• 178.289 movies
  • 12.224 shows
  • 34.003 seasons
  • 647.538 actors
  • 9.376.798 votes
Profile

Horrorfilm challenge zomer 2016

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

29. The Cat and the Canary (1927) - FTV - 29 juli - 5 punten (29 films - 104 punten)

The Cat and the Canary is een bijzonder sfeervolle silent van Paul Leni.

Zou het leuk vinden om mischien een duisterdere, serieuzere remake te zien, maar alle remakes hebben komedie als genre dus dat is jammer. Leuke silent om een keer gezien te hebben, altijd leuk die spinnenwebben-sfeertjes.

Die van 1939 kan ik je niet aanbevelen, veel gebabbel en dat gaat ten koste van de sfeer en ook geen Mommy Pleasant. De huishoudster in de remake is helemaal niet creepy in die versie. Eigenlijk is er van duistere atmosfeer nog weinig over. Focus ligt te veel op de komedie en een echt idiote finale. En ook gaat er teveel aandacht naar de romance tussen Annabelle en Paul.

Ik ben van mening dat goede silents niet moeten worden hermaakt in een gesproken versie. Als ze een horror remake maken van deze dan graag met behoud van de oorspronkelijke personages en gebeurtenissen. De 1939 miste bijvoorbeeld de scène onder het bed, die met de melkkar, de dokter en voegde nog wat dingen toe die ik zwakker vond.

Willy Wartaal

• 433 messages
  • 3815 votes

35. Afflicted 2013 - FTV - 2 punten - 30 juli 2016 (totaal 93 punten)

https://fathersonholygore.files.wordpress.com/2016/02/cover31.jpg?w=350&h=200&crop=1

Interessante found footage film die mede door een aantal uitstekende en spectaculaire actie sequenties een voldoende scoort. Acteerwerk is redelijk en kent geen echte uitschieters, verhaal en diepgang zijn bovengemiddeld voor een found footage film denk ik. Vond het gegeven van de zieke jongen op reis die ''gered'' wordt door een vampiervrouw aardig, uitwerking redelijk, niet 100% overtuigend.

Film Pegasus (moderator films)

• 31149 messages
  • 5449 votes

The forest (2016) - FTV - 31 juli 2016 - 2 punten

http://static.srcdn.com/wp-content/uploads/forest-trailer-natalie-dormer.jpg

Een Amerikaanse film die Japanse horror probeert. Natalie Dormer maakte op tv enkele goeie keuzes en werd met rollen in The Tudors en Game of Thrones op korte tijd bekend. De stap naar het grote doek is nog niet vlot gegaan. Enkele bijrollen ook deze hoofdrol is niet meteen een doorbraak. Hopelijk volgende keer beter.

The Forest is vrij clichématig, maar weet gelukkig de formule wel toe te passen zodat het niet echt slecht wordt. Maar eerder in de categorie 'te vergeten'. Anderhalf uur in een bos met schrikmomenten is iets te lang van het goede. En het is niet dat de plot zo bijzonder was dat het alles meteen goed maakt.

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

The Invisible Man Returns (1940) - FTV - 4 punten - 31 juli 2016 (47 films, 178 punten)
http://images.moviepostershop.com/the-invisible-man-returns-movie-poster-1940-1020199777.jpg
Vincent Price mocht deze keer degene spelen die onzichtbaar werd. Op deze wat jongere leeftijd wist hij al als geen ander hoe hij een maniak moest neerzetten. Misschien niet zo memorabel als Claude Rains, maar hij doet het niet veel slechter.
Verder is het verhaal wel aangenaam. Door de korte speel duur rollen we al snel in de actie met Geoffrey's ontsnapping. De klopjacht van de politie die daarna volgt is wel vermakelijk, evenals Geoffrey's zoektocht naar de moordenaar van zijn broer. Dit terwijl hij beseft dat het middel om onzichtbaar te worden hem ook krankzinnig kan maken.
De humor werkt voor de verandering wel effectief in deze film. Vooral dat tijdens de laatste achtervolging tussen Geoffrey en Richard was erg leuk om naar te kijken.
Van alle Universal sequels die ik tot op heden gezien heb is dit toch wel een van de beste.
3,5*

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Maniac (1980) - FTV - 31 juli 2016 - 3 punten (83 films - 293 films)

http://ist3-2.filesor.com/pimpandhost.com/1/4/4/4/144471/3/e/r/S/3erSD/Maniac.COVER.jpg

Deze film kan ik best samenvatten als opbouw naar een moord (de ene al wat langer dan de andere) waarna de moordenaar toeslaat. Vervolgens scalpeert hij de vrouwen, en gebruikt hun haar en kleding voor etalagepoppen. En dan weer naar de volgende. Wat hij uiteindelijk hiermee wil bereiken? Het heeft vooral te maken met een haat-liefdeverhouding tov zijn moeder naar mijn mening al moet je dat vooral gissen uit zijn zeurende monologen en de weinige dialogen die hij met andere mensen heeft. Dat gejengel en gekreun begon me toch al snel te vervelen. Niet spannend, traag en saai, en vlak verhaal. De eindscène waarbij hij hallucineert dat de poppen tot leven komen en hem vermoorden waardoor hij uiteindelijk zelf het loodje legt was nog het beste naar een voor mij vergetelijke film.

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

Nog eens mijn zombiemodus aangezet

Dawn of the Dead (1978) RW 31/07 => 2 Pt (Totaal 149)

http://crypticrock.com/wp-content/uploads/2016/04/dawn-of-the-dead-3.jpg

Geen idee hoeveel keer ik een van de vier cut-versies van deze Romero reeds heb gezien, ben de tel kwijt maar voor mijn lievelingsgenre blijft het nooit genoeg ?

Nog eens de Extended versie van 156 min versie opgezet die de combinatie maakt van de lange Romero cut + de European cut van Argento.

Fijn om eens alle ooit verwijderde of niet gebruikte scènes eens te zien maar het uiteindelijke resultaat is echt wat te traag. Echt iets voor de pure fan, de rest raad ik dan eerder de 127 min cut aan ?

Dawn of the Dead (2004) RW 31/07 => 1 Pt (Totaal 150)

http://i2.wp.com/bloody-disgusting.com/wp-content/uploads/2014/03/Dawn-of-the-Dead.png?resize=620%2C400

Na herziening na de Romero versie, blijf ik toch voorkeur geven aan de versie van de zombiegrootmeester, noem het pure nostalgie ?

Toegegeven, hier is de FX (CGI) beter uitgewerkt en er zit meer vaart in de film. Ook goed dat het verhaal niet 1:1 is gekopieerd maar toch wel een andere weg opgaat. Toch is hier naar mijn smaak de sfeer en dreiging nergens echt geëvenaard, en heb ik echt een voorkeur voor die langzaam slenterende zombies ?

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Before I Wake (2016) - FTV - 31 juli 2016 - 2 punten (totaal 8 films , 23 punten)

Redelijke film met de nodige mysterie en spanning met als onderliggend thema rouwverwerking. Het jochie was erg aandoenlijk.

Wel kreeg ik naar het einde toe het gevoel alsof ik keek naar iemand die met carnaval een morphsuit had aangetrokken. Dat haalde de magie een beetje uit de film.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

37. Mad Love (1935) - FTV - 5 punten - 31 juli 2016 (37 films, 135 punten)

http://medialifecrisis.com/files/images/articles/201510-Octoblur/Mad-Love-1935.jpg

"We all get it in the neck someday..."

Na het zien van Orlacs Hände (1924) was ik erg benieuwd naar de Amerikaanse talkie-remake. Normaal klinkt dat niet erg aantrekkelijk, maar met namen als Karl Freund, Peter Lorre en Gregg Toland veranderen de zaken. Charlie Chaplin noemde Peter Lorre schijnbaar na het zien van deze film de beste acteur op het grote scherm. Wellicht is dat iéts teveel eer, maar een genot om naar te kijken is hij absoluut.

Het verhaal is wederom simpel: pianist verliest handen, krijgt nieuwe handen die van een moordenaar geweest zijn, and things go downhill from there. Waar de remake verschilt is in het plotlijn omtrent de arts die dit doet, gespeeld door Peter Lorre. De vergelijking met Robert Wiene's laat expressionistische silent film vind ik moeilijk te maken, al waardeerde ik die nog net dat tandje meer, wat in 4* resulteerde. Mad Love zit daar ook bijna aan, maar kwam voor mij toch nét dat beetje tekort.

3,7*

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

Daar The Invisible Woman (1940) meer een komedie schijnt te zijn, besloot ik die over te slaan en verder te gaan met:

The Invisible Man's Revenge (1944) - FTV - 4 punten - 31 juli 2016 (48 films, 182 punten)
http://images.moviepostershop.com/the-invisible-mans-revenge-movie-poster-1944-1020207299.jpg
De plot omschrijving hier klopt niet helemaal. Jon Hall's personage werd voor dood achtergelaten bij een diamant vondst en besluit in de eerste instantie terug te keren voor zijn deel van het geld. Hij blijkt echter ook verliefd te zijn op de dochter van de man waarmee hij de schuld wil verrekenen en besluit dat hij haar ook maar neemt (ook al is ze al verloofd met een andere man).
Hij krijgt het echter niet voor elkaar, maar zodra hij met het serum van John Carradine's personage in aanraking komt, word hij de nieuwe Invisible Man. John Carradine's personage komt in deze film eigenlijk helemaal niet zo vreemd over.

Jon Hall word bij de opening credits groots aangekondigd (ik had nog nooit van de beste man wat gehoord of gezien), maar slaagt er niet in een memorabel personage neer te zetten. Nu is het ook wel taai met mannen als Claude Rains en Vincent Price die hem voorgingen, maar het schort ook een beetje aan het script. Hall komt namelijk wel redelijk kwaadaardig over, maar de echte krankzinnigheid weet hij niet over te brengen.
Dit maakt de film wat suspensieloos en wat er overblijft is een zwakke misdaadthriller inclusief een happy end en een moralistische monoloog op het einde.
Ook Hall's zogenaamde angst voor honden komt niet echt over.
Dat Carradine ook zijn hond en papegaai onzichtbaar had gemaakt was wel geinig.
Verder is dit eigenlijk geen interessante film voor de gemiddelde horrorliefhebber.
2*

Flat Eric

• 6443 messages
  • 1026 votes

Salem's Lot (1979) - 2ndtimewatch - 31 juli 2016 - 2 punten - (9 films , 25 punten)

Nog steeds kippenvelscènes.... dat enge gezweef voor het raam. Brrrr.

Ik vond het als kind verschrikkelijk verontrustend en heb de film sindsdien nooit meer terug gezien. Tot vandaag dus.

Gelukkig is het nog steeds effectief eng. Ondanks dat de film/miniserie 3 uur duurt blijft de film erg spannend en bleef ik geboeid kijken.

Wat me wel heel erg tegenviel na al die jaren is de verschijning van de oppervampier.

Eigenlijk een beetje lachwekkend hoe die daar zo in die keuken staat.

Een ding is zeker: vannacht slaap ik met het raam dicht!

Richard_Voorhees

• 2311 messages
  • 2135 votes

John Milton wrote:

Normaal klinkt dat niet erg aantrekkelijk, maar met namen als Karl Freund, Peter Lorre en Gregg Toland veranderen de zaken. Charlie Chaplin noemde Peter Lorre schijnbaar na het zien van deze film de beste acteur op het grote scherm. Waar de remake verschilt is in het plotlijn omtrent de arts die dit doet, gespeeld door Peter Lorre.

Mijn interesse is gewekt en ik moet nog steeds eens in het oeuvre van Peter Lorre duiken.

Weet jij (of iemand anders) nog meer interessante horror titels met hem erin?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

The Gore Gore Girls (1972) - FTV - 31 juli 2016 - 3 punten (84 films - 296 punten)

http://dailygrindhouse.com/wp-content/uploads/2012/08/gore-gore-girls-470-x-575.jpg

Herschell Gordon Lewis, ik ga hem geen genie noemen, maar het is toch wel opvallend dat zijn films me wel kunnen charmeren en de meeste andere gore en slasher films niet. Misschien heeft het wel met de luchtige aanpak van deze regisseur te maken. Niet dat de meeste slashers zichzelf zo ernstig nemen, maar ik heb gemerkt dat de typische slasher wordt gevuld en voorafgegaan door activiteiten en onzin waar ik geen boodschap aan heb. Dan weet deze film met de tijd die tussen de moorden zit veel leuker om te gaan. De humor is ook nooit overdreven, maar ik hield wel van de aparte (beetje droge humorist) aanpak van die privé-detective. Er komt nogal wat naakt in voor, maar deze keer is dat niet zo vreemd want verschillende scènes spelen zich af in een stripclub. Dat is nog wat anders dan die flauwe naakte zwem- en vrijpartijtjes van die hitsige tieners. Prima gore ook.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

Richard_Voorhees wrote:

(quote)

Mijn interesse is gewekt en ik moet nog steeds eens in het oeuvre van Peter Lorre duiken.

Specifiek horror ken ik niet heel veel van hem, maar check deze linkjes even!

Peter Lorre: 10 essential performances | BFI - bfi.org.uk

Horror Sidekick Spotlight: Peter Lorre - HorrorMovies.ca - horror-movies.ca

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

John Milton, helaas heb je vijf punten minder dan je huidige puntentelling. Seven Footprints to Satan staat zowel hier als op IMDb niet als horror aangeschreven. Jouw tussenstand is dus 130.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

FTV - The Babadook (2014) - 2 punten - totaal: 8 punten - 31 juli 2016

http://static.rogerebert.com/uploads/review/primary_image/reviews/the-babadook-2014/hero_TheBabadook-2014-1.jpg

Niet al te best. Het startte nochtans aardig, maar het ontspoort helemaal in het laatste halfuur. Compleet overdreven, niet in lijn met de rest van de film, onnodig dierenleed als je het lef hebt om een dier te doden in een horrorfilm, dood dan ook eens een mens? Ik heb nu het gevoel dat het dier in deze film als een voorwerp bekeken wordt door de makers van de film.. Het drama-aspect was verder wel goed, en de vrouw acteerde geweldig, maar daar heb je verder niets aan. Ook al eens omdat beiden zich erg irritant gedragen (niet alleen het kind, de mama nog meer dan het kind). Snel doorslikken dit.

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Richard_Voorhees wrote:

(quote)

Zeker deze:

The Beast with Five Fingers (1946)

en ook in deze is ie goed, maar ik vind persoonlijk het comedy gehalte van de film te hoog:

The Raven (1963)

Verder nog deze al vind ik het segment waarin Lorre meespeelt wel niet het sterkste:

Tales of Terror (1962)

Chainsaw

• 8845 messages
  • 3576 votes

https://s32.postimg.org/tlfvzvtut/ed2.png

Evil Dead II (1987) | RW | 2 punten | 30 juli 2016

Blijft een overheerlijke achtbaanrit vol krankzinnigheid, creativiteit en bloed en ranzigheid in alle kleuren van de regenboog. Bruce Campbell steelt de show als een geplaagde man in een hutje in het bos, waar hij knokt met demonen, heikneuters en zijn eigen hand. Een uitstekende combinatie tussen horror en komedie en een film waarbij het onmogelijk is je te vervelen. 4,5*.

(Totaal: 25 punten)

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Miszmi wrote:

John Milton, helaas heb je vijf punten minder dan je huidige puntentelling. Seven Footprints to Satan staat zowel hier als op IMDb niet als horror aangeschreven. Jouw tussenstand is dus 130.

Ik ga John Milton toch die punten laten behouden. Ook al denk ik dat hij dit zelf niet als horror ziet staat in het midden van de imdb-pagina wel dit (onder taglines):

Genres: Comedy | Crime | Drama | Horror | Mystery | Romance

Ik heb dat ook pas recentelijk pas opgemerkt dat imdb slechts een deel van alle genres die het toekent bovenaan zet en dan onder de credits alle genres zet waarmee de film wordt getagd.

Omdat we zijn overeen gekomen dat een film horror is als dit als genre wordt aangeduid op MovieMeter en/of imdb zullen we dit moeten toelaten. Ik ben geen voorstander van om regels tijdens een spel aan te passen, maar misschien is het iets dat we naar de toekomst toe specifieker moeten duiden, bijvoorbeeld enkel accepteren wanneer horror bovenaan staat bij de filmtitel op de imdb-pagina.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

Ik had dat (uiteraard) inderdaad gechecked alexspyforever en Miszmi, OCD als ik ben

Bovenin staan er maximaal drie, ook als een film er 4 of 5 heeft. Maar ik heb mijn complete lijst uitgezocht met de zoekfunctie van MovieMeter en IMDb met als hoofdcriterium 'horror', en de complete selectie zou dus het genre horror moeten hebben op één van beide, al zal het in een enkel geval niet bij die bovenste drie staan, zoals hier nu.

baspls

• 4118 messages
  • 1673 votes

32. The Uninvited (1944) - FTV - 1 augustus - 4 punten (32 films - 114 punten)

https://hqofk.files.wordpress.com/2015/10/9177h9pqpl-_sl1500_.jpg

"They call them the haunted shores, these stretches of Devonshire and Cornwall and Ireland which rear up against the westward ocean. Mists gather here... and sea fog... and eerie stories..."

Een broer en zus treffen bij toeval een huis aan de kust. Ze willen het meteen kopen. Maar dan blijkt er iets eigenaardigs met het huis te zijn. The Uninvited is een sfeervolle klassieke spookhuis film uit de jaren '40.

Het mag dan een Amerikaanse film zijn, door de cast en de locaties kwam de film heel Brits over. Ray Milland zet een sterke hoofdrol en het verdere acteerwerk was ook zeker niet verkeerd.

Het duurde even voordat het verhaal opgang kwam, maar daarna zaten er wel een paar bijzonder sfeervolle spookscènes in met druipkaarsen en dergelijke. De spook-effecten zagen er voor toen wel creepy uit, maar zijn vrij schaars. De backstory vond ik eigenlijk niet mysterieus genoeg, maar was opzich zeker niet slecht.

Alles bij elkaar een leuke film om een keer gezien te hebben, maar wat minder als ik er van had verwacht. Vooral het mooie huis en de nacht-scènes maken de film de moeite waard.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

Die quote koos ik ook, baspls. Was ook de beste

Miszmi

• 3240 messages
  • 598 votes

John Milton, ah, heb ik weer wat geleerd! Ik wist niet dat er meer dan die bovenste drie genres op IMDb konden zijn. Uiteraard hou jij dan gewoon je punten, zoals alexspyforever ook aangaf. Ik ga het in mijn lijst aanpassen, excuus!

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

38. Phenomena (1985) - FTV - 3 punten - 31 juli 2016 (38 films, 138 punten)

http://s3.amazonaws.com/auteurs_production/images/film/phenomena/w1280/phenomena.jpg

"Why don't you call your INSECTS! GO ON! CALL! CALL!"

Er zijn een paar vrouwen waar ik van moet zuchten. In a good way, that is. Jennifer Connelly is daar één van. Een ongelooflijk mooie, maar ook ontzettend sexy vrouw. In horrormeester Dario Argento's Phenomena gaat dat laatste nog niet op, aangezien ze hier net tussen kind en jonge vrouw inzit als 14-15 jarige, maar dat ze beeldschoon zou gaan worden staat hier al duidelijk buiten kijf. Phenomena stond dus al een paar jaar op het lijstje om eens te zien, zowel vanwege Argento als Connelly.

Wat acteren betreft blijkt jammer genoeg wel een beetje dat ze niet van jongs af aan het talent had van die andere zuchtvrouw, Natalie Portman, die vanaf haar debuut al verbaasde. Connelly moet dat dus in de loop der tijd verbeterd hebben, gezien hoe goed ze nu kan zijn. Ik meen me te herinneren dat ik haar in de nog iets oudere film die ik van haar zag, Leone's Once Upon a Time in America, erg intrigerend vond. En dat is ze hier ook, ze heeft een ongrijpbaar mooie uitstraling. De potentie is duidelijk te zien, maar een natural op acteervlak blijkt ze hier niet echt. Ze wordt niet direct van het doek gespeeld, maar Donald Pleasence in een aangename rol als verlamde entomoloog, is (misschien niet geheel verrassend) duidelijk de betere.

Het verhaaltje over het slaapwandelende meisje dat met insecten kan praten en de aangewezen persoon lijkt om een serial killer eigenhandig op te sporen heeft weinig om het lijf. Maar de sfeer die Argento schept en de Visuals, zijn de aspecten die Phenomena zo geliefd maken bij veel horrorliefhebbers. De sfeervolle synth score van Goblin versterkt dat nog verder (het is dan ook jammer wanneer deze voor een sporadisch voorkomend metal nummer verlaten wordt). Eng vond ik de film niet, al zit er zeker naar het einde toe best wat gorigheid in, maar op sfeervlak was het echt genieten.

Ik twijfelde over 3,5*, maar ik rond bij nader inzien met een goed gevoel naar boven af.

4*

U96

• 731 messages
  • 762 votes

baspls wrote:

(quote)

Ik kan je Profondo Rosso, Suspiria, Tenebre en Phenomena van harte aanbevelen. Aangezien ik je vaak bij 80s films zie denk ik dat Tenebre en Phenomena het beste zijn om mee te beginnen .

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

baspls wrote:

32. The Uninvited (1944) - FTV - 1 augustus - 4 punten (32 films - 116 punten)

Straks stuur ik je op rekenles bas, 110+4 =?

alexspyforever

• 21517 messages
  • 2328 votes

Tussenstand bijgewerkt tot 1 augustus 11:30

1. joolstein 319

2. alexspyforever 296

3. jeroentjuhhhhh 213

4. Richard_Voorhees 182

5. Gang_Star 155

6. Boeikens 150

7. Woland 139

8. John Milton 138

9. U96 125

10. baspls 114

11. Willy Wartaal 93

12. EW101 70

13. Legan 57

14. wendyvortex 56

15. morpheus2000 46

16. Miszmi 42

17. moviefreak#1 41

18. Kondoro0614 34

19. leatherhead 32

20. john mcclane 2 29

21. arno74 27

22-23. Chainsaw en Flat Eric 25

24. Bas I. 24

25. Film Pegasus 22

26. Friday the 13 th 18

27. HALVE TAMME. 15

28. Night's Watch 14

29. Zwolle84 12

30. TornadoEF5 8

31. mikey 6

32. Gh8st 4

Nog steeds niets:

Teunnis, beloofde nochtans om er aan te beginnen een week geleden. En binnenkort zijn het Olympische Spelen...

Dying Rose doet haar schuilnaam alle eer aan

John Barry denk dat die ergens onder de wuivende palmbomen ligt...

Jammer dat ik geen foto's kan toevoegen, krijgt dat niet goed met die laptop van het werk.

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

Dying Rose heeft nochtans een paar horrors gekeken, moet ze enkel nog registreren, maar misschien is ze wat geïntimideerd door de mensen met honderden punten?

Boeikens

• 4467 messages
  • 5326 votes

Last Shift (2014) FW 31/07 => 2 Pt (Totaal 152)

http://i.makeagif.com/media/12-16-2015/NYbQFj.gif

Voor de Blood & Gorehound valt hier niets te rapen, toch heb ik hem met plezier uitgekeken ?

De film kent een langzame maar zeer gestage spanningsopbouw in een beperkte maar zeer sfeerrijke setting. Die heerlijke sfeer wordt gecreëerd met een goede sound en enkele beter kleine schrikmomentjes, die na verloop wel wat in herhaling vallen.

Het blijft allemaal lekker mysterieus, de film heeft een goede vaart en Juliana Harkavy speelt een sterke rol.

Het plot is eerder wazig, waar ik op een moment dacht mee te zijn zat ik op het eind weer met enkele vragen ?

Mercy (2014) FW 31/07 => 2 Pt (Totaal 154)

Waar ik bij Last Shift nog lekker in de sfeer zat, ging ik bij deze Mercy er helemaal onderuit

Verfilming van een kortverhaal van Stephen King, dat leek me wel iets, maar uiteindelijk was het geen spek voor m'n bek.

De oma speelt goed maar de (gelukkig) korte speeltijd kent een veel te trage opbouw, ontbreekt aan actie of spanning en kon niet echt boeien.

Het laatste kwartier komen de remmen wat los en komen de tot hiertoe ontbrekende horrorelementen naar boven maar tegen die tijd was bij mij de goesting eruit ?

TornadoEF5

• 5616 messages
  • 1726 votes

FTV - The Others (2001) - 2 punten - totaal: 10 punten - 1 augustus 2016

https://vareverta.files.wordpress.com/2014/03/the-others-review-pic1.jpg

Prachtige film

Alles klopt aan deze film. De gecreëerde sfeer, de acteerprestaties, het verhaal, de spanning en het slot. Het gegeven dat de gordijnen steeds gesloten moeten blijven, het landhuis en de kledij dragen zeker bij tot de sfeer, net zoals de invulling van de rollen die hier evenzeer tot bijdraagt. Nicole Kidman acteert trouwens geweldig. Die is veel in achting gestegen.

John Milton

• 24229 messages
  • 13394 votes

39. Svengali (1931) - FTV - 5 punten - 1 augustus 2016 (39 films, 143 punten)

http://i.imgur.com/vAyWL.jpg

"There is nothing in your mind... nothing in your heart... nothing in your soul... but Svengali... Svengali... Svengali... !"

Dit zal de eerste reactie zijn bij Svengali (1931) sinds Error_2009's bericht in 2008. Hoewel hij sindsdien wel door heen handvol mensen gezien is, is het bepaald geen drukte van belang dus bij deze pre-code Warner. Gebaseerd op schijnbaar een van de meest populaire romans van zijn tijd, George du Mauriers Trilby, met een (toen) superster als John Barrymore in de hoofdrol, is het inderdaad verrassend dat de film niet wat bekender is geworden. Al was er in 1931 met Frankenstein (1931), Dracula (1931) en Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1931) natuurlijk stevige concurrentie. Overigens deed de film het prima, Warner Brothers was dermate tevreden over de box office dat ze Barrymore en Marsh datzelfde jaar nogmaals bij elkaar brachten voor The Mad Genius (1931), onder regie van Michael Curtiz.

Svengali gaat over een hypnotiseur die een jonge vrouw op wie hij verliefd is, met zijn krachten tot een succesvolle zangeres maakt. Al snel blijkt echter dat hij niet staat is om Trilby's hart te kunnen beheersen. Tot zijn grote frustratie, want Trilby (gespeeld door een zeventienjarige Marsh) is geen straf om naar te kijken. Niet direct een goede voedingsbodem voor échte horror, zang,liefde en hypnose, en die blijft dan ook uit. Maar als pre-code liefdesdrama met een schurk met horrorelementen, verdient de film wel degelijk zijn sporen.

Wellicht minder direct tot de verbeelding sprekend dan de Universal horrors van dat jaar, maar voor de liefhebbers zeker een kijkje waard.

3,5*

Guest

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.