• 178.124 movies
  • 12.218 shows
  • 33.989 seasons
  • 647.155 actors
  • 9.373.416 votes
Profile

Horrorfilm challenge zomer 2016

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Tourist Trap (1979) -

FTV - 4 juli 2016 - 3 punten (8+3 = 11 punten totaal)

review

Een 80's horror filmpje zo fout dat 'ie toch best aardig is. Het is eerder grappig dan eng.

Het begint uiteraard met autopech en een afgelegen huis, nou, de rest laat zich voorspellen.

Halverwege de film is het duidelijk hoe het in elkaar steekt en dan begint de film erg lang te slepen. Het 10 kleine negertjes effect duurt dan allemaal net iets te lang.

Niet memorabel dus, maar leuk om eens gezien te hebben.

Kondoro

• 11520 messages
  • 2862 votes

Yes! Ik sta geen laatste.

John Milton

• 24222 messages
  • 13387 votes

19. Der Student von Prag (1913) - FTV - 5 punten - 4 juli 2016 (19 films, 80 punten)

http://www.movpins.com/big/MV5BMjE5MjQ4ODYxNF5BMl5BanBnXkFtZTcwMjEwNTQwOQ/grete-berger-and-paul-wegener-in-der-student-von-prag-(1913).jpg

Look in the mirror. The face that pins you with its double gaze reveals a chastening secret. - Diane Ackerman

Balduin (gespeeld door Paul Wegener) is een wilde student en begenadigd schermer, maar het lukt hem maar niet om de vrouw van zijn dromen voor zich te winnen. Hij sluit een pact met een mysterieuze man, die iets uit zijn kamer mee mag nemen in ruil voor een grote som geld. Hierna blijkt dat de koper er met zijn spiegelbeeld vandoor gaat. Een echte Doppelgänger dus, die vervolgens Balduin in grote moeilijkheden brengt.

Der Student von Prag werd door ARTE als de eerste independent film bestempeld, en vaak de eerste horrorfilm genoemd. Over dat laatste valt wellicht te discussiëren, aangezien er al films met horrorelementen door Méliès gemaakt werden in het eerste decennium van de cinema, en er ook in 1910 al films als Frankenstein uitkwamen. Toch is Der Student von Prag een van de eerste lange horrorfilms, die jaren voor Der Golem, Caligari en Nosferatu gemaakt werd. Een variatie op de Faust legende met een vleugje Edgar Allan Poe (William Wilson) van voor de Eerste Wereldoorlog dus, vier jaar voor de UFA werd opgericht.

Wat wel opvallend is wanneer je een film als Der Student von Prag kijkt, is hoeveel de (Duitse) cinema nog gegroeid is in de zestien jaar erna. Film bestond als zelfstandige kunstvorm nog geen kwart eeuw, en dat merk je hier en daar in stijl en manier van vertellen toch echt wel, vergeleken met de meesterwerken van de Weimar periode. Tijdens het maken van deze film hoorde Wegener de Golem legende, die hij vervolgens met Henrik Galeen tot script en vervolgens film bewerkte. Hoewel een succes in 1915, is die versie verloren. Vijf jaar later maakte hij het expressionistische Der Golem, Wie Er in die Welt Kam (1920), en die valt gelukkig nog wel te bewonderen. Der Student von Prag behaalde in 1995 de 12e plek in een poll over de belangrijkste Duitse films, The 100 Most Significant German Films. Diezelfde Henrik Galeen Van Der Golem, maakte in 1926 een remake: Der Student von Prag (1926).

Wat vindbaarheid betreft, de versie van Alpha Video van 41 minuten is allesbehalve geweldig, maar er is ook een gerestaureerde versie van 83 minuten. Beide staan op YouTube, en als je de beeldkwaliteit ziet, is zelfs voor de kijker die drie kwartier lang zat vind voor een short, de keuze snel gemaakt. Horror is het niet echt, en een meesterwerk evenmin, maar de filmhistorisch georiënteerde horrorliefhebber die misschien al wat meer van de grotere werken heeft gezien, kan zijn tijd slechter besteden.

3*

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3814 votes

06. The 4th Floor 1999 - FTV - 3 punten - 4 juli 2016 (totaal 17 punten)

http://www.hotflick.net/flicks/1999_The_4th_Floor/999TFF_Juliette_Lewis_118.jpg

Relatieproblemen en een hele kleine dosis ''horror'', en de horror echt tussen de aanhalingstekens. Best wat bekende gezichten, maar zij geven de film niet ontzettend veel meerwaarde. Lewis loopt veelal in haar ondergoed en nachtkledij en is constant bezig met de inrichting van haar nieuwe huis. De film heeft een beetje een sitcom uitstraling en speelt zich voornamelijk af in hetzelfde gebouw. Niet echt boeiend allemaal, net genoeg om te willen weten hoe het afloopt. Een enkele film maar van deze regisseur die wel heeft meegewerkt aan een aantal bekende komedies waaronder Dumb & Dumber.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5319 votes

The Phantom of the Opera (1925) FW => 5 Pt (Totaal 29)

Hoewel ik niet zo'n "Silent" fan ben is me deze goed bevallen.

Ik had tot nog toe enkel Argento's versie in het geheugen en die beviel me, in tegenstelling tot de meesten, vrij goed. Dus maar eens een vergelijking van nieuw naar oud ?

Uiteraard steunde in "oudheid" alles op sfeercreatie met behulp van decors, licht, mimiek en begeleidingsmuziek. Alles zeer geslaagd moet ik zeggen. De in deze versie veel dreigendere Fantoom wordt prachtig neergezet, de sfeer is prachtig met vooral ondregronds prachtige decors. Ook de tussentijdse eerste kleurexperimentjes waren een zekere meerwaarde voor de film.

Zeker geen spijt van gehad van deze kijkbeurt.

Gang_Star

• 6837 messages
  • 3401 votes

#14 Dracula (1958) 3* - FTV - 4 punten - 3 juli 2016 - Totaal 53+4= 57 punten

(afbeelding)

Ondanks de prima vertolking van Lugosi in Dracula (1931) vond ik hierin Christopher Lee niet tegenvallen. Sterker nog, Lee speelt een sterk personage en ook Peter Cushing overtuigt als van Helsing. Gelukkig worden de hoektanden, beten en de staken wel in deze versie vertoond, want de vorige dracula die ik zag liet de spannende momenten aan de verbeelding over. Het einde als van Helsing achter Dracula aangaat is spannend, en de manier waarop Dracula door de zon oplost zag er eveneens vermakelijk uit. Als geheel vond ik deze film niet bijster bijzonder, maar tegengevallen is het ook niet.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Aenigma (1987) - FTV - 4 juli 2016 - 3 punten (17 films - 61 punten)

https://4.bp.blogspot.com/-aozvsbIv9Ls/V2ypdgV2ORI/AAAAAAAAAe8/eyNE89TJOz0LFCkTr1try7ACnMUJl9EFwCLcB/s1600/AENIGMA.jpg

Het doel is alle Fulci horrots gezien te hebben op het einde van de challenge. Ik heb er al betere van de man gezien, maar ook slechtere. Er worden vergelijkingen met Carrie gemaakt maar buiten de introductie is dit toch een heel ander type film. Carrie neemt pas wraak op het einde, deze film gaat eigenlijk helemaal over de wraak en op een toch vrij originele manier. De film wordt ook wel een rip off genoemd van Suspiria van Argento. Als ik de kills bekijk kan ik daar wel inkomen, maar vind de personages toch boeiender (hoewel nog steeds oppervlakkig) alsook het verhaal doenbaar en begrijpbaar. Dat de meerderheid Suspiria een meesterwerk vindt en dit een niemendal zal wel aan mij liggen, maar dat kan de pret niet drukken. Het is geen giallo of overdreven gorefestijn, maar ik hou wel van de symboliek en surrealisme die aan de kills voorafgaan.

joolstein

• 10831 messages
  • 8920 votes

The Last Horror Movie (2003)- FTV - 2punten - 4 juli 2016 (21 films -65 pnt.)

(afbeelding)

Review: Zeer interessant gegeven, afschuwelijke uitwerking. Ik hoopte op een soort Henry: Portrait of a Serial Killer (1986). Misschien wel juist mijn fout want daardoor mistte ik zowel kwaliteit als gore. Daarvoor in de plaatst krijg je 80 minuten lang de hoofdrolspeler in beeld? Toch heeft deze film 11 prijzen gewonnen voor beste film? Geen idee hoe dat komt?

The Last Horror Movie (2003)

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

alexspyforever wrote:

Deze staat op de watchlist voor deze challenge. Je review is alvast hoopgevend. Ik ben voorlopig kritisch naar die regisseur want Suspiria vond ik bijvoorbeeld geen hol aan.

Mocht je die nog niet hebben gevonden, dan wil hem je wel via Wetransfer sturen Als tegendienst voor de Fulci's en SF. Heb vrijwel alle films van Argento nu in HD.

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Ik bedacht me net dat het misschien ook wel geinig is om na afloop van de challenge een soort van top 10 met de meest bekeken films te plaatsen?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Flat Eric wrote:

Ik bedacht me net dat het misschien ook wel geinig is om na afloop van de challenge een soort van top 10 met de meest bekeken films te plaatsen?

Misschien jongen, maar waar ik vooral interesse voor heb is wat na de challenge doen. Maar het is nog een lange weg dus

Bedankt baspls maar ik heb er al een bestandje van maar als ik iets niet vind zal ik het je laten weten

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

joolstein wrote:

The Last Horror Movie (2003)- FTV - 2punten - 4 juli 2016 (21 films -65 pnt.)

Toch heeft deze film 11 prijzen gewonnen voor beste film? Geen idee hoe dat komt?

Horror wordt nauwelijks gewaardeerd door critici en als het dan wordt gewaardeerd dan is het zo van die mainstream (voor het grote publiek die vooral jump scares belangrijk lijken te vinden), geen zware stuff, dingen die voor hen vernieuwend zijn maar eigenlijk zo cliché en formulistisch als wat zijn. Ook al heeft elk genre veel zooi, blijkbaar wordt horror nog steeds afgerekend als het bottom of the barrel genre door niet-liefhebbers. Er zullen helaas altijd mensen zijn bij horror enkel aan dood, bloed, gore denken zonder verhaal. Maar dat is dan hun verlies.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

John Milton, volgens mij sta je nu op 82 punten in plaats van 80, of heb ik ergens mis gerekend?

joolstein

• 10831 messages
  • 8920 votes

Green Room (2015) - FTV - 2punten - 4 juli 2016 (22 films -67 pnt.)

http://www.colesmithey.com/.a/6a00d8341c2b7953ef01b8d1dee2f7970c-350wi

Review: Tjonge wat goed! En al is het geen volbloed horror, wel zeer goed genoten van deze film. De acteurs lijken bijna ‘echte mensen.’ Nadat ze in een vrij vervelende situatie raken is de reactie en het handelen van de personen knullig. Geen MacGyver of übermenschen die zich door hun vijanden heen vecht. Ook de vijand zelfs is onhandig met ontstaande situatie. En dat alles maakt van deze film een zeer spannende film en ook visueel is het een lust voor het oog. Saillant detail is dat er twee acteurs uit Star Trek aan mee doen. Acteur Patrick Stewart vertolkt hierin eens een andere rol. Nu speelt de man altijd zeer goed toch vond ik hem hier iets te mak. En dan was er nog Anton Yelchin, deze stal de show/film. Hij liet hier voor het eerst zijn kunnen zien en het is dus nogal wrang dat deze helaas op June 19, 2016 is overleden.

Green Room (2015)

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Theatre Bizarre, The (2011) - FTV - 2 punten - 4 juli 2016

https://dadabeat.files.wordpress.com/2012/01/the-theatre-bizarre-vision-stains.jpg

Review: Mist wat pit. Enkele interessante ideeën, maar met uitzondering van twee shorts is het allemaal maar matigjes en vooral braaf uitgewerkt. Van een film met zo'n titel liggen de verwachtingen toch net wat hoger.

Richard Stanley mag deze anthology aftrappen en doet dat met hilarische onkunde. Twee tortelduifjes die geterroriseerd worden door een monstrueus kikker creatuur klinkt op papier al niet al te geweldig, maar de uitwerking tart echt alle verbeelding. Smakeloos en flauw filmpje dat wel leek weggelopen uit de jaren 70'. Om nog maar te zwijgen over het acteerwerk. 0,5*.

Tweede filmpje is wel iets beter (was ook niet zo moeilijk), maar wil na een aardige opbouw nooit echt van de grond komen. De climax op het einde voelt er niet aan als één en het acteerwerk is opnieuw bijzonder bedroevend. En net zoals het eerste filmpje is het een overstatement om het überhaupt 'bizar' te noemen. 1,5*.

De notoire Savini neemt de derde short voor zijn rekening, maar weet ook absoluut niet te overtuigen. Doet het concept van de film als geheel misschien wat meer eer aan dan de vorige twee, maar blijft helaas teveel hangen in b-sferen. Wat humor hier en daar en bij wijlen sappige gore weten het enigszins op te leuken, maar daarmee is het meeste wel gezegd. Liet geen enkele impact achter en kwam over als een armoedig in elkaar geflanst hobbyprojectje. Hiermee de derde mispeer op rij, waardoor de film als geheel nogal moeizaam van start gaat. 1,5*.

Short van Buck is de eerste die het teletubbie-niveau weet te ontstijgen. Waarschijnlijk wel degene die het minst met 'bizar' van doen heeft, maar tot dusver de enige die daadwerkelijk wat cinema poogt neer te zetten. Erg sfeervol vooral. Een continu aanwezige soundtrack en enkele fraaie slo-mo beelden maken hier een best hypnotiserend filmpje van. Goed. 3,5*.

Wat volgt is een short genaamd Vision Stains, geregisseerd door Karim Hussain; een regisseur in wiens oeuvre ik me al een tijdje wil verdiepen. Derhalve had ik wel verwachtingen van deze short en was het voor mij zelfs de voornaamste reden om deze film überhaupt te gaan kijken. Die verwachtingen werden gelukkig ingelost. Intrigerend en best wel geweldig bedacht concept, dat hoe langer hoe verontrustender werd. Best wel intens ook dankzij de sterke editing en enkele freaky scenes. Had deze opzet eigenlijk best verwerkt willen zien worden in een langspeelfilm. 4*, met gemak de beste van de hoop.

Laatste short is gelukkig een waardige afsluiter. Niet zozeer shockerend, wel érg bizar en tamelijk maagomkerend. Beetje onduidelijk plotje, maar de vreetscenes zijn behoorlijk smerig en de climax mag er wezen. Ruime 3,5*.

Werd hoe langer hoe leuker dus, maar over het algemeen toch een wat gemiste kans. Mist een beetje aan échte bravoure en sowieso zijn er legio regisseurs die geschikter waren geweest voor dit project. De tussensegmenten vond ik overigens ook een beetje flauw, hadden ze voor mijn part weg mogen laten.

Uiteindelijke score: een krappe 2,5*.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

The Frighteners (1996) - FTV - 3 punten - 3 juli 2016 (totaal 12 films, 45 punten)

(afbeelding)

Vlotte jaren '90 komedie van de hand van Peter Jackson. Een goed acterende Michael J. Fox speelt een ietwat paranormaal begaafde oplichter in wiens omgeving er opeens mensen doodgaan - en hij lijkt de gedoodverfde dader. Het is een vrij luchtige, redelijk mainstream maar goed gemaakte film, en leuk vermaak voor een uurtje of twee. Prima special effects ook. Met horror heeft het weinig van doen; het wordt in de loop van de film wel wat donkerder, maar de film is nauwelijks meer horror dan pak 'm beet Harry Potter and the Deathly Hallows, Ghostbusters of Beetlejuice. Met gemak de leukste film van mijn horrorfilmzondag, al lag de lat niet heel erg hoog. 3.5*

wendyvortex

• 5196 messages
  • 7268 votes

Zaat (1975) - FTV - 4 juli - 3 punten (6 films - 20 punten)

http://classic-horror.com/files/images/zaat-poster.jpg

En daar zijn ze weer de goed bedoelende amateurs met een filmuitrusting. Cameraatje, monsterpak, filmen maar!!! O ja we moeten nog een verhaal hebben. Een nazi-geleerde die de mensheid op een hoger plan wil brengen door ons in een vis te veranderen! En dan zichzelf als proefpersoon gebruikt! En dan gaat hij mooie meisjes ontvoeren en dan moet de sheriff achter het monster aan! Briljant!!! Laat die Oscar voor het beste originele script maar komen!

Draaide onlangs nog in Nederland in het kader van een soort van Nacht van de Wansmaak-achtig festival. Dit heeft dus echt nog gedraaid in het zo keurige Arnhemse filmhuis.

Verder de toegangsprijs niet eens waard, de poster is leuker dan de film zelf. Paar grappige momenten, maar ook te veel saaie stukken, houterige dialogen en te veel van hetzelfde.

2*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

The Monster That Challenged the World (1957) - FTV - 4 juli 2016 - 4 punten (18 films - 65 punten)

http://www.cultofweird.com/wp-content/uploads/2013/10/monster-film-girl.jpg

Dit is zeker geen slechte sci-fi horror. De titel is zoals gewoonlijk nogal overdreven omdat de aanval van het monster net zoals bijvoorbeeld bij Earth vs the Spider (1958) zich op lokaal vlak afspeelt. Het verhaal is vrij standaard met geen al te grote karakterontwikkelingen en een goede opbouw van het mysterie. Audrey Dalton is altijd een plaatje en ook haar schattige filmdochter steelt graag de show (zie setfoto boven met het monster). De sterkte van de film zit vooral in het monster zelf (een soort reuzenslak), dat ziet er wel goed uit naar de normen van de tijd. Gore is er uiteraard niet maar die kon ik er wel goed bij verzinnen wanneer er een slachtoffer klem raakte tussen de kaken van het monster. De onderwaterscènes zijn mooi gefilmd, een spannende finale ook. Misschien wat langdradig bij momenten met de gebruikelijke wetenschappelijke tralala en het had zeker korter gekund. Maar als ik denk aan het vreselijke campy karakter van Attack of the Giant Leeches (1959) en Creature from the Black Lagoon is dit wel een goede film.

joolstein

• 10831 messages
  • 8920 votes

Wolfen (1981) - FTV – 3 punten - 4 juli 2016 (23 films -70 pnt.)

http://imgbdb2.bendibao.com/xiuxian/201312/19/2013121911720731.jpg

Review: Deze langzaam op gang komende politiethriller, met ahum, (weer)wolven ziet er redelijk mooi uit dankzij goed camerawerk en een aantal prachtige shots. Maar mooi camerawerk is geen garantie voor een goede film. Ten eerste faalt het wanhopige als Horror. Drie slappe kills aan het begin en het gebruik van irritante filters zijn niet voldoende om een angst uit te beelden. Daarnaast had ik steeds het gevoel of dat de film meer over de angst of een politieke boodschap had van het New York van de jaren tachtig, de dreiging van terreurgroeperingen en dat dan gemixt met Indiaanse folklore. Kortom een te lange en dodelijk saaie film.

Wolfen (1981)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Miszmi wrote:

John Milton, volgens mij sta je nu op 82 punten in plaats van 80, of heb ik ergens mis gerekend?

Neen, je berekening is juist ik had in de tussenstand verkeerdelijk 75 genoteerd (ondertussen aangepast naar 77) en ik denk dat John Milton gewoon op die 75 is verder gegaan. Mijn fout, excuses

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

Frankenstein Meets the Wolf Man (1943) - FTV - 4 punten - 4 juli 2016 (Totaal: 11 films, 49 punten)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/7/7d/Frankenstein_Meets_the_Wolf_Man_movie_poster.jpg
De eerste helft van de film is nog best goed in elkaar gezet.
Verhaaltechnisch presenteert het zich als een vervolg op de originele Wolf Man en Lon Chaney speelt zijn rol weer vol overgave, wat altijd prachtig is om te zien.
Wanneer er echter weer een nageslacht van Frankenstein (een dochter deze keer) aan te pas moet komen word het weer een beetje te geforceerd.
Daarnaast doet Bela Lugosi enorm aan overacting in zijn rol als het monster en dat komt de kwaliteit van zijn performance zeker niet ten goede. Ook de ineens krankzinnig wordende dokter tegen het einde slaat iets te plots om en komt daardoor niet geloofwaardig over.
De face-off op het einde ziet er dan nog wel aardig uit en ook de special fx van de overstromende dam zien er goed uit.
Met name door Lon Chaney nog een redelijke film, maar zeker geen hoogvlieger tussen de Universal Frankenstein/Wolf Man films.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

The Wicker Man (1973) - RW - 2 punten - 4 juli 2016 (13 films, 47 punten)

(afbeelding)

Ik las vandaag dat Robin Hardy dit weekend is overleden. Veel films heeft de beste man niet gemaakt, maar hij is wel verantwoordelijk voor The Wicker Man. En daar ben ik hem eeuwig dankbaar voor. Wat een briljante film.

Deze film heb ik al veel vaker gezien, en hij stond ook sowieso al op mijn lijst voor een herziening voor de horrorchallenge - maar na het nieuws gelezen te hebben kon ik het niet laten om deze film zo snel mogelijk weer te kijken. En het blijft smullen geblazen. Het is een van de meest sfeervolle films die ik ken, met prachtige wilde Schotse landschappen, maar vooral een heerlijke, heidense, mysterieuze sfeer die geweldig overgebracht wordt. Ik verval een beetje in superlatieven, maar in alle eerlijkheid, ik ben simpelweg verliefd op deze film. Sec gezien zie ik ook wel dat er wellicht her en der wat op aan te merken valt. Zo wordt er hier wel erg veel gezongen en muziek gemaakt, iets wat ik normaal gesproken slecht trek in een film, maar waar ik hier helemaal geen last van heb. En het viel me nu ook op dat het script af en toe overdreven uitleggerig is. Verder is Britt Ekland een uiterst fijne verschijning, maar is het enkele malen wel erg duidelijk dat haar stem (en haar lichaam, maar dat terzijde) nagesynchroniseerd is door iemand die wel overtuigend Schots klinkt. Maar een kniesoor die daar op let - de sfeer, de opbouw, het mysterie, de ontknoping, ik vind het allemaal prachtig. Vijf dikke, welverdiende sterren, nog steeds.

Zwolle84

• 8022 messages
  • 0 votes

Woland

Ken je die laatste clip van Radiohead ook? Erg leuk om te checken als je net The Wicker Man hebt gekeken.

Woland

• 4796 messages
  • 3817 votes

Zwolle84

Haha, geweldig! Ik had het nummer al wel gehoord, maar wist niet van de clip. Prachtige samenvatting

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993) - FTV - 3 punten – 4 juli 2016 - Tussenstand: 37 punten

Review: Jason Goes to Hell.... Tja, wat valt er eigenlijk nog meer over te vertellen? Door het slechte gemiddelde cijfer op MM was ik als enigszins voorbereid op een zeer slecht deel, helaas blijkt dat cijfer meer dan terecht of zelfs aan de hoge kant te zijn. Ik begrijp daadwerkelijk niet dat ik nog positieve recensies lees, al begrijpen zij alle negatieve recensies niet. De slotscène is ook bagger. Dacht eerst nog dat het misschien met Feddy vs. Jason te maken zou hadden, maar die film kwam pas tien jaar later uit. Lijkt mij dus gek dat dat het geval is. Acteerprestaties zijn ondermaats, het verhaal is drie keer niks. Ik begrijp niet eens waarom het eigenlijk nog 1* geef, voor de moeite zullen we maar zeggen. Over de kills nog maar te zwijgen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ze niet meer zo goed zijn als ze zijn geweest, maar dit sloeg werkelijk alles!

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Scherzo Diabolico (2015) - FTV - 2 punten - 4 juli 2016

http://dailydead.com/wp-content/uploads/2015/03/Scherzo-Diabolico-still-02.jpg

Review: Degelijk filmpje met enkele leuke vondsten, maar ik had er een beetje een teveel 'wil van alles wat zijn' gevoel bij zonder dat het ergens écht in excelleert. Zowel de komedie als de horror vond ik niet helemaal lekker uitgewerkt, met als gevolg dat het allemaal wat makjes en braaf overkomt. Wel vermakelijk verder met een handvol geslaagde scenes. 2,5*.

leatherhead

• 3556 messages
  • 1813 votes

Santa Sangre (1989) - FTV - 3 punten - 4 juli 2016

http://blog.ctnews.com/meyers/files/2011/01/santa2.jpg

Review: Niet zo geweldig als The Holy Mountain, maar dit was weer een fascinerend rariteitenkabinet op z'n Jodorowsky's. Qua symboliek iets rechtlijniger dan de eerste film die ik van hem zag, maar dat neemt niet weg dat deze film knotsgek was. Aantal geweldige scenes, waarvan sommige vreemd en ongemakkelijk, andere weer hilarisch. Ook de horror elementen kon ik wel waarderen, zou wel benieuwd naar het resultaat zijn mocht de man ooit een echte volbloed horrorfilm maken.

De film was audiovisueel wat minder apart dan Holy Mountain vond ik, waarin de psychedelische stijl me ook net iets meer aansprak. Ook duurde de film wellicht net wat te lang, waardoor het tweede deel soms wat onnodig begon te slepen. Nochtans heb ik hiervan zitten smullen, op naar de volgende Jodorowsky. Ruime 3,5*.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Miszmi wrote:

Jason Goes to Hell: The Final Friday (1993) - FTV - 3 punten – 4 juli 2016 - Tussenstand: 37 punten

Review: Jason Goes to Hell.... Tja, wat valt er eigenlijk nog meer over te vertellen? Door het slechte gemiddelde cijfer op MM was ik als enigszins voorbereid op een zeer slecht deel, helaas blijkt dat cijfer meer dan terecht of zelfs aan de hoge kant te zijn. Ik begrijp daadwerkelijk niet dat ik nog positieve recensies lees, al begrijpen zij alle negatieve recensies niet. De slotscène is ook bagger. Dacht eerst nog dat het misschien met Feddy vs. Jason te maken zou hadden, maar die film kwam pas tien jaar later uit. Lijkt mij dus gek dat dat het geval is. Acteerprestaties zijn ondermaats, het verhaal is drie keer niks. Ik begrijp niet eens waarom het eigenlijk nog 1* geef, voor de moeite zullen we maar zeggen. Over de kills nog maar te zwijgen. Ik heb me er inmiddels bij neergelegd dat ze niet meer zo goed zijn als ze zijn geweest, maar dit sloeg werkelijk alles!

Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Bij franchises hou ik het meestal enkel bij de eerste uit de reeks. Dat geldt bij mij zowel voor F the 13th als Halloween en Texas Chainsaw Massacre en ook Jaws. Vond het allemaal niet zo geweldig daarmee. Alleen Nightmare on Elm Street heb ik in een ver verleden de meeste wel eens gezien.

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

alexspyforever wrote:

(quote)

Ik bewonder je doorzettingsvermogen. Bij franchises hou ik het meestal enkel bij de eerste uit de reeks. Dat geldt bij mij zowel voor F the 13th als Halloween en Texas Chainsaw Massacre en ook Jaws. Vond het allemaal niet zo geweldig daarmee. Alleen Nightmare on Elm Street heb ik in een ver verleden de meeste wel eens gezien.

Ik bewonder vooral mijn eigen geduld, normaal ben ik niet zo geduldig . Ik heb er ook wel over nagedacht om de laatste twee gewoon te skippen, maar uiteindelijk ben ik dan toch benieuwd of ik iets gemist zou hebben. In dit geval was het antwoord duidelijk nee, maar ik weet het nu wel uit eigen ervaring. Mocht ik het ooit gaan herzien (ik betwijfel het), dan weet ik dat ik precies tot welk deel ik kan gaan kijken. Deel tien ga ik nog wel zien, normaal had ik hem er achteraan geplakt, maar zoveel geduld heb ik nou ook weer niet. Doe het morgen wel weer na het studeren. Al moet ik zeggen dat ik juist ontspanning wil na een uur of tien studeren, dat gaat met deze films inmiddels niet echt meer op.

Tonypulp

• 21231 messages
  • 4608 votes

Even m'n update achterstand wegwerken Van twee dagen:

(afbeelding)

Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) - FTV - 5 Punten - (03-07-2016)

Één van de leukere uit z'n generatie. Begin is meteen een eyecatcher. O.a het first person perspectief, hoewel knullig, zijn stijlkeuzes die ik wel kan waarderen. Zo zitten er nog meer (korte) sequenties in die aardig speels overkomen. Daar komt dan nog bij dat het Jekyll and Hyde verhaal hier prima uit de verf komt, terwijl ik bij de meeste (meestal 30's Universal) verhalen het gevoel heb dat ze in latere adaptaties toch duidelijk beter kunnen. En March is met zijn Hyde make-up op helemaal in z'n element. Lekker freaky personage.

(afbeelding)

Mystery of the Wax Museum (1933) - FTV - 5 Punten - (04-07-2016)

Deze van Curtiz maar aangezet omdat ik de remake met Price ( House of Wax (1953) ) goed kon hebben. Blijkt een erg letterlijke remake, veel scenes zijn 1 op 1 hetzelfde. Toch is die een stuk beter gebalanceerd. Met name door Vincent Price, visueel constanter en ook in plot wat besluitvaardiger. Toch wel grappig (en redelijk indrukwekkend) hoe deze qua opzet niet eens ver achter die in de jaren 50 valt. Sets zijn minder rijk in kwaliteit en detail, maar de basis is behoorlijk hoogstaand. Charmant, maar in de schaduw van zijn remake toch een lichte tegenvaller.

(afbeelding)

Doctor X (1932) - FTV - 5 Punten - (04-07-2016)

Na Mystery of the Wax Museum (1933) ook meteen deze van Curtiz opgezet. Niet echt m'n ding. Vond het einde wel érg gaaf, die vertoont ook nog wel enige vergelijkkennissen met Mystery of the Wax Museum. Een spectaculaire finale met ditto onthulling. Toch weet dat de film niet te redden. Merendeel is een droog whodunnit-achtig gebeuren.

''DOCTOR X is one of those heartbreaking films to watch for a fan of old horror movies, because it has so many wonderful things going for it yet just narrowly misses the mark of being really good due to a liability or two which could have been avoided.'' Daar zit wel wat in. De toon van de film klopt gewoon net niet, mede dankzij Lee Tracy. Zo'n ''grappig/lollig'' personage is een vloek in de early 30's horrorfilms...

(afbeelding)

The Most Dangerous Game (1932) - FTV - 5 Punten - (04-07-2016)

Vond gek genoeg de eerste helft nog het leukste van alles. Uiteraard is de tweede helft, met alle prachtige jungle-sets en spannende actie, dé main attraction. Toch vond ik de intro met het schip (en het kapseizen) + de aankomst en kennismaking met het eiland en zijn/haar bewoners érg vermakelijk en vlot. Echt een film die daarmee in no time voorbij vliegt. Vleugje humor en een ijzersterke rol van Banks als Zaroff; de onbetrouwbare en jacht-verslaafde gastheer.

(afbeelding)

Le Scaphandrier (2015) - FTV - 2 Punten - (04-07-2016)

Gaat wel. Laatste half uurtje moet het één en ander redden, maar slaagt daar opvallend goed in. Heb een weakspot voor dat soort old school zombie praktijken. Ondoden die uit de zee herrijzen en hun oude bezittingen claimen die door de jaren heen door de bevolking is verzameld. Jammer is dan dat het eerste uur daar vrij weinig mee doet en het meer als een slasher met een moordenaar in ouderwets duikpak neerzet. Óók dat klinkt natuurlijk wel gaaf, maar in werkelijkheid oogt het meer als een CSI-aflevering in het Canadees-Frans. Behoorlijk brak gespeeld, maar zoals gezegd: het sfeervolle einde maakt het één en ander goed, al ben ik dan ook wel behoorlijk vergevingsgezind.. ?

(afbeelding)

Ratter (2015) - FTV - 2 Punten - (03-07-2016)

Mensen gaan helemaal ape shit door deze film Geen pay-off, nauwelijks horror/thriller, veel meer een ongefilterd / ongewenst video-dagboek van een tiener in New York. Een voyeuristisch hacker/stalker verhaaltje met als perspectief haar mobiel en laptop. Niet vernieuwend ( The Den (2013) en bijv. Cybernatural (2014) ) en absoluut niet sensatie gericht. Ben wel een sucker voor dit soort thema's en kan gek genoeg nog het geduld opbrengen om een uur lang naar een hoop gebakken lucht te kijken in zo'n format. Kun je dit niet, dan is Ratter niks voor jou. Ben aan de ene kant wel gefascineerd door het einde, maar probeer dat maar eens te verkopen...

32 films gezien en daarmee 108 punten.

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.