
De 4:3 beeldkwaliteit symboliseert oude videobanden, waarmee uiteraard eenvoudig foutjes in de FX kunnen gemaskerd worden en de begeleidende audio is een, eerder storend, voortdurend gebrom op de achtergrond. Dus, tot hiertoe weinig bijzonders. Maar dan, het uiteindelijke doel van de prent, een tentoonstelling van 60 minuten non-stop heerlijk gore slasherfestijn!
En dan het einde, twee kindjes die het vervolg inleiden? ?

Zeker niet ieders ding, maar I LIKE IT ?

Dracula 1958 FW 08/07 => 4 Pt (Totaal 63)

Een lichte aanpassing na de vorige gore hap

De eerste echte Christopher Lee vampier! Man wat heeft die toch een enorme uitstraling in zijn rol als graaf Dracula, ongeëvenaard naar mijn mening!

Zoals gekend uit die tijd, mooie decors, passende dramatische muziekbegeleiding en vage kleuren waarbij quasi enkel het rood goed doorkomt. Het is net dat contrast (vage kleur en rood) en de super act van Lee die de horror er bij momenten echt doet uitkomen. Memorabel zijn vampieruitstraling na 15 minuten (gevecht met Harker). De sfeerschepping en spanningopbouw zijn heerlijk en de volledige film heeft een mooi tempo. Super ook weer dat einde, waar Dracula door de zon vergaat!

Ok, tegenwoordig lijkt het verouderd (logisch) maar ik kan me inbeelden dat in 1958 de mensen na het zien van deze prent zeker onrustige nachten hebben gekend ?

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

The Slumber Party Massacre (1982) - FTV - 9 juli - 3 punten (11 films - 35 punten)

http://theculturalgutter.com/wp-content/uploads/2016/06/slumber_party_massacre.jpg

Doeltreffende slasher!! Gebasseerd op een script van literaire lesbische auteur Rita Mae Brown. Al blijft er qua literatuur weinig over in deze verfilming. Er zitten inderdaad wat vreemde dialogen en scenes in die eigenlijk alleen in een parodie zouden kunnen, maar hier volkomen serieus gebracht worden.

Verder: zeer vlot tempo, fikse bodycount, killer met elektrische boor en het slachtvee uit de jaren 80 lijkt heel wat realistischer dan wat er tegenwoordig in horrorfilms wordt opgevoerd.

Topper binnen het slasher-genre!

4*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Kondoro wrote:

Hele nacht door gedaan joolstein?

Ik denk dat hij ook jeroentjuh heeft opgesloten zodanig dat we de kans krijgen om wat terug te komen. Wel grappig hoe joolstein, ik en Gang_Star voortdurend haasje over zitten te doen in het klassement

Over zombies wel, oorspronkelijk waren zombies mensen die in een soort van hypnose, trance of vloek stonden. Toen was het nog niet een dode die weer tot leven was gewekt en ze voedden zich evenmin met vlees van de levenden. Het stamt eigenlijk uit de vooddo rituelen van Afrika, waarbij een persoon die onder de bezwering van een sjamaan komt, verandert in een willoze slaaf, een zombie. Het is net als bij de legendes van de vampieren, dat heeft ook een hele evolutie doorgemaakt voor we aan de bloedzuigende ondoden zijn gekomen.

Mijn interesse voor zombies komt eigenlijk vanuit de fantasy en game wereld. Daar zijn het rottende lijken die traag zijn en meestal door zwarte magie tot leven zijn gewekt.

Als je wat zwart/wit horror zoekt en me aangeeft wat je goed vindt, dan kan ik wel eens kijken. Ik heb er toch al veel gezien en kan dan wel uitzoeken wat misschien iets voor jou is.

The Flesh Eaters (1964)

is er eentje die voor een oude toch al vrij expliciete gore heeft, eigenlijk meer dan Night of the Living Dead origineel. En nu dat ik er aan denk ga ik deze ook aanbevelen aan Boeikens.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

alexspyforever

Heb jij The Serpent And The Rainbow gezien? Erg gave film die dicht tegen die oorspronkelijke definitie van zombie aanzit.

Kondoro

• 11521 messages
  • 2862 votes

alexspyforever wrote:

Als je wat zwart/wit horror zoekt en me aangeeft wat je goed vindt, dan kan ik wel eens kijken. Ik heb er toch al veel gezien en kan dan wel uitzoeken wat misschien iets voor jou is.

The Flesh Eaters (1964)

is er eentje die voor een oude toch al vrij expliciete gore heeft, eigenlijk meer dan Night of the Living Dead origineel. En nu dat ik er aan denk ga ik deze ook aanbevelen aan Boeikens.

Ik wil meer in komen in de Zwart / Wit films. Ben desalniettemin aan de jonge kant en daardoor is mijn blik altijd gegaan naar de Up-To-Date films, uit de jaren 2000 en in kleur. Ben sinds kort ook gaan houden van de tachtigen jaren, vind ik ook erg gaaf om te kijken en daal nu al af naar de jaren '70. Maar toch weet ik zeker dat ook zwart-wit films iets gaafs kunnen brengen. Ga al een keer in de vakantie een zwart/witje kijken over WO2.

Kannibalisme, zombies en slashers vind ik gewoon erg gaaf. Heb nog nooit Frankenstein of Dracula gezien. Dus weet ook niet hoe dat is.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Zwolle84 wrote:

alexspyforever

Heb jij The Serpent And The Rainbow gezien? Erg gave film die dicht tegen die oorspronkelijke definitie van zombie aanzit.

Neen, ik heb wel enkele oudere gezien die dit via hypnose en/of voodoo doen:

White Zombie (1932)

I Walked with a Zombie (1943)

Zombies of Mora Tau (1957)

Helaas hou ik toch meer van de rottende lijken dan de willoze slaven zombies, maar thx mss kijk ik die film wel eens

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

3. Four Flies on Grey Velvet (... - FTV - 9 juli - 3 punten (3 films - 13 punten)

Drummer Roberto wordt achtervolgt door een mysterieuze man. Als hij op een dag de man achterna gaat, raken ze slaags en dood hij de man per ongelijk met diens mes. Een mysterieus figuur met een vreemd masker legt het vast op foto's en blijft Roberto daarna lastigvallen. Maar wat wil hij van hem?

Michael Brandon zet een goede hoofdrol neer en komt vrij natuurgetrouw over met zijn Amerikaanse manier van spreken. Mimsy Farmer speelde ook prima en Jean-Pierre Marielle was wel geinig als de homoseksuele privédetective (al had het wat minder komisch gemogen). Verder heeft het recent overleden cult-icoon Bud Spencer ook een leuke rol als Godfrey.

Deze tweede film van Argento is visueel nog sterker dan The Bird with the Crystal Plumage en vertoond al meer aspecten die zijn latere werk zouden gaan kenmerken. De cinematografie is verreweg het beste aspect van de film. Moest heel erg denken aan Alfred Hitchcock (spannings-opbouw) en Brian De Palma (de split-screen). De opening waar we de rockband zien optreden is beter dan welke muziekvideo dan ook en later zitten er ook een aantal geniale shots in de film. Een slow-motion shot van een kogel, jaren voordat Hong Kong'se actiefilms en The Matrix dit zouden doen. En dat laatste slow-motion shot was ook echt magnifiek, hoe kom je er op (heeft trouwens meer dan 20 auto's gekost om het gewenste resultaat te krijgen).

Qua verhaal is het toch net wat minder. Nergens wordt het verhaal voorspelbaar en het einde zag je niet aankomen, maar toch had het op zich meer uitgewerkt kunnen zijn. De film heeft hier en daar een aantal komische momentjes die nogal uit de toon vallen. Het had allemaal wel wat minder gemogen. Verder erg jammer dat er niet meer is gedaan met dat creepy masker.

De theorie dat het laatste beeld dat iemand ziet voor hij sterft nog enige tijd op het netvlies blijft hangen stamt uit de 19e eeuw. Na wat verdieping blijkt dit Optografie te heten en is er wetenschappelijk bewijs dat het deels klopt. Bij proeven op konijnen is namelijk wel een beeld terug te halen geweest. Optografie telt echter niet als geldig forensisch bewijs en mag niet in een rechtszaak worden gebruikt. Vond dat Argento het vrij indrukwekkend in beeld heeft gebracht in de film. Hij twijfelde er zelf eerst nogal over omdat hij het te futuristisch vond voor een Giallo.

De soundtrack van Ennio Morricone heeft een heerlijk jaren '70 sfeertje en paste perfect onder een aantal scènes (die slow-motion scène, niet normaal). Argento en Morricone kregen ruzie tijdens het maken van de soundtrack. Morricone had een aantal stukken muziek die Argento er beslist niet in wou hebben. Morricone wilde hierna niet meer met Argento samenwerken. Giorgio Gaslini zou Morricone vervangen totdat Argento de band Goblin ontdekte. Later zouden ze dit echter bijleggen en in 1996 maakte Morricone nog een keer muziek voor La sindrome di Stendhal.

De trailer van de film is trouwens ook erg gaaf en zit vol met beelden die niet in de film voorkomen, close-ups van ogen en dergelijke. De stem in de Amerikaanse versie is volgens mij zelfs van Vincent Price (of iemand die er een beetje op lijkt).

Alles bij elkaar is dit weer een pareltje van Argento, maar nog niet zo goed als Profondo Rosso zou worden. De cinematografie en enkele zeer sterke shots alleen al maken de film het bekijken meer dan waard, verhaal is niet voorspelbaar en de muziek is heerlijk. Aanrader deze Giallo.

4/5

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

3. Black Sunday (1960) - FTV - 9 juli - 4 punten (4 films - 17 punten)

Black Sunday of The Mask of Satan verteld het verhaal van een heks die in de 17e eeuw ter dood veroordeeld is. De vloek leeft nog steeds onder de mensen en als een arts en zijn assistent de tombe verstoren beginnen de afstammelingen van de heks door haar aanwezigheid geplaagd te worden. Gebaseerd op het verhaal Viy van Nikolaj Gogol.

Barbara Steele en Mario Bava schijnen heel slecht met elkaar overweg te hebben gekund tijdens de productie, deels had dat er mischien mee te maken dat Steele geen woord Italiaans sprak en Bava nauwelijks Engels. Desalniettemin vind ik dat ze hier een sterke dubbelrol neerzet, zowel de kwaadaardige heks als de mooie prinses weet ze goed te vertolken. Ook de andere rollen vond ik best redelijk vertolkt, al helemaal als je bedenkt dat de Italiaanse cast tijdens de opnames Engels moest spreken.

La Maschera del Demonio is een bijzonder sfeervolle Italiaanse Gotische horror. De studio-sets zien er bijzonder echt en sfeervol uit, compleet met spinnenwebben. Er zijn ook lekker veel verschillende sets gebruikt, in plaats van steeds weer dezelfde te gebruiken. Door het zwart-wit wordt de film alleen maar sfeervoller en duisterder. Voor die tijd zaten er ook wel gave transformatie scènes en effecten in en de opening was al meteen lekker bruut.

De film heeft ook een erg orginele kijk op Vampirisme. Oorspronkelijk zouden de heks en haar helper hoektanden inkrijgen, maar Bava besloot om die weg te laten. Daarnaast is het ook een van de weinige films die zich echt in Oost-Europa lijkt af te spelen, met Oosters-Orthodoxe kruizen, Russische letters en mensen met Russische namen. Die Javutich leek bij vlagen ook erg op Vlad de Spitser (de orginele Dracula).

De versie die ik keek (The Mask of Satan) is de Uncut versie met oorspronkelijke Engelse dub en orginele Italiaanse soundtrack van Roberto Nicolosi. De Amerikaanse versie (Black Sunday) heeft een latere, dramatischere dub en soundtrack van Les Baxter. Verder zijn er nog een hoop Britse versies, maar daar is een heleboel uitgeknipt. Black Sunday vind ik overigens - ondanks dat het heel pakkend is - een waardeloze titel voor een film als deze, het speelt zich niet eens op Zondag af. Zou beter passen bij Giallo of Slasher, die zich op een zondag afspeelt.

De film is de derde Italiaanse horror-film met geluid, Mussolini had het genre namelijk verboden. De scènes in de tombe inspireerde Richard Donner voor de begraafplaats -scène in The Omen en Francis Ford Coppola voor zijn versie van Dracula (Grappig, want toevallig moest ik aan die films denken).

De dialogen komen er mischien niet heel erg natuurlijk uit en het verhaal (hoewel sfeervol) is vrij simpel, maar toch vind ik La Maschera del Demonio een van de aller beste Gotische horror-films. De originaliteit, de heerlijke atmosfeer en het feit dat het nergens langdradig, overdreven of nep wordt maken dit tot een echte aanrader.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

3. Black Sunday (1960) - FTV - 9 juli - 4 punten (4 films - 17 punten)

Black Sunday of The Mask of Satan verteld het verhaal van een heks die in de 17e eeuw ter dood veroordeeld is. De vloek leeft nog steeds onder de mensen en als een arts en zijn assistent de tombe verstoren beginnen de afstammelingen van de heks door haar aanwezigheid geplaagd te worden. Gebaseerd op het verhaal Viy van Nikolaj Gogol.

Barbara Steele en Mario Bava schijnen heel slecht met elkaar overweg te hebben gekund tijdens de productie, deels had dat er mischien mee te maken dat Steele geen woord Italiaans sprak en Bava nauwelijks Engels. Desalniettemin vind ik dat ze hier een sterke dubbelrol neerzet, zowel de kwaadaardige heks als de mooie prinses weet ze goed te vertolken. Ook de andere rollen vond ik best redelijk vertolkt, al helemaal als je bedenkt dat de Italiaanse cast tijdens de opnames Engels moest spreken.

La Maschera del Demonio is een bijzonder sfeervolle Italiaanse Gotische horror. De studio-sets zien er bijzonder echt en sfeervol uit, compleet met spinnenwebben. Er zijn ook lekker veel verschillende sets gebruikt, in plaats van steeds weer dezelfde te gebruiken. Door het zwart-wit wordt de film alleen maar sfeervoller en duisterder. Voor die tijd zaten er ook wel gave transformatie scènes en effecten in en de opening was al meteen lekker bruut.

De film heeft ook een erg orginele kijk op Vampirisme. Oorspronkelijk zouden de heks en haar helper hoektanden inkrijgen, maar Bava besloot om die weg te laten. Daarnaast is het ook een van de weinige films die zich echt in Oost-Europa lijkt af te spelen, met Oosters-Orthodoxe kruizen, Russische letters en mensen met Russische namen. Die Javutich leek bij vlagen ook erg op Vlad de Spitser (de orginele Dracula).

De versie die ik keek (The Mask of Satan) is de Uncut versie met oorspronkelijke Engelse dub en orginele Italiaanse soundtrack van Roberto Nicolosi. De Amerikaanse versie (Black Sunday) heeft een latere, dramatischere dub en soundtrack van Les Baxter. Verder zijn er nog een hoop Britse versies, maar daar is een heleboel uitgeknipt. Black Sunday vind ik overigens - ondanks dat het heel pakkend is - een waardeloze titel voor een film als deze, het speelt zich niet eens op Zondag af. Zou beter passen bij Giallo of Slasher, die zich op een zondag afspeelt.

De film is de derde Italiaanse horror-film met geluid, Mussolini had het genre namelijk verboden. De scènes in de tombe inspireerde Richard Donner voor de begraafplaats -scène in The Omen en Francis Ford Coppola voor zijn versie van Dracula (Grappig, want toevallig moest ik aan die films denken).

De dialogen komen er mischien niet heel erg natuurlijk uit en het verhaal (hoewel sfeervol) is vrij simpel, maar toch vind ik La Maschera del Demonio een van de aller beste Gotische horror-films. De originaliteit, de heerlijke atmosfeer en het feit dat het nergens langdradig, overdreven of nep wordt maken dit tot een echte aanrader.

The rise from the grave scène blijf ik toch een van de allerbeste horrorscènes ooit vinden

Kijk dan ook maar zijn eerste, ondanks dat het zich in de jaren 50 afspeelt zijn er genoeg scènes met die lekkere gothische sfeer en setting. Ik hou er ook van vooral in zwart/wit

I Vampiri (1956)

En nog eentje in de stijl van Black Sunday

El Espejo de la Bruja (1962)

moeilijk te vinden, dus die bezorg ik je nog wel

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.