- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
How to Make a Monster (1958) - FTV - 19 juli 2016 - 4 punten (59 films - 215 punten)
https://exclamationmark.files.wordpress.com/2011/05/how-to-21.jpg
De filmindustrie is een cut throat business en dat mag je in deze film vrij letterlijk nemen. Stel je eens voor dat je 25 jaar je uitslooft om de meest realistische monster make-up te creëren en dan op een dag krijgt te horen dat horror passé is en het publiek voortaan musical wil. Niet dat ik iets tegen musicals heb met mooie dansende dames, maar dat zou toch een van de laatste genres zijn die hip zou zijn bij het grote publiek lijkt me. Ik ben toch blij dat het plan van grimeur Pete toch wel gelukt is en nu meer dan 50 jaar later nog steeds van horrorfilms en de monsters kunnen genieten. Leuke inkijk op Hollywood filmset uit de jaren 50 met een vooraanstaande rol voor het monster van Frankenstein en de Wolfman waarvan ik de grime ook vandaag nog zeer kan waarderen. Het verhaal is eigenlijk simpel met een wraakthema. Ik las eerder een reactie dat het idee slecht is, neen ik vond het erg passend. Ook dat de laastse scènes van de film (in het huis van grimeur Pete) in kleur waren gedaan vond ik knap gedaan. Met al die maskers had het zeker een House of Wax feeling. Niet groots maar zeer genietbaar.
En volgens mij heeft George Lucas toch gewoon plagiaat gepleegd bij zijn creatie van Chewbacca door de looks van The Wolf man een beetje aan te passen 
EW101
-
- 1256 messages
- 2284 votes
Cujo (1983)- FTV- 3 Punten-18 Juli

Bij momenten een erg spannende film.
Mooie transformatie van de hond die door middel van make-up er steeds gevaarlijker uitziet.
In het begin waren er ook momenten waarbij je je goed kan inbeelden hoe de hond dingen deed ervaren (zoals harde geluiden) .
Het camerawerk van Jan de Bont was ook goed.
Ik vond het einde nogal abrupt zoals ook bij enkele andere King-verfilmingen. Het verhaal is dan wel op zijn eind, maar een echte conclusie of afronding wordt niet gegeven.
Het kind wordt door sommigen ervaren als irritant. Dat kan ik zelf niet zeggen (zeker na sommige Italiaanse films gezien te hebben..achja..
) en vond de kinderacteur best overtuigend. En zeker in de situatie dat het kind zich bevond.
Malpertuis (1971)- FTV- 3 Punten- 19 Juli

Ik heb de Engels gedubde versie gezien. Ik heb gehoord dat er een Nederlands talige versie bestaat (met extra scènes, andere soundtrack en andere cuts?).
Best een sfeervolle film. Daarbij is er ook zeker genoeg te beleven.
Het verhaal heeft verschillende ontwikkelingen die ik niet direct had zien aankomen. Zo wordt het mysterie tijdens de eerste kijkbeurt ook goed opgebouwd. Misschien eens herbekijken zodat ik alle details aan elkaar kan koppelen.
De personages zijn ook zeker maf met hun aparte karaktertrekken. Zo is er onder andere de norse Orson Welles als Oom Cassavius die constant in bed ligt en bourgondisch van zijn laatste dagen staat te genieten. Zijn laatste momenten waarbij hij zijn rol van huisbaas overdraagt, zijn familieleden beledigt en de erfenis uitschrijft zijn goud waard.
Ook erg mooie setting (die heerlijk in het verhaal geweven is )en camerawerk.
Het hoofdpersonage, genaamd Jan, vond ik minder.
Misschien de interessantste film die ik gezien heb tijdens de challenge. Ik hoop dat ik een andere versie ook te zien krijg.
64+6=70 Punten
Boeikens
-
- 4467 messages
- 5326 votes
Planet Terror 2007 RW 19/07 => 1 Pt (Totaal 115)
Blijft toch hilarisch deze retro prent, steeds over the top met veel oog voor detail en heerlijke oneliners.
De tape quality is misschien niet ieders ding maar de gorehound lekt hier toch zijn vingers na 
Ook voor 1 puntje was dit een heerlijke herziening 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Planet Terror 2007 RW 19/07 => 1 Pt (Totaal 115)
(afbeelding)
Blijft toch hilarisch deze retro prent, steeds over the top met veel oog voor detail en heerlijke oneliners.
De tape quality is misschien niet ieders ding maar de gorehound lekt hier toch zijn vingers na 
Ook voor 1 puntje was dit een heerlijke herziening
Ik heb die film gezien niet lang nadat die op DVD uit was, maar kan me er nauwelijks wat van herinneren, alleen dat ik er niet veel aan vond. Helaas is het beeld dat je daar postte pas op het einde 
John Milton
-
- 24226 messages
- 13392 votes
Mijn moeder wilde nog met me naar de film, maar dit lijkt me nu niet echt het soort film waar je met je moeder heen gaat...
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
How to Make a Monster (1958) - FTV - 19 juli 2016 - 4 punten (59 films - 215 punten)
(afbeelding)
De filmindustrie is een cut throat business en dat mag je in deze film vrij letterlijk nemen. Stel je eens voor dat je 25 jaar je uitslooft om de meest realistische monster make-up te creëren en dan op een dag krijgt te horen dat horror passé is en het publiek voortaan musical wil. Niet dat ik iets tegen musicals heb met mooie dansende dames, maar dat zou toch een van de laatste genres zijn die hip zou zijn bij het grote publiek lijkt me. Ik ben toch blij dat het plan van grimeur Pete toch wel gelukt is en nu meer dan 50 jaar later nog steeds van horrorfilms en de monsters kunnen genieten. Leuke inkijk op Hollywood filmset uit de jaren 50 met een vooraanstaande rol voor het monster van Frankenstein en de Wolfman waarvan ik de grime ook vandaag nog zeer kan waarderen. Het verhaal is eigenlijk simpel met een wraakthema. Ik las eerder een reactie dat het idee slecht is, neen ik vond het erg passend. Ook dat de laastse scènes van de film (in het huis van grimeur Pete) in kleur waren gedaan vond ik knap gedaan. Met al die maskers had het zeker een House of Wax feeling. Niet groots maar zeer genietbaar.
En volgens mij heeft George Lucas toch gewoon plagiaat gepleegd bij zijn creatie van Chewbacca door de looks van The Wolf man een beetje aan te passen
schitterende make up deze twee creaturen 
U96
-
- 731 messages
- 762 votes
Cujo (1983)- FTV- 3 Punten-18 Juli
(afbeelding)
Bij momenten een erg spannende film.
Mooie transformatie van de hond die door middel van make-up er steeds gevaarlijker uitziet.
In het begin waren er ook momenten waarbij je je goed kan inbeelden hoe de hond dingen deed ervaren (zoals harde geluiden) .
Het camerawerk van Jan de Bont was ook goed.
Ik vond het einde nogal abrupt zoals ook bij enkele andere King-verfilmingen. Het verhaal is dan wel op zijn eind, maar een echte conclusie of afronding wordt niet gegeven.
Het kind wordt door sommigen ervaren als irritant. Dat kan ik zelf niet zeggen (zeker na sommige Italiaanse films gezien te hebben..achja..
) en vond de kinderacteur best overtuigend. En zeker in de situatie dat het kind zich bevond. Malpertuis (1971)- FTV- 3 Punten- 19 Juli
(afbeelding)
Ik heb de Engels gedubde versie gezien. Ik heb gehoord dat er een Nederlands talige versie bestaat (met extra scènes, andere soundtrack en andere cuts?).
Best een sfeervolle film. Daarbij is er ook zeker genoeg te beleven.
Het verhaal heeft verschillende ontwikkelingen die ik niet direct had zien aankomen. Zo wordt het mysterie tijdens de eerste kijkbeurt ook goed opgebouwd. Misschien eens herbekijken zodat ik alle details aan elkaar kan koppelen.
De personages zijn ook zeker maf met hun aparte karaktertrekken. Zo is er onder andere de norse Orson Welles als Oom Cassavius die constant in bed ligt en bourgondisch van zijn laatste dagen staat te genieten. Zijn laatste momenten waarbij hij zijn rol van huisbaas overdraagt, zijn familieleden beledigt en de erfenis uitschrijft zijn goud waard.
Ook erg mooie setting (die heerlijk in het verhaal geweven is )en camerawerk.
Het hoofdpersonage, genaamd Jan, vond ik minder.
Misschien de interessantste film die ik gezien heb tijdens de challenge. Ik hoop dat ik een andere versie ook te zien krijg.
64+6=70 Punten
CINEMATEK - Shop - Catalogus - Malpertuis daar vind je de nederlandstalige versie
U96
-
- 731 messages
- 762 votes

The Unborn(2003) – FVT – 2punten – 19juli 2016
horrorthriller van Bhandit Thongree, de minste in het rijtje aziatische horror die ik tot nu gezien heb, film begon met nogal goedkoop uitziende special effects, tot het verhaal wat op gang kwam dan begon het goed te worden....maar dat is het dan niks spannigsopbouw, geen gore killls, zelfs de griezelscenes waren in mijn ogen niet eng.....magere 2*
(36films:87punten)
U96
-
- 731 messages
- 762 votes

We Are Still Here (2015) – FTV – 2punten – 20juli 2016
horrorfilm van Ted Geoghegan, weer een horrorfilm om van te smullen, vanaf het begin zit de sfeer en sound goed je voelt de spanning zo hangen, omgeving en decor is top (die doodse winter ….schitterend) en dan komen er freaky personages langs met creepy story's en de toon is gezet, wat volgt is een mengeling van creepy geestensfeer met lekker gore toestanden in de steil van een goeie slasher horror ...topfilm 4*
(37films:89punten)
joolstein
-
- 10841 messages
- 8930 votes
The Fog (1980) -FTV– 3 punten – 19 juli 2016 (64 films -211 pnt.)

Review: Gek dat ik deze film nog niet gezien had. Terwijl ik toch veel van Carpenter heb gezien. Enfin de film is een ware klassieker. Vanaf het begin wordt er een duister sfeertje gecreëerd. In eerst instantie wordt er veel aan de suggestie over gelaten. Maar hoe verder we in de film komen hoe meer er duidelijk wordt en we ook zien. Carpenters oor voor de muziek is goed te horen want de geluiden en synthesizers zijn super. Heerlijke film.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8930 votes
The Abominable Dr. Phibes (1971) -FTV– 3 punten – 19 juli 2016 (65 films -214 pnt.)

Review: Visueel is The Abominable Dr. Phibes een lust voor het oog. De kleuren in spatten van het scherm. En er is ruim aandacht voor detail. Hierdoor ziet alles er prachtige uit. Helaas sneeuwt hierdoor het verhaal wat onder. Niet dat het slecht is. Maar dit had best spannender gekund. Toch is er genoeg te bleven en te genieten.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
13. A Lizard in a Woman's Skin (1971) - FTV - 19 juli - 3 punten (13 films - 48 punten)
Als je bedenkt dat Lucio Fulci later Splatter-regisseur zou worden zou je je dat bij het zien van deze film op de gore scènes na eigenlijk moeilijk voor kunnen stellen. De film is veel beter dan zijn latere Giallo The New York Ripper en qua verhaal eigenlijk beter dan alles wat hij later zou maken.
Carol droomt dat ze haar buurvrouw heeft vermoord. Enkele dagen later komt ze erachter dat haar buurvrouw echt is vermoord, precies zoals zij gedroomd had.
Als je Fulci's zombiefilms hebt gezien zou je niet voor mogelijk hebben gehouden dat hij op zo'n manier een verhaal kan vertellen. A Lizard in a Woman's Skin is spannend en boeit van begin tot einde. Iedereen is verdacht en op Hitchcockiaanse wijze weet Fulci de kijker te misleiden. De twist aan het einde was opzich goed, al had het minder droog gebracht mogen worden. Het acteerwerk van de film was prima en de dub helemaal zo slecht nog niet. De film kwam ook best Brits over voor een Giallo.
Hoewel Fulci erin slaagt om op een goede manier het verhaal te vertellen en de film een aantal gave surrealistische droomscènes heeft, vind ik de film visueel verder een beetje rommelig. De cinematografie is niet heel erg sterk en mijn versie had vaak wazig beeld waardoor het leek alsof de camera de hele tijd out-of-focus was. Verder had er best een standaard of steadycam gebruikt mogen worden, de hele film lijkt uit de losse hand gefilmd te zijn zo erg trilt het (wat dat betreft best modern want tegenwoordig zie je dat altijd). Ook de zoom-functie wordt naar mijn mening wat te vaak gebruikt. Ondanks dat vond ik wel dat Fulci op een hele gave manier gebruik maakt van reflecties in deze film en Fulci gebruik zowaar een split-screen en split-diopter shots net als Dario Argento en Brian De Palma destijds deden.
Dat Fulci later de Godfather of Gore zou worden is trouwens hier al duidelijk zichtbaar. Niet alleen zijn de moordscènes best wel bruut en komen er zelfs darmen aan te pas, maar er zit ook een super akelig shot in van een laboratorium met dierenproeven. Nu zag ik meteen dat heb nep was (Fulci mag dan een gorehound zijn hij is geen monster), maar de dierenbescherming was daar niet zo zeker van. Er werd een rechtszaak gehouden waarin Special effects-genie Carlo Rambaldi de nephonden liet zien om te bewijzen dat het nep was. De scène bleef echter zeer controversieel.
De muziek van Ennio Morricone (die man heeft zowat aan iedere Giallo uit de jaren '70 gewerkt lijkt het) zette weer een prima sfeertje. Al vond ik zijn muziek voor Argento's films vele male beter. In Four Flies on Grey Velvet komt de funky 70s sound goed over, hier vond ik het een beetje cacofonisch.
Alles bij elkaar toch een zeer degelijke film van Lucio Fulci. Qua cinematografie vind ik The Beyond en Zombi 2 toch echt vele male beter, maar qua plot is deze onovertroffen in zijn oeuvre. Een must-see voor de Giallo liefhebber.
baspls
-
- 4118 messages
- 1673 votes
14. Blood and Black Lace (1964) - FTV - 19 juli - 4 punten (13 films - 52 punten)
"Perhaps the sight of beauty makes him lose control of himself, so he kills."
Blood and Black Lace is een van de aller eerste Giallo-films en wordt door vele gezien als de film die het genre begon.
Een model wordt dood aangetroffen en de politie begint een onderzoek. De gemaskerde moordenaar met zijn zwart-leren handschoenen is echter nog lang niet klaar met zijn werk...
Visueel is Blood and Black Lace een erg sterke film. Mario Bava experimenteerde hier met impressionistische belichting, net zoals Dario Argento zou gaan doen in Suspiria en Inferno. Het hoge contrast versterkt het kleurgebruik nog eens en veroorzaakt ook clair-obscur-achige schaduwen in de close-ups. De cinematografie is ook bijzonder sterk. De opening waar we de hele cast tussen de etalagepoppen zien staan was ook erg leuk gevonden.
Qua verhaal vond ik de film echter minder goed. Het concept is prima, maar ik vond het uiteindelijk meer een misdaad-film en niet echt een Giallo. De film blijft boeiend van begin tot einde, ook al vond ik de climax dan wat minder.
Voor de jaren '60 is Blood and Black Lace een vrij brute film, met harde moordscènes. Als je ziet wat Bava later in de 70s zou doen is het echter nog vrij braaf.
De film had een goede soundtrack van Carlo Rustichelli, een combinatie van Jazzy muziek en spannende suspense muziek. De soundtrack deed me overigens vaak denken aan Gotische horror (zoals Bava ook maakte).
Alles bij elkaar is Blood and Black Lace natuurlijk een must-see voor de Giallo-liefhebber. Visueel is de film schitterend en de film gaat ook nergens vervelen.
Willy Wartaal
-
- 433 messages
- 3815 votes
alexspyforever, niet al te letterlijk nemen hoor het woord fan, vind Chloe Grace Moretz gewoon leuk om te zien als schattig meisje in onder andere 500 Days of Summer en Kick-Ass. Nu ze wat ouder is ziet ze er leuk uit en heeft een aparte look. De Carrie remake was in zijn geheel niet aan mij besteed, Moretz maakte daar weinig indruk. Ben benieuwd wat ze in de toekomst nog gaat doen.
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
The Creature Walks among Us (1956) - FTV - 4 punten - 20 juli 2016 (31 films, 125 punten)
http://www.flickeringmyth.com/wp-content/uploads/2015/08/creature-walks-600x422.jpg
Review: Beter dan het tweede deel.
De film begint sterk met een aantal mooie scenes in het lagoon. Het gezelschap weet wel ineens met kinderlijk gemak het monster te vangen, terwijl het in de twee andere films zoveel moeite kostte. Ach, we zullen er maar van maken dat zij beter voorbereid waren.
Het idee van de transformatie van het monster vind ik nog best origineel bedacht (in het tijdsperspectief) en de nieuwe look ziet er wel goed uit.
De tweede helft van de film draait niet meer zoveel om het monster, maar meer om de andere personages. Middels goed acteer werk van de cast komt het subplot van 'de jaloerse professor' nog best goed uit de verf. Het einde is dan wel weer wat voorspelbaar, maar dat mag de algehele pret niet drukken.
Over het algemeen is deze 'The Creature Walks Among Us' een vermakelijke zit.
3*
joolstein
-
- 10841 messages
- 8930 votes
Dit mooie filmpje kwam voorbij op het smoelenboek leek me wel toepasselijk!
122 jaar Horrorfilmgeschiedenis (1895-2016)
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
rw 20 juli 2016
Het is niet de eerste keer dat ik deze film zag,en vast ook niet de laatste .
Het is geschoten alsof het een video clip is.
IK heb de de hele serie op een blu ray boxset.
Voor mijn gevoel heeft een gothic "vibe" ,,want ik een interessante scene vind,maar me te weinig mee heb om er in op te gaan.
Het schijnt de films als
Nosferatu, eine Symphonie des Grauens (1922)
of
meer in die trant liggen,de wat klassiekere dracula films die ik hier ook een paar keer voorbij heb zien komen in deze challenge als ik me niet vergis.
Hoe dan ook,de hele reeks heeft een aantrekkingskracht ,kate beckinsale in een leren pak alleen al.
Maar het is ook een goed samenhangend geheel, iets wat niet vaak voorkomt bij een Quadrilogy.
Het verhaal vind ik origineel gevonden,de hele oorlog.Het cliche liefdes verhaal stoort me ook totaal niet.
Het was handiger geweest als de de hele reeks waren begonnen met
Underworld: Rise of the Lycans (2009)
Dat zou veel logischer zijn geweest.
Eerlijk is eerlijk ,,,het is vooral de aankleding en de vormgeving die de film erg sterk maakt.
Maar ik vind het soms onweerstaanbaar.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
alexspyforever, niet al te letterlijk nemen hoor het woord fan, vind Chloe Grace Moretz gewoon leuk om te zien als schattig meisje in onder andere 500 Days of Summer en Kick-Ass. Nu ze wat ouder is ziet ze er leuk uit en heeft een aparte look. De Carrie remake was in zijn geheel niet aan mij besteed, Moretz maakte daar weinig indruk. Ben benieuwd wat ze in de toekomst nog gaat doen.
Ze is zeker niet lelijk, ik heb het persoonlijk vooral voor Abigail Breslin 
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Phenomena (1985) - FTV - 20 juli 2016 - 3 punten (60 films - 218 punten)
https://demonsresume.files.wordpress.com/2012/10/phenomena_poster_03.jpg
Suspiria heb ik een jaar of 2 geleden gezien, viel me lelijk tegen en sindsdien geen Argento film meer geprobeerd tot voor kort Tenebre. Ook daar vond ik weinig aan. Derde keer, goede keer met Phenomena? In elk geval vond ik deze een pak meer te genieten dan de andere 2. Dit komt vooral dankzij het goede acteerwerk van Jennifer Connelly die voor mij wellicht altijd the Labyrinth girl zal zijn. Het gegeven van het kunnen communiceren met insecten vond ik het interessantste al had ik gehoopt dat de regisseur hier nog wat meer mee had gedaan. Het bleef uiteindelijk vrij beperkt. Het verhaal is dus alweer erg dunnetjes en met een lang uitgesponnen finale waarbij ik weer kon voorspellen dat die of die wel weer ging opduiken. Beetje te langdradig. De professor kon me niet bekoren maar zijn assistente dan weer wel, die apin acteerde erg goed 
Fijn om gezien te hebben, maar voorlopig heb ik het toch wel gehad met Argento.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
ftv 20 juli 2016
Kevin greutert heeft het idee dat hij kan uitblinken in het horror genre .
Maar zijn films steken nergens boven de middelmaat uit.
Het casten van Jim Parsons ( wel als dokter gelukkig) is totaal misplaatst
Een rol in de muppets is te overzien,hier is het swiebertje effect helaas niet ongedaan gebleven.
Om die man uit zijn rol te zien als Sheldon Cooper is een behoorlijk opgave voor de kijker en de man zelf.
Gillian jacobs is een frisse verschijning,maar komt beter uit de verf bij het wat lichtere werk.
De visions dus,,,,het kijken begon erg sceptisch,en als dan de zin:
Something happend here , so terrible,it stays on the land"voorbij komt is het tijd voor een diepe zucht 
Een spookhuis film,gelukkig duurt de film kort en was ik toch benieuwd hoe het nu met visions zat,oftewel : hoe zat de vork in de steel.
En het einde stelt zeker niet teleur.Zit erg goed in elkaar.
Hier en daar was saai. geen uitblinker ,maar door het eindplot en de speelduur net aan een voldoende.
3*
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
alexspyforever Nu ze wat ouder is ziet ze er leuk uit en heeft een aparte look. De Carrie remake was in zijn geheel niet aan mij besteed, Moretz maakte daar weinig indruk. Ben benieuwd wat ze in de toekomst nog gaat doen.
Personelijk vond ik het een gemiste kans,het enige wat haar rol mee zat was haar leeftijd ( daarwerkelijk een tiener) Ze is ook behoorlijk knap.
Maar C spacek was echt erg onaantrekkelijk in mijn ogen,en een typisch mikpunt voor haar leeftijdsgenoten.
Ik vond haar enorm overtuigend,ze was daarin tegen wel dik in de twintig tijdens de opname.
alexspyforever
-
- 21517 messages
- 2328 votes
Personelijk vond ik het een gemiste kans,het enige wat haar rol mee zat was haar leeftijd ( daarwerkelijk een tiener) Ze is ook behoorlijk knap.
Maar C spacek was echt erg onaantrekkelijk in mijn ogen,en een typisch mikpunt voor haar leeftijdsgenoten.
Ik vond haar enorm overtuigend,ze was daarin tegen wel dik in de twintig tijdens de opname.
Ik heb de remake niet gezien maar ik weet wel dat er geen naakt was te zien bij de publieke vernederingsscène aan het begin (douche en Carrie flipt bij het krijgen van haar eerste maandstonden). Was te begrijpen wegens minderjarige actrices maar dan gaat de kracht toch grotendeels verloren naar mijn mening. Dus ik heb niets tegen jongvolwassen vrouwen die tieners spelen als het nodig is, jammer dat ze daar niet voor hadden geopteerd. Maar beter nog remake was niet nodig geweest IMO.
En Grease was ook populair ondanks dat de tieners allemaal twintigers waren 
Geef mij toch maar liever de gothic vampiervrouwen hoor, dat leren pakjes gedoe doet me meer denken aan BDSM, Matrix en bikers
Nu goed ik heb ook wel een hekel aan het moderniseren en updaten van klassieke horrorfenomenen.
joolstein
-
- 10841 messages
- 8930 votes
Dr. Phibes Rises Again (1972) -FTV– 3 punten – 20 juli 2016 (66 films -217 pnt.)

Review: Het vervolg van Dr. Phibes is een teleurstelling. Zelf nogal ongeloofwaardig, een replica onder een berg in Egypte? Het sluit ook niet aan bij het eerste verhaal. Waar de 10 plagen netjes werden afgerond.. Waarom zal je dan weer terug willen komen? Ik irriteerde me redelijk aan het feit dat Price dit keer veel tekst had, en dan vaak in uitleggende vorm. Daartegen vond ik de moorden/kills erg goed zelfs wel indrukwekkend goed. Ook was het erg leuk om John Thaw (Inspector Morse) eens in een van zijn jongere rollen te zien.
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
The Entity (1981) - FTV - 3 punten - 20 juli 2016 (totaal 31 films, 106 punten)

Behoorlijk goed en sfeervol spookverhaal, waar een vrouw geterroriseerd wordt door een soort van klopgeest, de Entity uit de titel. De film wordt zelden expliciet over de ware aard van de dreiging en gore is er al helemaal niet, maar de muziek die gebruikt wordt zodra er weer bezoek is van het bovennatuurlijke geteisem versterkt de narigheid behoorlijk. Geen toptitel, maar op sfeer alsnog een zeer ruime voldoende, naar boven afgerond ga ik voor de 4*.
john mcclane 2
-
- 3489 messages
- 6576 votes
[quote]alexspyforever wrote:
ja de updates zijn waardeloos,,,,ik hou mijn hart vast voor de remake van hellraiser 1 ,,( hoop dat clive barker in dikke finger in de bloederige pap heeft XP ) maar nightmare on elmstreet 1 was om te janken.
om over de belachelijke gus van sant spycho nog maar te zwijgen ,,
Richard_Voorhees
-
- 2311 messages
- 2135 votes
A Nightmare on Elm Street (2010) - FTV - 2 punten - 20 juli 2016 (32 films, 127 punten)
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/e/ee/A_Nightmare_on_Elm_Street_2010_poster.jpg
Review: Een remake die ik indertijd niet meepikte (ik weet eigenlijk niet eens meer waarom), maar ook een die slecht ontvangen werd. Mede hierdoor had ik hem wat links laten liggen, maar aangezien ik ook alle andere remakes/sequels/prequels van alle andere grote horror franchises een kans heb gegeven, mocht deze eigenlijk niet uitblijven. Het eind resultaat viel me nog redelijk mee.
Laat ik eerst maar eens beginnen met het belangrijkste personage uit de film: Fred(dy) Krueger. Jackie Earle Haley doet zijn best om een angstaanjagend personage neer te zetten en dat is aan hem af te zien. Helaas mist hij de charismatische uitstraling die Robert Englund wel aan het personage wist te geven. Als dit gewoon een losse high school slasher was geweest was me dit waarschijnlijk nooit opgevallen, maar met een legacy als deze kan je het toch niet laten om te vergelijken.
Dan de make-up van Haley: ik denk dat prosthetic effects designer Andrew Clement en prosthetic make-up artist Bart Mixon hier verantwoordelijk voor waren. Wat ik vooral het vreemde vind is dat het bij het ene shot goed uit de verf komt en in andere shots weer zo plastisch als wat. Er zit gewoon geen consistentie in en dat vind ik persoonlijk een beetje vreemd.
Hetzelfde kan gezegd worden over de CGI effects. Soms ziet het er nog best goed uit en soms weer slecht. Dat is iets waar wel meer remakes/prequels last van hebben, want ik kan me ook nog tenenkrommende momenten herinneren uit o.a. Friday the 13th (2009), Mirrors 2 (2010), Texas Chainsaw 3D (2013) en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Persoonlijk vind ik het wel prettig dat ze niet de hele verhaallijn gekopieerd hebben en een aantal dingen hebben veranderd. Zo vond ik de switch van Freddy de kindermoordenaar naar Freddy de kinderverkrachter geen verkeerde keuze. Het zorgde ervoor dat ze een sfeervolle scene konden toevoegen in 'Freddy's secret cave'.
De soundtrack van Steve Jablonsky zal niet de geschiedenis boeken in gaan als een iconische soundtrack, maar is wel effectief voor een prent als deze. Hij had dan ook al zo zijn ervaring met remakes, aangezien hij ook de soundtracks deed voor de TCM remake, The Amityville Horror en Friday the 13th.
Nu vergat ik bijna om het nog even over de rest van de cast te hebben. Rooney Mara zet een nogal plat personage neer. Aan de ene kant wel jammer, maar als liefhebber van slasherfilms heb ik het al meer dan eens meegemaakt. Van de tieners vind ik Kyle Gallner nog het meest memorabel. Na Kellan Lutz was hij ook zo'n beetje degene met de meeste ervaring, dus dat kan een rol hebben meegespeeld.
Ik kan begrijpen dat veel 'Englund fans' deze film verafschuwen. Persoonlijk kan ik dat iets makkelijker los laten en moet ik zeggen dat ik me nog best redelijk vermaakt heb met deze film die zo zijn ups en downs kent.
2,5*
U96
-
- 731 messages
- 762 votes

Cujo (1983) – FVT – 3punten – 20juli 2016
horrothriller van Lewis Teague, tweede stephen king verfilming in de challange die ik zie, film begint rustig en met veel zorg de personages voor te stellen, wat voor sommige saai en langdradig is, ikvond het in ieder geval van niet, op deze mannier krijg je meer feeling met de personages in de film wat de film alleen maar ten goede komt, vanaf het moment de hondsdolheid bij Cujo los komt is het hek van de dam, wat volgt zijn legubere moordscenes van de dolgedraaide hond de spanning word nog opgedreven als de vrouw en haar zoontje in hun kapotte auto op het erf verschijnen, vanaf dat moment is het één grote doodstrijd tussen de hond en het menselijk duo, acteerprestaties zijn heel sterk, de make up van de hond ziet er naarmate de film vordert luguberder en luguberder uit, kortom sterke spannende film...met maar 1 minpuntje het einde van de film komt nogal abrupt dit had misschien beter gekund, 3*
(38films:92punten)
Woland
-
- 4796 messages
- 3818 votes
Candyman (1992) - FTV - 3 punten - 20 juli 2016 (totaal 32 films, 109 punten)

Ja dus, de Candyman. Zo'n jaren 90-horrorfilm die ik van naam wel kende, zelfs uit die tijd al, maar die ik nooit ook daadwerkelijk zag. Komt ook omdat ik in '92 sowieso nog te jong was om horrorfilms enger dan Gremlins te kunnen waarderen, en deze film later een beetje in een donker hoekje is beland. Maar hoewel dit uiteindelijk duidelijk onder de categorie horror valt, komt de horror in deze film maar erg langzaam op gang. En overtuigen doet het horrorelement nergens echt, zeker omdat de Candyman geen geweldig enge bad guy is. De stem van die Candyman klinkt wel passend, maar zowel z'n uiterlijk als de urban legend erachter maakten niet veel indruk. En ja, daardoor was de film vrij saai, ondanks dat het verder aardig gefilmd en geacteerd is. Het was dan wel weer leuk om te zien dat in de film redelijk gespeeld werd met de geestelijke gesteldheid van de hoofdrolspeelster en de betrouwbaarheid van haar waarneming, en ook de situering van het verhaal in een arme ghetto-achtige wijk met bijbehorend sociaal commentaar was wel een pluspuntje. Maar desondanks overheersde een gebrek aan spanning en scares toch bij mij, en echt een succes was het dus niet. 2.5*